Joulukuun nyytit 2014 ~ toukokuussa

Kiitoksia kaikille myötäelämisestä. Vaikka tiesi, että näin voi käydä, niin sitä ei tietenkään halunnut uskoa omalle kohdalleen. Suren nyt suruni, ja ehkä jonain päivänä olen taas raskaana ja saisin sillä kertaa pienokaisen syliinikin asti.

Hyviä vointeja ja onnellisia kuulumisia teille muille! :heart:
 
Olipa kurja tulla pitkän tauon jälkeen kun heti harmittavia uutisia =(, otan osaa Metsäläinen. Totta puhut, henkinen kipu tuossa kohtaa kyllä voittaa sen ruumiillisen.

Itsellä nyt 13vk täysi, LA muuttui ulrassa niin, että on 1.12. Kaikki toistaiseksi hyvin siis ja heinäkuun puolivälissä olisi rakenneultra ja pippelin kurkistus ( pessimisti ei pety).
Voisin vannoa, että aamulla tunsin hienoisia hivelyitä vatsassa, jotka tulkitsin vauvan liikkeiksi =)
Alkaa olla positiivisella puolella tämä juttu ja saisi kyllä luvan pysyäkkin.

Kesälomaa odotellessa, onneksi viime viikko oli vapaata kun kelitkin oli kohdallaan.
Ruttu 13+0
 
Metsäläinen Olen todella pahoillani. Voimia hurjasti raskaaseen tilanteeseesi.

esteri76 onnea hyvistä ultrakuulumisista! :)

Aurinkorasvoista
Kyselin viikonloppun apteekista aurinkorasvoista ja siellä oli sitä, mieltä että voi raskausaikanakin käyttää ihan vapaasti. Aion nyt siis ihan perusaurinkorasvalla mennä. Nyt tosin iho tuntuu olevan herkempi kuin tavallisesti, viikonloppuna istui varjossa ilman aurinkorasvaa ulkona monta tuntia ja mulle tuli kaiketi aurinkoihottumaa. Mulle ikinä ennen tullut tuollaista. Nyt olenkin sitten vähän varovaisempi.

(.) Ostin itselleni masutuubin ja muutaman päivän käytön jälkeen olen ollut kyllä tosi tyytyväinen. Mun vaatevalikoima oli karsiutunut tosi pieneen, kun mulla ei sellaisia reilun kokoisia vaatteita kauheasti ole, mutta nyt masutuubin avulla olen saanut uudestaan vaatteita käyttöön. Olen kyllä vähän huolissani näistä kiloista, mitä nyt jo on kertynyt. Tottakai kuuluukin tulla lisää kiloja, mutta tässä vaiheessa ei tarvitsisi vielä olla paljon, mulle on tullut 5 kg. Alun pahoinvointi pysyi poissa vain syömällä ja sitten kun vielä olin väsynyt ja stressasin keskenmenoa, niin ruokavalio on kyllä ollutkin mitä sattuu, enkä edes kunnolla jaksanut liikkua. Etten kyllä yhtään ihmettele, että kiloja on tullut, mutta ajattelin yrittää, että jos nyt ei tämän lisäksi tulisi hirveästi ylimääräisiä kiloja. Tähän mennessä olisi kuulunut tulla vasta n. 1,5 kg eli kaiketi 3,5 kg pelkkää läskiä. Miten olen edes onnistunut tällaista tahtia. Nyt kuitenkin ryhdistäydyn.

rv 13+0 (poks)
 
Mie olen juonut parina aamuna kahvia. Ja muutenkin paremmin maistuu esim. Leipä ja jogurttiakin voin kuvitella. Eli olo on parempi. Sunnuntaina siivosin pari tuntia innoissaan, oli pitkästä aikaa virtaa ja intoa :)

Tuo toisen säären suonikohjuongelma alkaa pikkuhiljaa heräillä. Pitää alkaa tilailee niitä tukisukkia. Eikö kellään muulla ole suonikohjuongelmaa raskaana ollessa?
 
Täällä on taas järkky väsymys. Ei pitäisi riehua viikonloppuna niin jaksaisi. Huono olo on myös väistynyt lähes kokonaan. Nostelee päätään lähinnä jos teen liikaa.

suonikohjut mulle tuli viimeeksi yksi reiteen ja alapäähän (löysin sen suihkussa ja pelästyin että mikä siellä oikeen on :LOL:) Sensijaan verisuonia katkeili ihan hirveä määrä. Reidet varsinki ihan täynnä..ei kivan näköistä. Käytin kyllä aika paljon tukisukkia kun jalat oli kamalat makkarat muuten.

