Joulukuun nyytit 2014 ~ kesäkuussa

Doppleri juttuun voisin minäkin vielä kommentoida. Eli siis hankin sen siinä rv 8 tienoilla ja rv 8 + sain ne sykkeet kuulumaan. En ole vielä käynyt ultrassa ja kyllä tuo doppleri on tuonut mielenrauhan jos on jonakin hetkenä pelottanut.

Mulla on taas useampana päivänä ollut huonompi olo. Sellanen reilun vk jakso oli tuossa yhdessä välissä että voin paremmin. No mutta ihan niin huonoksi ei ole mennyt kun silloin aiemmin.

On se ihmeellistä miten eri puolella Suomea on eri käytännöt tuon np-ulran suhteen. Meillä se pitää suorittaa aikalailla tasan rv 12 menkoista laskettuna. Sehän nyt ei tietenkään sitä sitten tasan tarkkaan jokaisella ole, mutta tuollaisella säännöllä mennään. Verikokeet otetaan aina ennen ultraan menoa, jolloin ne vastaukset on siellä odottamassa. Sitten kun ultra on tehty turvotus merkitään verikoepapereihin ja saadaan kokonaistulokset seuloista. Jos nyt siis oikein muistan...
Ultra on mulla ylihuomenna ja kyllähän se pelottaa/jännittää jne... Ja olin niin mukavasti sen varannut alkuillalle että en tarvi lapsille hoitajaa niin kuinkas ollakaan. Miehellä on ylityöilta sillon. Toinen lapsi on kerhoreissun jäljiltä meiän äitillä ja vien toisenkin sinne sitten.. melkoista pyöräilyä taas ympäri pitäjää. Laskin että joudun sitten 4,5 tunnissa ajamaan noin 17 km pyörällä. Tulee sitä tänäänkin tarpeeksi. Olen ensin kuskannut esikoisen kerhoon yht. 4 km, kohta haen kuopuksen pk:sta yht 6 km. Ja illalla sitten menen zumbaan yht. 5 km.

*Unis* ja masunen 11+5

P.s Tervetuloa kaikki uudet, mukavaa kun porukka lisääntyy :)
 
Almandiini Missä avoneuvolassa kävit? Oon itsekin miettinyt jos menisi kuuntelemaan sydänäänet. Oma täti vaan ei suostunut vielä kuuntelemaan mut jos avoneuvolassa onnistuisi.. :) Sain äänet kotona kuulumaan kerran kunnolla mutta se on vielä niin työlästä etsiä..

Mua kyllä vähän ärsyttää eri käytännöt mitä on. Musta raskauden seurantaa ja synnytys käytäntöjä voitaisiin vähän yrittää yhtenäistää. Tai sit edes niin että tiedot löytää jostain itse kootusti ja suht helposti.

Täälläkin iltapäivä pahoinvointi taas tullut kuvioihin. Aamusin tosi hyvä olo mutta klo 14 eteenpäin ihan kamala..
 
Neuvola käytäntöön... mä en tiedä miten täällä kunnassa oikeesti asiat menee kun äippäpolilla ollu viime ultrat... ja nyt kesän takia sinne taas mennään. Mutta verikokeet annetaan nyt siellä ultrapäivänä ja seuraava neuvola on vasta 7.7. Kai ne sit soittaa jos on poikkeavaa?!?!? Viimeraskaudessa ei seulontoihin voinut osallistua oli luotettava vain ultra mittauksiin. Eli itse olen ihan ulalla kaikesta koska kaksi ekaa raskautta ollaan asuttu eri paikkakunnalla ja siellä oli omasta mielestä tiuhempi seuraus ja ultra viereisessä huoneessa jos oli pakko päästä tarkistamaan. Täällä ei edes neuvolaan mielellään oteta ekalle käynnille vasta kuin rv 10 mutta itse älläsin rv8+

Piti kysellä sillasta et onko muilla paljon ilmavaivoja... mulla ne alkaa olemaan tosi häiritseviä kun koskee koko masuun... tänään ollu taas jotenkin enemmän kipuileva :(

noh täytyy nyt vaan ajatella jotain muuta kuin tätä odotusta alkaa kuuppa muuten seota huolesta.
 
