Joulukuun toivevauvat 2012 *Marraskuussa*

Helou..

Plaah että on tylsää....
Supsitelee välillä kipeästikki ja välillä ei mitää ja välillä puskee niin tuolla alapäässä et täytyy olla siellä jo niinku kuopissaan..
Mä en oikeesti jaksa oottaa että saa niitä kunnon suppareita ja saa lähtä ajella kohti sairaalaa...
Miehestäkää ei oo nyt ollu apua tossa jouduttamisessa... ollut niin väsynyt ja minä tällasena norsuna ajattelen heti ettei halua minua enää jne jne =D
Huomenna olis taas se neuvola mutta niiiiiiin toivon ettei tarttis enää sinne mennä..
Ja jos täytyyki niin pitää sanoa että ronkkikaa nyt niin paljo että lähtee käyntiin =D

Maidon tulosta
Mulla ei ole missään raskaudessa tullut ennen synnytystä maitoa.. eli ei heru =)

Vaivoista
Ei ole oikeastaan kun lonkka kipua joka seki sillon ku istuu tai makaa kyljellään.. Ei pahemmin mitään liitoskipuja.. Supistuksia kyllä, närästystä välillä mutta vähemmän kun aiemmin.. Virtaa riittää ja tekeminen tahtooki loppua aina kesken.. joka pivä ei jaksais siivoillakkkaan..

Hohhoijjaa.. voisko mut päästää jo synnyttään..
Olen jokaisesta supsituksesta niin iloinen ja odotan innolla että muuttuvat kipeämmiksi.. (joo joo olen hullu) Mutta nyt ei liiemmin pelota edes se synnytyskipu, mtuta ootas kun ne alkaa ihan todella ne kunnon supistukset niin asia voi olla vähän eri =D

Nyt pakko mennä taas riitaa ratkoman yläkertaan kun nuo kossit kisuaa...
 
Onnea kovasti vauvan saaneille:flower:
ja jaksamista muille odotukseen, kyllä se kiitos edessä seisoo , eiks näin ole tapana sanoa =)

Huomenna on sitten menoo, meidän pitkä vajaa 7vuoden odotus päättyy huomenna:heart:
Kova on ollut taival kun tähän on päästy, raskausaika sujuikin hyvin, vaivoja ei ole ollut kuin närästys ja nyt vimiset 2viikkoa ruokahaluttomuus.


Tsemppiä kaikille:flower:

39+0 :heart: oon niin täpinnöissä..........
 
Tsemppiä Tombattarelle ja juron-jaurelle tulevaan koitokseen! Ja meille muille voimia vikoihin meteihin ;)

Tänään neuvolassa ei mitään uutta, paineet edelleen korkeat mutta en jaksa huolestua kun niin ne oli ekastakin ennen synnytystä. Vauva on laskeutunut ja kiinnittynyt, terkka veikkaili - niin kuin itsekin - että nähdään vielä ensi viikolla. Ei haittaa, haluan ottaa ilon irti vikoista vapaapäivistä, tällä viikollakin on kaikenlaista ohjelmaa.

Eilen kunnostauduin laittamaan kamoja valmiiksi ja nyt on pinnis kasattu ja vaatteet lipastossa. Koville otti mutta tulipahan tehtyä.
 
Mitä mitä mitä? Mulla on ollut niin kiireinen ensimmäinen äippälomaviikko ettei ole ehtinyt täällä käydä lueskelemassa, ja reilussa viikossahan on tapahtunut vaikka mitä! :D
Minä olin jo itsekseni miettinyt, että kun näin pitkälle marraskuuta päästiin ilman äksöniä, niin korkeintaan kaksi jouluvauvaa tulee marraskuun puolella! Mutta se veikkaus kosahti heti alkuunsa :)

Onnea Kaapo, Madicken, ViolaRose ja Kultasiipi! :flower: :flower:

Kyselikös joku että onkohan hän ainoa joka ei toivo synnytyksen vielä käynnistyvän? Minä ilmoittaudun samalle listalle :D mulla on vielä niiiin paljon kaikkea tekemättä ettei todellakaan ole mikään kiire. Voitaisiin oikeastaan siirtää koko homma ensi vuoden puolelle? Mullahan la on jouluaatto, joten ei tarvittaisi kuin kahdeksan päivää yliajalle :cool: sitä voi tietenkin olla eri mielellä sitten loppuvuodesta...

