***Joulukuun Pikkutontut MARRASKUUSSA***

Se uss on tietääkseni että ulkosuu sormelle auki.
Ballongista en tiiä muuta kun mitä oon täältä palstoilta lukenut, eli on jonkinlainen pallo mikä laitetaan alapäähän ja sitten en oo varma että pumpataanko sinne ilmaa vai nestettä vai onko se jo valmiiksi muodossaan (toivottavasti ei) mutta sen pitäis laajentaa alakertaa ja aiheuttaa sitten sen että alkais supistaa. Niitten pitäis sitten irrota itekseen kun on joitain senttejä auki, joskus ne irtoilee kyllä ilmeisesti aikaisemminkin ja sitten niitä laitetaan takaisin....

Tämmösen tekstin pätkän löysin nopeesti :
Katetrikäynnistys

Lääkäri asettaa kohdunsuulle virtsakatetrin, jonka päässä olevaan pussiin laitetaan 20-40 ml nestettä. Katetri teipataan reiteen ja annetaan olla paikoillaan korkeintaan 1 vrk.

Katetri poistuu yleensä ennen vuorokauden kulumista synnytyksen käynnistyessä.

Vuorokauden kuluttua arvioidaan kohdunsuun tilanne, ja pohditaan, miten synnytyksen käynnistystä jatketaan (yleensä kalvojen puhkaisu tai oksitosiinitiputus). Tämä menetelmä (ns. ballongmenetelmä) soveltuu etenkin aikaisemmin keisarileikatuille.
 
Adalmiina, hurjasti onnea nyytin haku reissuun.
Hilipatuinen vähän selvensikin mikä tuo ballongi on. Kuullut tämän vuoden puolella useammalta ystävältä että ovat sillä saaneet avautumaan jos paikat epäkypsät. Kuulemma ihan ok tuntuinen juttu ;)
Vähän jännittää ensi viikon käynti että paljonko täällä pikkuinen kasvanut, on siis kasvukontrolli koska viimeksi oli painoa tullut tosi paljon ja painoarvio iso viikkoihin nähden. Ensi viikkoa odottaen!

Joten ei kai se auta kun alkaa jännittämään muiden puolesta ja omaa siinä samalla. Ihanaa sanon minä :D

Huomenna sitten 36 viikkoa tulee täyteen. :heart: Aika mennyt niin nopeasti.
 
Viimeksi muokattu:
Tsempit adalmiinalle!! Mun kaverilla käynnistettiin ballonkilla ja käsittääkseni kohdunsuulle/sisäpuolelle laitettiin ilmapallon tapanen ratkasu ja pikkuhiljaa täytettiin nesteellä. Sen oli sit tarkotus valua itekseen alaspäin. Kaverilla ainakin toimi, oli avannu kohdunsuun 3cm vaikkei ollu tuntunu miltään.

Hyvin huomaa, että porukka alkanut jäämään äitiyslomalle. Tekstiä tullut siihen tahtiin, ettei meinaa ehtiä kaikkea yhdellä istumalla lukemaan. Hyvä niin ;)

Mä en vielä missään nimessä halua synnyttämään! Koulua ois 16.12 asti vielä. Olo on kyllä muuten sen mukanen, etten pahitteeksi pistäs vaikka muutaman viikon kuluttua tulis. Oon henkisesti asennoitunut kyllä synnyttämään vasta tammikuun puolella :)

Tsempit vielä kaikille isosisarusten kanssa jumppaamiseen. Täällä pinna myös hyvin kireällä ihan vaan ton yhden kanssa. Voin kuvitella mitä tää olis jos useampi olis soppaa hämmenttämässä.

Fantaihana meillä kans tuo 1v7kk haluaa pukea itse ja äiti ei missään nimessä saa auttaa tai revitään kaikki siihen asti päälle saatu vaate pois. Tänään oli jo paita ja housut päällä, kun herra rupes yökkäriä siihen päälle vetämään ja äiti nappas yökkärin pois, piti riisua sit kaikki. Ja eikun uudestaan koko prkleen pukeminen.

