Joulukuun tontut -15

ON: rinnoista tulee vähän "maitoa" (en muista miksi sitä tässä vaiheessa kutsuttiin esimaito?) Eilen lämpimän suihkun jälkeen kuivatessani huomasin pienen pieniä helmiä, tippoja. Siitä en tiedä kuinka normaalia se näin alussa on, esikoisen aikaan tuli joskus rv18 tienoilla.

Kellään muulla? :O No imettäjillä nyt ainakin mutta :)

Karkkiii 6+2
 
"Pioni"
Angel, minä graavaan kalat niin, että tuoreena graaviin, kaksi-kolme päivää jääkaapissa ja sen jälkeen pakkaseen. Ikinä ei mitään ongelmia ole tullut :)

Karkkiii, minulla ei vielä tihku maitoa, kauhulla odottelen. Edellisissä raskauksissa olen saanut käyttää liivinsuojia jo vk 15 asti, muuten on puserot kastuneet. Tihkui loppuun asti ja sitten alkoi tulla ryminällä vauvalle. Ja sitten maidontulo on tyssännyt 4kk kohdalla :( tihkuisi vähemmän ennen ja riittäisi kauemmin mielummin.

Kipupkl:n lääkäri tänään, saa varmaan slaagin kun ilmoitan raskaudesta ja että en ole syönyt yhtäkään lääkepilleriä masliskuun puolestavälistä (minulle on siis määrätty selkävaivoihin yhtä sun toista, jopa huumeluokiteltuja, ja heitin ne kaikki mäkeen kun eivät auttaneet ollenkaan, ja olo on nyt niin paljon parempi). Mies kupsahti oksennustautiin eilen, saas nähdä saanko minä sen seuraavaksi, vai pojat uudestaan.

Ainiin. Hups, ostin auton :) 7-paikkainen, mahtuu isompikin katras :)
 
Graavikalasta ei oo tarkempaa tietoa, mutta viime raskaudessa kysyin itse tehdystä kylmäsavukalasta. Silloin terveydenhoitaja sanoi, että tuoreeltaan melkeimpä suoraan savupöntöstä saa syödä, mutta ei sitten säilöttynä enää. Joten vois kuvitella saman homman graavikalan suhteen..

Tuli tuosta Pionin auton ostosta mieleen, että toissapäivänä tehtiin tarjous omakotitalosta, joka nyt sitten hyväksyttiin. Eli kohta täällä ollaan omakotitalon omistajia :) (edellisellä paikkakunnalla meillä oli paritalon puolikas, joka saatiin myytyä ja täällä uudella paikkakunnalla ollaan nyt pari viikkoa oltu vuokralla).

Katann ja tonttu 5+4 (tai viikko alle tai päälle ja kaikkee siltä väliltä)
 
Jännä, että juuri samoilla viikoilla kuin viime raskaudessa alkoi oksettaa hajusteelliset saippuat. Hyi leksa.

Meillä on ihan pakko ostaa isompi auto. Nyt on viisipaikkainen ja on jo ahdasta kolmen turvaistuimen kanssa. Olemme miettineet kolmerivistä seuraavaksi. Kodinkin olisi aiheellista olla isompi, mutta tykkään tästä nykyisestä niin kovin.

Helmitoivo ja Neljäs, 6+2 (siirryn käyttämään noita ultran mukaisia viikkoja)
 
  • Tykkää
Reactions: karkkiii
Höperö täällä kirjottelee. Kävin tänään ostoksilla, kiva aurinkoinen päivä oli kävellä kaupoille ja takasin.
En tiiä miks menin ostaa ton clearblue viikkonäytöllisen testin, suinpäin tutkimatta koko testiä tarkemmin. Edes apteekissa. Huh huh, miten hörhö sitä on välillä :D Siis mä luulin että tuo näyttäis ihan oikeasti viikot! Esimerkiks mulla kun on nyt joku 6+2 niin se näyttäis sillon et 6-7 :D Noh kotona luin ohjeet ja katoin et se tyssää siihen 3+ joka tarkottaa siis rv5+. Ja mä en tee mitään sillä tiedolla :headwall:

Pitäsköhän myydä tuo jossain parilla eurolla kun en oo vielä avannu sitä :cool:
 
Kalasta meillä on sähköinen savustuspönttö ja juuri eilen mies sillä savusti siis lämminsavu kirjolohta. Tänään sitten sitä söin kylmänä, vaikka tietenkään näinkään ei kai saisi tehdä kun kertaalleen lämmitetty ja jäähdytetty ruoka pitäis lämmittää thl:n mukaan höyryävän kuumaksi.

Ostoksista meillä onneksi kaksi farmariautoa, koska kotona on kaksi keskikokoista koiraa ja on sitten tilaa lapsellekkin. Omaan omakotitaloon maalle muutettiin tammikuussa ja täällä on omat huoneet parillekin tenavallekin. :)

ON olipa kamala yö! Ravasin taas vessassa 5kertaa vaikka en edes juonut nestettä kovin paljon illalla! Ennen viimeistä vessareissua maha tuli pallean kohdalta kipeäksi, jomotti tai suorastaan poltti, semmoinen vanne ylävatsan ympäri ja minä sitä yöllä neljältä googlettamaan - tietysti tarkoittaa keskenmenoa! Noh, aikani pyörittyäni kun mikään asento ei tuntunut hyvältä, painelin ylämahaa ja kohta sainkin lähteä vessareissulle nro.5 ja tällä erää tulikin sitä itseään ja olo helpotti heti. Onko kellään muulla ollut tällaista raskauden aikana tai muulloin? Mulla on reilu pari vuotta sitten "diagnosoitu" IBS eli ärtyvän suolen oireyhtymä, tosin mua ei ole tähystetty ja tietysti se vaivaa, että mitä jos se onkin tulehduksellinen suolistosairaus?! :O Tänään kävin verikokeessa muun asian takia ja minulta otettiin samalla CRP eikä hoitaja ole soittanut perään eli tulehdusarvot ei siis ainakaan ole koholla. On tämä kurjaa. :(
 
Geesa olitko syönyt jotain huonosti sulavaa illalla, esim jotain naudanlihapihviä tai vastaavaa? Tai jotain suolasta?
Mulla edellisessä raskaudessa tollasia hetkiä tuli kaks kertaa ja todella säikähin. Mutta ekalla kerralla olin käyny ystävän kanssa leffassa ja syömässä ja tietysti olin syönyt pippuripihvin ! Tokalla kerralla olin syönyt jotain lohiruokaa muistaakseni (aika suolaista)

Loppuraskaudessa kuulostais tutummalta tuo pissalla ravaaminen noin monta kertaa. Mutta se lienee yksilöllistä.
Mut mulla itelläni on tällanenkin kokemus takana joka nyt tuli mieleen, nimittäin viimeisin raskaus (joka päättyi keskenmenoon tuntemattomasta syystä) oli alusta asti yhtä pissalla ravaamista jopa päivisin. Kiinnitin huomioo myös että vatsa oli aika kookas jo turhan aikasin ja ehkä myös vasen puoli alavatsasta aristi. Noh sitten raskaus menikin kesken. Mutta "vauvamasu" ja vasemman puolen tunne jäi ja kävin ultrassa jossa löytyi vas puoleinen aika kookas munasarjakysta!
Kysta ei liittynyt keskenmenoon mitenkään sillä monella todetaan vaikkapa puolivälin ultrassa kysta/kystia ja raskaus jatkuu aivan normaalisti.
Mutta tuo jatkuva pissahätä jo alkuraskaudessa niin siihen oli kyllä mulla ainakin syynsä ja se oli tuo 10cm kertaa 10cm vettä täynnä oleva kysta plus kasvava kohtu.

Nyt on sekin kysta leikattu jo vuosi sitten ja uusi raskaus meneillään ja huomaan kyllä eron.
Tiedä näistä sitten mitä aina on mutta tää oli vaan mun kokemus.

Onkos täällä muilla muuten ollut noita kystia ja onko leikattu?
 
Geesa, mulla on ollut tuollaista kipua kaikissa raskauksissani. Jo tässäkin on ehtinyt. Se on närästystä käsittääkseni. Järkyn tuntuista, mutta ei vaarallista.

Ja tuosta kalasta. Et takuulla saa siitä mitään ruokamyrkytystä. Näiden suhteen olen nyt neljännellä kerralla näköjään maltillisempi. Tämähän koskisi esim. leikkeleitäkin, sillä onhan ne kuumennettu valmistuksessa, ja todellakin leikkeileitä saa leivän kanssa käyttää :).
 
  • Tykkää
Reactions: Geesa
Kiitos vastauksista karkkii ja Helmitoivo! Rauhoitti mieltä! :)

Söin eilen illalla siivun possupaistia (rasvaista), täytetyn patongin puolikkaan ja 5 porkkanaa. Musta tuntuu, että suoli meni jotenkin tukkoon ja siitä tuo ikävä tunne joka sitten helpotti kun olin hieronut vatsaa ja tavara suolessa lähti taas liikkeelle.

Mitä jatkuvaan pissaamiseen tulee niin kävin toissapäivänä viemässä pissanäytteen labraan tulehduksen poissulkemiseksi. Vastausta en ole vielä saanut. Muutamilta sivuilta olen kyllä lukenut, että näin alussa pissillä saa käydä usein kiihtyneen aineenvaihdunnan takia, mikä selittäisi kyllä sitä jatkuvaa nälkääkin.
 
Geesa Se ylämahakipu voi olla myös sapesta johtuvaa. Se myös usein säteilee selän puolelle ja ainakin itselläni jos kovasti koskee, niin saattaa aiheuttaa pahoinvointia. Mulla alkoi noi sappikivut tokan synnytyksen jälkeen ja niitä ajoittain tulee. Sinänsä kai ihan harmitonta, mutta saattaa olla todella kivuliasta. Aikaisemmin en jotenkin tajunnut edes ottaa särkylääkettä, mutta nykyään en viitsi kovin kauan kuunnella, että yltyykö kovaksi.

karkkii maitoa erittyy täällä myös. Joskin imetyksen lopetuksesta on vain reilu kolme kuukautta ja jonkin verran on herunut koko tämän ajan. Nyt kuitenkin enemmän.

Omassa navassa ei tapahdu mitään mainittavaa. Jos ei menkat loistaisi poissaolollaan ja yksi testi tehty, niin en kyllä mistään arvaisi, että olen raskaana. Meinasin ehkä maanantaina tehdä uuden viikkonäytöllisen testin, kun tällä viikolla sain viikot 2-3. Eihän nuo sinänsä paljon kerro, mutta ainakin sen, jos hcg on lähtenyt laskuun eikä mahassa ole elämää. Miten sitä kuvittelikin, että kahden onnistuneen raskauden jälkeen osaisi ottaa vähän rennommin :)
 
Alkujärkytys ja pelko tulevasta on täällä mennyt nyt ohi ja olen jo tosi innoissani raskaudesta. :) Taisi vaan olla niin suuri shokki, kun aiemmin lapsettomuudesta kärsineenä ja nytkin etukäteen varautuneena siihen, että ei ehkä edes onnistu, tärppäsikin heti ekasta kierrosta. Uskomattomalta se kyllä tuntuu vieläkin.

Neyda, minä huomasin juuri etten pysty ainakaan toistaiseksi enää naksauttelemaan selkääni lattialla semmoisen rullan päällä (nikamat menee lukkoon päivittäin), kun tuntuu että rupeis vetämään vatsasta suonta...siis tosi ikävä ja kipeä tunne. Muuten en ole vielä mitään erikoisia asentokipuja huomannut. Vatsa itsessään kyllä tuntuu turvonneelta ja "erilaiselta".

Selvisin juuri yhdeltä pitkältä parin päivän työreissulta jota jännitin etukäteen kamalasti. Pelkäsin että pahoinvointi tekee reissusta hankalan, mutta onneksi se pahin olo ei ole viel rantautunut ja pieni kuvotus häippäsi kun ostin pahoinvointirannekkeet. En tiedä auttavatko ne, vai onko muuten vaan parempi olo.
Alkoholista kieltäytyminen tuli vastaan jo tuolla reissulla ja herätti kyllä hämmästyneitä katseita, mutta ei kukaan sentään tohtinut mitään sanoa.

Ollaan kerrottu jo mm. mun ja miehen muutamille sukulaisille ja itse olen kertonut muutamalle kaverille (joista pari on mukavasti myös raskaana). Töissä en haluaisi ennen ultraa asiasta kertoa, koska asian ottaminen esille siellä stressaa todella paljon. Olen vakituisessa työsuhteessa, mutta epäilen ettei vastaanotto tule olemaan mitenkään vilpittömästi iloinen...ja hirvittää miten paljon hommaa itselle tulee sijaisen perehdyttämisestä yms.
Pelkään vaan että jos pahoinvointi alkaa samalla aikataululla kuin esikoisen kanssa niin olen sairaslomalla jo ennen sitä...inhottavaa sitten tuoda ilmi asia sillä tavalla. Plääh.

Omien melko varmana pitämieni ovulaatioveikkausten mukaan nyt olisi menossa n. rv 4+6 ja laskettuaika 26.12.
 
Neuvolassa mua ohjeistettiin tosiaan tuon graavikalan suhteen että nimenomaan ne vakuumipakatut, joissa on ihan järjettömän pitkät säilyvyysajat on ne riskituotteet. Ite kun kuitenkin tehdään aina tuoreesta kalasta ja syödään suht nopeesti. Kun vaan muistaa ettei käsittele kalaa samalla leikkuulaudalla kuin niitä multaisia porkkanoita :D
 
Keskenmenon kohdanneille :hug:

Tervetuloa uudet plussanneet! :)

Geesa, voi voi sulla on vielä pitkä matka kuljettavana tuon pelokkuuden ja hätäilyn käsittelyssä :D Oikeesti noita huolia ja murheita voi kehitellä ihan mistä vain ensin raskausaikana ja sitten vaikka koko lapsen eliniän... Ja vakuutan että yli 90 % tuosta on ihan turhia, mietitään vaikka sun tähänastisia huolia. Kannattaa miettiä onko järkeä käyttää aika murehtimiseen vai päättää sittenki keskittyä enämpi nauttimaan elämästä :) Toivottavasti helpottaa!!

(.) Akupunktiossa käyty eilen... Mitään valtaisaa parannusta se ei pahoinvointiin mun kohdalla tuonu, etoo edelleen, mutta hieman ollu helpompaa nyt. Käytiin kreikkalaisessa syömässä ja se onkin ehkä ollut maistuvin ateria aikoihin, Pikku Kakkonen tuntuu olevan oikein kelpo karppaaja ;) Hyvä niin, eipähän paino nouse turhia, samat lukemat pysyneet. Esikoisesta olin tässä kohtaa jo keränny muutamia kiloja :O :D

Huomenna poksuu... 7+0 :)
 
Onnea hyviä ultrauutisia saaneille <3 :)

Ylävatsakipua minullakin on välillä, ei niin pahoja mutta yleensä jonkin aikaa aterian jälkeen. Ihan kuin vatsa/suoli olisi laiskistunut tai jotain.

Nälkä on melkein jatkuvasti, eihän mulla siis oikeasti ole syytä syödä ns kahden edestä mutta mitäs teet on oikesti välillä karmiva nälkä? Ihan kuin ei olisi ruokaa nähnyt viikkoihin :/

Eniten uppoaisi rasva ja paistetut ruoat, juusto... Onneksi kutakuinkin vielä pysyy aisoissa syömällä paljon proteiinia ja kasviksia. Niin ja onhan juustossa paljon proteiinia :D

Ruokahimoista, jostain luin että ovat "pelkkiä mielitekoja" ja mielihaluja, ihan joltain virallisen tahon sivulta. Mutta entäs kun tuntuu että suurinpiirtein kupsahtaa jos ei juuri tässä ja nyt saa sitä tomaattia tai sillinpalaa? Ei minulla kyllä ikinä tavan mieliteot ole noin voimakkaita olleet... Tietääkö joku viisaampi onko tutkittua tietoa esim mahdollisista puutostiloista jotka voisi aiheuttaa näitä himoja? Niin että oikein syömällä pääsisi niistä eroon ????
 
Iriina, varmaan tuossakin aiheessa kannattaa keskittyä kuuntelemaan omaa kroppaa ja suhtautua aihetta käsittelevään tietoon sopivan kriittisesti. Absoluuttisia totuuksia ei ainakaan kannata odottaa löytävänsä :D Kohtuus kaikessa on varmaan turvallinen neuvo.

