Joulu ahdistaa, perheillä erilaiset tavat viettää sitä

Mwi
Nyt jo rupeaa taas ahdistus nostamaan päätään. Vietämme perheemme kanssa joulun vuorovuosina eri paikoissa.
Viime vuonna olimme täällä omalla paikkakunnallamme jossa omat vanhempani asuvat. Täällä joulu muodostuu hyvästä ruuasta, yhdessä olosta ja rauhoittumisesta. Paljolti myös lasten ehdoilla menemisestä (meillä 1v ja 4v nyt)

Tänä vuonna lähdetään miehen perheen luokse 350km päähän. Sielläkin joulu muodostuu yhdessä olosta, ruoka on valmisruokaa ja tärkeässä roolissa on lahjat ja materia ylipäätänsäkin. Tapamme viettää joulua ovat todella erilaiset. Nyt on 7v vietetty vuorojouluja ja oma ahdistus vaan lisääntyy vuosi vuodelta.

Oma perheeni ymmärtää kun rupesin vihjailemaan meidän perheen omasta joulusta omassa kodissa. Miehen perhe taas ei. Tänä vuonna menemme siis sinne (on jo sovittu) ja nyt jo anoppi on ruvennut puhumaan joulusta 2015 kun olemme seuraavan kerran siellä isolla porukalla. Itse haluaisin viettää siis joulua omassa kodissa ja rakentaa meidän perheen omat traditiot. Tänne olisi sitten ne tervetulleita jotka haluavat tulla. Tänä vuonna tai viimeistään heti joulun jälkeen pitäisi anopille saada sanottua asiasta, mutta kuinka? Ilmeisesti joudun vain suoraan mahdollisimman nätisti sanomaan, mies halua äidillensä asiasta sanoa.
 
Olisin kanssa ehdottanut että tekisit itse ja veisit mukana osan jouluruuista, ainakin ne tärkeimmät mitkä haluat itsetehtyinä.

Muuten kyllä ymmärrän, tai siis en itsekään tykkäisi pakkoreissaamisesta jouluna vaan mielummin olisin kotona ja sukulaiset olisivat sitten sinne tervetulleita.
 
"joo"
Sama juttu mutta meilla on ratkaisuna että ollaan yks joulu anoppilassa, yks joulu mun vanhempien luona ja sit yks joulu vietetään kotona . Isovanhemmat ovat tervetulleita meille mutta olen tehnyt selväksi että" mä teen meidänlaisen joulun meille kotona "
 
mua ei ahdista, mut ois kiva
Siis miehen puolelta olisi lapselle serkkuja, mutta he eivät kutsu esim. joulupukkia uskonsa takia. Olisi niin mukava serkusjoulu viettää kun lapset vielä pieniä etenkin sen takia.
 
"Vieras"
Minä olen kerran joulun ollut anoppilassa, enkä toista kertaa mene. Syynä että siellä joulua alettiin oikeasti viettämään vasta jouluaattoiltana. Koko päivä odotettiin että tulis jo ilta. Joulukuusi kasvoi metsässä vielä aattoaamuna, kannettiin sisälle joskus klo. 15. Kinkku oli koko yön pöydällä. Ei riisipuuroa aamupalaksi. Olen tehnyt asiani selväksi että me vietämme joulun kotona, ehdimme siellä kyllä ravaamaan ennen ja jälkeen joulun. Aikuiset ihmiset, kyllä te saatte päättää missä joulun vietätte. Jos anoppi suuttuu niin voi voi.
 
Henk koht taas tykkään kun meillä vietetään jouluaatto aina miehen vanhempien luona ja joulupäivä mun vanhempien luona, jos ovat Suomessa. Joulupäivä on isäni syntymäpäivä niin sen takia näin päin. Lisäksi omat vanhempani eivät ole ns jouluaatto/jouluihmisiä, toki on jotain jouluruokia, mutta ei lahjoja yms.
Miehen vanhemmille on taas ERITTÄIN tärkeää että olemme siellä aattona, on lahjoja (myös aikuisille, mikä minusta on kyllä kieltämättä outoa, mutten anna sen häiritä), on perinteiset jouluruoat yms.
Joitain tiettyjä ruokia viedään niin miehen vanhemmille kuin omille vanhemmille mennessä, sellaisia mitä heidän pöytiin ei ole aikasemmin kuulunut. Ehkä sillä hiljakseen ujutan meidän joulujuttuja jo nyt mukaan :)

Olen ajatellut että nyt kun lapset on vielä pieniä 2v ja 4v niin on kiva mennä valmiiseen pöytään yms, vaikka se tarkoittaakin parin tunnin ajomatkaa aamulla ja yöllä. Kyllä se minun aika vielä koittaa kun itse alan joulua vääntämään omaan kotiin, vielä ei ole tarvetta siihen. Onhan joulussa vielä muutkin päivät kuin aatto ja joulupäivä.
 
"vieras"
Meillä on myös vuorovuosina vietetty joulua mieheni ja minun vanhempien luona. Tänä jouluna ajateltiin viettää joulua kahtena päivänä. Mulle päivällä ei ole niin väliä, joten minun vanhemmat ja siskoni perheineen tulevat meille viikonloppuna ja aattona eli tiistaina menemme mieheni vanhempin luokse.
 
gghh
Meillä on vietetty joulut yleensä anoppilassa,kun asuu samalla paikkakunnalla. Mutta nyt lähdemme koko porukka Aasiaan,Thaimaahan. Ollaan aatot ja uudet vuodet siellä. Saan olla biksuissa rannalla,kun Suomessa paukkuu pakkanen..
 
