Jos tulee töihin pääkaupunkiseudulle, niin onko kaupungin "pakko" tarjota asunto?

  • Viestiketjun aloittaja asuntopula
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28665785]Vuoden vuokrat n.8000e vs. oman hinta n.100 000e muutenkin asuntovelkaisena. Toki kandee ostaa.[/QUOTE]

Kun pari vuotta asuu ja lainaa lyhentää, saa omansa pois ja se 8000, mikä olisi vuodessa mennyt vuokraan, onkin nyt säästettyä rahaa miinus korot tietenkin.
Ei oman ostaminen tarkoita sitä, että ei voi koskaan muuttaa tai myydä. Saman se kuukaudessa tekee, maksaa sitten omaa tai vuokraa.
 
[QUOTE="Vieras";28665911]Miss nämä 400 perhettä nyt asuvat??
Ensikodissa- katto kuitenkin pään päällä?[/QUOTE]

Sukulaisten nurkissa, ehkä jotkut siellä ensikodissakin, missä lie.
Ei tuolla katukuvassa ainakaan synny sellaista vaikutelmaa, että ihan kadulla juurikaan perheitä eläisi. Yksinäisiä paljonkin.
 
"aap"
[QUOTE="vieras";28665908]Pääkaupunkiseudulla on tuhansia asunnottomia. Jopa ilman mitään majapaikkaa, osa yömajoissa yöpyviä, on yhä myös metsässä asuvia. Mielestäni olisi todella epäreilua, jos muualta töihin tuleva kiilaisi kaikkien jonojen ohi. Ja niinhän ei tapahdukaan, onneksi. Ap:n kannattaa vaan nyt yrittää sitä työsuhdeasuntoa. Jos sellaista ei ole, niin sitten yksityisiltä markkinoilta. Määräaikaisia sopimuksia löytyy varmaan, ja työssäkäyvä on paremmassa asemassa kuin työtön, sosiaalitoimen asiakas.[/QUOTE]

En usko että työsuhdeasunto onnistuu, en usko että kyseisiä on tarjolla. Yksityiset asunnot on pääsääntöisesti varmaankin vähintään vuodeksi ja siitä toistaiseksi eteenpäin. Ja tarvitsisin asunnon vain 10 kk ajaksi. Kohtuutonta olisi maksaa esim. 1500 euroa ylimääräistä vuokraa siksi, etten saa asuntoa irtisanottua haluttuna ajankohtana, vaan pitäisi odottaa vielä pari kk, jotta tulee vuosi täyteen. No mutta eipä siinä, haen työpaikkaa ja jos sen sattuu saamaan, niin eihän se auta kuin perua, jos ei asuntoa löydy.
 
Pk-seudulla on asunnottomana (11/2012) yksinäisiä henkilöitä noin 5000 ja perheitä 400. Ja siihen päälle ne, jotka hakevat uutta asuntoa vaikka katto on jo pään päällä.
Mä en oikein tiedä millaisia ihmisiä siellä asunnottomissa oikein on sillä mulla ei ole koskaan ollut ongelmia saada asuntoa. Kun muutettiin Turusta Helsinkiin niin oli ainut kerta kun on joutunut odottamaan hiukan pidempään kämppää. Yleensä uusi asunto on löytynyt puolessa tunnissa tai parissa päivässä. Nyt meni kuukausi, hiukan rapiat.
 
"vieras"
Ap, hae vaan ja älä lannistu. Olen se, joka kirjoitti tuhansista asunnottomista. Hae ihmeessä, ja katso päivittäin www.oikotie.fi ja www.vuokraovi.com. Siellä on välillä sellaisiakin ilmoituksia, että joku tarjoaa vuokralle asunnon työsuhdeasunnon tavoin, eli työnantaja vuokraa sen ja se on sitten työsuhdeasunto. Sitten kannattaa katsoa www.tori.fi, sielläkin on asuntoja vuokralle ja usein on määräaikaisia soppareita. Sitä kautta sain aikanaan pojalleni opiskeluasunnon, kun muutti Turkuun. Nämä määräaikaiset ovat usein siten, että vuokrataan kalustettuna. Sellainenhan olisi sulle paras vaihtoehto, eikö? Onnea työn- ja asunnonhakuun!
 
meillä näin
Mies sai töitä Espoosta ja muutti minun yksiööni Espooseen. Laitettiin asuntohakemus sunnuntaina Espoon kaupungille ja puhelu kämpästä taisi tulla seuraavana tiistaina. Maksetaan 60 neliön kaksiosta 750e/kk. Hintataso riippuu hieman alueestakin, meillä kämppä radan varresta, rauhallisella alueella, jossa samankokoinen omistusasunto 200 000 pintaan.
 
Mä en oikein tiedä millaisia ihmisiä siellä asunnottomissa oikein on sillä mulla ei ole koskaan ollut ongelmia saada asuntoa. Kun muutettiin Turusta Helsinkiin niin oli ainut kerta kun on joutunut odottamaan hiukan pidempään kämppää. Yleensä uusi asunto on löytynyt puolessa tunnissa tai parissa päivässä. Nyt meni kuukausi, hiukan rapiat.
Itse tunnen yhden perheen ja muutaman yksinäisen, jotka ovat odottaneet asuntoa yli vuoden. Ihan normaaleja ihmisiä ovat. Ja nyt jo onnellisesti kaupungin vuokra-asunnoissa, lukuunottamatta yhtä yksinäistä joka hänkin on aivan normaali työssäkäyvä ihminen. Pienet kohtuuhintaiset asunnot ovat todella kiven alla.

Ainakin he, joilla ei ole varaa kuin kaupungin vuokra-asuntoon ovat tukalassa tilanteessa. Joskus onnistaakin, itsekin olen aina saanut asunnon nopeasti vaikken ole edes ollut asunnoton.
 
Itse tunnen yhden perheen ja muutaman yksinäisen, jotka ovat odottaneet asuntoa yli vuoden. Ihan normaaleja ihmisiä ovat. Ja nyt jo onnellisesti kaupungin vuokra-asunnoissa, lukuunottamatta yhtä yksinäistä joka hänkin on aivan normaali työssäkäyvä ihminen. Pienet kohtuuhintaiset asunnot ovat todella kiven alla.

Ainakin he, joilla ei ole varaa kuin kaupungin vuokra-asuntoon ovat tukalassa tilanteessa. Joskus onnistaakin, itsekin olen aina saanut asunnon nopeasti vaikken ole edes ollut asunnoton.
Mun kaveri oli pitkään asunnoton kun sille ei kelvannut mikään asunto vaikka olisi juuri rempattu. Sen piti olla unelma. Lopuksi hänen sukulainen teki uhkavaatimuksen ja oli pakko sitten ottaa mikä tarjottiin. Ongelma vain oli se, että oli torjunut niin monta asuntoa ettei oikein haluttu enää tarjota mitään hänelle. Onneksi asunto sitten löytyi, hyvältä paikalta ja hieno kaiken lisäksi mutta ei tahdo olla siinä kauan.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28665747]Onko työpaikka sellainen, että voit työnantajan kanssa/kautta tehdä ilmoituksen työsuhdeasunnosta? Pk-seudulla on tuhansia ihmisiä asuntojonoissa kaupunginasuntoihin, joten niistä on turha haaveilla.[/QUOTE]

kyllä on mahdotonta touhua sielä päin suomea. ihan epäuskosena luen että ei muka saa asuntoa ja että yksiön vuokrat lähtee 600€:sta. täälä samalla lähtöhinnalla saa kolmion.
täälä sais kaupungilta asunnon tarvittaessa vaikka viikossa.
 
"vieras"
Itsekin aikoinani pääkaupunkiseudulta töitä hakiessani törmäsin ongelmaan, että työpaikalla kysyttiin heti, onko minulla asuntoa ja asuntoa hakiessa kysyttiin ekaksi, onko minulla työpaikkaa. Kiva. Ihmeen tuurilla sainkin sitten huoneen kimppakämpästä ja sitten työpaikankin sain helposti.

Minua aina ihmetyttää, että työttömiä käsketään muuttamaan töiden perässä, mutta asuntoja ei sitten saakaan. Työvoimapulasta kärsivät työnantajat voisivat panostaa työsuhdeasuntoihin. Osa-aikaisen siivoojan palkoilla kun ei asuntoja vuokrata.
 
Mun kaveri oli pitkään asunnoton kun sille ei kelvannut mikään asunto vaikka olisi juuri rempattu. Sen piti olla unelma. Lopuksi hänen sukulainen teki uhkavaatimuksen ja oli pakko sitten ottaa mikä tarjottiin. Ongelma vain oli se, että oli torjunut niin monta asuntoa ettei oikein haluttu enää tarjota mitään hänelle. Onneksi asunto sitten löytyi, hyvältä paikalta ja hieno kaiken lisäksi mutta ei tahdo olla siinä kauan.
Usein se on toisin päin; mikä tahansa mihin on varaa, kelpaisi. Mutta niitä joihin on varaa, ei vapaudu koskaan. Kaupunginkin asunnoissa (osassa) alkaa olla melkoiset hinnat...jos pystyy tuosta vaan ottamaan kämpän jonka vuokra on yli tonnin, niin johan siinä on varaa valita muualtakin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28665983]Itsekin aikoinani pääkaupunkiseudulta töitä hakiessani törmäsin ongelmaan, että työpaikalla kysyttiin heti, onko minulla asuntoa ja asuntoa hakiessa kysyttiin ekaksi, onko minulla työpaikkaa. Kiva. Ihmeen tuurilla sainkin sitten huoneen kimppakämpästä ja sitten työpaikankin sain helposti.

Minua aina ihmetyttää, että työttömiä käsketään muuttamaan töiden perässä, mutta asuntoja ei sitten saakaan. Työvoimapulasta kärsivät työnantajat voisivat panostaa työsuhdeasuntoihin. Osa-aikaisen siivoojan palkoilla kun ei asuntoja vuokrata.[/QUOTE]

Tai sitten työttömät pitäis häätää Helsingistä huut helvettiin muuttotappioalueille, koska eihän siinä ole mitään järkeä asuttaa joutoväkeä maan kalleimmalla alueella.
 

Yhteistyössä