~*~Joulukuun tonttuset 2013 marraskuussa ~*~

Hanne toivottavasti kaikki menee niin hyvin kuin vain voI! Täällä peukut pystyssä. Koska selviää lisää?

Iikki & Noie, tervetuloa! Kävin Kättärillä tutustumiskierroksella, ystävällinen, mutta jotenkin vähän sellainen 'ahdas' tunnelma jäi. "Ei ole tohveleita ja päiväkahvit on säästetty pois, mutta älkää tuoko liikaa tavaraa kun ei mahdu huoneisiin". Aion yrittää tälläkin kertaa naikkarille synnyttämään kun viimeksi oli hyvä kokemus, mutta tuonnehan sitä todennäköisesti päätyy, ellei sitten taksilla Porvooseen..Amme kyllä vähän kiinnostaisi, mutta niitä on 2/18 huoneessa, eli tuskin vapaana.
 
Heips!

Täällä poksuu tänään rv 36+0! :heart: Esikoinen syntyi rv 40+1, joten jos tämä tulee samoihin aikoihin, tässä ois vielä neljä viikkoa odoteltavaa... kuulostaa pitkältä, mutta niinhän se odottavan aika aina on. :) Jos ajattelee toisinpäin, että silloin rv 4, kun teki positiivisen raskaustestin, odotettavaa oli vielä 36 viikkoa! :D

Täällä on tosi ruman näköistä ja harmaata. :( Sataa jotain veden ja rännän tapaista sekoitusta... Odotan jo niin lunta ja pakkasta! Ja joulua! Olen niin jouluihminen... tälläkin hetkellä soi taustalla joululaulut, poika on päikkäreillä... :p

Uusille tervetuloa mukaan! :) Ihanaa, kun täällä on nyt ollut näin aktiivista. :) Itsekin on ihan pakko joka päivä täällä nykyään käydä!

Hanne70: Voi kun kuulostaa pelottavalta, onneksi oot kuitenkin nyt hyvässä seurannassa ja noin pitkillä viikoilla. :) Tsemppiä sinulle ja toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun asti!

Tilasin äsken "vähän" joululahjoja lapsille, esikoiselle ja tälle masuvauvalle... huh, tais vähän karata käsistä, mutta nyt on ainakin ihania vaatteita koko kevääksi molemmille... Oon ihan hurahtanut lastenvaatteisiin, varsinkin noihin vähän uusretrotyylisiin ihaniin kuvioihin...

Eilen illalla ja viime yönä oli tosi outo olo, mahaa kiristi niin että tuntui kuin koko vatsanahka repeytyy... Tosi tukala olo. Yöllä näin tosi levottomia unia, että oisin ollut ollut vasta alkuraskaudessa ja kävin ultrassa, eikä kohdusta löytynykään mitään... Sit kun heräsin, ihan vauhkona tunnustelin masua ja liikkeitä. Aamulla kun poika heräs, se kysyi: "Äiti, mitä sun masulle on tapahtunu?" Olin silleen, että mitä ihmettä?? Poika kokeili masua ja sanoi: "Kun se on ihan tuollainen". En sit tiedä, mitä toi kohta 3 vee oikein tarkoitti... :D Huomenna neuvola ja aion puhua siellä tästä vähän huolestuneesta mielialasta, liikkeiden vähyydestä ja pelostani, että tää masuvauva on ihan hirmu suuri. Teidän juttujakin kun oon lukenut, niin melkein kaikki teistä on olleet nyt jonkinlaisessa painoarviossa ultrassa. Itse en ole ollut yhtään missään eikä täällä päin pääsekään. Vaivaa mieltä. :/

Sori omanapainen kirjoitus tällä kertaa. Ihanaa isänpäivää kaikille sitä viettäville! :)

Merve ja masupoju 36+0
 
  • Tykkää
Reactions: helena85
Liikkeiden vähyys välillä näyttää huolestuttavan useimpia meistä:( viimeksi muutama tunti sitten minua, kunnes taas liikkui. Todella vaikeaa tulkita sopiva liikkuvuus näin ensi kertalaisena.

Miehen kanssa ollaan mietitty, että miten isyysvapaa kannattaa aloittaa, heti synnytyksen alettua vai sitten kun kotiudutaan..miten te muut?

vk 36+3
 
Meillä on niin, että jos sattuu joulun aikana tämä meijä masuvauva syntyvän, niin vasta tammikuun puolella isäntä ottaa sitä isyysvapata. Heillä on tehdas kiinni yli uuden vuoden näillä näkymin. Mutta jos menee yliaikaiseksi niin sitten luultavasti kun kotiudutaan vauvan kanssa.
 
