**JOULUKUUN Pikkutontut Huhtikuussa**

Heippa vaan!

Täällä alkaa iltaturvotus pysyä kurissa, jos vaan kovasti vahtii, mitä suuhunsa pistää :p kävin kyllä hennesiltä hakemassa muutaman ihanan mahanpiilotuspaidan! Tosi nättejä löysiä paitoja löytyi, ei näytä kuitenkaan äitiyspaidoilta, mutta peittää turvotusta. Ja hintakin sopiva näin opiskelijalle.

Kyllä muakin näin esikoista odottaessa mietityttää, että onko siellä mahassa oikeesti mitään. "Onneksi" huono olo on päivittäinen kaveri, se ehkä luo vähän varmuutta... Vaikka mistä sitä silti tietää :confused: Ensi viikolla ajattelin soittaa neuvolaan ja varata ensimmäisen ajan, ja pyydän kyllä jo valmiiksi, että voisko täti kuunnella sitten sydänääniä. Viikkoja varmaan siinä vaiheessa se 8 kasassa, jospa sieltä jotain jo kuuluis... Vaikka kyllä mua vähän lohduttaa sekin, että oon tullut raskaaksi. Vaikkei tätä vauvaa saatais syliin asti, niin mahiksia vois kuitenkin olla, että joskus saatais joku toinen vauva. Eikä me olla tietoisesti tehty vielä yhtään mitään hankintoja/suunnitelmia/kerrottu raskaudesta. Mutta oonhan mää luonteeltani tämmönen taivaanrannan maalari, ja päivittäin silittelen mahaani ja haaveilen silmät sydämiä täynnä :heart: Mies vähän jarruttelee, että ootetaanhan vielä kuitenki...

Ihanankamalaa odotusta siis täällä! Enemmän kuitenki ihanaa :cool:

Joo ja mun päivityksiä, en muistanu punaisella laittaa: pusukka, esikoinen, LA 25.12

pusukka & vauvva 6+0 :flower:
 
Lindalle suuret pahoittelut :'( Hurjaa, sitä toivoo ettei enään mitään kenellekään sattuisi, mutta :ashamed:

Milluskalle ja spiderille kanssa suuri ja lämmin :hug: :hug:

Mango juu, sain peruttua sairasloman ja neuron lääkäri sanoi että sehän on vain hyvä että palautuu työkykyiseksi näinkin pian. Eli saan olla töissä mutta pitää kuunnella tarkasti omaa kroppaa ja soittaa heti jos tulee jotain häikkää..

Joutuuko joku muu erikois syyniin neuvolaan/sairaalaan?
Kävin tosiaan tällä viikolla neuvolassa ja se täti hieman raoitti konsultoitua asiaa (oma lääkäri konsultoinut sairaalan lääkäriä), että joudun raskaudenajan tarkkailuun synnytys sairaalaani. En siis tarkkaan vielä tiedä mitä se tarkoittaa käytönnössä mutta ens viikon pe oma lääkäri soittaa ja kertoo siitä..
Toisaalta helpotus että pääsen, olen ainakin enemmän silmän alla jos jotain tapahtuu (taustalla siis aivoinfarkti ja raskaus hepatogestoosi).

Tänne oli niin paljon tullut ikäviä uutisia etten viitsi omaa oloa hehkuttaa.
isot halit kaikille ja voikaahan hyvin!!

-neljäs rv 7+6 :heart:
 
Hei pitkästä aikaa! :wave:
Olen ollut niin puhkikatki työpäivien jälkeen, että en ole jaksanut koneella notkua. Jonkun kerran olen käynyt toisten kuulumisia lukemassa, mutta en ole jaksanut kirjoitella... Väsymys on jotain ihan hirveetä ja tuntuu että pahenee vaan? : /

Tervetuloa kaikille uusille!! :wave:

Linda1981 ja Miluska :':)hug:

JudeD: Onneksi selvisit säikähdyksellä tuosta hurjasta kokemuksesta! :hug:
Ultramaksusta:meilläkin järkytys oli tosiaan aikamoinen, kun (Suomen terveystalolla) toimistotäti sanoi loppusumman; 145€! Siitä on jo kelakorvaus vähennetty. Puhelimessa kerrottiin että ultarmaksu on 80€ ja toimistomaksu (muutama kymppi) päälle! :O

Kahlan ja muutkin oireettomat: minäkin panikoin oireettomuudesta, mutta kyllä ilman oireitakin voi olla raskaana, sain siihen eilen varmuuden :D Älkää turhaan olko huolissanne kanssasisaret :heart:

