***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 SYYSKUUSSA***

jääräpää: Onko teillä ne näpyt tän näköisiä Nokkosihottuma :: Terveyskirjasto jos on ni sit on ultikariaa todennäköisesti. Ootko kokeillu antaa antihistamiinia? Valokuvaa varulta ne tytön näpyt et jos tarvit jälkikäteen dokumenttia!

Mäpä otan jossain vaiheessa jonku kuvan nuista tytön näpyistä ku riisun sen seuraavan kerran.

Mä sit päätin et lähen kuitenki sinne reissuun :D En ole kyl vielä mitään pakannu.. viime yö oli tytöllä parempi (liekkö syy lääkityksen vai onko tauti helpottamassa), mut aamulla oli taas uusia rakkuloita ilmaantunu kämmeniin. Sitkas tauti.
 
Viimeksi muokattu:
Mä oon juonut ihan normiteetäkin, mut myös rooibosta. Satunnaisesti juon maustettua (siis oikeasti mausteista) teetä, mutta jatkuvasti mä en ehkä lipittäisi ainakaan inkivääriä ja kanelia sisältäviä teeplaatuja. Niissä on tutkittu olevan haitallisia yhdisteitä. Mut en mäkään näistä niin ressaa. Tykkään maustetusta ruoastakin ja syön kyllä inikivääriä ja kanelia silloin tällöin ruoassa.

Mä oon yleensä tosi tasapainoinen mielialojen suhteen, mutta oon huomannut, että oon nykään paljon itku- ja äksyherkempi kuin ennen. Mieskin saanut tuta pari kohtausta tässä :D Mut toisaalta musta on tullut paljon "äidillisempi" kuin ennen, et aikaisempaa mielelläni tykkään tehdä miehelle sapuskaa ja jopa leipoa.
 
Neuvolasta juuri kotiuduin ja kaikki oli massussa hyvin. Painoa on vaan tullut itelle kamalasti ja se ahdistaa ihan hulluna... Pitäis vaan välttää kaikkea ylimääräistä.:ashamed: Hb oli laskenut yhtäkkiä 145:stä 102, eli rautakuurin aloitan pikimmiten.

Murunen: Hyvin on itellä muistissa loppukevään matoshow meillä. Silloin tuo 4 vee esikoinen niitä ilmeisesti kerhosta sai, kun siellä ne jylläsi oikein urakalla silloin. Mä siivosin kans joka paikan ja pesin kaikki legoista lähtien, mutta niin ne hävisivät. Tehostekuurin annoin vaan kummallekin lapselle,koska meillä aikuisilla ei ollut oireita enkä ekan kuurin jälkeen matohavaintoja tehnyt. Ja tehostekuurin jälkeen vaihdoin vielä kaikkien lakanta ja tein perusteellisen viikkosiivouksen. Sitten rauhotuin asian kanssa. Onneksi teilläkin oireet helpottaneet! Nyt vaan uusia matoja odotellessa, kun taas tuli kerhosta lappu mukana, jossa niistä varoiteltiin...:kieh:

Imettämisestä sen verran, että oon kumpaakin imettänyt 1v2kk. Ja täysimetystä ekalta oli 6kk ja tokalta 5kk. Kaikki meni niin helposti, että en nytkään oikein osaa aatella, että tulisi ongelmia. Toivottavasti menis kaikki hyvin.

LMulla on ollu Hug-bubin kantoliina käytössä kummallakin vauva-aikana ja oon tykännyt tosi paljon siitä. Manducaa tekisi mieli, mutta ei taida raaskia ostaa...

Hopsuliina ja Epe 24+3
 
Hopsuliina: Jos yhtään lohduttaa, niin et ole ainoa jolla paino nousee ehkä liiankin kanssa. Itse en kyllä olisi asiasta edes tietoinen, jos neuvolassa ei tarvitsisi käydä vaakalla. Tuntuu, että kaikki olisi tullut vain mahaan vaikka onhan sitä varmasti muuallekin tullut.

Imetys: Olen kyllä vakaasti päättänyt imettää ja se on yksi asia, jota odotan paljon! =) Esikoista täysimetin 4kk, jospa nyt menisi pitempään. Jännittää vain, että miten esikoisen kärsivällisyys kestää imetystuokioita.. : /

Tuleeko teillä jo tosi kovia liikkeitä ja potkuja? Meillä masukki on todella vilkas ja potkii välillä kipeästikin, varmaan tämä vähän vähenee sitten kun ei ole tilaa möyriä miten vain. Onhan se ihanaa, että liikkuu, mutta välillä tosiaan käy kipeääkin.

