Joulukuiset 2010

Mäki voisin tuonne listalle liittyä, tosin vähäiseksi on mun palstailut jääny vauvan synnyttyä. Kyl tämä kolmikko aika hyvin saa äidit työllistettyä.

Eli meidän "tirppa-iita" syntyi 1.1.11 klo 23:47 3650g ja 50.5 41+3 (la 22.12)
 
joo, on kyllä aika hiljaista että ehtis kirjotella kuulumisia tänne. lukea kyllä ehtii mutta just kun alkais naputtaa niin ruvetaan vaatia mammaa. täällä tissitellään melko ahkeraan, päivisin lyhimmillään tunnin välein ja öisinkin max 2h. toistaiseksi ainakin sen jaksaa koska olin alunperinkin asennoitunut että mennään vaavin tahtiin (eihän mulla tässä nyt muutakaan ole heh heh) mutta kyllä sitä omaa aikaa, edes puolta tuntia arvostaa kyllä ihan erilailla. ei tosin puhettakaan että nukkuisin silloin kuin vauva, ehei. kerran oon tainnut nukkua päikkärit tässä kuluneiden viiden viikon aikana.

vauva on alkanut nyt hyvin nukkua vaunuissa - täällä sisällä. ulkona on ilmeisesti liian hiljaista kun siellä ei viihdy liikkumattomissa vaunuissa mutta olohuoneessa kyllä nukkua posottaa parikin tuntia helposti. yritin myös räplätä meidän itkuhälytinten eli radiopuhelinten kanssa, ilman ohjekirjaa tietysti, ja sainkin jonkun miehen äänen kuulumaan. ilmeisesti väärä kanava :LOL:

masuvaivat jäivät lähes kokonaan pois cuplatonin lopettamisen myötä. nyt annan vain pari kolme tippaa iltaisin (kiitos sille, joka tästä vinkkasi!) ja muuten mennään aamuin illoin maitohappobakteereilla ja röyhyillä+hieronnalla eikä ole ollenkaan enää niin itkuista.

niin ja nyt mutsillekin hymyillään :) tähän asti iskä ja tissi ovat saaneet hymyjä, mutta pari päivää on jo mullekin suotu leveä hymy ja ainakin toisessa poskessa näyttäis olevan hymykuoppaa :)

ristiäisistä vielä sen verran, että mitä ihmettä sinne ristiäismekon alle puetaan?! meillä vielä on sellainen perinnekaapu, joka on niin ohkaista ja läpinäkyvää harsoa että kaikki näkyy. en oikein nyt tiedä mitä laittaa alle, joku alushame kyllä ainakin tarvittais ettei menis ihan vaippasponsorin mainostamiseksi..

vauva on kuorsauksesta päätellen untenmailla vaunuissaan joten siirryn kotihommiin.
tsemppiä kaikille vauva-arkeen!

L-84 ja poika 5,5vk
 
Viimeksi muokattu:
Mä oon laittanu ristiäis mekon alle ihan valkoisen podyn ja sukkahousut.. oon ostanu juhalavamman podyn jonka sit oon laittanu tytölle juhlamekon alle ku kastemekko riisutaan pois (mä oon pitäny kastemekkoa vauvoilla vain kastamisen ja valokuvaamisen ajan.
 
Hei kaikki!
Tulin kertomaan vielä tänne miten meidän kävi, kun tuskin kukaan enää kattoo tota odotuspuolen ketjua. Emme siis kuulukaan tänne joulukuisten vauvoihin kun tuli niin reilusti myöhässä, mutta kun kerta kuuluin sinne samoihin odottajiin halusin kopsata sen tekstin minkä laitoin odotuspuolelle vielä tännekin:

Eli meille syntyi tyttö 13.01. Käynnistykseen jouduin kuitenkin lopulta vaikka oli supistellut aika paljon edellisenä yönä ja päivänä, mutta enempää en saanut odottaa luonnollista synnytystä... synnytys olikin sitten paaaljon kivuliaampi käynnistettynä kuin viimeksi luomuna, ja koko kokemus oli jotenkin raskas ja siitä jäi työstettävää.

Tyttö oli kuitenkin ihana. Kokoarvio samalla viikolla oli sanonut painoksi 3,3 mutta kiloja olikin 4!!! Pituus 52 ja pää 36,5.

Meidän piti päästä jo seuraavana päivänä kotiin (olin toivonut polikliinistä) mutta tytöllä todettiinkin korkeat tulehdusarvot, joutui teholle ja pääsimme sairaalasta vasta eilen. Aika rankka eka viikko, olin itse palasina ja itkin vaan kun vauva joutui heti musta eroon (tai minä vauvasta eroon) ja en saanut imettää ekoina päivinä. Kolmen päivän ja yön jälkeen sain vauvan takaisin osastolle ja jatkoimme sieltä käsin kunnes antibioottikuurit loppui.

