***Joulukuun Pikkutontut SYYSKUUSSA***

Tervetuloa Sid-84 :)!

Täällä ei ole myöskään tipan tippaa näkynyt eikä kuulunut rinnoista. Kerkesin itsekin säikähtää mutta neukassa rauhoittelivat että se on täysin yleistä, varsinkin ensisynnyttäjille eikä tarkoita mitään erityistä. huh!

NÄRÄSTYS, voi apua :/ Mikä avuksi? Renniet ja Samarinit kokeiltu....

VALVOMINEN on tuttua! Yöllä kun herään pissalle niin ei kyllä uni meinaa millään enää tulla... Ei muuten mutta kun pitäis vaan jaksaa töissä sit aina pitkät päivät. Mutta en valita, en....;)

oijoijoijoi kuinka kade olen sulle jolle on tullut viikolle 30 mennessä vasta 3kg lisää!!!!!!!!!!!! Mulla menee nyt kympissä eikä loppua näy...:/ Ja ihan oikeasti oon syönyt terveellisesti ja liikkunut! Oli hauska kommentti kun joka kirjoitti kantavansa masuansa loppuraskaudesta kottikärryllä :LOL: Täällä taitaa olla sama juttu tulossa! Ei muuta kuin jotkut vanhat kottikärryt varastosta ja tuunaamaan niistä nätit ja kaupunkikelpoiset :p

IHANIA masukuvia täällä näkyy myös :flower: Aina tulee hyvälle tuulelle kun niitä katselee! Itse oon miettinyt että tästä pallurasta ei oikein malttaisi erota sitten kun aika koittaa :)

oia,ajatella sitä aikaa (johon ei mee enää kauaa) kun tänne alkaa satelemaan vaavikuvia ja uutisia synnytyksistä! IHANAAA!!!! :heart:

Miimau&masuasukki 26+2
 
Miimau mä kyllä maltan erota pallurasta, paljon kivempi kanniskella poitsua sylissä ja olla itse normaalin kokoinen :)

En siis koe mahaa silleen erityisen kurjaksi, mutta välillä on ärsyttävää kun olo on kankea ja tönkkö.
Lisäksi kun en ole turvonnut kuin mahasta, niin oon ihan hassun näköinen, pallo kahden tikun varassa. Mahdan olla nauruhermoja kutkuttava näky sitten viimeisilläni.
Nyt jo olen yhtä leveä eteenpäin kuin sivuille, eli jos menen kapeasta välistä, on turha kääntyä menemään kylki edellä, kun olen mahasta yhtä iso kuin leveyssuunnassa. Kaikki maha kasvaa suoraan eteenpäin, joten napa alkaa olla kaukana horisontissa.. :D Miestä tämä kovasti huvittaa, naureskelee aina kun yritän vetää vahingossa mahaa sisäänpäin tai törmäilen vatsallani kun en hahmota uusia muotojani.

Maidon heruminen mulla heruu tippoja aina välillä, liivinsuojia käytän päivisin, yöpaita pitää vaihtaa lähes joka yön jälkeen puhtaaseen. Tisseistämuutenkin, ovat hieman arat nyt taas pitkästä aikaa, toivottavasti eivät mitään kasvuspurttia kaavaile, muutenkin ovat hieman vasta turvonneet ja sekin kaikki "kasvu" on tapahtunut vasta puolivälin jälkeen. Hienoisella kauhulla odotan maidon nousemista rintoihin, voinee olla kivuliasta.

Seksiä meillä on about kerran viikossa, ei sitä normaalistikkaan kovin paljon useammin ole. Itse koen mahani kanssa olevani jotenkin tursas, en osaa olla oikein. Haluttaa kyllä välillä päivisin melko paljonkin, mutta sitten kun mies on illalla kotona, oon jo niin väsy että puuhat jää. Seksi itsessään tuntuu melkein paremmalta nyt, paikat on tuntoherkemmät, ja välillä harmittaa kun ei saa useammin aikaiseksi aloittaa. Onneksi mies on meistä vähemmällä pärjäävä, ei ole siis paineita sieltä suunnasta. Itsekin koen että pääasia että seksiä on edes välillä, en halua sitä jättää pois moneksi kuukaudeksi, parisuhteessa sillä on kuitenkin oma paikkansa. Ja on sitten synnytyksen jälkeenkin helpompi aloittaa taas.

Mä siis pesin alkuviikosta vaunujen kangasosat ja mies puunasi (melkoisella hartaudella) ton rungon ja renkaat. Huomenna saa kasata noi taas, ihanaa kun on taas yksi juttu ihan valmiina!

Luulin että selvisin flunssasta vain päivän väsytyksellä, mutta viimeyön ja tän päivän on ollut kurkku kipee ja nenäkin vähän vuotaa. Olo on aika väsynyt taas. Huh, toivottavasti en kauheeta nuhatautia sairastaa.
Muuten olo on ihan ok, harkkasuppareita välillä, mutta ei mitään huolestuttavaa. Ainoa oikeasti hankala ja kipeä vaiva on toi kyljessä oleva lihaspistos. Hemmetti kun harmittaa, ei kärsi edes neuloa kun istuessa se aina villiintyy kipeäksi.