Aika alkaa kohta käymään vähiin!! :heart:

minime 25+1
 
Kävin eilen tänne kirjoittamassa pitkät jutut ja ne katos enkä sitten enää ehtinyt kirjoittaa uudestaan.
Meillä on tyttö ollut 3 päivää kuumeessa. Mitään muita oireita ei tunnu olevan, varmaan kurkku kipeä ja viime yönä hengitys vaivasi.

Tervetuloa Soippa! Kuulutko muuten aktiivi synnytys ry:seen? Mä kuulun, ja toivon kans että tämän kohdalla onnistuis niin luonnollisesti kuin mahdollista, koska esikoisesta oli tosi huono kokemus toimenpiteet yms jotka eivät todellakaan auttaneet synnytystä etenemään...

Tesmis: Mulla on kans taas tota käsien puutumista. Mutta yks päivä heräsin päiväunilta ja mulla oli suukin puutunut!!! Se alko tuntua jo vähän pelottavalta, oli siis niin kuin olisin ollut hammaslääkärissä :O

Yrttiteestä ja inkivääristä: Australiassa kun odotin esikoista niin ihan apteekista ostin sellaista inkiväärilääkettä raskauspahoinvointiin. Siellä muutenkin suositeltiin inkivääriä. Mulle sanottiin, että siksi sitä varoitetaan että se voi nostaa verenpainetta mutta jos on tälläinen kuin minä jolla on tosi matalat paineet niin ei hätää. Myöskin vadelmanlehtiteetä kätilö suositteli juomaan loppuraskaudesta kohdun kypsyttämiseksi. Kaikkia mausteita käytän pelkäilemättä (meillä syödään paljon intialaista, johon käytetään mm just inkivääriä kanelia yms tosi paljon) ja jotkut mausteethan edesauttaa maidontuloa. Esim fenneli ja sarviapila.

Siitä hyvä aasinsilta imetykseen... mä luulin valmistuneeni hyvin lukemalla kirjoja yms, mutta kipu yllätti. Ja esikoinen oli keltainen ja väsynyt ekoina päivinä ja muutenkaan ei piitkään aikaan jaksanut kunnolla avata suutaan!! Maito mulla nousi viidentenä päivänä. Ensimmäisien päivien aikanahan vauva tarvitsee vain sitä kolostrumia jossa on tärkeitä vastaaineita. Mutta imetys sattui niin paljon ja oli niin vaikeaa kun lapsi ei avannut suutaan että meinasin jo luovuttaa. Sitten yksi tuttava kätillö suositteli mulle yhtä imetystukihenkilöä (joka on siis imetykseen erikoistunut kätilö) ja vaikka olin tosi skeptinen se olikin kuin enkeli taivaasta ja auttoi meidät käyntiin ja totes että osa kivusta johtui siitä että mulla oli nännissä hiivatulehdus joka tartti lääkekuurin!!! Sen huomas siitä että nännin väri oli vähän erilainen, liian kirkkaan vaaleanpunainen. Lopulta täysimetin 6kk ja vielä yhteensä 1,6v! Mutta oisin kyllä luovuttanut jos en olisi saanut apua. Sanonkin kaikille, että se on todellakin sen arvoista että jaksaa sen alun ja ne maidonlaskeutumiskivut jos vain pystyy ja apua on.

Esikoinen heräilee vihdoin. Piti meitä puol yötä hereillä ja nukkuu sit itse nyt aamulla...

manna rv about 23
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa mukaan Soippa! :flower:

Käsien (ja nykyään myös jalkojen) yöpuutumista on myös täällä. Mutta niitä on kyllä ollut jo ennen raskauttakin. Ei tarvii edes nukkua käden päällä, mutta jotenkin ne hermot vain ärtyy silti. Aiemmin mietin, voisiko tuolla matalalla verenpaineella olla jotain tekemistä sen kanssa, kun sellaisen sukurasitteena saanut. Ainakin tuntuu, että ääreisverenkierto ei oo kauheen tehokas, mutta yhtettä hermoihin en tiedä.

Eilen illalla nukkumaan mennessä alkoi harvinaisen sitkeä rytmihäiriökohtaus, eikä siitä nukkumisesta sitten mitään tullut vaan piti nousta ylös. Ärsyttäviä :kieh: Aiemmin on tullut vaan päivisin tai tietyissä asennoissa. Mutta kunnon suppareita ei oo tullut hetkeen, joten hyvin mielin uskaltaa lähteä ulkomaille. Kun nyt vielä pysyisi muutenkin terveenä!

Tämä tyttönen liihottelee nyt pariksi viikoksi lomailemaan. Jos löytäisi tuliaisiksi jotain ihania vauvanvaatteita :whistle: Voikaahan kaikki hyvin täällä sillä välin!

neitoperho & toukka 24+0 *POKS*
 
Tervetuloa Soippa! Ja neitoperholle ihanaa lomaa! Kaikille sairauksien ja sairaiden lasten kanssa "painiville" paljon jaksamista!