Lisäksi tytöllä todettiin lonkkaluksaatio ja laitettiin lasta. Sekin oli kova paikka, ja siinä tunnemyrskyissä itkin mm sitä että kaikki ihanat pienet vaatteet jää käyttämättä, kun lastan kanssa ei sovi mitkään pienet bodyt ja housut, housuissa on hankaluuksia isoimmissakin.

Nyt kotiin tultua huomattiin että lastan kanssa tyttö ei myöskään mahdu autonistuimeen tai vaunujen koppaan (jalat sojottavat siis ulospäin lastan kanssa, leveys ei kaukalossa ja kopassa riitä). Oon ite ollut aika stressaantunut tästä kaikesta, en tajua millä pystyn liikkumaan mihinkään seuraavan 3kk aikana, etenkin kun mies menee töihin jo ensi viikolla (ei voi pitää isyyslomaa enää kun meni näin myöhäiseksi ja oli jo viikon esikoisen kanssa kotona)

Eiköhän kaikki muutkin "joulukuiset" ole jo jakautuneet. Itse oli arvellut tytön syntyvän 14.12 mutta siitä päivästä kuukauden myöhässä melkein tuli!!!
 
Onnea Manna paljon tytöstä!:heart: Vaikka tällä hetkellä varmasti on ihan toivoton olo, niin pian sitä kuitenkin osaa jo tytöstäkin iloita kaikesta hankaluudesta huolimatta:hug: Toivottavasti jollakin ois hyviä vinkkejä tuohon jalkalastahommaan..

Meillä on ollu kyllä ihan kammottava yö ja päivä, muutenkin on itkut ollu melkosta luokkaa tässä. Nyt ois kuitenkin vyöhyketerapeutti tulossa, saas nähdä onko apua. Lisäks imietin, että pitäisköhän meidänkin pitää taukoa tosta Disflatylistä? Tai antaa vaan illalla? Mietin tuota runsasta pulauttelua, mitä mainitsitte..niin meillä on kyllä tosiaan kovasti pulauttelu lisääntynyt ja itku ihan hirveää ollut nyt..että jos se vaikuttaa vaikka ruoansulatukseen jotenkin niin tuleehan se itku siitäkin! Noh, pitääpä kokeilla ja en annakaan enää tänään.

L-84, kuulostaapa rankalta jatkuvasti olla vauva rinnalla. Minä taas ihan hädissäni yritän päivällä nukkua jonku pätkän, että jaksan sitte yöllä jos pitää valvoskella. Mutta meillä kyllä nukutaan normisti melko hyvin, yleensä päivällä 3h pätkiä ja illalla 2h pätkiä..joten tossa ehtii saada omaakin aikaa (kotitöille, köh). Mutta eihän se, kun löytää vaan sopivan ergonomiset asennot ja vähän verryttelee välillä, niin sit taas jaksat varmaan. Meillä tuolla tulis kaameat mahavaivat, jos imettäisin useammin kuin 2h välein.

Anve, tervetuloa ja onnea!:heart:

Mites alotitte syöttämään noita maitohappobakuja? 1 tippa kerrallaan? Ja mitä vauhtia nostitte annosta?

-metsis ja poika 1kk ja risat
 
Imetys on taas alkanut taas sujumaan ja maito tuntuu riittävän tällä hetkellä. Lopetin disflatylit kun tuntui että kauheeta puhinaa aina kuului aamuisin ja tuntui että maitokaan ei maistnut niinkuin ennen.

Ainoa ongelma on muodostunut yöunille menosta. En saa häntä yöunille kun vasta 2-3 maissa. Kahdentoista jälkeen ei yleensä kelpaa tissi eikä tutti. Välillä nukahtaa pariksi minuutiksi ja herää taas kitisemään eikä mikään auta. Joskus 3 maissa viimeistään sitten nukahtaa ja herää yleensä seuraavan kerran 6-8 maissa. Miten saisin hänet aikaisemmin yöunille ja mistä johtuu noi yökitinät. Ei tunnu masukaan olevan kipeä, hän on muuten vaan levoton.

Täällä hymyjä satelee päivittäin useampia kun juttelee ja sitterin lelukaarikin saa oman osansa :D

Linnna ja agnesa 6 vkoa
 
Hei!

Pikasesti vauva sylissä:
Manna siskon lapsella oli tuollainen lasta. Ja heillä oli sairaalasta vuokrattuna sellainen istuin autoon, johon vauva laitettiin makaamaan ja mahtui lastan kanssa hyvin. Voisittekohan sekin sellaisen saada? Vaunukoppaan heidän lapsi kyllä mahtui.

me oltiin eilen neuvolassa ja painoa oli tullut kilo lisää. Vauva syö täälläkin yleensä tunnin-kahden välein. myös yöllä. Joten voimat vähän vähissä välillä.

