***Joulukuun Pikkutontut SYYSKUUSSA***

Garden mä varmaan yrittäisin vaatia pääsyä ainakin sinne pelkopolille. Onhan tuokin yksi pelon syy, siis että pelkää vauvan tulevan liian nopeasti. Ja tosiaan ei ole neuvolan päätös se milloin / miksi käyninstetään, vaan synnytyssairaalan.

Perätilasta käännösyrityksiähän tehdään aikaisintaan n rv 36 joten vauvoilla on vielä hyvin aikaa kääntyillä itsekseen. Mulla kuopus oli tosi pitkään (ehkä rv 34?) viistotilassa / pt+viisto ja silti ehti kääntyä oikeeseen suuntaan.
 
neljäskö mulla oli nyt painoarvio rv 28+1 1,2kg tytöstä. Keskikäyrän tuntumassa, ehkä aavistus sen keskikäyrän yläpuolella menee hänen painokäyränsä. En usko että jatkaa sillä linjalla loppuun asti, vaan ottaa vielä kasvuspurtin mitä muutkin lapset tehneet. Pojasta mulla oli 29+6 painoarvio sama 1,2kg, meni ala-ja keskikäyrän välissä (uskon että oli silloin mittausvirhettä...). Syntyessä poika oli 4060g la:na.
 
Joo,tottahan se on että ei kukaan varmasti pahalla tarkoita niitä sanomisia mutta kun en millään haluaisi maalailla piruja seinille - kyllä mua jännittää jo muutenkin tämä kaikki uusi ja elämänmuutos mutta koitan kyllä ajatella että on tämä vain sellainen lahja että eiköhän sen eteen niitä öitä valvo ja hampaita kiristele ;) Itse olen ollut koliikkivauva ja oikein vaikea sellainen ja varsin tempperamenttinen vaavi eli äiti on kyllä mua valmistanut kaikenmoiseen.. :)
Odotan jännittäen mutta ilolla kaikkea sitä mitä lapsi tuo elämäämme! Ja onhan se jännää nähdä että mitä se vie...;) Me ollaan mieheni kanssa 32v ja 33v joten ollaan kyllä jo valmiita tähän elämänmuutokseen kaikkinensa :) tervetuloa siis pikkuinen <3
Olen kyllä koittanut ottaa neuvoista vaarin ja nuattia kovasti mitä olen töiltäni vain pystynyt. Kampaajalla kävin,ah, ja olen käynyt shoppailemassa ja rauhallisilla lounailla :) ja iltaisin katsonut Bigbrotheria ja sylnyt jätskiä, heh :LOL: Miehen kanssa oltiin toissaviikonloppuna teatterireissulla Tampereella ja shoppailtiin ja herkuteltiin ja asusteltiin hotellissa mukavasti :) Ja kylläpä rupesi tuo houkuttelemaan kun joku kirjoitti että olette varanneet hotellihuoneen poreammeella! Ihana ajatus :heart:
 
Esikon vauva aika Välillä mietin haikeena esikon vauva-aikaa ja mieten ihanaa se oli. Nukuttiin aamulla pitkään jos siltä tuntu ja päivällä ei tarvinnut aikatauluja miettiä yhtään. Sit kun alko syömis ja nukkumisrytmit olemaan niin kaupungilla pysty hyvin imettämään ja vauva nukku tyytyväisenä vaunuissa kun oli päiväuniaika. Kuopuksenkin kanssa pääsin aika helpolla kun esikko oli jo niin iso ja jatko pk:ssa sen 3 päivää viikossa. Nyt on sitten toi alle 2v tuleva kuopus mun kanssa kotona vuodenvaihteen jälkeen joten ei toivoakaan että päivät vois viettää omien mieltymysten mukaan.
Voihan se alku olla hankalaa kun imetystä opettelee sekä äiti että vauva ja kaikki on uutta sekä isälle että äidille, ihan ilman mitään koliikkiakin, mut äkkiähän siihen uuteen tilanteeseen oppii, eteenkin kun asennoituu siihen niin et parin ekan kuukauden kuluttua vauvalla alkaa olla selkee rytmi ja tietää jo etukäteen koska sitä omaa aikaa tulee pariks tunniks.

Fantaihana 30+1
 
Nyt kaivattais apua :)
Huomen kyl soitan neuvolaan mut kovast kummastuttaa ja netist ei löydy vastausta.