Meillä nousi esikoiselle nokkosihottumaa kerran (muistaakseni n. 2 vuotiaana) ihan yllättäen kesällä, ei ollut mitään rokotuksia tai muita ollut, eikä oltu syötykään mitään, mitä olisin epäillyt. Siihen saatiin kuitenkin lääkäristä nestemäistä lapsille tarkoitettua zyrteciä ja vaiva helpotti todella nopeasti. Siis ehkä ensimmäisen tai toisen lääkkeen antamisen jälkeen. Kannattaa siis jääräpää käydä ehdottomasti näyttämässä niitä näppyjä uudelleen sellaiselle lääkärille, joka on kiinnostunut niistä ja vaatia jotain selitystä tai apua vaivaan.

Minäkin ilmoittaudun tuohon puutumiskerhoon! :wave: Olen kuullut, että kasvava maha painaa jotain isoa suonta ja siksi jos se esimerkiksi pahasti makuuasennossa painuu, niin paikat voi puutua. Kuulostaa pelottavalta, mutta ei kuulemma ole vaarallista.
Samaten itkuherkkyys on täällä havaittu, musiikki, kirjat yms. voi saada aikaan valtavan itkukohtauksen. Tai pelkästään jotkut tunteelliset ajatukset voi saada kyyneleet silmiin. Mä tosin huomasin esikoisen syntymän jälkeen, että jäin aika itkuherkäksi muutenkin, se jäi jotenkin päälle.. :) Muutoin oon kyllä ollut tosi leppoinen koko raskauden ajan, en paljoa raivareita saa. Paitsi joskus esikoiseen tietysti hermostuu, mutta miehen kanssa on mennyt tosi hyvin! Mies onkin kyllä tosi ihana, muistaa aina kehua mua ja mun ulkonäköä ja kovasti tuntuu arvostavan ja ihailevan sitä, mitä käyn läpi. Apuakin saan aina heti ekalla kerralla kun pyydän ja mies on tässä tasaisesti ottanut koko ajan enemmän velvollisuuksia huolehdittavakseen!

Mä oon valmistautunut maanantaiseen neuvolakäyntiin kurkkimalla netistä valmiiksi noita KELAn lomakkeita. Soitin jo palkanlaskijalle ja selvitin mieltä askarruttavia kysymyksiä. Ajattelin vielä soittaa sinne KELAankin ja selvittää loput asiat, jospa sitten saisin sen lomakkeen heti lähetettyä maanantaina eteenpäin.
Ne antaa neuvolasta vissiin täytettäväksi sen lomakkeen, missä haetaan kaikkia etuuksia samalla kertaa, vai miten muilla? Oletteko lähettäneet sen lomakkeen palkanlaskijalle? Ajattelin vaan ton äitiyspakkauksen kannalta, että ois kiva saada se nopeasti, niin pitäisiköhän kuitenkin täyttää eri lappu sitä varten? En mä mitenkään innokas oo.. :D
Ois kyllä ihanaa, kun mies vihdoin laittaisi ton tulokkaan huoneen loppuun, niin voisi alkaa kantamaan varastosta tavaraa sisälle. Pääsisi katsomaan, kuinka paljon vaatetta meillä on ja kuinka paljon kannattaa vielä hankkia. En oo viitsinyt ostaa paljoakaan, juuri siksi, ettei tulisi liikaa...

Mullakin meinaa taas flunssa nostaa päätään, viikko sitten tuntui ihan samalta ja nenä oli tukossa, nyt taas uudestaan. Ehkä noi viilenneet ilmat jotenkin vaikuttaa limakalvoihin?

mamadread ja ihme 22+0 POKS!
 
mamadread Mun työnantaja sanoi, ettei mun tarvi laittaa mitään papereita sille, se laittaa sen työnantajan paperin suoraan menemään Kelaan. Mä itseasiassa tein niin, että hain heti äitiysavustusta ja lapsilisää, vieläkään en ole hakenut äitiysrahaa, en jaksannu sillon alkaa sitä vatvomaan, et minkä vuoden tulojen mukaan raha määriytyy niin tein noin :) Kohta pitäis sitäkin hakea sitten. Neuvolasta sain kyllä sen lomakkeen,jolla voi hakea kaikkia noita ja isälle omankin sain. Mut netin kautta kuitenkin ne hoidin, joten nopeempaa niin, ja näki itse missä vaiheessa ollaan. Siis sen äityispakkauksen kanssa, onko asia jo päätetty vai paketti peräti toimitukseen menossa :)

Mies on täälläkin ihana, ihan rasittavuuteen asti huolehtii. Tulee vasta huomenna töistä kotiin, niin takkapuiden haku on sit kielletty, tai jos ihan pakko on niin, puoli kopallista voin hakea, jos sisällä olevat ei riitä :rolleyes: Ja mun syömistä se vahtii kanssa. "Mitä oot tänää syönny, mitä aiot tänää syödä, muista syödä" :headwall:

Flunssaa myös täällä....

26+4
 
Hei, sanokaa rehellisesti, että ylireagoinko siihen mun viime kertaseen neuvolakäyntiin. Esim. tän pinon ekana tekstinä taitaa se olla, (sf-mitasta, pelottelu, sykkeet), lisään siihen vielä, että hemppaa sen mielestä oli turha ottaa, koska se otettiin viimeeks ja oli sillon 116. No kun vaadin, että otetaan niin sitten pitkinhampain sen otti. Oli tosin noussut, mutta silti. Ja sokerirasituskokeen tuloksia piti itse pyytää, johon sain kysymyksen "ai oot käynny sellasessa, millon sellasessa kävit". Hän itse siis varasi mulle sen ajan sinne ja sanoi, että katotaan tolla kertaa ne tulokset. Ja muutenkin sen luona käynnit on sitä, et suoritetaan nopeesti kaikki mittaukset ja eikun pihalle, mistään ei mitään kommentoi eikä mitään ylimäärästä kysy/puhu. Tässä pohdin, että jos saisin vaihdettua neuvolatätsyä...Mutta onko näissä teidän mielestä tarpeeksi perustetta, etenkin ne sydämen sykkeet ja sf-mitta, ja niiden tietämätön kommentointi vei viimeisenkin luoton kyseiseen ihmiseen. Ja tätä ei helpota se, että sain tänään tietää, että kun vakkari neuvolatäti tulee tän vuoden lopulla takasin, tämä siirtyy lastenneuvolaan, joten kappas se on myös tulevaisuudessa vauvamme neuvolatäti....aagrh.
 
Eikö noita neuvolan henkilökuntaa saa vaihdettua ihan ilman perusteettakin, käsittääkseni ihan omalääkäriä ainakin saa vaihdettua jos ei kemiat vaan kohtaa? Kannattaa myös laittaa sinne palautetta, kun eihän ne siellä sit tiedä mikä on vialla. Että jos järjestäisivät vaikka jotain koulutusta tai tämmöstä sitten.

Miten noihin kodinhoitotukiin jne sit aikanaan..niin jos miehellä muuttuu tulot, niin kai siihenkin voi hakea muutosta? Siis jos esim. äippärahaan voi hakea viim puolen vuoden tulot tai vuoden, niin kai noihinkin vio vaihtaa? Kun kattovat nyt vissiin esim nousukauden huipulta noita palkkalukemia, joten tätä vaan mietin sitten..Meillä on siis miehen tulot aika paljon talouden vetävyydestä riippuvaiset.

Täällä ei ihan noin nopeesti tule noi Kelan päätökset. Nyt tuli päätös ja on se siellä ollu jo pari viikkoa. Ja parin viikon sisään lähtee se äitiyspakkaus matkaan. Sitä odotellessa=)

Noista neuvolan tätösistä vielä, että mulla on sattunu kyllä hyvä olemaan se mun oma ja sijainenkin oli hyvä. Herkällä korvalla kuuntelevat ja aina oikeen kyselevät kaikkea, vointia ja muuta. On ollu positiivista, että ovat olleet niin ammatistaan kiinnostuneita=)

-metsis 24+1
 
anve ja mamadread juu kyllä on hyvin samannäköistä kuin netissä urtikarian kuvat, samanväristäkin ja samankokoista. Tänään on näpyt lupaavasti pakaroissa ja reisissä haalistuneet ja korkeintaan pari uudemman näköistä näppyä käsivarressa. Jospa tuo tuosta tokenisi itsestään. Valokuvia otin pari päivää sitten noista näpyistä jolloin olivat oikein pahan näköisiä.

Tsemppiä kaikille sairastelun kourissa oleville!

Iästä oon aina ajatellut että mitä enemmän ikää sitä enemmän vaivoja ja kolotuksia myös raskausaikana. Mun kohdalla se pitää paikkansa ja kun vertaa aikaisempia raskauksiani tähän niin jokainen on tuonut lisäkolotuksia. Mullakin siis ikää ihan vaikka muille jakaa vaikka lapset on "putkeen tehty" ettei ikäerot ole suuria. oliko se espoir joka sanoi ettei kolota mistään? Mahtavaa! Taitaa siis olla aika yksilöllistä eikä niinkään iästä johtuvaa nämä vaivat:)

Tänään rv 27+1
 
Neuvolasssa käyty. Sain Kelan paperit täytettäväksi.
- painonmuutos +382 g/vko
- verenpaineet 106/66
- hemoglobiini: 124! Jee! Viimeks 113 ja sitä ennen 107l
- sf-mitta: 22. Näytti meneveän yläkäyrän yläpuolella, mutta neuvolantätsy oli sitä mieltä, että ei tuota mittaa näillä viikoilla kannata tuijottaa.