On vähän ajateltu josko lypsäisi välillä maitoa, että mies voisi antaa pullosta jonkun syötön ja itse voisi nukkua. Ei ole kuitenkaan vielä uskallettu, kun pelkään että imuote ym kärsii. Onko muilla onnistunut, niin ettei ala tissiä hylkimään tai huonommin imemään?

donter ja vauva 5 viikkoa
 
donter meillä poika on saanut alusta asti myös lypsettyä maitoa pullosta, ei ihan joka päivä mutta useampia kertoja viikossa. en valitettavasti osaa sanoa imuotteesta, koska rintakumi on olluta alusta astikäytössä; no, ei ainakaan ilman sitä osaa imeä tissiä.. myös tuttia on kova lupsuttamaan. mutta ilman muuta suosittelen ainakin kokeilemaan, kyllä se on mammalle ihana hengähdyshetki!
meillä on käytössä (muistaakseni) mamin anti colic-tuttipullo jonka tuttiosan pitäisi olla ilmeisesti mahd. luonnonmukaisen oloinen.

L-84
 
täällä kans tämä palstailu jääny vauvan syntymän johdosta..aika ghässäkkää pitää kolmen lapsen kanssa :D

kastemekon alla on meillä' ollut pody ja jotkut ohkaset housut/sukkikset..kastemekko on ollu päällä vain sen kasteen ja valokuvauksen ajan..

manna oikein paljon onnea pienestä prinsessasta :flower: ja :hug: toivotaan että arki alkaa sujumaan lastasta huolimatta

lumi-enkeli ja aarre :heart:
 
Lillikka
Moikka taas!

Ristiäisistä on nyt toivuttu ja tosi hyvin meni. Oltiin meillä kotona ja vieraita oli joku 15, ahdasta, mutta kodikasta =) Anve kiitos vinkistä, laitoin ruokapöytään tummanvihreän joululiinan ja sen päälle pienemmän valkoisen ja hieno tuli! Kastepöydäksi naamioitiin tietsikkapöytä ja sekin näytti ihan sopivalta. Siirrettiin vihdoin tietokone esikoisen huoneesta tähän olkkarin nurkkaan, niin voi yökaudet surffailla vapautuneesti. Pikkulikka oli ihan superrauhallinen ja napotti silmät suurina, kun oli niin paljon mielenkiintoisia vieraita :heart: Nyt sitten poitsun synttäreitä valmistelemaan kahden viikon päähän...

Rytmiä ei meidän tytöllä ole vielä ollenkaan. Jotenkin muistelen, että esikoinen löysi tosi nopeesti selkeen päikkärirytmin, mutta ehkä aika kultaa muistot. Tyttö nukkuu päivisin useaan otteeseen vähän olosuhteiden pakosta, kun se ei viihdy missään muualla kuin sylissä ja on tullut tosi paljon kanneltua sitä baby björnissä, johon se aina nukahtaa. Yöllä sitten on ainakin yksi jutteluhetki =) eli kai pitäisi vähän enemmän seurustella päiväsaikaan. Tyttö nukkuu mun vieressä meidän sängyssä ja syö edelleen vähintään parin tunnin välein päivin öin. Joku yö kyllä se veteli sikeitä puoli kahdestatoista puoli viiteen, mutta ei ole tullut tavaksi!

Vatsavaivat hävisi, kun lopetin cuplatonin ja D-tipat ja nyt mennään vaan Relatipoilla ja Jekovitilla. Maito vaan tuntuu jäävän imetettäessä tosi herkästi kurluttamaan jonnekin nenä-kurkkuakselille ja sitä se sitten kirnuaa yökaudet. En millään viitsisi ruveta imettämään istuvilteen öisin, koska makuulla me molemmat nukahdetaan kivasti aina kesken toimituksen. On niin rikkonaisia noi yöt, että kaikki uniminuutit pitää ottaa vastaan...

Vaunuissa tyttö ei sitten tykkää olla yhtään, tai sitten se inhoaa kypärämyssyä tai jotain. Kamala karjunta alkaa aina, kun hänet laitetaan vaunuihin, mutta kyllä se sinne vaikenee, kun vaan itse jaksaa korvat punasina kuunnella muutaman minuutin. Olen ollut muutamia kertoja Itäkeskuksessa ja siellä on välillä vähän hankalaa, jos tyttö herää kesken kaiken. Hyvin syöneenä ja vaippa vaihdettuna se viihtyy vaunuissa vaan pari minuuttia ja sitten pitäis taas päästä syliin. Taitaa olla pakko ottaa se rintareppu mukaan aina ostoksille... Ei taida olla veljekset kuin ilvekset nämä meidän ipanat, kun isoveli tykkäsi kovasti köllötellä vaunuissa. Tai sitten sekin oli vasta isompana, ei jaksa niin tarkkaan muistaa.

Tuttia en ole vieläkään saanut kunnolla käyttöön. Pitää tuo tuttipullostakin syöminen testata ennen kuin alotan jumpat, mutta kai se sujuu mieheltä helpommin kuin minulta, kun ei oo maidonhajua häiritsemässä.

