Joulukuun toivevauvat 2012 *Marraskuussa*

Voi paskanmarjat sanon minä...
2-5 valvoin supistuksia ja sitt etulin puolen tunnin tauko ja enää muutamia... Eli täällä ollaan mutta päätin että tänään mennään.. Huomenna se ei saa syntyä koska mies lähtee sitä hiivatin sohvaa hakemaan.. meijän tuurilla on just päässy sinne kauas ku pakko lähtä..
 
Täällä supistaa!

Nyt on alle kahden tunnin aikana tullut vaihtelevin välein 7 kipeää supistusta. :D Vielä olen innoissani, tulisiko meille marrasvauva?
Aikaisemminhan ei kyllä kivuliaita supistuksia minulla ole ollut. Pari tuntuvaa vain ja jonkinverran täysin kivuttomia.
Pöksyistä löytyi myös punertavaa vuotoa viirun verran. Avautuvalta kohdunsuulta?

->Nyt jotain aamupalaa ja supistusten kellottelua.

39+0
 
vaavimasu no höh!

synnytyssuunnitelmasta mulla sama fiilis kun edeltäjillä kirjoittajilla, en ole tehnyt kun ei niitä pääse kuitenkaan toteuttamaan. Esikoisen kanssa olisin halunnut kuumaan suihkuun ja kylpyyn, no joo, naikkarilla pääsi suihkuun mutta yleiseen tilaan jossa mammoja rivissä useampia. Esikoista synnyttävänä olin sen verran kaino, että enemmän stressaannuin kuin rentouduin. Ja synnytyssalissa amme oli varattu, joten sinnekään en päässyt. Kuopuksen kanssa olin toivonut, että mahdollisimman pitkään ilman epiduraalia kun esikoisen synnytys jämähti epiduraalin oton jälkeen tunneiksi samaan tilanteeseen eli 7-8cm. Ja että pystyisin olemaan kotona mahdollisimman pitkään. No kuopuksen kanssa en ehtinyt edes kotona suihkuun ja sairaalassa hihkuin onnesta kun ohjattiin tutkimushuoneesta saliin, jossa tiesin olevan oma amme. Kätilölle totesin, että heti vaan vesi valumaan niin kätilö nauroi päin naamaa, että "rouva hyvä, me käymme vaan ponnistamassa eli ei ehdi vesi valumaan". Joten taas jäi kylvyt koittamatta, mutta eipä tarvinnut ehtinyt arpoa epiduraalin/spinaalin kanssa. Nyt siis jälleen toiveena ehkä, että kotona saisi olla mahdollisimman pitkään, mutta kun ei oikein uskalla ottaa riskiä ja ilman epiduraalia/spinaalia selviäisin, amme olisi plussaa ja kotiutuminen polikliinisesti tai 24h jälkeen. Hei, tämähän kuulostaisi kyllä täydelliseltä kotisynnytykseltä. tämähän voisi syntyä su kun sisko on tulossa kylään koko päiväksi. Saisin olla kotona mahdollisimman pitkään, pääsisin omaan poreammeeseen ja ei tarvisi miettiä kivunlievitystä ;-) sisko siis lääkäri! Päätin nauttia ammeen varmuuden vuoksi etukäteen, alaselkä poltteli illalla tosi voimakkaasti, joten köllöttelin tulikuumissa poreissa ikuisuuden, niin jomotus katosi sen sileäntien.
 
Onpas täällä jänniä paikkoja monella :) Nyt vaan jännätään kuinka moni ehtii vielä tänään synnyttämään! Tsemppiä kaikille liikelaskentaa tekeville ja supisteluista kärvisteleville!

Minä kävin myös kerran synnärillä liikkeiden takia, mutta vauva liikkui paljon, vaikka en niitä itse tuntenutkaan. Maha oli silloin koko ajan kovana, joten se varmaan esti liikkeiden tuntumisen ja etuseinässä ollut istukka.

Meilläkin vauva on päässyt kotiin pari päivää sitten. Vauva oli siis vastasyntyneiden osastolla 6 päivää alhaisten verensokereiden ja keltaisuuden takia. Itse "jouduin" lähtemään sairaalasta kotiin jo lauantaina. Onneksi sairaala-aika oli noinkin lyhyt, sillä se sairaalassa käyminen, pumppaaminen ja kaikki muu siinä on todella raskasta. Nyt tuntuu niin leppoisalta, kun esikoinenkin on tervehtynyt ja päässyt taas hoitoon. Esikoinen on hoidossa osittain nyt ainakin joulukuun, siihen saakka, kun isä aloittaa lomat. On ollut niin raskas syksy, että pieni rauhottuminen tekee hyvää. Esikoinen viihtyy hoidossa siis tosi hyvin ja vaatii paljon tekemistä, joten parempi olla hoidossa, kun ulos emme vauvan kanssa vielä pääse.

Kaalinlehdet oli viikonloppuna kovassa käytössä, kun maito nousi, enkä meinannut saada maitoa millään ulos, joten olo todella tukala. Tai siis tukala on kyllä liian vaisu ilmaisu. Oli aivan helvetillistä painetta, kun juuri mitään en saanut ulos tulemaan. Nännit oli vielä tosi arat, joten pumppaamimen oli vaikeeta. Käsin lypsämällä en saanut mitään tulemaan ulos, en edes saunassa. Kyllä se olo sitten helpotti, kun laitoin yöpuvun alle kaalilehdet ja siihen päälle lämpötyynyn ja otin buranaa. Nyt alkaa maidon määrä tasaantua. Näyttää siltä, että rintamaitoni riittää vauvalle. Nyt kotiintulon jälkeen olen vain kerran antanut lisämaitoa, muuten menty täysimetyksellä. Hitsi on kyllä ihanaa, jos näin helposti tämä imetys lähtisi onnistumaan. Tänään saadaan sitten tietää riittääkö imetys, kun neuvolantäti tulee kotikäynnille.

Mulle ei tulis mieleenkään lähteä vauvan kanssa mihinkään nyt. Olen tyytyväinen, että ollaan koko perhe kotona, vaikka olinkin vuodelevossa 8 viikkoa, niin kovin suurta halua ulkomaailmaan ei enää ole. Kun vaan saatais koko porukka terveeksi, sillä nyt ollaan kaikki, paitsi vauva, flunssassa. Esikoinen on jo parempi, että hoidossa voi käydä, samoin mies on työkunnossa, mutta terveenä me ei vielä olla. Toivotaan, että vauva säästyy taudilta.

kaapo ja pikkuveli 8pvä
 
Onnea vauvautuneille! :flower:

Tervetuloa Milha ja kiva, että kääntäminen onnistui hyvin :)

Wera_: Mulla ihan samoja fiiliksiä, en jaksais enää päivääkään olla raskaana!

Omia kuulumisia.. Mulla vauva ei vielä juurikaan oo antanut merkkejä siitä, että olis pian tulossa. Yksi ilta särki selkää menkkamaisesti, mutta sekin sit helpotti eikä oo tullut uudelleen. Vauvan liikkeet on jonkinverran rauhottunut, tosin eilen illalla taas sit piti hirveetä showta tuol mahassa. Eilen oli lisäksi jonkin verran supistuksia, mutta kivuttomia sellaisia. En oo edes saunassa saanut yhtään tuntuvaa supistusta :( Yritin nännihierontaakin, mutta ei siitäkään hyötyä ollut. Musta tuntuu, että toi vauva on mahassa jäädäkseen :D Oon niin kateellinen teille, keillä on merkkejä ilmassa ja vauvat pian sylissä!

Maanantaina kun meen neuvolaan niin saan onneks sit sen lähetteen yliaikaisuuskontrolliin. En vaan jaksais odottaa kahta viikkoa vielä ennen käynnistystä.

Emerentia ja bebe 39+6
 
Onnea Minsku :flower:

Synnytyksen suunnittelusta. Täälläkään ei ole sen kummenpaa suunnitelmaa tehty. Ainut toive on, että jotain kivunlievitystä ehtisi saamaan. Molemmissa aikaisemmissa synnytyksissä olen ollut niin kipeä, että ei ole ollut toiveitakaan mihinkään suihkuun menemisestä tms, kun ei ole yksinkertaisesti pystynyt! Supistukset tulleet sitten saairaalassa jo niin tiuhaan, että ei oikeastaan taukoa ole välissä juuri ollut.

Ballongista olen kuullut myös hyviä kokemuksia ja ilmeisesti sitä nykyään paljon käytetään.

Tsemppiä supisteleville!

Vähän kade olen teille, joilla jo tiedossa käynnistyspäivä tai sektion ajankohta... Jos tämä odotus on mennyt nopeasti tähän asti, niin nämä viimeiset viikot tuntuu piiiitkiltä... Tämä epätietoisuus on niin stressaavaa. Syntyykö viikon päästä vai neljän viikon päästä... Plääh... :headwall: Miehellä olisi yhden yön reissu viikon päästä ja en tiedä uskaltaako päästää lähtemään, jos sattuu, että juuri silloin alkaiskin tapahtua ja yksin sairaalaan olisi kyllä ihan kamala mennä! Sorry valitus, mutta tänne on niin helppo avautua :ashamed: Kiitos siitä =)
 
Heipä hei, pitkästä aikaa! Häpeäkseni tunnustan kuuluvani niihin listalla roikkujiin joita Rödluvan jo kuuluttelikin, jotka siis lukevat mutta eivät kirjoita, pahoittelut! Lähinnä luulen että kirjoittelu on jäänyt kun olossa ei ole kummempia raportoitavia ollut. Mutta nyt kun äippäloma vihdoin alkoi 19 päivä on aikaa taas enempi. Täällä siis mennään jo kovaa vauhtia kohti "loppuhuipennusta", ihan hullua miten aika onkaan mennyt nopeasti! Tänään oli viimeinen neuvolalääkäri ja paikat oli jo hieman pehmenneet ja kuulemma kypsyneet hiukan enmpi kun näillä viikoilla yleensä. Kaulaa(?) jäljellä n 1,5cm, mitähän se sitten enteilee vai enteileekö mitään? Vauva kuulemma käsikopelolla tunnusteltuna n 3kg tällähetkellä ja oli rt.ssä jo kiinnittyneenä. Kokemuksia vastaavasta, kauanko meni itse synnytykseen?
Painoa tullut n 8kg yhteensä ja sf mitta 30 eli ei mikään jätti maha täällä. HB 132 ja paineet normaalit, pissa puhdas.
Oikestaan muuta "valittamista" ei ole kun satunnainen närästys ja sokereiden mittailu pari kertaa viikossa. Yllätyksenä tuli että rasituksessa tunnin arvo oli 10,4 eli hieman yli "sallitun" mutta kotimittauksilla en oo päässy lähellekkään hälyyttäviä rajoja, mut mittaillaan nyt loppuun asti.
synnytys on alkanut pyörimään mielessä yhä enemmän ja enemmän ja ehkä hiukan jännittämäänkin mutta toisaalta kun ei tiedä mitä on tulossa niin ei tiedä mitä jännittää =D
Lämpimät onnittelut kaikille vauvautuneille :hug: näin se vaan aika rientää vaikka vastahan se plussatesti tehtiin!

Hermanni12 36+2
 
Ihanaa kun tuli talvi kunnolla, mut heti ekana kunnon lumipäivänä tietysti oli pakko lähteä tonne liukastelemaan sillä seurauksella että häpyliitokset ja ylipäätään koko lantio jotenkin venähti niin että nyt sit maataan varmaan viikko sohvalla:kieh: Ihanaa. Mut hei, HUOMENNA ALKAA JOULUKUU!!!

Julia 36+6
 
Onnea Minskulle!
Pikaisesti kuulumiset; käväisin neuvolassa, vauva on pysynyt pää alaspäin, mutta on tosi tosi korkealla ja voi siten vielä kääntyäkin. Ei myöskään hyvä enne synnytyksen käynnistymistä ajatellen. Vettä on kulemma niin paljon, että kelluu siellä kuin korkki. Sf mitta oli pompannut alakäyrältä yläkäyrälle ja vatsanympäryskin on komea. Liitoskivut on aikamoisia, mutta viime yönä sain nukuttua kuitenkin siedettävästi, JEE!

Sain todellakin mitä toivoin, kun lunta haikailin! Esikoinenkin on riemuissaan.

Tsemppiä supistelijoille ja onnittelut Rödluvanille käynnistyspäivän sopimisesta. Vähän kadekin oon, en jaksais enää odotella vauvantuoksuista arkea.
 
vaavimasu, voi kukku :mad: No mutta pakko tuollaisen supistelun on tarkoittaa että kohta kuitenkin on lähtö edessä!

nopnop, kuulostaa jännittävältä!

kaapo, kiva että ootte päässeet vauvan kanssa kotiin ja imetyskin lähtee käyntiin! Toivottavasti paranette pian flunssista.

Hermanni12, kiva kun kirjoitit :) Eikä siis todellakaan ole mikään pakko kirjoittaa jos ei halua, saa sitä vaan lueskellakin muiden kirjoituksia. Itseä vaan askarrutti että mitäköhän kaikille "hiljaisille" kuuluu. Sähän oot ensisynnyttäjä joten kyllä sulla paikat on selvästi jo jonkin verran kypsyneet. Tarkoittanee lähinnä sitä että todennäköisesti ei mene yli lasketun, valitettavasti ei kuitenkaan sitä että vauva olisi viikon päästä sylissä. Mutta voi se sitäkin olla... :D

Julia, auts, siis kaaduitko? hyi olkoon kun kylmää pelkkä ajatuskin että nyt joku paikka vielä venähtäis kun sattuu niin pirusti muutenkin. Jos ulkona liikkuisin niin varmaan harkitsisin vakavasti semmosten mummopiikkien ostamista kenkiin ;)

Synnytyssuunnitelma, tiedän et se tuskin kuitenkaan menee niin ku mä kuvittelen tai haluan, joten vältän liian tarkkaa suunnittelua. Lähinnä ajattelin et haluaisin kokeilla ammetta ja/tai suihkua jos mahdollista, otan kaiken mahdollisen kivunlievityksen vastaan jos siltä tuntuu, ja voisin kokeilla ponnistaa jakkaralla jos mahdollista ja jos silloin siltä tuntuu. Ja haluan et mies on paikalla kehumassa mua ja pitämässä kädestä :D Muuten saa mennä niin ku menee, ihan mahdotonhan sitä on suunnitella kivunlievityksenkään kannalta kun ei voi etukäteen tietää kuinka ne kivut kokee.

Oikeestaan oon tosi tyytyväinen siihen että yritetään käynnistää ballongilla, koska oon lukenut monta tarinaa siitä nyt netistä ja suurin osa sanoi että laitto oli lähinnä epämukava muttei kovin kivulias, ja ballongi toimi hyvin ja sen tullessa pois kohdunsuu oli jo 3-4 cm auki ilman supistuksia, ja siitä sitten kalvojen puhkaisulla ja oksitosiinitipalla lähti synnytys käyntiin. Itseäni viehättää tuossa juurikin se ajatus että sais vähän niin kuin varaslähdön sinne 3-4 senttiin :p Eihän se tietty välttis mee yhtään noin mulla, mutta oikeasti suurin osa kertomuksista oli hyviä, mikä lienee netissä aika harvinaista. Että nyt ei jännitä enää yhtä paljon :) Eikä tarvi miettiä milloin lähteä sairaalaan kun oon siellä jo valmiiks :D

Yöllä tuli sitten peräti yksi kivulias supistus, ei se sisätutkimus sen enempää sit kohdunsuuta stimuloinut. Pah. No, toisaalta ei oikeastaan haittaa koska ens viikolla kumminkin käynnistetään. Suunniteltiin et pidetään miehen kanssa tänään leffailta kahdestaan ja käydään ravintolassa lauantaina, nyt kun vielä kerkee ;)

Mites muut esikoisen odottajat ja miksei uudelleensynnyttäjätkin, ootteko tehneet mitään "nyt kun vielä kerkee"- juttuja miehen tai muun perheen kanssa näin just ennen vauvan tuloa?

Rödluvan ja Beetakingi 36+6
 
  • Tykkää
Reactions: mame31 ja Minsku82
Rödluvan, kyselit noista tekemisistä ennen lapsen syntymää: meillä taitaa olla vaan ravintolassa käynti miehen kaa, itsenäisyyspäivän aattona, kun esikko menee hoitoon.
Onnea sinulle käynnistyspäivästä, sinullapa sitten on nyytti kainalossa itsenäisyyspäivän juhlia katsoessa :)

Ehkä ollaan molemmat vaan valmisteltu enemmän ennakkoon miehen kanssa, nyt kun tietää, että tohinaa on sitten kun kotia pääsee, että joululahjat, joitain ruokia tms. hankittiin ennakkoon.

Täällä ei muuta mainittavaa!
 
Huoh...

Täällä kärvistelen edelleen ehjänä..Kipeitä supistukset on joka kerta kun tulee, mutta nytkin ollut puoli tuntia ilman supsituksia ja välillä tulee jo 5min välillä jne..
Jahas taitaa olla supistus just tulossa..
Auts..
Joku aika sitten tuli pyyhkiessä rusehtavaa limaa, eli kyllä siellä jtoai tapahtuu.. Lasten kans tultiin tähän äidille kylään jos lähtöki tulee niin lapset jää nyt tähän yöksi joka tapauksessa..
Jotenki kyllä uskon että tässä se nyt on, mutta mihin aikaan sitte oikeasti lähtö tulee on eri asia..
En kyllä jaksas kärvistellä jännittäen kovin kauaa.. Pääsis vaan tositoimiin...

Supistuspuhureita myös muille toivotellen!!!

Vaavimasu ja valonpisara 38+1 joka onki mun ennätys raskauden kestossa =D
 
kirjotin jo päivällä,mut sit sähelsin ja poistin puolet tekstistä :mad: :headwall:

siis,terveiset neuvolasta. kaikki ok. pissa oli puhdas, sf-mitta 33. tippunu parin viikon takaisesta 2cm,viime viikolla oli 34. oma paino kans tullu pari kiloo alas päin. eli ekasta neuvolasta tullu 10kg lisää.
sydänäänet hyvät ja liikkuu normaalisti.
sen terkka tiesi kertoo ilman sisätutkimusta,et paikat on alkanu kypsymään ja pehmenemään. kun mittas kohdun korkeutta,mun häpyluuhun sattu lujaa.

täällä on ihan kauhee häslinki. mun mutsi tuolla pulisee,teinit leipoo ja taapero tekee pirruutta. mun keskittyminen keskeytyy koko ajan |O
 
Mitähän kaikkea pitikään kommentoida, kun tekstiä tullut niin paljon päivän aikana :D

Synnytyksen suunnittelusta, ei paljon tarvi suunnitella itse mitään, kun suunniteltu sektio edessä. Toivotaan vaan, että kaikki menee hyvin ja vauva voi hyvin, vaikka onkin arvioitu pienikokoiseksi. Odotetaan syntyväksi sellaista alle 2,5 kiloista. Päivä on nyt tiedossa ja sen verran paljastan, että odotus käy täälläkin vähiin. Ei mennä sinne viikolle 39+ asti ;) Nyt mennään kuitenkin vielä päivä kerrallaan ja jos mitään yllättävää ei tule, niin sovitusta sektiopäivästä pidetään kiinni. Napavirtaukset oli edelleen hyvät ja käyrillä kaikki kunnossa. Kiva, kun on nyt takaraja ja tietää, ettei mennä ainakaan 42. viikolle asti :D

"Nyt kun vielä kerkee" juttuja ei olla suunniteltu. Itse haluan nukkua nyt, kun vielä voi, mutta luulen, että jännitys alkaa olla sen verran korkealla, että saattaa yöunetkin kärsiä. Ei ne yöunet kyllä muutenkaan enää niin hirveän hyviä ole, kun asennon löytäminen on vaikeaa. Pissalle ei onneksi tarvi yleensä nousta kuin kerran tai kaksi yön aikana. Mahtaako johtua sitten tuosta perätilasta, ettei niin kovin paina rakkoon.

