~*~Joulukuun tonttuset 2013 joulukuussa ~*~ Vihdoinkin meidän kuukausi!

Onnea taas vauvan saaneille perheille :heart:

Täällä lapsivettä pikkusen hulahti nyt päivällä, eli illalla mennään ainaski näytille sairaalaan tsekkaa tilanne :) Supistuksista ei ole vielä tietookaan... Katsotaan kuin käy ja toivotaan ettei ole vain runsasta valkovuotoa ja väärä hälyytys. Mä en sairaalalta pysty päivittelee tilannetta, eli saattaa olla et palataan asiaan vasta kun ollaan takas kotona, millon se sitten lieneekään :D Hui!

Yliaikaiskontrollinhan olin tänään tosiaan jo ehtinyt maanantaille varata... katotaan osoittautuuko sitten ihan turhaksi.

Tsemppiä kaikille vielä odottaville ja vauvautuneille ihania yhteisiä hetkiä pikkusen kanssa <3

Kuppi ja muru 41+2
 
Täällä ollaan tänään aamusta asti kärvistelty supistuksien kanssa, reisissä tuntuu enemmän kuin mahassa. Saa nähdä meneekö ohi vai tuleeko se pikkuinen jo nyt :eek: Synnärille on ajateltu soittaa ja kysäistä heidän mielipidettä siitä, pitäiskö käydä tarkistuttaan tilanne.. Jännät ajat käsillä.

Judidi ja Venkula 35+3
 
Soittelin synnärille, käskivät ottaa panadolia ja jos vieläkin tuntuu ja pahenee supistukset niin näytille. Vielä on ihan siedettävä olo, vauva kyllä tuntuu painavan alas.

Ootteko muuten muut tietoisia siitä purppuraviivasta? :D Se on siis purppuran värinen viiva, joka ilmestyy pakaroiden väliin kun paikat alkaa kypsymään. Mies yritti kurkkia että onko semmosta ilmestynyt, kuulemma siellä sellainen oli. Se onkin sitten kohta varmaan menoa!

Judidi ja Venkula 35+3
 
Purppuraviiva? No jo on kaikennäkösiä juttuja :D

Vauveli on ja pysyy visusti masussa vielä toistaiseksi. Vaikka, jos meinaa tulla, niin ei kiitos jouluaattona :D Mun täti kyllä sanoi tämän syntyvän 24.12. Klo 18.35. Pitäskö kinkku varulta syyä jo aamulla? ;)

Paivih ja palleroinen 38+3
 
Noniin eli sitä synnytyskertomusta sitten :)

Sunnuntaina illalla alkoi puoli kymmeneltä tulemaan napakoita supistuksia epäsäännällisesti ja ei kovin kipeitä. Menin puolenyön aikaan nukkumaan kun aattelin että taas tätä normaalia supistelua joka kohta helpottaa. No toisin kävi puolenyön aikoihin tuli sellainen supistus jota en ollut aiemmin kokenut. Kipeää teki ja oikein pelästyin. Supistukset jatkuivat aika säännöllisinä heti ja kohta jo 5min välein. Kipeää teki aina supistuksen aikana ja tuntui että pahenee vähän mutta koin että vielä selviää ihan hyvin. Soittelin tunnin päästä synnärille jossa ylläri ylläri juuri sinä yönä sulku ja ohjasivat soittamaan toiseen paikkaan. Soitin kätilöopistolle jossa sama juttu. No loppuenlopuksi minut ohjattiin soittamaan naistenklinikalle jossa siis tilaa oli. Käskivät vielä ottaa panadolia 1g ja jos ei helpota ni lähtee tulemaan. Tunnin päästä tilanne aivan sama ja osa supistuksista tekikin jo todella kipeää (ei kuitenkaan lähellekään sellaista mitä olin synnytyskivun ajatellut olevan). Tilattiin taksi ja oltiin synnärillä vähän ennen kolmea yöllä. Käyrille pääsin ja sitten sisätutkimuksessa jo 4cm auki vaikka siis supistellut kipeästi vain kolme tuntia. Olin niin varma että kotiin joutuisin kiutenkin, mutta kätilö ohjasi samantien synnytyssaliin. Supistukset edelleen pysyivät samoina enkä koennut tarvitsevani muuta, mutta hetken päästä sain jo ilokaasua kun tuntui kivut pahenevan.