Ja ny taas mennään, heippa....
Lillikka ja likka 6 vkoa
 
moi!

kyllä mullakin on kirjottelu aika vähän tiukilla. esikoinen pitää siitä huolen! lukemaan ehtii kyllä mutta heti kun alkaa kirjottaa niin tyttö on haluumassa syliin!

meillä oli neuvola 10pv viimeksi ja sillon oli tullut painoa lisää 480g pituus oli jäänyt merkkaamatta mutta jotkut pienimmät vaatteet alkaa olee pieniä jo. seuraava neuvola on 1.2. elikkä ens viikolla.

ensimmäisen hymyn sain kuun alussa seuraavaa saatiinkin sitten odottaa varmaankin yli viikon nyt hymy on herkässä varsinkin siskolle hymyilee,ja "juttelee" on sama kieli niin juttelu sujuu varmaan paremmin.yleensä aamuyn syötön jälkeen kertoo salaisuuksia äidillekkin.

rinnalta tissittelyn tytsy on lopettannut kokonaan saa kyllä pullosta pumpattuna rintamaitoa niin kauan kun jaksaa pumpata! ei sieltä ole saanut kun vähän mut saa nyt kuitenkin sen vähänkin vastustuskyvyn mitkä on saatavissa!

lisää myöhemmin!

solmu &tytöt
 
Heippa!

Taidanpa myöhäisenä ilmoittautua ketjuun :) Eli pikkutyttömme syntyi 22.12. klo 8.15, 2975 g ja 47 cm, rv 39+2 (la 27.12.)

Eli nyt siis lähestytään jo huimaa viiden viikon ikää! ;) Arki vauvelin kanssa kotona tuntuu mukavalta, harmittaa vaan nuo jokapäiväiset lumisateet kun hankaloittaa tuota vaunuttelua pihalla aika kovasti, auramiehet HOI! :( Kevättä siis odotellessa.

Eilen käytiin taas neeuvolassa näyttäytymässä, painoa oli 3520 ja pituutta 50,5. Kovasti kehui tyttöä ja oli yllättynyt kun kannattelee päätään jo niin hyvin. Äiti oli tietysti ylpeä pikkutytöstään :heart: Miltä kuulostaa teistä tuo painon nousu ( 545g syntymästä)? Neuvolan täti ei sanonut mitään enkä hoksannut itsekään kysyä onko normaalia, kotona vaan illalla tuli mieleen että onko painoa tullut liian vähän lisää. Maitoa on alusta asti tullut riittävästi, ainakin luulen niin. Välillä syöminen on ohi vartissa, välillä taas tyttö viihtyy rinnalla helposti tunnin, joskus puolitoistakin ja uinahtelee kesken syönnin rinnalle. Mistä siis tiedän milloin rinta on tyhjä (tyhmä kysymys :ashamed:), koska välillä tyttö tuntuu olevan rinnassa kiinni pelkästä imemisen ilosta. Ollaan yritetty tuttia antaa mutta aika usein sylkäisee sen pois. Ostin myös rintapumpun, että voi pumppailla maitoa varastoon, jos tarvitsee jättää hoitoon tai isin kanssa kaksistaan. Ei tarvitsisi korvikkeisiin turvautua, etteivät aiheuta ilmavaivoja.

Yöt on alkaneet meillä jos sujua suht mukavasti, syöpöttelyä on 2-3 tunnin välein, aamuyöstä useamminkin. Mutta onneksi nuo yöitkut vähenivät huomattavasti kun siirrettiin viikonloppuna pikkuinen omaan huoneeseen nukkumaan. Aikaisemmin oli todella vaikea saada tyttö nukkumaan omassa sängyssä, mutta "muutto" taisi tehdä hyvää, vaikka hieman äipästä ensin haikealta tuntuikin ero pikkuisesta :LOL: Edelleen pitää kyllä sylissä nukuttaa ennen sänkyyn laittamista kun ei muualle nukahda, mutta sinne sitten tyytyväisenä jää uinumaan. En tiedä voiko todella vaikuttaa tuo omaan huoneeseen siirtäminen vai oliko sattumaa. Onko teillä vastaavia kokemuksia?

Ilmavaivatkin ovat pikkuhiljaa helpottaneet. Alkuun saattoi mennä viisikin tuntia putkeen yössä kun masuun tytöllä koski ja huuto oli sen mukaista. Omassa ruokavaliossa olenkin yrittänyt alusta asti välttää kaikkea mahdollista mikä voisi ilmavaivoja aiheuttaa, ja kaipailenkin jo niiin kovasti ruisleipää, kahvia ja suklaata! Nyt vaivoja melko harvoin ja silloinkin selvitään yleensä tunnin huutamisella. Helpottaa varmasti se, että tyttö on oppinut piereskelemään melko miehekkäästi.. ja koko ajan :D Mutta hyvä niin jos helpottaa. Ja röyhtäisykin tulee yleensä itsestään kun nostaa tytön pystyyn syönnin jälkeen. Cuplatonia olemme käyttäneet viikon ikäisestä ja luulen että siitä on jotakin hyötyä ollut. Nyt on parin viime viikon aikana vaan tyttö ruvennut puklailemaan melko reippahasti, voisiko olla tekemistä cuplatonin kanssa vai mistä lie johtuu..

