***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** marraskuussa

Myräkkä jätä vaan ne kamat levälleen ja ihan varmana tulee lähtö.. :D ..toivottavasti ainakin.. :hug:

miun jalat ei enää tykkää miusta ollenkaan..eilen ne turpos niin paljon että kun kotiuduttiin kauppareissulta tuli ihan :'( kun piti ottaa kengät ja sukat pois. mie päätinkin että jos on pakko ja kun on pakko tassutella ulkona niin miulla o ukkoseni villasukat tai teinipojan..ne on molmmat isoja ja löysiä ja ukkelini sandaalit.. luojalle kiitos täällä ei siis ainakaan tänään sada muuta kuin vettä..sitten onkin laitettava ukkelini talvi monot jos lunta tyrkkää ennen synnytystä..

mies oli eilen ihan :headwall: |O että miks mi lähdin kaupalle jos tiedän että koivet ei tykkää..no sen takia että mie tiedän että miula on kauppa ym reissut minimissään synnytyksen jälkeen..

ja niille jotka kyselee laskeutumisesta..ei ne tenavat aina hoksaa.. miullakaan ei ole kaks viimesintä ollut lähelläkään lähtö kuoppia.. 4v sitten oli vaan sen verran pieni kokoinen että tulla hurahti ihan kuin saippuoituna.. :D .. ja tuo vimesin ei ollut edes ns 0-linjassa ja siinä olikin sitten tekeminen..

kokeneen ;) rintaäänellä annan kaikille vähemmän synnyttäneille sellaisen neuvon että koski sitten vaikka kuinka paljon niin PITÄKÄÄ SILMÄT AUKI , kätilöiden antamat neuvot ja kehotukset menee paremmin perille :D

:flower: uusille tervetuloa..ja :hug: kaikille joilla vois jo synnyts alkaa..

koivunkäpy d :) b hyvin se lähtee..pikkusen vaadi kovalla äänellä käynnistystä niin loput hoituu ihan iisillä :D .. osaanpa ainakin toisten puolesta olla positiivinen ajattelija :saint:

ja nyt kuulema pääsen jo päikkäreille..saan olla potilas kun 2v8kk on lääkär joka auttaa vauvan mahasta.. :D :heart: ..hirmune ajatus onkin että sattuu syntymään ryminäll kotona kun kaikki muut onkin jossain paitsi tuo herra tohtori :whistle: ..kännykkä on kuitenkin koko ajan lähellä..ja oishan se ainakin sellanen että ois pakko osata olla rauhallinen jos oltaiskiin poitsun kans kahelleen.. niin ja eilen ilalla hoksasin että alakerran veskissä saa parhaat tuet jos on ihan pakko ponnistaa :LOL:

ja tämä levoton lähtee nyt päikkäreille :wave:

Dare ja manu 37+4
 
No jo on ohjeissa eroja eri sairaaloissa... :eek:

Shoppailemaan ollaan lähdössä ja sitten jumppaa - vähän meinaa jumppatahti jo hidastua. Siinä mielessä pikkuinen voisi jo syntyäkin, mutta muuten yhäkin ainakin viikon verran odottelisin. Vielä ei ole tarpeeksi tukala olo, jotta haluaisi ne kivut kokea... Jos sitten koskaan :|
 
Vähän supistelee.. En tiiä mitä pitäis.. Valkovuotoa taitaa valuskella, tuskin tuo mitään muuta on.

Nälkä olis, en vaan osaa päättää kävisinkö kanttiinissa syömässä vai hurauttaisinko bussilla kaupunkiin syömään. Tuo kaupungille syömään vois olla hyvä vaihtis suppareiden kannalta :) Voinhan toki käydä kanttiinissa syömässä ja lähteä sen jälkeen kävelylle.. Kävis vaikka tuolla kilometrin päässä koo kaupassa jätskillä :D

Odottelen vielä puolisen tuntia, ainaki kanttiinissa jonot vähentyneet. Käyn kattoon mitä on ruoaksi. Lindströmin pihvejä näytti olevan ja niitähän mä en saa syödä kun niissä sipulia. Mutta ainahan noissa ruokalistoissa saattaa muutoksia olla..
 
Tervetuloa viime hetkillä vielä mukaan porinoihin Santsutsi!
Meillä onkin sama synnäri ja lasketutkin parin päivän heitolla, tiedä vaikka satutaan yhtäaikaa!

