Joulusta "stressiä" - miehen sisko loukkaantui jo..

Asumme toisella puolen Suomea kuin miehen vanhemmat ja sisarukset. Täällä on meidän koti ja haluamme viettää joulun kotona (kukapa ei haluaisi?). Miehen aikuinen sisko kuitenkin "pahoittaa mielensä" joka ikinen vuosi samasta asiasta. Milloin hän murjottaa milloin kiukuttelee meille kun emme matkusta montaa sataa kilometriä miehen lapsuuden kotiin.

Tänäkin vuonna joulu on pelkkä viikonloppu - emme halua haaskata niitä muutamaa hassua päivää autossa istumiseen. Pidämme molemmat kovasti joulusta ja halutaan nauttia siitä täysin siemauksin kotona fiilistellen.

Voiko tuollaisesta ylipäätään kukaan suuttua / loukkaantua ?! Miten sen sitten hienovaraisesti toteaisi, että näin se tulee aina olemaan - ainakin niin kauan kuin meillä on täällä oma koti ja oma elämä..
 
Joulurauhaa
Meillä päätettiin jo kahdeksan vuotta sitten, että vietämme joulun omassa kodissa, oman perheen kesken. Joulupyhinä on saatettu vierailla tai ottaa vieraita meille, mutta aatto aj joulupäivä ovat meidän perheen omaa aikaa! Muutaman vuoden jaksoi äitini mököttää, mutta en välittänyt siitä. Nyt kaikki hyväksyvät jo tilanteen ja rauha on maassa. Anna siskon kiukutella- siinähän kiukuttelee. Teillä on oikeus olla ja nauttia - joulurauha tulee mielen rauhasta. Ja ainakin minulle mielenrauhaa on oma perhe, hyvä ruoka, lasten lahjat ja illalla miehen kainalossa löhöily :)
 
Keittiönoita
Minkä ikäinen sisko? Mä ymmärrän hyvin halusi viettää joulua oman perheen kesken. Mun lapsuudessani meillä oli perhejoulu, mutta itse jouduin aikuisena taipumaan sukujouluihin. Tyttäreni on nyt 25 v ja hänen mielestään taas ehdottomasti pitää olla perhejoulun sijasta sukujoulu...sellainen joulu, mikä hänen lapsuudessaan oli.
 
Itse olen jo ajat sitten kun esikoinen syntyi järjestänyt joulun niin, että meillä on avoimet ovet. Kutsun siis kaikki läheiseni meille. Jos eivät pääse niin sitten eivät tule. MEillä siis vietetään iso joulu isolla porukalla. Teen tarjottavat mutta monet tuovat mukanaan myös omat herkkunsa. Turha suuttua jos ei halua istua autossa ja juosta ympäri maailmaa :) Ei joulu ole tähtitiedettä. Jos halutaan viettää joulu yhdessä niin se voidaan järjestää monella tavalla vaikka mökin vuokrauksella yms.
 
"Piika-äiti"
No jos miehen siskon joulurutiinin kuuluu kiukuttelu sukulaisille, niin se on ikävää. Pitäisiköhän hänelle lukea ääneen Tove Janssonin Muunien joulu -satu, niin hän voisi rauhoitua ja huomata, ettei se niin pelottava olekaan?

Tai tulostakaa se hienolle paperille ja antakaa hälle joululahjaksi?
 
Jos se haluaa viettää joulua sukulaisten kesken. ymmärrän hyvin tunteen. musta oli niin hienoa nuorempana kun oltiin lähisukulaiset kokoonnuttu mummulaan.
nyt on pienempi porukka, miehen vanhemmat ja mun vanhemmat. vietetään neljäs joulu yhdessä. mun sisko on tietty mukana. en sit tiiä miten käy kun sisko menee perheellistyyn, oishan se mukava saada lisää porukkaa viettään joulua yhdessä, mutta ihmiset on niin erilaisia.

jos haluaa olla vain oman perheensä kanssa, niin sille ei voi mitään. sitten teette selväksi että näin on. jos haluatte voitte kutsua ne teille. jos ei tule niin ei tule.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24987761:
Minkä ikäinen sisko? Mä ymmärrän hyvin halusi viettää joulua oman perheen kesken. Mun lapsuudessani meillä oli perhejoulu, mutta itse jouduin aikuisena taipumaan sukujouluihin. Tyttäreni on nyt 25 v ja hänen mielestään taas ehdottomasti pitää olla perhejoulun sijasta sukujoulu...sellainen joulu, mikä hänen lapsuudessaan oli.
Miehen sisko on 26v. Hän on muutenkin todella voimakastahtoinen ihminen ja on tottunut saamaan tahtonsa läpi - asiat yleensä vaan menevät hänen päättämällään tavalla. No, tämä asia ei mene :)