D-vitamiinia ollan annettu nyt pari viikkoa ja meillä on tuntunut toimivan nuo Gefilus + D3 -tipat. Pitäisi olla vatsaystävällisiä kun sisältävät maitohappobakteeria.

Olipa kiva kun löysin tämän ketjun, pääsee jakamaan vähän kokemuksia kun ei kavereista kellään ole saman ikäisiä lapsia! Nyt alkaa tyttö vaatia tissiä, palailenpa taas siis asiaan! =)

kathie ja tyttö 5 vko :heart:
 
Arrgh, neiti heräsi puoli neljä, eikä suostu millään nukahtamaan uudestaan :kieh: Vatsa vaivaa ja maailmassa on liikaa ihmeteltävää. Äiti alkaa olla pikkuisen väsy näihin öihin...

neitoperho & toukka 1kk 2pv
 
Viimeksi muokattu:
Imetys on täällä lähtenyt jo hyvin käyntiin, kun vauva on oppinut avaamaan suunsa kunnolla ja imemään tehokkaammin, on äipälläkin jo parempi fiilis alkuhankaluuksista selvittyä. :) Tissiä vaan suuhun aina, kun poju vähänkin ilmaisee halukkuutensa.

Öisin heräillään parin tunnin välein, poju on nukkunut viekussa, niin voi tarpeen mukaan imettää kyljellään ja usein sitä nukahtaa itsekin siinä samalla. Sitä alkaa jo tottumaan noihin katkonaisiin yöuniin, 6h:n yhtämittainen unipätkä kuulostaa kyllä luksukselta... Cuplatonia olen antanut yötä vasten pahimpiin mahanpuruihin, kun tuntuu tuo maha olevan pikkuisella ongelmana. Dekovitalikin tuli aloitettua, onneksi se ei ole lisännyt noita vatsavaivoja. Tutti ei meinaa kelvata, vaan pulauttaa sen useimmiten pois ja vaatii aitoa tilalle.

Vaunuttelemaankin ollaan päästy, onneksi vaunuissa on isot renkaat, niin pääsee hyvin etenemään tuolla sohjossa. :kieh: Vähän pelkäsin alussa pukea vauvaa ulos, mutta lämpömittari vaunuissa on osoittautunut hyväksi keinoksi, useimmiten on kai tullut laitettua liikaakin päälle, kun lämpöä on ollut +27 tienoilla. Poju kyllä nukahtaa heti vaunuihin päästyään ja usein vetelee päälle vielä tunnin nokoset, kun ollaan kotiin päästy.

PinguPongu ja Nasu 3vko
 
ARGH ottaa niin paljon aivoon! pumppasin eilen oikeasta rinnasta maidot ja jotenkin sain nirhattua tuon nännin ihan helvetin kipeeksi! mulla on sellanen ainun "vetopasuunapumppu" ja ihan normi-imulla ja tavalliseen tapaan tein pumppailun. nänni oli ihan helottavan punainen ja ns. juuressa on se kovin kipu. yötä vasten vielä alkoi jomottaa rinnassa joku pahkura ja siinä olikin sitten temppuilua saada nesteet liikkeelle, kun vauvakin oli jo iltaunilla. kylmällä pakastepussilla sain kipua laantumaan ja nyt oonkin yrittäny enempi imettää tästä kipeästä rinnasta. meinaa kyllä tähtiä vaan näkyä imetyksen alussa, tekee nänniin niin kipeetä. rintakumi onneksi vie sen kovimman terän kivulta pois ja bepanthenia & ilmakylpyjä oon myös yrittänyt joka välissä antaa mutta on kyllä tuskaa. saas nähä tuleeko joka pumppailuista samanlaista tuskaa, aiemmin sitä tuli tehtyä maidon pakkautumisen vuoksi lähes päivittäin mut nyt enää 1-2 kertaa viikossa. aventin pumppu lienee vähän tissiystävällisempi?

muuten täällä tuntuu olevan kaikki mallillaan - ainakin tällä haavaa :D vaavi hymyilee kuin hangonkeksi, nukkuu suht hyvin ja tykkää jo olla itsekseenkin sen aikaa kun mamma väsää ruokaa tms. tuntuu että osaan jo lukea ja tulkita tuota lasta vähän paremmin kuin esimerkiksi kuukausi sitten, ihan hyvä fiilis :) valitettavasti vaan äidin syli lohduttaa paremmin kuin iskän, liekö sitten maidon haju vai tutumpi syli. onneksi isillä on parin viikon loma helmikuun alussa.

pakkaset on taas niin kireellä että meillä vaunutellaan lähinnä sisällä :)

L-84 ja kuusiviikkoinen
 
Lillikka
L84 komppaan täysillä tota ainun vetopasuunaa =) mulla oli se lainassa esikoisen kanssa ja sillä oli ihan karmeeta yrittää saada mitään tissistä irti. En kyllä osaa sanoa, mikä malli ois hyvä, en ole nyt hankkinut pumppua ollenkaan.