Eli: Mistä johtuu se että verensokeri on alhaisempi 1h ruuan jälkeen kun ennen ruokaa? tää sama ilmiö näyttää mulla toistuvan n. 2 mittauksessa päivittäin. Heitto ei ole iso esim. tänään päivällisen jälkeen muutos oli 5.5 ja tippu 5.3. Suunillee tota luokkaa noi muutkin mitä ollut. Sokrut ei muutenkaan kovin isoa vaihtelua tee päivän aikan vaik söisin mitä ja on melkeinpä 4.4-6.5 välillä koko päivän.
 
Astre mä en tiedä virallista selitystä tuohon, mutta itsellä on voinut varsinkin aamulla olla sama ilmiö (tai voi näyttää ihan samaa arvoa 1h ennen ja jälkeen). Tää ei siis ole ihan 100% faktaa, mutta rd:ssä maksa alkaa usein tuottamaan aamuyön tunteina sokeria (siksi kohonnut aamupaasto. Lisää aiheesta: Tutkimusta - aamunkoittoilmi ). Elimistö lähtee aamupalan jälkeen taas käyntiin normaalisti ja sitten se pilkkookin vähän "yliteholla". Myös jos hh on tosi niukasti ruuassa varsinkin päivällä edesauttaa se sitä ettei sokerit pääse kohoamaan. Rd on tosi yksilöllistä, kaikilla ei samat ruoka-aineet vaikuta samalla tavalla edes samalla ihmisellä eri raskauksissa. Esim. mä en viime raskaudessa voinut näillä viikoilla syödä enää juurikaan maitotuotteita, hedelmiä tai leipää, mutta nyt kun oon tablettilääkityksellä pystyn syömään melkein mitä vain ja arvot on kunnossa.
 
Käynnistyksestä vielä, neuvolahan sitä ei päätä vaan lääkäri!Eli ei kun vaan yhteyttä synnytyssairaalaan ja huoli puheeksi tai aika lääkärille ja huoli puheeksi tai pikaista aikaa pelkopolille.Voi että mua ihan suututtaa sun puolesta toi neuvolantädin kommentti,ARGH!!:kieh:

Pelottelusta noi kommentit on myös syvältä,että tee nyt sitä kun kohta et pysty yms... argh!Kyllä yhden lapsen kanssa on vielä hyvin helppoa tehdä asioita ja lähteä käymään missä milloinkin kun on vaan yksi vauva huollettavana ja voi elää ihan hänen rytmin mukaisesti.En tiedä millaisia kokemuksia heillä on vauva ajasta mutta ei kovin hyvältä kuulosta ja vielä tuo että sitten pelotellaan esikoisen odottajaa:kieh: Mä en kyllä kans voi ymmärtää!Jos joku kokee vauva-ajan niin kamalaksi ja raskaaksi niin pitääkö siitä tehdä hirveä numero ja pelotella sitten muita.Kyllä se asia on paljon ihan asenteestakin kiinni miten sen ajan kokee ja mulla on pääasiassa hyvinkin hyviä ja ihania kokemuksia siitä.En väitä etteikö ollut raskasta kun oli kaksi lasta vuoden välein ja toinen keksi yövalvomisen samoihin aikoihin kun esikoinen keksi ettei tarvitse päiväunia mutta siitäkin selvittiin miehen kanssa ilman traumoja ja lapsia ollaan uskallettu hankkia sen jälkeenkin ja se oli tosi pieni aika kuitenkin kun sitä kesti vaikka silloin se olikin rankkaan mut ei tulis mieleenkään pelotella muita sillä.Ja eikä se että meidän vauva valvoi vähän aikaa ja valvoit itse 24/7 tarkoita sitä että kenelläkään muulla ois samanlaista.On eriasia rehellisesti kertoa minkälaista oli omien vauva aikana jos toinen haluaa kuulla ja miten itse sen koki mutta se että tuolleen sanotaan on typerää.Tulee vähän sellainen olo että ne on jotenkin vahingoniloisia ja ajattelee et hah hah haa nyt toikin saa kokea rankan vauva ajan ja on väsynyt eikä pääse mihinkään ja mies ei teee koskaan mitään eikä auta missään,argh!Huomaatte varmaan et nää kommentit kypsyttää muakin:kieh::D

neljäskö mä olin viikolla 28 kun lääkärissä ultrasivat ja painoarvio oli 1180g ja ihan keskikäyrällä meni.

MarsuJaSiskit et oo vielä sen kummemmin ajatellut mutta toppapuvun aion kyllä pakata mukaan.Kuitenkin näillä leveysasteilla alkaa olla jo melko hyistä silloin.Ja harson meinasin laittaa kaukalon eteen niin ettei hyinen pakkasilma pääse heti hyökkäämään vauvan kasvoille kun siirrän kaukalon autoon.

Täällä selkä rupeaa olemaan jotakuinkin kunnossa ja pariin viime yöhön ei oo tarvinnut ravata vessassa joten oon saanut paremmin nukuttuakin:)
Silloin pari viikkoa sitten kun innostuin pesemään ja laittamaan niitä vauvanvaatteita ja tavaroita ja se jäi vähän vaiheeseen niin sen jälkeen en oo laittanut asian eteen tikkua ristiin.No onhan tässä aikaa mutta eilen vasta havahduin et huomenna on jo lokakuun ja ei mee kauan kun saa jo joulua ruveta laittamaan niin sitten saattaa vauvantavarat jäädä alakynteen,siinä hössötyksessä:)

Metsätähti ja pikkuinen 29+1
 
Neljäskö, olin just tällä viikolla ultrassa (sokereiden takia) vikolla 28+1 ja painoarvio oli 1100gr. Meni ihan keskikäyrällä, olisikos ollut millin viivan alapuolella. Lääkäri oli valitettavasti aikas juro, eli ei kertonut eikä sanonut yhtään mitään. Lopussa totesi vain että kaikki näyttää hyvältä. Esimerkiksi katsooko noi rd lääkärit ultrauksissa aina noita virtauksia? Oli myös nihkeetä kun totesin itse loppuun että no kiva ja ettei ilmeisesti napanuorakaan ollut kaulan ympärillä niin lääkäri siihen vain totesi ettei sellasia asioita ultrassa varmuudella edes näe. just :headwall:

joka tapauksessa oli kiva nähdä kundi taasen <3

viena ja juniori 28+3
 
viena mulla ei tietääkseni ole koskaan katsottu missä napanuora menee, eli onko se kaulan ympärillä vai ei. Ja ultria kuitenkin kolmessa raskaudessa ollut aika monta. Se, että napanuora menisi kaulan ympäri ei suoraan kerro siitä miten voi synnyttää. Istukan ja napanuoran virtauksia pitäisi aina katsoa kun ä-polilla ultrataan. Rd:ssähän ne on juuri ne joita seurataan tarkasti (istukka kalkkeutuu rd:ssä usein helpommin ja napanuoran virtauksiin voi tulla muutoksia).
 
neljäskö: miten teki ton painoarvion? Ois hauska tietää kun luotettava se on.

Nukkumisesta Vasemmalla kyljellä nukun pisimmät pätkät, oikealla myös välillä, selällään tulee kurja olo ja mahallaan oloa ei voi edes kuvitella :D Pissalla pitää ravata kaksi, joskus kolmekin kertaa yössä, onneksi saan aika hyvin unta uudestaan, mutta yöunien pituus on tai tarve, on kasvanut heräilyjen myötä kun yhteinäinen uni jää vähemmälle.

Miimau Meillä miehelle oli (miespuolinen) koulukaveri sanonut muksusta että " Ja tänne et vittu sitten sitä ainakaan tuo" Vitsillä vissiin siis kun siellä on paljon vitsailtu meidän perhe-elämän auvoisuudesta kun on koira ja farmari ja vauva. Mies tosta oli kuitenkin pahastunut kun on pitkään puhunut että haluaa vauvan viedä näytille tietty ja on tosi tohkeissaan, ja aikoo siis edelleen viedä. Mutta välillä tulee noita kommentteja, osa on niin eri maailmoissa biletyksineen ja opiskelija elämineen että ei tajua että tässä ollaan tosissaan saamassa lasta, ei mitään uutta lelua.