Täällä ei kokoarviota kuulemma tehdä ollenkaan jos sf-mitta pysyy käyrien välissä. Joten minulla edellinen painoarvio on rakenneultrasta. Mitähän muuta, oli niin paljon tekstiä tullut ettei voi kaikkea muistaa.

Nyt alkoi mahassa niin mahdoton myllääminen että... Mutta eikai se läpi voi tulla vaikka se siltä välillä tuntuukin?? :)

Ainiin, tervetuloa uusille.

Himmu & X 36+1
 
terveisiä synnäriltä!!! mä oon tarkkailussa ny ainaki huomiseen. sain verenpainelääkityksen ja katotaan auttaako,jos ei,nii sitte aletaan kypsytellä paikkoja ja käynnistetään.

poika painaa 3,4-3,5kg. ja tosiaan ihan epäkypsät paikat oli. olo on ihan ok. paineet oli kirjaimellisesti taivaissa 180/110 pahimmilllaan LEVOSSA!

no täällä ollaan eikä muuta voi...
 
Tsemppiä Vogue ja juron-jaure, kohta ne on muksut sylissä ;)

Tombattarella aika hurja tilanne, kovat on paineet. Sullahan ei oo enää kauaa edes laskettuun, jotenkin luulisi että käynnistäis herkästikin. Noh, tsemppiä kovasti sinne!!

Nuusku, okei jos sulla on ollut noin nopea edellinen synnytys niin sitten voi toki olla se streptokokki syynä ambulanssikyytiin juurikin siksi että yleensä ehtisit saada antibiootit. Mutta jos kovasti jäi mietityttämään niin ainahan voit soittaa ja kysyä että mikä ajatus siinä oli takana.

malttamaton, eikös se niin ollut että vain n.15% synnytyksistä alkaa vedenmenolla ja loput supistuksilla? Olikohan täti kattonu liikaa jenkkileffoja :D

Pihla, hyvä että nyt on päätös tehty :) Kuulostaa kyllä ihan oikealta päärtökseltä tehdä sektio. Varmasti jännittää!

Hilma, :hug: Olipa turhautuneen oloinen viesti! Mut älä huoli, synnytyshän voi alkaa ihan "kylmiltäänkin" ilman mitään ennakoivia suppareita tai limatulppia tai mitään. Rajallinen aika tässä on kuitenkin meillä kaikilla jäljellä!

ON. Eipä mitään, sama meno jatkuu. Paineet koholla, väsyttää, kipuilee, supistaa, henkeä ahdistaa. Blääh.

Rödluvan ja Beetakingi 36+3
 
Moikka!

Hurjasti on tullut tekstiä!
Onnea vauvan saaneille ja tsempit tombattarelle & juron-jaurelle! :)

Ihanaa kun on alkanut ketjuun syntymään vauvoja, ehkä itsekin sitten joskus saa oman nyytin syliin, toivon kyllä että tulis ennen laskettua aikaa (28.12.). :) Tosin olo on niin hyvä, etten jaksa uskoa. Melkein päivittäin tulee lenkkeiltyä koiran kanssa 45-60 min, tänään siivoilin autoa 2h (oli meeelko likaisessa kunnossa!), eikä tunnu oikeastaan missään.

