Joskus sitä toivoisi että olisi riskiraskaus jota seurataan tarkemmin.

  • Viestiketjun aloittaja "höh"
  • Ensimmäinen viesti
"höh"
Tuntuu että mihinkään ei kiinnitetä huomiota, kohdunsuuntilanne katsottu rv 12 ja rv 37, ei kertaakaan tuolla välillä, ensimmäinen neuvolalääkäri käynti oli nyt rv 37, joka kesti peräti 5min. Kuunteli pikaisesti sykkeen, mittasi sf mitan ja tarkisti kohdunsuuntilanteen. Mitään ei minulle sanonut niistä, syke kuulosti omaan korvaani hitaammalta kuin aijemmin, toki sitä ei kuunneltu montaa sekuntia, ja sf-mitta oli kahdessa viikossa pompannut 2cm ja menee aika reilusti yli käyrien nämä siis itse todettuja nlakortin merkinnöistä, lääkäri ei mitään niistä sanonut.

Viimeksi ultrassa rv 20 todettiin että sikiö vastasi viikkoja mutta hiukan kookkaampi kuin esikoiseni noilla viikoilla tästä sanoin neuvolassa ja kerroin että pelottaa että jos tämä kasvaa suuremmaksi niin miten mahtaa ulos mahtua kun viimeksi synnytystapa-arviossa esikoisesta povattiin max 3kg ja silloin ei sen tarkemmin tutkittu lantion kokoa kun lääkäri totesi että tollanen max 3kg mahtuu lantiosta kuin lantiosta. Nyt tästä toisesta ei siis ole kuin rakenneultrassa todettu että isompi kuin esikoinen noilla viikoilla, mutta ihan normaali. Sen jälkeen ei ole mitään painoa-arviota sen paremmin kuin oman lantionikaan mittauksia.

Ja ainakin omasta mielestäni vauva vaikuttaa jo nyt samankokoiselta kuin esikoinen LA tienoihin..
 
"vieras"
Kivahan se on tietysti käydä ultrissa katsomassa vauvoja ja tutkia onko mitään vialla. Odotan kaksosia ja nyt on kahden viikon välein ultraa ja neuvolaa ja väliin vielä rd-hoitajaa. Tuossa vuoden alusta helmikuun alkupäiviin oli niin kuollut olo että tuntui ettei enää jaksaisi kipujen kanssa. Nyt ne kivut katosi ja olen oikein reipas ja jaksan vaikka mitä tämän järkyttävän ison mahan kanssa. Sikiöillä kaikki olleet ok, mitä nyt saivat kerran ison painoeron lasketuksi ja viimeksi sitä ei enää ollut niin paljoa joten liekö mittavirhe. Kuitenkin kahden viikon välein juoksen ultrassa ja varmaan kohta viikon välein. Esikoinen syntyi aikoinaan ennenaikaisesti ihan yllättäen, joten odottavat tässäkin mahdollisesti samaa. Paremmilla viikoilla olen jo eli rv30+4 tänään.
 
IhaNainen
Ymmärrän huolesi, mutta ei se tuleva vauva kuitenkaan varmaan tuplasti isompi ole. Mä synnytin ensisynnyttäjänä hilppasen vajaa 5 kilosen pojan, eikä ollut mitään ongelmia vaikka mulla on tosi pieni lantio. En edes revennyt ollenkaan. Voithan kysyä noita sf-mitta ja muita koko asioita myös tavallisella neuvolakäynnillä, kyllä se neuvolantätikin osaa auttaa ja tarvittaessa lähettää vaikka painoarvioon ultraan jos vaikuttaa jotenkin poikkeavalta. :)
 
Päästis
Voi kuule. Minulla riskiraskaus, kaksi kohtukuolemaa takana.

Eka lääkäri oli viikolla 8. Seuraava on viikolla 36.
Ainoa mitä tässä raskaudessa on tarjottu on sydänäänten kuuntelu useammin. Mitähän iloa siitäkin on kun liikkeet tuntuu.