Minusta ihmisten pitäisi kuitenkin ymmärtää ja ottaa huomioon myös se toinen puoli kolikosta. Minä kyllä ymmärrän, että miehen sisko haluaisi koko lapsuuden perheen koolle - minäkin haluaisin, mutta se ei onnistu (vanhempani ovat eronneet ja sisareni asuvat ulkomailla).
 
Ymmärtää
Ymmärrän kyllä tuota miehen siskoakin, ehkä hänellä on syynsä toivoa myös veljensä perhettä näkevänsä jouluna. Itse olen yhden lapsen yh ja en kyllä koe meidän kaksistamme saavan joulun tuntua aikaan kotona olemalla, joten minusta on aivan kauhistuttava ajatus ettemme olisi suvun kanssa yhdessä.
 
Itse olen jo ajat sitten kun esikoinen syntyi järjestänyt joulun niin, että meillä on avoimet ovet. Kutsun siis kaikki läheiseni meille. Jos eivät pääse niin sitten eivät tule. MEillä siis vietetään iso joulu isolla porukalla. Teen tarjottavat mutta monet tuovat mukanaan myös omat herkkunsa. Turha suuttua jos ei halua istua autossa ja juosta ympäri maailmaa :) Ei joulu ole tähtitiedettä. Jos halutaan viettää joulu yhdessä niin se voidaan järjestää monella tavalla vaikka mökin vuokrauksella yms.
Aivan totta :)

Minä ehkä kallistuisin tuohon suuntaan - tosin sitten vasta kun meillä on riittävästi tilaa järjestää joulu "avoimet ovet" -mentaliteetilla. Itse olen tottunut sukujouluihin, jossa kaikki kerääntyvät yhteen ja vilskettä riittää, mutta se ei nyt ole mahdollista ainakaan meillä. Miehen lapsuudessa taas on vietetty aina näitä perhejouluja, joissa on ollut vain perheen lapset ja lasten puolisot (kellään ei ole vielä lapsia).
 
"nekku"
Muistan muuten lukeneeni kotiliedestä avioerojen yhteydessä asiantuntijan kommentin, jossa yhtenä syynä eroihin pidettiin sitä, että perheet eivät luo omia traditioita vaan esim. jouluna mennään isovanhemmille. Onneksi olkoon, olette luoneet perheellenne oman joulutradition a pitäkää ihmeessä siitä kiinni :)
 
  • Tykkää
Reactions: Vanilla Whip
Jokaisella on tapansa ja toiveensa vietää joulua. Monille joulu on niin iso asia ja siihen liittyy niin suuria odotuksia että pettymyksiltä on joskus mahdoton välttyä. Selkeästi, liikaa selittelemättä, mutta päättäväisesti kerrot kuinka teidän perhe vietää ja haluaa viettää joulun, ehkä sukuloimisen aika on myöhemmin.
 
Joulun viettäminen on yksi iso asia, jossa jokainen joutuu joskus tekemään kompromisseja. Ei aina kaikki mene niin kuin haluaa.

Miehen siskon mielenpahoittelun ymmärrän sillä itsekin sillon kun olin sinkku niin oli aika tyhjä joulu kun omat veljet viettivät jouluja muualla. Oli yksinäistä.
Ja kun molemmat veljeni saivat puolisoikseen ihmisiä joilla oli vietetty yhtä lailla hyvin perhekeskeistä, perinteistä joulua niin voitte kuvitella että rutiinien yhteensaattaminen oli alkuaikoina hyvin vaikeaa.