Nyt en jaksa kommentoida mitään. Sori. Järkky väsypäivä.

Mandy ja pallero 23+0 POKS! :heart:
 
saz
Espoir- täytyypä hankkia tuosta sitten enemmän tietoa, ettei maito voi loppua.. mä kun en kertaakaan antanut korviketta lisäksi ennen kuin maito alkoi loppumaan. Laitoksella sai tosin lisämaitoa kun mulla nousi maito rintoihin vasta kotona. Mutta tosiaan ekat 2kk maitoa tuli niinkin että meinasin juuri alkaa luovuttajaksi. Pakkaset oli maitoa pullollaan. Sitten se vaan väheni ja väheni ja pojalla laski paino viikon painokontrollissa huimat 500g. Sitten toki säikähdin niin että aloin antaa korviketta lisäksi, ja pianhan siinä kävi niin että imettäminen oli hankalaa kun vauva tappeli rinnalla, tiesi saavansa rinnan jälkeen pullosta ja sieltähän sitä maitoa tulee paremmin ja nopeammin. Mutta tosiaan en kyllä edelleen usko että olisin voinut jotain tehdä vielä toisin, pojan paino laski niin kovaa vauhtia etten yksinkertaisesti enää voinut ainoastaan imettää.
Nyt tästä tiedosta valaistuneena voin vielä siis kysellä asiasta jostain. Haluaisin kovasti imettää kauemman. Mutta enää en halua asiasta stressata niin paljon kuin viimeksi, oli mulle henkisesti tosi kova paikka että "epäonnistuin". Vaikka tiedän että äidinmaito on parempaa kuin korvike, mutta silti, jos ei ole muuta vaihtoehtoa niin ei sitä kannanta sen enempää murehtia koska asialle ei vain voi mitään. Vieläkin näköjään vähän arka asia mulle, kun ihan tosissaan ja kovasti yritin ja kaikki konstit kokeilin... :(

saz ja papu 25+1
 
Voih... Taas uusia huolenaiheita... ei jaksaisi : /

Olen siis töissä koulumaailmassa ja tänään oli puhetta vesirokosta. Kuulin että vesirokko on vaarallinen sairastaa raskausaikana ja että sillä saattaa olla vakavia seuraamuksia. :eek: No tästä tietenkin huolestuneena ajattelin äitiltä kysyä onko minulla rokko ollut kun en itse siitä satavarma ole. Mutta äitikään ei sitä varmaksi muistanut vaikka molemmilla kuitenkin mielikuva että se on minulla lapsena ollut. :headwall: Epätietoisuus inhottaa ja soitinkin neuvolaan ja lääkäri teki labraan lähetteen vasta-aine selvitykseen. Hoidan sen heti maanantaina ja tuloksiin asti täytyy vältellä vesirokkopaikkoja. Tiettävästi koulussamme se ei vielä ole mutta ennen pitkää kuitenkin.
Onko teistä joku sellainen joka ei vesirokkoa ole vielä sairastanut, onko jotenkin ohjeistettu? Voiko sellainen ihminen tartuttaa rokon joka ei itse sitä parhaillaan sairasta mutta on ollut sairastuneen kanssa tekemisissä? Esim. työkaverini lapset ovat parhaillaan rokossa niin voiko työkaverini sen muhun välityksellään tartuttaa vaikka ei itse sitä tautia saisikaan???!!!
Kaikkea sitä joutuukin murehtimaan... Välillä olisi helppo olla huolettoman tietämätön kaikesta!!!

Tervetuloa Soippa! Kiva kun tulee edelleenkin uusia :flower:

Jennylille kiitos kaunis uudesta pinosta!

Tesmis Kysy ihmeessä onko mahdollista vaihtaa neuvolatätiä, mielestäni olet oikeutettu siihen enkä yhtään ihmettele jos haluat vaihtaa!

Hyvää viikonloppua kaikille, minulla vähän meni fiilis viikonlopusta tuon vesirokon takia mutta josko se tästä...

Cisu 25+4
 
Jennyli: Kiitos uudesta pinosta=)

Kaikille sairasteleville ja kipuileville odottajille ja sairastaville lapsille pikaiset paranemiset.