Pisterpirkko: olet jo lähtenyt lomalle, mutta huutelen täältä perään että hyvää etelänmatkaa!!! :D

Eilen oli eka neuvola. Neuvolan th:n mukaan laskettuaika kuukautisista laskettuna on 17.12 eikä 18.12 niinkuin vau.fi:n laskuri näyttää. Joten poppeliini, muuttaisitko LA:n, kiitos :)
Nyt on tiedossa veriseulaan meno päivämäärä ja np-ultraan voi kuulema alkaa varailla aikaa jo maanantaina (että saan varmasti siihen ajankohtaan kuin kuuluu)

Neuvolan jälkeen oli varhaisultra yksityisellä (kätevästi saatuivat samalle päivälle).
Odotushuoneessa alkoi juilia vatsanpohjasta ja tuli huono olo. Mies rauhoitteli, että älä jännitä ihan niin paljoa ;) :kiss:
Yksi sikiö sieltä kohdusta löytyi ja :heart: pumppasi hurjaa vauhtia! :D:heart::p Pari kuvaakin saatiin pikkuisesta =) Voi tätä helpotuksen tunnetta..!!!! =)

Hauskaa vappua kaikille!! :D

jouluvauvan äippä & vaavi 7+0
 
Linda:hug:

Täällä alkoi vappuaaton aamu,pahoinvoinnilla ja oksentamisella:x Jospa tästä ei tulis joka päiväinen tapa,yök!Muutenkin tänään on kyllä niin voimaton ja väsynyt olo kun olla ja voi.Nukuin tosi huonosti viime yönä:/Eilen viikatut pyykitkin odottaa edelleen paikalleen viemistä ja narulla ois lisää viikattavaa,muutenkin pitäis siivoa,en jaksa.Eilen olin energinen niin tänään ei sitten jaksa enään mitään.

Metsätähti ja onnenjyvä 7+3
 
Täällä on tilanne rauhoittunut... vielä tuli aamulla verensekaista limaa, mutta muuten ei. Menkkakipuja on, välillä tosi koviakin, ne huolestuttaa, mutta yritän ajatella, että niitä nyt on raskaudessa muutenkin..

Anteeksi nyt tämä omanapaisuus, murehdituttaa vaan tämä oma tila tällä hetkellä :(
 
Jei, käytiin ke neuvolassa miehen kanssa ja saati hirvee määrä papereita ja dvd.
ei vieläkää pahoinvointia, "kuuma ruoka" ällöttää..
AI NII, synnäri olis NKL ja esikoinen tulossa. ja LA olis 16.12 niin kuis sanoinki
jännää kun itekki oon joulu lapsi 23.12 :)
maanantaina pitäisi tulla ultra kutsuu jännittää :))
Linda1981 ja Miluska :hug:

7+1
 
Raskausoireiden loppuminen askarruttaa täällä. Vajaa pari viikkoa meni siis aivan hirveän olon kanssa mutta keskiviikkona sitten loppui kuin seinään. Ja sekös huolestuttaa. välillä nappaa hyvin vähän vatsanpohjasta mutta pahoinvointia ei ole. Jatkuva nälkä kylläkin.
Kävin ekassa neuvolassa eilen mutten tajunnut kysyä onko normaalia. Mitään vuotoja ei ole ollut, jopa valkovuoto, joka mulla aina runsasta, on vähentynyt. Neuvolan mukaan nyt olisi menossa 9+1 mutta itse väitän että olisi vasta viikko 8 menossa
 
Päätin just et maanantain soittelen aikaa varhaisultraan :) Jos sais viikon päähän tonne rv7+ paikkeille, pitäis ainakin sit kaikki näkyä mitä pitää :) 103€ kela korvauksen jälkeen maksaa täällä.

Tääl oireet on vähän aaltoilevat et hetkittäin tuntuu ettei mitää oo ja sit taas tulee joku mikä muistuttaa että raskaana ollaan :)

Kovasti vielä tsemppiä ja haleja niille ketkä joutuu murehtimaan ikäviä asioita <3


Astre ja Tipunen rv5+6
 
JudeD mä ymmärrän hyvin sun huolen kun mulla oli edellisessä raskaudessa juuri tuollasta vuotoa ja olin ihan varma että kesken on mennyt ja oltiin vielä silloin Helsingissä käymässä niin naistenklinikalle eivät ottaneet kun verta ei tullut kuin saavista eikä ollut kovia kipuja.Piti odottaa kolme tuskaisen pitkää päivää alkuraskauden ultraan ja jossa löytyikin sitten sikiö ja vahva syke.Nytkin jotenkin odottaa sen vuodon jossain vaiheessa tulevan:/