Onnea Syyselolle vauvasta! :)

En tainnut viikolla käydä kirjoittelemassa neuvolakäynnistä tänne niin kirjoitanpas nyt. Verenpaineissa alapaine oli matalampi kuin yleensä, siitä siis johtuu se, kun mua on huimannut hieman. Masumitta oli 25,5cm, se oli pudonnut alakäyrälle, mutta siitä ei kuitenkaan sanottu mitään :eek: Painoa on tullut tähän mennessä 12 kiloa. Vauvan sykkeet 140, siinä ne on koko ajan ollutkin. Neuvolantäti arvuutteli että olisi poika tulossa :) Senpäs näkee sitten, kun saa käärön syliin. Sain myös joitakin imetysvihkosia neuvolasta, mutta eipä niissä ollut oikein uutta asiaa.

Imetysliiveistä Minä aijon käyttää samoja abecita-merkkisiä liivejä, jotka ostin viime raskauden lopussa paikallisesta alusvaateliikkeestä. On hyvät ja sopivan kokoiset :) Hyvin palvelivat viime imetyksen :)

Täällä pesänrakennusvietti vaan kiihtyy ja kiihtyy. Oon ommellut vauvalle pari vaatetta ja torkkupeiton :heart: Ei oikein meinaa enää keksiä tekemistä, kun kaikki on valmiina... Kantoliina on ainut asia mikä puuttuu, ajattelin sellaista kokeilla, kohtahan tulee veronpalautuksetkin... :)

Judidi ja Venkula 30+5
 
Heippa!!

Hui, että miten pikkaisia vauvoja jotkut ovat jo saaneet! Toivottavasti kaikki on hyvin ja vauvat ovat sinnikkäitä elämänjanoisia ja ennenkaikkea kehittyneet riittävästi. Ite en kyllä toivo vauvan pyrkivän pois yksiöstään seuraavaan kuukauteen vielä, mutta näit asioitahan ei voi päättää.

Aikaisempiin kommenteihini palatakseni niin totta kai on tilanteita synnytyksen aikana jolloin ei saa liikkua vaikka haluaisi. Normaalisti etenevästä synnytyksestä on omat kokemukseni joten siksi suosittelin liikumaan ennemmin kuin makaamaan sängyssä.

Imetysliiveistä sen verran, että olen B75 ja nyt mulla on jo käytössä esikoisen isoimmat D80 liivit ja joudun siis vielä kokoa suuremmat kyllä ostamaan kun maito nousee ei nääkään riitä. Suosittelen hankkimaan sellasia joustavia treenitopin näkösii liivejä ekoille metreille ne on tukevat ja mä en ainakaan voinu kuvitella pitäväni yöllä kaarituellisia liivejä kun tissit oli niin sairaan kipeet ekat kuukaudet. Myös tpaidat joissa on toppi ommeltuna sisälle on tosi hyviä.

Täällä osakestoillaan esikon kanssa ja kakkosen kanssa ehdottomasti jatkan samaa linjaa. Nyt kun on harjotellu yhden kanssa niin ehkä helpommin pääsee vauvtiin kakkosen kanssa. Katson toki oman voinnin mukaan asiaa. Sen verran voin valaista, että vastasyntyneen päälle ei äitiyspakkauksen kestovaipat vielä istu päälle.. Vaan pienempiä pitää olla.

Mulla ei mitään kokoarviota ole tehty eikä tehdä enkä aijo ylimääräsiä ultria maksaa. Vauva tuntuu mahassa isolta, mut niin sen taitaa kuulua tuntuakkin. Liikkeet kiristää ihoa, mut kohtahan tuo siellä vaan makoilee eikä paljon tosiaan liiku kuntila loppuu.

Unet on menny ihan plörinäksi ja nukun 2/3h pätkissä jollei esiklo herätä sitä ennen. Supistelu on voimaaksta öisin ja polttaa nivusia sekä kohdun pohjaa. 2vko päästä on toka neuvolalääkäri joten saa nähdä onko täysin vaarattomia puristuksia.