Synnytyssalissa meni ehkä sitten puoli tuntia kun jo aloin kaivata epiduraalia. Supistusten välissä ei tuntunut missään mitä aina ihmettelin mutta kun supistus iski niin sai puristaa miehen kättä oikein kunnolla. Ehkä joskus neljän viiden aikaan aamuyöstä sain epiduraalin joka auttoi todella pian. Ennen laittoa paikat oli auki 5-6cm joten synnytys eteni hyvää vauhtia. Epiduralin jälkeen alkoikin seesteinen vaihe ja makoilin varmaan seuraavat kuusi tuntia ilman kipuja ja välillä sain toisen epiduraaliannoksen kun alkoi tuntua painetta. Kätilö kertoi joskus kasin aikaan aamulla että on 9-10cm auki. Siinä sitten ooteltiin että kalvot puhkeaisi. Lopulta kuitenkin kätilö puhkaisi kalvot joskus 9-10 aikoihin ja sen jälkeen olikin jo nopeasti reunatkin hävinneet ja sain alkaa aina supistusten tullessa ponnistaa. Aiemmin oli laitettu oksitosiinitippa mikä alkoi voimistaa supistuksia. Kipua en vieläkään ekojen ponnistuksien aikana tuntenut ja oikean tekniikan löytäminen oli myös tosi haastavaa ja turhauduin monesti. Ponnistusvaihe kesti 1h 7min ja oli ikävin osuus synnytyksestä. Teki välillä kipeää mutta lähinnä tuntu todella epämukavalle joten uskon että puudutus vaikutti vielä jonkin verran koska olin kuvitellut ponnistusvaiheenkin paljon pahemmaksi. Vauva syntyi lopulta 11.17 ja sai pisteet 9/9/10 ja painoa 3505g ja pituutta 52cm.

Synnytys meni mielestäni todella hyvin ja mies ihmetteli myös kuinka sutjakasti kaikki sujui ja sitä etten huutanut hänelle yhtään :D Eli siis paljon parempi kokemus mitä olisin odottanut. Ennakko-oireita synnytyksestä ei mulle tullut vaan olin edellisenä päivänä käynyt ikeassa ja touhunnut kaikkea. Limatulppaa en missään vaiheessa huomannut ja oli kyllä hyvä että tajuttiin lähteä sinne synnärille sitten ajoissa ja kerkesin saamaan juuri sopivaan aikaan kipulääkettä. Toisen asteen repeämät tuli häpyhuuleen mutta muualta en revennyt ollenkaan. Toipuminen alkoi hyvin ja nyt alkaa olo olemaan jo melko normaali mitä nyt univelkaa on vähän.

Vauva on aivan ihana. Imetyksen kanssa ollut välillä haastavaa ja pumppaankin omaa maitoa vauvalle pulloihin ja syötän sitten niistä jos ei muuten onnistu. Suosittelen muuten kaikille sähkökäyttöistä rintapumppua. Niin helppoa ja nopeaa. En pärjäisi ilman koska tissit pakkautuisi muuten ihan täyteen ja ei ole kyllä kiva tunne se. Arki lähtenyt sujumaan hyvin ja onneksi mies on kuukauden isyyslomalla. Koko ajan on huoli vauvasta vaikka kaikki on hyvin ja mielialat vaihtelee jatkuvasti mutta kuuluu varmaankin asiaan.

Tässä vähän mun kokemuksia synnytyksestä ja ensipäivistä. Tsemppiä kaikille synnytyksiin ja vauva-arkeen. Yritetään nauttia joka hetkestä vauvan kanssa :heart:

Miips ja pikkuinen mies 5vrk
 
Equus onnea pikkuisesta! :flower:

Meillä tänään laskettuaika! Mutta ei näy eikä kuulu :( yhyy! Yritän tuudittautua siihen että torstaina käynnistetään, kävi miten kävi :D

Neyski +poitsu 40+0 !!!!! :kiss: :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Judidi !!! Mulla on semmonen purppuraviiva! :D Menee ihan pakaroide ylhäälle asti, näkee sunnillee ilma että täytyy ees raottaa. :LOL:

Luin tossa artikkelia mis luki että ''Tutkimuksissa on selvinnyt, että viiva ilmestyy, kun kohdunsuu on yhdestä neljään senttimetriä auki. Tämän jälkeen viivan pituus kasvaa nopeasti seitsemään senttiin, jonka jälkeen pituus kasvaa hitaasti kohti kohdunsuun täyttä avautumista. '' Ja maanantaina olin sentin verran auki. Toivottavasti tulsi lähtö! Tätä käytetää ulkomailla synnytyksen etenemisen seuraamisee, ettei kokoaja tarvii olla sormi tuola :D
 
  • Tykkää
Reactions: judidi
Onnea kaikille vauvan saaneille! :flower:
Täällä vielä odotellaan, saa nähdä kuinka kauan. Oikeaan käteen on kertynyt kovasti nestettä. Kummasti hillitsee kirjoittamista :p Maksa-arvot olivat taas kohonneet, joten ensi viikon äitipolilla on jo pakko tehdä päätöksiä siitä käynnistämisestä. Kerranhan se jo peruttiin, että tyttö saisi vielä kasvaa. Yhdelle sormelle olin jo auki ja paikat pehmentyneet, mitä nämä termit ikinä meinaavatkin? Vissiin sitä että tässä voi mennä vielä kauan tai sitten ei :) Me ollaan jouluakin vähän etuajassa vietelty, koska pahoin pelkään että aattona ollaan jossain sairaalan uumenissa...
 
Rakas pieni tyttö syntyi 10.12 suunnitellulla sektiolla:heart: mitat 3680g ja 49cm. Sairaalasta kotiuduttiin eilen. Oma toipuminen ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan, leikkauskomplikaationa sain suolilaman ja siihen liittyen sitten todella tuskaiset vatsakivut. Kaikkien kipujen keskellä jouduin vielä nenämahaletkun laittoon.
Vauvalla todettiin lääkärin tarkastuksessa löysyyttää lonkissa ja lastenkirurgi määräs tytön lonkkalastaan 6 vkon ajaksi. Ei onneks varsinaista luksaatiota ollut. Esikoisellakin oli löysyyttä lonkissa, mut silloin selvittiin pelkällä jumppaliikkeiden teolla.
Tyttö melko rauhallinen tapaus, yöllä kyllä syö melko tiuhasti. Maito on noussut hyvin ja imetys sujuu. Omat hormoonit hyrrää ja ei aina tiedä itkeäkö vai nauraa. Onneksi mies on kotona ja ottaa osaa vauvan hoitoon 100 % :sti:) tästä se taas lähtee vauva-arjen opettelu.
Onnea kaikille joulutonttunsa jo saaneille!

kuume84 ja pikkunen 4pvä
 
Tänään alkoi aamulla noin 8:30 säännölliset mutta kivuttomat supistukset, loppuivat kuitenkin siinä yhdentoista aikoihin. Nyt taas seitsemän aikoihin alkoi uudestaan supistella, ja on säännölliset. Selkääkin jopa jomottaa aikalailla samalla tavalla kuin edellisessä synnytyksessä.. Seurailen vielä puolisen tuntia ja soitan taas synnärille.

Judidi ja Venkula 35+4
 
Onnea kaikille lapsen saaneille ja voimia sitä tarvitseville. Ekat viikot on aika erikoisia kun maailma muuttuu ihan täysin :) sitä odotellessa... Kiitos munkin puolesta synnytyskertomuksista. Ne saa mut kyllä jännittämään aika kovin tulevaa. No se on varmaa kun tilanne siihen pisteeseen menee, että jotain tapahtuu unohtuu kaikki jännitys ja alkaa keskittyä tulevaan...

Liitos/nivus kivut helpotti viimeviikolla ja olo on oikeastaan tosi hyvä. Kävely luonaa ja kävin jopa jumpalla <3! Esikoisen kanssa touhuaminen on mukavaa kun pääsee liikkumaan ja olemaan. Jouluvalmistelut on tehty,eli lahjat ostettu :) olen yhdessä tai kahdessa osassa jouluna eletään me siitä huolimatta sukulaisten luona kyläillen. Joulusiivot puoleen taloon odottaa vielä ensi viikolla suoritettavaksi.. Oikeastaan on aika mukavaa odottaa näin joulua vasten (nyt kun on kivuton) kun on tekemistä ja tapahtumia ja ihmiset pääsääntöisesti hyvillä mielin.. Ja tykkään siivota joten siksi se on mainitsemisen arvoista :) toisen suursiivon teen juhannusta vasten.

Vauvaakin varten on jo kestovaipat pestynä ja ladattuna ehkä ne tärkeimmät välineet jotka olen meinannu unohtaa :). Käyttämättömiä tutteja löyty esikon jemmoista. Korviketta en osta kaappiin varuiksi, sen verran saa lypsettyä sitten maitoa tissistä mitä tommonen mini tarvii jos sellanen tilanne tulisi. Maitoa kun tulee nyt jo jos vaan lypsäisi...