Mulla on kauheita vaikeuksia päättää vaavin kotiintulovaatteita, ne kun aattelin katsoa varoiksi valmiiksi, ettei miehen tarvii niitä pähkäillä. Onko teillä antaa jotain hyviä vinkkejä vaatteista ja koosta, mitä kannattaisi pakata valmiiksi? Tai mitä olette itse ajatelleet pakata?:)


- tiituh + pötkö 35+4
 
Vogue, toivottavasti saat pian nyytin syliin :)

Hilma, et ole kuule ainoa joka täällä lueskelee kuinka muilla supistelee ym. kun itsellä ei ole tapahtunut yhtään mitään. Tuntuu, että hillun viä ensvuonnakin tän mahan kanssa. Viimeisellä lääkäri reissulakin lääkäri sanoi, että paikat on vielä epäkypsät ja kaulaa jäljellä 3cm ja paikat kiinni, joten tuntuu viä kaukasemmalta ajatukselta, että oisin ikinä menossa ees synnyttään. Noo, ehkä me vielä saadaan ne pienokaiset syliin vaikka mitään ei tällä hetkellä tapahdukkaan:D

juron-jaure, onnea sinne:)

tombatar, onpas korkeat paineet! No, toivottavasti kaikki sujuu hyvin siellä;)

Itsellä täällä on pari kertaa käynyt niin, että ku on kunnolla puristanut tissiä niin on tullut pieni tippa nestettä rinnasta. Muuten ei maitoa ole tihkunut.

Ite en oo katsonut noita kotiintulovaatteita vauvalle. Mieskin sanoi, että täytyy ne valmiiksi katsoa ettei hänen tarvitse sitten ihmetellä ja pähkäillä niitä. Vielä kun saisi aikaiseksi katsottua ne. Täytyisi varmaan käydä vielä kirppiksillä kiertelemässä ja katsomassa vauvalle lisää vaatetusta.

Vielä kyllä puuttuu jotain pientä tarviketta jotka täytyis kyllä ostaa ennen kun lapsi syntyy.

ceecee 37+5
 
Täällähän alkaa noita vauvoja syntymään. :)

Tänään jo vähän katsoin tuon sairaalakassin tavaroita, kun miehenikin kysyi aamulla, että olenko jo sen pakannut. :whistle: Kopion jopa netistä listan mitä kannattaa ottaa ja ajattelin sitten viivata siitä yli sitä mukaan, kun saan laitettua ne kassiin. Muuten en ole saanut mitään tehtyä, kun on pitänyt levätä. Pinnasänky odottaa edelleen laittamista, mutta mie luotan siihen, että jos nyt jostain kumman syystä sattuisi tulemaan pikainen lähtö sairaalaan, mieheni osaa laittaa itsekin nuo.

Pitää nyt kysyä teiltä, että oletteko käyneet neuvolassa flunssassa? Minulla on torstaina aika terveydenhoitajalle, jonka huone on kyllä siellä terveyskeskuksen puolella ja nyt sitten mietin, että pitäisikö ottaa huomenna yhteyttä tuonne ja kysyä voinko tulla tässä kunnossa. Kurkku on tänään vähän parempi, kun olen muistanut kunnolla juoda, eikä sen takia ihan hirveästi enää yskitäkään, mutta nenä vuotaa todella paljon ja olo on ollut aika vaihteleva. Lämpöä on välillä ollut 37. Ajattelin tänään juoda tuon Panadol Hotin, jos se auttaisi paranemaan vähän nopeammin, vaikka eihän se taida tuoda ku vain hetken helpotuksen.

Peppi1981 ja Sykerö 38+1
 
Viimeksi muokattu:
kyllä mä ainaki menin tänään. vajaan viikon ny ollu enemmän tai vähemmän tukkonen olo ja joutunu niistään...

sain tupla-annoksen verenpainelääkettä,ny 145/90. vittu tääl on OIKEESTI tylsää vaan maata vaikka konekki matkas :mad: mulla oli hetken huonekaveri,mut se lähti kotiin. oli tullu yöllä,mut supparit oliki sittelopunu tyystin...

sain just toisen satsin lääkettä, kattoos mitä se tekee...
 
Tombatarelle jaksamista ja kovasti tsemppiä sinne tylsyyden keskelle.