Sairaalakassi pitäisi pakata ja miettiä, mitä sinne oikeasti haluaa ja tarvii mukaan. Edellisen illan jännitykseltä tuskin muistaa puoliakaan siitä, mitä tarvii olla mukana :D Kaikista kamalinta olisi unohtaa hammasharja kotiin, vaikka matka sairaalaan ei ole pitkä ja miehen on helppo tuoda, mitä en itse muista tai tajua ottaa mukaan. Ei siellä onneksi toivottavasti tarvi montaa päivää olla, jos kaikki vaan menee hyvin.

Tsemppiä kaikille supistelijoille ja kipuilijoille! Ei ole kenelläkään enää hirveän paljon odotusta jäljellä ja nopeasti ne viikot on tähänkin asti menneet :)
 
juron-jaure onnea pikkuneidistä :)

Täällä vihdoinkin saatu kaikki vauvan jutut laitettua ja sairaalakassikin laitettu kuntoon. Olo on sitä sun tätä.. Varsinkin lonkat ollu viime päivät tosi kipeenä ja kävely hankalaa. Huomenna aion kyllä uhmata ja lähteä lähikaupunkiin joulumarkkinoille. Samalla reissulla pitäs hakea vaunuihin pyörän suojat ja sadesuoja, niitä kun ei tästä käpykylästä saa. Ja toivottavasti keretään käydä kyläilemässä myös tulevan vauvan kummitädilläkin. Pakko ottaa tuo sairaalakassi matkaan mukaan kun synnytyssairaala tuossa samassa kaupungissa.

Synnytyksen suunnittelu mitään suunnittelmia mulla ei sen suhteen ole. Tai on, en halua epiduraalia ja kotio haluan mahd. pian. Mutta ei se elämä siihen kaadu jos nuo ei toteudu. Kaikki synnytykset ollu sen verran nopeita ettei kauheesti olis ees mitään suunnitelmia toteuttamaan.

Nyt kun vielä kerkee huominen lähikaupungin reissu on varmaan ainoa mitä nyt on enään suunnitelmissa ennen kun vauva syntyy.

Sairaalakassissa kotiintulo vaatteet sekä mulle että vauvalle, imetysliivit ja suojia, siteitä (vaikka niitä sairaalastakin saa, mutta varulta kuitenkin..), kamera ja laturi siihen, pastilleja ja yks mentos-pötkö, hygienia-systeemit... Puhelimen laturi pitää vielä lähteissä laittaa tuonne. Tietokoneen jätän kotio kun kännykällä pääsen tarvittaessa nettiin.

Nyt telkan kattelua ja hiukka herkkuja. Saa nähdä tuleeko tänä yönä uni...
Jabadaba77 ja 37+5
 
Viimeksi muokattu:
Juron-jaure, onnea! :))

Rödluvan, kaaduin, sillee spagaattimaisesti. Mies sitten taluttikin (tai oikeestaan melkein kantoi) loppumatkan:) No, tällasta tää on, sattuu vaan ihan **************sti x1000000238. Ja niin, onnea käynnistysajasta!

Aina mä unohdan mitä piti kirjottaa!

Julia 36+6, huomenna täysaikasia, jippii:flower:
 
Viimeksi muokattu:
Tulin tänne poksumaan kun ei uni maistu. Ihanaa, joulukuu, meidän kuukausi!!! Naksuuko teillä muuten maha välillä, mietin onko se jotain kalvojen tai mahan napsumista vai saako vauva äänen aikaan? Meillä kissat on riehaantuneet mökäämään jostain syystä. Rupes jänskättämään kun edellisten vauvojen synnytysten käynnistyessä kissat alkoi melskata ja toisesta tuijotteli mua koko illan kunnes olin "stalkkauksesta" ihan hermoraunio. :D

Hurjasti onnea Kultasiipi91, ViolaRose, Minsku92 ja juron-jaure tyttösistä ja ihanaa että kaikki meni hyvin! :flower:

Tupuna ja Boitsu 36+0 (tai ultran 36+4) :heart: :heart:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä