Jos vaihdan äidinkieleni ruotsiin. mitä se käytännössä tarkoittaa?

  • Viestiketjun aloittaja hurriksipistefi
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kaikki viralliset paperit tulee på svenska, ainakin valtion osalta. Kunnan osalta tilanne voi olla toinen, koska ei kaikissa kunnissa ole mahdollisuuksia tehdä papereita pienen vähemmistön tarpeisiin.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja aapeeee vielä;23377021:
puhuuhan lääkärit ja poliisit yms mulle ihan suomee jos asioin siellä? ja eikai se lapsiin mitenkään vaikuta jos omatietoni vaihdan?
Lääkärit ja poliisit puhuvat sinulle tietenkin sillä kielellä joka sinun virallisisssa tiedoissa on, he eivät voi toimia sen vastaisesti. Lapsesi lähetetään rutosiin kasvattiperheisiin.
 
"vieras"
Vaikutasta ei ole nykyisiin lapsiin, vrt. kirkosta eroaminen vaikka sinä eroat niin lapsesi eivät automaattisesti eroa. Mutta jos saat vielä lisää lapsia niin heidän äidinkieli tulee sinun mukaan automaattisesti.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja aapeeee vielä;23377021:
puhuuhan lääkärit ja poliisit yms mulle ihan suomee jos asioin siellä? ja eikai se lapsiin mitenkään vaikuta jos omatietoni vaihdan?
No ainakin niillä alueilla Suomessa missä valtakieli on suomi,niin oletusarvoisestihan palveluammateissa asiakasta puhutellaan ensin suomeksi (eri asia varmaan jos esim lääkäri ensin lukee sun paperit ja siellä lukee ä-kielenä ruotsi). Joten suomea sulle puhutaan suurimmassa osassa maata,ellet itse puhu ruotsia. Lapsiin saattaa vaikuttaa niin että heidän oletetaan olevan ruotsinkielisiä,tai ainakin heidän "kielisyydestään" saatetaan kysyä sun tietojen ollessa esillä.
 

Yhteistyössä