Täällä Oulun seudulla kans otetaan verikokeet ennen np-ultraa ja ne on siellä sitten valmiina. Saa suoraan laskettua tuloksen ultrassa... Mulla verikokeisiin meno huomenna ja ultra 16.6. tuolloin viikkoja 12+3. Täällä ultra tehdään 11+0-13+6 välillä ja varataan siis itse. :) Ihan mukava, että vähän pidemmällä, niin näkee paremmin... ;)

Voi että onneksi mulla ei tuota doppleria, tulisin varmaan hulluksi! :D

Täällä pohjoisessa on ihana keli aurinko paistaa +20 mittarissa! :) Just oltiin pojan kans 2h pihalla, nyt poika päikkäreillä. Vois itse syödä ja ottaa kans tirsat... ;) Jatkuva väsymys ja nälkä siis täällä vaivana! :D Huonosta olosta olen päässyt, kun jätin kahvin kokonaan pois...

Tsemppiä kaikille, joilla ultra jo ihan nurkan takana! :)

Juliet83 + Nuppu 10+4
 
Niisku-Rouva: Täällä on kans ilmaa ihan järkyttävästi!!! :( Se kai tuota mahaa laittaa turvottamaan, niin ettei omat housut enään mene kiinni... ;) Onneksi nyt lämmin, niin voi käyttää leggareita! :D Ummetus meinaa kans vaivata, mutta nyt onneksi jo pahimmasta päässyt...
 
Niisku-rouva - täälläkin ilmavaivoja kummassakin päässä. Välillä maha tosi kipeä. Mulla ainakin kaikki pavut herneet ja soija pahentaa ongelmaa. Vähän huono juttu kun olen vege.

kahvia mä vähän maistelen kun se hoitaa ummetusta mukavasta :)

Seuloista - mun taas piti ihan viimeistään mennä verikokeisiin 11+0 kun sen jälkeen ei ole luotettavia? Tosin viimeksi ne otettiin ultran yhteydessä rv 11+4-6. Ota nyt sit selvää...
 
pampula8, laitoin sulle yv :) Mitä ne muuten neuvolassa on sanoneet kun olet vege? Mistä saat riittävästi proteiinia yms, varmaan tosi tarkka ruokavalio pitää olla? Toisaalta jos siihen on jo pidempään tottunut, niin ei varmaan tuota päänvaivaa...mä olisin yhtäkkiä ihan ummikko, jos alkais vegeksi, että mitä pitäis syödä jotta sais kaiken tarvittavan:D
 
Heissan!
Päätin minäkin nyt sitten ilmoittautua tänne mammakerhoon! ;) Oon kyllä käynyt jo jonkin aikaa lukemassa, mutta ajattelin ilmoittautua vasta nyt, ensimmäisen ultran jälkeen..

Eli tässäpä mun tiedot:
Silje86/27.v./1.lapsi/KOKS niin ja laskettu aika ois 11.12.

Tänään oli siis np -ultra ja siellä se pikkuinen jumppaili ja muutenkin liikuskeli eläväisesti. :heart: Onneksi, sillä olin niin paljon pelännyt ja jännittänyt, ettei kaikki olisi hyvin, kun on täältäkin saanut lukea niin monta suru-uutista. Voimia kaikille menetyksen kohdanneille myös täältä. :hug:

Silje86 + piltti12+2
 
Täällä oli tänään lääkärineuvola ja kaikki kunnossa. Kyseli multa että oonko kuunnellu sykkeitä kotona kun tietää entuudestaan että mulla dobleri ja totesin että oon ja näytin kohdan mistä
Itte saan kuuluviin eli vasemmalta aika navan vierestä. Se kokeili oikeelta aika alhaalta ja sai hyvin kuuluviin mutta ei kokeillu siitä mistä itte saan. Kotona kokeilin molemmista kohdista ja äänet kuulu. Kohtu on kuulemma todella kallistunut taakse ja melkein selkärangassa kiinni. No sielä se on ollu jokaisesta ja silti oon hyvin tuntenu liikkeet aikasesta asti. Viikon päästä sitten np-ultra.