Me kokeiltiin eilen antaa tytölle korviketta tuttipullosta, eikä siitä tullut kyllä yhtään mitään. Ensin mies kokeili ja mä lymysin katseilta piilossa tuulen alapuolella, mutta ei kelvannut tuttipullo häneltä eikä kyllä multakaan. Ehkä 5 ml saatiin valutettua suuhun ja rinnuksille. Tuskin se korvike niin kummalliselta maistuu, etteikö yhtään voisi nielaista... Oon menossa loppuviikosta tapaamaan pikaisesti paria kaveria kaupungille ja saa sitten mies täällä pärjätä kahden kanssa. Kai tuo pikkuiita karmeaan nälkään jossain vaiheessa suostuu pullostakin juomaan, mutta eipä ainakaan vielä onnannut.

Huomenna ois jo jälkitarkastus ja tytön eka lääkäri. Kiva saada taas uudet mitat!

Lillikka ja likka 1kk ja joitain viikkoja :0
 
L-84 saitko liberon/pampersin kassin mukana näytepakkauksen tästä lansinohista? kokeileppa sitä auttasko se kipeisiin rinnan päihin Beboliina - IMETYS - Lansinoh tuotteet Tuota ass apteekista ja kait myös ihan normi marketistaki
Onko sul kaalta, se vois kans lievittää sitä kipua. Mul on itellä emma-rintapumppu ja oon ollu siihen ihan tyytyväinen, avent on saman tyylinen
 
Viimeksi muokattu:
Moikka...vähän on jäänyt kirjoittelu tänne kun tuntuu että päivät hupenee ihan silmissä tuon 2 vuotiaan ja vauvan kanssa:) Meillä arki vauvan kanssa on lähtenyt hyvin luistamaan, imetys toimii ja paino noussut hyvin.Isosisko on ottanut pikkusiskon todella hyvin vastaan, käy laittamassa tuttia jos sisko itkee, halaa ja pussaa:) ei ole tullut minkäänlaista mustasukkaisuutta.Ensi viikolla olis 6 viikkos neuvola, kiva nähdä kuinka on kasvanut pelkällä rintamaidolla...esikoinen sai melko pian lisämaitoa kun ei oma tuntunut riittävän,paino ei noussut tarpeeksi, mutta nyt ainakin toistaseksi on riittänyt.
Viime sunnuntaina oli meillä ristiäiset ja tyttö sai nimekseen Essi Amanda:)
eipä tällä kertaa muuta, yritän olla ahkerampi kirjoittelun kanssa:D
 
L-84: Suosittelen kans tuota lansinohia, toimii tosi hyvin rikkinäisiin nänninpäihin! Imetystukilistan sivuilta luin kans, että jos on jotain tiehyttukosta, niin kannattaisikin aloittaa imetys siitä terveemmästä rinnasta ja sitten, kun heruminen on alkanut niin vaihtaa siihen kipeämpään. Pikaisia paranemisia! :hug:

Itselläni on tuo Aventin pumppu ja pari kertaa sillä pumpanneena voisin kyllä suositella, vaikka ei kokemusta muista pumpuista olekaan. :D
 
Viimeksi muokattu:
Nopeasti kertomaan,että tänään on ristiäiset vietetty. Pikku neiti sai nimekseen Mila. Mila nukkuikin kiltisti koko toimituksen, ja jaksoi viihtyä valokuvattavanakin. Luksusta esikoisen kasteeseen, jossa pikkuinen rääkyi toimituksen ajan, eikä viihtynyt yhtään mekossa, vaan hiljeni vasta kun sai kastemekon pois =)
Mila nimi on muuten siitä kiva, että merkitsee latinan kielellä rakasta ja kultaa.

Jatketaan paremmalla ajalla, nyt on varpajaisjuhlijat paikalla, lähteevät illalla jatkamaan sit kylille.

Leenu ja Mila 7vk
 
Moi!

Jospa liittyisin velä joukkoon? Meidän esikoispoika syntyi 30.12. sektiolla, kuuden päivän käynnistysyritysten jälkeen. Pituutta oli syntyessä 52,5 cm ja painoa 4370g. Kasvuvauhti on ollut aivan hurjaa ja pieniä vaatteita saa viikata pois viikoittain. Keskiviikkona on seuraava neuvola, joten sitten on taas"tutkittua" tietoa miekkosen koosta.

Meillä on ollut syömisen suhteen parin viime viikon aikana sellainen meininki, että päivällä papuusi ei tnnu nukkuvan ollenkaan, vaan syö vähän väliä. Mutta yöllä saattaa sitten vedellä hirsiä 5-6 tuntia putkeen. Tuntuu vaan hurjalta. kun pieni vauva ei nuku montaa tuntia päivällä. Vaunulenkin ajan yleensä torkkuu ja nukahtaausein myös kantoliinaan. mutta herää sitten kärppänä, kun liike loppuu. Onko ideoita, vai onko tämä ihan normaalia?