Mie oon viime yönä käyny niin monta kertaa vessareissuilla etten pysy ees laskuissa mukana, mistä hitosta sitä ekaa ja tokaa hätää riittikään? Huh, muutaman tunnin välein kai mie oon heränny hirveeseen hätään.
Ja nyt onki sit pää kipiänä, liekkö sit noista katkonaisista unista pirulauta :/

Eilen oli piskuisella hiljaisempi masupäivä ja tottahan se huoli sieltä jo vähän päätään nosti. No arvatkaapa tänä aamuna? Niin tajutonta mylläystä että tuntu, että kyllä kai se tulee mahanahkan läpi kun niin muljutteli! :D Mutta ihana vain kun liikuskelee. Tiiä mitä joulusiivousta se siellä puuhaili aamutuimaan :heart:

Tetasha :heart: Milli 38+3
 
Heips. En ole ennen pahemmin uskaltautunut kirjoittelemaan tänne ( lueskellut vaan muiden juttuja ) :ashamed: Mutta olen nyt viikolla 38+2. Supistuksia ollut ja kerran käyty sairaalassa, mutta ei halunnut vauva syntyykkään :D . Muuten hyvin mennyt raskausaika mitä nyt vatsa on ollut ihan sekasin melkeen se 9 kuukautta :/ ja kaikkea kokeiltu, mutta mikään ei auta jospa synnytyksen jälkeen se normaalisoituisi. Joo elikkä se siitä vatsasta. Olen siis ensikertalainen synnyttäjä ja miehelle myös ensimmäinen. Painoo on tullut 13kg (elikkä nyt 61kg) Painoarviossa vauva oli 2600g ja voi ihan hyvin ja tytöks ollaan veikattu. Eipä nyt muuta tule mieleen. Vähän väsynyt olen.. heräilin vähä aika sitten :D
 
Eilisaamuna neuvolassa vielä selitin, miten jaksan nyt ihan hyvin, kun isä on paranemaan päin. No sitteen sainkin kuulla, että hänen tulehdusarvonsa on taas kohonnu. Kumma kyllä, sain silti nukuttua hyvin. Jotenkin ei tunnerekisteri riitä ja ajatus lyö vaan tyhjää. Tänään menin sit aamulla heti sairaalaan vietyäni esikoisen päiväkotiin. Isä ei jaksanu ees puhua ja pillereiden nieleminen oli lähes mahdoton tehtävä. Istuin siinä sitten hiljaa ja odottelin lääkäriä. Sain sitten vastauksia joihinkin kysymyksiini, mutta tulehdusta ei ole vielä voitettu. Saan nyt sitten jatkaa tätä jännäämistä, että aamulla herätessäni mietin syntyykö tänään vauva vai kuoleeko isä.

Tämän jälkeen aloin voida huonosti ja tepastelin synnytysosastolle. Pyysin, että saisin jutella jonkun kanssa. Päättivät sitten kuitenkin, että tehdään normaali tarkastuskäynti. Otettiin käyrät ja lekuri ultras ja teki sisätutkimuksen. Vaavilla on kaikki erinomaisen hyvin. Painoarvio 3,3 kg. Mutta kohdunkaulaa on vielä 2 cm, joten käynnistystä ei kannata edes harkita. Ajattelin jo, että tuo on varma merkki, että tässä menee vielä pitkään. Lekuri sanoi kuitenkin, että jos itse päättää tulla ulos, niin voi se tapahtua piankin. Kävin sitten vielä isän luona uudestaan ja siinähän tuo päivä vierähtikin.

Tetasha, aika monella tyhjenee kuulemma maha juuri ennen synnytystä. Oliskohan sullakin kyse siitä?

Jaksuja kaikille, jotka haluavat jo mahasta eroon!

Masuliini 40+4
 
Moikka kaikille ja tervetuloa uusille!!! :flower:

Paljon, paljon onnea kaikille jo vauvansa saaneille!!!!!

Minäkin ajattelin pitkästä aikaa kirjoitella.
Kyllä harmittaa kun lumet sulaa pois. Saa nähdä, että saadaanko tänne Rovaniemellekkään lunta jouluksi. Kovasti olen käynyt tekemässä jouluostoksia esikoisen kanssa ja sitä mukaan sitten ripustellut paikoilleen. :D Mutta kyllä tänne tarvittaisiin enemmän lunta, niin saisi joulu fiilistä!

Vauvan odotus mennyt ihan hyvin, rupean jo aika malttamaton olemaan. Esikoinenkin yrittää aina tuohon syliin kammeta, mutta eihän se siinä pysy kun iso maha on tiellä. :LOL: Ensiviikolla olis taas yks ylimääräinen kontrolli äitipolilla.... Miä kyllä toivon todella paljon, että synnytys käynnistettäisiin ennen joulua.
 