Susimieli ja Pieni 28+4
 
Tervetuloa Sid :) Taijetaan muutenki olla ainuat ketkä on tästä porukasta MKS:n asiakkaita muistaakseni, kiva kun sain kaverin :D En tiiä tekeekö ne marskissa tai terveystalolla 4D-ultria, kannattaa kai sitä kysyä? Monet tutut on kuitenki käyny Kuopiossa joten voi olla ettei nuo täälläpäin tee.

Mulla puutuu vasen käsi, mutta mulla myös on lapojen välissä vasemmalla joku lukkiutunu lihas tai mikä lie nahas, voi olla et tuo puutuminen johtuu siitä. Ihanalta tuntuu ku selkä rutisee kun hengittää..

Mahassa ollu tosi kireä olo koko päivän, oikeesti tuntuu että tuo mukelo SEISOO siellä :O Potkut tuntuu niinko melkein kohdunsuulla ja koko ajan kiristää. En tiiä pitäskö mun ruveta päälläni seisomaan vai miten saan sen ees vähän ylöspäin tuolta. Tosi epämiellyttävää.

Mulla on närästystä helpottanut piimän juonti runsain mitoin joka aterialla :D En oo mitään lääkkeitä ees kokeillut, mutta eipä mulla mitään kovaa närästystä vielä oo ollukaan.

Ja nyt suihkuun ja nukkumaan, toista tuntia kiistelin poikien kanssa nukkumaanmenosta ja on taas melko rikkipoikkiolo. Toivottavasti tää tuleva muksu ymmärtää nukkumisen päälle vähän enemmän kun nuo veljensä.
 
Sid-84 tervetuloa!

EevaN Kiva kuulla susta.

seksi, meillä on se ihan normaalisti.

(.) Iskias tuntuu molemmissa pakaroissa jatkuvasti ja kävely alkaa olla ärsyttävän hidasta. Yöt nukun ihan hyvin johonkin 4-5 asti aamulla ja sit herään vessahätään ja samalla iskee suonenveto. Ekan suonenvedon jälkeen pitäis osasta nukkua niin ettei edes varpaat liikahda koska sillon iskee heti uus suonenveto.
Parin viimeisen päivän aikana oon jotekin vihdoinkin alkanu ymmärtää että meille tosiaan kohta tulee vauva. Jännä vaan et siihen voi kolmannen kanssa mennä
näin pitkään ennen kun sen tajuaa.

Nyt en yhtään muista jos jotain muuta piti kommentoida.

Fantaihana 29+1
 
Parin viimeisen päivän aikana oon jotekin vihdoinkin alkanu ymmärtää että meille tosiaan kohta tulee vauva. Jännä vaan et siihen voi kolmannen kanssa mennä
näin pitkään ennen kun sen tajuaa.
Mä tiedän niin tuon tunteen! Kolmas siis meillekin tulossa.. Mulla on parin viime viikon ajan tullut jotenkin konkreettiseksi tuo että se vauva OIKEASTI on kohta jo meillä ja se että ylipäänsä olen raskaana (ollut jo pitkään). Tuntuu oikeasti hassulta että äitiyslomakin alkaa jo noin kuukauden kuluttua :O. Mies ei tajua tämänkään vertaa (omien sanojensa mukaan) :xmas:

Painosta
itsellä on vielä miinusta n.5kg lähtöpainosta =)

Seksiä on meillä normaalisti, ehkä vähän enenmmäkin ollut. Jotenkin niin vapauttavaa kun ei tarvitse huolehtia minkäänlaisesta ehkäisystä :LOL:

Pahimmat nivus/alavatsakivut onneksi helpottaneet viikonlopusta-alkuviikosta. Ylösnoustessa kyllä vihlaisee ja melkein aina tulee (harkka)supistus perään.

Poppeliini ja kolmas muru 29+4 :heart:
 
Heippa pitkästä aikaa. Moikka Sid-84! :)

Onpa pöhelö neuvolantäti Plikalla. Kuvasta päätellen oot vielä niin hoikkanenkin, niin mitä se meuhkaa.. Näinköhän neuvolantädinkin sais vaihtaa, harmi, ettei synkkaa. Miulle ei painosta oo valitettu, tainnut tulla 9 kiloa tähän mennessä! Esikosta tuli yhteensä 20 kiloa! Tosi nopeasti lähti pois synnytyksen jälkeen, nyt meinaan kyllä tsempata ettei sentään noin paljon tulisi. Ekan lapsen kohdalla olin kyllä niin kipeä ettei liikkuminen onnistunut.

Täälläkin on maitoa alkanut herua, öisin tulee paitaan läntit.

Nyt kun täällä lukee kaikista valmisteluista, alkoi itseäkin innostaa kovasti.. Vielä on tuntunut jotenkin aikaiselta alkaa järjestellä.. Eilen haettiin postista Brion pinnasänky, jospa käskis ukkoa kasaamaan, ja alkaisi pyörittämään pyykkiä ;) <3

Alaselkä on alkanut vaivata, millään ei saikulle haluaisi jäädä, vasta olin flunssassa. Työ on vaan niin haasteellista, kyykkimistä ja nostelua jne, vanhusten parissa. Noh, päivä kerrallaan, tänään on onneksi vapaapäivä! Muuten vointi on ollut tosi hyvä, ei tuota raskautta ole osannut pienen tyttösen kanssa elellessä oikein sisäistääkkään..

