~*~Joulukuun tonttuset 2013 joulukuussa ~*~ Vihdoinkin meidän kuukausi!

miips: kokoa on mitattu melkein joka kerta, mutta koska vauva on poikkitilassa tai viimeksi oli tulossa käsi ekana, niin ei alatiesynnytystä silloin edes suunnitella... joten koolla ei oo mitään merkitystä. kauniisti on kyllä kasvanut keskikäyrällä koko ajan. Mä kyllä luulen että on hoikka tyttö niinkuin isosiskonsakin, kun esikoinenkin arvioitiin 3,5kg ja oli kuitenkin vain 3005g syntyessään.

nipsu: no hassua, ota noista lekureista sit selvää! :) Tervetuloa mukaan! :)
 
No helloouu ja tervetuloa Nipsu. Ompa kiva kun tulee vielä lisää ihmisiä mukaan. Listaa sut odottajiin.

Huh, alkaa olo tuntua vähä raskaalta. Mutta ei, en vieläkään ole valmis synnyttämään. :D haluan vielä olla raskaana. Huomenna olisi se kauan odotettu, viimeinen ultra.

Paivih ja palleroinen 37+4
 
Onnea Alexa, Merve ja Pohjoistuuli :heart:

Tuntuu niin jännältä, että kohta tuo ihana masumylttääjä on tässä sylissä. Täällä meinaa päivät olla erilaisia, välillä on kärsivällisempi fiilis ja sitten toinen päivä tuntuu että on niin väsynyt tähän kun joka liike sattuu ja olo on niin tuskaisa. Nyt viime yönä puolen yön aikaan alkoi taas viikon tauon jälkeen napakammat supistukset, niitä tuli 15-20 min välein, välillä jopa nukahdin pariks tuntia, en tiedä lakkasko ne siksi aikaa, ehkä kun pystyin nukkuu? Sit ku taas heräsin, sama meno jatkui... Mutta ylläri ylläri, aamun tultua ne taas rauhoittui, eli täällä on taas leppoisa kotipäivä käynnissä :) Ehkä on hyvä et noi supparit tekee tekojaan pikku hiljaa? Toivoa saattaa.

Meinaan olla kans väsy niihin "se on vaan hyvä että on mahassa niin kauan kuin tarvii" -kommentteihin. No niin tietenkin on, mutta se ei helpota omaa oloa ja siks hetkittäinen tuskastuminen on kai ihan normaalia? Kohtahan se sieltä syntyy tavalla tai toisella, tietysti. Pitää yrittää vaan pitää nyt tuskastuneet ajatukset / kommentit sisuksissa :saint: Yhtä jännää tää on miehelle, vaikkakin toisella tavalla. Nään miten turhauttavaa on, kun toinen on koko ajan kipee jne eikä siinä paljon voi auttaa. Ihanasti on kyllä auttanu minkä voi ja tehny kotityöt yms. On tää niin jännää! :xmas:

Voimia kaikille :heart:

Kuppi ja muru 40+5
 
Tulisinko minäkin piiiiitkästä aikaa kirjoittamaa kuulumisia tänne. Oon kyllä koko ajan lukenu tätä ketjua aktiivisesti, mutta oon ollu liian laiska kirjottelemaan! Eli meillehän syntyi siis tyttö 2820 g & 48 cm 27.11. kiireellisellä sektiolla rv 38+4. :)

Pientä synnytyskertomusta sitten (etukäteen jo varoitus, tämä on PITKÄ!): kävin paria viikkoa ennen tytön syntymää synnärin päivystyksessä kun liikkeitä oli koko viikonlopun tuntunut tosi vähän. Siellä kaikki oli hyvin, mutta ultratessa lääkäri sai pienehkön painoarvion ja sain lähetteen äippäpolille vauvan kasvun seurantaan. Maanantaina 25.11. äitiyspolilla sitten lääkäri taas ultrasi, ja laittoi minut nipple-käyrälle eli nännejä hieromalla minun piti koittaa saada aikaan supistuksia. Tämä siis sen takia, että lääkäri halusi nähdä kestääkö vauva pienehkön koonsa takia supistuksia. Vauvan sydänäänissä tuli vähän laskua supistusten jälkeen, ja jouduin jatkuvalle käyrälle synnytyssaliin useammaksi tunniksi. Tuolla käyrät olivat kuitenkin hyvät, ja pääsin kotiin.

Luulin, että kaikki on ok ja lähdin suoraa sairaalasta vanhempieni luokse 70 km päähän kyläilemään kuten aikaisemmin oli sovittu. Seuraavana aamuna 26. päivä kuitenkin sain lääkäriltä soiton, että ovat pitäneet kokousta mun tilanteesta ja haluavat mut takasin käyrille sinä aamupäivänä, ja että saisin varautua käynnistykseen. Ei siinä sitten muuta kun äkkiä laitoin itseni valmiiksi, soitin miehelle ja lähdin ajelemaan sairaalaa kohti, kotoa kampetta mukaan ja synnärille.

Synnärillä olin hetken käyrillä ja pääsin sitten lääkärin tutkittavaksi. Koska kohdunsuu oli sormelle auki, saatiin ballonki laitettua ja sen kanssa pääsin sitten iltapäivällä osastolle odottelemaan tapahtumia. Ballonki aiheuttikin heti kipeitä supistuksia, ja tippui pois muutama tunti sen laiton jälkeen. Sen jälkeen supistuksia tuli vain harvakseltaan eikä kovinkaan kipeitä, kunnes myöhään illalla niitä alkoi taas tulla 5-7 min välein kohtuullisen kipeinä. Minut laitettiin taas käyrille. Siinäpä tuli sitten jälleen parit sydänäänten laskut, ja noin 24 aikaan jouduin synnytyssaliin jatkuvalle käyrälle.

Se yö ja koko keskiviikko 27. päivä vauvan syntymään asti menikin käyrillä maatessa, vain vessassa pääsin käymään tarvittaessa. Olo oli tosi tuskainen kun en ollut saanut syödä mitään edellisillan jälkeen sektiovalmiuden takia ja jatkuva makaaminen puudutti. Supistuksia yritettiin saada aikaan oksitosiinilla, joka ei minulle juuri toiminut. Suppareita tuli suht säännöllisesti maksimiannoksen jälkeen, mutta kovin kipeitä ne ei ollut eikä tehneet mitään kohdunsuulle - tilanne oli sama 3 cm auki kuin heti ballongin lähtemisen jälkeen. Koska oli jo iltapäivä, minulle sanottiin että jatketaan seuraavana päivänä synnytyksen käynnistämistä cytoteceillä. Käyrillä olin kuitenkin edelleen lääkärin määräyksestä siihen asti, että ne näyttää hyvältä.

Illasta olin jo päästä pois käyriltä kun käyrät oli hyvät (ja mulla aivan tajuton nälkä ja halu liikkua!), mutta sitten tuli pari supistusta joiden jälkeen vauvan sydänäänet jälleen laski. Viimeisemmän jälkeen niin, että kaksi kätilöä juoksi huoneeseen ja kesti hetken että löysivät äänet uudestaan, senkin jälkeen syketaso oli vain vähän päälle 110. Minut käskettiin kontilleen sängylle ja sain lisähappea. Kätilöitä tuli huoneeseen lisää ja päivystävä lääkäri soitettiin paikalle. Tässä vaiheessa tiesin jo, että nyt tuli lähtö sektioon. Lääkäri totesi, että kiireellinen sektio ja katetrin laiton jälkeen minut juoksutettiin leikkaussaliin. Tyttö syntyi klo 19.11 pistein 9/9/9. :)

Itselleni ei mitään traumoja tuosta synnytyksestä jäänyt, jossei lasketa harmitusta siitä että alatiesynnytys jäi tältä erää kokematta. Olin osannut varautua tuohon sektioon ja jossain vaiheessa aloin jopa jo tavallaan toivoa sitä, että tilanne saisi jonkinlaisen päätöksen, koska se sängyssä liikkumattomana makaaminen oli todella tuskaisaa. Tärkeintähän tietysti on, että tyttö syntyi terveenä.

Sektion jälkeen saatiin sitten vastauksia siihen, miksi sydänäänet tippuili. Napanuora oli ollut normaalia lyhyempi ja vauvan jalan ympärillä, lisäksi vauva oli avosuisessa tarjonnassa. Lapsivedet oli menneet jossain vaiheessa (mulla ei oo kyllä mitään käsitystä että missä ja miten), minkä takia supistuksen aikana napanuora oli kovassa paineessa ja vauvan sydänäänet laski. Kätilö sanoikin jälkikäteen, että alatiesynnytys olisi ollut pitkä tai ei onnistunut lainkaan, joten hyvä näin. Josko sitten ensi kerralla pääsisi senkin kokemaan. :)

En kyllä tiedä jaksaako tuota kukaan lukea, mutta oon tosi huono tiivistämään! :D

Tunafishu & V pian 2 vkoa
 
Viimeksi muokattu:
Jaksoin lukea Tunafishu synnytyskertomuksen :) niitä on kiva lukee,ku aina ja kaikilla on ihan erilaiset :heart: Paljon onnea teille Tunafishu:flower:, mama-74:flower: ja noie :flower:

Tänään ollu niin tuskanen päivä että! Jotenkin henkisesti on niin väsynyt tähän oloon, ku ei voi paljoo mitään tehä etteikö alkais ahistaa ja supistaa ja ku mies on vuorotyössä ja nukkuu päivisin niin yritän sit pitää tytöt 5 v. ja 2,5 v. suht hiljasina...Hermo kireellä koko ajan ja kaikesta :kieh:! Sit tuntuu kuitenkin et aika loppuu, etten ehi tehä joulua meille, jaksa mennä lapsen kerhon joulujuhliin ja ja ja...:stick: En oikeen osaa päättää et saisko syntyä heti vai hetken päästä ;)! Ärsyttävää tällänen hermoominen ja pelkokin tulevasta! Pelkään edelleen sitä sairaalaan ehtimistä, enkä oo oikein saanu ymmärrystä tai apuu neuvolasta tai keltään, et sais vaan puhuu ja olo helpottuis! Kaikki vaan vähättelee ja sanoo et kyllä se menee omalla painollaan : /! Sori valitus, tän hetkiset fiilikset...

MeMaMi ja poju 37+4
 
Pohjoistuuli, Tunafishu, mama-74 ja noie Onnea kovasti <3
Täälä oli tänään neuvola, kaikki ok! Vauva ei ole laskeutunu , pääalaspäin kuitenki ollu kokoajan.. ei kyllä laskeutunu nuo muutkaan ku ennen synnytystä vasta! Hemppa oli noussu 106-120! Vaikka rautalääkkeetki loppu viikko sitten.. aika hyvä nousu viime viikosta! Täälä ollaan tänään täysaikasia 37+0 poks <3
 
Kiitos onnitteluista ja tsempeistä!

Heräsin tosiaan su-ma välisenä yönä kahden aikaan siihen, että lapsivedet meni. Mullaha alkoi pe irrota se limatulppa pikkuhiljaa. Soitin synnärille, että miten edetään. Neuvoivat tulemaan ambulanssilla A:n perätilan vuoksi. Ambulanssi tuli onneksi nopsaan. Oikeastihan mun ois pitänyt tulla paareilla koko matka, mut miehet totesivat, etteivät saa niillä mua alas, kun olin meillä kakkoskerroksessa. Varovasti kävelin sit portaat alas.

Ambulanssissa tuli ehkä yksi supistus. Oltiin joskus vähän yli kolme sairaalassa. Laittoivat saman tien käyrille ja labra tuli ottamaan verikokeita. Ei kestänyt kauan, kun alkoi supistella ihan urakalla. Samoin tein 2-3 min välein.

Lääkäri ultrasi ja totesi asentojen olevan edelleen samat. Sisätutkimuksessa kävi ilmi, et olin jo 5 cm auki. Eteni kyl melko nopsaan. Ennen sisätutkimusta olivat vielä sitä mieltä, että edetään ennalta sovitun sektioajan mukaan. Sisätutkimuksen jälkeen mua alettiin saman tien valmistella kiireelliseen sektioon. Sektio meni itsessään ihan hyvin.

Lapset syntyi minuutin välein. Ovat tosiaan ihan kunnollisen kokoisia. Lapset ja isä menivät vastasyntyneiden valvontaosastolle. Molemmat olivat hörpänneet lapsivettä ja niille piti laittaa happiviikset (tää on mulla vähän pimennossa joltain osin, kun mä en ollu siellä luonnollisestikaan itse).

Pari tuntia olin heräämössä ja pääsin osastolle vähän jälkeen seitsemän. Poika pääsi saman tien kans osastolle, mut tyttö oli valvonnassa vähän yli puolen päivän.

Ite pääsin tossa kolmen maissa liikkeelle ja pissalle. Kyllähän tuo sängystä nouseminen on aika kankeaa. Saa nähdä miten yön pärjään, kun mies lähti kotiin yöksi moikkaamaan esikoista.

Maitoa ei oikeastaan tule, joten kumpikin on saanut nyt ravintonsa pullosta. Täällä sitä nyt ihmetellään toisiamme.

Häkeltynyt olo, kun vähän tuli noi pari ekstra kiemuraa tuohon matkaan.

Onnea muille vauvan saaneille! Jaksamista odottaville!

Pohjoistuuli ja tuplat
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Neyski
Huuii ku on syntynyt vauvoja. Onnes kovasti kaikille vauvautuneille. Päivittelen huomenna listan kun menen koneelle. Tällä tabletillanon hankala noin montaa päivittää. Aivan älyttömän paljon onnea kaikki! <3

Itsehän kävin tänään äitipolilla kasvukontrollissa RaDi:n takia. Vauva oli n.3500g tällä hetkellä ja täti sanoi sen olevan yläkanttiin, kun toinen arvio oli vähän päälle 3000g. Mutta otti isomman mukaan. Kaikki muutenkin hyvin. Hivenen pehmenemistä oli tapahtunut. Neuvolakortista: "pehmeä, mutta kiinteä, kiinni. 3cm jäljellä."

Paivih ja palleroinen 37+5
 
Herraneaika ku on syntyny vauvoja! ja yhden päivän olin täältä pois?? :D
Onnea kauheasti Pohjoistuuli, Tunafishu, mama-74, noie ja Liise :flower:

Meille tuli ultrassa eilen (39+2) semmosia uutisia että:
-kanavaa jäljellä 1,5cm
-sisäsuu auki ainakin 1cm (lääkäri koski vauvan päätä.. hyi :D)
-vauva on kiinnittynyt
-paino arvio 2965g
-seuraava ultra on 19.12, jossei ole siihen mennessä syntynyt niin käynnistellään!

Jouluksi saadaan vauva!!! :heart:

Neyski +poitsu 39+3 :kiss:
 
Kuppi ! Mulla on sama kyllästymisen fiilis tohon lauseeseen! Varsinkin kun mies hokee sitä kokoajan! Suutuin oikee yks kerta kunnolla että ''helppo sun on sanoa ku mitään tarvi kärsiä'' ja mökötin. :D Mutta tuo on niin rasittavaa! argh. Varsinki ku ite tekee kaikkensa että tää yks tulis jo pihalle täältä :D
 
Ensiksikin: onnea jälleen kaikille vauvautuneille!! :heart: :heart:
Ja sitten omanapapäivitys Taysin reissulta: meidän mönkiäinen oli jo painunut niin syvälle perätilaan että lääkäri sanoi ihan suoraan ettei kääntämistä kannata edes yrittää. Täydellinen perätila, täsmälleen samoin kuin esikoisellakin. Mutta jospa nyt ei tulisi sitä toxemiaa niin saisi ainakin yrittää alatiesynnytystä. Pienikin vauva oli, painoarvio vain 2300g. Sen perusteella lääkäri sanoi että ihan rauhassa voidaan odotella häntä saapuvaksi rv 42 asti ja sitten vasta alkaa katsoa käynnistys yms. asioita, ouh.. En nyt ihan niin pitkälle tätä jatkuvaa närästystä jaksaisi mutta noh, katsotaan miten käy.
Niin ja sen käännön riskit oli oikeastaan "vain" synnytyksen käynnistyminen, vedenmeno sekä vauvan mahdollinen panikoituminen (?) niin pahasti että sektioon joutuisi samantien. Eikä niitä kovin perusteellisesti läpikäyty, sanottiin vaan että "tiesithän sä nää riskit" ja sitte lueteltiin noi em. asiat. Ei kerrottu että mikä se vauvan panikoituminen on, että sydänäänetkö siinä sit laskis vai mitä, jäi nyt arvoitukseksi. Mut kaikenkaikkiaan ihan hyvällä fiiliksellä sai kotiin lähteä ja odottelua tässä nyt saa kovasti harrastaa, kuinkahan jaksan.. Veikkaan että menee hyvän matkaa tammikuun puolelle tämän vauvelin tulo.

Tiikeli ja tulokas, 37 poks
 
Meille syntyi poika heti kun päivä oli vaihtunut itsenäisyyspäiväksi, 4100g ja 55cm, 40+5.

Synnytyskertomus samaan syssyyn: Edellisillan oli supistellut tehokkaasti mutta kivuttomasti, koko torstain oli sen sijaan mitä mainioin olo, kävin joogassakin, ei supistellut lainkaan. Pikkuisen veristä limaa tuli päivän mittaan. Klo 18 tuli 2 kpl kipeitä supistuksia ja menin kylpyyn. Kun moisia tuli vielä pari lisää peruutin (onneksi) miehen iltamenon. Epäsäännöllisiä 30sek supistuksia jatkui 10-20 min välein, väleissä lapsi liikkui reippaasti, kunnes klo 22 tihenivät 5 min välein. Samalla jouduin ramppaamaan vessassa jatkuvasti. Yhtään ei helpottanut, ei voinut esim. istua lainkaan, niin soitimme lapsenvahdit.

Synnärille pääsimme 23.15. Olin hetken käyrillä ja sisätutkimuksessa 8 cm auki. Sairaalassa supistukset tulivat 1-3 min välein, nojasin sänkyyn ja heijasin lantiota ja laskin hengityksiä, koska tiesin, että viimeistään 12 jälkeen helpottaa. Saliin siirryttyä jatkoin samaa ilokaasun kanssa. Välillä kun ehdin niin mies kannatteli minua hetken jumppapallolla niin jalat saivat levätä. Kivut kovenivat ja 23.58 menivät lapsivedet ja samalla tuli painon tunne (en sanoisi ponnistuksen tarve, mutta sitä se kai oli). Ehdin juuri kysyä kätilöltä voisiko enää saada mitään kivunlievitystä, mutta hän totesi, että sinä synnytät nyt ja kysyi missä haluaisin synnyttää (en ollut siis koko aikana ehtinyt sänkyyn asti). Seuraava supistus vei jalat alta, ja tuntui mahdottomalta ajatukselta liikkua jonnekin, joten kysyin kävisikö tässä polvillaan lattialla johon kätilö että sopii, mutta jos tulee joku ongelma ja hän käskee niin sitten on noustava sänkyyn. Kysyin myös mitä pitää tehdä ja hän sanoi, että jatkat vaan samaa rataa, teet mitä keho neuvoo, koitat olla ponnistamatta. Niinpä jatkoin ilokaasun voimin hengittämistä ja seuraavalla supistuksella lapsi syntyi. Viimeinen kipu tuli kun lapsi solahti ulos, mutta mitään hurjaa uutta ei minusta ponnistusvaiheessa tapahtunut.

Synnytys oli kaikin puolin ihanampi kuin olin uskaltanut toivoa, meni niin nopeasti ettei ehtinyt tulla epätoivoa, lapsi voi hyvin ja minä myös, ei tullut repeämiä enkä tarvinnut kipulääkettä jälkeenkäänpäin ja pystyi heti liikkumaan. Aika erilaista esikoiseen verrattuna, tosi ihana kokemus. Kätilö totesi, että sulla on niin tehokkaat supistukset ja menit vaan niiden mukana, niin ei tarvinnut hänenkään tehdä mitään. Tuntui kyllä koko ajan siltä ettei sitä itse päättänyt mitä teki, yksi ainoa asento tuntui mahdolliselta olla olemassa, joten siinä oli. Mieskin onnistui olemaan hyvin tukena kunhan sain hänet vakuutettua että sairaalaan pitäisi lähteä nyt eikä kohta. Nyt kotona palauttamassa esikoisen elämäntasapainoa ja karaisemassa tissejä imetykseen. Pieni on aivan ihana tapaus, nimikin pitäisi vielä keksiä.

Onnittelut muillekin synnyttäneille ja kiitos kiinnostavista kertomuksista! Vielä odottajille ei muuta kuin jaksamista :)
 
Viimeksi muokattu:
Ihana synnytys Paiju, onnea koko perheelle! :heart:

Onnea Liise, Pohjoistuuli, noie, mama-74 ja Tunafishu :heart: Toivottavasti voitte hyvin ja perheet ovat onnellisia! :heart:

Huomenna taas sairaalaan, en ole valmis käynnistykseen ja elättelenkin toiveita että tämä olisi jo kääntynyt raivotarjontaan ja saisin vielä viikon kerätä rohkeutta vauvan tuloon... vai olenko sitten koskaan valmis? :| Mikä mussa on vikana? :(

Voikaa hyvin
tömpsis ja persikka 40+5
 
  • Tykkää
Reactions: ZzR
Paljon onnea kaikille pienokaisen saaneille ja kiitos synnytyskertomuksista! Oliko PAIJU Sun synnytys siis täysin vailla aktiivista ponnistusta? Helpon kuuloinen synnytys,antaa toivoa meille muillekin.

Mistä olette muuten tunnistaneet vauvan olevan perätilassa? Tiikeli ja tömpsis,teillä ainakin pt-vauvat, onko neuvolassa huomattu vai oletteko itse jostain päätelleet? Mulla vauva ollut rt:ssä,mutta tänään heräsi epäilys kääntymisestä.

Pieta ja Junnu 37+1
 
Pieta: mun pt-vauva huomattiin lääkärineuvolassa jo rv 31, mut osas sitä jo vähän epäilläkin kun oli jo kokemusta esikoisesta. Eli pää tuntuu kovana pallona ylävatsalla ja potkut tulee alas. Tää mun vauvaseni pökkii mua päällään niin kovasti et närästys on jatkuva riesa, samoin kun se potkii tonne alakertaan ja rakon seudulle niin se tekee ihan kipeetä, jopa vihlaisee. Melkein kaikki liikkeet tuntuu navan alapuolella, mitä nyt kun on mylläyskohtaus päällä niin kyllä ylävatsan aluekin heiluu pään tahdissa.. Hevivauva.. =D
 
mulla on aina huomattu neuvolassa, että päätä ei löydy alhaalta. sitten lähetetään polille ultraan. ite en oo niin kauheesti osannu seurata vauvan asentoa - vaihtaa sitä kuitenkin niin tiuhaan etten oikein pysy perässä :D kiitos pieta :)
 

Yhteistyössä