:wave: Tervetuloa mukaan kaikki uudet!
Mie alan olla tai siis en ala vaan oon täys tätä jokojoko lähtöä!!
Itse toivon et alkas lapsivesien menolla niiku viimeiks kävi, ni tietäs et kohta tapahtuu OIKEESTI kun nää supistukset on kiusanneet jo niin kauan ja mitään ei tapahu!!

Viimeiks kun lapsivettä lorotti ja sitä kans riitti koko päivän, et ties et se on sitä eikä muuta vuotoa, ni se alko n. 6 aikaan aamulla.
Mies oli tietenkin reissussa silloin, ni vein esikoisen ensin hoitoon ja kävin viel kotona suihkus ja housun vaihossa kun ei kerta supistellu yhtään.
Menin sairaalaan vast sit olikohan 10 aikoihin. tutkivat ja panivat osastolle oottelemaan.
Eli kävelin vaik kuin sen jälkeen ku alko lorottamaan. Eikä kukaan sanonu mitään ;)
Ei kyll ollu se mieskään vahissa :whistle:
Et sit klo 17 alko supistelemaan ja ennen klo 19 oli tyttö sylissä ja mies junassa :LOL:

Joo eiköhän sovita et jonossa ei ohitella ja kaikki saavat omat nyyttinsä vuorotellen!
Vähän jouluhenkeä hei
:xmas:

Tuubi 39 POKSPOKS
 
Vauvautuneille onnittelut ja tervetuloa uusille!

Kävin tuossa juuri lääkärillä kun neukkatäti huolissaa kun vauva niin ylhäällä ja verenpaineet huitelee ties missä.
Käytiin reilu kaks viikkoa sitten synnytystapa-arviossa ja alatiesynnytys on nyt edessä. (esikko pt takia sektiolla -05) Painoarvio oli silloin vauvalla n2700g ja tänään n3080g että ei se nyt niin kauheasti ole kasunu.
Verenpaineet oli nyt 160/100, mutta kotona aamusella 142/82, pissa puhdas ja olo hyvä niin seurataan kotosalla. Jos kotona paineet vkonlopun aikana nousee niin sitten taidan päästä MYRÄKÄLLE kaveriksi venttaamaan miten meitin käy, kumpi räjähtää ensin :)
Kaikki koti hommelit on sillä rajaa että vois tästä jo suoriutua synnyttään mutta luulen että ainakin ens viikko ollaan vielä kotona. Mitään oireita synnytksestä ei vielä ole, ei vuotoja, ei supistuksia, nukun n10h yössä ja sitä rataa. Kunhan nyt aatoksi kotiin niin se on mulle ok. Kyllähän se niin on kanssa sisaret ette siihen synnytyksen käynnistykseen taida mikään poppakonsti auttaa, vauvahan tulee sitten kun on valmis. Oli viikot numeroina mitä tahansa.
Mukavaa vkonloppua kaikille!

Kuurakeiju + :xmas: 39+1
 
tuubi juu mäki odotan et vedet menee. Ku eihän näistä "märistä" suppareista oo näemmä mihinkään. Sais varmaan vaikka päivän supistella 3min välein niin ne loppuis aikanaa.. Että kun/jos vedet menee niin se on varmaan menoa sit :)

kuurakeiju ei kai me sentään räjähdetä? :eek: En mä ihan niin.. Nätisti sen sieltä tulla pitää ;)
Mutta tuuhan ihmeessä sieki tänne, alkaa käymään aika pitkäksi ;)

Mä nukuin päiväunet ja kävin kävelyllä. Tuskaa on kävely mut mitään suppareita siitä ei tullu. Et tottahan se vissiin on et tulee kun on tullakseen. Haluaisin vaan jo synnyttämään. Täällä huoneessa makoilu yksin alkaa oleen jo aika puuduttavaa :( Ja kallista Mutta eipä kai se auta ku odottaa.. :/
 
Pitää vielä sen verran tarkentaa tuohon vesien menoon että ymmärtääkseni tuo ambulanssi käsky täälläkin on voimassa sillon kun ne vedet oikeesti menee kerta rysäyksellä. Jos tiputtelee pikkuhiljaa niin sillon eivät oo niin tiukkoja ja useinhan sitä just on vaikea edes tietää onko kyseessä lapsivesi vai vetinen valkovuoto. Mun serkulla rupes lorahtelemaan pikkuhiljaa ja sanoivat synnärillä että tulla näytille että testaavat onko lapsivettä. Ja omalla autolla saivat mennä, vaikka muuten siis onkin tuo lanssi käsky.
 
