Joulukuun Toivevauvat 2012 *Heinäkuussa*

juron-jaure voi vaikuttaa syntymättömän lapsen vakuutukseen mut ei varmasti lapsivakuutukseen.

Undu meillä tytöillä on ikäeroa vaan 1,5v joten mä olen kanssa tykännyt että yksityisellä lääkäriin pääsee melkein heti eikä tarvitse odotustiloissa odotella 2:n pienen kanssa.
 
Juron -jaure ja malttamattoman keskusteluun kommentoin: itse nyt löysin syntymättömän lapsen vakuutukseen esteeksi vain äidin korkean iän (jotain 41-42 lapsen syntymä hetkellä). Tää oli iffillä, eli ei mistään muista vanhempien sairauksista. Korvaus kohtukuolemasta oli määritelty, et pitää tapahtua 2 kk ennen LA, ja rajoituksia oli noissa vammoissa- eli vaikka lukee että korvaa syntyvän lapsen vammoja, niin niissäkin on rajoituksia, millaisia vammoja korvaa. Eli tarkkana kannattaa olla kun valikoi, vaikka eihän sitä voi etukäteen tietää millaisina ne negatiiviset asiat tulee.
meillä on myös sellainen vakuutus , entiseltä nimeltään pariturva, eli jos puoliso vammautuisi,sairastuisi pitkä-aikaisesti tai kuolisi, niin en jäisi yksin asuntolainojen ja asioiden kanssa. Pidin sellaista tärkeänä aikanaan, ku käytiin lapsia tekee, kun tosiassa omat tulot ei kotiäitinä oo niin isoja, että lainoja lyhentelis, ja perhettä elättäs yksin, jos miehelle kävis jotain.. Se tietty toimii myös toisinpäin.
 
Mame meillä on myös tuo pariturva. Ollaan tosi hyviä asiakkaita sinne: 2:n auton vakuutukset, miehen veljen rämän auton liikennevakuutuksen, kotivakuutukset, peräkärry, motocross-pyörä, kaikille matkavakuutukset, lapsivakuutukset x2, pariturva, koirien vakuutukset...Sitten miehellä vielä mandatum lifessä oma sairas akuutus eli vastaava kun lapsivakuutus. Ollaan kun se mainos, kaikki muut ollaan vakuutettu paitsi mä?! Tai on toi pariturva, mutta otettiin se varmaan aikoinaan liian suurelle summalle, kun otettiin se silleen, että korvaisi noin puolet talon arvosta eli 150000€. Saisi sillä sitten maksettua lainaa reippaasti pois enää ei ole lähelläkään noin paljoa lainaa, joten ehkä vähän tyhmää. Osasta kuitenkin joutuisi maksaa veron. Kun isäni kuoli hän oli ottanut henkivakuutuksen fiksusti sille summalle että kun jaettiin 4:n lapsen kesken siitä oli se kokonaan verovapaata...
 
malttamaton meillä kuulu siihen normaaliin kotivakuutukseen sellanen henkilövakuutusosa, eli meillä molemmilla on sellanen henkivakuutusosa- ei tietenkään noin kattava kun varmaan sun isällä. Sitten kysyttiin, että kun siinä menee päällekkäin niitä kuolinkorvauksia se pariturvan kanssa, että pitäskö jotain poistaa, niin meille tuli sellanen paperi, jossa kerrottiin, että jos tapahtus se kuolemantapaus, ni korvaukset tulee molemmista maksetuista vakuutuksista, eli aina ne päällekkäisetkään maksetut vakuutukset ei haittaa..
Mut tosiaan- ootte aika mainos !- hyvä se vaan on :)
Mulla on nyt ollu vasta sellasta pahempaa repäsykipua, ja juilintaa- kuuluuks tähän vaiheeseen jotain kohdun isompaa kasvua- miks kukaan muu ei valita :)
Nukkuma asento on alkanu olee kaamee löytää... vähän aamuvalivalia... :)
 
Mame: mulla on ollut muutamana päivänä hetkittäistä menkkapolttoa alaselässä, jonka lämmin on laukaissut. Ajattelin kysyä siitä tänään neuvolassa, samoin kun jatkuvasta janosta.

Ei ole tässä raskaudessa tehty sokerirasitusta ollenkaan. Pitäkää peukkuja, että kaikki on neuvolassa hyvin ja ettei mun paino ole noussut miljoonaa kiloa niin kuin musta tuntuu. Mulle on tullut elämäni 1krt jenkkakahvat. Mies vitsaili, että jos ne on vaan ne imetysvarastot mitkä sinne on kerääntynyt valmiiksi ;) jännä kun mulla on raskauksien jälkeen palautunut maha supernopeasti, seuraavalla viikolla pystynyt jo laittaa normaalifarkut. No nyt on kuitenkin jo 7. Raskaus, 3. näin pitkällä mut on ikää tullut enkä ole treenannut yhtään koko raskaudessa kun aluksi tuli heti se hematooma. Lihakset siis rapakunnossa. Pointti siis taas unohtui, kaveri joka sai vauvan viime ti näytti eilen masuunsa ja se ei oikeasti ollut palautunut paljoakaan. Viimeksi hänellä oli ihan sama eli supernopeasti palautuminen. Jännä oli, että kohtu oli tosi iso edelleen, reilusti navan yläpuolella ja jotenkin kovan tuntuinen. Mietittiin vaan, että onkohan normaalia?! Oli soittanut osastolle ja saanut taas vakio vastAuksen: kaikkien kroppa palautuu erilailla synnytyksen jälkeen, odotellaan. Enkä ole oikeasti näin pinnallinen kun tämä viesti antaa kuvan, lapset ovat mulla tärkeintä elämässä, joten ihan sama miten mun kropalle käy. 1krt alan vaan ehkä huolestua omasta jaksamisesta, olen viime aikoina ollut jotenkin niin väsynyt ja kireä mikä ei ole mulla yhtään tyypillistä. Miehellä alkaa uusi duuni ensi kuussa ja reissaa siinä useita päiviä viikossa ja miten ihmeessä pärjään tällä energiatasolla 2:n pienen kanssa+raskausvaivojen. Nyt kostautuu noi edelliset superhelpot raskaudet, toivottavasti tämä ei ennusta myös vaikeaa vauva-aikaa kun nekin on olleet superhelpot edellisten kanssa. Ajattelin jos rakenneultran jälkeen ottaisi salikortin hyllyltä ja liikunta parantaisi molempia fyysistä ja henkistä vointia :)
 
malttamaton, menee meillä kaksin puheluks- ollaan ainoot kun koneella lorvii ;)
Mulla kans toi kauhee jano, niin kova, että välillä on ihan hätä- jos ei vissypulloa-vesilasia oo näkösällä.
sokerirasitukseen meen kuulemma seuraavan neuvolan jälkeen, eli se nla on elokuun puolvälis,
ja sanoivat et riittää se ns. keskiraskauden testaus (22-26vkolla?) vähän se nlatäti vähätteli, et ei mun bmi:llä ois ihan pakko mennä, kun ikää 32, ja ekassa raskaudessa ei mitään- mut sanoin ite, et jos meen nyt kuitenkin kun neuvolalääkäri siitä kuitenkin mainitsi, että menisin.