"vieras"
Olisit onnellinen, että miehes on edes joinain jouluina sun kanssas - oli sitten missä tahansa. Meillä kummankin vanhemmat (meillä ei ole lapsia) asuu samoilla seuduilla ja niimpä vietetään joulut aina erillään omilla tahoillamme. Minä tosin olen joskus mennyt illalla istuskelemaan mieheni perheen luo, kun omat vanhemmat alkavat väsähtää, mutta ei puhettakaan, että mies tulisi meille, kun "nyt on mahdollisuus olla oman perheen kanssa". Kiitos ja pisteet siitä, ettei mua mielletä perheeksi.

Miehen veli on noin 10v miestäni vanhempi ja tekee tätä samaa naisystävänsä kanssa. Olen joskus maininnut, että en halua olla 10v päästä kuin he, vaan haluaisin juuri rakentaa sitä meidän omaa joulua meillä kotona - tai olla edes joskus yhdessä mun vanhempien luona. Sitten kyllä menisin mielelläni myös miehen perheen luokse itsekin pidemmäksikin aikaa. Mutta ei, joulu on kuulema niin ainutlaatuinen tilaisuus yhdessäoloon. Jaaha.
 
Ei se auta kuin sanoa suoraan. niin mekin jouduttiin tekemään. Pitivät anoppilassa itsestään selvyytenä, että vietämme joulut siellä. Haluan viettää jouluni omassa kodissa tai sitten olemme olleet lapissa joulun Tänävuonna omassa kodissa ja joulupäivänä voimme sitten mennä kylään. Anopille aina kova pala ettei aattoa olla siellä
 
"vieras"
Meillä oli aikoinaan ihan ilmoitusluontoinen asia, että tästä lähtien vietämme aaton kotona oman perheen kesken. Kyllästyimme siihen paikasta toiseen ramppaamiseen. Joulupäivänä tai tapanina sitten käymme kylässä. Eipä siinä kukaan valittanut mitään, meidän päätös.

Tosin joskus tehdään toisin, varsinkin jos sattuu työvuorot jouluun. Silloin lapset saattaa viettää aattoa mummilassa.
 
viisi lasta
Jossain vaiheessa on vain aikuistuttava ja luotava omat jouluperinteet. Meillä tuli stoppi jouluiseen reissaamiseen, kun perheeseen tuli kolmas lapsi. Olin jo puhunut omasta joulusta monena vuonna. Meillä ratkaisua helpotti vanhempien ero ja ison omakotitalon myynti.

Asumme nykyään sisareni kanssa perheinemme lähekkäin ( vajaa 500m väliä). Äiti haetaan ensin meille joulupuurolle ja joulukahville. Meillä pukkikin käy jo iltapäivällä. Tämän jälkeen hän menee sisareni luo jouluruualle ja viettämään iltaa siellä. Myöhemmin hän menee kotiinsa miesystävänsä kanssa, joka on myöskin ollut viettämässä joulua omien lastenlastensa kanssa. Isäni viettää jouluaan (riideltyään äitini kanssa vuosia "oikeudesta viettää joulua lastenlasten kanssa") naisystävänsä luona. Se suotakoon hänelle! ;)
 
huhuh
Joulu perinteineen on kyllä aika herkkä asia kaikille. Etenkin naiset mun lähipiirissä tuntuvat siitä narisevan, että joutuvat anoppilaan ja viettämään joulua "väärin". Sitä ei ajatella, että miehestä tuntuu yhtä rasittavalta olla omalla anopillaan.

Eipä sillä, en minäkään haluaisi anoppilassa joulua viettää väärin. Mun miehen perhe on aasiassa, joten ei paniikkia siitä. Tänä vuonna tosin sinne mennään, mut siellä ei vietetä joulua, joten ei huolta. ;) Muulloin ollaan joulu aina meillä. Ja ku miehellä ei ole ennakko-odotuksia,niin on aina vaan tyytyväinen siihen, et on kaikki saman katon alla (myös sisareni perheineen).
 
Miehesi kanssa vaan linjaatte että ei, ei tulla jouluksi enää tästä edespäin, vaan teillä on nyt yhteinen ydinperhe, jonka kanssa tahdotte luoda omat perinteet. (Anoppi tai äiti on tervetullut teille mikäli niin mielivät, mutta te ette vietä muualla kuin kotona joulujanne tämän joulun jälkeen.)

Meillä lapsen syntymän jälkeen ollaan tehty niin, että jouluaatto kotona, joulupäivä anopilla (asuu siis parin kilsan päässä) ja tapani taas kotona, tai mun isällä (asuu 40 km päässä meistä). Silloin kun äiti oli vielä elossa niin kutsuttiin aattona syömään ja avaamaan lahjoja, usein tulikin veljeni kanssa.

Tänä vuonna suunnittelen kyllä että mentäisiin isälleni tai anopin mökille ihan vaan että me selvittäisiin helpommalla, koska palaan lomareissulta Jenkeistä 22.12, eikä siinä tosiaankaan jetlageilta jää aikaa valmistella joulua. Kummatkin ovat sanoneet että käy tulla, joten hyvä näin.
 

Yhteistyössä