Omaa napaa tänne kuuluu väsymystä, olen ollut töissä tällä viikolla (kolme viikkoa pitäisi yhteensä jaksaa, kaksi kokonaista edessä..) ja eilen lähdettiin heti työpäivän jälkeen ajaan helsinkiin keikalle, ja yöllä sieltä takas, yöunia ehti tulla vaan kaksi tuntia ja sitten työpäivä päälle. Huh! Iltapäivällä päikkärit maistui kun pääsi kotiin, ja nytkin haaveilen että sammutan koneen ja meen nukkuun! Onneksi huomenna alkaa viikonloppu ja saa huilia. Raskas viikko mutta antoisa!

Mahasta aattelin päivittää kuvaa, alan olla aika muhkea :)

katso liitettä 13907

Susimieli ja Pieni 29+4
 
Poppeliini, juu tuota napanuorajuttua kysyin ihan ohimennen, yleisestä kiinnostuksesta. Kun sekin on itselle jostain syystä yksi jännityksen paikka ettei kiertyisi pikkaisen ympärille :ashamed: Kysyisin vielä jotta miten noita virtauksia katsotaan?
 
Painoarviosta, napanuorasta ja virtauksista
Ultralla siis tekevät minulle aina synnärillä käynnin yhteydessä tuon painoarvion, mittaavat luita ja päänympärystä ainakin. Isoja heittojahan saattaa syntymäpainossa olla vaikka arvio olisi tehty juuri. Esim itselläni edellisen raskauden kanssa rv 38 tehtiin painoarvio juuri ultraamalla, antoi 3,4kg, 2 päivää myöhemmin tyttö syntyi, ennen synnytystä hyvin kokenut kätilö katsoi papereitani ja kokeili mahan päältä ja sanoi että isompi syntyvä vauva on- tyttö painoi melkein 3,7kg. Eli tuossa tapauksessa kätilön käsiarvio oli paljon tarkempi kuin ultra ;)
Virtaukset katsotaan myös ultrauksen yhteydessä aina, ainakin minulta. Mulla Fragmin pistos käytössä joka joilekin saattaa tehdä istukan vajaatoimintaa tai vuotoherkyyttä, minulla kaikki ainakin toistaiseksi loistavasti.
Ja mitä tulee napanuoraan, eilisessä ultrassa mieslääkäri katsoi sen myös. Ei ollut kaulan ympärillä vaan hyvin vapaana, näin itsekin sen kuvan kun näytti ruudusta. Katsoi siis sen koska joskus kuulemma samassa asennossa (minun tapauksessani perätilassa) oleva vauva saattaa olla kietoutuneena nuoraan ja siksi ei pääse niin kääntymään hyvin. Mutta sekin asia oli onneksi kunnossa.

Huh, en muista milloin olisin yöllä ollut hereillä. Ei vaan nukuta ja yöpalaakin jo söin.. kohta pakko mennä uudestaan yrittämään unta |O

pikkuinen tasan 30 viikkoa :heart:
 
Hei!
Onkos kenelläkään tietoa, saako tällainen "normaali"odottaja missään vaiheessa tuota painoarviota??
Siis viimeksi on arvioitu rakenneultrassa ja siitähän on todella aikaa. Muuten kun ei ole mitään "ylimääräisrä" seurantaa, niin ei ole aiheesta edes puhuttu... Kuitenkin vähän mietityttää. :confused:

garden
Mä mittasin vatsanympärystä kans tuossa ihan pari päivää sitten ihan mielenkiinnosta ja oli 99cm! Varmaan on paukkunut nyt jo metriin, sen verran tuo maha tuntuu kohoavan silmissä! :O

Täällä muuten edelleen myllerretään ihan valtoimenaan! Viistossa tuolla eniten kai viihdytään, mutta onhan tässä vielä hetki aikaa asettua. Se alkais 32. viikko!

SariP ja Poju 31+0 :heart:
 
Pikkasen omaa napaa taas kerran :) sokerirasituksessa käyty maanantaina ja tänään ois vuorossa kontrolliultra missä katotaan onko istukka noussu kohdunsuulta.. jännittää ku joudun lähtee yksin suunnistamaan kättärille ekaa kertaa :D mies ei pääse mukaan ku esikoinen sairastu eilen eikä päässy päiväkotiin tänään..