Raikkaita syyspäiviä toivottelee
Eve ja poikanen 28+3
 
Tulinpas tänne poksumaan! =) Kolmaskymmenesensimmäinen viikko! Jee!!

Tervetuloa taas uusille ja pari kommenttia...

Maidon tihkumisesta.
Juurikin eilen oli valmennusta aiheesta neuvolassa. Ei mitenkään ihmeellistä, että mitään ei tule, ennen kuin vauva syntyy. Ei myöskään ole ihmeellistä, jos sitä tulee... Kaikki on yksilöllisiä.
Pikkaisen pisti ärsyttämään tuo neuvola kyllä sitten aiheen tiimoilta. Meille kun oikein erikseen painotettiin, että tuolle imetysopastuskerralle valmennukseen eivät miehet ole tervetulleita. Aiheen sanottiin olevan sellainen, että kaikki naiset eivät koe mukavaksi, jos on vieraita miehiä huoneessa. En tietenkään siis miestäni raahannut mukaan ja kappas... Noin puolella pariskunnista sitten oli ukkoset mukana!
Ei mitenkään kivaa, kun eilen mies olisi päässyt mukaan. Maanantaina valmennukset jatkuvat ja mies on ulkomailla työreissussa. Nyt olisi siis ollut mahdollisuus osallistua ja erikseen kiellettiin! :mad:
Kaiken lisäksi täti siellä sivusi kyllä muitakin aiheita, kuin tuota imetystä...

Toinen mikä aiheuttaa kiukkua... Ikea!
Ostettiin toissapäivänä sieltä lipasto vauvan tavaroille. Ikean tyyliin 4 laatikkoa piti ostaa erikseen. Jep, kaikki muuten hyvin, mutta kiskot, joille laatikko tulee, olivat yhdessä paketissa sitten saman puolen. Eli ei kun vaihtamaan... Eilen käytiin vaihtamassa ja asiakaspalvelija sanoi kaiken olevan ok... Ja ei kun tänään uudelleen vaihtamaan. Tilalle antamiensa kiskojen ruuvien reiät olivat aivan liian isot! Reiät oikeilla kohdilla juu, mutta eihän ne kiinni pysy, kun kanta menee kiskosta läpi! :mad:
Mutta josko tänään saataisiin oikeat osat ja pääsisin vauvan tavarat vihdoin järjestämään!

Närästyksestä.
Taas viime yönä aiheen tiimoilta valvottiin.
Täällä käytössä Rennie, Losec ja Somac... Rennie ei oikein auta lainkaan, ehkä jos sitä söisi paljon ja ennaltaehkäisevästi. Somaciin sain reseptin ja se auttaa oikeastaan vain kuurina, joten joka päivä pilleri, tai apu lakkaa ja vaiva palaa. Losec sitten auttaa hetkellisemmin ja pikaisemmin. Nämä ainakin mun kokemana.

Jopas on kiukkuaiheita tänään.

SariP ja Poju 30+0
 
Mun paino oli omasta mielestäni noussut JÄRKYTTÄVÄSTI edellisestä punnituksesta (siis useamman kilon), mutta neuvolan terveydenhoitaja totesi vain, että se nyt sattuu nousemaa ja kattellaan sitten 12 kilon kohdalla millä viikoilla ollaan, että pitäisikö olla järkyttynyt vai ei.
Se on muutenkin ihana tyyppi ja hoitajaa saa ja kannattaakin vaihtaa jos ei synkkaa. Nythän on se uusi lakikin, että saa mennä kenelle haluaa. Sitä mäkin olen tämän omani valinnassa soveltanut. Helsingissä menee hoitajat katuosoitteen mukaan ja kun olin alkuvuodesta ensimmäistä kertaa raskaana (päättyi keskenmenoon vklla 11) oli se hoitaja aivan järkyttävän saamaton, käski vaan kattomaan Googlesta vastaukset kaikkiin mun kysymyksiin. En suostunut menemään sen pakeille enää uudestaan. Enkä suostu menemään samalle neuvolalääkärille, jolla viime viikolla kävin. En mene ollenkaan jos se on ainoa vaihtoehto..

Mun jalkoihin sattuu öisin ihan järkyttävästi! Kaikki se kyljillään makoilu aiheuttaa kamalaa kipua sivureisiin ja toissayönä iski kauhee suonenvetokramppi lonkasta varpaisiin saakka, miten on mahdollistakaan? Harvemmin sitä makaa sängyssä viideltä aamuyöllä valveilla ja onnellisena siitä, että kohta saa jo nosta ylös. :)
Onneksi olen jo valmiiksi todella huono nukkumaan, niin ei juuri tunnu missään. :D
 
Tervetuloa Sid, aina tähän porukkaan mahtuu lisää populaaria ;).