Rödluvan, kyllä se sektio minustakin oikealta tuntuu, vaikka tosi paljon jännittääkin. Perätilavauvaa en kuitenkaan alakautta halua lähteä yrittämäänkään, vaikka pieni olisikin, joten tällä mennään. Pelottaa vaan, jos siellä käyrillä onkin jotain häikkää, miten nopealla aikataululla toimitaan, kun nyt jo väläyteltiin, että tämä voisi olla itsenäisyyspäivään mennessä syntynyt, jos ei enää kunnolla kasva.

Himmu, onpa kiva, etten ole ainut, joka ei halua synnytyksen käynnistyvän :D tosi ristiriitaista, kun kuitenkin haluaa jo tästä mahasta eroon, mutta ei halua synnyttää. Vaikka sektioonhan tämä nyt meneekin, mutta kyllä sekin pelottaa.

Juron-jaurelle vielä tsempit huomiseen! Vauvauutisia odotellessa ;)
 
Viimeksi muokattu:
Joku mainitsi josain vaiheessa Lansinohista. On muuten loistava tuote ja sillä sai pidettyä edellisten imetysten aikana nännit ehjinä. Täytyy itekkin rasvata jo etukäteen, jos alkaa tuntua siltä että lähtö lähenee...
 
Onnittelut vauvautuneille!! <3
Miten sitä jaksaa omaa nyyttiä vielä odotella?

Tombattarelle jaksamisia sairaalassa oloon.

Juron-Jarellakin jännät paikat. :) Onnea matkaan!

Täällä ovat liitoskivut lähes historiaa. Myös häntäluu oli jossain välissä kokoajan kipeänä, muttei enää. :) Olo on siis melko hyvä, satunnaisia vihlomisia lukuun ottamatta. Nukuttua on tosin tullut aika huonosti ja olo on aika vetämätön. Meille viime äippäpoli käynnillä annettiin taas uusi aika 5.12 ja silloin saa kuulemma ottaa kassin ja hammasharjan jo mukaan, eli aletaan käynnistelemään. Elättelen kyllä toiveita että alkais synnytys luonnostaan tässä vielä ennen sitä, mutta kovin tuntuvia supistuksia, limtulppia tai muitakaan merkkejä ei kuulu, joten taitaa olla aika toivotonta.
Painoarvio oli muuten viikko sitten 2349g. Kasvaa edelleen tasaisesti. :)

Huomenna ajattelin tehdä kinkkukiusausta pakkaseen, niin ei tarvitse kokkailusta stressata heti kotiin palattua. Muutenkin jos yrittäisi jaksaa siivota ja järjestellä paikkoja vähän parempaan kuntoon.

38+5 (Korkeintaan viikko enää jäljellä. Iik!)
 
mameliini lansinoh on ihan superhyvä tuote ja ainoa mitä ei tarvitse putsata pois nänneistä imettäessä. Ainoa, että olivat muuttaneet sen kokoa hervottoman kokoiseen puteliin pelkkiä nännien rasvausta varten ja tottakai myös hinta noussut suhteessa kun koko kasvanut. Törkeän kallis nykyisin, mutta mies oli onnellinen koska maailman parasta myös huuliin mut eipä tulisi ikinä ostettua 27€ huulirasvaa muuten ;-)

maitohappotipoista oletteko ostaneet valmiiksi vauvalle? Ostin myös samalla apteekkireissulla. Olen aina aloittanut käyttää suoraan kun ollaan laitokselta tultu, vahvistanut suolistoa valmiiksi ennen yleensä sitä ärsyttävän D-vitamiinin käytön aloittamista. Ei ole meillä ainakaan kummallekaan tytölle tullut vatsavaivoja, kun olen heti aloittanut sen käytön. Ainoa mihin meillä kuopuksen masu imetysaikana reagoi niin tuoreisiin sämpylöihin/pullaan, ihmeteltiin kun hengailtiin kaverilla usein vauva-aikana ja siellä monesti ollessa vauvan mahaa alkoi vääntämään. Sitten tajuttiin kerran, kun hän on tosi kova leipomaan tuoreita sämpylöitä ja pullaa ja minä niitä syömään, että niihin vauvan masu reagoi maidon kautta. Vähensin niiden syömistä ja vaiva katosi kokonaan, tosi jännä kun yleisesti ottaen aina sanotaan että kahvi/suklaa/sipuli/paprika/rasvainen ruoka vaikuttaa vauvan mahaan eikä tuoreesta hiivasta puhuta mitään.. Tietty syömismäärä varmaan vaikuttaa mut tuoreena vaan niin hyvää ;-)
 