Mulla on myös ihan paljon herkempi auringolle ja varonkin sitä nyt enemmän.

Liikkeitä taisin tuntea viimeeksi ehkä rv17 aikaan ja nyt toivon että aikaisemmin tuntuisi. kyllä tässä muutaman viikon ainakin joutuu odottamaan..

Nyt yritän pysyä vielä hereillä loppu päivän ja sitten aikasin sänkyyn.
 
Juu miulla on kans alapäässä suonikohju ja raskauden aikana huh että se pullistuu.. Ja se paine ja väsyttävä kipu.. Mitehä sitä "tuolla" vois tukea :D hirudoid fortea myös laitoin siihen sääreen viime raskaudessa aina iltaisin ja sit käytin öisin sellaista käärettä. No ei tule nyt se nimi mielee... Siis sellanen apteekissa myytävä rulla jossa sitä.. Äh käyn lunttaa.
 
: / metsäläinen :hug: otan osaa :(

mun vuoto on verta..sii ihan rehellistä verta nykyää.. se on vaan niukahkoa. mutta sidettä tarvii.. välisä tuntuu että elänkö jotain haavemaailmaa,että elättelen sen pienen olevan tuolla elossa vaikka sydänäänet kuulukin.. mitä jos kaikki ei enää ookkaan ok?
hematoomaa oon itekki miettiny.mut mua ketuttaa kun tuntuu ettei ne ota tätä missään ees lääkärissä vakavasti.. häpyluu on todella kipeä.ja vielä vasemmalta puolen. eksyin tänään pururadalla niin tuli tehtyä 10km lenkki 5km sijasta.. että ketutti..
sen jälkee o häpyluuta paukuttanu nii että ei kärsi kauan istuskella!!! olis pitäny lähteä vihdoin ja viimein miehen sukulaisiin mutta mä en todellakaan aio istua autossa 500km alapää kipiänä ja oksennella aamuisin sen mummolassa..vieläku siellä nukutaan vintillä, ni sieltä juossa vaaralliset portaat alas vessaan.. ei onnistu sekää että olis sankko sängyn vieressä ku välisä lurahtaa pisut housuun kun kovin yrjötyttää.. hemmetti!!!
nään varmaa miehen vanhemmatki sitte ekaa kertaa ku tää on pullahtanu maailmaan :LOL: ellei ne tuu käymään..

isompaa kämppää oon ettiny ja hakemukset vetämässä.. pojan kanssa kaksin tässä 60 neliön kaksiossa, alkaa olla ahdasta. kun oma sänky olkkarissa ja haluaisin kuitenki oman rauhan..ja kun vauva tulee, asuu meitä sitte minä ja mies vauva ja poika samassa huushollissa ei tähän mahu, ja kolmas kerros eikä hissiä!!! ei ees omaa pyykinpesukonetta vaa pyykkitupa toisessa talossa.. :headwall:

mistä sen suonikohjun alapääsä tunnistaa?? |O

lurtsi ja alivuokralainen 11+3
 
Viimeksi muokattu:
Jos löytyy ideoita alapään suonikohjuihin niin otan kyllä ilolla vastaan. Kuten unis sanoi niin epämiellyttäväviä ovat..

mun suonikohju tuntui sellaiselta oikeen lihavalta kastemadolta :-D Sit piti tietysti peilillä tutkia..
 
Metsäläiselle kovasti voimia tätäkin kautta :hug:

Suonikohjuista Äitilläni on leikattu suonikohjut aikoinaan kahdesti. Mulla tuli viime raskaudessa jalkoihin muutamia ja nyt näköjään taas. Ja tällä kertaa ne yltää reisiin asti. Yrgh. Alapäähän ei tullut, toivotaan ettei nytkään. Mutta mulla kyllä ainakin onneksi heti raskauden jälkeen hävinneet. Nyt tiedän että tämä liikkumattomuus on kohjut aiheuttanut joten pitää yrittää liikkua enemmän.

Liikkeistä Kyselikö joku täällä niistä vai FB_n puolella, en muista. Jokatapauksessa, viime raskaudessa tunsin jo todella varhain ekat liikkeet. Nyt viikkoja 10 ja jos en olisi näin alussa niin sanoisin että liikkeitä tuntuu. Eli siis niitä hentoisia hipaisuja ja "ilmakuplia". Mutta kun mennään vasta näillä viikoilla niin pistän suolentoiminnan tai jonkun piikkiin nuo hipaisut.