Tiukuliina ja hippu rv11+3
 
Heips;)

Tääbon jotain aivan jäätävää... iltaan kun päästään niin kierin kivusta ja navan vieressä nyt ollu pari päivää kovempaa kipua. Kun seison suorassa niin kipu vetää kyyryyn... luin netistä että kun kohtu kasvaa niin monesti synnyttäneillä kohdun kasvu on voimakkaampaa tietyillä viikoilla ja se tekee kipeetä... tiedä sitten. Kaksosraskaudessa oli kipuja mut pistin sen monikko odotuksen piikkiin... jotenkin naurettavaa kun nyt siellä on vaan yks ja mä olen ko viimisilläni vaappuva kaikkineen kipuineen ja kolotuksineen. No pakko siellä on olla jotain elämää kun näin pallo on jo vatsakin :D Ei toivoakaan että mahtuisi vanhoihin housuihin. Np-ultran jälkeen menen ja ostan itelleni äippä vaatteita... onneks on loma ja olen vaan kotona ni ei tartte "hävetä" näitä retkuja :D

Mulla kans kohtu taaksepäin kääntynyt, silti on aina kuulunu syke rv 10+ neuvoloissa. Ja siis mulla suurinpiirtein kohtu "makaa" persvaon kohalla hyvin ärsyttävää kun tehdään sisätutkimusta ja kohtua painellaan mahan päältä ni tuntuu kuin tulisi lusikallinen... yritä siinä sit olla rentona :D :D :D
 
Mrs.Rock: mulla ihan samanlaisia muljahduksia!! =D Mitä lie.. mulla kuulema istukka edessä, joten en kuulemma tulisi tuntemaan liikkeitä paljon.. tiedä häntä sitten...
Niisku-Rouva: viitaten aikasempiin kauhu-pelkotunteisiin, mulla ollu välissä ihan samanlaisia salaisia ajatuksia. Tai oikeastaan pelko... ja yhdyn kyllä tuohon turvotteluun ja vaappumiseenkin.. =\ ei yhtään hyvä olo. Ummetuskin varmaan aiheuttaa tän järkyn pönötyksen.
Maryah ja Pötiäinen 12 + 1
 
Viimeksi muokattu:
Almandiini Mulla kuitattiin toi vege ruokavalio siten että kun ilmoitin sen sanoin samaan hengenvetoon että ollut jo 15v. Täti vaan totesi että no sit varmaan osaat syödä oikein :) Se keskustelu jäi siihen

Mä syön aika paljon kyllä papuja ja linssejä ja pähkinöitä. Juustoja menee myös vaikka en muuten tykkää maitotuotteiden mausta yhtään. Avocado ja parsa on myös hyviä. Lapsi on siinä sivussa oppinut syömään kaikkea mahdollista. Proteiinia (ja kalsiumia ja rautaa mitä neuvola ei usko millään) on musta ainakin suht helppo saada jos vaan syö monipuolisesti.
 
Heippa vaan! Uusille tervetuloa :)
Pampula8 kyseli, että kuinka kauan kotona... Tuota noin, meillä on tilanne sellainen, että mulla on vakituinen työpaikka. Mies on yrittäjä ja ainakin tähän asti talvi on ollut hiljaisempaa aikaa. Joten voi olla, että minä joudun lähtemään töihin
sitten kun äitiysloma loppuu ja mies jää kotiin vauvan kanssa, ainakin kesään asti. Mie olen koulunkäynninohjaaja ammatiltani,joten siinä mielessä voisi onnistua ainakin 1½ vuotiaaksi asti kotona oleminen. Esikoinen oli kolme mennessään hoitoon, kuopus kaksi.
Joten siitä ei ainakaan kauas jäätäsi. Haluaisin kyllä olla siihen asti kotona, että lapsi on kolme, mutta se ei välttämättä ole mahdollista, jos miehen työtilanne ei muutu myös talven osalta. Kesät tuo kyllä saa painaa töitä ihan nokko. Kesän töillä pärjää
talven yli, jos minäkin saan normaalia palkkaa. Mutta nyt kun tulot minulla pienenee, voi olla, että vähän enemmän joutuu säätämään.