Viimeks neuvolassa kaikki oli hyvin ja tuskinpa huomenna mitään erikoista siellä ilmenee. Supistuksia joo on ja epämielyttäviä joo on, sellasia kun pitäisi ei lähimainkaan. kalvot vaan paukkuu kun junnu venyttelyy iltasin ja napa meinaa ratketa.. Semmosta perus lopun alkua kaikki siis on. Eipä o kauaa kun on elämä seuraavalla sivulla ja saa ihmetellä miten sitten taas suoriudutaan :)

Rv 38+3
 
Suuret onnittelut kaikille nyyttinsä saaneille! <3

Joulukuun puoliväli jo... Kovasti voimia ja ihanaa loppuodotusta kaikille, joiden vaavit vielä viihtyy masussa! :) Mulla alkaa jo aivan olla ikävä sitä masua, vaikka en ois uskonut että sanon tämän! :D

Täällä on arki lähteny sujumaan hyvin kahden lapsen äitinä, paljon paremmin mitä olisin uskonut. Jotenkin sitä osaa ottaa rennommin, mitä silloin esikoisen aikana. Nautin vauvasta täysillä, se on niiiiiin ihana. <3 <3 <3 Imetys sujuu hyvin eikä oo yhtään epävarma olo mistään. :) Tiistaina tulee äitiysneuvolan terkka kotikäynnille, jännää nähdä paljonko vauva on saanu lisää painoa! :)

Merve ja pikkujätkä 8 vrk
 
  • Tykkää
Reactions: Sandrastiina
Meille syntyi eilen 14.12 "pieni" poika; 52cm, 4230g ja viikkoja oli tasan 42+0 :)
Yliaikaiskontrolli oli 12.12 ja mulla meni vedet lääkärin huoneessa kun piti ottaa housuja pois sisätutkimusta varten :) Jäin sitten osastolle odotteleen että alkaako supistukset vai aletaanko käynnistelemään. Perjantai aamuna laitettiin ballongi ja illalla kasin aikaan siirryttiin saliin. Synnytyksen kesto oli jotain 13h, josta ponnistusvaihe 21min. Kaikki meni hyvin ja hyvällä tuurilla päästään jo huomenna kotiin :)

Nipsu83 ja poika 1vrk
 
  • Tykkää
Reactions: Jeccika
Onneaonneaonnea kaikille jotka on nyt synnyttäneet! :heart:

Yhdeksän aikoihin eilen illalla sitten soitin synnärille ja kysyin mitä tehdä, kun supisteli kivuttomasti. Käskivät käymään siellä, kun on kuitenkin noin 75km matkaa, ja puhelimessa on kuitenkin vaikea sanoa onko synnytys käynnissä vai ei. Tehtiin siis taas reissu, paikat oli auenneet sormelle koko matkalta, ja pehmenneet viimeinkin kokonaan (ollut siis aiemmin hieman pehmenneet). Saatiin myös taas painoarvio; 2300 grammaa tällä kertaa. Siro vauva kuulemma.

Kotiin vielä päästiin, mutta lääkäri varoitteli että piankin saatetaan joutua lähtemään uudestaan.

Judidi ja Venkula 35+5
 
meille syntyi ihana pikkuveli 12.12 rv41+0 mitoin 3540g ja 50cm! Synnytys sujui suht nopeaa, kipeitä suppareita tuli useamman tunnin, mutta tosi kivuliaista supistuksista laskettuna avautumisvaihe 2h15min ja ponnistusvaihe 2min :) selvisin ilman tikkejä, kaikinpuolin "mukava" kokemus ja eilen päästiin kotiinki :) nyt halimaan 1v4kk isoveliä kun pikkutonttu nukkuu...
 
Onnea vauvautuneet. <3

Tällä mennään tänään neuvolaan. Oiskontuo jo vika kerta, kun joulu sotkee välissä ja laskettu 25.12. Mutta, palleroinen voisi olla epätäasmälinen ja hivuttaa oloaan tuolla sinne vuoden alkupuolelle. :) Minulla ei ole miiiiiiiitään kiirettä saada vauvaa ulos. :) Tai vauvan sinällään voisin haluta, mutta en halua vielä luopua tästä mahasta ja vauvan riehumisista. Ärsyttää kun ihmiset jo kyselee, että " eikö se ala jo syntyä?" EIIEIEIEIEIE, EIKÄ TARTTEKKA VIELÄ.


Paivih ja palleroinen 38+5
 
  • Tykkää
Reactions: Sandrastiina

Yhteistyössä