**Joulukuun Pikkutontut KESÄKUUSSA**

Ihan pikaisesti tulen vain kertomaan kuulumiset, eli eilen oli nt -ultra ja kaikki hyvin. Pikkuinen veti kuperkeikkaa ja vilkutteli :heart: Saatiin neljä kuvaa, joista yhdessä on ihan varmaan avaruusolento vauvamme sijaan :|
Turvotusta oli 0,8 ja meillä veriseulan kuvat menevät muualle kuin äitiyspolille, joten sinne lähtivät tiedot myös ultrasta ja ilmeisesti viikon sisään soittelevat, jos jotain hälyyttävää, muussa tapauksessa tulokset kuulee sitten neuvolassa eli meidän kohdalla juhannuksen jälkeen.

Joku puhui alavatsan juilimisesta: Minulla on myös alkanut juilimaan alamahaa ja nimenomaan vasemmalta enemmän. Sen lisäksi rinnat on vähän arat, mutta ei muita oireita oikeastaan ollenkaan..
Eilen kerroin vanhemmilleni laittamalla runon tekstiviestillä, josta käy ilmi, että heistä tulee mummo ja ukki ja vastaus oli kolmen tunnin jälkeen, että "kai sinua on kosittu ja häät tiedossa!!!". Siinäpä menikin sitten fiilikset loppuillasta. Tosi ihanaa, että ovat mukana iloitsemassa esikoisensa esikoisesta ja ensimmäisestä lapsen lapsestaan :'(

Mutta nyt laittautumaan ja työmatkalle.
 
Heippa!

Joku aloitteli keskustelua oireista nyt kun 12 viikkoa on takana,

Pahoinvointi: itsellä edelleen aamulla jos nälkä pääsee yllättämään, tulee helposti etova olo, edelleenkään en ole oksentanut mutta aina välillä käy kurkussa :whistle:
Jotkut ruuan hajut saavat puistatuksia aikaan, kertakaikkiaan on olemassa ruokia joita ei vaan tee mieli! Muutenkin mieliteot ruokien suhteen on aika tuuliviiriä muistuttavia.
Tissit: Ei kauhen arat, nännit kosketusherkät ja nännipihat selvästi isontuneet, ukkokin huomasi. Itse rinnat on hieman turvoksissa, ei mitään dramaattista kasvua ainakaan vielä havaittavissa, samat liivit menee edelleen kuin ennen raskautta. Bikinit tuntuivat vähän liian pieniltä.. isompia siis ostamaan.
Vatsankasvu: Tuntuu että joku pieni kesto pullotus on nyt ihan viime päivinä tullut, iltaisin näytän jo ihan raskaana olevalta, mutta kai toi on edelleen niin pieni että vain mies ja minä huomataan, muiden silmissä näytän varmaan hieman keskivartalosta pullukoituneelta.
Ultran jälkeen aina on havaittavissa kurjaa tuntemusta vatsalla, semmoinen painelu ei siis ole hyväksi tälle mahalle! Olen välillä nukkumassa ollessa huomannut että kylkeä kääntäessä välillä iske muutaman sekunnin viiltävä kipu, tänäänkään aamulla en voinut oikealle kyljelle kääntyä! Muuten masu on aika kivuton ollut, joskus kiristelee mutta ei usein.
Väsymys/B] En tiedä onko hemoglobiini laskussa vai mikä on mutta eilen väsytti koko päivän vaikka nukuin kunnolla, tai sitten yöheräilyillä on osuutta asiaan. Väsymys helpotti alkuraskauden tokkurasta jo välillä. Tänään join aamulla kolmen kuukauden taon jälkeen kokonaisen muumimukillisen kahvia ja nyt kyllä olo on kuin duracell-pupulla!
Mieliala: Osansa tekee varmaan np-ultrasta saatu lisäjännitys, mutta olen kyllä nyt raskaana ollessa ollut melko herkästi tulistuvaa mallia! Kimpaannun nollasta sataan hyvinkin äkkiä, lähinnä vain miehelle kyllä.. :ashamed: Onneksi olen oppinut heti perään sanomaan että suodata hormonisuodattimella se mitä juuri sanoin.. :D
Ummetus:Uusi tuttavuus, oireili aiemmin muutaman kerran mutta nyt taitaa olla lähtemätön vieras, syön kyllä kuituja ja liikun ja juon paljon vetta, mutta silti ei vatsa toimi totuttuun tapaan, tästä aiheutuu myös noin kerran tai pari viikossa melkoisia mahakipuja, yleensä yöaikaan valvottavat, ei kiva :/
Pissatus: Päivällä tämä ei haittaa, ja päivän mittaan tuntuu olevan muutaman tunnin jaksoja kun pissittää useammin, sitten saattaa olla pidempi aika kun voi asioda toiletissa yhtä harvoin kuin muutkin ihmiset. Mutta öisin, puuh, kaksi tai kolme kertaa, parhaimpana yönä neljä! Yöunet on siis melkoisen katkonaisia. Lisäksi tämä helle niin huonosti nukutut yöt saattava olla iso syy vasymykseen. Eikös jossain ohjelapuissa ollut lupaus että näillä viikoilla kohtu nousee hetkeksi pois painamasta rakkoa? Sitä taukoa vesassa ramppaamiseen olen odottanut, missä se viipyy?

Kaikenkaikkiaan viihdyn raskaana olessa, olo ei ole hullumpi ja mieskin on niin ihanasti innoissaan, odottaa jo malttamattomana että ensin minä ja sitten hänkin alkaisi tuntea liikkeitä! Yksi ilta ennen nukkumaan menoa kun sanoin että mulla on kutina että vauva alkaa aina mellastamaan kun mennään nukkumaan, kyseli sitten tohkeissaan tuntuuko jotain :D Ehkä kohtu tuntuu silloin enemmän, ja olen oikeasti 95% varma että siellä on joku jumppa menossa, vaikka en liikettä voi eritelläkkään. Mutta kokeilin sitten maata masullaan ja kyljellä ja selällä ja ukko henkeä pidätellen odotti tunnenko liikkeitä :D :heart:
Hurjaa ajatella että ei mene montaa viikkoa kun ne on tunnettavissa! En osaa yhtään kuvitella miltä tuntuu kun joku liikkuu vatsassa!

Taidanpa suunnata keittiöön tästä jaarittelemasta, söin ykkösaamupalan ukon kanssa kuuden aikaan, ja sain alas vain yhden leivän viipaleen (leipä tökkii aika tavalla), ja nyt on taas nälkä! Kakkosaamiaiselle siis :D Sitten kesätyön hakuun, päiväkodissa olen ollut töissä mutta kesäksi sieltä heitetään aina sijaiset pellolle, pakko kesälomalla siis olen. Onneksi ukko sai kesätöitä (opiskelee amk:ssa)!

Ihania hellepäiviä kaikille!
 
ihania ultrakuulumisia ja onnittelut niistä:) Itse en ole malttanut tänne pitkään aikaan kirjoitella kun on ensimäinen ultra jännittänyt niin kovin. Kohta se kuitenkin on, puolen tunnin päästä:) Jännittää niin hirmuisesti.

Miten teillä muilla on vaikuttanut nämä helteet pahoinvointiin? itsestä tuntuu ainakin, että ei ainakaan helpota olo. Varjossa täytyy olla ulkona, ettei tulisi niin paha olo.

Ja toi yöllä pissalla ravaaminen on tosiaa rasittavaa! Mulla se oli hetken poissa ja nyt tuntuu et alkoi uudelleen, pari kertaa vähintään saa yöllä vessassa käydä..

hyvät helteiden jatkot kaikille!!
 
Susimieli Onneksi oli paljon poissulkevia seikkoja. Päätös punktiosta on varmasti vaikea. Jaksamista päätöksentekoon ja muutenkin!:hug:

Onnea kaikille ihanista ultrakuulumisista! Ihanaa, ettei kellään ole tuulimunaa tai kkm :)

SariP Tervetuloa!:wave:

Kauris Voisko olla, että tarkoittiviat vitsinä tuon hää kommentin? Tekstarilla saattaa tulla väärinkäsityksiä... Jos olivat tosissaan, niin kurjasti sanottu!:hug: Ei mekään olla naimisissa, eikä ole kiire mennä.

Vielä viikko ultraan. Onneks ei enää sen kauempaa. Kyllä tää odotus on piinaavaa, koska pessimistinä ajattelen, että kaikki ei välttämättä ole hyvin :/ Eilen illalla kohdun kohdalla oli hetken todella kovaa ja viiltävää kipua. Olin silloin jo käynyt sänkyyn ja ihan levossa olin. Toivottavasti oli joku asiaankuuluva kipu. Paha olo on loppunut, toivottavasti tämäkin normaalia.

Pari päivää sitten Makuunin parkkipaikalla mies oli laittamassa poikaa turvaistuimeen ja joku törppö lasautti suoraan päin avointa ovea! Onneksi mies oli ihan auton sisällä, muuten ois törmännyt häneen. Nyt meillä auton toinen kylki solmussa:kieh:

Toissayönä miehen isä kuoli. Sitä oli kyllä odotettu. Hän oli ilkeä juoppo, jota kukaan ei suuremmin jää kaipaamaan. On se suru kuitenkin:'(

Nyt ulos nauttimaan auringosta!

Mango 11+3
 
Täällä tuli aste lisää jänskäilyä tulevaa np-ultraa kohtaan... eilen olin kaupassa, kun tuntui, että jotain "lorahti" ja aattelin, että kuvittelen vain. Noh, meni hetki ja taas... no, sitä jatkui ja mietin siinä, että pitänee hilpaista pikkuhiljaa kassaa kohti. Kassalla sitten lorahti ihan kunnolla ja pidin jalkoja tiukasti yhdessä, äkkiä tavarat hihnalta ja juosten autoon.
Ja vertahan se oli ja paljon, housut aivan läpimärät verestä -onneksi oli mustat housut!-

Siitä sit kotiin ja siivoilemaan itseään, pyyhkiessä ei enää verta tullut, yöllä vähän tuli, kun kävin vessassa, mutta siteeseen asti ei oo tullut mitään. Mitään kipuja ei sen enempää oo tullut ja tuo oli ihan kirkasta verta, et mitään kökköjä tmv. siinä ei ollut.

Noh, olen aika vakuuttunut, että kesken meni/menee, koska mulla ei KOSKAAN oo ollut mitään vuotoja! Yritin aamulla soittaa neuvolaan, meni vastaajaan ja kun olin jättämässä viestiä, tuli vain ilmoitus, että "puhelu katkaistiin" et joo... noh, yritin sit soittaa äitipolille niin sieltä lyötiin luuri korvaan!!
Mietin tässä, että eipä tää asia miksikään muutu kiireellä niin nyt odottelen sitä neuvolan soittoaikaa (ajanvaraus) ja soittelen sitten, että mitä pitäis tehä.
Mullahan se np-ultra on maanantaina, mutta haluaisin kovasti tietää jo ennen sitä, että mikä tilanne on! Mut tuskin kuitenkaan mitään aikaa saan ennen maanantaita?

Ite otan aika rauhallisesti, mut on toi vähän outoa, et kaikki numerot mitä on annettu niin tulee vaan luuria korvaan, mietin, et jos olis ihan oikea hätä!

Nyt siis ite oon sillä mielellä, että tästä ketjusta putoan. Mulla olikin koko ajan olo, että ennen ultraa ei raskaudesta kellekään kerrota, mut tuli kerrottua, kiva viikko kertomisen jälkeen sit kertoa et hups, ei tuukkaan, se meni kesken!

tatomira ja surppi 11+1 tai sit ei
 
Kauris: Jätä tollaiset hää-kommentit omaan arvoonsa, eiköhän se ajatus lapsen lapsesta ala innostamaan kun sulla masu kasvaa, voit myös napakasti sanoa että heidän valintansa aikovatko osallistua lapsenlapsen elämään, että et halua isovanhempi suhteen olevan mitään kuittailua vanhempien naimattomuudesta.

tatomira: Tuollaiset kivuttomat vuodot kai saattavat olla merkki jostain että kohdussa on niitä sellaisia (sana hukassa) juttuja jotka vuotavat verta. Hematoomia! Niitä niin ja se ei vaikuta lapseen mitenkään, ne on sikiökalvojen ulkopuolella. Yhdellä tutulla oli ja silti hällä terve yksivuotias poika nyt! Varmasti säikäytti mutta eiköhän surpilla ole kaikki hyvin!

Tämä mamma lähtee nyt kuluttamaan aikaa ulos, hieman tylsää kun olen itse nyt kesän työttömänä ja ukko on kesätöissä, eli päivät olen omassa seurassani. Asutaan miehen opiskelujen takia toisessa kaupungissa ja täältäkin on kaikki kolme kaveria meidän kotikaupungissa kesän ajan. Eli eipä oo ketään lähdössä seuraksi lomapäiviä viettämään. Tänään päätin kuitenkin suunnata eväiden kanssa rannalle aurinkoa ottamaan, ei tälläisenä päivänä voi löhötä sisällä!
 
Täällähän on tullut mukavasti hienoja ultrakuulumisia eli onnittelut kaikille! :flower:

Tatomira Halaus ja voimia ultraan asti! Kovin tökeröä käytöstä olet saanut puheluiden osalta. Toivottavasti saat vielä jonkun kiinni. :hug:

SariP Tervetuloa mukaan! Saatetaan olla samaan aikaan siellä Taysin käytävillä :D

Meillä kuopus sairastaa ja inhottavaa kärvistellä näillä ilmoilla sisällä. Kuumetauti ei ole mitään kivaa, kun on näin lämmin ja meillekin paistaa koko päivän aurinko suoraan olohuoneen puolelle, joka paahtaa koko kämpän tosi äkkiä kuumaksi. : /

Aamulla join kahvia ensimmäisen kerran pariin kuukauteen ja kyllä olikin pahanmakuista, kun on tottunut olemaan ilman. YÄK! :D
Raskausoireet ovat hyvin helpottaneet, mutta tilalle on ihmetyksekseni saanut tissikipuilun. Siis aivan törkeän arat noi tytöt. :O Ja kai sitä normaalia väsyneempi on vielä, mutta ruoka ainakin maittaa...

Me vietimme pari päivää sitten 2-vuotis hääpäivää ja tänä kesänä tulee 10 vuotta täyteen yhdessäoloa. Aikas kauan ollaan siis yhdessä jo oltu... Aikas monella oli muuttosuunnitelmia ilmassa ja mekin olemme katselleet omakotitaloja, mutta vielä ei voida myydä nykyistä asuntoa. Ehkä ensi keväänä sitten...

Mukavaa helteistä päivää kaikille!

garden ja juniori 14+4
 
Susimieli joo, itekin luin tosta hematoomasta ja siitä, että sen myötä on kohonnut keskenmenonriski. Noh, katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Nyt on aamun vatsa vähän kipuillut, tosin oon miettinyt, et se voi olla ihan vain itse aiheutettua, kun etsii "oireita".

garden kyllä se tästä, ite oon tosiaan suht rennoin mielin. Miehen kanssa eilen asiasta puhuttiin ja sekin asiaa harmitteli, mutta päätettiin sitten, että mikäli kesken menee, varataan etelän matka heinäkuulle, et saa jotain kivaa odotettavaa :)
12 taitaa alkaa tuo soittoaika.
Tosin nyt taas tuntuu siltä, et tulee jotain vuotoa, joten eiköhän tämä kesken mene :(

Täällä on ihmisillä ollut muuttojuttuja, ite VIHAAN muuttamista niin ollaan ihan kiusallaankin nykyisessä :D ei sillä, ihan kiva koti meillä on. Mut varmasti on kiva päästä uuteen, kyllä se aina piristää, kun saa laittaa uutta kotia, vaikka se itse muutto ei niin kivaa olisikaan :)
 
Tatomira :hug:

Pahoinvoinnista täällä sitä ei enään ole ollenkaan, paitsi sillon jos unohtaa syödä :)

Vatsa on alkanut kasvaa, tai ite ainakin sen huomaa. Ei taida enään pystyä kauaa pitämään salassa tätä raskautta työpaikalla.

Yöllä saa rampata vessassa pari kertaa, mutta onneks joskus on öitä ettei tarvi käydä kertaakaan :)

Maanantaina olis np-ultra, ei oikeastaan jännitä ollenkaan mennä sinne, koska näin pikkusen jo viime perjantaina. :) Mutta onneks mun pikkusisko lähtee sinne mukaan tueks jos jotain ilmeneekin siellä :heart:

Mutta nyt lähden rannalle ottaan aurinkoa. Ihanaa päivää kaikille :)

- Sokruli ja pikkunen 11+2 -
 
Tatomiralle tsemppiä, toivottavasti kaikki menee parhain päin!

Dopplerista: mulla on kaverilta lainassa kotidoppleri, jolla olen muutaman kerran kuunnellut sydänääniä. Mulla ne ovat ainakin tähän asti löytyneet helposti ja tosi alhaalta, ihan siitä häpyluun reunalta. Ihan joka ilta en viitsi ruveta dopplerilla käryyttämään, sen vaikutuksia on kai aika vähän tutkittu ja netistä löytyy tosi ristiriitaista tietoa. Nyt kuuntelen kerran viikossa, aina kun viikko vaihtuu :)

Onko kukaan vielä tuntenut liikkeitä? Mä olen välillä kuvitellut tuntevani tutunoloista hipsutusta alavatsalla, mutta en ole ihan varma vielä... Tosi aikaisin tuntuu, jos tämä nyt sitä on, mutta onhan tää toisaalta jo toinen raskauskin.

Mango86: varmasti herättää ristiriitaisia tunteita miehesi isän kuolema! Olen itse vähän samanlaisessa tilanteessa, paitsi että kyseessä on oma isäni ja se on toistaiseksi vielä hengissä. Jaksamista sinne!

Täälläkin pahoinvointi on helpottanut, ja oon tosi onnellinen, että loppui näin aikaisessa vaiheessa! Esikoisesta oksensin vielä viikolla 19. Rinnat on tosi turvonneet ja arat edelleen, eivät meinaa mahtua liiveihin!

Onnea kaikille iloisia ultrakuulumisia saaneille ja tsemppiä teille, jotka vielä odotatte ultraan pääsyä!

Mukariikka + muksu 13+2
 
Huomenta!
Kauris Helppo tietysti sanoa, mutta jätä kommentit omaan arvoonsa. Aika ikävää, jos suhtautuminen on tuollainen. Minun mielipiteeni on, että ei kovin tätä päivää... Mekään emme ole avomieheni kanssa naimisissa ja olen jopa kerran ehtinyt jo erota. Erooni etenkään äitini ei oikein suopeasti kyllä suhtautunut, eikä sitten aluksi tähän nykyiseen mieheenikään, mutta on kai jo asian hyväksynyt. Nyt sitten kerrottuani tulevasta ensimmäisestä lapsenlapsesta hyppäsi kyllä ihan tuoliltaan! Jopa isäni pidätteli kyyneltä silmäkulmassaan. Uskon, että siellä teilläkin osataan pienokaisesta iloita, josko kommentti oli vain vähän ajattelematon tilanteeseen?

Garden Ehkäpä hyvinkin törmäillään TAYSin käytävillä. =)

Tatomiralle peukkuja! Toivottavasti on väärä hälytys. :hug:

Hienoja ultarakuulumisia oli kuitenkin monella. Onnea kaikille tasapuolisesti! Kyllä se oli itsellekin hieno kokemus ja silmäkulma kostui. Kävimme mieheni kanssa ultran jälkeen kahvilla ja sen jälkeen hän lähti töihin. Perään tuli pian viesti, että autossa oli itku päässyt oikein valloilleen, sen verran tunteikas hetki miehellekin.

(.) Pullahtanut on jo sen verran, että eilen jouduin tutustumaan MAMA -mallistoon tuon naapurimaamme halpisvaateketjun myymälässä... Töissä tietokoneen ääressä istuminen ei oikein miellyttänyt kiristävän vyötärön kera. Kylläpä joustovyötärö helpotti! :O

Sari ja Pömppä 14+5
 
Viimeksi muokattu:
Aurinkoista "huomenta" kaikille!!

Ensinnäkin Tatomiralle :hug: , toivottavasti kaikki on hyvin!!

Susimielelle haluan myös sanoa, että toivon, että teillä on kaikki hyvin. Ihanaa sun suhtautuminen, moni ei pystyisi olemaan noin rauhallinen ja luottavainen tulevaisuuden suhteen.

SariP , tervetuloa!

Täällä oli keskustelua raskausoireista.. Niitä ei enää kamalasti ole. Pissattaa kyllä ja välillä juilii, mutta huono olo ja väsymys ovat vähentyneet. Nyt on oikeestaan aika hyvä olo.

Ja Kauris-82, mun sympatiat lähtee kyllä niin täysillä sulle!! Mä niin ymmärrän kuin v-maiselta tuo tuntuu.. Appiukko vaimonsa kanssa kävi viime viikolla meillä, eikä ne puhuneet sanallakaan vauvasta. En tarkoita, että pitäs puhua vaan siitä, mutta oisivat nyt ees voineet onnitella, vaikka olisivat asiasta mitä mieltä. Mä kyllä loukkaannuin ja niin loukkaantu mieskin. : / Meilläkin vauva on eka lapsenlapsi kummanki porukoille, niin luulis, että jotain tunteita herättäs. Vaan eipä appiukko ole kovin läheisissä väleissä omien lastenkaan kanssa, joten tuskin siis lastenlastenkaan, vaikka nyt tietysti olis mahdollisuus tehdä jotain toisin. ARGH!!! Mua niin ärsyttää!! Mutta toivon siis Kauris-82, että teillä asiat kääntyy parhain päin ja vanhempasi alkaa iloitsemaan vauvasta. :)

(.) Mulla oli tänään aamulla neuvolalääkäri.. Kaikki oli ok, teki sisätutkimuksen (jeij..) ja kuunteli eka dopplerilla, sydänäänet kuulu hyvin, mutta kun sillä oli ultralaite siinä päällä niin katso sitten vielä ultrallakin mun mieliksi. Siellä meidän pieni jumppaili ja hytkytteli. Sanoi lääkärikin, että on liikkuva vauva. :) Ihana muru se on.. :heart: Ja kuuli miehen äänestä, että sitä harmitti, ettei se ollut mukana, kun piti mennä sen verran aikaisin töihin ja mä ihan aattelin, ettei siellä kyllä ultratakaan. Mutta kaikki siis ok. Seuraava neuvola onkin sitten vasta elokuun alussa, rakenneultra 27.7.

Aurinkoista päivää kaikille!! On muuten tosi mahtava kattoa tästä työpaikan ikkunasta kun vastapäisellä rannalla ihmiset nauttii auringosta ja lämmöstä.. Minäkin haluaisin. :D

-MiMa ja Bebé 14+0 (POKSPOKS)
 
Tatomira :hug: Minusta sinun kannattaa soittaa päivystykseen, voivatko he tutkia asian. Itse olen Rovaniemeltä ja täällä keskenmeno epäilyt tutkitaan päivystyksessä. Minulla oli itsellä vähän vuotoa muutama viikko sitten (rv n.6) ja soitin päivystykseen. Silloin ei alettu tutkimaan, koska viikkoja oli vähän, vuoto laantui ja lääkäriaika lapsettomuushoitojen vuoksi oli seuraavalla viikolla. Neuvolassa hoitajalle mainitsin tästä (rv 10+5). Hän sanoi, että jos jatkossa tulee vuotoa, niin pitää olla yhteydessä päivystykseen ja vaatia tutkintaa, vaikka vuoto laantuisi.

ON: Vielä ei ole kerrottu sukulaisille. Haluaisin kertoa jo lähisuvulle, mutta mies on sitä mieltä, että eipä sillä ole kiirettä, kerrotaan kun kerrotaan. Itse haluaisin kertoa omille vanhemmille ja sisaruksille kasvotusten, koska asuvat samalla paikkakunnalla, mutta mies haluaa, että kun kerrotaan, niin laitetaan viestiä kaikille yhtäaikaa, että ei tule sanomista, kun toiset saa tietää aikaisemmin kuin toiset. :O Mietin vain miten appiukko uutisen ottaa, kun oli puolitoista viikkoa kylässä ja lähti viikonloppuna pois, eikä kerrottu hänelle silloin. Yhdelle työkaverille olen kertonut, koska hän on käymässä lapsettomuushoitoja läpi. Lisäksi olen kertonut hänelle hoidoista (kyllä hän sen tiesi, kun oli nähnyt lääkkeet, joita itsekin joutunut ottamaan). Aikaisemmin emme asiasta kuitenkaan puhuneet. Olen huomannut, että hänelle on ollut helpotus, kun otin itse asian esille. Nyt hän uskaltaa purkaa tuntemuksia. Omasta kokemuksesta tiedän, kuinka tärkeää se on. Paha olo on loppunut. Yöllä vessassa joudun käymään, onneksi kerta yössä riittää tällä hetkellä. Väsymys on alkanut helpottamaan myös.

Lapitar ja "kaveri" 14+0 =)
 
Lapitar-77 ai päivystykseen, eipä tullut oikeasti mieleenikään :) noh, mä nyt aattelin tota soittoaikaa tonne 12 asti ootella, kun tosiaan eipä sille mitään voi tehdä jos kesken menee.

Nyt kun kävin vessassa niin taas tuli sellaista ruskeaa tuhrua/hyytynyttä verta, kun eilen se oli ihan kirkasta verta. Olis kyllä tosi kiva tietää, että missä mennään ja onko mennyt kesken vaiko eikö ole! En mä kyllä maanantaille halua oottaa tän epätietoisuuden kanssa!! Eipä oo koskaan tuntunut aika näin pitkältä odotellessa soittoaikaa!!
 
Heippa!

Eipä ole vähään aikaan tullut kirjoitettua. Lueskeltua kuitenkin aina kun mahdollista.
Olo on ennallaan, kuvotus ei ota helpottaakseen, väsymys ei myöskään, mutta kyllähän tämän asian puolesta tietysti mielellään kärsii. Vatsa on vasemmalta kipeä, kuten jollakulla muullakin taisi olla.
Välillä tuntuu, että onkohan tuolla oikeasti ketään, kun ne tuntemukset, joita muutama viikko sitten pidin liikkeinä, ovat kadonneet tyystin :( . No, ehkä vatsan kasvu, kohdun kasvu ja kaikki muukin vaan vaikuttaa siihen.

Sari P tervetuloa :)! Mekin mahdollisesti samoihin aikoihin Taysin käytäviä tallustellaan.

Susimielelle :hug:. Hyvä kuitenkin että oli paljon poissulkevia tekijöitä ja että itse olet niin positiivinen :).

Tatomiralle myös :hug: ! Toivottavasti pelkosi osoittautuu turhaksi.

Kauris-82: Meidän vanhempien ikäpolvi taitaa tuon tahdittomuuden kyllä... Monesti kavereiden kanssa mietitään, että miten vanhemmat kykeneekään heittämään niin omituista kommenttia erinäisiin asioihin.. Mutta toivotaan että sinun kohdallasi kyse oli hyväntahtoisesta vitsistä :). Olin itse eilen melkein liikuttunut, kun naapurini (jonka olen tuntenut vasta muutaman kuukauden, kun juuri muutimme) äiti tuli pihassa halaamaan minua ja onnittelemaan uutisesta. Edes omat ja appivanhemmat eivät ole halanneet, vaikka tosi iloisia asiasta ovatkin. Eivät vaan sitten ehkä ole halailevaa sorttia päinvastoin kuin minä, mies ja tyttäremme. Tuntui tosi ihanalta, kun hän niin spontaanisti tuli luokse ja halasi :heart: . ja siis naapurin äiti, joka asuu parinsadan km:n päässä ja jonka olen tavannut alle 10 krt.

Hyvistä ultrakuulumisista paljon onnea :) !

Hääpäiviä on tässä muutamilla ollut - myöhästyneet onnittelut :) ! Meilläkin on parin viikon päästä 5 v hääpäivä. Yhteistä taivalta takana jo 11 vuotta :heart: . Ulkomaan matka tällä voinnilla ei huvita, vaikka alunperin jotain kaupunkilomaa suunniteltiin, joten mennään kahdestaan Naantalin kylpylään ja tyttö menee mummun ja vaarin hellään hoivaan :).

Mangon perheen autollehan kävi ikävästi :(. Onneksi ei miehelle (ja lapselle) kuitenkaan käynyt mitään. Se on aina pääasia. Peltiä saa uutta.

Mitäköhän muuta piti kommentoida... No, palaan jossain vaiheessa, jos jotain unohtui.

Nauttikaahan helteistä :cool:!
 
Viimeksi muokattu:
Tatomiralle :hug:

Uusille tervetuloa :wave:

Hyvistä ultrakuulumisista onnea kovasti :) Huomenna sit itsellä edessä. Jännittää paljon!

Nyt on pakko purkaa kun pää hajoo :/ Meidän esikois tyttö 2.v on ihan kauheessa uhmassa nyt. Kaikista tekemisistä saa taistella, tähän asti ollut todella reipas ja omatoiminen ns. helppo lapsi. Kun suuttuu jostain niin n. puol tuntia tyttö karjuu suoraa huutoa suostumatta kuuntelemaan tai tulemaan syliin tms. oon tosi turhautunut kun en tiedä mitä enää keksis :/ omat hormoonit kun tekee viel osansa ni tääl itketään sit molemmat. Yölläkin neiti alkan heräilee ja muutaman viime yönä n. pari tuntia ollu ihan hereil.
Kai tää tästä ajan kans menee ohi :)


Astre ja Eemeli 11+3
 
Onnea taas kaikille hyvitä ultrakuulumisista! Ja tatomira toivottavasti vuoto on jotain harmitonta ja pääset jonnekin pian tarkistuttamaan tilanteen!!

Omasta olosta: maha on alkanut kasvaa ja rinnat varsinkin iltaisin aika kipeät, tosin sekin jo helpottanut.. Joku kirjoittikin, että vessahätä usein helpottaa tässä vaiheessa ja eipä oo munkaan tarvinnut enää öisin nousta vessaan, jee! Mä en kyllä odottele liikkeiden tuntemista vähään aikaan, ekasta tunsin 19. vkolla! Tuntuu vähän hassulta, että joku olis niitä jo viikkoja sitten tuntenut!!??

Aika tylysti Kauris-82 sun vanhemmat reagoi uutiseen :| Toivottavasti oli tosiaan vitsi!! Myöskin MiMa86 toivotaan, että tulevat isovanhemmat suhtautuisivat jatkossa vähän paremmin! Me ollaan aika avoimesti nyt kerrottu kaikille, eikä kovin yllätyneitä vastaanottoja olla saatu... Mun isäkin vaan totesi onnitteluiden jälkeen, että onkin jo odotellut..

Mä oon kans onnellinen, ettei tarvitse muuttaa! Me muutettiin tähän asuntoon vajaa pari vuotta sitten siinä vaiheessa kun laskettuun aikaan oli reilu kuukausi.

Joku kyseli neuvolalääkärikäynneistä Helsingissä.. Ne on suurinpiirtein viikoilla 26 ja 36. Nykyisessä neuvolassa molemmilla lääkärikäynneillä ultrataan :) Jännä kyllä lukea siitä, miten paljon neuvola- ja lekurikäynnit vaihtelee eri kunnissa. Mulla oli siis eka neuvola rv 8 (?) ja seuraava on sitten vissiin rv 22-24.. Tähän väliin tulee molemmat ultrat..

Astrelle vielä toivottelen tsemppiä pikku-uhmaajan kanssa.. Meillä myös saatu pientä esimakua.. Poika täyttää lokakuussa 2v. Oikein innolla jo odotan ensi talven arkea vastasyntyneen ja uhmaikäisen kanssa :) Tolla meidän pojalla on ollut koko ikänsä sen verran voimakas oma tahto, että en oikein osaa kuvitella etteikö uhma paukahtais kunnolla jossain vaiheessa..

Silona 12+3 (vauvalle ei vieläkään oo vakiintunut kunnolla työnimeä, täytyy nyt ryhdistäytyä ja keksiä joku :D )
 
Noniin, nyt on neuvolaan soitettu ja neuvolasta soittivat äitipolille jossa sanottiin, että no can do, katsellaan.
Eli aika turha puhelu, ne vaan sanoi, että jos menee kesken niin he ei sille mitään mahda ja vuotaa jos vuotaa, turhaan kuulemma mitään tehtäisiin.

Ok, kiitos ja näkemiin. Eli siis tässä ootellaan sinne maanantaina np-ultraan, joka sekin prkl on vasta klo 12 niin täytyy vielä maanantai päiväkin kärvistellä :( kuitenkin menen sinne asenteella, että mitään vauvaa ei vatsassa ole ja ilmeisesti sit jos ei nyt kunnolla ala vuotaan niin tyhjennys.

Kivaa odotusta vielä liki viikko!

Anteeksi omanapaisuus :ashamed: taidan jättäytyä takavasemmalle ja palailla maanantaina kertomaan, että jääkö palstailu odotuspuolelta minulta lopullisesti!
 
Tuntuu vähän hassulta, että joku olis niitä jo viikkoja sitten tuntenut!!??
Multa kysyi viime viikolla neuvolan th:kin, että joko olet liikkeitä tuntenut. Tosin viikkoja on "jo" 14+6, joten en pitäisi sitä toisessa raskaudessa mitenkään ihmeellisenä, että niitä jo tuntisi. Mutta jokuhan tunsi jo reippaasti ennen np-ultraa, en muista kuka.

Tatomiralle voimia odotelluun :hug:! Todella p****a palvelua. Eikö ne nyt muka vois vaikka sydänääniä kuunnella tms.?!? :headwall:
 
Tatomiralle ihan nopeasti. Mulla km raskaudessa neuvolantäti sano, ettei ne voi kieltäytyä naistenpolilla tutkimasta jos vaatii. Niinpä mä soitin silloin polille ja sanoin, että tulen tänään vuodon takia tarkistukseen. Eivät sanoneet vastaan kun vaadin. Tämä siis kättärillä helsingissä
 
tatomira mull kävi ihan samalla lailla viime raskaudessa joulukuussa. Yhtäkkiä vaan alko vuoto ilman mitään kipuja, sitä kesti pari päivää. En edes soitellu mihkään ku aattelin että kesken se tulee, vaan eipä tullutkaan. Mitä lienee vuotoa ollut mutta raskaus jatkui ja sikiöllä oli kaikki ok ja vuotoja ei sen jälkeen enää tullut. Raskaus tosiaan päättyi sitte kuolleen sikiön synnytykseen joulukuussa mutta sillä verenvuodolla ei ollut osuutta asiaan.
Luulen ettei tuo vuoto ole mitään vaarallista, mulla on ollut myös toisen raskauden kohdalla sama homma.
 
Ihmettelen kyllä, etteivät voineet neuvolassa kuunnella edes sydänääniä tatomiralla. Olishan se kiva saada tietää, että kaikki on hyvin ja sitten sekin, jos ei ole. Ei luulis suuri vaiva olevan.
Helteet sais jos hellittää, mulle sopiva olis maksimissaan sellaset +20 astetta... Kai täytyy johonkin uimaan yrittää tänään. Eilen oltiin maauimalassa, poika kyllä tykkäs, mutta minua ei oikein inspiroinut. Äitini muuten ihmettelee, kun käyn uimassa.... sen mielestä siinä on joku kauhea bakteerivaara, mutta käsittääkseni ei pitäisi olla ongelmia, jos paikat on kiinni? En osaa edes kuvitella kesää ilman uimista.
Ja nyt kun äidistä aloin puhumaan, niin avaudun toisestakin asiasta. Esikoinen, täyttää siis pian 4v, on ollut mummilla hoidossa kesäkuun alusta, kun ryhmis on kiinni. Koko kuukausi olisi tarkoitus olla. Kaikki menee hyvin ja poika viihtyy, mutta mun pitäisi jotenkin puuttua seuraavaan asiaan... aina kun poika itkee, kaatumisen, mielipahan tms vuoksi, niin mummi on tarjoamassa karkkia, että itku lakkaisi. Ja muutenkin AINA, kun on joku harmitus päällä tai itku, niin alkaa kauhea esitys, että itku lakkaisi heti. Olen yrittänyt sanoa äidilleni, että kaikenlaiset tunteet kuuluu myös lapsen elämään ja niihin pitäisi oppia ja niitä pitäisi oppia käsittelemään. Jos aina pahan mielen koittaessa annetaan karkkia yms niin poikahan oppii, että huonot fiilikset eivät olisi jotenkin sallittuja.... ja pelkään myös, että poika oppii tuosta syömään tunteisiinsa ja lihoo... mulle on joskus lääkäri sanonut, että painoni on lähtenyt nousuun 3 vuotiaana eli ilmeisesti äiti on toiminut samoin mun kanssa... Kyseessähän on vain 1 kk, mutta kuitenkin.
Huomenna olisi sitten ultra aamukymmeneltä... jostain syystä en osaa nyt yhtään jännittää edes...

Porina 11+4 tai 12+1....
 
Viimeksi muokattu:
Täällä vieläkin, vaikka piti olla taka-alalla :D

Mango86 se neuvolatäti antoi mulle naistenpolin puhnron (äitiyspoli huomenna kiinni) ja sanoi, että soita sinne ja vaadi tutkimuksia, jos asia kovasti sinua mietityttää TAI jos tänään vielä tulee vuotoja.
Itse haluaisin tosiaan varmuuden asiaan, selviän varmasti, on se sitten mennyt kesken tai ei, mutta haluaisin TIETÄÄ! Musta tuntuu tosi pahalta odottaa maanantaihin asti, mut kun mietin, että kehtaanko soitella sinne, kun tosiasiahan on se, että asialle ei mitään voida tehdä :( tää epätietoisuus vaan rassaa.

äitix4 neuvolatäti sanoi, että vuodot on tosi yleisiä, että kaikki voi olla ihan hyvin, ettei kannata vielä luovuttaa, mutku ei tiedä, miten asiat on!

Porina kysyin tota sydänäänten kuuntelua, niin se vaan sanoi, että heidän laitteensa on niin huonoja, että se ei välttämättä auta, kun viikkoja on näin vähän niin ne ei välttämättä kuitenkaan kuuluisi :(

Kyllä toi puhnro vähän vetää puoleensa, et saisin varmuuden, mutku... mä en kehtaa!! :D

porina tuo mummojen herkkujen tyrkytys on RAIVOSTUTTAVAA!! Mäkin oon monesti mummille sanonut, että ÄLÄ anna lapsille karkkia, että niillä EI ole karkkipäivää (nähdään n.1-2krt/vko, eli ei oo mitään satunnaista) niin sit kun mun selkäni välttää niin anoppi lykkää muksuille karkkia ja jälkeenpäin naureskelee "hehhe, annoinkin sun selän takana lapsille karkkia, et voinut estää" V*ttu!!!
Teillä on kuitenkin vain kuukausi kyseessä, että tuskin sitä teidän esikoinen siitä loppuelämän mallia saa, uskon kyllä, että pistää harmittamaan! Toisaalta, mummien oikeus ja "velvollisuus" on lelliä lapsenlapset piloille :D

pistepirkko noista liikkeistä, esikoisesta tunsin liikkeet rv 16+ kakkosesta 13+ ja kolmosesta 12+ vaikka neuvolassa kovasti väitettiin, että alle 16rv ei liikkeitä voi muka tuntea. Pyhpah!! Itse en olisi ollenkaan huolissani, jos ei vielä tuossa vaiheessa, mikä sulla on, niin liikkeitä tunnu, koska se on niin yksilöllistä!!

Astrelle tsempit uhmiksen kanssa!!! :) mä oon unohtanut tuon ajan autuaallisesti, huh... kohta se on taas edessä ja sit mahdollisesti vielä jälleen kerran vauvan kanssa :D VOIMIA ja piiiiiiitkääää pinnaa!
 
Itse haluaisin tosiaan varmuuden asiaan, selviän varmasti, on se sitten mennyt kesken tai ei, mutta haluaisin TIETÄÄ! Musta tuntuu tosi pahalta odottaa maanantaihin asti, mut kun mietin, että kehtaanko soitella sinne, kun tosiasiahan on se, että asialle ei mitään voida tehdä :( tää epätietoisuus vaan rassaa.
Kyllä toi puhnro vähän vetää puoleensa, et saisin varmuuden, mutku... mä en kehtaa!! :D
Tottakai kehtaat!!! Se on heidän työtään, joten sulla on kaikki oikeus saada asianmukaista palvelua! Vajaa viikko odottelua ja kauhuskenaarioiden luomista on sulle paljon huonompi vaihtoehto, kuin se ohikiitävä nolostumisen tunne. Nyt rohkeasti tartut luuriin :) !!

Porina: Mun mummo tarjosi tyttärelleni 4 kk:n iässä nougatjäätelöä... Tytölle, jota täysimetin 6 kk, eli ei ollut edes maistanut mitään muuta. Paitsi sit sitä nougatjäätelöä... Kun sain kilarit, että siinä on pähkinää ja kyse on vauvasta, niin mummo puolusteli että kyllä hänkin syötti pojalleen ruispuuroa tämän ollessa 4 kk. Hei haloo, ruispuuro vuonna 1950 tai nougatjäätelö nykypäivänä... Vähän eri asia... Myös mun vanhemmat harrastaa edelleeen tota herkuilla lahjomista ilman mitään syytä koska yrittävät varmaan jotenkin kalastella tytön suosiota, vaikka isovanhemmat nyt automaattisesti ovat tytölle tosi tärkeitä ihmisiä. Raivostuttavaa!!! 3½ v osaa jo onneks aina kertoa, mitä mummo milloinkin on antanut ;)... Miehen vanhempiin sentään voi luottaa :saint: .
 

Yhteistyössä