Meille tuli tänään hoitotytär kylään monen viikon tauon jälkeen ja on jo ikävä ollutkin tuota pikkuprinsessaa=) Tuolla se mieheni kainalossa köpöttää ja huutelee että kohta tulee minun syliin, pitäisi vaan kuulemma vauva siirtää pois edestä =D

Täällä kaikki ok, lonkkakipuja ja supistuksia on ollut päivittäin. Onneksi supistukset ei käy kipeää, yksi ainut kipeämpi on tullut ja muut ovat vain sellainen kiristävä tunne.
Mutta nuo lonkat rassaa kyllä tosi paljon, uimassa käyntikään ei tehnyt hyvää=/

Imettämisestä: Haluaisin imettää ainakin sen puolivuotta, mutta eihän sitä koskaan tiedä miten nuo kuviot menee. Maailma ei toki siihen kaadu vaikkei voisi imettääkään=)

Mutta pitääpäs ruveta ottamaan tuo neiti sylityksiin ja halituksiin kun vieressä jo kyöhnää=)
Hauskaa viikonloppua kaikille!

Jazzy&Morso
 
Nimenhuuto: Maikkusson.....Kät.......10.12.

Periaatteessa on poikaolo, mutta toisaalta tänään oli ihan pakko heittää perintökaluina tulleita pinkkejä villapaitoja pesuun. Olen pessyt pesemästä päästyäni vaatteita, kun on jotenkin sellainen olo, että vauva syntyy suunnilleen huomenna!

Minuakaan ei kolota oikeastaan mistään, olo on tosi normaali. Epäraskausolo. Nivus- ja selkäkivut ovat kadonneet, kun olen vaihtanut työtuolin jumppapalloon. Siinä tulee keinuttua enemmän ihan huomaamattaan. Olo tuntuu ainakin suurimman osan vuorokautta energiseltä, vaikka hemppa ei ole noussut rautatableteista huolimatta. Lolli, tutulta kuulostaa: täälläkin oli hemoglobiini 104. Painoakaan ei lisää tarvittaisi :p

Stressaan hulluna siitä, ovatko äitiyspaperini kunnolla hoidetut, kun annoin ne pomolle eteenpäin vietäviksi. Hain vanhoilla tiedoilla, mutta olen saanut lisää töitä sittemmin, joten ehkä olisi kannattanut hakea viimeisen puolen vuoden satsilla. No, tehty mikä tehty: mulla oli viimeinen mahdollinen hakupäivä keskiviikkona, että ehdin hakea 2 kk ennen loman alkua.

Miten sen äitiyspakkauksen saa, kun sen siis olen tilannut? Soittaako joku, että ovat sitä tuomassa, vai pitääkö se itse hakea postista? Ei ole autoa, mies lähtee kahdeksi viikoksi ulkomaille, ja varmasti en jätä laatikkoa postiin odottamaan. Hmm, pyörän tarakalle sen ehkä saisi... Saa taas naapurit nauraa mun touhuja.

Olen tehnyt pitkää työpäivää pari viikkoa. Kun olen illalla väsynyt, tuntuu, ettei vauvakaan potki. Sitten, kun lepäilen hetken makuuasennossa, alkaa rumba. Tuntuu, että vauva on vähemmän aktiivinen kuin aiemmin, mutta potkut ovat kovempia. Stressaan sitä, että vauva kärsii mun stressihormoneista :(
 
Viimeksi muokattu:
Cisu: Mähän sairastin ton vesirokon rv12 vai oliko se 13. Se voi tarttua vain sellaiselta joka kantaa sitä itse (eli ei perheenjäseniltä), mutta helpoiten tarttuu ENNEN kuin ne näpyt ilmenee. Itämisaika on 2vkoa. Mua pelotti kans, mutta onneksi ei tullut mitään vauvalle. Vaarallisinhan se on synnytyksen aikaan. Kerro sit mitä ne labratulokset näyttää!
 
MaikkussonPaikkusson Äitiyspakkaus tulee postiin, ja sieltä ihan tavalliseen tapaan se lappu jolla sen voi noutaa...
Mutta siis äitiysrahaahan sulla ei ollu kiire hakemaan, se tulee hakea kaksi kuukautta ennen laskettua aikaa...Työnantajalle taas tulee ilmottaa vapaalle jäännistä kaksi kuukautta ennen äitiysloman alkua...
 
MaikkussonPaikkusson Äitiyspakkaus tulee postiin, ja sieltä ihan tavalliseen tapaan se lappu jolla sen voi noutaa...
Naapureille on siis tiedossa aika farssi, kun meikäläinen kantaa laatikkoa mahan päällä halki kaupungin :) Tai ehkä se tarakka olisi paras vaihtoehto. Kiitos tiedosta.