Viimeksi muokattu:
en oo ikinä tarvinnu mitään maitohappoja. kun alottaa ihan yhellä tipalla vitskut nii ei ainakaan meillä oo tullu mahavaivoja.

mä pääsen nyt kotiin ja maanantaina tuun aamulla takas,sillon käynnistetään ballongilla. jos sillä ei lähe nii sitte cytotecit naamaan. mut ens viikolla on meillä vauva kainalos :heart: ei tullukkaa marrasvauvaa :LOL:

mut jatkan sit kotona. ny kamat kassiin...
 
tombatar, höh :saint: Tietty tosi hyvä että saivat sun paineet laskettua ja vauvalla ei ole hätää syntyä, mutta höh silti ettet saanut nyyttiä kainaloon. Onneksi pian!

Kotiintulovaatteet vauvalle valittiin yhdessä miehen kanssa. Kokona 56 cm kun se 50 on todennäköisesti pieni jo laitoksella. Body, potkuhousut, kevyttoppapuku, tumput, töppöset ja kudottu pipo. Olettaisin että kaksi kerrosta riittää koska vauva topataan sitten vielä turvakaukalon Wallaboo-lämpöpussiin joka on tosi paksu ja lämmin. Ja matka ovelta autoon on kuitenkin lyhyt, ei juuri ulkoilmassa oleilusta voi puhua.

Eilen saatiin hiukan säikähtää
kun söin välipalaa (voileipää ja iso lasi appelsiinimehua), eikä BK alkanutkaan mylläämään ruoan jälkeen niin kuin yleensä. No sitten havahduin tajuamaan että eihän se ole ainakaan neljään tuntiin heittänyt yhtäkään kunnon myllytystä, siinä missä yleensä se möyrii lähes jatkuvasti paitsi nukkuessaan. No menin sit kylkimakuulle ja yritin herätellä sitä. Hellävaraiset liikkeet: ei apua. Hiukan kovemmat liikkeet: ei apua. Paniikinomainen koko mahan raju heilutus: ei apua. Siitä sitten hysteerisenä noutamaan doppleria kaapista ja luojan kiitos kuului hyvät sydänäänet! Tein liikelaskentaa ja tulokseksi tuli 12 tosi vaisua liikettä tunnissa. Päätettiin lähteä vielä synnärille kuitenkin näytille kun kerran muutos oli ihan valtava suhteessa siihen millainen BK yleensä on. Ottivat meidät vastaan ja laittoivat käyrille, ja eikös mukelo juuri silloin päättänyt heittää kunnon jumpat?! Kätilö kattoi mua syyttävästi ja totesi kuivasti että sehän liikkuu ku viimestä päivää. Mutisin vastaan että joo, nyt, mutta ei viiteen tuntiin tätä ennen. Lääkäri sit vielä ultras ja ultran aikana ei tullut yhtäkään liikettä (napavirtaukset hyvät) joten suositteli vielä uutta pitkää käyrää varmuuden vuoksi. Polikliiniset käyrähuoneet oli varattuja joten meidät vietiin synnytyssaliin käyrille... Sanoin vaihtuneelle kätilölle "hui, synnytyssali" ja sitä nauratti kovasti. Siinä sitten kiikuin keinutuolissa tunnin käyrillä ja mies tutki huoneen varustusta ja yritti saada ilokaasumaskista koehenkäykset :LOL: Se ympäristö sitten poiki meillä tosi hyvän keskustelun molempien synnytystoiveista ja -odotuksista. Oli kyllä aika pelottavaa ajatella että kohta voidaan olla siellä ihan tositoimissa! No joo, käyrä oli hyvä ja päästiin kotiin, ja BK oli taas vilkkaalla tuulella, mutta kyllä säikähdin.