Niisku-Rouva Ymmärrän oikein hyvin sinua. Meillä on ennestään jo autistinen lapsi, tosin helpommasta päästä. Joten nyt sitten enole välttynyt ajatuksilta, että mitäs jos tämäkin... Kun riskihän on olemassa ja ilmeisesti noin 20 % luokkaa vielä saada autistinen lapsi, jos sisarus on autisti. Toki kuopuksen kohdalla synnytyksellä oli todennäköisesti oma osuutensa autismiin, mutta silti. Nyt välillä pelottaa, että mitäs jos tämä onkin sitten paljon vaikeampi ja haastavampi erityislapsi. Miten jaksan ja osaan toimia siinätapauksessa... Pitäs vain yrittää muistaa, että näitä on turha etukäteen pelätä ja murehtia, kun ei se murehtiminen auta. Mutta helpommin sanottu kuin tehty!

Lapissa tai ainakin tässä meidän kunnassa NP-ultran kanssa toimitaan nykyään niin, että verikokeet pitää ottaa + 10 viikolla, ennen ultraa. Sitten 11 - 13 viikoilla ultraan ja vastaus mitasta ja verikokeesta tulee postitse, jos ei mitään hälyyttävää ole. Muutoin
soittavat. Edellisen lapsen kohdalla verikokeet otettiin yhtaikaa ultran kanssa.

Ärsyttää ihan satasella. Taas heräsin klo 3.41 eikä uni enää tullut. Nyt ollaan sitten ihan pirteänä taas hereillä. Väsymys iskee varmaan tuossa kuuden pintaan, mutta ei siinä enää hirveästi ehdi nukkumaan, kun mies lähtee töihin puoli kahdeksalta. Sitten mennään puolitehoilla koko päivä :| Olen jopa miettinyt, että voisiko johtua tuosta rautalääkkeestä, mitä olen nyt syönyt melkeinpä koko raskauden ajan. Olisi oikeasti kiva nukkua välillä ihan kokonainen yö. Vai valmistaako mulla kroppa jo vauva-ajan valvomisiin... Miten teillä muilla yöt sujuu? Saatteko nukuttua ihan hyvin vielä?

Tänään rv 14 :) Vielä en ole liikkeitä mielestäni tuntenut eikä mahaakaan näy. Tosin mulla tuota vararengasta riittää, joten voi mennä aika pitkään ennen kuin näkyy ulospäin koko odotus. Vähintään sinne +25 viikoille.

Mites muuten, tehdäänkö teillä sokerirasitusta? Mie joudun/pääsen rasitukseen ilmeisesti aika piakkoin, eiköhän se eka kerta selviä seuraavassa neuvolassa. Mulla aikaisemmista lapsista on kuulemma ollut RD, mulle sitä ei kyllä kukaan ole koskaan suoraan sanonut :D Luin papereista. Aikaisemmin täällä oli tapana saada mittari kotiin ja sokeria piti seurata parina päivänä viikossa koko raskauden ajan. Aamuarvojen kanssa oli muutaman kerran ongelmia tyyliin jos raja on 5,1 niin alle viisi kertaa oli 5,2. Neuvolassa vain sanottiin, että katsoa ruokavaliota tarkemmin, etenkin iltasella. Mie katsoin ja se auttoi. En sitten ollut itse tajunnut, että tuo on jo raskausajan diabetes. Mutta hyvä kun niin helpolla silloin hoitui, toivottavasti nytkään ei isompia ongelmia tule.

Sitten vielä kysymys matkoista :) Onko teillä kuinka pitkä matka synnärille? Tämäkin on asia, joka minua mietityttää välillä jo nyt. Vaikka meillä ei mikään mahdoton matka ole, 135 kilsaa vain ja ajallisesti noin 1½ tuntia. Lähinnä taas se mietityttää, miten sitä osaa lähteä oikeaan aikaan synnärille? Ettei tarvis miehen kätilöksi välillä ruveta :D Eikä kuitenkaan liian aikaisinkaan haluaisi perillä olla...
 
kertomisista.. meillä ei ole kerrottu kuin muutamalle tutulle.. noi kommentit vieläkö teette lapsia ja oliko vahinko tullemme varmana kuulemaan.. nuorin kun on pieni vielä.. ei jaksaisi vielä selitellä.. Niisku-Rouva mulla on kanssa vanhin erityislapsi, jonka takia kotona oleminen olisi tällä hetkellä se parhain vaihtoehto.. vaikka ikää on hänellä jo reippaasti ei siltä aina tunnu.. haasteita arjessa riittää.. jaksaminen välillä kortilla.. onneksi on mies jolle saa purkaa omia tunteitaan kun siltä tuntuu..

sokerirasitusn joudun x 2 menemään.. ja varmana saan taas pistellä insuliinia loppuraskauden.. no on siinä se etu että käynnistävät ajoissa, jos ei ala itsestään tulemaan.. meinaa kasvaa isoiksi meikäläisen lapset..

muumimamma-81 14+0 poks..
 