Ensku mulla ei oo tuollaisesta kokemusta enkä oikein mitään osaa sanoa.Oon lukenut että oireet helpottavat kun elimistö tottuu raskauteen,mutta että oireet häviäisivät yhtäkkiä on kyllä huolestuttavaa.
Mullakin on neuvolan mukaan viikkoja yksi enemmän kuin omien laskujen mukaan,mutta onneksi se varmistuu ens viikolla alkuraskudenultrassa jonka jälkeen täällä vasta on ensimmäinen neuvola.Pikkuiselle jarrusukkia!

).( Mä nukuin parin tunnin päikyt ja se teki kyllä hyvää.Oisin voinut nukkua paljon pidempäänkin mutta en viitsinyt ettei sit yöunet mene.Onneks oli mies kotona että pystyi nukkumaan.En muista että edellisessä raskaudessa tää pahoinvoiti ois ollut näin voimiakasta, tai sitten aika vaan kultaa muistot.Mies teki ruuaksi broilerikastiketta,hyi että se haisee pahalta:x Mä jännityksellä odotan mitä meidän grillaamisesta tulee että pystynkö syömään mitään vai pitääkö jatkaa salaatti,jugurtti herkku linjaa.Mehujäätelöt uppoaa mut kermajäätelöstä tulee huono olo.
 
Pikainen tuskainen omanapainen purkaus:

Voi elämä että mua pierettää! Maha on ihan turvoksissa ku suurin mahdollinen vappupallo ja prötisen koko ajan. Tänään kävin hakemassa apteekista kunnon raskausarsenaalin nappuloita. Ostin multivitaa, magnesiumia (viime yönä levottomat jalat piti hereillä reilu tunnin) ja obsidania ja rennietä. Obsidania en vielä ota kyllä käyttöön kun en hempasta ole sata varma. Epäilys on kuitenkin suuri, että sen verran alarajoilla mennään, että rautaa olisi hyvä popsia hiukan. Maanantaina meen mitattaan sen ni saan selvyyden. Miehen mukaan olen meinaas ollut älyttömän kalpea.

Meillä on miehen äiti viettämässä vappua täällä meidän kanssa ja mies on kovasti suunnitellu nyt kertovansa äidilleen MiniEdistä. Sanoin, että antaa mennä vaan kun anoppi sattuu olemaan sellanen "noita" että näkee näitä asioita melkein kilometrin päähän jo. :D Viimeistään siinä kohtaa se sen hokasee kun kaivetaan meidän holiton vappuskumppa tuolta jääkaapista. Tähän asti se on kulmiaan kohotellu lähinnä sille,että mä kieltäydyn kahvista enkä käy tupakilla ja myös siihen että olen suhteellinen pallomainen tuon turvotuksen takia. Kyllä se jo aavistelee muttei kehtaa sanoo mitää. Hassu nainen. =)

Nyt takas vapun viettoon!

Ed ja MiniEd rv5+1
 
EdHardy ensimmäisen kolmanneksen aikana ei suositella rautatablettien käyttöä ellei todella ole alhainen hemppa (mulla esim ollut viime raskaudessa vähän yli sata, ehkä 107?, eikä riittävän matala) . Eli kannattaa kyllä terkalta kysyä ennen kuin aloittaa rautatablettien popsimisen.
 
sandra saanko kysyä että mistä tiedät että kutsun pitäisi tulla maanantaina??
Itse kanssa viime viikolla neuvolassa olin ja olen 100% varma että kutsua ei todellakaan tule vielä ensi viikolla. Viimeksikin tuli viikko ennen ultraa kotiin :/
Mulla neuvolan mukaan laskettu 9.12, olen varma että kutsun tuloon menee pari viikkoa..

Omaa oloa: Täällä ollut kamalat pari päivää, onneksi olen vapaalla ollut. Oksettaa jatkuvasti ja sellainen kamala olo. Nukkunutkin olen molempina päivinä pahimman olon pois, mutta en kykene syömään jugurtti/leipä linjaa ihmeellisempää : /
Aikaisemmin tällä viikolla tein naudanlihasta kastiketta ja se haisi kuvottavalle :x Kanakaan ei uppoa, saatika mikään liha muutenkaan. Tänään yritin italiansalaattia syödä mutta se maistui navetalle hyvin voimakkaasti ja rupesin kesken ruokailun yökkimään..:x:x
Ihme ettei lapset vieläkään tajua, hyvä niin.
Mahakin ollut jotenkin "kipeä" huonosta olosta.