MaikkussonPaikkusson
Mutta siis äitiysrahaahan sulla ei ollu kiire hakemaan, se tulee hakea kaksi kuukautta ennen laskettua aikaa...Työnantajalle taas tulee ilmottaa vapaalle jäännistä kaksi kuukautta ennen äitiysloman alkua...
Joo, noinhan se periaatteessa menee. Meillä kunnassa on sovittu niin, että äippä toimittaa ensin pomolle ja hänen kauttaan palkanlaskijalle toiselle puolelle kaupunkia virkavapausanomuksen ja sen Kelan paperin, molemmat viim. tasan 2 kk ennen äitiysvapaan alkua (mulla 3.11. eli 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa). Kai sitä olisi saanut Kelankin kanssa suoraan operoida, jos välttämättä olisi halunnut, mutta sitten olisi pitänyt tehdä erillinen, kirjallinen selvitys vapaiden käytöstä.
 
Maikkuson Paikkuson, en missään nimessä suosittele sitä pakkausta kantamaan, se on kohtuullisen painava ja iso, hankala kantaa! Varsinkin, jos sulla on yhtään pitempi matka postista kotiin. Pyörän tarakallekin se on kyllä hankala saada niin, että pyörällä olisi suht vakaa ajaa. Itse just nakittelin appea autokyyditsemään mut postiin sitten kun se pakkaus tulee (meillä ei ole autoa, enkä halua sitä bussillakaan raahata, koska en aio kantaa sitä itse yhtään ettei käy mitään ikävää massulle).
Sitä paitsi jos laitoit ne paperit vasta menemään, niin käsittelyaika voi olla pitkäkin ja kestää kuukaudenkin, ennen kuin pakkaus tulee!

Toivottavasti olet Cisu sairastanut sen vesirokon! Varaudu siihen, että vasta-aine testin tulokset kestää, mulla kesti yli viikon sen parvon kanssa! Oli todella turhauttavaa odotella niitä tuloksia kun töissä sitä parvoa oli joka puolella ja lopultahan mä kävinkin sitten lääkäriltä kysymässä, onko sen mielestä turvallista olla töissä kun on tollanen tilanne ja se kirjoitti sairaslomaa. Sitten kun vasta-ainetulokset tuli, eikä mulla vasta-aineita ollut, niin sain neuvolalääkäriltä automaattisesti sairaslomaa ja ohjeistuksen, että töihin voi palata kun viikkoon ei ole töissä ollut uusia tapauksia. Nyt vihdoin maanantaina pääsen taas töihin.
Kannattaa pitää vauvan terveydestä huolta ja käydä kysymässä saikkua, jos se sun työpaikalla alkaa ennen testituloksia riehumaan!

Minime kyseli liikkeistä ja täällä masukki on päättänyt nyt viimeisen viikon ajan olla raivotarjonnassa. Koska istukka on etuseinässä ja ylhäällä, niin potkut ei tunnu läheskään yhtä kovina kuin silloin kun vauva oli enemmän perätilassa ja potki alavatsaa (silloin suorastaan sattui!). Välillä tuo pikkuinen tekee kuperkeikkaa, välillä alavatsassa tuntuu pienten nyrkkien töytäisyjä samalla kun jalat hakkaa tonne kohdun yläosaan.. :) Joka tapauksessa en oo nyt tuntenut yhtä paljoa liikkeitä kun aiemmin, johtuen juurikin tosta, että istukka blokkaa niitä jonkin verran. Kun olen paikallani ja rauhoitun kuuntelemaan, niin sit tuntuu paljon paremmin. Mut itse kun touhuan, niin tuntuu vähemmän.

Metsis, luultavasti kotihoidontukiakin saa haettua nykyisten tulojen perusteella, ainakin meillä aina vaikutti kun mies sai palkankorotuksen niin tuki pieneni.. :/ Pakkohan se oli sinne silti ilmottaa, etteivät karhua takaisin niitä tukia jälkikäteen...

mamadread ja ihme 22+1
 
Mäkään en ole sairastanut vesirokkoa. En nyt mitenkään erityisesti asiasta ressaa, kun en ole tähänkään mennessä sitä rokkoa onnistunut saamaan. Olen myös ymmärtänyt, että se on vakavinta silloin, jos se iskee samoihin aikoihin synnytyksen kanssa. Olen kyllä lähimmille lapsellisille sanonut, et mua saa mielellään briiffata, jos ollaan tekemisissä ja lapsilla on tai on just ollut vesirokko.

Multa kysyttiin 1. neuvolassa sitä oonko sairastanut vesirokon. Olin aika varma et ei, ja siks tehtiin vasta-aine -testit.
 