Hellurei!!

Mulla on jäänyt todella vähälle täällä kirjottelu,mutta oon käynyt kuitenkin silloin tällöin teidän juttuja lueskelemassa :)

Tosi moni täällä on joutunut kokemaan surun ja menetyksen :/ Osanotot teille jokaiselle! <3

Pikaisesti vähän omaa napaa:
Mulla siis LA muuttui päivällä eteenpäin eli sen voisi päivittää eli LA 10.12

Np-ultrassa käytiin ja pikkuinen siellä hienosti polskutteli<3

Oon tässä jo jonkun aikaa tuntenut hipsutuksia ja kuplintaa alavatsalla. Oon melkein varma,että ovat pienen liikkeitä<3 Tai sitten vaan pieru siellä pyörii :D Esikoisesta liikkeet tunsin viikon 19 tienoilla.

Nyt ollaan jo sen verran turvallisilla viikoilla,että ollaan jo uskallettu kertoa meidän kummankin perheille :) Maha on jo alkanut sen verran pyöristyä,että muut sukulaiset ja ystävät jo varmaan kohta arvaavat,että vauva on tulossa :D

Yritän jatkossa jäydä usemmin täällä tarinoimassa..tuo pikkuneiti vajaa 1v vaan tuntuu pitävän äidin melko kiireisenä :D

PikkuisiaUnelmia ja Mini 13+0 ("poks,poks")
 
Nt- ultrassa käyty ja hyvin meni! Pikkukaveri heitti semmosta volttia siellä että oksat pois! =) nt oli 0,64mm ja nyt ootellaan vielä pari viikko seulan tuloksia! Vastasi viikkoja 11+4 (3.6. siis), mutta laittoi saman LAn kuin neuvolassa, eli voisi päivittää: LA 22.12. kiitos! =)

Istukan paikkaa utelin, niin tietenkin se on päättäny sijoittaa itsensä etuseinään, joten saa nähä kuuluuko niitä sydänääniä ihan äkkiä...ja liikkeitä! :)

Seuraava neuvola ois 27.6. ja rakenneuä 7.8...jei! :D Sokerirasitus 1.7.....ei juurikaan niin jei! :D

Ansku & Itu 11+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: miltsu76
Sydänäänistä Kävin tänä aamuna lääkärissä eikä ääniä löytynyt. Istukanäänet saatiin kuuluviin kuitenkin ja kaikki vaikuttaa muuten ihan hyvältä. Nyt on niin aikaiset viikot että sanoikin että todennäköisesti ei kuulu. Ehkä se ultra aika joskus tulee postissa.

sokerirasitus mä viimeeksi jouduin kun ikää oli niin paljon (24v!) vaikka paino oli ihan normaali. Siinä ei ollut mitään ja nyt sanottiin ettei tarvitse mennä. Sopii mulle. Oli kauhea testi.

matka sairaalaan Meiltä on matkaa huimat 7km että sen suhteen ei tarvitse erityisiä suunnitelmia. Paitsi jos on rempan takia sulku ja ne lähetään muualle. Jorviinkin on kyllä lyhyt matka.

nukkuminen Mulla on aina ollut hyvät unenlahjat ja nukahdin mihin vaan. Enkä herää jos ei herätetä.
 