Se olis kohta lokakuu ja äippäloma lähenee. Lokakuun viimeinen päivä on meikäläisen eka virallinen äitiyslomapäivä eli sitä odotellessa =). Sitten saakin alkaa jännittämään ja hermoilemaan tulevaa, en ole nimittäin suunnitellut mitään ihmeempää tekemistä ennen synnytystä, joten ajatukset varmasti ovat enemmän tulevassa. Pitää vain välttää lukemasta ja katsomasta sitten mitään sellaista, mikä voi hermostuttaa itseä :|.

Kysymys kokeneimmille. Mulla oli toissapäivänä menkkamaista kipua alavatsassa. Tuli muutaman kerran päivän aikana, sen jälkeen ei ole ollut mitään kipuja. Kun ei ollut säännöllistä kipuilua, en sitten soittanut neuvolaan. Ajattelin, että jos seuraavanakin päivänä jatkuu, niin soitan ja kysyn mistä kyse. Mutta se kysymys. Onko nuo kivut voineet olla supistuksia? Mainitsen tuon kyllä sairaalassa ja neuvolassa käydessä, mutta ne ovat vasta lokakuun alussa.

Painosta, sitä ei ole minulle tullut lisää. Itsellä tuota painoa on hiukan liikaa, joten olen toivonut, että sitä ei enää loppuajasta hirveästi edes tulisi. Neuvolassa sanottiin silloin alussa, että sellainen 4-6 kiloa saisi tulla koko raskauden aikana. Ja tuo rd tietenkin on karsinut tuota makean syöntiä (on siitä rd jotain hyötyä näköjään ;)).

Mahasta kyllä näkee, että olen raskaana, mutta ei tuo minun maha ole kyllä mikään hirveän iso. Siskollani oli vko 25 huomattavasti isompi vatsa kuin mulla ja on minua hoikempi ja pidempi. Eräs asiakas sanoi eilen, että onpa pieni maha. Hän kun odotti ensimmäistä, oli hänellä iso vatsa jo näillä viikoilla. Kyllä osittain kateellisena olen katsonut noita teidän laittamia kuvia, kuinka on selkeä vauvamasu. No, jokainen ollaan erilaisia ja ehkä se oma massu vielä alkaa kasvamaan :|.

Lapitar ja kaveri 29+2
 
Heippa uusille :wave:

Täällä löytää niin samoja oireita itsestään kuin muillakin: mulla kanssa yöllä jalat kipeät/puutuu, olen nyt viikon verran pitänyt enemmän tai vähemmän tyynyä jalkojen välissä, auttanut ainakin nukahtamaan paremmin. Myös käsien puutumista havaittavissa varsinkin yöaikaan.

Seksielämä ei ihan samanlainen ole kuin ennen raskautta mutta ei täysin hiipunutkaan. Lähes viikottai tulee harrastettua, joskus saattaa 2 viikkoa olla välissä mutta sekin kai parempi kuin ei ollenkaan. Mies kyllä useammin haluaisi, mutta mulle tulee vain hetkittäin kauhea himo päälle ja silloin mies käyttää tilaisuuden hyväkseen :D Edellisestä oli hyvin kuivaa elämä rv 26 eteenpäin, voisin selibaatiksi sanoa- se ei ollut mukavaa. Mutta näillä mennään. Ja hyvin valas olo täällä kanssa, ei taivu mihinkään :whistle:

Joku "valitteli" että vauva tuntuu tulevan jalat edellä ulos. Mulla kanssa samanlainen olo oli pari viikkoa sitten ja vauva oli hyvin perätilassa. Nyt olo jotenkin kiva eikä ollenkaan sellainen että vauva olisi pylly alhaalla, epäilen että oikeinpäin tällä hetkellä. Ens viikolla synnärillä käynti joten ihan mielenkiintoista nähdä miten päin on ja verrata omiin tuntemuksiin tarjonnasta.

Täällä kaikki ok, maha valtava ja ruokahalu hirmuinen :whistle: Voisin syödä vaan kokoajan ja sitten närästää koko päivän. Rennie tosiaan ihan hanurista, ei auta mulla ainakaan yhtään.. No, tiedän että tää on hetkellistä, 10 viikon päästä noin sitä vaivaa ei ole.
Tänään viikot taas poksuu, joten:

pikkuinen tasan 29 viikkoa :heart:
 
Täällä sitten sokruista käryttiin :/ Paasto koholla ja oli 5.6, muut 8.1 ja 6.8 eli hyvät. En tiedä yhtään kuinka paljon vaikutti huono "iltapala" kahvia ja piparia vieraiden kanssa+ paahtoleipä ja kaakao kun unohdin kokonaan et aamul on toi koe. Yölläkin tuli nukuttua jotain pari tuntia kun esikoinen valvotti. No katsellaan mitä näyttää kotiseuranta.

mut juu, nyt siivousta....

