Joulukuun muruset 2016 *toukokuussa*

Aika kamalaa kyllä et jos doppleri silti näyttäis noin korkeita lukemia jos on mennyt kesken jo aiemmin :( toivotaan minalo, et nyt olis kaikki hyvin ja olis vaan joku hematooma tms mikä siellä vuotelee! Ootko käyny aikasemmin tästä vielä ultrassa? Mä kävin pari viikkoa sitten.
Niimpä. Mutta eiköhän sinulla ole kaikki kunnossa siellä! ❤ varmasti pian kuulet jumpsutuksen!
Kävinhän minä ultrassa rv 6+4 jolloin vastasi viikkoja 6+1 ja syke näkyi.
 
  • Tykkää
Reactions: Catharin
Joo samarin on uusi ystäväni.. mikään muu ei mulla tuo helpotusta närästykseen. Kaiken tämän röyhtäilyn ja pieremisen lisäksi on maha ihan sekasi.. Luoja miten ihanaa tää on :D Mutta kyllä mä sen kestän jos vaan saan tän loppuun asti mennä.
 
Muakin närästää jo tosi usein ja vessassa saa ravata varsinkin iltasin! En mä muista et nää olis esikoisen aikaan näin aikasin alkanu. Lievää pahoinvointia on aamusin ja muutenkin jos on pitkä tauko syömisestä. Esikoisesta oksensin about 10-12 viikkojen välillä jos oli työaamu ja jouduin heräämään aikaisin, jos sain aamulla nukkua pitkään ei tullu oksennettua.
Tänään on eka neuvola ton esikoisen 2v neuvolan yhteydessä ja tällä viikolla mennään varhaisultraan (muutakin käyttöä sille rahalle olisi mut ei pysty odottamaan vielä 4 viikkoa).
Yritän nyt myös aktivoitua paremmin täällä kun sain noi tytön juhlat pois alta ja arki palaa jotenkin normaaliksi. :)
 
Närästystä on varmaan täälläkin. Koko kroppa niin tasaisen kipeenä, että vaikea eritellä ongelmia. Tuntuu helpottavan, kun käy metsässä hölkkäileen, mutta suurin osa ajasta on niin jyrätty olo, ettei jaksa edes ulos lähteä. Tänään sain vihdoin varattua neuvolan ens viikolle. Käynkin siellä 3kertaa viikon aikana. 2, 4 ja 5v neuvolat samalla viikolla. :sick: 2 vuotiaalla piti olla tänään, mutta tulikin kipeeksi. Kaiken lisäksi taisi astma puhjeta hällekkin, kun on nyt keskussairaalassa tutkittavana. :(Onneksi mies oli vielä vapailla, niin voin koomata kotona kolmen muun räkänokan kanssa.
La muuten olisikin 24. Päivä, mutta varmaan taas ultrassa muuttuu, niin ei tarvitse muutella.
 
Voi teitä.. Jotenkin ihan syyllinen olo kun ittellä ei tässä raskaudessa ole oikeastaan minkäänlaisia ikäviä oireita ett itte tällä kertaa helpolla pääsee.:oops:

Likkaa oottaessa oksensin ihan kokoajan ja ihan koko ajan. Eli heti plussasta aina laitokselle asti. Muutamaan kertaan piti tipassakin maata kun oksu tuli kellon tarkkaan 20min välein vaikka lopulta tuli vaan sappinesteitä ulos.. Että nyt todellakin erilainen raskaus! Välillä melkein jo unohtaa koko asian kun sen verran paljon muuta meneillään elämässä...

Jotenkin mieli ihan erilailla pirteä kun pari päivää tuo ihana aurinko hellinyt taivaalla!! Mutta toisaalta taas ei houkuta mennä aurinkoon istuskelemaan kun mistä lie luin että raskaana ollessa tulee epätasainen rusketus vai mitä se nyt sitten olikaan... :p

Parempia vointeja huonovointisille ja aurinkoisia päiviä!!