).( Kävin tänään antamassa verinäytteet nt-ultraa varten. Harjoittelija oli pistämässä ja käsi on kyllä ollut sen tuntuinenkin. Särkee oikein tuota taivetta. : / Ja maanantaina joudun menemään vielä uudestaan ku ne jotain häsläs siellä. Onneksi en oo piikkikammonen.
Samalla kävin neuvolassa kuuntelemassa Sintin sydänääniä. Hienosti kuului samantien kun dobblerin sai mahan päälle. :heart: Halusin käydä kun oli viime viikolla niin kummallisia vihlaisuja ja paineen tunnetta mahassa. Mutta mitä ilmeisemmin siis kohtu siellä vaan kasvaa ja aiheuttaa vihlaisuja. Ens viikolla sitten nt-ultraan.

Kummallisesti jotenkin tänään kun kuulin ne sydänäänet niin meinas itku tulla ja jotenkin vasta nyt tajusin että pirskule, mä oikeesti olen raskaana. Me saadaan lapsi miehen kanssa jota mä rakastan yli kaiken ja että tuosta minun pikku miehestä tulee isoveli. Ääh. Onnellisuus kohtaus :heart::heart:

Nyt lähden pikkumiehen saattelemaan untemaille ja sitten keskityn leffaan ja sipseihin :popcorn:

Nioliina ja Sintti

Aih. Mulla on näköjään vielä tuolla neuvolan laskettuaika. Sehän tosiaan muuttui tuosta 15. päivästä 23.12 ultrassa.
 
Viimeksi muokattu:
Suonikohjuista sen verran että ne kuuluu kategoriaan no, no! Tarkoittaa sitä että jostakin tinkaisen ja säästän toimintatonnit ja leikkautan pois pirulaiset! En tosiaankaan aio kipeillä keski-ikäisenä. Raskaudet tekee vaikka mitä kyyneliä aiheuttavia juttuja keholle. Pööh :)
 
suonikohjuista Mulla ei onneksi tullut viime raskaudessa, onneksi! Pelkäsin kyllä, että tulee kun toinen jalka leikattu muutama vuosi sitten sääriluun murtuman vuoksi, niin siinä vammaa muutenkin... : / Tein vielä loppuun asti ennen äippälomaa työtä, jossa ollaan jalkeilla oikeestaan kokoajan... Toivotaan ettei nytkään tulisi, onneksi ei ole sukurasitetta! Nehän tahtoo olla perinnöllistä sorttia, että jos suvussa niin tukisukkia olisi hyvä käyttää varsinkin jos on jaloilla paljon!

Liikkeistä Tunsin viime raskaudessa aikaisin liikkeet, kun ottaa huomioon että oli ensimmäinen raskaus! ;) Ekat sipaisut tunsin jo vk:lla 15. :) Istukka olikin takaseinässä ja vatsassa liikkuvainen kaveri! Nt-ultrassa ja rakenneultrassa oli vaikeuksia ottaa mittoja, kun pyöri ja jumppasi koko ajan! :LOL: Piti oottaa pitkän aikaa, että nukahtaa... Liikkuvaiseksi ja vaativaksi kaveriksi on kyllä osoittautunutkin! ;) :heart: Jännityksellä odotan kuin aikaisin nyt tunnen, kun tiedän mitä odottaa... :D

Juliet83 & Nuppu 9+3
 
Minä täällä kyselin niistä liikkeistä juu... Jostain luinkin, että kun kohtu olisi kallistunut sisäänpäin eli omaa selkärankaa kohden, niin liikkeet tuntisikin paremmin jo varhain ja aiemmissa raskauksissani on ainakin kohtu kallistunut sisäänpäin... No, kyllä ne potkut vielä tuntee! Joskus mietityttää, miten niitä on, jotka vain synnyttävät tietämättään olleensa edes raskaana. ..

Joo o... spaghettia ei ole kiva oksentaa. Garbonaraa tein tossa päivällä, kun teki kamalasti mieli ja äskenhän sitten kamalan karjaisun kera yökkäsin ne pihalle... Vanhempi likkani tuli vessan ovelle koputtelemaan, että olenko ihan kunnossa! ???? Pirun makaronit kun tarras kurkkuun kiinni!

Ylihuomenna nt ultra! Jänskättää! Onneks mies pääsee mukaan!!