Astre ja vauveli 26+5
 
Ruokahalusta: Täällä taas viikkoja kestäny mahdoton ja jatkuva ruuanhimo on vaihtunu totaaliseen ruokahaluttomuuteen.. Yökkis tulee aina melkein pelkästä ajatuksesta et pitäis syödä jotain. :x No, eiköhän tää ala tästä tasoittumaan... Vaikka toisaalta ruokahaluttomuuden "ansiosta" mun järkyttävimmät närästykset ovat sitten kadonneet kokonaan, vielä pari viikkoa sitten oli tosi hankalaa nukkuakin ku vaan närästi ja närästi. :/

Eilen kävin tosiaan äippäpolilla ja kaikki oli ihan hyvin.
Neiti oli raivotarjonnassa ja painoarvio 1.5kg. :heart: (Oli lääkärin mielestä painava tytsy viikkoihin nähden :D)
Mulle annettiin myös kontrolliaika 2 viikon päähän taas, vaikka kaikki oli kuulemma erittäin hyvin? Nojaa, en nyt pistä noita käyntejä pahakseni. Ihan hyvä vaan että seurataan, menen aina enemmän ku mielelläni jopa neuvolaankin. :D Ja kai ne haluaa seurata tilannetta vähän paremmin oman syömishäiriöni vuoksi.

Mutta tässä teille vähän massukuvia, rakeinen rv 28+0 ja edestä päin otettu tänään 28+2! Vähän varjoa ikävästi tossa toisessa, mut tosta ainaki huomaa et linea negra löytyy, joskin melko haalea.



 
Viimeksi muokattu:
Närästykseen auttoi mulla eka raskaudessa ruokasooda sekoitettuna veteen. Kemian opettaja tästä joskus lukiossa puhui ja pitihän se sitten kokeilla. Sitä en tiedä, mikä olisi optimaalinen suhde, itse laitoin teelusikallisen pieneen lasilliseen vettä. Kuvottavan pahaltahan se maistuu sitten.

SariP, olipa teillä erikoiset järjestelyt valmennuksessa. Melkein suututtaa sun puolesta, isänhän olisi tosi tärkeä tietää imetyksestä, sillä se on kuitenkin monelle varmasti se kaikista lähin tuki. Ja imetys kuitenkin on hyvinkin tunteita pintaan nostava asia, jossa sitä tukea tarvitaan, erityisesti jos kaikki ei menekään niin kuin oppikirjoissa.

Terveydenhoitajaa todellakin saa vaihtaa, samoin kuin lääkäriä! Uusi laki antaa siihen täyden oikeuden, vaikka siitä ei terveydenhuollossa kauhean mieluusti puhuta. Kaverillekin oli sanottu "kyllähän sinä itsekin sen alan ammattilaisena ymmärrät" ja vedottu käytännön järjestelyiden hankaluuteen ja kustannuksiin ja entisen terkkarin mielipahaan. :headwall: Meilläkin tästä töissä oli puhetta, ja sanottiin, ettei sitten tarvi asiakkaille tästä erikseen mainostaa.

Kuopus sai nyt oman pinnasängyn isosiskon huoneeseen, ja me saadaan miehen kanssa pari kuukautta nauttia nukkumisesta ihan kaksin! Kuopuksen vanha, pienempi pinnasänky odottaa nyt siis vauvaa meidän huoneen nurkassa.

Vaikka viimeksi neuvolassa terkkari tunnusteli, että vauva oli silloin raivotilassa, minusta on alkanut tuntumaan, että kaveri vetää ihme ympyrää koko ajan. Potkuja satelee sinne jos tännekin, ja vielä lujaa. Joskus tuntuu, että se yrittää työntää jalkaa vatsanahasta läpi, oikein kumpu nousee siihen. Kuopuksesta ajattelin, että sieltä tulee joku jättiläisvauva, kun oli samanlainen voimamies kuin tämäkin, mutta kovin pieni kuopus olikin, syntyessään kilon pienempi kuin isot sisaruksensa.

Tsoink ja vauveli 30+1
 
Täällä hykerrellään ihan onnessaan. :) Keskustelu miehen kanssa näköjään auttaa. :kiss: Kerroin, miten minua häiritsee, kun kaikki tuntuu jäävän viime tippaan. Mieskin taitaa nyt tajuta, miten vähän aikaa enää on jäljellä, ennen kuin meitä on kolme. Hommiin tuli hieman vauhtia ja nyt olis isoimmat hankinnat tehty ja paketteja odotellaan ens viikolla saapuvaks. Ihanaa! Ei enää tarvii stressata niistä.

Täälläkin tuntuu, että olisi nälkä koko ajan. Varsinkin suklaata menisi päivittäin vaikka levyllinen! Neuvolassa alkoivat jo sanoa, että pitää alkaa kattomaan tarkemmin syömisiä, että ylimääränen energia ei alkais kasvattaa vauvan kokoa turhaan. Ennen raskautta olin normaalipainoinen ja nyt on tullu n. 10 kiloo lisää. Nyt siis ollaan herkkulakossa. Vaan kun se suklaa olis niiiiiiiin hyvää! :headwall:

Minusta on jotenkin alkanut tuntumaan siltä, että enkö osaa pelätä/olla huolissani esim. synnytyksestä, imetyksen onnistumisesta tai vaikka siitä, miten päin se vauva tuolla mahassa on. Koitan ajatella, että kaikki aikanaan ja lopulta käy parhain päin, kävi miten kävi. Jännitystä alkaa kyllä jo olemaan ilmassa! :xmas: Tällä hetkellä lääkärin mukaan poika istuu, mutta onhan sillä seitsemän viikkoa vielä aikaa kääntyä.