Mä sain viimeyönä elämäni suonenvedon! Ihan piti huutaa kivusta ja mies laittaa jalkaa oikasemaan. Nyt oon juonu koko pvän paniikissa vettä ja pitäny säärystimiä siinä toivossa, ettei uudestaan tulis noin pahaa kramppia.

Nimi meillä on yksi vaihtoehto, mutta kattellaan sitten kun laps on syntynyt.

Oliko jonkun vauva perätilassa? Jos oli, niin miten liikkeet tuntuu? Itse epäilen hieman oisko vauva kääntynyt peratilaan, kun parina päivänä jokin iso ja pyöreä on tunkenut lantioluun yläpuolella vatsanahkaa. Voihan se pääkin olla, mutta voimakkaimmat liikkeet on alkanu tuntua navan alapuolella. Esikosta tuntu kylkiluiden tienoolla ja tämänkin kanssa vielä pari viikkoa sitten tuntui kylkiluissa potkuja.

Mango ja Ola 33+3
 
Tsemppiä Adalmiina!

Omaa napaa pikaisesti.. Maanantaina oli käynti ä-polilla sokereiden takia. Diabeteshoitaja olikin jo vähän varoitellut etukäteen, että todennäköisesti insuliini aloitetaan.. Lekuri oli kahden vaiheilla, kun arvot on ollu pääsääntöisesti ihan ok, mutta päätyi sitten siihen että insuliinihoito aloitettiin. Oli muuten mullakin Kättärillä melko erikoinen lääkäri, ei oikein lämmennyt mun kaikille jutuille. Lisäksi yllätti, ettei tehnyt sisätutkimusta ollenkaan. Vauvan painoarvio oli (34+1) n.2200-2300g, eli kasvaa vähän keskikäyrän alapuolella.

Palailen paremmalla ajalla kommentoimaan ja lueskelemaan tarkemmin :)

Silona 34+4
 
Adalmiinalle tsemppiä! Hui, tulipas kerralla todentuntuisemmaksi tämä "viimeisillään" olo!

Alamahassa tuntuu painetta ja enemmän jos kävelee niin tekee kipeää. Kotona köpsötellessä huomaa menon olevan jo aika jäykkää.
 
Mango, kyllä mun mielestä oli suuri ero tuntemuksissa kun vauva oli perätilassa ja nyt kun on oikein. Nyt liikkuu tuolla kylkiluiden tietämillä välillä niin kovasti että joutuu nousemaan/suoristamaan itseään, autossa tietenkin pahin suorittaa tämä sessio kun toinen innostui.
Perätilassa taas ei ollenkaan noita kyljen "hakkaamista" ollut vaan juuri alapuolella tuntui outoa vellomista.
Ehkä isoin ero oli mistä itsekin vahvasti epäilin että on kääntynyt oikeinpäin oli kun illalla sohvalla olin istumassa niin maha velloi ylhäällä kuin avaruusolio, perätilassa tätä ei tapahtunut minulla :)

Perätilassa oli mielestäni helpompi myös kävellä ;)
En tiedä oliko tuosta nyt mitään apua. Toivotaan että toinen oikeinpäin tai edes tajuaa kääntyä. Tää ei ole ainakaan 3 viikkoon edes ollut poikittain, joten eiköhän ole pysyvästi oikeinpäin tulossa maailmaan joku kaunis päivä :xmas:

Aamupäivällä tiedossa ulkoilua ystävän kanssa jolla tänään laskettu hänen neljännestään. itselläni tasan 4 viikkoa laskettuun :heart: Joten eiköhän sitä pidä vaan reippailla lasten kanssa ja hötkyillä ylimääräisesti jotta saa vauvat ulos, tosin itseni tuntien saan itseni vaan kipeäksi en mitään muuta :D Mutta ystävän vauva saisi tulla jo =)

Supistelijoille ja sairaalaan lähtijöille suuri tsemppi :wave:

Pikkuinen tasan 36 viikkoa :heart:
 
Huomenta!

Täysikuu teki taas tehtävänsä viime yönä niinkuin edellisessäkin raskaudessa. Todella kivuliaat supistukset vaivas mua monen monta tuntia, huonosti nukuttu yö siis takana, huooh!
Tänään mies lähtee ouluun pikkujouluihin ja tulee huomenna. Suunnittelin, että vietetään lasten kanssa elokuvailtaa ja vähän herkutellaan. Pitäs käydä hakemassa videovuokraamosta joku elokuva.

Lunta kuumeisesti odottava simuli 35+3
 
Adalmiinalle tsempit! Kaikki ollaan hengessä mukana kun eka pikku joulutonttu on tulossa maailmaan :heart:

Mangolle ja muille, itse kävin just toissapäivänä neuvolassa ja yllätykseksi tuli että vauva oli kääntynyt perätilaan! Edellisellä kerralla oli pää alaspäin, ja ilmeisesti ihan pari päivää sitten nyt kääntyillyt ihan toiseen asentoon! Nyt luulen että on taas vaihtanut asentoa kun potkuja tuntuu ylhäällä!? Kuitenkin mulla on tiedossa nyt äippäpolille käynti jossa katsotaan sen hetkinen tilanne ja jatko.. Jotenkin tuntemukset ollut sellaisia että kuinkahan kauan tuo vauva mahassa vielä viihtyy!!! Saattaahan se olla montakin viikkoa vielä..

Nyt vaan tällainen nopee päivitys, ollaan kaupungille lähdössä. Tänään mummo ja vaari kylään meille, ja huomenna lähdetään miehen kanssa kahdestaan pikku "lomalle" yhdeksi yöksi!! Joten ei vielä kiitos saisi vauva syntyä ainakaan tällä viikolla :)
 
Huomenta!
Adalmiinalle vain suppareiden täyteistä päivää!!!

Tuli taasen valvottua yöllä,ei vaan nukuttanut,kauhee nälkä oli mut mitään ei tee mieli syödä.
Eilen paketoin joullahjat kaikille siskojen lapsille ja kummilapsille,tietysti pitäisi vielä yksi päiväkirja ostaa yhdelle neitokaiselle.
Samalla hoksasin että ei jumaskekka,kohta sitä olleen oikeesti synnyttämässä!!!
Mietin vain että millä sairaalaan jos ukko iltavuorossa,kehtaako ambulanssilla mennä jos ei ole varma että on h-hetki(noo kuopukselta kyllä tunsin silloin että nyt lähetään)
Mut kyllä se kaikki järjestyypi ;)

Menisipä aika joutuummin ja tapaisi oman ihanan vauvelinsa!
Joku kirjotti että vauva potkii aikalailla,niin täällä ei varmaan viikkoon kahteen ole potkinut vain vaihtanut asentoa.siksi en todellakaan usko että olisi alle 3kg :) mut kassotaan mitä lekuri sanoo taasen maanantaina,alkaa muuten hivenen ottaan päähän kulkea polilla joka ainut maanantai :/ Ens kerralla olen kyllä vailla kunnon särkylääke reseptin,ei nuilla panadoleilla tuu mitään,vielä reilu 4vk,huh pahimmillaa 6vk.
Täällä harrasteltu sitä mukavinta s:ssää että alkais tapahtua,kun nuo muut ässät ei kauheena innosta.saunoessa tulee olo etten saa henkeä ja siivotessa lonkat ja selkä kipeentyy niin paljon että itkun kanssa saa liikkua.

MARMAx4 ja JAZ 35+4
 
Tsempit täältäkin adalmiinalle, aika huimaa!
Ja tirpalle piti kommentoida, että ainakaan mulla edellisessä raskaudessa nuo niin ihanat sukkapuikkovihlaisut eivät kyllä saaneet aikaiseksi yhtikäs mitään...mur!

Meillä on vauvalle jo nimi valmiina :) Etunimi on ollut päätettynä jo vuosia ja luulen, että poika saa sen nimen vaikka näyttäis miltä...Toiseksi nimeksi tulee miehen etunimi, kun tämä on ollut miehen suvussa tapana jo ainakin kolmen sukupolven ajan. Kolmas nimi on mun papan toinen nimi. Tyttöjen nimiä ei olla mietitty, niin varmasti ultrassa pojalta näytti.

Mulla on nyt menossa toinen lomapäivä, virallisesti äippäloma alkaa vasta 16.11, mutta muutama lomapäivä pidetään sitä ennen siis pois. Ja mä en kyllä viihdy lomalla ollenkaan! Menisin oikeastaan ihan mielelläni takaisin töihin...Oma vointi on siis ihan hyvä, selkää ei särje yhtään, suppareita (kipeitä) ei ole ja muutenkin kaikki ihan jees. Kömpelyyteen menee tosin totaalisesti hermo...Kohta pitäisi lähteä neuvolaan, saas nähdä mitä hempalle on tapahtunut, ku viimeks se oli 108, yritin muutaman päivän syödä rautatabuja, mutta niistä tuli niin huono-olo, että jäi sitten syömättä:ashamed: Korvaavaa tuotetta en ole saanut aikaiseksi hommata...

Mun puolesta voitaisiin jutustelua jatkaa sitten kerhon puolella.

miira ja muru 34+1
 
Kahlan Mulla ei oo minkäännäköstä tietoa et minkä kokonen bebe on,lääkärineuvola oli tosiaan ti eikä se minkäännäköstä arviota tehny mistään vauvan painosta saati synnytystavasta vaikka sen piti olla nyt vuorossa. Enää ei oo lääkäriä vaan terkka aikoja jos ei tuu lähtö tässä pikapuolin :O Veikkaan et ei oo kovin iso olis kai se sen sanonu??? :O

Höyhen ja HP 36+6
 
Adelmiina tsemppiä ja onnea pikkusen hakuun.

Täälläkin toivotaan, ettei kauan tarvitsisi odotella. Nyt on iskenyt aivan kauhea väsymys. Tuntuu, että en jaksa käsiäkään nostella siivotessani. Rautaa aloin syömään, jos se johtuu siitä.

Olen myös huomannut olkakuoppien olevan turvoksissa. Onko muut huomannut moista? Tiedä misä tuokin johtuu?

Nyt pitäisi jaksaa vähän leipoa isänpäivän kunniaksi.

Hyvää viikonloppua kaikille.
 
Mulla taas vissiinkin ne sukkapuikkovihlaisut olivat saaneet aikaan jotain,koska nyt vasta viime ja tällä viikolla on supistellut. Toki mulla oli työkin raskas. Mut siis paikat oli pehmenneet ja suu sormelle auki rv 30.

Täälläkin alkaa olla joka iltaista/öistä noi supparit.Tosin ei mitään kipeitä,vielä. Eipä ne kyllä esikoisestakaan tuntuneet kipeälle,kun vasta siinä vaiheessa kun olin 6cm auki. Sitten alkoi tuntuu jossain. Joten tarkkana yritän kuulostella kroppaa. Onneksi sairaalaan vaan 20min ajomatka.

Meilläkin jos tulee yöllä lähtö niin hoitajan saaminen on heti haastavampaa. Anopilla ei oo autoa niin menee aamuksi että pääsee tänne. Toki naapurin ovikelloa voi soitella tai jollekin lähellä asuvalle kaverille soittaa,että tulee hetkeksi tähän kun mies heittää mut sairaalaan. Mies voi tulla sitten takaisin,kun anoppi saapunut. Toinen mikä jännittää on se jos anoppi joutuu laittamaan tytön yöunille ja muutenkin arveluttaa,että mitenkähän se päivä menee. Meinaan meillä anoppi ei oo kertaakaan ollut tuntia kauemmin meidän tytön kanssa. Mun äiti on ollut se joka hoitaa ja touhuu tytön kanssa.

millis ja vertti 35+6
 
Moiks!

Täällä sitä osastolla nyt sitten ollaan.Jostain syystä ei ole ollut vielä mitään puhetta siitä ballongista,vaan käynnistelemään alettiinkin tapleteilla.Ensimmäisen tapletin sain yhdeltä toista ja lisää tulee sitten viideltä.Pari pientä supistusta olen tuntenut,mutta en muuta mainittavaa.Hui,on tämä vaan niin jännää.Aika meinaa vaan jo nyt käydä pitkäksi,kun tämä on vaan sitä odottelua ja odottelua.

Höyhenellekin isot tsempit,toivottavasti sinäkin pääsisit jo pian tositoimiin!

Palataan... :whistle:


adalmiina ja sitso 37+2
 
Adalmiinalle tsemppiä!

Liekö muiden lähestyvien synnytysten ajatteleminen saanut oman kropan jo hieman edes kypsymään? Psykologinen vaikutus ainakin on huomattu... :D Harkkasupistuksia on alkanut tulla enempi ja on koko ajan jotenkin odottavainen olo! :D Aloitin jo sairaalakassin pakkaamistakin! Eihän mulla vielä ole moneen viikkoon mitään asiaa sinne synnärille, kasvakoon vauva rauhassa, mutta jotenkin sitä vain eläytyy toisten jännittäviin hetkiin. :)

Kolmesta ässästä meillä ollut kaksi koko raskauden "käytössä" (saunominen ei ole mun juttu ;)) mutta eihän ne tehoa ainakaan ennen kuin kroppa on valmis, onneksi!
Joku mainitsi sen kyykkyasennon vauvan laskeutumiskeinona. Sitä olen joka raskaudessa tehnyt loppuvaiheessa, taitaa venyttää sen verran, että auttaisi myös repeämien estoon... Ainakaan ite en ole yhdessäkään raskaudessa revennyt, vaikka jättivauvoja olenkin ulos puskenut! Ekassa väliliha kyllä leikattiin (lekuri ja kätilö kävivät ensin sanatonta taistoa asiasta, että onko tarpeen :D) No kolmella tikillä siitä selvittiin ja ehkä oli ihan tarpeen, esikoinen kun oli yli viisikiloinen! :D

Hyvää viikonloppua!

Hippuliinu ja Villis 33+3
 
Täällä olis paikat pehmeänä ja 2sormelle auki(siis naisen sormelle ja kuulema niitä voi liikutellakkin) mut missä supparit????mennäänkö koko raskaus läpi ilman suppareita?
siksi hivenen mietityttää millon on aika sitten lähtä,jos tää baby tulee pelkillä alapään repivillä tuntemuksilla???

voi olla ettei supistukset tunnu samoin kuin aikasemmissa raskauksissa,kun mahassa kaks ööö silikooniverkkoa tukemassa(napatyrän takia)

hivenen levoton olo itellä ja tekis mieli vain nukkua,mut minkäs teet ukko iltavuorossa.

Tulipahan laivottua muutamia kahvikakkuja pakkaseen :)

MARMAx4 ja mietteliäänä jaksaisiko tänään pestä saunan vai antasko olla..voi tulla vain lonkat kipeäksi :/ mutta toisaalta se on viimeks pesty kunnolla keväällä ://
 
Mulla ei eläissään ole tullut limatulppa,joten en edes tiedä miltä mahtas näyttää!?! eihän tää ole kuin neljäs ;)

jeeeeeee,teidän kanssa.mä jo voisin ihan fiiliksissä lantiota pyöritellä musikin tahtiin :)
 

Yhteistyössä