Kovasti jännittää nähdä minkä näköinen vauva on ja siksi odotan kuumeisesti synnytyksen alkamista vaikka siihen on vielä aikaa. Neuvolasta ei mitään uusia uutisia. Painoa edelleen 500g/vko, (14kg tullu) paineet hyvät ja vauva ok. Oon aika harvaan käyny neuvolalssa kun voin hyvin enkä jaksa siellä ravata joten maksimi välillä ollaan menty.

Sairaalakassia en kyl aijo pakata ja mies saa tuoda vauvalle vaatteet kun joskus kotiutuu. Talvivaatteet ja villapuvut laitan kyl kaukaloon valmiiks mut muut vaatteet saa valkata vauvan vaatteista. Hammasharjan, meikkipussin, rahapussin ja laturin otan mukaani kun lähden kaiken muun saa sit kyl sairaalasta tai joku voi tuoda ne mulle.

Isyyslomaa ei kannata alottaa ennenkun äiti ja vauva on kotona. Esikoisesta voi olla 3-5pvä sairaalassa (riippuen toki sairaalasta) joten turha niitä on iskän kuluttaa. Me ei oll vielä puhuttu miten mies jää kun laskettuaika on keskellä pyhiä. Mummot tai meidän sisarukset varmaan tulee mun avuksi päivisin jos mies käy välipäivinä töissä.


Rv 33+3
 
Huomenta! Laiskasti on tullut kirjoiteltua, mutta aika on vain vierinyt viikko viikolta eteenpäin ja nyt taisi alkaa todellinen odotus, kun äippäloma alkoi.. Ja ihan pihalla, mitä sitä tekis. Kuudeltahan tuli jo herättyä, ihan kuin töihin tarvitsisi mennä. Mutta jos tässä pikkuhiljaa alkaisi järjestelemään kaikkea pikkuisen tuloa varten. :)

Minsa 35+0
 
Täällä valvottu melkein koko yö supistusten kanssa.. Illalla alkoi tulla suht säännöllisesti kivuttomia ja myöhemmin myös kivuliaita supistuksia, jotka tuntuivat alavatsan lisäksi alaselässä ja takapuolessa asti, mutta ei siis olleet mitään järkyttävän kipeitä. Tuli taas kuitenkin mieleen et nytkö tässä pitäs synnyttämään lähteä vai mitä.. Vauveli liikkui onneksi todella reippaasti supistusten välissä mutta silti huolettaa että onkohan noista jotain haittaa vauvalle :/ Nyt sitten aamulla useampi harkkasupistus mutta ei sen kummempaa. Onkohan tää nyt sit tällästä joka yö seuraavat kolme viikkoa :D

HANNE70 todella pelottavalta kuulostaa nuo laajentumat. Tsemppiä ja eiköhän lääkärit onneksi osaa asiansa :)

Tervetuloa myös muille uusille kirjoittajille!

Miips ja pikkuR 37+2
 
Noista isyysvapaista vielä että me oltiin mietitty ottaa se perhehuone jos mahdollista eli tarkotus olisi että mies alottaa vapaansa heti kun synnyttämään lähdetään. Toisaalta jäin miettimään et jos ei perhehuonetta saada ni vaikka siellä sairaalassa saisi mies olla aamusta iltaan ni ehkä ne vapat olisi kivempi käyttää kuitenkin kotona. Tuntuu vaan jotenkin oudolle jotenkin että mies malttaisi olla töissä heti esikoisen syntymän jälkeen ja toivoisinkin että hän olisi mukana heti alusta asti opettelemassa uutta arkea, mutta kokemusta ei ole joten mielelläni kuulen lisää teidän muiden kokemuksia asiasta :)
 
  • Tykkää
Reactions: tömpsis
Terve taas kaikille,

Neuvola takana. Tästä lähin siellä käydäänkin sitten joka viikko. Verenpaineet nousseet ja hemoglobiini laskenut, muuten kaikki tuntui olevan reilassa. Rautalisää ei nyt vielä kuitenkaan ole pakko aloittaa. Ajattelin että yritän mennä rautapitoisilla ruuilla kun mun vatsa on muutenkin hieman huonossa hapessa enkä usko että nuo rautatuotteet sen olotilaa ainakaan parantavat. Kyselin samalla tuosta runsaasta lapsiveden määrästä ja ei ne siihen neuvolassa osanneet mitään sanoa, kuten vähän ajattelinkin. Hassua vaan kun olen lukenut että toiset ovat joutuneet sen takia seurantaan ja meille sanottiin että ei siitä voi mitään haittaakaan olla. Verenpaineita pitää nyt alkaa kotona taas mittailemaan.