Huh, lupasin itselleni etten valita mutta olo on karmea. Mies sanoi kun päiväunilta kömmin alakertaan että näytän haamulta : / Hemoglobiini kuitenkin oli neuvolassa 136 eli hyvä.

Päätin tänään myös että menen viikon päästä, juuri ennen meidän etelän reissuan käymään ultrassa uudestaan. Ihan vain varmuudeksi. Haluan tietää että reissulle lähtiessä kaikki kunnossa :heart: voisihan sen rahan paremminkin käyttää, mutta tää tuntuu vaan niin pakolta!!! (ihan kamala paniikki edelleen)

Mutta nyt suihkuun, jospa se auttaisi. Sitten lapset nukkumaan ja miehen ja mun leffailta edessä komedian parissa ;)

VAPPUJA :cool:
 
Viimeksi muokattu:
nyt pitäisi olla kaikki päivitettynä taas =) Tervetuloa kaikille uusille vielä kerran :flower: . Helpottaa tosiaan huomattavasti mun "töitä" jos kaikki muistaisivat laittaa päivityksenä punaisella (huonot uutiset kyllä luen/huomaan helpommin, mutta esim. la:n muutokset, tm tietojen täydentäminen helpottuu huomattavasti).

Saanko jatkaa päivittelyjä edelleen? Vai vaatiko joku tätä hommaa itselleen? :cool:. Ihan mielelläni tätä teen..

Ensku mulla on jo melkein 1½ viikkoa ollut tosi normaali olo. Väsyneempi kyllä olen ja pieni huono olo tulee jos ei syö ajoissa ja iltaisin turvottaa vähän, mutta siis tosi vähäoireinen olen. Tissit ei arista, ei oo aristanut missään vaiheessa. Ennen ultraa olin ihan varma että on esim. kkm / tm. Tää on mulle kuitenkin jo kolmas raskaus ja kahdessa edellisessä olen ollut paljon huonovointisempi, vaikken olekaan koskaan joutunut oksentamaan raskauden takia.

Siitä päästääkin siihen, että löysin tänään vihdoinkin kotidopplerilla :heart:- äänet! Oon koittanut etsiä niitä suunnilleen joka toinen päivä reilun viikon ajan. Ja nyt löysin ne jumputukset hetkeksi :heart:. Aiemmin on kuulunut 9+1 ja 9+2, joten vähän aiemmin tällä kertaa, vaikka äänieristettä on jonkin verran enenmmän..

neljäskö mä en taida joutua sen tarkempaan syyniin kuin mitä rd:stä seuraa. Olen ihan varma että jään kiinni paastoarvosta sokerirasituksessa, joka on n. 3 viikon päästä. Kotiseurannassa ollut sen verta korkeita paastoarvoja että rajat juuri ylittyy, eli ä-poli käynti suurella todennäköisyydellä jo kesäkuussa.

Tämän päivän pikku jumputukset saivat kyllä niin hyvälle tuulelle, että oon nyt päättänyt olla liikaa stressaamatta näinkin vähäoireisesta raskaudesta. Pitää uskoa että nää raskaudet todellakin voi olla erilaisia samalla ihmisellä (2 ekaa tosin olivat kuin kopiot toisistaan vaikka tuloksena on tyttö ja poika).

Iloinen Poppeliini ja kolmas muru 8+5 :heart:
 
Linda, Milluska, Spider :hug:

Täällä on pahoinvointi alkanut oikein kunnolla. Noin viikon verran on ollut oikein kunnolla. Rinnan ovat koko ajan olleet kipeät ja ovat edelleen. Lisäksi nyt vielä flunssan poikanen on iskenyt. Minulla on aiemmissa raskauksissa tämä pahoinvointi kestänyt sen pari viikkoa ja sitten helpottanut kokonaan.

Viimeviikolla itsekin olin yhteydessä lääkäriin oman peruslääkityksen vuoksi. Minunkin pitäisi tilata se neuvola aika kun on lääkitys ja lääkärin mukaan pitää tarkkailla enemmän. Itse luulin, etten mitään erityistarkkailua tarvitse, kun perussairaus on kuitenkin kunnossa. Tämän vuoksi olen vähän pettynyt. Toivottavasti saan kuitenkin mahd. kauan käydä normi neuvolassa eikä tarvitse hypätä jatkuvasti äitiyspolilla.

Omien laskelmien mukaan minun la on 15.12
 

Yhteistyössä