Varmaan saattaa vaikuttaa mahan pienenemiseen yksilöllisesti nesteiden liikkuminen ja miten paljo supistelee jälkikäteen, mulla kanssa meni ihan heti sairaalassa - sitä kovaa ei tuntunut ollenkaan, ensin oli sellanen pehmeä ja sitten imetyksen ja pienten jälkisuppareitten jälkeen se vielä litisty- ja laihduin aika rajusti- jota en suosittele vaikka se kuulostais kivalta ;) nimittäin se väsymys on hirvee jonka siitä palkaksi saa.. Eli laihduin siis siksikin, että alkupahoinvoinnin takia olin jo alkuraskaudessa 6 kg kevyempi- siihen tuli raskauskiloja 3--4 ja synnytyksessä lähti reilu 5kg, ja kolmen päivän laitoksella olon ja imetyksen jälkeen olin jo ikäänkuin miinuksella.. Jotkut sanoo että stressi, jota synnyttäjällä saattaa olla enemmän- kun on jo toisia lapsia, ja niistäkin pitää huolehtia- hidastaa palautumista, mut tää nyt on yhen vanhan kätilön sanoma juttu..
Jostain syystä, tässä raskaudessa tota painoo vaan tulee- ja mansikkaviinerit pyörii mielessä ja suklaa unissa- ei voi mitään- yleensä en oo mikään makean himottelija :)
 
Neuvolassa piipahdettu ja kaikki oli muuten hyvin paitsi että lisäraudasta huolimatta hb jatkaa laskua ja on nyt 102..painokin jatkaa laskuaan ja oli pudonnu 117g/vko :D . Masukki kovasti pakoili äänten kuuntelua mut rauhottu sit hetkeks ja sykkeet oli 145.

Nyt mentävä valmistautumaan taas töihin lähtöön..
 
Hei kaikille! Taustalla olen luuraillut ja lueskellut juttujanne, mutta tuo kamala pahoinvointi on vaivannut vielä, niin en kyllä kirjoittamaan ole pystynyt. Nyt tuntuu että alkaisi pikkuhiljaa helpottamaan. Huono olo on edelleen, mutta oksentamassa en ole käynyt kolmeen päivään. Jihuu! Uskaltauduin aloittamaan stemetil pahoinvointilääkkeen, niin kyllä tämä tästä alkaa pikkuhiljaa iloksi muuttumaan.

Ultrassa käytiin maanataina ja kaikki oli kerrassaan hienosti. Näyttäisi siltä että meille tyttö olisi tulossa. Ennestään on tyttö 7v5kk, poika 6v3kk ja poika 4v8kk. Lapset meillä odottavat kovasti tulevaa vauvaa.

Työtilanteesta täällä oli jossakin vaiheessa keskustelua. Itselläni on vakituinen työpikka, mutta olen viimevuoden lopusta asti ollut kotona sairaslomalla ja saikku jatkuu äitiyslomaan asti. Kelassa on uudelleenkoulutuspaperit vetämässä, joten todennäköisesti opiskelua kelan tukemana sitten kun äitiysloma loppuu. Varmaa on ainakin, että vanhaan työpaikkaan ei enää tarvitse työn kuormittavuuden ja minulla todennäköisesti olevan reumasairauden takia mennä.

Onnellista vatsankasvatusta kaikille!
ViolaRose 20+3
 
Nopeasti rakenneultrakuulumiset!:)

Aamulla käyty äippäpolilla ja siellähän meidän pikkuinen kovasti jumppasi..:heart:
Kaikki oli rakenteellisesti kunnossa, kätilö oli ihana, kun koko ajan selosti ultratessaan, että mitä katsoi ja miltä näytti. Painoarvio oli 404g ja vastasi täysin viikkoja..:heart: Istukka oli etuseinämässä ylhäällä ja se selitti sen, että liikkeet tuntuu vain alavatsalla.. Mutta istukan sijainti kuulemma oikein hyvä..

Vaikka mä onnistuin lopulta ylipuhumaan miehen siihen, että sukupuoli kysyttäisiin, niin meidän pieni päätti olla isin kanssa samaa mieltä ja kirjaimellisesti jumppasi kädet jalkovälissä sen aikaa, että kätilö ei kerta kaikkiaan voinut sanoa juuta eikä jaata.. Eli mies sai sittenkin tahtonsa läpi ja sukupuoli jäi ainakin vielä selvittämättä..:p

Nyt vielä iltapäivällä neuvolaan, katsomaan miltä mun hemppa näyttää..:)

Sofi ja ekavekara esu 21+1
 
Huh, nyt on sokerirasituksessa käyty ja oli kyllä niin kamalaa se litku ettei tosi. Oli muuttunu edellisestä kerrasta. Nyt sitte odotellaan, että soittaako terveydenhoitaja vaiko ei. Soittaa vain jos on jotain. Pikamittarilla otettu paastoarvo oli 4.7, joten oli hyvä. Tuosta paastoarvo ollu kahdella kertaa just rajalla ja sen takia joutunu tekeen kotimittauksia.
 