Ihanaa on olla vauvan kanssa kotona!


Ökkis ja papuusi 4vkoa
 
Terve taas kaikille!

Välillä mäkin ehdin jopa kirjoittaa jotain... *huoh* :)

Ihan ekana, Ökkis, meillä myös on tollaista, että vauvan on vaikea nukahtaa. Jos esim. olen laittanut nukkumaan päiväunia parvekkeelle vaunuihin ja sit otan vaunut sieltä liikkeelle kun lähden esikoista viemään päiväkotiin, niin tulee hirveet ähinät. Samoten jos ollaan oltu liikkeellä vaunujen kanssa ja sit lykkään parvekkeelle jatkamaan unia kun tullaan kotiin, niin vauva monesti herää. Välillä nukahtaminen on muutenkin pikkuiselle vaikeeta, kurkkii vähän väliä. Myöskään öisin ei aina nukuta, varsinkin aamuöisin saattaa pieni herätä tunnin välein. Toiset vaan taitaa olla herkkäunisempia? Meillä joka tapauksessa sit kiukutellaan, jos ei nukkuminen kunnolla onnistu, joten oon yrittänytkin kovasti keksiä keinoja, millä tota pienen unenlaatua vois parantaa. Kovasti ainakin yritän aina vaunuissa heijailla, jos kesken unien herää ja välillä nukahtaakin takaisin. En myöskään heti ota vauvaa pois, jos tuntuu kesken unien heräävän (nukkui sitten missä vaan), koska oon huomannut, että hän saattaa välillä uudestaan nukahtaa hetken tuijoteltuaan. Vauvoilla on kai muutenkin se unisykli silleen, että kerran tunnissa tarkistavat, että kaikki on hyvin, ennen kun jatkavat unia.
Joka tapauksessa, en usko, etteikö vauvasi nukkuisi tarpeeksi. Tuon ikäiset osaa vissiin ihan itse säädellä unentarpeensa ja nukahtaa just silloin kun unta tarvitsevat. Niin kuin esim. meidän Valtsu nukkuu nyt, nukahti kun olin laittamassa kylpyä kuntoon. :) En raaskinut herätellä, joten tuolla kylppärissä kylmenee nyt hyvät kylpyvedet. Ehkä huomenna sit kokeillaan uudestaan..

Onnea kaikille nimen saaneille pikkuisille lumihiutaleille! Meillä nimiäisiä vietetään runebergin päivänä, vaikka nimi minimiehellä on ollut jo pitkään.

Kathielle vielä sen verran painosta, että mä muistelisin jostain kuulleeni, että 160g tai 170g tms. grammaa pitäisi tulla viikossa. Aika pieneltä toi painonlisäys tohon ohjeeseen nähden siis kuulostaisi, mutta toisaalta kyllä niiden neuvolassa pitäisi sit puuttua, jos näyttää ettei lapsi kasva? En usko, että aihetta huoleen on, mutta jos kaihertaa mieltä, voithan aina vaikka soittaa ja kysyä!

mamadread ja Valtsu 1kk 3vko
 
Heippa kaikille ja tervetuloa uusille!=)

Kovasti on kiirettä täälläkin pitänyt ja vieraita käyty. Myös nimiäiset saatiin pidettyä kivasti.

L-84, suosittelen kans noita lanoliinituotteita. Marketeissa on Purelania, on edullisempaa kuin Lansinoh mitä myydään apteekissa. Kumpi vaan on varmaan ihan yhtä hyvää. Tuota laittaa, kun käyttää noita rintapumppuja (heti niiden jälkeen). Jos haavalle menee tms, niin sitten sitä punaista Bepanthenia. Aventin pumppuja kuulemma kehuvat, meillä on Ainun sähköpumppu ja on mielestäni hyvä. Niitä käsikäyttöisiä en itse suostu käyttämään, synnärillä kokeilin ja siitä mulla meni ainaki rinnanpäät ihan rikki!

Ilmavaivat ja muut vatsavaivat ovat kovasit hellittäneet. Cuplatonit/Disflatylit jäivät taakse, kun pulauttelu oli sen verran hurjaa. Ei olla enää tarvittu edes, välillä tietysti puklua vielä tulee ja semmostahan se on kun ei ole vielä niin kehittynyt. D-tippoja syödään täyttä määrää ja lisäksi rela-tipat ovat menossa. Mietin, että pitää vertailla tuohon gefilus-d-tippaan ja miettiä kokeilisko sitä seuraavaksi..olis ainakin samassa pullossa.