Olen siis sitten käynyt yksityisellä. Meidän neuvolassa ei edes ole omaa lääkäriä vaan jos todellinen hätä niin terveyskeskukseen :)

Täshän ne kaikkien verot hupenee ;)
 
"hmm"
Mene yksityiselle jos olet kovin huolissasi. Sinulla on kuitenkin jo yksi raskaus ja synnytys takana. Siinä yksi syy vähäisempään tarkkailuun. Mitään huolestuttavaa ei ole huomattu ammattilaisten toimiessa noin.
Oma esikoinen oli 3,5kg ja luulin ettei ulos mahdu tulemaan, mutta mahtui kuitenkin. Toinen oli vähän yli 4kg ja synnytys helpompi, ei edes repeämiä kuten esikoisen kohdalla. Käy lukemassa siitä miten voit itse vaikuttaa synnytyksen kulkuun ja luota itseesi.
 
"A P"
Ymmärrän huolesi, mutta ei se tuleva vauva kuitenkaan varmaan tuplasti isompi ole. Mä synnytin ensisynnyttäjänä hilppasen vajaa 5 kilosen pojan, eikä ollut mitään ongelmia vaikka mulla on tosi pieni lantio. En edes revennyt ollenkaan. Voithan kysyä noita sf-mitta ja muita koko asioita myös tavallisella neuvolakäynnillä, kyllä se neuvolantätikin osaa auttaa ja tarvittaessa lähettää vaikka painoarvioon ultraan jos vaikuttaa jotenkin poikkeavalta. :)
Seuraava tavallinen nla on vasta yli 2vk päästä, ja puhetta on ollut koko ajan että painoarvioultra "sitten myöhemmin" paskat se enää kauan auta kun LA lähestyy lähestymistään ja vauva alkaa olla muutenkin täysiaikainen, joten se saattaa ihan päivistä olla kiinni koska syntyy. Ja muutenkin joka asiassa mennään siinä missä aita on matalin, hemoglobiini tasan kerran mitattu rv 16 tienoilla kun pyysin sitä erikseen kun tuntui alhaiselta. jne..
 
"vieras"
:hug: Ei se aina siitä katsomisestakaan parane. Jos jotain huolestuttavaa olisi, luultavasti huomaisit sen itse oireiluna. Ja aina jos on vakavia, outoja oireita, pääsee neuvolaan tai äitipolille tarkistukseen. Sit toisaalta taas vaikka ravaisit joka viikko ultrassa, saattaa jotain tapahtua siinä välissä. Yritä ottaa ihan rauhassa vaan. Yksityiselle tosiaan, jos kovasti häiritsee.
 
"vieras"
Anteeksi nyt vaan mutta oletpa typerä! Mene yksityiselle. Itselläni oli riskiraskaus ja todellakin olisin mieluummin ottanut tavallisen raskauden ja mennyt yksityiselle.
 
"vieras"
[QUOTE="A P";23147366]Seuraava tavallinen nla on vasta yli 2vk päästä, ja puhetta on ollut koko ajan että painoarvioultra "sitten myöhemmin" paskat se enää kauan auta kun LA lähestyy lähestymistään ja vauva alkaa olla muutenkin täysiaikainen, joten se saattaa ihan päivistä olla kiinni koska syntyy. Ja muutenkin joka asiassa mennään siinä missä aita on matalin, hemoglobiini tasan kerran mitattu rv 16 tienoilla kun pyysin sitä erikseen kun tuntui alhaiselta. jne..[/QUOTE]

Meillä mitataan hemppa joka kerta! Tai esitin itse pyynnön ettei ihan joka kerta kun lukemat oli kuitenkin pitkälti yli 140 ja nuo piikit ei oikein innosta niin jätettiin mittauksia välistä.
 
"plop"
Ei, ihan oikeasti et taida toivoa.
Minull aon ollut kaksosraskauden vuoksi tiheämmät käynnit. Silti sain pelätä ja jännittää koko raskauden, joka päätyikin rv25.

Jos kovasti olet peloissasi, hakeudu pelkopolille. Sitä kautta on mahdollista saada useampi käynti ultraan tai terkkarille. Mutta siinäkin pitää olla hyvä syy eli aito pelko.

Yksityisellä saa käydä niin paljon kuin haluaa :) Ja sieltäkin laittavat lähetteen julkiselle puolelle, jos siihen pätevä syy löytyy.
 
"A P"
[QUOTE="hmm";23147340]Mene yksityiselle jos olet kovin huolissasi. Sinulla on kuitenkin jo yksi raskaus ja synnytys takana. Siinä yksi syy vähäisempään tarkkailuun. Mitään huolestuttavaa ei ole huomattu ammattilaisten toimiessa noin.
Oma esikoinen oli 3,5kg ja luulin ettei ulos mahdu tulemaan, mutta mahtui kuitenkin. Toinen oli vähän yli 4kg ja synnytys helpompi, ei edes repeämiä kuten esikoisen kohdalla. Käy lukemassa siitä miten voit itse vaikuttaa synnytyksen kulkuun ja luota itseesi.[/QUOTE]

Mutta jokainen raskaus (ja vauva) on yksilöllinen, ei kai sitä voida olettaa että kaikki menee saman kaavan mukaan jos eka vauva mahtui ulos hyvin niin ei se tarkoita että toinen mahtuisi. Juuri kaveri sai toisen lapsensa (sektiolla) ja painoa yli 5kg (rv 39) esikoinen oli syntyessään nippa nappa 4kg (rv 42).. jne..
 
"Kendra"
Suurin osa raskauksista sujuu ongelmitta. Jos kriittisissä kohdissa ei odottajalla ole todettu mitään ongelmia, on terveydenhuollon haaskausta tutkia tutkimisen ilosta raskauden etenemistä.
 
"justiina"
Mulla on riskiraskauksia ollut molemmat ja synnytykset v32 ja rv28+2. Totta, mua seurattiin tosi tarkaan (toisin kuin tuota erästä tuolla aiemmin). Mutta mitä asiolle olisi voinnut tehdä? Ainoa mitä pystyi tekemään oli se että otin itse iisisti enkä leikkinyt supermami. Ei se silti auttanut siihen että raskaudet olisi menneet pitemmälle.

Sairaalassa olen maannut viikkoja ja näin jos jonkinlaista tapausta. Se että lapsi kuolee kohtuun ei siltikään aina ole pelastettavissa vaikka kuinka sairaalassakin olisit. Kahdelle huonetoverille kävi niin. Taustalla voi olla niin moni juttu johon emme vaan kertakaikkiaan voi vaikuttaa. Keskity nyt vaan omaan hyvinvointiisi, fyysisesti ja psyykkisesti. Sen voit tehdä ja näin edes auttaa lapsen terveyttä.
 
"A P"
[QUOTE="plop";23147436]Ei, ihan oikeasti et taida toivoa.
Minull aon ollut kaksosraskauden vuoksi tiheämmät käynnit. Silti sain pelätä ja jännittää koko raskauden, joka päätyikin rv25.

Jos kovasti olet peloissasi, hakeudu pelkopolille. Sitä kautta on mahdollista saada useampi käynti ultraan tai terkkarille. Mutta siinäkin pitää olla hyvä syy eli aito pelko.

Yksityisellä saa käydä niin paljon kuin haluaa :) Ja sieltäkin laittavat lähetteen julkiselle puolelle, jos siihen pätevä syy löytyy.[/QUOTE]

Eipä ne taida enää pelkopolillekkaan laittaa kun LA alkaa häämöttää, ja eniten ärsyttää juuri se että jos itse olen jo viimiset 16vk tuota kokoeroa pelännyt ja siitä puhunut niin mitään ei silti tehdä, ei edes vatsan päältä kokeilla minkäkokoiselta vaikuttaa!
 
[QUOTE="höh";23147216]Tuntuu että mihinkään ei kiinnitetä huomiota, kohdunsuuntilanne katsottu rv 12 ja rv 37, ei kertaakaan tuolla välillä, ensimmäinen neuvolalääkäri käynti oli nyt rv 37, joka kesti peräti 5min. Kuunteli pikaisesti sykkeen, mittasi sf mitan ja tarkisti kohdunsuuntilanteen. Mitään ei minulle sanonut niistä[/QUOTE]

Eli kohdunsuulla ei todennäköisesti ollut mitään poikkeavaa. Musta on ihan hyvä ettei sinne kohdunsuulle sörkitä turhan takia, on aina infektioriski.
 
"A P"
Minua ei huoleta niinkään oma tai vauvan vointi, vaan se vauvan koko, se on kiva todeta sitten salissa että ei mahdukkaan tulemaan ja sitten äkkiä kiireen vilkkaa sektioon.
 
"justiina"
Eli kohdunsuulla ei todennäköisesti ollut mitään poikkeavaa. Musta on ihan hyvä ettei sinne kohdunsuulle sörkitä turhan takia, on aina infektioriski.
Ja mulle sanottiin TAYS:n äitipolilla että turhaa ultraamistakin vältetään, vaikka sen säteilyn ei pitäis olla vaarallista, mutta silti ei turhaa altisteta. Meni hyvin mun jakeluun, koska ei ihminen kaikkea kuitenkaan aina tiedä, vaikka luullaan.

Rauhoitu nyt ap. Sulla on terve lapsi masussa ja se kasvaa sellaiseksi kuin kasvaa. Jos ei mahdu ulos niin sitten sinut leikataan.
 
mäh
[QUOTE="A P";23147541]Minua ei huoleta niinkään oma tai vauvan vointi, vaan se vauvan koko, se on kiva todeta sitten salissa että ei mahdukkaan tulemaan ja sitten äkkiä kiireen vilkkaa sektioon.[/QUOTE]

Niin, ja sektio siis pelottaa?
 
"A P"
Alkuperäinen kirjoittaja mäh;23147586:
Niin, ja sektio siis pelottaa?
Kyllä, se on ihan vihoviiminen mihin haluan, alatiesynnytys oli viimeksi helppo ja toipuminen nopeaa. Ja mulla viimeksi jo nopea synnytys, nyt on vaan todettu että kun tuntuu että tosi on kyseessä ni siltä istumalta sairaalaan jos mielii sinne ehtiä..
 
no joo
[QUOTE="A P";23147618]Kyllä, se on ihan vihoviiminen mihin haluan, alatiesynnytys oli viimeksi helppo ja toipuminen nopeaa. Ja mulla viimeksi jo nopea synnytys, nyt on vaan todettu että kun tuntuu että tosi on kyseessä ni siltä istumalta sairaalaan jos mielii sinne ehtiä..[/QUOTE]
Koetko että sektio ei ole synnytys? Ahdistaako haava? mikä? Pelkäät puudutusta? Parantumista? Mitä, erittele niin pääset jyvälle paremmin itsesikin kanssa aiheesta.
 
"vieras"
[QUOTE="A P";23147502]Eipä ne taida enää pelkopolillekkaan laittaa kun LA alkaa häämöttää, ja eniten ärsyttää juuri se että jos itse olen jo viimiset 16vk tuota kokoeroa pelännyt ja siitä puhunut niin mitään ei silti tehdä, ei edes vatsan päältä kokeilla minkäkokoiselta vaikuttaa![/QUOTE]

Hei, minulla on ihan todettu ahdas lantio, joten osaan ehkä vähn sulle kertoa jotain.
JOS lantiossasi olisi ollut jotain poikkeavaa, se olisi huomattu silloin esikoisen synnytystapa-arviossa (ihan neuvolassa) ja sinut olisi lähetetty eteenpäin. Ei siis ole mitään ennakoitavissa olevaa huolta siitä, ettei lapsi mahtuisi syntymään.
Lääkärin heitto siitä, että 3 kg mahtuu syntymään lantiosta kuin lantiosta ei tarkoita sitä, että sinun lantiostasi ei mahtuisi isompi. Siinä edellisessä raskaudessasi oli siis olennaista se, että se lapsi mahtuu syntymään. Seuraavat raskaudet käsitellään sitten erikseen. Eli ilmeisesti neuvolalääkäri ei huomannut mitään poikkeavaa, joten ole rauhallisin mielin.

Enemmän kuin lapsen koko, vaikuttaa myös lapsen tuloasento. Eli siis lapsi, joka muuten mahtuisi, mutta tuleekin vaikka käsi edellä tai pää vinossa, ei mahdukaan. Yleensä aina synnytys ei vain etene, jos lapsi ei mahdukaan syntymään. Eli siis synnytys vain hidastuu ja siitä voidaan päätellä, että jotain ongelmaa ja sitten arvioidaan esim. sektiotarve.

Eli ei huolta. Voithan vielä synnyttämään mennessäsi kertoa huolestasi. Voit vaikka kirjoittaa lapulle, jos pelkäät, ett äunohdat tai et saa sanottua. tsemppiä!
 
"vieras"
Siis lantion koon lääkäri tuntee ihan sisätutkimuksella. Ja jos on poikkeava, lähettää eteenpäin.

Ei siis huolta. Kaikkea voi tietenkn sattua, mutta ei ole mitään syytä pelätä tätä asiaa. Voithan jättää sokerit ja hiilarit vähiin, jos pelkäät sokerivauvaa.
 

Yhteistyössä