Sokerirasituksessa kaikki hyvin. eka arvo oli 5,1 josta sain moitteita neuvolantytöltä vaik raja on 5,3.. kaikki muut arvot oli reilusti alle rajojen.

samalla täytyy varmaan mainita järkyttävistä ylävatsakivuista mitkä alko eilen kesken iltapalan syönnin.. ne meni kyl ohi yön aikana mut ei kai siit oo haittaa et mainitsee..?

Plikka & MasuTonttu 28+1
 
Huih! Kauheesti taas tekstiä tullut!! Meil ei ainakaan oo kuollut ketju :D

Kaiffari oli joutunu eilen verenpaineitten takia sairaalaan seurantaan ja nyt sitten tuli naamiksen kautta tietoa, et synnytystä lähdettiin käynnistelemään..Jänskää!!
Painoarvioksi oli heitetty, et poissuli painais alle 3kg, mutta saa nähdä!!

Pikkasen alkaa jo itseäkin jännittää :heart:

Tämä vkl meneekin vanhempieni luona, jäin niin sanotusti kalastusleskeksi viikonlopun ajaksi :)
No on se hyvä päästä äijän tuulettumaan hiukan, ennen vauvan syntymää vielä! Isäntä lupas olla marraskuun jo ottamati (ja joulukuun tietenkin..)! :)

Eipä tässä sen kummempia...täytynee tänäänkin suunnistaa syysmarkkinoille kiertelemään ja ostamaan yksi ihana body, jota eilen jo ihastelin...
Siinä luki "Rakkaudella tehty" :heart:
(Ja joku voi sanoa, että lapsia ei tehdä niitä saadaan...Niin kyllä tätä pikkusta ainakin tekemällä tehtiin melkein puolitoista vuotta) :heart:

Kahlan ja Rakkauden hetelmä 28+2 :cool:
 
  • Tykkää
Reactions: viena ja Poppeliini
Vatsan koosta... Garden aika samoissa mennään. Mittasin just ympäryksen ja 105 oli mittarissa ja tulen paria viikkoa sinua perässä. Ja pikkusen kokoarvio tän viikon ultrassa oli sen 1100gr.

SariP täällä helsingissä kokoarviota ei ilmeisesti tehdä normiodottajille kun vain neuvolassa mitaten tuota sf-mittaa.

Aurinkoa.
Viena ja juniori 28+4
 
SariP Meillä päin ei ainakaan saa ultralla tehtyä painoarviota, jos kaikki menee normisti ja suunnilleen käyrillä pysytään eikä vauva käsikopelolla tunnu suurelta (neuvolatädin mielestä). Ei ilmeisesti ole tarvetta painoarviolle tai ultralle ylipäänsä. Vasta synnytyksessä nähdään pikkuinen seuraavan kerran. Aika hurjaa...
En tiedä onko tässäkin paikkakuntakohtaisia eroja...
Mutta lohdutukseksi voin sanoa, että monet kokeneet neuvolatädit osaavat kyllä arvioida vatsan päältä tunnustelemalla vauvan koon.
 
SariP ainakaan Tampereella ei tehdä erikseen ultralla painoarviota jos kaikki on kunnossa. Terkka voi antaa jonkun arvion joka perustuu ihan vain tunnusteluun mahan päältä, myös viimeisin lääkäri voi antaa jonkun käsikopeloarvion (mutta harvemmin lääkäreillä on kunnon tuntumaa kun kuitenkin tekevät pääsääntöisesti tk työtä).

Ketjusta sen verta että kiva kun on aktiivinen ketju =). Syyskuisten ketjua on ollut pakko lueskella kun tsemppaavat niin toisiaan loppumetreillä. Toki aina luen kuluvan kuukauden laskettujen aikojen ketjua (eli kohta lokakuisten), kun niitä synnytyskertomuksia on kiva lueskella.

Oltiin juuri lasten kanssa 2h ulkona kun oli niin ihana ilma. Kuopuksen päiväunikoulu sai vähän takapakkia kun esikoinen halusi noukkia kaikki mahdolliset kukat kotimatkalta. Poika siis nukahta rattaisiin, vaikka viime päivinä on nukkunut sisällä (aiemmin siis aina nukkunut päikkäritrattaissa). Mutta nyt syömään :p

Poppeliini ja kolmas muru 30+4
 
Nyt piti tulla poksumaan, nimittäin tänään 30+0 :heart: että kyllä se aika vaan menee nopeasti.