Viimeksi muokattu:
Vesirokosta: Esikoista odottaessa olin äitini kanssa aika varma, etten olisi sairastanut, mutta vasta-aine testit kertoivat, että olen sairastanut, mutta ilmeisesti todella lievänä. Olen myös ymmärtänyt, että viimeisellä kolmanneksella voisi olla vaarallinenkin sairastaa, joten kannattaa hakea sairaslomaa ja pysyä pois ihan varulta.

Termis: Täällä myös yksi, jonka kädet puutuu öisin. Ja lonkkapuutuminen on toinen, pakko siis vaihdella kylkeä tiheään.

Selkäsärkyä edelleen, sain kunnan fysikaalisesta IS-tukivyön. mutta jotenkin ei oo hirveen miellttävä tai tukeva, joten en jatkuvaan edes pidä... Aika paha tulehdus, jos siitä on kyse, kun kolmatta viikkoa on rajoittanut liikkumista ja olemista. =(

Tsempit omituisten ihottumien ja muiden sairauksien kanssa painiville. Meilläkin flunssa iski neitiin ja kyllä se äitiäkin kuluttaa =(

Niin, ja tervetuloa kaikille uusille.

Leenu 26+3 (ehkä)
 
Kävin illalla kertomassa tänne vaikka mitä ja mut tääl oli joku huoltokatko eikä tää antanu lähettää sitä viestiä. Piti vaan iloita siitä, että kävin eilen Ikeassa ja löysin vauvalle ammeen ja helistimen :LOL: ja lipaston vauvanvaatteita varten =)

Tänään käyn ostamassa viimeset tarvikkeet isyyspakkaukseen ja sit voin sen miehelle antaa kun tulee illemmalla kotiin. Siitä ei puutu enää ku pesuhommelit ja "isän selviytymistarvikkeet" =)

fanttomi & 24+3
 
Täällä veto aivan pois, kova flunssa ollut päällä taas.
Onko kellään ollut kovaa päänsärkyä riesana? Mulla toista viikkoa flunssa päällä, ja pahin oire varmasti tää kamala päänsärky. Joka päivä särkee, on todella kuluttavaa. Panadolit ei tunnu jeesaavaan yhtään, enkä niitä tohdi koko aikaa popsiakaan. Kävin keskiviikkona Tikkurilan terveyskeskuksessa, ja kyllä oli niin tumpelo lääkäri! Sanoin että reilun viikon ollu kova päänsärky ja flunssaa ym, niin ei mitään tutkinut eikä testejä määränny. nieluun kurkkasi että vähän punoittaa. Ja vaikka sanoin että mietin voisko olla poskionteloissa jotain kun niin kipeä pää, otsaa särkee ja tuntuu että silmiäkin jo pakottaa, niinei tohtoripoika vilaissutkaan niitä, saatikka että olisi korvat katsonut tai tulehdusarvoja tms ottanut.. Hieman jäi semmoenn fiilis että toiste en kyllä sinne mene!
Huomenna neuvolaan ajattelin soitella, jos vaikka voisin piipahtaa siellä että katsoisivat verenpaineet ja hempan, että onko ne ihan kunnossa. Sitten yksityiselle liene suunnattava jos ala hellittämään tää särky.

Pinnasänky on nyt maalattu, aivan ihana tuli. Käytettynä semmonen 60-luvun jatkettava mallinen pinnis ostettiin, ja mies maalasi sen, semmoinen vaalea mutta aika kirkas liila tuli, on kyllä ihana. Nyt vaan lakanat ja nukkuja puuttuu :)

Meillä eilen tuparit oli, muutettiin kesäkuussa mutta nyt vasta saatiin aikaiseksi pippalot järjestää. Ihan rennosti meidän perheet ja muutama frendi oli, mutta silti tupa täynnä. Ihan mukavaa oli, mutta kyllä tää kipeenä pitkään kun on ollut niin vähän sitäkin iloa söi kun on vaan niin voimat vähissä. Mutta vieraat viihtyi, ruokaa riitti ja kivaa oli. Miehen äiti toi pinon vauvanvaatetta kun oli vähän siellä täällä ollut alennuksessa ja pakko ostaa kun oli niin kivoja. Samoin ystäväni, tuleva kummi, oli Myrtsin kirpparillla käynyt aamulla ja ison kassillisen kaikkea tosi suloista ja ihanaa pikkuvaatetta oli tulevalle typykälle ostanut sieltä. Eipähän tarvitse vaatetta ainakaan ostella kun rupeaa olemaan kivasti varastossa jo.

Jaaha, jos sitä koittais saisko edes hetken levättyä, jos se yhtään auttais tähän jomotukseen..
Tsemppiä kaikille mammoille, niin se vaan aika vähenee ja joulukuu lähenee, ihanaa :heart:
 

Yhteistyössä