Nami ja pikkudemoni 12+3
 
Mullakin muuten taaksepäin kallistunut kohtu, että senkö takia sit niin ajoissa tunsin liikkeet... ;) Samaa joskus itse miettinyt, että miten joku voi olla raskaana tietämättään lähes loppuun asti... Itsellä ainakin koko maha heilu liikkeistä, mitä isommaksi vauva kasvoi! :D
 
mä nään joka yö painajaisia että tuolla ei oo elossa ketään!!!
ensviikolla on se np ultra.. meen miehen kanssa sinne,ja nään unia ja kauhukuvia että siellä aletaa ultraan ja se täti sanoo että " täällä ei sydän lyö".. pelottaa!!!

ja tänään on kulunu viikko mun lääkärikäynnistä missä selviteltiin tätä verenvuotoa.. ja se lupas sen lähetteen laittaa ja sano että noin viikossa pitäs tulla.. en tiiä tuleeko se tänäänkään postissa |O

ps. tehhäänkö se np ultra alapään kautta vai mahanpäältä?
 
Viimeksi muokattu:
Miulla muistaakseni esikoisesta katottiin masun päältä. Kuopulsesta ensin päältä ja sitten sisäkautta että saatiin paremmin kaikki näkyviin. Eli itse varaudun, että se tehdään taas sekä että.
Miulla olis ultraan nyt 9 päivää. Pelottaa että sikiö ei ole normaali.. että löytyy jokin vika... on nämä pelot hirveitä :(
 
Mulla tehtiin np-ultra viimeksi alakautta suoraan, viikkoja tuolloin tasan 12. Kaverilla oli just tuo ultra ja viikkoja 13 niin tekivät päältä, kun niin paljon viikkoja... Kyseessä kyllä myös todella hoikka ihminen. ;) Ei ole ylimääräistä vatsassa tiellä... :) Mä varaudun, että tehdään alakautta on sen verran vararavintoa vatsalla! :D Mutta mulla vasta 16.6. ultra... Tsemppiä teille joilla lähempänä. :) Nuo pelot on hirveitä! :( Itselläkin varmasti tulee uniin, kun lähestyy aika...
 
Voi suonikohjut, itsekin niitä pelkään. Ja kauhulla katoin jo, kun reisissä pari pientä katkennutta verisuonta. Auttaisiko se Hiruroid ennaltaehkäisyyn?

Tääl ihan järkky parisuhderiita, mieliala matalalla. Aiheena miehen päihteiden käyttö, vaikka ei mitään pahoja ylilyöntejä, mutta jostain syystä alkoi tulevaisuus hirvittää. Mies suuttui tosissaan. Ja itse mietin että miten suuria ongelmia on, kun noin lujille otti... No vuorokauden ollu ny pois kotoa. Että mua sieppaa. Tämä kuitenki arka aihe, kun en halua kuulla yhtään viisastelua siitä miksi oon valinnu tommosen miehen :(

Todella tunteet heittää laidasta laitaan, miettinyt kaikki vaihtoehdot läpi. Pelottaa vain että mihin sitä päänsä on pistänyt. Kaipais puolisolta jonkun näköstä tukea, tai että yhdessä kasvettas vastuullisiksi vanhemmiksi... Mutta mitä vastuullisuutta on tossa et päihteistä puhuminen saa miehen raivon partaalle, peruu työpäivänsä, lähtee pois kotoa.. Huoh.

Olipa pitkä sepustus.
Mulla ilmeisesti nyt olis menkat normaalisti, niin mietin, et onko sillon hormonimyrsky voimakkaampi? Vaikka eipä näitä kaikkia ongelmia voi hormonien piikkiin laittaa....
 
Iisibeibi mun isä joi vaikka kävi töissäkin. Äiti ei juonnut. Perhe tosiaan pyöri pullon ympärillä vaikka neljästä vain yksi joi.. Soita auttavaan puhelimeen. Minullakaan ei ole sanottavaa aiheesta..mitään kivaa :( :(. Tarvitset nyt ammattilaisen kannanoton. Juomari ei nimittäin silittelyllä tai keskustelulla lopeta lutraamista, ei ikinä. Juomarin pitää tehdä oivallus ja priorisointi itse. Se on vaikea asia . Mutta se voi tapahtua kantapään kautta se eka lopetus kerta.