Oma napa: Olen kyllä onnellinen, että ainakaan vielä en ole saanut närästystä kiusakseni. Ainut suurempi vaiva on vihlonta, joka iskee monesti esimerkiksi kävellessä. Suppareita en osaa tunnistaa, onko niitä vielä ollut. Tuskin tuo vihlonta sitä kuitenkaan on? Maha ei näytä vielä järin suurelta, vaikka sf-mitta yläkäyrällä huiteleekin.

Neuvolassa joutuivat muutes ottamaan hb:n kahdesti, kun ekalla kerralla ei uskonu, että se voi olla niin hyvässä lukemassa. Oli siis noussut parikymmentä pykälää ylöspäin, vaikka mitään lisärautaa en syökään. Ihmetteli se neuvolatäti, että miten tää näin päin menee. Viimeksi tosiaan oli puhetta, että jos se hb olis siitä vielä laskenu, niin oltais aloitettu lisäraudat. Parempi näin päin kuitenkin varmaan. :)

Meinas taas unohtua:

Lontoon rae & Pätkis 27+2
 
Viimeksi muokattu:
Heipsan kaikille ja tervetuloo uusille!
Ompelin tysseille tänään pipot :)
Saikulla edelleen,närästystä,lantionlöystymistä,selkä välil ressaa,muuten oikeen mukavasti :) massu kasvaa ja masu-asukki myllertää kivasti :)

~ Marsu ja siskit + masu-asukki 29+2 ~
 
Nyt huomaan mitä kaikkea en eilen muistanut kirjottaa.:)

Neuvolatäti Eteenkin jos saman tädin kanssa jatkaa lastenneuvolan puolella ja tuntuu ettei tädin kanssa tule toimeen niin mun mielestä kannattaa ehdottomasti vaihtaa tätiä. Lapsen ekan vuoden aikana siellä neuvolassa kuitenkin juostaan jatkuvasti. Eikä se vaihtaminen nykyään enää ole mikään hankala prosessi.

Imetysohjaus :headwall::mad: Mikä ihmeen neuvolatäti kieltää isiä tulemaan mukaan kun imetyksestä puhutaan. Kaikenmaailman valtakunnnallisissa imetysohjelmissa ja muissa on todettu että isän tuki on yksi tärkeimmistä tekijöistä imetyksen onnistumisen ja keston suhteen.

Poppeliini Mietin yöllä töissä vielä tätä vauvan saamista ja ainakin mun kohdalla asiaan vaikuttaa varmaan se et esikon syntymän jälkeen, tyyliin seuraavana päivänä jo tuli sellanen kaipuu saada toinenkin vauva. Kätilöt ja neuvolatäti vaan kuittas sen sillä et hormoonit tekee temppuja. No kyllä se tunne takaalalle jäi mut silti mulla koko ajan oli sellanen kaipaus toista lasta kohtaan. Ja kun kuopus synty niin mulla oli heti sellanen olo et nyt mä olen taas kokonainen, et koko sen vajaa 4 vuotta mitä noilla on ikäeroa niin oli sellanen alitajunen olo että multa puuttuu jotain. Ja nyt kun tää raskaus oli totaalisen ei suunniteltu niin mitään vauvan kaipuuta ei ole ollu. Kunhan vaan itsekkin tällä kertaa muistan että se rakkaus vauvaa kohtaan ei aina tule ihan sillä sekunnilla kun vauvan saa rinnalle niin eiköhän kaikki mene hyvin. Meillä kans mies ei tosiaan senkään vertaa taida käsittää et meillä ihan realistisesti voi olla vauva sylissä jo 8 viikon päästä.

Vauvan tarjonta Meillä on nyt joku päivä sitten käännytty raivotarjontaankun potkut tuntuu selvästi ylempänä eikä mikään paina rakkoa. Ihanaa. Oliko se Sid joka kysy miten tietää missä asennossa vauva on. Niin lähinnä potkujen suunnasta voi päätellä miten päin vauva on. Ekat kaks oli "aina" tai siis siitä lähtien kun kunnon liikkeitä alko tuntumaan raivotarjonnassa enkä mä kiinnittäny siihen sen enemmän huomiota mut nyt kun vauva oli perätilassa ainakin jonkun viikon niin kyl sen eron huomaa, just siitä että potkuja tulee suoraan alapäähän ja rakkoon ja potkut tuntu korkeintaan tossa navan korkeudella.

