~*~Joulukuun tonttuset 2013 marraskuussa ~*~

Miips ja DiipaDaapa mulle kans kommentoitiin edellisessä raskaudessa sitä masun kokoa, että onpas pieni! Esikoisen odottajana menin tietenki paniikkiin ja hädissäni sitten neuvolaan hätäkäynnille kuunteleen vauvan sydänääniä, jotka ei tietenkään olleet mitenkään muuttuneet. Neuvolantäti oli ihana ja rauhoitteli et jokaisella on omankokoisensa masu ja eri raskauksissakin sen koko vaihtelee ja ei todellakaan kannata kuunnella muiden hölötystä tommoisesta asiasta. Sen jälkeen annoinkin asian olla ja ihan normaalikokoinen vauva tuli, 3200g. Nyt kun uudestaan olen raskaana ei masun koosta ole huomauteltu, vaikka mielestäni on samankokoinen kuin edellisessäkin. Että ottakaa vaan iisisti ja toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos tommoset kommentit, ehkä ihmiset vaan tarkottaa hyvää vaikka ei aina uskoisi kun kuuntelee noita juttuja. =) Ja sama Minniliinille, anna mennä ohi korvien tommoset iso-masu -kommentit. Masunsa koolle ei mitään mahda ja piste. =)

Tiikeli
 
mun mielestä on ihanaa kun mulla on kuulemma iso masu :) tai ihan sama mitä ne sanoo, kuhan jotain suloista sanovat :)

Ai joulukuisia on jo syntynyt... ööö... no kiva kuulla........ :confused: Oon ollu siinä uskossa ettei kukaan vielä ole jakautunut, jotenkin luulin että edes sen verran täällä kerrottaisiin kun kuitenkin listoilla ollaan? Tuntu vaan oudolta, anteeksi tämä negatiivisuus.... mutta Onnea kuitenkin hurjasti kaikille! Olisi kiva kuulla synnytyksestä ja kaikesta, mutta joo. Toivottavasti kaikki hyvin! :)

Sitten vihdoin kun saan inspiraatiota edes vähäsen laittaa huushollia kuntoon niin hengästyn niin kovin kaikesta, ettei mistään tule mitään! :( Mitenköhän tässä oikeasti mahtaa käydä, vauvalle pitäisi saada koti valmiiksi, eikä onnistu :'(

voikaa hyvin
tömpsis ja persikka 35+4
 
Mä nyt puolustelen noita meidän jo synnyttäneitä sen verran, että osallahan olis saattanut olla LA vasta joulu-tammikuussa ja on syntynyt kuitenkin lokakuun puolella niin siinä on varmaan vähän muutakin mielessä kun se palstalle ilmoittaminen... Plus kun täällä ei tiedetä, onko tilanne edes hyvä vai huono niin halukkaat tulee varmasti kertomaan kuulumisia sitten kun voimat riittää/siltä tuntuu.

Jos totta puhutaan niin olin jo ihan kokonaan unohtanut, että ollaan ryhmä alunperin täältä koottu, että ei mulla olis muistunut pieneen mieleenkään ilmoittaa mahdollisesta syntymästä.. :D
 
  • Tykkää
Reactions: miranenn ja Saru.
En enää ole jaksanut kommenteista niin stressaantua. Vaikuttaa varmaan sekin, etten enää vaapu töissä :). Kahden edellisen raskauksissa en muista, että kommentit olisivat edes vaivanneet. Näin keski-ikää lähestyvänä ilmeisesti alkaa helpommin ärsyttää :D.
Kävin juuri pienellä lenkillä etten aivan tänne sisälle jumiutuisi ja täällä sataa lunta!
 
Kurina: juu on se kiire ymmärrettävää :) Mutta ehkä mä oon vaan niin "surullinen" just tuosta että tää meidän ryhmä hajosi niin kamalan aikaisin, ja että kuten itsekin sanoit, ei edes muista mistä fb-ryhmä on saanut alkunsa. Kun on yhteiseen ryhmään lähtenyt niin kyllä mua ainakin kiinnostaa muidenkin kuulumiset, vauvat ja synnytykset kuin pelkästään "omien kavereiden" ja haluan tietysti onnitella ja kuulla että kaikki on hyvin... kun alussa on lähtenyt yhteiselle taipaleelle siinä uskossa, että tutustuaan ja löydetään vaikka hyviä ystäviä täältä. no joo, se siitä. Onnea kuitenkin vielä kaikille vauvan saaneille! :)
 