Huolestuin vähän, kun pikkunen ei mitenkään erityisesti riehunu eilen illalla, yöllä, eikä nyt aamulla, mutta onneks äsken virkisty, ku söin paljon sokerista, makoilin hetken ja tökin mahaa :) oisko ollu vaa väsyny :p Mietin jo, että jos ei nyt ala liikkumaan, lähden kuuntelemaan sydänäänet!

Vaatteiden pesusta minä ainakin oon pessy kaikki vaatteet, uudet, vanhat ja käytettynä ostetut. Ei niistä kuitenkaan niin monta koneellista tullu, etteikö ois sen verran jaksanu pestä. Eilen laitoinkin jo vauvan vaatteet omille paikoilleen, ja kotiintulovaatteet turvaistuimeen. Eipähän ainakaan tarvi murehtia, että mitä vaatteita isäntä tuo, jos tuleeki yllättäen lähtö :) Ja mulla on vauvalle ihan talvihaalari, töppöset ja muut sekä tietysti se harso, jolla voi peittää vauvan kasvot siks aikaa ku autoon menee :)

Isoin homma on kuitenki vielä tekemättä, nimittäin häkkisängyn entisöiminen on edelleen kesken :eek: saas nähä saako sitä ollenkaan valmiiks :D eihän siinä toisaalta ois ku hiominen ja maalaus+ kokoaminen, mutta ku tuntuu tätä hommaa olevan muutenki.

Eli jos tästä lähtis ruuan laittoon ja sitte alkaski tuvan siivous.

Jonna90 ja pikkukakkonen 30+0 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: NewYork
ON:Olen jo jonkin aikaa miettinyt, että oliko esikoinen näin vilkas eläjä kohdussa. Mieskin sitten eilen illalla masun hytkettä seuraillessa ihmetteli ääneen samaa, joten taitaa olla edellistä vauhdikkaampi kaveri tulossa. :) Kauhea sähellys aina päällä pitkiä aikoja kerrallaan, ympäri kohtua tuntuu potkuja ja nyherrystä, eikä kyllä yhtään huomaa, että etuseinäistukka vaimentaisi! Onneksi olen hyväunista sorttia, en heräile yöllä noihin liikkeisiin. Eilen tunnustelin itse kohdunsuuta ja samalla vauvan päätä emättimen seinämän läpi, ja hauskasti vauva vetäisi ilmeisesti käden pois välistä just kun olin tunnustelemassa. Se on söpö!:heart:

Kohdunsuulle on vähän hankala ylettää itse, mutta sormenpäälle tuntui olevan ulkosuu auki, pari senttiä pehmeätä kanavaa. Ei ollut muuttunut tässä parissa viikossa, mikä edellisestä kokeilukerrasta on.

Väsy alkaa vähän vaivata, pitänee alkaa popsia rautaa. Vanhoja tabuja olisi, mutta niistä täytyy jo parasta ennen päiväys olla kauan sitten umpeutunut, kun ovat yli neljä vuotta sitten ostettuja, joten apteekkiin vaan.

Painoarvioista: Mitäpä noita kaikilta rutiinisti ultraamaan, kun käsikopelolla saa ihan riittävän tuntuman. Kokemattomampikin terkka/kätilö kyllä osaa sanoa, onko vauva S, M vai L -kokoa, ja L-kokoiset voi sitten ultrata tarkemmin jos tarvetta on. Kokeneemman kopeloinnin saa sitten kuitenkin viimeistään synnytyssairaalaan tullessa kätilöltä. Lisäksi olen kuullut niin monesta ihan reilusta heitosta noissa ultratuissa painoarvioissa, että pidän itse niitäkin lähinnä suuntaa-antavina.
 
No nyt soitettu neuvolaan noista sokrujen laskuista :)

Sieltä vastauksena hyvin insuliinia tuottava haima mikä vaan pilkkoo sokerit tehokkaasti :D Että tällänen raskausdiabeetikko sitten täällä, muutenkin arvot kotona hyviä eikä ylityksiä missään. Syönyt olen todellakin just niinkun muutenkin, myös herkkuja ja päivän hiilarimäärä jää siltikin n. puoleen väliin suositellusta rd ruokavalion hiilari määrästä. Edes eiliset letut+hillo ei nostanut sokruja kun 5.4->5.8 eikä aamun arvossakaan näkynyt.