Truu & SuperSankari 9+4
 
Ihana lukea teidän kuulumisia :) Muakin kiinnostais toi doppler. Osaisinkohan edes käyttää sitä :D
Mulla oli rv 4-6 pahinta pahoinvointiaikaa.
Nyt on jo huomattavasti helpompi, vaikka kyllä se siltiskin jokapäiväinen riesa on. Äsken olin jääkaapilla ja rupesi hulluna etomaan hajut ja piti käydä oksentamassa ekaa kertaa. No, toivottavasti jää tuohon yhteen kertaan oksentelut. Mua ei oo varmaan ikinä närästänyt, kun en tiiä miltä se tuntuu. Toivottavasti ei tarvitsekaan tutustua siihen ;) viikon päästä pitäis käydä verikokeissa.. rv 12 sitten eka ultra, onpa sinne vielä pitkä aika, mutta kun ei viitsi maksaa maltaita siitä, että kävis ennakkoon.. Tänään taitaa olla tasan kuukausi siitä, kun sain tietää raskaudesta.. yllättävän nopeasti aika loppujen lopuksi mennyt :) Tänään viikkoja 8+6.

Tsemppiä kaikille raskausoireista kärsiville! :)
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa! JÄRKYTTÄVÄ pahoinvointi on pitänyt mun jo pitkään palstalta poissa, en oo kyennyt moneen viikkoon mihinkään, maannut vain ja oksentanut. Nyt alkaa onneksi näkyä valoa tunnelin päässä, vappuviikonloppuna pystyin jo olemaan ulkona ja syömään ja seurustelemaan vieraiden kanssa ilman että oksetti edes kovinkaan paljoa. Tänään jo puuhasin ihan hieman pihatöissä ja olen tehnyt pari työhommaa kotoa käsin. Loistava fiilis. En ihan oikeasti käynyt huhtikuun aikana ulkona kuin kaksi kertaa, vietin koko kuukauden yöpuvussa kotona sängyssä. Huhhuijaa!

Niin paljon on uusia ihmisiä ja uusia juttuja etten nyt tässä vaiheessa pysty millään hyppäämään keskusteluun mukaan, mutta tuota dopplerin hankkimista mietin minäkin, mutta päätin sitä vastaan koska tiedä että saattaisi ajaa itseni hulluksi sen kanssa.

Minalo, meidätkin säikäytettiin pahanpäiväisesti loppuviikosta kun aloin vuotamaan ruskeaa vuotoa, ihan niukasti tosin, ruokalusikallisen ehkä, ja mukana tuli myö jotain kudosta (ehkä limakalvoa?) Olin varma että nyt tämä menee kesken ja soitin meidän neuvolaan. ASun onneksi ihanalla pienellä paikkakunnalla, jossa neuvolantäti voi sanoa että tulepa käymään samantien, ja minähän menin ja ultrattiin ja siellä kelli ihan turvassa pieni papu, sydämen sykkeineen ja istukkakin nätisti paikallaan. Päättipä pieni tehdä vielä näytöksen äidille ja näyttää kuinka liikutaan, kun alkoi vimmatusti heiluttaa käsiään siinä ultran näytöllä. Kokokin vastasi hyvin arvioituja viikkoja, eli 9+3 silloin. Neuvolantäti selitti että joskus naisten kuukautiskiertohormoonit "tulevat läpi" ja saavat aikaan pientä vuotoa niihin aikoihin kun kuukautisten pitäisi alkaa. Mulla on ollut aina pitkä kierto, joten se osui juuri tuohon viikolla 9 se mun kuukautisten alkamispäivä. Älä siis vielä huolestu!

Mä olen ollut kovin onnekas kun olen päässyt jo kolmeen ultraan. TYKSIssä ultrasivat heti alkuvaiheessa, koska olen lapsettomuusklinakan asiakas (tai paremminkin olin), sitten meidän neuvolassa ultrasi ekalla käynnillä, meillä kun ei ole täällä erillistä ultrayksikköä vaan neuvolassa on oma hieman alkeellinen ultraääni josta näkee lähinnä sykkeen ja sikiön koon muttei paljon muuta. 10 päivän päästä pääsenkin jo sitten siiten kunnon ultraan.

Taidanpa liittyä minäkin vihdoin siihen fb-ryhmään.

Loistavia kevätpäiviä kaikille,

Toivotteleepi Cherokee & Papu 9+6

ps. mun laskettuaika on nyt varmistunut siihen marraskuun loppuun, mutta en mä nyt täältä enää osaa marraskuisiin siirtyä :)
 
  • Tykkää
Reactions: MiNalo
Ääh, mahtoikohan se doppleri sittenkään näyttää oikein. Tuli meinaan taas se sama lukema näytölle :( tosin taas samasta kohtaa kun eilen mut siltin! Tänään ku kuuntelin ni ihan ku olis pari sekuntia kuulunu se jumputus, mut en oo kyllä yhtään varma. Jotenki nyt vaan jäi mietityttää et olikohan sittenkään oikein :( tekis mieli varata ultra mut olis sillä rahalla muutakin käyttöä..