Mitä kuuluu isälleni? Sairaseläkkeellä, aivovamma juomisesta, urheilee päivittäin, ollut raitis nyt ehkä 13 vuotta. Hänen kanssaan keskustelu on samoista asioista puhumusta usein vaikka samalla esim matemaattinen äly tallessa, paljon huumoria. Hän pääsi terapian avulla eroon juomisesta. 12v terapiaa...

hän on kiva isoisä mutta en ikinä luota häneen :). Meillä ei syntynyt lapsuudessani normaalia isäsuhdetta. Se vaikutti itsetuntooni merkittävästi ja juomisiini. Nykyään ihan muiden ja omin voimin nostanut itseni jalustalle jolle kuulun enkä anna pullon pyörittää.
 
sairaalakuulumiset

nonii,tänää soitettii Oysissta.. jouduinki naistentautien polille. en tiiä miks.vaikka äippäpolille piti mennä..

siellä otettii kasapäin verikokeita,pissanäyte ja ultrattiin. Siellä se pieni liikku.heilu niinku heinämies!! sielä oli kätilöä ja hoitajia ja niitä kaikkia nauratti kun se veti sellasta jamia siellä masussa niinku olis tanssilattialla..
raskaus oli sen ultran mukaan pitemmällä.. eli kun nyt on 11+4 viikkoja, niin se sano että olis 4 päivää pitemmällä muttei se vielä muuta laskettua aikaa,että se muuttuu sitte sielä np ultrassa, jos muuttuu..

kohdun jostai läheltä lihaksesta löyty tod näk myooma, jonka takia tätä vuotoa voi olla.
Valkkari kuulemma kans tuoksahti vähän, ja määrättiin kahta eri antiboottia..
ja uus aika on samaan kaivantaan ja tutkimuksiin 10.06...

ja JOS verestä löytyy tulehukseen viittaavaa, joudun sairaalahoitoon, ja suonensisäseen antibioottihoitoon.. joo tosi mahtavaa.. tästä saatiin aikaan sitten ex ukon kanssa kunnon riita.. ilmotin sille,että JOS näin käy niin sen on pakko hakea poika itselleen siksiaikaa kun olen sairaalassa. Hän sai jotain sairasta nautintoa ilmeisesti siittä että minä "kärsiN".. kieltäytyi hakemasta poikaansa, ja vetosi töihin..onse kumma että meillä on yhteishuoltajuus, ja jätkä kieltäytyy hoitamasta lastansa jos lapsen äiti joutuu sairaalaan!! että sapettaa jumalauta!!!!!!

iisibeibi meilläkin ollu vähän riitaa miehen juomisesta..kun on ennen tottunut menemään enempi ja vähempi. Välissä on kuukauden selvinpäin ja sitte ottaa parina-kolmena viikonloppuna peräkkäin.. viimeksi ärähdin siihen malliin että ei oo ottanu vähään aikaan.. mutta painotin,että kun ja JOS saman katon alla jossai vaiheessa asutaan niin korkki pysyy kii välillä.. toki saa käydä kallistamassa kuppia JOSKUS mutta ei jokaviikonloppu.. rajansa kaikella!! :kieh:

mutta oon kiitollinen,että vauvalla oli kaikki ok :heart: ja mä sanon sitä jo vauvaksi :D
 
Ihana kuulla Lurtsi että kaikki hyvin vauvalla :) Varmaan helpottavaa nyt!

Exät osaa olla inhottavia, mä jouduin infektion takia sairaalaan antibioottitippaan edellisessä raskaudessa. Voin kuvitella, että jos mun mies olis silloin ollut suomessa, apua ei exältä kyllä olisi herunut. Silloin kun jouduin sairaalaan täysin yllättäen päivystyskäynnin yhteydessä, hän joutui ottamaan lapset vaikka kävi töissä. Kuljetti sitten pitkän matkan päiväkotiin, mutta ei saanut koko aikana lapsille varavaatteita hommattua...itse en päivystyksestä enää kotiin päässyt vaatteita enkä hammasharjoja lapsille mukaan pakkaamaan. Voi noita ikäviä muistoja, miksi kaikki vyöryykin päälle taas tässä raskaudessa...:|

Iisibeibi, laitoin sulle yv aiheesta, en jaksa alkaa tällä sepustelemaan pitkiä stooreja aiheesta :) Jaksuja!!

Almandiini & Tsuh 9+5

P.s. Nt-ultra-aika oli tullut postissa, se on 12.6. :)
 
Viimeksi muokattu:
iisibeibi, kamala tilanne :( Itse alkoholistin lapsena en tiedä mitään niin kamalaa kuin juopunut ihminen ja ikuiset traumat lapsuudestani saanut. Olen niin onnellinen että olen löytänyt raittiin ihmisen rinnalleni. En ikinä halua lasteni kokevan sitä samaa mitä minä olen kokenut. Mutta sekään ei ikinä täyttä hyväksyntää saa, siis se että ei juoda. Aina joku kyselee että miksi ette juo, juo nyt, ota nyt yks ees... Lasillisen skumppaa saatan uudenvuoden juhlissa ottaa tai häävastaanotolla, mutta en kaipaa enempää. Mies ei juo edes sitä.
 

Yhteistyössä