No seurailua jatketaan ja hyvähän se on sitten vaan jos kaikki pysyy kohdillaan :)

Painoarvio Itse pääsen äippäpolille ultraan seuraavaksi vasta rv36 kun on synnytystapa-arvio, en tän radin takia saa yhtään enempää seurantaa? Paitsi ehkä jos arvoissa vikaa? Painoarvio on tehty viimeksi rv24 kun supistusten takia kävin.

Masun ympärys oli 105cm joku viikko sit kun mittailtiin :D Hurjalta tuntuu :)

Eipä vissiin muuta :)

Aurinkoista päivää!

Astre ja vauveli 27+5
 
painoarvioista mulla on vaan yksi kokemus ja sekin oli viikolta 41+ siellä lääkäri arvio kooksi 4kg +/- 200g ultrassa. Mutta loppujen lopuksi esikoinen painoi vaan 3,3kg. :) itse olin aika järkyttynyt ja huolissani arvion takia, että miten sen saa ulos.. :whistle:

POKS POKS 30 !!!!!!!!!!
 
  • Tykkää
Reactions: Tuisku81
Kiitti vain vastauksista! :flower:

En jotenkin ajatellutkaan, että ultralla arvioisivat painoa, ellei mitään erikoista ilmaannu. Lähinnä ajattelin juuri edes tuota "käsikopeloarviota"... Siitäkään kun ei ole ollut minkäänlaisia viitteitä neuvolassa käydessä.

Noh... Se mun oma terkkatäti ois varmaan hieman kokeneempi, joten voisin häneltä odottaa jotain, tässä loppuviikoilla. Mulla on vaan varmaan vähintään joka toinen kerta ollut siellä joku sijainen, joka esim. tällä viikolla oli tosi nuori tyttö. Ihan kiva kylläkin, ei siinä mitään. Osasi vain vauvan asennostakin sanoa, että ei ainakaan rt:ssä ole... Kun tunnusteli olisiko pää alhaalla... Ei ollut, eikä ole vieläkään, sen pystyn ihan itsekin sanomaan! =)

Mutta eipä siinä, vauva on sitten syntyessään sen painoinen kuin on! Ja tosiaan, aikamoisia heittoja on ollut noissa arvioissa, joten ei kai sillä niin "virkaa"...

SariP + Poikittain viihtyvä Poju 31+0
 
Kokoarvioultrassa käyty. Sellanen 2kg lääkäri veikkas, eli +2 käyrällä kasvais, ja edelleen arvio että 4 kg jos menis laskettuun aikaan asti. Kysyin lääkäriltä kulttuurista ja perätilasynnytyksestä mut en kyllä mitään kunnon vastausta saanut. Lääkäri selosti miten turvallista isossa sairaalassa on synnyttää perätilavauvoja ja kätilö puhu lähinnä että miehen pitää ymmärtää että hän on nyt suomessa ja täällä asiat tehdään näin. Eli aika tehokkaasti ne mun kysymyksen ohitti, mut kerta vauva on nyt pysyny rt:ssä niin ei sillä niin väliä ole. Ja loppujenlopukshan ei ketään voi pakottaa synnyttämään perätilassa, eli olishan mulla sekin vaihtoehto että vasten omaa tahtoani vaatisin saada sen sektion. Mut vähän enemmän olisivat mun mielestä voinu paneutua tohon kysymykseen. Tosin oli se lääkärin kysymys mun voinnistakin semmonen, lähinnä kohteliaisuus eikä niin että hän olis oikeesti jääny kuuntelmaan jos jotain huolenaiheita olis ollu. Siinä olis sit itse pitäny osata vaatia ettälääkäri tosiaan kuuntelis jos otain olis.

Paino Muistin tossa joku päivä käydä vaa´alla ja edelleen ollaan siinä -4kg paikkeilla alkupainosta. Nyt on normifarkut kuitenkin alkanu istuessa sen verran kiristää että kävin ostamassa äitiyshousut itselleni. Samalla ostin rintakumit kun rupes tuntumaan että mä kuitenkin unohdan kaikki tollaset asiat. Liivinsuojuksia saa lähikaupasta joten niitä ehtii täs viel ostaa myöhemmin.

Fantaihana 30+2
 

Yhteistyössä