Imetys on täällä kans menny nyt hyvin. Edelleen saa kerääjää pitää ja tyhjennellä sekä rintakumia käytän, vaikka sujuis ilmankin kyllä. Pitää pikku hiljaa vierottautua siitä, en uskaltanut vatsavaivojen aikaan mennä ilman joten se on vähän kuin jäänyt..Pakkasessa on meillä tuota mun maitoa ja on melko heikosti suostunut juomaan pullosta jos oon itse joutunut käymään jotain ostamassa esim nimiäisiin. Tämä on siinä mielessä aika jännä juttu, koska tämä meidän pojuhan joi jo synnärillä lisämaitoa pullosta ja lisäksi kotona aluksi pumppasin oman maidon pulloon, kun ei onnistunut imetys ilman jämäkämpää rintakumia. Eli treenattu on, mutta muutaman viikon tauon jälkeen ei pullosyönti enää kelpaa! Ite kun luulin, että sen opittuaan osais sitten..Meillä mennään päivä yleensä vähän harvemmilla syönneillä, 2-3h nukkuu ja sitten ilta ollaan tosi tiuhaan tissillä. Yöllä saattaapi vetästä 5h unet ja syönnin jälkeen perään 2-3h, joten ihan mukavasti menee. Enää ei tarvi huolehtia myöskään siitä, että liian tiheää syöttäis kun hellitti ne vatsavaivat, poika kyllä kertoo kun sapuskaa olis vailla. Tietysti pientä on välillä, mutta ei huuda niitä enää. Oon huomannut, että röyhtäytys olis tärkeää jopa kesken syötön (jos ei halua hukkua maitotulvaan sitten). Mutta yöllä nostaa ylös vaan lopuksi, ellen ole nukahtanut välissä. Meilä tuo alkaa itkemään kesken syönnin, jos on ilmaa mahassa ja siitä tietää sitten nostaa pystyyn röyhtäsemään.

Meillä nukutaan omassa pinnarissa sekä meidän sängyssä..sänkyyn saattaa jäädä, jos itse nukahdan yösyötölle tai jos nukkumaan mennessä ei ole vielä ihan nukahtanut. Mielellään nukuttaisin kuitenki pinniksessä, koska sitten nukun paljon paremmin ja paremmassa asennossa itse. Välillä saattaa illalla nukkua sitten Manducassa, jos ei muuhun asetu. Kaipa läheisyyttä kaipailee. Oon kyllä tykännyt tuosta, jotenkin paino jakautuu niin hyvin ettei selkää ala särkemään toisin kuin kanniskelusta.

Pitääpä lähteä tästä taas muonittamaan tuota poikaa. Meilä ois 6vkon neuvola kans ens vko ja mielestäni se taisi olla ihan lääkärineuvola, tai sitten muistan vaan väärin. Joku taisi kysellä painokehitystä, olikohan se niin että 20g päivässä on ok? Eli kannattaa laskeskella siitä. Meillä on aiemmin tullut koko ajan 50g päivässä, saas nähdä mitä se nyt on. Joka tapauksessa 60/62 vaatteita käytetään ja kestojen kans välilä jopa 68. Ja jatkopalaa sitten vaan, jos ei meinaa bodyt riittää kestojen kanssa.

terveisin Metsis ja poju kohta 6 vko!
 
Moikka kaikille!

Empä oo minäkää kerinny mitää kirjottelee =(.. tuntuu olevan vähä sekavaa tää elämä. Tyttö ku nukahtaa nii ei tiiä mistä sitä alottas ja sit ku kerkii jotai tehä nii alkaa huuto kuulua. Meillä ku tuppaa välil olee vähä vaikeeta toi nukkuminen ja ei ikinä tiedä et vetäseekö nyt kolmen tunnin unet vai tyytyykö 10 minuuttii.

Meillä syödään tissistä ja pullosta. Syömisenki kanssa on ollu vähä hakemista kun välillä tyytyy tissiin ja välillä huutaa viel tissittelyn jälkee. Onneks sentää syö yhtä hyvin rinnasta ku pullostaki. Mutta hakemista kyllä on tän syömisen kanssa mut ehkä tää tästä tasottuu viel toivottavasti jossai vaiheessa.

Meillä on menny vähä itkeskelyksi valveilla olo aika. Eikä aina viittis ruokaa tarjota. Varsinki jos on just saanu pullosta ja ite tasan tarkkaa näkee paljonko on syöny. Vatsa tuntuu toimivan ihan hyvin enkä oo mitää lääkkeitä antanu. Ite vaa tulee vainoharhaseks ku kaikki aina sanoo et vatsakipristää. Mut peräpää tuntuu kyllä toimivan =).

Itelle ei niinkää ota kunnon päälle pätkissä nukkuminen mut jotenki tää elämän rytmittömyys vähä ahistaa. Ja se ku ei aina just tiiä et kuinkakohan kauan vauva nyt päättää nukkua. Mut ehkä tälläsellä työnarkomaanilla menee jonkin aikaa et tottuu ees tähä kotona olemisee =D.

Ninnianneli ja Nea 5vko
 

Yhteistyössä