Täällä jos vedet holahtaa, siis silleen loiskis niin jos ei ole pää kiinnittynyt niin pitkällään pitää mennä sairaalaan. koska on napanuoran esiinluiskahduksen vaara.

Hitto ko on pahaolo :$
Ja ukko tilas huomiselle synnytyksen, kuulemma laittaa autoa huomenna, kun vielä ehtii :LOL:
 
Myräkkä Toivottavasti alkaa pian tapahtua jotain. Inhottavaa tuollainen, kun antaa ymmärtää, muttei ymmärrä tulla!

Uusille tervetuloa mukaan!

Täällä on ollut rauhallinen päivä. Kipuilua on alapäässä, mutta muuten ei mitään. Yritän olla rauhallisin mielin, mutta kyllähän sitä on malttamaton. Vaikka kuinka tietää, että laskettu aika on vain arvio, niin silti sitä ajatteli, että josko olisi syntynyt.
 
Tervetuloa uusille!

Me käytiin esikon kanssa ottamassa panenza possurokote ja saa nähdä tuleeko muita oireita, kun kipeä käsi. Poitsu nukkuu ihan reporankana. Oli muuten taas tavanomaista sähellystä koko touhu ja kauheeta paperisotaa eli yli tunti meni siinä reissussa, vaikka päästiinkin erityis jonon kautta kun oon raskaana. En käsitä miten tässä maassa kaikki asiat pitää tehdä niin hankalasti. Nyt voinkin sitten huomenna lähteä synnärille, kuten päätin, vaikka eihän siitä nyt vauvalle sitten olisi mitään suojaa. Eikä kyllä ole oireita sen synnytyksenkään suuntaan joten ei taida päätökset pitää.

Näin viime yönä jo unta, että pikkuisen varpaat oli tulleet kyljestä pihalle ja ihmeteltiin sitten pitäisikö lähteä sairaalaan ettei sieltä aukosta ala lapsivettä valua tai ennen kuin koko poika pukkaa pihalle siitä reiästä :D No toivottavasti tajuaa kuitenkin tulla ihan muuta reittiä. Tekee niin mieli jotain tulista ruokaa tai sitten meksikolaista, mutta voi olla aika tukala olo sen jälkeen.

Maryane mulla on kanssa ollut alusta asti maha sekaisin. Jossain vaiheessa vähän helpotti jo, mutta nyt taas saa juosta useamman kerran päivässä vessassa. Toivon kanssa että helpottaa sitten synnytyksen jälkeen. Esikoista odottaessa muistan että lopussa oli ummetusta ja vähän ennen synnytystä meni maha löysälle.

Myräkälle ja muille kärvistelijöille tsemppiä. Olisin kyllä itsekin jo tosi valmis luopumaan tästä mahasta, vaikka ei olekaan varsinaisia supistuksia ollut.

Saini ja Tintti

 
Ihan ihme olo ollu koko päivän.. yöllä jo heräsin siihen et jalat oli jotenki hasuun tunutuset (puutuneet).. ja nyt koko ajan ihmeellinen tuskanen olo. Ei kuitenkaan niin et huolestuisin, mut ihmeellinen kuitenki! Kokopäivän särkeny/jomotellu alamahhaan ja sisäreisiä, et liekkö tenava laskeutunu vieläki alemas (vaik pitäs olla jo laskeutunut + kiinnittyny). Olkapäivänsä ainaki pyörittelee tuolla lonkkaluitten päällä. Paskat mä en ainakaan synnyttään ole lähössä.
Just laiton saunaan valakian, et jos se vähän rentouttas (tai ainaki illaks on jotain mukavaa tekemistä). Huomenna aattelin nakata matot pihalle ja siivota kunnolla.
Myräkälle: :hug:

sukkis 38+4
 
Heips pitkästä aikaa! :wave: ja ONNEA Katrinainen! :flower: En oo (kai?) muistanu onnitella aiemmin...Ja tervetuloa uusille munkin puolesta!