Kovasti neuvolassa kyselivät imetyksestä ja tajusin siinä että enpä ole asiaa kamalasti ajatellut. Synnytysfiiliksistä myös kyselivät ja siihen onneksi tajusin sanoa että kauhiasti yliajalle en toivo että tämä menee sillä meillehän on todettu että vauva on geneettisesti isokokoinen. Lupasi, että äidin toiveita tässä kyllä kuunnellaan...no, saapa nähdä.

Sokereiden kanssa on taas hieman ongelmia. Nyt ne meinaavat aina päästä liian matalalle. Viime yönäkin söin kolmen aikaa yöllä (joo, meillä ei ihan kamalasti enää nukuta) purkillisen rahkaa omenahillolla jossa siis sokeria ja silti aamuarvo oli vaan 3,9. Ehkäpä siinä vaiheessa kun vauva on syntynyt niin osaan pelata näiden sokereiden kanssa....Painoa kasassa nyt sen reilut 20 kg ja olotila on oikeasti tukala. Aikamoista tsemppiä tarvitaan että vielä viikkokausia jaksan tän turvonneen olotilan kanssa...

Meille annettiin myös se liikelaskentaohje joka hieman aiheutti jo alustavasti ahdistusta. Kuten olen varmaan todennutkin mietin masuasukki on aika rauhallista sorttia. Kyllähän liikkeitä tulee, mutta hän on ollut samassa asennossa jo monta kuukautta. Mistä sitä sitten tietää koska pitää huolestua kun seurantaa ei tarvitse tehdä edes joka päivä? ja miksi se pitäisi tehdä illalla vai tarviiko sitä tehdä illalla? Taas yksi huolenaihe lisää.

Isän vapaista - meillä ukko varmaan jää kotiin heti syntymästä. Virallisesti isyyslomalle sitten joskus. Onneksi hänellä todella joustava työ joten voi tehdä kotoakin ihan mainiosti ja käy sitten välillä toimistolla jos on tarvetta.

Miips - toivottavasti laantuvat ettei tarvitse seuraavia viikkoja niistä kärsiä. Täällä ollaan edelleenkin epätietoisia siitä miltä kivulias suppari tuntuu. Noh, eiköhän luontoäiti kohta puoliin ala asiaa opettamaan.

Olipas tänään paljon asiaa....

Maikkis 36+5
 
Heips!

Sandrastiina: Onko joku muukin meidän pinossa saanut jo vauvan? Täällä ei ainakaan tietoa muista kuin Syyselon vauvasta. Ehkä siellä fb-ryhmässä sitten? Ja tosiaan, ei kai sitä kukaan muukaan toivo vauvansa syntyvän ennen aikojaan, mutta joskus sellasta vaan tapahtuu eikä sille mitään mahda. Itse kyllä toivon, että vauva pysyisi masussa vielä pari viikkoa - sitten ois se rv 38 täynnä. Toivottavasti vauva pysyy masussa niin kauan kuin sillä on siellä hyvä olla. :)

Maikkis:) Minäkin muistan kun mietin ja jänskäsin esikoisen aikana, miltä se eka kivulias supistus tuntuu... Mua ei supistanut koko raskauden aikana. Esikoinen syntyi rv 40+1, ja eka kivulias supistus mulla tuli rv 39+4. Se tuli yöllä ja se oli kyllä heti niin kipeä, että rupesin katsomaan kelloa... pari kolme päivää niitä supistuksia tuli sit enemmän ja vähemmän epäsäännöllisesti... kunnes sit rv 40+0 lähti tulemaan 5-7 min välein. Kyllä kai sen tälläkin kertaa sitten tietää.

Täälläkin neuvola takana, rv 36+1. Kaikki oli ok... Painoa oli tullut nyt vähä enemmän, mutta yhteensä koko raskauden aikana 10 kg tullut ja terkkari oli sitä mieltä, että se on tosi sopiva. Kerroin huoleni vauvan painosta ja terkkari sanoi, että voidaan siinä rv 38+ käynnillä sitten vähän tehdä sisätutkimusta ja irrotella kalvoja, jos näyttää että kohdunsuu on kypsä. :) Ja kokeili ja paineli tarkasti vauvaa ja vauvan päätä, sanoi ettei vauva hänestä tunnu mitenkään isolta, arvioi painon olevan nyt n. 3 kg ja pääkin tuntui sirolta. Jäi hyvä mieli tuosta käynnistä. Ens viikolla taas uudestaan.