Kurina mulla vähän samanlaiset fiilikset että vaikka välillä säikähtänyt tiheitä supisteluja ym ni sitten kuitenkin ollaan vielä jouluun puolessa välissä odottamassa kotona kädet ristissä että vauva syntyis. Sullahan nyt tosiaan ei niin pitkälle voi mennäkkään kun la jo 23. päivä :)

Joo tosiaan tulee ehkä otettua ihmisten kommentteja välillä vähän turhankin tosissaan :p mutta toisaalta ei se ole kivaa kun melkein joka päivä ihmisillä on jotain sanottavaa vatsan koosta tai muusta vartaloon liittyvästä. Ihan kuin se olisi jotenkin nyt hyväksytympää kommentoida mitä sattuu kun toinen on raskaana.

Täällä ootellaan jo innolla torstain lääkärineuvolaa, jossa kuulemma saatetaan jopa ultralla katsoa kokoa. Tai jos ei muuta niin ainakin saisi jotain viitteitä mahdollisesta koosta ulkotutkimuksessa. Neuvolassa kuulemma pitäisi olla lääkäreillä mahdollisuus ultrata mutta ei ainakaan aikaisemmin ole ultrattu eli viikon 27 jälkeen en ole mitään koko arviota saanut ja jos en sitten torstainakaan saa niin jää sitten se asia arvoitukseksi.

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

Miips+pikkuR 36+2
 
Tuosta masun koosta vielä: itsekin kun ensimmäistä odotan niin olen ollut ihan paniikissa, että miksi se maha on näin pieni ja miksi mulla paino vain laskee. Vaan kun kaikki on masussa hyvin ja tyttö kasvaa niin ei enää oo niin hämillään. Tympii vaan kun oma äitikin ihmettelee pientä mahaa, antas jo olla sen siunailun kanssa :p Jokainen meistä on yksilö, joten mahoja on yhtä monen kokoista kuin odottajaakin. Loppusuoralla tässä jo ollaan ja voiton puolella :)
 
Mä oon kans vähän sitä mieltä - ei oo tarkoitus loukata ketään eikä sanoa tätä pahalla - että ois kiva jos ne fb-ryhmäläiset, jotka on täälläkin vielä listoilla ja ovat synnyttäneet tai jotain muita muutoksia tapahtunut, niin voisivat tulla ilmoittelemaan :) Täällä on edelleenkin listoilla ihan hirveesti sellasia jotka silloin alkuaikoina täällä kirjoitteli ja nyt eivät ole enää "mukana"... Jos ite olisin fb-ryhmässä enkä täällä enää kirjoittelis lainkaan niin poistuisin varmaan kokonaan listoilta :) Muakin jotenkin harmittaa kun se fb-ryhmä perustettiin ja vielä suljettiin niin aikaisin... täällä oli silloin alussakin mukavan tuntuista porukkaa kirjoittelemassa, harmi kun ovat kadonneet kokonaan... Usein olen miettinyt, mitä joillekin kuuluu! :)

Mustakin se ois hyvä idea, että kun on synnyttänyt, niin vois poistaa tuolta laskettu aika listalta ja laittaa syntyneet-listalle... tai sit laittaa siihen lasketun ajan perään synnytyksen tiedot: sukupuoli, mitat ja raskausviikot :)

Masun koosta: tuo on niin kurjaa kun ihmiset kokee oikeudekseen kommentoida toisen masun kokoa, olen kuullut kans paljon kommentteja että mulla on iso masu... "ootko ny ihan varma ettei siellä oo kaksoset" tms... omasta mielestäni masuni on ihan sopivan kokoinen ja itse kommentoin muiden masuja mieluummin esim. näin "voi kun ihana/nätti masu sulla" :)

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille! :)