Terkkuja Tukholmasta! Juhlittiin esikon 18vuotis päivää risteilyn merkeissä :)

Tänään sain postista dopplerin ja sain kuluviin sykkeen ja nyt on ihana olo, et tuolla oikeesti kasvaa vauva:heart:

Miltsu76 ja hempukka 12+1
 
Muumimamma ja Hopeapaju, "mukava" kun löytyymuitakin erityislasten äitejä. Meillä siis kuopuksella, kohta 3 v. määrittämätön aivosairaus jonka seurauksena mm. Monimuotoinen kehityshöiriö ja epilepsia. Se mistä määrittämätön aivosairaus johtuu niin ei tiedetä varmuudella. Tuli syntymän jälkeen aivokalvon ja tukikudosten tulehdus jonka seurauksena vaikeat aivovauriot. Oliko sitten virus vai onko taustalla sairaus, ei ole saatu selville. Raskauden aikana oli jo kasvussa häikkää. Mm. Pään ymp. jätätti kuukaudella ja kasvaa vieläkin hitaasti. Selitellään sillä kun on aivosairaus mutta kun se pää oli sellainen jo kohdussa. Mitä jos onkin perinnöllinen sairaus? Tai mitä jos kannan jotain selittämätöntä virusta joka aktivoituu vauvassa syntymän jälkeen? Voitte siis kuvitella kuinka peloissani olen tästä raskaudesta. Ja miten pelkään jo huomista np-ultraa! :'( Noh tuli nyt taas yhteen pötköön avauduttua :D
Mutta apua se ultra huomenna alkuillasta klo 17. Pelottaa...
 
Viimeksi muokattu:
Voin *Unis miten ison taakan kannat :( Epäreilua ettet saa iloita täysillä raskaudesta. Lääkärit ja minäkin sanon vain että epätodennäköistä että tulee toinen samalla vammalla. Voi kun surun saisi päälle vasta kun on aika surra. Mutta minkäs mahtaa.
 
Läkähdyttää torstai huomenta kaikille. =)

Nukkumisesta Mä kärsin seittemän vuotta unettomuudesta ja viime raskaus korjasi sen "vaivan". Mutta nyt on taas ongelmia nukahtaa ja sitten kun nukahdan niin nukun todella levottomasti. Pyörin ja heräilen puolet yöstä. Plus siihen vielä vessassa ramppaaminen. Eli täällä on unet kyllä ihan persiillään.

Sokerirasitus Viimeksi kävin jossain vaiheessa kun paino nousi niin reilusti. Niissä ei kuitenkaan mitään ollut. Nyt asun erillä paikkakunnalla niin en tiiä pitääkö käydä automaattisesti vai kahtellaanko onko aihetta. Toivottavasti ei tarttee mennä. On se samperin tutkimus niin ärsyttä. Se litku. Yök.:x

Sairaalamatka Tästä meiltä ajaa Oulaskankaalle n. tunnin. Että ei hirveesti kyllä viitti kotona viivytellä jos supistuksilla alkaa. Viime synnytys alko vesien menolla kolmen aikaan yöllä ja vasta aamulla seittemän aikaan lähettiin ajeleen sairaalaan päin. Ja vasta automatkalla ne supistuksetkin koveni. Kolme senttiä olin auki ku laitokselle päästiin. Saa nähä miten nyt käy tulokkaan kanssa. siihen on onneksi vielä aikaa. :)

).( Eilen oli NT-ultra. Jännitin aivan kauheasti koko yön ja päivän. Mies pääsi onneksi mukaan koska olin odotusaulassa aika hermona. Mutta kaikki oli oikein hienosti. Siellä se Sintti pyllisteli ja käsiään heilutteli.:heart: Niskaturvotusta 0.8. Ensi viikolla soittavat seulojen tulokset JOS on ne hälyttää.
Viikot muuttui takaisin alkuperäiseen eli laskettuaikakin takaisin sinne 16.12. Nyt aion rentoutua ja nauttia tästä raskaudesta. :)
Samalla otettiin myös perus neuvolajutut. HB oli 151 ja verenpaineet oikein jees. Painoa oli tullut ihan liikaa ja nyt aionkin vähän katsoa ettei sitä kovin paljoa tulisi seuraavaan pariin kuukauteen. Liikkumaan siis ja urakalla kun nyt taas jaksaa tehdäkin kaikkea kun väsymys on väistynyt.
Ai joo. Ja jonkinsortin kuplintaa mitä en enää laske suolen kuplimiseksi vaan Sintin hipsutteluksi, on nyt muutamana päivänä tuntunut :heart:

Mukavaa hellepäivää kaikille. :)

Nioliina ja Sintti 12+2
 

Yhteistyössä