Merve ja masupoju 36+1
 
Heippa kaikille.
Tänään oli neuvola ja kaikki oli taas just niin kuin pitääkin, kuten koko raskauden ajan ollutkin. Painoa tullut raskauden alusta 9 kiloa, mikä on ihan sopivasti niin minun kuin terkan mielestä. Pistettiin samalla tällä kertaa influenssarokote.

Terkka kertoi sellaisen ilouutisen että rv 36 lääkärissä tehdäänkin kokoarvio, joko käsikopelolla samalla kun määritetään tarjonta tai sitten ultralla, jossei asento oikein selviä varmaksi. Olin melko varma ettei helsingissä enää mitään ultraa tai arviota tehtäisi. Olen koko ajan varautunut nelikiloiseen vauvaan,koska itsekin olin iso, joten sinällään koko ei jännitä.

isän vapaista ajateltiin että otetaan syntymästä lähtien se kolme viikkoa. Miehen työvuorosuunnittelija kyllä jotenkin nihkeästi suhtautui tuohon, ihmetteli miksi mies haluaa vapaata, jos minä olen vielä sairaalassa. Meidän mielestä taas olisi todella outoa, jos mies menisi johonkin yövuoroon tai seuraavana päivänä töihin kun vauva on vastasyntynyt. Kai nyt isä haluaa olla aamusta iltaan vastasyntyneen tyttösen kanssa ja tutustua häneen eikä mennä töihin..

Keskiviikkona kättärille tutustumaan. Synnyttäneiden osastolle kuulemma tuskin pääsee ollenkaan kun on tämä influenssakausi, mutta todella kiva mennä!

Ainiin, voin suositella kaikille Jukka Rasilan isyyspakkaus-komediaa, jotka asutte pääkaupunkiseudulla, todella hauska ja mies sai siitä erityisen paljon irti.

Tänään alkoi myös raskausajan ja synnytykseen valmentava jooga. Onko kukaan muu innostunut luomusynnytksestä? Haluan ihan hirveästi synnyttää ilman lääkkeellistä kivunlievitystä ja kokeilla vaihtoehtoisia kivunlievitystapoja, mutta en tietenkään tyrmää lääkkeitä, jos sellainen tilanne tai kipu tulee eteen, että niitä tarvitaan.

Iikki ja tyty 34+0
 
Supistuksista: Niin ärsyttävältä kuin se kuulostaakin, niin sen kyllä tietää kun on tosi kyseessä :). Itselläni 1. synnytyksessä supistukset alkoivat lievinä ja siitä sitten pikku hiljaa muuttuivat kivuliaammaksi. Myöhemminkin olisi synnärille ehtinyt. Toisessa synnytyksessä taas jäi lievä vaihe kokonaan pois.

Täällä on nyt ollut niin paljon keskustelua ettei tiedä mitä kommentoisi! Kestovaippoja on tarkoitus käyttää ja muutaman olen ostanut. En ehkä aivan aluksi. Influenssa-rokotetta en ole ottanut.

Liikkeistä: Itselläni on todella vilkas vauva. Liikeseurantaa ei tarvitse tehdä. Toisaalta sitten kun on hiljaisempaa mahassa, niin hermostus on sitäkin suurempi. Saattaa nimittäin olla parikin päivää, että vauva ei olekaan niin vilkas. Olen kyllä miettinyt sitäkin, että kun vauva on eri asennoissa, niin sekin vaikuttaa liikkeiden tuntemiseen. Vaikka toki ne näillä viikoilla tuntuvat enemmän kuin hyvin!

Tänään olisi äitipolikäynti. Seuraavat lapsiveden määrää ja vauvan kasvua. Kokoarvio jännittää. Viikkoja 36.
 
Onnea kovasti syyselolle! <3
Täälä liitoskivut vaivaa, tuntuu ku jalkojen välissä olis pallo ja vihloo vietävästi..
supistuksia on päivittäin, kivuttomia ja kipeitäki, mutta aina pari kerrallansa vaan.
Perjantaina on neuvola ja sitte 3viikon päästä tasan vimppa lääkärineuvola niin saa tietää missä alapäässä mennään :D
Tulispa ennen jouluaattoa, niin että pääsis jouluksi kotiin <3
33+1 tänään
 
Judie Mulla on hyvä tilanne siellä kohdunseinämässä, ei ole ohentunut edellisestä käynnistä ollenkaan. Joten ei ole kuulemma syytä kiirehtii leikkauksen kanssa niin se tehdään vasta 39+ viikolla, et ei tämä paljoo ennakkoon tule :) Mä oon ite ihan romuna, olo tosi huono koko ajan, ei saa nukuttuu ja sattuu joka paikkaan, liikkuminen hankalaa... Mutta vauvalle parempi näin kuitenkin :) Ja siis saatiin leikkauspäivä ja kertaakaan ei tarvi enää äitipolilla käydä ellei tule hirveitä kipuja tai tietty jos synnytys käynnistyy ennen tota niin sit tarttee leikata aijemmin, mutta tuskin kun ei noi edellisetkään ole ollu tulossa itekseen missää vaihees. Mä siis luulen että mulla ne kiinnikkeet on se huonompi homma kuin toi kohdunseinämä ja yhdessä tekevät asiasta hankalemman. Toivottavasti leikkauskin menee hyvin... Lääkärit pelotellu tarpeeks huonon näkyvyyden aiheuttamista riskeistä. Pahimmalla riskialueella on virtsarakko ja paksusuoli ja vähän vähemmän pahalla alueella ne isot verisuonet... Mutta vaikka kuinka tota leikkausta pelkää niin se on väistämätön tässä vaiheessa. Olispa se jo ohi! Ja vauva sylissä :heart:

Tapasin muuten äidin jolle myös oli toisen sektion jälkeen sanottu ettei kolmatta suositella, oli kolmannen silti tehnyt ja kaikki menny hyvin ja sit jo kielletty tekemästä enempää ja kun tapasin hänet oli hänellä parin viikon päästä neljäs sektio edessä. Ja hänen kohdunseinämän tilanne oli paljon huonompi kuin mulla. Oli lohduttavaa kuulla ettei tosiaan ole ainoa, varsinkin kun se yksi lääkäri mua niin syyllisti tästä. En häntä sen kummemmin tunne niin en tiedä miten sektio on mennyt, mutta varmasti se on tehty jo.

Poikienäiti 36+1
 
Paljon onnea Syyselolle!

Tsemppiä Hanne70!

Minä kävin viime viikolla magneettikuvassa ja eilen oli synnytystapa-arvio äitiyspolilla. Kovasti olivat lääkärit keskustelleet keskenään ja kaikki tulleet siihen tulokseen, että alateitse synnyttämiselle ei ole estettä. (Mulla siis rakenteellista vikaa lannerangan ja ristiluun alueella). Todennäköisesti häntäluu tulee murtumaan, mutta siitä ei vauvalle haittaa ole. Itsekin haluan alateitse synnyttää, vatsassa ja kudoksissa on jo ihan tarpeeksi arpia... Toivottavasti menisikin kaikki ok. Pelkopolin käynneistä olen hyötynyt ja saanut itseni valmennettua suhteelliseen rauhalliseen olotilaan. Nyt vaan odotellaan. :) Onko kukaan muu käynyt pelkopolilla?

Eilen oli vauvan painoarvio 3145 g ja kaikki hänellä hyvin. Kohdunkaula on lyhentynyt kokonaan ja kohdunsuu on pehmeä ja auki sormelle. Lääkäri sanoi, että synnytys todennäköisesti käynnistyy la aiemmin (la 6.12.). Kieltämättä viime viikko on ollut jo aikamoista tuskaa liikkumisen kanssa, kun liitokset antaa myöten, vauvan pää painaa ja kipuja on. Kivuliaita supistuksia ajoittain on myös. Kotona on kaikki valmiina ja sairaalakassi nököttää nurkassa odottamassa lähtöä. On tämä vaan jännää aikaa!

Mies jää isyyslomalle sitten, kun pääsemme sairaalasta pois ja pitää vuosilomaa samaan syssyyn. Voisi olla siten noin kuukauden meidän kanssa kotona. :) Kestovaippoja en usko käyttäväni..sen näkee sitten miten asiat lähtevät sujumaan. Imetysliivejä olen ostanut kahdet ja niitä pitänyt koko raskauden ajan, kun rinnat kasvoivat aluksi sen yhden kuppikoon verran. Kaarituettomia ovat ja en vielä viitsi enempää ostaa, kun ei tiedä miten turpoaa tuo etumus maidon noustua kunnolla. Nyt kyllä jo esim. saunassa tulee maitoa rinnoista, mutta koko ei ole vielä suuremmin muuttunut. Vauvan liikkeet ovat olleet sopivan vilkkaita. 1-2 päivää viikosta on yleensä hiljaisempia päiviä, jolloin lepää enemmän ja sittenhän sitä itse on ihan vauhkona kuulostelemassa ja tökkimässä, että mikä hätänä.

Kiva, kun mies lähtee huomenna koulutukseen keskelle ei mitään 200 km:n päähän. Onneks on kännykät keksitty! :)

Voimia ja jaksamista kaikille!

Liise ja poika 36+4
 
Viimeksi muokattu:
Heipsis vaan kaikille, täällä poksuis jo rv33. Ilmeisesti sen kunniaksi tää loppuraskauden olo on hieman huonontunut, vielä viime viikolla ei juuri tuntunut että olisi raskaana mut nyt tuntuu kyllä senkin edestä..! Viime yönä supisteli mut onneksi hyvänä nukkujana se ei niin unia haitannut, kunhan ensin sai unen päästä kiinni. Koko ilta meni huonon olon kanssa taistellessa ja viimein kun pääsi sänkyyn niin oli millon mitäkin, esikoisella jotain hätää tai supisti niin että oli pakko mennä heti pissalle tai suonenvetoa pohkeessa tai.. Äääh. Jotenkin tuntuu että toi liikkuminenkin on mennyt ihan yhtäkkiä huonoksi, ei meinaa jaksaa ja sitten jos kuitenkin vaan menee niin alkaa supistaa. Rapistuin siis ihan silmissä..!
Olisipa se eillinen kauheus ollut tämän vauvelin kääntymishommailuita, että olisi kääntynyt oikeinpäin pää alas.. Viimeksi ultrassa hän möllötteli siis perätilassa, ihan samoin kuin isosiskonsakin. Huh. Nyt tuli tämmöinen omanapainen puhina tähän väliin, täytyy tulla paremmalla mielellä sitten kommentoimaan lisää. =)

Tiikeli ja tulokas, 33 ja poks!
 
Niin ne olot vaan vaihtelee tässä raskauden mittaan ihan laidasta laitaan. Supistukset ovat laantuneet ja tänään ollut vaan muutama harjoitussupistus. Onneksi sain nukuttua univelkaakin pois viime yönä kun ei supistelut vaivanneet. Toisaalta pikkuinen tuntuu liikkuvan taas vähemmän... Kuitenkin liikkeitä tuntuu pitkin päivää, mutta tuntuu kun hän olisi vähän jotenkin "laiskana" koko ajan. Uutena vaivana on sitten ilmennyt lievä jomotus alavatsalla. Että tällästä tänään, huomenna voikin sitten olla jo ihan eri olot ja vaivat taas :D

Influenssarokotuksista ei ole ainakaan minulle puhuttu mitään neuvolassa tai muuallakaan joten en ole edes ajatellut koko asiaa aiemmin. Nyt sitten mietin olisiko se kuitenkin hyvä ottaa jos se kerta suojaisi vauvaakin ensimmäisien kuukausien aikana. Täytyypä kysellä neuvolasta tarkemmin.

Miips ja pikkuR 37+3
 
Neuvola taas takana ja nytpä sitten viikon välein. Oma terkkari kylläkin pakkolomalla vielä hetken, mut kiva täti oli. Neuvolassa kaikki ok, sf mittakin jo 33..

Olen nyt pari kertaa kokeillut sitä lypsämistä ja maitoa ei todellakaan tule, mutta ei kuulema haittaa. Vauva kylläkin alkaa liikkumaan kovasti...niin ja ohjeistettiin välilihan öljyämiseen...