Merve ja masupoju 35+1
 
  • Tykkää
Reactions: tömpsis
täällä ainakin yks, joka oli alkuun aktiivinen kirjoittelija (ja päivitin listaakin pari kuukautta), mut nyt tosiaan tulee hengattua vaan tuolla fb:n puolella. tää on vaan kokonaan unohtunut :( oon kuitenkin käynyt täällä aina välillä lukemassa teidän juttuja, mut oma kommentointi on kokonaan jäänyt. oon kyllä ajatellut tulla sitten ilmoittelemaan tännekin, kun vauva on maailmassa :)

mulla oli viime maanantaina ultra (35+3), jolloin painoarvio oli 2,4kg, ja seuraava ultra 18.11 :) näillä näkymin meille olis tulossa taas pieni ja siro tyttö. ens viikolla on myös lääkärineuvola, et saa vihdoin tietää kohdunsuun tän hetkisen tilanteen.. oon aika varma, et tää tonttu syntyy vasta joulukuun puolella :)

ainiin ja tänään 36+3
 
  • Tykkää
Reactions: tömpsis
Vaikka ite tuolla fb-ryhmässä on, siinä jälkimmäisessä jonka neyski perusti, niin välillä vähemmän täällä tullu kirjoitettua. Ja se ryhmä ei kyllä mene lukkoon keneltäkään halukkaalta. :)
Mutta nyt kun tämä sivu uusiutui ja puhelimellakin helppo tänne kirjoittaa, niin melkein päivittäin täällä käyn. Vaikka mitään asiaakaan ei olisi, niin jotain käyn huutelemassa. :D Ja nyt kun olen päivittäjäkin, niin senki takia.

Olisi tosiaan kiva kuulla noista alkuaikojen mammoistakin jotain.

Paivih ja palleroinen 32+5 vissiin. Enää perässäkään pysy :D
 
Joo tosiaankin on kaikilla mielipide vatsan koosta, muodosta, minun yleisestä kunnostani jne jne. Olen opetellut sellaisen puoliksi kuuntelevan 'niin joo' vastauksen, kun ei ole tuohon oikein mitään sanottavaa. Oletteko te muuten huomanneet joutuvanne tönityiksi? En tiedä liikunko itse jotenkin tökerösti, mutta tuntuu että jatkuvasti joku on kaupungilla peruuttamassa päin mun mahaa, sillä lailla melkosen epäkohteliaasti. Tänäänkin yksi matami tunki ulos kaupasta kun olin jo välieteisessä tulossa sisään ja huusi vielä perään, että eikö voisi ensin päästää toisia ulos. Eikös meitä ole monenkokoisia ja -vauhtisia menijöitä liikenteessä aina?? Kurjaa jos hitaammat saa tällaista kohtelua jatkuvasti :(-

Muuten on jo alkanut tuntua tosi odotukselta tämä odotus, kun on jo jonkunlaisia mahdollisuuksia että kohta syntyisi. Masuasukki on alkanut potkimaan enemmän ja viime yönä heräsin tajuamaan, että eipä olla tehty mitään suunnitelmia synnyttämään lähdön varalle. Pitäisi varmaan tehdä asialle jotain ennen kuin h-hetkellä, etenkin kun esikoinenkin oli ulkona 5h ekoista supistuksista ja nyt on pidempi matka sairaalaan.
 
Moikka!

Eipä oo tullut kirjoteltua pitkään pitkään aikaan.. :/ Mutta eipä tässä ole ollut mitään ihmeellistä kerrottavaakaan :D Tullut enemmän tuolla fb-ryhmän puolella viihdyttyä kun on niin kiva ryhmä sielä!! Toki olen lukenut kaksplussan puoltakin, mutta ihmiset eivät oikeen tänne näytä enään kirjoittelevan :/

Meillä menossa viikot 35+1 nytten. Kaikki mennyt raskauden osilta hyvin, paitsi että tytön tyllerö tykkää makoilla poikkitilassa. Viikon päästä olis viimeinen lääkäri käynti ja siellä katsotaan jos mahdollisesti lähettää käännytykseen, jos ei itse ole siihen mennessä kääntynyt. Käännytyksestä neuvola täti sanoi ettei aina onnistu ja edessä saattaa olla sektio. Nyt oon koittanut itteäni skarpata siihen, mikä on ollut tosin vaikeea kun joka suunnasta vaan puhutaan sektion negatiivisistä puolista.. :( Harmittaa kun asia ei ole mun päätettävissä, niin miksi ei voitaisi kertoa mulle vaan niitä positiivisia asioita?