Mä en oo syöny vuoteen maitotuotteita mut nyt on alkanu niiin hirveesti himottaa maito, jogurtti, juusto ym. että olen hyvän asian puolesta sortunut aiemmalta maidottomalta dieetiltäni ;)

Neuvolajuttujakin unohdin kommentoida viime viestissä... Esikoisen kanssa opittiin onneksi äkkiä että oma kriittinen ajattelu ja tiedonhaku on oltava kohillaan jos haluaa pitää perheensä tyytyväisenä. Meille osui ainakin sellaiset neuvolatädit ja -lääkärit, jotka ei ymmärtäneet mitään imetysotteista (oikea ote on edellytys sille että maito riittää) tai oikein muutoinkaan imetyksestä (alussa tarjotaan rintaa joka kitinään ja se on normaalia). Esikoisen allergioita (pulautteli 10 vaatekertaa päivässä, loppui kun itse jätin maitotuotteet ja kananmunan, neuvola ei vieläkään myöntänyt allergiaa) tai liikkuvuusrajoituksia (ihan selkeästi käänsi huonommin päätä toiseen suuntaan, vika korjaantui kerrasta osteopaatin hoidossa ja myös unet parani ja pulauttelu loppu kokonaan) eivät osanneet hoitaa ollenkaan.

Eli apu on meille kyllä löytyny aivan muualta kuin neuvolasta silloin kun ollaan koettu apua tarvitsevamme. Vinkkaan ensikertalaisillekin itelleni tärkeimmät:
-facebookin imetyksen tuki -ryhmä
-koulutettu osteopaatti kaiken varalta synnytyksen jälkeen sekä äidille että vauvalle
-allergioiden selvittely mikäli vauva oireilee (oma järki käteen, maito, muna ja viljat on yleisimmät allergian aiheuttajat)
 
Viimeksi muokattu:
Suosittelen kaikille ottamaan syntymättömän vauvanvakuutuksen ja sit siitä jatkamaan vauvavakuutuksella. Alkuun ei ollu meille mitään "hyötyä", mutta nyt selvitellään allergioita ja kas, yksityiselle päästään viikon varotusajalla ja julkisella olis menny 2kuukauden päähän. Onhan se kallista, mutta joka pennin arvosta, kun sitä oikeesti alkaa tarvitsemaan!!
Mä kans vihaan meijän neuvolaa ylikaiken ja odotan vaan, että meijän oma täti tulee takasin ja toi nykynen häviää tai vaihtoehtoisesti toivon, että voitetaan lotossa ja voin vaihtaa yksityiseen neuvolaan... :D Toi nykynen täti on sellanen bimpoblondi, joka uskoo vaan siihen käsikirjaansa, ihan kun olis raamattu, ei omista omia lapsia ja painostaa tekeen asiat hänen oppiensa mukaan. Joo-o. Ei. Luotan enemmän itseeni kasvattajana, vaikka esikoinen onkin kyseessä.
 
Ai niin POKS 8+0! Mihin tää aika menee??
Pientä pahoinvointia on päivisin, harvakseltaan onneks vaan joutunu pönttöä halailemaan. Kauhee turvotus tossa vatsassa ja välillä ihan ahdistaa oikein, kun niin kiristelee. Mieli on vähän maassa. En usko, että tuolla on elämää, ennen kun kuulen sydänäänet tai nään ultralla.. Turhauttavaa.. Pitäis olla onnellinen ja silti oon syyllistynyt tekemään surutyötä etukäteen, vaikka itse niin sitä hoin, että "ei saa surra etukäteen". Tää alkuraskaus on jotenkin niin ahdistavaa aikaa. Ei oo mitään todisteita, että kaikki olis hyvin. Liikkeitä odotellessa...
 
Oon Pitäny pari päivää hiljasta eloa, väsyttää ja oksettaa nii ei oo jaksanu täällä käydä. Tänään käyn hakemassa teinille parit hamsterit parin tunnin ajomatkalta että vissyä pakko pakata mukaan, se helpottaa :)
Mun tekee nykyää mieli kaikkee raikasta salaatteja, porkkanoita ja suolasta.
Tosta kertomisesta meillä tietää kaikki lähisukulaiset, salaisuus ei tässä poppoossa pysy :D

HooKoo 8+5rv
 
Mieli tekee vissyä, vissyä ja vissyä ja sitä oon latkinu jo useita useita litroja parin viikon aikana :D Lisäks tekee mieli leipiä jossa on kurkkua päällä, paaaaljon kurkkua. Suklaata. Pehmistä kinuskikastikkeella.