vk 36+5
 
Noniin, vähän lisää nyt..
Eli vauvan liikkeistä sen verran että täälläkin on aikas liikkuvainen kaveri ollut, ja nyt kun olen ollut vähän flunssassa ja mieli maassa niin tuntuu että hänenkin liikkeet hieman vähentyi. Ei ole kuitenkaan tarvinnut huolestua, kyllä niitä liikkeitä sitten jossain vaiheessa taas on tullut. Mut voisko liikkeiden vähyyteen vaikuttaa sekin ettei noi meidän pallerot enää oikein mahdu mitään tekemään, kasvavathan ne kovaa vauhtia nyt. =)
Rokotuksia en ole ajatellut yhtään eikä neuvolasta ole niitä kyllä tarjottukaan. Huono kokemus jäi kun viimeksi otin influenssa-rokotteen ja tulin siitä niin pirun kipeäksi etten sen jälkeen ole sitä huolinut. Tuleva vauva saa toki kaikki rokoteohjelman rokotteet niinkuin siskonsakin, mutta en aio osallistua mihinkään rokotetutkimuksiin enkä ottaa mitään ylimääräisiä piikkejä. Se vaan ei tunnu hyvältä.
Kestovaippoja hommasin esikoisen aikana mutta ei niitä tullut käytettyä, saas nähdä miten nyt käy. Kestoliivinsuojia mulla oli parit kappaleet ja tykkäsin kovasti, ne kertiksetkin on ihan ok mutta noi kestot on pehmeempiä ja mukavampia päällä.
Ja niistä isän vapaista, ite toivon et mies ottais vapaata heti kun vauva syntyy, täytyyhän jonkun tuota esikoistakin hoitaa.. =)
Mutta siinäpä niitä aatoksia ja jaksamista nyt kaikille, loppusuorallahan tässä jo ollaan!

Tiikeli
 
Sijaisesta neuvolassa vielä, et oli kovakourainen sf mittaa ja tarjontaa katsoessa ja nyt sit kipua vähän alamahassa ja alaselässä:( pitäisi tajuta heti sanoo...oon tosi herkkä tuolta alhaalta, toivottavasti menee ohi...
 
isyysvapaa: mulle on jotenkin itsestäänselvää, että mies on mukana sairaalassa heti kun vauva on syntynyt. no jos ei saa perhehuonetta, niin eihän sille sitten mitään mahda ja silloin ymmärrän että ei vielä aloita vapaita. Mutta ei mulle olisi ollut mitenkään päin mahdollista esikoisen kanssa pärjätä yksin sairaalassa, ja parasta oli se että mies oli siellä meidän kanssa :) :) :) :heart:

Maikkis: miksi sanot että liian alhainen sokeri? 3,9 on mun käsittääkseni ihan normaali, ei mulle ainakaan kukaan ole kertaakaan sanonut mistään liian alhaisista vaikka 3:lla alkaisikin, onko sulle sanottu? Ja synnytyksen jälkeen saa autuaasti unohtaa koko Radin :) jeeeeee! (tosin mä en aio tällä kertaa unohtaa koska en halua sairastua diabetekseen, on sen verran noita riskitekijöitä, että pakko vähän skarpata...)

mäkin toivoisin että keskustelu jatkuisi vilkkaana vauvojen syntymänkin jälkeen! mutta mutta! vaikka kuinka sitä tarkoitetaan kun siitä nyt on puhetta niin fakta on että vauvojen kanssa ei vaan ole aikaa ja energiaa surffata kovin monilla sivuilla - esikoisen aikaan yritin, ja moni muukin yritti, pysyä aktiivisena täälläkin, mutta koska vain harva enää kirjoitteli mitään niin ei siinä jaksanut käydä usein tarkistamassa onko joku kirjoitellut. Naamakirjassa on vain niin helpompi nopeasti kirjoittaa ja kommentoida, ja koska siellä muutenkin roikkuu aina välillä niin se sujuu paljon aktiivisemmin kuin täällä. Senkin takia toivoisin näitä kivoja ihmisiä täältä mahdollisimman paljon siellä näkeväni :)

on ollut niin rankat pari viikkoa että ei oikein psyyke kestäisi enää mitään lisää vastoinkäymisiä.... :( onneksi tänään kuitenkin kaikki meni sairaalassa hyvin, vauva saatiin lopulta käännettyä ja käyrät näyttivät hyviltä. :) sain jutella samalla edellisestä synnytyksestä lääkäreiden ja kätilön kanssa ja tuli parempi fiilis. Suunniteltu sektio olisi kohdallani paljon parempi vaihtoehto kuin kiireellinen, mutta toivotaan että sitä ei tarvita, tai edes puudutusta! Mulle ainakin saa tökkiä aqua-rakkuloita heti ja paljon, kiitos! :D Iikki: eli mahdollisimman luomuna on taas tarkoitus mennä :)

hmmm ei nyt jaksaisi kauheasti enempää kirjoitella vaikka varmaan asiaa olisi ollut enemmänkin...

voikaa hyvin,
tömpsis ja persikka 36+6
 

Yhteistyössä