(.) Mun osalta työnteko on kyllä ihan oikeesti tän raskauden osalta ohi. Ellen olis lomalla äitiysloman alkuun asti niin ihan pakko olis jäädä sairaslomalle. Viime viikolla siis jäin lomalle ja viime yön olin sovitusti vielä töissä. 11 tunnin tuolilla istuminen ei todellakaan enää onnistu. Yöllä en meinannut päästä vessaan kun lonkat ja pakarat oli niin jumissa ja aamulla liitoskivut oli aivan kauheet. 6 tuntia nukuin päivällä ja nyt on kuitenkin ihan krapulainen olo ja päätä särkee. Pomolle kerroin aamulla olosta ja sanoin et kun viimeks jaksoin olla työharjottelussakin sen viikon äitiysloman alettua. Pomo naureskeli et ettetsä muista kun sulla loppuvaiheessa oli jalat niin turvoksissa ja maha niin iso et sulle piti aamulla yövuoron jälkeen auttaa kengät jalkaan että pääsit lähtemään kotiin. =)

Fantaihana 29+2
 
Kiitos Poppeliini:lle listalle pääsystä. =)

tirppa82 eivät tee marskissa eikä terveystalolla 4d ultraa, HÖH! Pitää sit soitella kuopioon.

Kiitokset fantaihana:lle täsmennyksestä, mutta mistä sen tietää että potkiiko vai nyrkkeileekö se? Kun välillä osumat tuntuu ihan rakon päällä ja välillä navassa tai kyljissä, siis ihan samana päivänä vai heittääkö se (HÄN) ihan kuperkeikkaa siellä? Niin, ensikertalainen täällä kyselee, jos joku vääntäisi rautalangasta. :ashamed:

kish ihanan iso masu!

Täällä on flunssa päällä, ei kiva ollenkaan. Saakohan nasoliinia käyttää? Helpottaisi öitä kummasti.

Monta kertaa teillä on muuten lääkärineuvola? Miulla ollut kerran ja lääkäri sanoi meidän näkevän seuraavan kerran kun vauva on tullut ulos. Siis mitä?? Eikös lääkärikertoja pitäisi olla jotain 3krt?? En siihen sitten hämilläni osannut sanoa mitään. :(

Oletteko ottaneet syntymättömän vauvan vakuutusta? Olisin ottanut, mut ei irronnut korkean BMI:n takia.

Mitä haluatte tehdä vielä ennen vauvautumista?? Kun nyt vielä on tätä omaa aikaa. Ite haaveilen kampaajalle pääsystä, olisi niin luksusta.

- Sid ja pikkuPentti 26+6 -
 
Pikainen vastaus:

Me tehtiin just syntymättömän vauvan vakuutuksen hakemus. Kauan pohdittiin mutta päädyttiin ottamaan kuitenkin kaiken varalta:) Kallishan se on...apuva!

Ennen vauvautumista
aion hemmotella itseäni kunnolla, hih :) Tänään olin hierojalla ja varasin ajan kk päähän taas, jee! Kampaaja on varattuna ja ripsihuolto (tiedän, olen turhamainen mutta kun....;D ) sekä kasvohoito. Miehen kanssa aiotaan käydä parilla illallisella ulkona ja aiotaan myös saunoa mahdollisimman usein ja pitkän kaavan mukaan.hihiii! Kaikkea hassua mutta mukavaa on:)

Nasoliinista:
Just oon taistellut kolmen viikon flunssan kanssa ja mulle sanottiin että nasoliinia voi käyttää. Sekä naukkatäti että lekuri sanoivat joten uskalsin luottaa:) En kyl uskaltanut kuin pahimpaan hätään esim.öisin mut kyllä helpotti!

Miimau ja masuasukki 26+3 :D
 
Heippa kaikille!

Maidon tihkumista ei ole ollut eikä ollut esikostakaan joten en osaa sellaista edes odottaa !

Sänkypuuhista : helpottavaa kuulla ettei muilla mene asiat sen paremmin :kieh: .. ei vaan tällä hetkellä kiinnosta mutta ihan ilmankaan en haluaisi olla mutta onneksi ollaan miehen kanssa samaa mieltä ja hän ei ole murheellinen asiasta.. vaikuttaa selvästi häneenkin tämä raskausaika :D

Vakuutus meillä on esikosta ja otettiin myös vauvalle. Meille tämä on jotenkin itsestään selvyys.. sen verran tuntuu takkuavan isossa kaupungissa terveyskeskuspalvelut ettei ole mitään mieleenkiintoa mennä sairaan lapsen kanssa sinne jonottamaan vaan haluan päästä lääkäriin kun siltä tuntuu.. mutta tämä meidän perheen näkemys asiaan ja meidän kokemuksemme =)

Närästystä ei ole onneksi ollut tässäkään raskaudessa , hyvä niin! Nyt tosin joku ihme vatsapöpö vaivaa minua.. eilen oli koko päivän hieman huono olo ja illalla käytiin miehen kanssa syömässä ravintossa ja nälkä oli kun koko päivänä ei ollut ruoka maistunut. Yöllä sitten sain halailla vessan pönttöä...:(

Ja sokerirasitusta ja tuloksia pelkäsin mutta onneksi sain huokaista helpotuksesta.. päin vastoin, sokerit oli vähän liiankin alhaalla.. paastoarvo oli 4,4 ja tunnin jälkeen 6.8 ja 2 h arvo 4.4 joten kuulemma ihme etten ole jo pyörtynyt.. ehkä voin nyt hyvällä omalla tunnolla joskus herkutella..