Täällä ei uutta. Neuvolassa käyty missä ei juuri uutta, kaikki ok. Sf-mitta edelleen sama(32cm), ei mahdu kuulemma enää ylemmäs, on kohdun pohja ihan kylkikaarissa kiinni. Loput leviää sit kuulemma sivuille! Ihanaa...Päätä sai aavistuksen heilumaan eli ei ole masukki ainakaan vielä kiinnittynyt. Ens vkolla sit vika neukkalääkäri, ni saa vähän tietää onko tää päivittäinen supistelu kypsytellyt paikkoja lisää. Vaivat on samat vanhat päivästä riippuen; supistelut, alapään vihlonnat ja ristiselän/alavatsan särky. Ei siis lepo ainakaan täällä poista moisia. Nyt olenkin jo puuhastellut vointini mukaan(ei ole kyllä paljon se... :( ) Eiköhän tuo vauveli joka tapauksessa yksiössään viihdy niin kauan kuin parhaakseen katsoo! :) Niin moni aiempi "vaivainen" tuntuu täälläkin tekevän nyt häätöä tosissaan! :hug: siis teille kaikille ja toivotaan, että tonttuset tajuaa pian tulla yksiöistään!

Lapsiveden menosta sen verran, että just tällä vkolla synnäritutustumisessa kätilö sanoi, et 12h on aikaa katsella, jos vaan kotona pärjää. Sit alkaa tulehdusriski olemaan niin suuri, joten täytyy tulla viim. sairaalaan. Ja lapsiveden oltava siis kirkasta; jos veristä tai vihreää, ni sit heti srlaan. Napanuoran ulosluiskahdusta ei suurena riskinä pitänyt, koska napanuora pyrkii kellumaan, ei tulemaan ulos ja usein kuulemma kohdun suu vesien menon kohdalla pienempi läpimitaltaan kuin napanuora. En muista tekikö perätila näihin ohjeisiin jonkun muutoksen(luultavasti). Jaa juu, ja nää ohjeet siis Helsingistä.

Tsempit kaikille mammoille; tonttujen häätäjille ja vielä odotusta jaksaville! Loppumetreillä aletaan kuitenkin jo kaikki olemaan! :) Alan nyt ajatuksella lukemaan kuulumisianne!

diiselikissa & :xmas: 35+5
 
ajattelin kysellä...6v sit synnyttänyt viimeksi,on vihlonnat alapäässä supiteluja vai liitos kipuja hmm :/ lonkat kipiät et särkee ihan jalkoja..tonne svuille asti...nyt ilta touhuille ... :wave:

mamma ja rv ensi viikolla 36
 
mammaroi, riippuu miten vihloo. mulla vihloo kun supistaa, kun kakara liikkuu (koittaa survoutua pihalle vaikka paikat ei oo auki) ja sitten viellä sillon ku liitoskiin koskee :kieh:

joku taas poraa päätä tuolal silleen että viiltää jalkoihin asti, prismassa nytkähtelin kummallisesti kun jalkoihin sytkii..
Ja nyt tais seota sokerit lopullisesti, kahdesti ollu yli sallitun tänään.. mutta kun söi hesellä arizona-aterian niin se ei nostanu yli sallitun :saint:
 
Ei ole pelkoa että tarvis lähtä mihinkään verenpaineiden takia, nyt koti mittauksessa 140/78 (tk 160/100). Ja kun kotimittaus on kuulema se todellisin niin eipä hätiä mitiä.

Esikko kun oli perätilassa ja jos olis vedet menny niin heti makuulle ja soittaan lanssia paikalle, napanuoran takia. Täältä nyt lähdetään joka tapauksessa lanssilla heti meni vesi tai kipeitä suppareita, matkaa n 300km. Suppareitakaan ei ainakaan minun kohdalla tarvi alkaa kellottaan kun viikot on täynnä ja vielä ei ole supistellu kipeästi kertakaan. Meillä vielä niin ihana että lanssin matkaan lähtee kätilö saattaan Roihin ja lanssikin on tuossa 100m päässä.

Kuurakeiju + :xmas: 39+1
 
Heippa!

Kivitasku. Mulla löytyi tuo streptokokki muistaakseni kolmannessa näytteessä, mikä otettiin. Kai ne siitä johtuvia on ollu minun supparit, joita siis on riittänyt viikolta 17 asti. Hoidetaan sitten synnytyksen yhteydessä suonensisäisesti.

En muista oliko kukaan vielä kyselly semmosesta asiasta, että tuntuuko kellään mahassa sellaista "napsuntaa" ja poksahtelua? Joka kerta säikähän, että joko ne vedet hulahtaa tulla, kun kätilö synnäritutustumiskäynnillä sanoi, että joillakin kuuluu ihan pohksahdus, kun kalvot puhkeaa... :eek:

Jouluäippä rv 36+1
 
Jouluäippä minä tuossa joku sivu taaksepäin kyselin.. ja aika monella mammalla kuulosti olevan! Imeisesti jotku kohdun kannattimet tms. paukkuu. Välistä kuuluu aika teräväkin napsahus, ovat vaarattomia mut alkuun säikäyttävät!
 

Yhteistyössä