Onnea taas hyvistä ultrakuulumisista porukalle!

Teillä oli Sofi12 grammalleen sama painoarvio kuin meillä :) Meillähän nyt siis olis laskennallisesti viikkoja 21+0, mutta kolme päivää vanhempi on aina vaavi ultrien mukaan ollut mutta oon ite selvyyden vuoksi menny noiden laskennallisten viikkojen mukaan.
Niin ja näköjään on käyty samassa paikassa ultrassakin ;) ollaankohan synnärilläkin samaan aikaan.

Käväisin neuvolassa äsken ja hyvin oli senkin mukaan asiat, hemppa noussut 100 -> 111, painoa tullut nyt lähtöpainoon tasan kolme kiloa eli 59,8kg näytti vaaka nyt. Onneks ei sen enempää.

Sydänääniä kuunneltiin ja tällä kertaa kuului taas tosi hyvin, syke oli siinä 145 paikkeilla.

Wera_ 21+0
 
Wera, sama LA ja sama synnäri, aivan hyvin voidaan olla huonetoverit joulukuulla..;)

Työtilanteesta ja kotonaolemisesta on ollut paljon keskustelua ja siihen mun piti vastailla kans, että oma sopimus on äippälomaan asti, eli sen jälkeen olisi tarkoitus etsiä sitten jotain uutta... Olisin saanut jäädä nykyiseen ihan pysyvästi, mutta raskas 3-vuorotyö ei pienen kanssa kovin huokuttele.. Toivomus on, että taloudellinen tilanne sallii jäädä kotiin ainakin pariksi vuodeksi! Ainahan sitä voi keikkaa heittämällä ansaita vähän ylimääräistä, että se kotona olo olis mahdollista.. Meilläpäin ainakin sos./hoitoalallla on tilapäisistä tuuraajista kysyntää..

Sofi taas..:)
 
Mulle painoa on tullut 6kg koko raskaudessa :( neuvolatäti ei ollut huolissaan kun lähtöpaino oli ok. sykkeet kuului loistavasti, jälleen 150. Sf mitta meni vähän yläkäyn yläpuolella. Verenpaine 104/62 ja hemoglobiini 112 eli aloitetaan rauta. Sain lähetteen sokerirasitukseen rv 24-26 kun pyysin. Ai niin raskaustodistuksen saan noutaa neuvolasta 16.8. eli tasan 22+0.
 
Mulle sanoi neuvolatäti viimeksi siitä sf-mitasta (vaikka ei sillä kerralla vielä mitannutkaan) että se tulee alkuun olemaan yläkäyrällä tai yli sen aikaisempien raskauksien takia (vaikka ovatkin päättyneet km:n) ja se tasottuu sitten jossain vaiheessa. Kun kohtu on kuitenkin lihas joka venyy joka kerta, ja siten joka kerran myös helpommin/nopeammin.
 
  • Tykkää
Reactions: mame31
maha tuntuu jo niiin isolta et mitenköhän iso siitä voi edes tulla ku nyt on vasta puoliväli vähän hirvittää.. On jääny jo napapaidaks muutama paita. kumminki kiva et on kesä ettei tarvi pukea kauheesti mitään pitkähihasia vaatteita. Viimeraskaudessa oli niin tuskaa vetää sukkahousuja jalkaan et on kyl ihana ku voi heittää pelkän kesämekon päälle ja sandaalit jalkaan. Eikä tarvi edes tolle 3veelle pukea ku paita ja sortsit nii helpolla pääsee. On kyllä ihana tää raskaus siinäki mielessä ku on toi tuleva isoveli odottamassa kanssa vauvaa niin innolla ja heittelee kaikkia ihanan hauskoja maha ja vauva kommentteja :heart: Meidän suvuissa miehet ku on aika miehekkäissä ammateissa, autonkorjaajaa, sähkö ja putkimiestä löytyy niin on hyvä ku toi poika sanoo kaikille et siitä tulee isona vauvojen hoitaja :D Sit se suunnittelee päivisin et mitä kaikkia vaatteita ja leluja haluaa antaa tulevalle vauvalle. Ja on ens kesänä lähdössä ihan kahestaa vauvan kans korkeasaareen koska on niin iso poika jo et osaa kyllä antaa vauvalle tutin jos tarvii. Oon kyl yrittäny selittää ja näyttää kuvia et siitä vauvasta ei ihan heti oo ku syömään ja nukkumaan...
 
  • Tykkää
Reactions: Julia_
Kurre meilläkin odottelee tuleva 3,5v. isosisko jo uutta vauvaa ja on kerännyt omia vauvalelujaan joita antaa sitten pikkusisarelleen. Ja sit kertoo että osaa sitten isosiskona tehdä sitä ja tätä, osa asioista ei kyllä liity vauvoihin mitenkään. :) Ollaan puhuttu hänelle, että vauva tulee sitten jouluna, niin neiti osaa liittää vauvan tulon johonkin tuttuu ajankohtaan, uskon ainakin näin. Me kun ollaan neidin kanssa vähän jouluhöperöitä, ja mies mulle naureskelee että tämänvuotinen jouluhössötys on varmaan ihan omaa luokkaansa! :D.

Täällä on muuten monella ollut nyt neuvola, mukavaa kun saatte päivitettyy tietoja raskauden etenemisestä yms. :). Mä saankin odottaa omaa käyntiäni tuonne elokuulle, edellinen neuvola kun oli jo 19.6. eli aiikoja sitten... plääh.

Kiva kun paistaa vaihteeks aurinko, eilen olin aikeissa mennä ulkozumbaan kun oli myös ihan OK sää, mutta jostain kumman syystä mun toinen pakara juilii ja jumittaa niin etten pysty mitään jumppaileen. :( Eikä sitä pysty kunnolla venyttään kun maha ottaa edestä vastaan jos yritän nostaa jalkaa johonkin korkeuksiin. ;) ehkä magnesium vois auttaa... :)

Talvitaapero 20 + 1
 
Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista :)

Työtilanne ja kotona oleminen: Mulla on työsopimusta 15.1 asti, joten ehdin jäämään äitiyslomalle nykyisestä työstä. En vielä tiedä yhtään kauanko olen vauvan kanssa kotona, unelma olisi 3-vuotiaaksi asti, mutta yksinhuoltajana tähän tuskin on varaa. Oon kuitenkin miettinyt, että jos jaksaisi niin lähtisin koulunpenkille sit kotona olemisen jälkeen, koska nykyiseen ammattiini en halua palata. Ei ala muutenkaan nappaa ja vuorotyötä en varsinkaan halua jatkossa tehdä. Kaikki on siis vielä aika auki sen saralla.. :)

(.) Täällä on sairaslomailtu koko viime viikko ja tää viikko ainakin jatketaan. Maanantaina olin töissä, mutta alkoi heti tuntumaan mahassa niin pahalta, että ei pysty olemaan. Alussa vaan sellaista paineen & kiristyksen tunnetta, mutta kun jatkaa hommia ja kumartelua niin alkoi tulla sellaista kunnon viiltävää kipua. Työpäivän jälkeen kuljinkin hieman kumarassa ja nauraminenkin sattui mahaan kovasti. Tiistaina kävin lääkärillä, joka oli n. 30-vuotias mies. Ei se oikein ottanut mitään kantaa, ei edes tarkastanut tilannetta. Katsoi vähän silleen, että mitä sen pitäis tehdä ja miksi se on joutunut tähän tilanteeseen :D Sairaslomaa nyt kuitenkin kirjoitti. Jouduin käymään siis terveyskeskuksessa, kun neuvola on ihan tukossa.. Esimies sanoi, että jos joudun jatkamaan sairaslomaa niin sit yhtenäinen todistus(viitaten nyt tohon päivän taukoon), mutta hitostako minä tiedä että tarvitsenko sairaslomaa vai en ellen kokeile töitä??! :confused: Kai se on sit varuilta haettava, ettei tule sanomista. Kotona ollessa kun ei noita tuntemuksia tule juurikaan :)

Emerentia ja Bebe 21+4
 
Neuvola takana ja ai, että: Paino 0,7kg ekaa neuvolaa perässä! Pahoinvoinnista on jotain hyötyäkin ;) (toim. huom. olen hiukan tuhdissa kunnossa ollut ennen raskautta eli paino ei tarvitse edes tulla kauheasti) Sokerirasituksesta kieltäytymisenkin neukkari siunasi, katsotaan uudelleen jos virtsaan kertyy sokeria tms. SF meni reilusti yläkäyrän yli, mutta käyriä ei olekkaan tehty 156cm pitkille joten sekin oli ihan ok. Verenpaine oli "huima" 104/52 eli huimauksille löytyi syy. Lakua ja salmiakkia saisi syödä ja ruokaan heittää suolaa. :)

Pienen sydän hakkasi 146 joka lisäisi mun poikafiiliksiä, ensi torstaina olisi ultra. :)
 
Ihanaa lukea neuvola ja ultrakuulumisia.. Ja hyvä että saan vähän höllennystä siihen sf-mittaankin, ettei se yläkäyrille hyppääminen oo mitenkään tahditonta. :)
Mut mä en kestä ultran odotusta, ja en voi edes sykkeisiin vedota, kun ne on ollu niin vaihtelevat sen mukaan, miten on lapsi liikkunut, eli siis aina on mittaaja kehunu, et löytyy se tasainen syke, mut ei mitään selkeetä- et korkeet tai matalat- joista vois tyttö/poikaa epäillä. Ja ite just uteliaana,luin niistä, ni kuulemma vaan alle 50% voi päätellä sykkeistä kumpi olis tulossa... Mä repeen kahtia tästä ultran odotteluasiassa...:headwall:
mame 18+6
 
Kiva kuulla neuvola- ja ultrakuulumisia! Täälläkin on tänään oltu neuvolassa, Hb vielä ihan jees 118, kaikki ok. Painoa tullut kuukaudessa 2 kg eli yht 5,5 kg raskauden alusta. Kait se on ihan ok, vaikka ei kyllä ihan kauheasti tarvis tulla. Sf-mitta oli superisti yli käyrien niin kuin oletinkin, 21 cm ;) Äänet hyvät ja kovasti potki pikkuinen anturia :D Käytiin läpi Kelan papereita, ja saan sen raskaustodistuksen vissiin ensi kerralla. Nyt enää 2,5 vk rakenneultraan :heart:

Rödluvan ja Beetakingi 18+4
 
Aika jännä ettei multa eilen otettu olleskaan tuota sf-mittaa vaikka viikkoja on jo yli 19. Muista on just näillä viikoilla tuo mitattu ekaa kertaa.. Mutta jospa tuon tekis sitte ens viikolla kun on se neuvolalääkäri.
Mulla seuraava neuvolakin jo 14.8 ja sillon saan noi Kelan lappuset :)

Jabadaba77 ja 19+3
 
Viimeksi muokattu:
POKS 20+0 eli puolivälissä oltas nyt sitten :heart:

Sen kunniaksi...

ja edestä


Nyt ei taas ehi eiä jaksa kummemmin.. ihanaa kun noita ultrakuulumisia alkaa tulla rytinällä. itsellä vielä 5YÖTÄ NIIN SITTEN :kieh:

Oi luoja että jo jännittää

Mutta hyviä vointeja kaikille

Vaavimasu ja valonpisara 20+0
 

Yhteistyössä