Nyt on joulun vietto vakiintunut ja kaikki on joutunut tekemään kompromisseja. Joka toinen vuosi kokoonnutaan veljet ja minä perheineen meidän vanhempien luokse. Saavat serkut viettää hyvin sukukeskeistä joulua. Ja joulupäivänä mukaan tulee vielä puolisoiden vanhemmat (jos jaksavat, ei pakoteta).
Joka toinen joulu onkin sitten niiden anoppiloiden vuoro. Tosin mun ja mun miehen joulu silloin on se että kutsutaan ne meille, koska anoppilan joulu ei ole ollut niin perinteinen ja ruokarikas mihin olen tottunut. Joten kun pöytään haluan sitä sun tätä niin tehtiin niin että ne tulee meille ja tuovat jotain pientä mukanaan. ja nykyään mun vanhemmat tulevat tietenkin mukaan meille.
 
Keittiönoita
Miehen sisko on 26v. Hän on muutenkin todella voimakastahtoinen ihminen ja on tottunut saamaan tahtonsa läpi - asiat yleensä vaan menevät hänen päättämällään tavalla. No, tämä asia ei mene :)

Minusta ihmisten pitäisi kuitenkin ymmärtää ja ottaa huomioon myös se toinen puoli kolikosta. Minä kyllä ymmärrän, että miehen sisko haluaisi koko lapsuuden perheen koolle - minäkin haluaisin, mutta se ei onnistu (vanhempani ovat eronneet ja sisareni asuvat ulkomailla).
Kyllä hän siihen ajan kanssa sopeutuu. Viimeistään viiskymppisenä :D Mä kiristelin sukujoulujen suhteen hampaitani vielä muutama vuosi sitten, mutta nyt lapseni ovat jo aikuisia ja mennyt on mennyttä. Lapsilleni on kuitenkin jäänyt hyvät muistot lapsuutensa jouluista, joten kestän kyllä sen, että joulut eivät menneet mun haluamallani tavalla. Varmasti miehesi siskokin tulee kestämään asian.
 
  • Tykkää
Reactions: Vanilla Whip
Aivan totta :)

Minä ehkä kallistuisin tuohon suuntaan - tosin sitten vasta kun meillä on riittävästi tilaa järjestää joulu "avoimet ovet" -mentaliteetilla. Itse olen tottunut sukujouluihin, jossa kaikki kerääntyvät yhteen ja vilskettä riittää, mutta se ei nyt ole mahdollista ainakaan meillä. Miehen lapsuudessa taas on vietetty aina näitä perhejouluja, joissa on ollut vain perheen lapset ja lasten puolisot (kellään ei ole vielä lapsia).
Itse pidän tärkeänä sitä, että perhe itse luovat ne joulutraditiot (tai muut kuten hanuka). Muut sopeutuvat sitten siihen. Eli älä ressaa tai lotkauta korviasi
 
  • Tykkää
Reactions: Vanilla Whip
"vieras"
Miehen sisko on 26v. Hän on muutenkin todella voimakastahtoinen ihminen ja on tottunut saamaan tahtonsa läpi - asiat yleensä vaan menevät hänen päättämällään tavalla. No, tämä asia ei mene :)

Minusta ihmisten pitäisi kuitenkin ymmärtää ja ottaa huomioon myös se toinen puoli kolikosta. Minä kyllä ymmärrän, että miehen sisko haluaisi koko lapsuuden perheen koolle - minäkin haluaisin, mutta se ei onnistu (vanhempani ovat eronneet ja sisareni asuvat ulkomailla).
Eli kun sinä et saa omaa lapsuuden perhettä koolle, niin ei saa miehesikään tai hänen siskonsa?
 
"vieras"
No jospa kutsutte anoppilan väen tänä jouluna teille ja taas ensi jouluna sitten menette itse anoppilaan. Oletko sinä edes kysynyt mitä miehesi haluaa, vai oletko vain ilmoittanut että inä et halua ajaa satoja kilometreja.
 
[QUOTE="vieras";24992033]No jospa kutsutte anoppilan väen tänä jouluna teille ja taas ensi jouluna sitten menette itse anoppilaan. Oletko sinä edes kysynyt mitä miehesi haluaa, vai oletko vain ilmoittanut että inä et halua ajaa satoja kilometreja.[/QUOTE]

Tietysti olemme keskustelleet asiasta - kuten kaikista asioista. Miehelläkään ei ole mitään mielenkiintoa lähteä istumaan tuntikausiksi autoon.

Kuten tuolla aiemmin jo totesinkin - meillä ei ole tilaa kutsua suurta joukkoa vieraita kotiimme. Rakennamme tällä hetkellä ja asumme pienessä kerrostaloasunnossa.
 

Yhteistyössä