Siinä tähän astiset mieliteot niiden kotiruokien lisäksi joista mainitsin (maistuu vain kotiruoka, jotkut ihanat keitot ja kiusaukset ja pastat kera salaatin)
Täytyy kyllä myöntää että viime viikolla kun yllätti se tyhjä vatsa -olo, se etova nälkä ja se sellanen..kyl te tiiätte..niin mä hain mäkistä tuplajuustohampparin :ashamed: mutta oi että se maistui :p mut yks riitti ja sitten vissyä, vissyä ja lisää vissyä päälle.

taidampa hakea vissyä ;) ->
 
Olen alkanut ihmettelemään tätä hirveää nälkää. Eka ajattelin, että tekee vaan mieli syödä, mutta jos en syö niin iskee huono olo + vapina. Syön lähes koko ajan ja olen syönyt jo kaksi viikkoa kuin hevonen, silti vaa'an mukaan en ole lihonnut grammaakaan.

Onkohan muilla samaa?
 
Hei voisin liittyä joulukuisten joukkoon.

Tein testin viikko sitten mutta aikaa on mennyt sulatellessa uutista. Toivottu on mutta olimme jo tovin yrittäneet tuloksetta. En tiedä muista mutta meillä se meni aika hallitsevaksi touhuksi, joten tehtiin päätös 'rauhoittua' kunnes sitten puskasta onnisti.

Laskurit heittelevät 25.-27.12 päivien välillä joten mene ja tiedä. Kaippa se ultrassa tarkentuu mutta epäilen että jos mennään yhtään esikoisen tyylillä niin menee seuraavalle vuodelle. Joten käytän nyt LA 27.12.
Eli LA 27.12/Hokkeli/25/2
Oireista sen verran että miulla vuotaa verta nenästä päivän mittaa useita kertoja, se jos mikä tekee huippaavan olon. Itseasiassa verenvuoto paljasti että olin raskaana sillä sama juttu tapahtui esikoisen kohdalla. Onko kenelläkään muulla samanlaista oiretta?

Kertominen ajateltiin jätää vasta juhannukselle jos edes silloinkaan. Tässä lähipiirissä on monella hoitoja meneillään kriittisissä vaiheissa niin annetaan heidän ''loistaa''. Minun mielestäni sehän olisi vain aivan mahtavaa jos tulee samanikäisiä lapsia, sillä samanikäiset sukulaiset ovat rikkaus.

Hokkeli 4+6
 
Minullakin on iskenyt hirveät himot hiilihapotettuun veteen! En käsitä, koska ennen en ole tykännyt siitä ollenkaan. Onneksi on sodastream niin saa tehtyä sitä niin paljon kuin mieli tekee. :D
Muita erityisiä mielihaluja ei ole ollut, pääasiassa syön hedelmiä ja salaatteja. Ylipäänsä kaikki raikas ja mehukas maistuu. Tosin myös suolapähkinät ja suolakeksit...
 
"Pioni"
Voihan väsy. Iski päälle tuhatta ja sataa, olokin on kuin maratonin juosseella virtahevolla ja tuntuu siltä että maha on pyöristynyt aivan mahdottomaksi, kaikki housut kinnaa. Plääh olo kerta kaikkiaan. Ja jos nyt jo näytän siltä kun 15 viikolla, niin minkälainen valas minusta on tulossa?

Tervetuloa uusille :) mukavaa kun porukkaa tulee lisää :)
 
Täälläkin tuntuu olevan pohjaton nälkä koko ajan... Tänään tosin ollut päivä, kun oon voinut syödä normaalisti. Viikko menikin niin, että ihan vähän väliä piti olla syömässä.

Eilen iltapäivällä/illalla kävin yrjöämässä kahteen otteeseen ja yökkimässä limaa kerran. Väsytti ja tosi huono olo koko ajan, jopa yrjöämisen jälkeen. Huh.

Väsy on kova. Voisin vaan maata sohvalla ja ottaa torkkuja vähän väliä.

Varhaisultran jälkeen oma mieli kyllä rauhoittui ja luotan siihen, että kyllä tämä tästä! Mulla olisi varmaan järki lähtenyt, jos olisin odottanut nt-ultraan asti.

Koittakaahan naiset jaksella :heart: Siellä ne meidän joululahjat valmistuu.

HER & Taisto 7+6
 

Yhteistyössä