Painoa on tullut nyt alusta hieman alle 9 kg vaikka tosiaan olen tarkkaillut syömisiä.. itse olen tähän tyytyväinen enkä koe että olisi liikaa. Esikosta tuli 18 kg ja kaikki lähti nopeasti.

Omaa napaa: tällä hetkellä vointi on siis hyvä ja olen pystynyt käymään salilla ja työt sujuu.. vielä 7 viikkoa töitä.. vähän jo ehkä haikein mielin töiden suhteen kun kaverit ei tulekaan enää meille leikkimään ja se on iso muutos esikolle joka on tottunut että joka päivä on kavereita joiden kanssa leikkiä..

Mutta oikein hyvää odotuksen jatkoa kaikille ja voidaan hyvin....

Hipu+pikkuveli 27+3
 
Tulipa mieleen kuin luin tuota "Mitäs nyt"-osiota, siellä joku huolehti ennen aikaisesta synnytyksestä ja sen oireista.
Mulla on välillä sellaista jännää, vähän niinkuin menkkamaista jomotusta, tuntuu hieman sille kun vauva painuisi alaspäin ja se aiheuttaisi jomotuksen, tänä aamunakin sellaista oli kun olin vielä nukkumassa.
Laitoin hetkeksi tyynyn pyrstön alle jotta ipana valuisi alaspäin/lakkaisi painamasta ja jomotus hävisi.
Te ketkä olette jo aiemmin lapsen saaneet, oliko tuollaista jossain vaiheessa?
Mietin sitäkin että onko hyväksi jos hätyytän sitä omatoimisesti ylöspäin, ehkä sen kuuluisikin painua tonne lantioon? Toisaalta uskoisin että sitten kun se on oikeasti kiinnittymässä niin tuollainen "valuttaminen" ei sitä estä kiinnittymästä.

Esikoista odottaessa tulee vissiin mietittyä jokaisen kivun ja epämukavuuden kohdalla aina että mistä johtuu.. Saisko tähän odotukseen jonkun ohjekirjan mukana?
Susimieli ja Pieni 28+6
 
Susimieli mulla on ihan samanlaisia tuntemuksia joka päivä, mutta en ole älynnyt, että saattaisivat johtua alaspäin painuvasta vauvasta. Mä en kyllä ole niistä huolissanikaan, mutta näin myöskin ensikertalaisena en osaa sanoa, että pitäisikö olla.
Ja mä teen tuota ihan samaa kun tyttö painuu niin alas, että tekee häijyä tai monottaa mua suoraan virtsarakkoon, eli koitan valutella sitä vähän ylemmäs. Tosin siitä on ehkä enempi henkistä apua kuin konkreettista. :)

Vakuutuksen olisin ottanut jos olisin muistanut, näillä viikoilla se taitaa olla jo myöhäistä, ehkä lapsivakuutus sitten synnytyksen jälkeen.

Mulla on enää kaksi päivää töitä ja sitten alkaa ihana pitkä loma ennen äityisvapaan alkua, jei!
 
PrinsessaV Meidän poitsu on nyt viettänyt aikaansa pää alaspäin, ja tällöin on myös tuollainen "painumistunne". Silloin kun oli jalat alaspäin, ei tuntunut vastaavaa, se vain oli muuten epämukavaa kun meinasi välillä tirahtaa pissat housuun kun jäppinen potkaisi oikein kovaa.. :D
 
menkkamaisista jomotuksista mulla alkoi esikoisen synnytys sellaisilla ja hyvin pitkään (tai no pari tuntia) oli sellaisia kunnes alkoi supistukset tuntumaan kivuliaimmilta ja silloin oltiinkin sairaalassa ja 9cm auki.

(.) Eilen kaupasta tullessa selkä niksahti ja siitä asti on ollut kipeä:/ei yhtään kiva tunne,toivottavasti pian helpottais.Ulkona on koko päivän satanut vettä niin ei oo päässyt edes kokeilemaan auttaisko pieni kävelylenkki selkään.
 
Tuosta jomotuksesta..
Oon ite ajatellu monesti samaa, varsinki nyt tää mennyt viikko on ollut erittäin epämiellyttävä ku välillä tuntuu et tuol alhaalla ois semmone paine et posahtaa. Tuntuu varsinki ku käy vessas ja kun nousee sohvalta tai sängystä.
Välillä kävelleski tuo järkky paine iskee. En oo ajatellu et se ois mitenkää huolestuttavaa, mut kyl itteeki mietityttää et mitähän toi olis ku esikoista täs kans ootellaan ja kaikki on niin uutta. :D
 
Itse taas muistan kolmannen odotuksessa että varsinkin rv 32 jälkeen rupesi vauva painamaan alaosastoa ja välillä kyykistyessä tuntui että se tulee ulos asti. Paikat olivat kuitenkin visusti kiinni ja venyivät tulevaa varten. Eli minulla ainakin harmitonta.
Nyt tässä odotuksessa myös välillä samanlaista tunnetta, varsinkin jos pitkään istuu ja nousee ylös, tuntuu että käsi vilkuttaa alapäästä jo :D

Mukavaa viikonlopun jatkoa :wave:
 

Yhteistyössä