Synnyttäkää nyt joku vielä ettei oma isoksi jäänyt arvaus marrasvauvojen määrästä tuntuisi niin pöljältä :D

Rödluvan ja Beetakingi 36+4
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolassa taas käyty tänään ja vihdoinkin terveydenhoitaja kuunteli kunnolla mitä mulla oli sanottavaa... Kerroin suppareista ja selän polttelusta ja myös huonosti nukkumisesta+muista vaivoista. Pyysi sitten toisen terveydenhoitajan, joka ammatiltaan myös kätilö. Tuo teki sitten sisätutkimuksen ja kyllähän siellä oli kohdunsuu auki 2-3sormelle, kaulaa vielä jäljellä muutama sentti. Totesi sitten, että herkästi pitää lähteä näytille sairaalaan kun matkaakin se n.60km ja aikasemmmat synnytykset ollu nopeita.
Paino mulla oli pysyny samana (koko aikana tullu painoa n. 5kiloa) ja sf-mittakin oli saman kuin viimeksi eli 31cm. Sanoi, että vauva laskeutunut niin sen takia tuo mitta ei ole kasvanut. Hb oli muutaman pykälän noussut ilman rautalääkkeitä ja paineet hiukka korkeammat kuin normaalisti, mutta pysyi hyvissä rajoissa kuitenkin.
Itekkin tänään sitten huomasin kuinka tuo maha on alkanu roikkumaan. Yksi tuttukin tuosta mahasta sano, että on tosi alhaalla. Nyt vaan pitäs saada jostain voimia tehdä nuo viimeset hommat, että on sitten kaikki ok jos lähtö tulee... Sitä odotellessa...

Jabadaba77 ja 37+3
 
  • Tykkää
Reactions: mame31
Iltapäivää

Nyt olis neuku takana ja kaikki ok..

Paikat oli auenneet jonkun verran mutta en musit aoliko nyt sitte reilun sentin vai reilusti sormelle ja päätä se terkka kuulemma silitteli =D
Meinas että ihme on jos vielä seuraavaan neuvolaan 10pv tulen.
Kotona sitte tuliki jo reippaasti vihlovaisia supistuksia, mutta ei nyt kovin usein.. nyt kun jaksais lenkille lähtä niin varmaan auttas lähtöön, mutta ei haittais jo smenis lähtö huomiseen niin olis ukollekki tili tullu niin päästäs sairaalaan asti ;) benziini vähissä ja rahat vähissä..

Mutta nyt siis jännitellään millon herra päättää syntyä =)

Tsempitykset kaikille!!!

Vaavimasu ja valonpisara 37+6
 
  • Tykkää
Reactions: mame31
Mukavia neuvolauutisia monella!
Malttamaton kyseli maitohappobakteereista: Kylläniitä kannattaa antaa ja apua on, ja kannattaa muistaa että ite nautitut maitohappobakteerit raskauden lopussa suojaa syntyvää lasta, ja lapsi saa synnytyskanavasta äidin hyvät bakteerit, ja imettäessä auttaa kanssa- tän neuvon sain nyt tässä raskaudessa vauvojen allergia lääkäriltä- kun meillä taustaa maitoallergia ja atopia vauvasta, niin saatiin hyviä ohjeita joilla vähän kokeilla tälläkertaa.
 
Ulkokäännös tehty onnistuneesti!
Lapsivettä oli normaalin ylärajoilla, virtaukset hyvät, samoin sydänäänikäyrä ja kasvanutkin oli huimasti viime kertaiseen (ellei ollut mittavirhe jommalla kummalla kerralla) painoarvion ollessa nyt 2,7kg (rv:lla 36+1) . Käännös oli hieman epämiellyttävä, muttei kivulias kokemus.
Ainut vaan, että illalla kääntämisen jälkeen vauva liikkui hurjasti ja kääntyi useita kertoja poikkitilaan, enkä ole nyt ollenkaan varma kiepsahtiko sitten takaisin raivotarjontaan vai perätilaan. Onneksi huomenna pääsee neuvolaan tsekkaamaan tämän asian.

Toinen juttu oli, että tähän asti hyvin matalalla pysynyt verenpaine oli noussut huimasti ja omakin olo kertoo samaa. Proteiinit kuitenkin onneksi miinusta. No, tätäkin asiaa nyt sitten tiiviisti seuraillaan kun viimeksi oli raskausmyrkytys.

Oli kyllä hyvä käynti eillen, lääkäri oli empaattinen ja kuunteleva, -toisenlaisiakin kokemuksiakin on ollut ja ero siinä millä mielellä polilta lähtee kotiin on kyllä valtaisa sen mukaan miten tulee kohdatuksi. Kätilöistä ei ole vielä koskaan ollut pahaa sanottavaa.

Mua tutkittiin eillen kahdenkin lääkärin voimin ja toisen mukaan kohdunsuu oli sormelle auki ja toisen mukaan suljettu.:) Vaikka ei kai sillä suurta ennusarvoa ole synnytystä ajatellen oli sitten niin tai näin.

Onnea käynnistykseen menijöille! Ja muille suurta kärsivällisyyttä odotteluun ja kaikille levollista ja runsas unista yötä!
 
  • Tykkää
Reactions: mame31
kysymys sukkapuikko vihlonnoista: kauan ne on teillä kestäneet, paljonko niitä on ollut ennen h-hetkeä- nyt tuntuu että ollu laajemmalla aikajanalla, mutta pirun kipeitä-- jotenkin ikävämpiä kun supparit..
Mut tosiaan kai ne avaa paikkoja, vai mitä ne on??
mame 36+6
 
Rödluvan, hyvä että säiköhdyksestä huolimatta kaikki oli kuitenkin hyvin :) inhottavaa, kun säikyttelevät noin.

Milha, onnittelut onnistuneesta kääntöyrityksestä! :) täällä ei sellaista edes ehdotettu, joten loppuviikosta tosiaan sektioaikaa sopimaan. Joulukuun 10. päivän neuvola-aika nyt varmuuden vuoksi peruttiin, että saa nähdä, syntyykö meidän vauva sitten jo ennen sitä :)

Terveiset käyriltä! Kaikki näytti hyvältä, kun reilut puoli tuntia olin käyrillä. Sf-mittakin oli kasvanut ihan hyvin, mutta koska lääkäri ei ollut paikalla, niin en tiedä, mitä mieltä on vauvan kasvusta. Hoitajan mielestä ei käsikopelolla tunnu liian pieneltä, mutta mitä mieltä lääkäri sitten on... Kasvua nyt kuitenkin on sf-mitan mukaan tapahtunut ihan hyvin jopa. Pissa oli puhdas, HB laskenut 118 joten rauta-annos tuplataan. Vauvan sykkeet tosissaan hyvät, samoin liikkeet :) mulla verenpaineet taivaissa (ei sentään yhtä kovat kuin Tombatarella). Uskoivat, että johtuu jännityksestä, mutta käskivät ottamaan rauhallisesti ja mittaamaan paineet vielä kotona. Kotona lukemat oli ihanteelliset :D Huomenna uudestaan käyrille.

Omegat muuten lopetin, kun tuo sektio alkoi vaikuttaa todennäköiseltä. Ajattelin aloittaa uudelleen, kunhan vauvan kanssa kotiudutaan.

Supistuksia täällä aiheuttaa mahan painelu. Eilen ja tänään olen huomannut, että aika paljon enemmän supistelee, kun mahaa on kovasti kopeloitu. Onneksi ovat kivuttomia, kun tämän ei nyt tarvitsisi lähteä itsestään syntymään. Hyvin jämäkästi tönöttää perätilassa, peppu tiukasti mun lantiossa.
 