Catharin & mini 9+1
 
hei! täällä kans yksi joulukuussa pamahtava! rv 7+6, ja aamupahoinvointia on ollu. jännittää vähän, ku ensimmäistä odotan. ei auta muu ku odotella ensimmäistä neuvolakäyntiä, kun ei tahdo pää käsittää että vauva olis tulossa. onnea muille joulukuun äideille ja muksuille!
 
miss_piggy
Mulla on aika paljon vitamiineja käytössä:

Foolihappo+B
B6
Maitohappobakteerit
D-vitamiini
Monivitamiini
Omega3.

Mää en oo jaksanu dopplerilla ees nyt värkkäillä. Jotenki ku tää on kolmas raskaus (1 kkm ja 1 elävä lapsi) niin sitä ei oo niin intopinkeänä tästä mitä esim. poikaa odottaessa. On vähän silleen että menee miten menee ja omalla painollaan. Ja välillä unohtaa koko asian kun ei mitään oireitakaan oo.
 
No nyt ei naurata. Olin siellä ultrassa tänään (n.6+0). Tiesin jollain tasolla saamani diagnoosin jo pari viikkoa sitten, mutta toivoin voimakkaan intuitioni olevan väärässä. Syke löytyi. Ja sitten toinenkin. Itkin vain kauhusta ja mistä lie siinä haarat levällään, että tämä ei voi olla totta. Ei varsinaisesti se paras uutinen, vaikka voikin kuulostaa kamalalta. Nyt sitten sulattelen asiaa, vaikka voi toki olla, etteivät molemmat (tai kumpikaan) alkio selviä loppuun asti. Arvasin tämän, koska oviksen aikaan sanoin miehelleni, että tuntuu kuin munasolu olisi irronnut molemmilta puolilta (mikä viittaisi tietty ei-identtisiin kaksosiin) ja lisäksi aikainen plussa 3+3 sai miettimään tätä mahdollisuutta. Voi hyvä luoja. Miten tästä selviää.

http://aijaa.com/vvzSvq
 
Viimeksi muokattu:
Heippa.
Ihan uutena tulin tänne kirjottelemaan. En ole aiemmin juuri keskustelupalstoilla pyörinyt. Ekan aikana liityin Facebookin ryhmään. Nyt arvelin rohkaistua tännekin jo keskustelemaan.
Mulla on LA 23.11. mutta epäilen vahvasti että menee yli kuten esikoisen kanssa. Syntyi vasta 41+5 joten arvelin jos ette pahastu niin tulisin tähän ryhmään.

Asun Vantaalla ja mulla on yksi poika (s 2/15). Ikää mulle tulee tänä vuonna 34. Mulla on eka ultra n 2 vk päästä :) Varhaisultraan en aio mennä.

Öklötystä, väsymystä ja vessassa ravaamista on ollut jo jonkin aikaa, mutta muuten ilman sen isompia oireita olen selvinnyt toistaiseksi.

:)
 
Kyllä siitä selviää foreverforever! En ihmettele, että sitä pitää sulatella. Kuitenkin kaksosraskaudessa on omat riskinsä ja se hoitaminen ei ole ihan helppoa. Teilläkin kun olisi sitten neljä lasta. Kuitenkin paljon hyviä puolia on kaksosissa, ja kuulemma monikkoperheille on olemassa hyviä tukiverkostoja. Nyt vaan tarrasukkia, sulatteluaikaa on onneksi vielä useampi kuukausi. Tsemppiä!
 
Foreverfever muistan kun kerroit jo aiemmin sun epäilyksistä. Aika mieletön kyllä toi sun oman kehon tuntemus! Varmaan sulateltavaa tosiaan, onko teillä tukiverkkoa ympärillä? Ja ehdottomasti onnittelut nyt kuitenkin ❤

Tervetuloa silpu1 ja viipulavaapula :)

Cherokee, sua ei tosiaan oo hetkeen näkynyt, kiva että helpottaa (y)

Täällä iltapäivän etomiset riesana, mut ei mitään ihan horroria kuiteskaan.
7+4
 
  • Tykkää
Reactions: foreverfever
Foreverfever onnea sykkeestä ja siitä toisestakin. Täytyy myöntää että shokki olisi myös itselleni mutta sulatteluaikaa sulla on onneksi vielä, kyllä se siitä iloksi muuttuu. :) Viipulavaapula minun puolestani ainakin tervetuloa! :rolleyes:
 
Voi Foreverfever! Mä ymmärrän täysin sun fiiliksiä, kaksoset on munkin pahin pelko tällä hetkellä vaikka toisaalta olis ihan mahtavaa saada tuplapotti. Meilläkin on kaksi alle 4-vuotiasta lasta tällä hetkellä enkä todellakaan tiedä miten selviäisin vielä tuplista tuohon päälle kun meillä on aika huonot tukiverkot. Kaiken lisäksi mulla on omakohtaista kokemusta kaksosista kun 16 vuotta nuoremmat sisarukseni ovat kaksoset joten jouduin olemaan paljon äidin apuna vauva-aikana. Kannattaa liittyä johonkin monikkoperheryhmään, sieltä saat varmasti paljon vinkkejä tulevaan! Ja paljon onnea, kyllä asiat siitä sutjaantuvat ajallaan! :)

Mulla on kolmatta päivää alavatsalla inhottava epämukava tunne, ei varsinaisesti kipua vaikka paikallisesti tuntuukin. Eikä tuo oikein edes tunnu olevan kohdun kohdalla vaan alempana, joten en oikein tiedä onko kasvukipuja vai johtuuko monta päivää kestäneestä ummetuksesta :( Kemiallinen oirehti vähän samalla tavalla, ihan kuin olis ollut pieru jumissa yhdessä kohtaa..
Enkä vieläkään ole saanut aikaa ultraan kun nää s*atanan systeemit täällä kusee eivätkä voineet antaa mulle aikaa puhelimessa vaan pitäs taas marssia paikalle päivittämään vakuutustiedot yms. ennen kuin voivat varata ajan, arghh mä niin hajoon tän maan p*skasysteemeihin jotka ei koskaan toimi.

Ihanaa aurinkoista toukokuuta kaikille!

Anianna 7+0
 
Ilmoittaudumpa minäkin mukaan. Salaa olen jo useamman kerran käynyt lueskelemassa siinä pelossa jos joku tunnistaa.

La olisi (hyvällä arvauksella) 6.12. Eli nyt rv 8+6. Minulle toinen ja miehelle ensimmäinen. Raskaus semmoinen "puolikas vahinko". Tuleva isosisko aloittaa syksyllä koulutaipaleen.

Varhaisultran varasin yksityiselle tänään, sinne päästään jo torstaina. Ei olisi oma pää kestänyt odotella loppukuuhun.
 
Tulin vain kommentoimaan foolihappoasiaan. Multitabsissa on 400 _mikrogramaa_ foolihappoa. Se taitaa olla yleinen suositus ennen raskautta ja raskauden aikana. Foolihappoa voi ottaa enemmän, itselleni on määrätty 5 mg päivässä, eli n. Kaksitoista kertainen annostus, normaaliin suositukseen nähden. Toisaalta foolihappo reservit täytetään, ennen raskautta ja hermostputki, johon foolihapon puute saattaa vaikuttaa, sulkeutuu jo viikolla viisi (muistaakseni). Eli foolihapon syömisestä ei varsinaisesti ole hyötyä raskausviikon 12 jälkeen. Toki sen syömistä voi jatkaa.

Hyvää odotusta kaikille!
 
Joulukuun muruset 2016

1.12

Tupsuli / 31 / 2.lapsi / OYS
SaaraN / 37 / 4.lapsi
Thirtythree / 33 / 2. lapsi / Kos
Not alone / 25 / 2.lapsi
Jennii / 25 / 2.lapsi / HYS
Truuly / 38 / 2.lapsi

2.12
Cherokee / 34 / 2.lapsi
Poppie / 31 / 1. lapsi
Mantelikaneli / 1.lapsi
mai-- / 24 / 1.lapsi

3.12
ninnnura27 / 27 / 3.lapsi / OYS
Banna / 31 / 2.lapsi / JS

4.12
Catharin / 25 / 3. lapsi / satKS
Gulleplutt / 39 / 4.lapsi

5.12
MimSe / 35 / 5.lapsi / KHKS
Josefinaa
Marni / 2.lapsi
Josu-78 / 3.lapsi

6.12
Nienji / 26 / 2.lapsi / K-SKS
Eepuli / 34 / 2. lapsi
minna97 / 18 / 1.lapsi
Verx / 2.lapsi

7.12
Pähkinä89/ 26 / 3.lapsi / OAS
Haada

8.12.
Illuminated / 26 / 1. lapsi / PHKS
hipeltäjä89 / 27 / 1.lapsi / OAS
vemila / 24 / 3. lapsi / K-SKS
venla90 / 25 / 1.lapsi / EKKS
Suxuu / 31 / 4.lapsi
MiNalo / 31 / 3. lapsi / OYS
mizzim / 32 / 1.lapsi / PS

9.12
Aurankukka / 3.lapsi
Yllätyssonni / 27 / 3.lapsi / OAS
A.m-n / 20 / 1.lapsi / SatKS
Heepu / 1.lapsi

10.12
_Henriikka_88 / 27 / 2. lapsi / LS

11.12
sanzzes / 36 / 1.lapsi
Effie / 24 / 2. lapsi / K-HKS
miss_piggy / 34 / 2.lapsi / KPKS

12.12
Riiviöidenäiti / 28 / 7.lapsi / JS
Zipi / 33 / 4.lapsi / SeKS
Haaveilija24/ 25 / 1.lapsi / SatKS
HappyHappyJoyJoy / 2.lapsi
Napsunen / 28 / 1.lapsi

13.12

14.12

Kielokukka / 29 / 1.lapsi / KOS/NKL
Camy / 29 / 1.lapsi
Toukokuinen / 28 / 1. lapsi
Nipsunen86 / 1.lapsi
Kiriliini / 33 / 3.lapsi / SeKS

15.12

16.12

Lyro / 21 / 1.lapsi
Lila+ / 2.lapsi / KYS

17.12

18.12
Ettämitenkä / 34 / 3.lapsi
Innaa90 / 26 / 1.lapsi

19.12
Hymynaama95 / 1.lapsi
Anianna / 30 / 3. lapsi
Bittikukka / 30 / 2.lapsi
riepis / 30 / 1.lapsi

20.12
Meiramii / 29 / 1.lapsi
Äippäkuudelle / 38 / 6.lapsi / K-HKS

21.12
Pauliinali / 3.lapsi
tuuliaaah / 23 / 2.lapsi / KOS

22.12
Janlind / 28 / 3.lapsi / SatKS

23.12
BabyElephant / 30 / 1.lapsi / NKL

24.12
Josephina / 26 / 1.lapsi
Leonella / 2.lapsi

25.12
JonMa / 26 / 5.lapsi
suklaakirsikka / 2.lapsi

26.12
foreverfever / 3.lapsi

27.12
Nannamariah / 27 / 2.lapsi / pkks
Marimac / 3.lapsi / JS

28.12
Miwwi / 25 / 2.lapsi
Papupupu / 29 / 2.lapsi
pisamapeikko

29.12

30.12
Sachiel / 28 / 2.lapsi
teoteo / 28 / 3.lapsi / satKS

31.12

Menetyksen kohdanneet:
Piinamiina
Jösse
Pipo-otus
waninka
sileh

SYNNYTYSSAIRAALAT

JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kymenlaakson Keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala


Jos haluat muokata listaa, klikkaa postauksen alta VASTAA ja poista alusta sekä lopusta [ QUOTE ] tekstit, niin muotoilu säilyy
 
No nyt ei naurata. Olin siellä ultrassa tänään (n.6+0). Tiesin jollain tasolla saamani diagnoosin jo pari viikkoa sitten, mutta toivoin voimakkaan intuitioni olevan väärässä. Syke löytyi. Ja sitten toinenkin. Itkin vain kauhusta ja mistä lie siinä haarat levällään, että tämä ei voi olla totta. Ei varsinaisesti se paras uutinen, vaikka voikin kuulostaa kamalalta. Nyt sitten sulattelen asiaa, vaikka voi toki olla, etteivät molemmat (tai kumpikaan) alkio selviä loppuun asti. Arvasin tämän, koska oviksen aikaan sanoin miehelleni, että tuntuu kuin munasolu olisi irronnut molemmilta puolilta (mikä viittaisi tietty ei-identtisiin kaksosiin) ja lisäksi aikainen plussa 3+3 sai miettimään tätä mahdollisuutta. Voi hyvä luoja. Miten tästä selviää.

http://aijaa.com/vvzSvq
Rohkenen onnitella, vaikka epäilen olevani jäävi, kun ei tässä ole kokemusta vielä vauva-ajasta, synnyttämisestä tai oikeasti niistä huolista mitä kaksoisraskaus tuo.
Lieko se tuo yhtään lohtua jos kerron että tuo olisi itsellä ollut haaveena.
 
  • Tykkää
Reactions: foreverfever

Yhteistyössä