Neuvola kuulumisia viikolla 34+0: paino noussut +500g viikossa ja yhteensän nyt 7,3kg. RR oli 124/82, sf-mitta 30cm ja vauvan syke 150 :)

Hankinnoista: Meillä on ihan kaikki ollut jo valmiina pidemmän aikaa. Mä oon kauhee stressaaja ja tykkään että kaikki on ajoissa valmista/tehty. Joululahjatkin käytiin pari viikkoa sitten kaikki ostamassa..:D

Nimi asiaa: Meidän tyttöä on kutsuttu jo pitkään Linneaksi. Tahdoin että nimeä aletaan käyttämään jo odotusaikana, ettei sitten jää mitään mahanimiä syntymän jälkeen käyttöön.

Oisi kiva kuulla suljetun fb-ryhmänkin kuulumisia. :) Täältähän me kaikki alunperin lähdettiin alkuraskaudesta liikenteeseen :)

Saanu ja Linnea 35+1 <3
 
syyselo: hui! jännää!!! :hug: estelläänkö sulla vielä vai saako vauva tulla jo? :hug:

saanu: mulla oli kiireellinen sektio, koska tyttö oli tulossa käsi edellä. Negatiivista siinä oli se, että mies ei päässyt mukaan koska mut piti nukuttaa ja se että jouduin odottamaan supistusten kanssa siinä pöydällä yksin peloissani kamalan kauan... mutta leikkaus sujui hyvin ja hienosti, mies jännitti oven ulkopuolella ja sai sitten pian tytön pestäväksi ja hoidettavaksi :) Mä sain heräillä synnytyssalissa kun mies vaati ja sitten näin vauvan ja miehen kun heräsin :) Tytölle ei tullut mitään komplikaatioita sektiosta, ei ole ollut allerginen, ei ollut "käynnistysvaikeuksia" ei mitään :) Mä söin kuukauden särkylääkkeitä ja pari ensimmäistä päivää oli mahdoton liikkua, mutta sen jälkeen liikuin jo melko normaalisti :) Maitoahan mulla ei tullut koskaan tarpeeksi, mutta sitä ei tiedä johtuiko se sektiosta vai jostain ihan muusta. Ei mulla ole mitään muuta negatiivista sanottavaa sektiosta kuin se, että seksi kiellettiin ensimmäisen kuukauden ajalta ja seuraavaa vauvaa joutui odottamaan vuoden ennenkuin sai alkaa yrittämään (suosituksia kai nekin vain oli, toisille ei sanota sellasia ollenkaan). Nyt en halua sektiota koska pelkään että sitten kielletään useamman lapsen tekeminen jos on kaksi sektiota takana, mutta ei kai se aina niin mene onneksi. Oletko kokeillut niitä käännytyskikkoja, vyöhyketerapiaa jne? Jos tässä nyt olisi edes pari positiivista kommenttia ja ajatusta sektiosta sua auttamaan :)

mulla on huomenna ultra, vähän taas jännittää :)

voikaa hyvin!
tömpsis ja persikka 35+5
 
Viimeksi muokattu:
Syyselolle onnittelut pikkuisesta vauvasta :heart:

Mä olen niin laiskasti täällä myös käynyt, mulle voisi päivittää tuonne etusivulle poikalupauksen :heart:

Ajaltella että loppusuoralla mennään, mullakin tänään tasan kuukausi laskettuun ja moni on vielä pidemmälläkin :) Mihin tämä aika on oikein hurahtanut?!

Täällä myös vauvalla masussa kaikki hyvin, rakenneultran jälkeen en tosin ole pikkuista nähnyt kuin vilaukselta yhdessä ultrassa eikä mitään painoarvioitakaan ole meille tehty. Parin viikon kuluttua olisi lääkäriaika äippäpolille, sitä odotellessa :)

mileon ja masumuru 35+5
 
Oi oi onnea Syyselolle pienestä tytöntylleröstä! <3 Ensimmäinen "ketjuumme" syntynyt vauva! <3 :) Nyt näitä alkaa varmaan sit putkahtelemaan...

Vauvan liikkeistä: täällä on nyt hiljaisempaa ollut pari päivää... Terkkari sanoi neuvolassa, ettei liikkeet missään vaiheessa vähene, vaan muuttuu vain... Ehkä tää vauva on sit vaan jo niin iso, ettei mahdu kunnolla enää potkimaan :) Muistaakseni esikoisestakin oli sama, käytiin liikehälytykselläkin ketran synnärillä. Toivottavasti kaikki menee loppuun asti hyvin, olo alkaa jo olla aika malttamaton. <3

Merve ja masupoju 35+3
 

Yhteistyössä