Huomenia!
Täällä ei viime yö mennyt ihan putkeen. Vauva on ollut normisti iltaisin tosi aktiivinen ja nyt havahduinkin siihen etten muistanut tunteneeni koko päivänä liikkeitä. Ensin koitin herätellä kaveria tuuppimalla ja kuulostelemalla. Ja sitten kun sitä vastakaikua ei alkanut tulemaan niin aina vaan kovakouraisemmin koitin tökkiä vatsaa. En saanut mitään vastausta. paniikkihan siinä tuli. Soitto synnärin päivystykseen ja käskivät juoda vielä tuoremehua ja tulla näytille.

Tunnin olin käyrillä ja onneksi sydänäänet oli normit, tosin syke matalampi kun aikaisemmin. Ehkä tässä vaiheessa se rauhottuukin? en tiedä. Tunsin sen tunnin aikana liikkeet pari kertaa joten lääkäri halusi vielä ultrata ja tehdä sisätutkimuksen.
Lääkärilläkin oli hommaa saada kaveria virkistymään, mutta kyllä sieltä saatiin muutamat muljasut aikaiseksi :)
Lapsivettä oli hieman vähänlaisesti, joten käskettiin juoda enemmän. Vauvan painoarvio 3.1 Kg eli ihan jees kun viikkoja nyt 38+6. Istukan virtaukset o.k. ja kaverin pää kuulemma tiiviisti lantion uumenissa vaikka vatsa ei ole todellakaan laskeutunut yhtään ja närästys vaivaa tosissaan. Oliskohan pitkä vauva?
Paikat auenneet reilulle sormelle ja kohdunkaulaa jäljellä sentin verran.

Liikkeitä käskettiin seurata (lähinnä sillon kun tottunut että vauvalla on ollut tapana olla aktiivinen) ja juoda tosiaan enemmän. Näillä mennään!

Helpotus oli sanoinkuvaamaton kun sai tietää että kaikki o.k.! Nyt päikkäreille kun yöunet jäi hiukkasen nihkeiksi.

Annah81
 
annah hyvä, että kaikki oli kunnossa.

Näköjään nyt vuorotellen vauvat säikyttelee äitejään vähemmillä liikkeillä. Kai siellä on tila vaan niin ahtaalla ettei enää paljon möyritä. Mut säikytti eilen aivan järkyttävä yhtäkkinen liitoskipu keskellä häpyluuta. Iski ihan yhtäkkiä ja oli niin voimakasta, että tuntui ihan kirvelynäkin siinä keskellä? eikä voinut seistä, saati kävellä. Panadolia jouduin nappaamaan ja kuumalla kaurapussilla haudoin illan. Aamulla kipu oli poissa. Yö nukuttu taas sairaan huonosti, kun iski jonkun ihmeflunssan tähän päälle ja nenä tukossa koko ajan. Nenäkannuttanut olen ja se auttaa aina hetkeksi ja illalla pystyy nukahtaa, mutta yöllä sitten herää paineeseen eikä uni sen jälkeen tule. Vaikka kuinka olen ollut malttamaton sen suhteen, että saisi äkkiä vauvan syliin, niin nyt on sellainen olo että haluan saada kyllä itseni kuntoon ennen synnytystä eli pysykööt nyt sisällä sitten ainakin viikon vielä :)

mame mulla ei ole ollut sukkapuikkopistelyitä enää sen jälkeen, kun vauvan pää kiinnittyi. Sitä ennen tuntui juuri noita viiltelyitä kohdunsuulla, mutta loppuivat kun seinään sen kiinnittymisen jälkeen. Olisi niin kiva päästä lääkäriin tsekkaa kohdunsuun tilannetta, mutta eipä sinne sairaalaan taida olla asiaa ennen kuin synnyttämään :-(
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä