***JOULUTONTUT -08, HUHTIKUUSSA 2009 ***

Pikasesti..

Kehityspolikinikalla on nyt käyty ja sain vahvistuksen sille että kaikki on kunnossa sekä kasvun että kehityksen suhteen :heart: Painoa oli nyt 6800g ja pituutta 66,5cm =) Lääkäri sanoi painosta että on ok, poika vaan on tuollainen -10%-käyrän solakka tyyppi ja sanoi että ihan hyvä että ollaan aloitettu jo kiinteitä vähän syömään. Fysioterapeutti ja lääkäri kehuivat kumpikin pojan taitoja =) Niin muuten, tuo poika on tänään kierähtänyt kerralla pari kertaa akselin ympäri eli mahalta takasin mahalleen :D
Vielä meidän pitää odottaa perusverenkuvan tulos (pojalla oli matala hemoglobiini syntyessään, joka korjaantui kun sai verta). Eli jos hb huomenna edelleen kunnossa, niin sitten ei tarvitse enää lastenpolilla käydä vaan jatkuu normaalit seurannat neuvolassa =) Eli kivoja uutisia oli :)

saparo Pitkään kyl joudutte oottamaan.. :hug: Toivotaan että kaikki kunnossa teidänkin pojalla :flower:

p.s. Hiuksia lähtee täälläkin ihan kamalasti!!! :kieh:

vaimo ja J reilut 4,5 kk
 
Nyt pakotan itteni rustaamaan edes vähän :ashamed: Oon kyllä käyny lukemassa mutta en oo saanu aikaseks kirjottaa.

Meillä on taas kaikkea mistä mamman pää on ihan sekasin. Muutamana yönä on nyt nukuttu heräämättä, eilenkin meni 20.30 nukkumaan ja heräs yheksältä aamulla :eek: "aamu"päikkärit kesti tunnin, välissä oli normi puolen tunnin tirsat ja nyt on kohta nukkunu jo kaks tuntia. Mä täällä steppaan ees taas ihan hermostuneena, meillähän siis on jonkin aikaa tähän saakka nukuttu vaan noita puolen tunnin tirsoja... Miks sitä onkin näin hermostunut kun joku asia ei meekään niinku tähän saakka on menny :LOL: Tyttö on tosi nauravainen nykyään kaiken aikaa, ja pöristelee minkä kerkiää. Sunnuntaina käänty ekaa kertaa ite mahalteen, ja tänään toisen kerran. Hieman se on vielä hakusessa :heart: Jätin hetkeks kiinteet (bataattia ja porkkanaa oltiin maisteltu) pois kun poskeen tuli iso ihottuma, ja nyt se onkin hävinny. Tänään maistettiin sit perunaa ja sitä olis syöny vaikka kuinka. En kuitenkaan antanu paljoo jos siitä tulee jotain. Vielä ei oo näkyny... E on myös tosi räkänen ja hieroo silmiään, alko ihan samaan aikaan kun mulla ja miehellä, molemmilla paha leppäallergia (ja muutenkin siitepölyt..) Mahtaisko olla sit samaa? En tiä yhtään kuin näin pienillä noi menee...

jahas, ääniä kuuluu, jokohan sitä herättäis, saa mammakin mielenrauhan :LOL:

Viivi ja Emma tasan 4kk :heart:
 
Tervehdys! Ukkeli nukkuu, joten jospa kerkeesin kirjoitella.

AC Unohdin sanoa et onnee :flower: huoltajuuskiistan päätöksestä. En tienny et sellainen on meneillään, mut ilmeisesti meni silleen et oot tyytyväinen. =) Niin ja toivottavasti miniT kans paranee pian.
Grynna sielläkö kans sotketaan. :wave: Huomenna tosiaan täällä aloitellaan. Kävin ostaa muovilusikoita (lautasia meil on...), lisää ruokalappuja ja sit riisiä & puuroa. :D
NeitiKat meiän esikoisella oli kans sivuääni sydämmessä. Yritin katsoa tossa et milloin se oli, mut ei olla sitä kirjoitettu neuvolakorttiin. :headwall: Mulla on sellainenkuva et se oltais todettu kun neiti oli 7kk tai jotain. Me jouduttiin menee tutkimuksiin aikas usein. Ei siellä sen kummempaa todettu, kun vaan et on pieni reikä joka aiheuttaa ton sivuäänen. Sanoivat et se reikä kasvaa umpeen kun lapsi kasvaa. Eikä siinä kauaa mennyt, ei ollut ees vuotta, kun se ääni katos. Eli neiti sai terveen paperit. Mun yhdellä tutulla on muuten ollut tuo sama koko ikänsä, eikä se oo mitään ongelmia aiheuttanut.
Saparo en tiedä onko tuo hilse päässä allergian oire, tuskin kuitenkaan. Mun mielestä monet saavat tuollaisen hilseen. Mä laitoin hulluna öljyä ja annoin sen olla niin kauan et se hilse pehmeni. Sit kampasin tiheellä kammalla sen hilseen pois. Eikä sitä oo takaisin tullut. Varmasti on apteekissa tohon samppootakin. Siis anoppi oli jostain hommannut jotain ainetta, se nyt tuolla se aine seisoo, kun ei sitä tarvittukaan.......... Niin ja niskaan mä oon laittanut perusvoidetta.
Kehitysviivästyminen? Siis sen pään vai siis ihanko on muuten lapsi jäljessä? Ihan tuntuu sun jutuista et on samalla tasolla kuin muidenkin vauvat ja ainakin mun vauvaa eellä. Ootteko huomanneet jotain, vai epäilettekö vaan? Oli miten oli, niin toivottavasti ei olis mitään tosiaankaan. :/
vaimo :flower: :flower: :flower: Loistavia uutisia! =)
Viivi Hyvin sielläkin nukutaan. =) Poju nukkui täälläkin yön kans putkeen. Mä heräsin klo 7.00 paita märkänä. :ashamed: Puolinukkuvan pojun sit komensin hommiin. :kieh:

Niin taitaa monilla tukka lähtee. Laitoin siis väriä ja olin nii-in tyytyväinen, kunnes esikoinen ilmoitti et hänestä blondi oli parempi. :headwall: Totuuden saa aina häneltä kuulla. :whistle:

Huomenna on taas vietävä poju ottamaan rokotus. Se onkin jo kolmas...

NP ja Poika 18viikkoo (huomenna)
 
vaimo85 Onnea hyvistä uutisista kehityspolilta!!! :) Ihanaa kun pikkuisella kaikki hyvin!

neitikat Meillä myös pojalla oli syntymästä asti sivuääni sydämessä ja se ultrattiin sairaalassa pariin otteeseen. Hänellä menee vasemman kammion yli semmonen kudossäie tms joka pitää omaa ääntään :) Ei kuulema ole ollenkaan vaarallista ja tosi monella ihmisellä on tietämättään näitä viattomia sivuääniä! Lastenlääkäri totesi meidän lapsella olevan vain musikaalinen sydän :heart:

nullpoints Niin, meillä neuvolassa epäilivät kehitysviivästymää sen takia että pojalla oli vielä esillä jonkin verran niitä varhaisheijasteita. ( ilmeisesti lähinnä moro-heijastetta ainakin ) Mutta heijasteet ovat kuitenkin hiipumaan päin, joten mitään isompaa viivästymää ei kai ainakaan tarvitse pelätä, mutta laittoivat kuitenkin varmuuden vuoksi lähetteen. Ja kyllähän poju hienosti ainakin minun mielestä kehittyy, kun nyt jo kääntyy jne.. Ja siis lähete tehtiin tosiaan myös sen pään muodon takia, mutta se kai ei itsessään kerro mistään kehitysviivästymästä... kun pää kuitenkin kasvaa normaalisti käyrillä.

Nyt iltapuuhiin!!! Tänään on miesten yö ja tää mamma saa nukkua koko yön yksin sängyssä! :)
 
Hellou!

Tänään selvisi miksi neiti oli eilenkin kränänen... Viimeyönä valvotti 03-05 ku kuullosti tukehtumispisteessä olevalta, eli nokka tukossa! :| Tänään illalla oli taas kränä ja hiukka oli lämmöt koholla (37.9) eli kevät flunssaa luvassa, mitä ilmeisimmin :/

NP ja Saparo-81
Juu en osaa olla huolissani ku lekuri sanoi että ei hätää. Mun äitillä on kanssa sivuääni ja ei oireita... Mutta kyllä siinä hetken pelästy ku kuunteli ja kuunteli ja kuunteli sydäntä ja aloitti lauseen "täällä kuuluu nyt sivuääni jota ei edellisessä tarkastuksessa kuulunu..."

Vaimo85 Hienoja uutisia! :flower:

Eip täs sen kummempia! Kat :wave:
 
täällä ollaan koko porukka flunssassa (miestä lukuunottamatta..) Esikoisella kuumetta reilu 38'c ja ite sekä O hirmu räkätaudissa. Mutta jotenkin näin kipeenä sitä osaa levätä enemmän ja antaa ittelleen luvan vain olla. Joten ei tää nyt niin hirveeetä ookkaan..Outo minä... :LOL:

vaimo85: O oli 4kk neuvolassa 6580g ja 68cm. Joten aika saman malllinen kun teidän poitsu. Pitkiä rimpuloita.. :D :heart: Meillä paino kanssa huitelee jossain -20% käyrällä mutta eiköhän se siitä tasoitu.

Eilinen oli meillä pelkkää huutoa! :eek: Mitään sen ihmeempää ei ollut mutta kun ei voi koko ajan istua poika sylissä häntä viihdyttäen niin huutohan siitä tulee. Tai kun tarjoaa ruokaa liian aikaisin, liian myöhään, väärää ruokaa, laittaa liian aikaisin nukkumaan, liian myöhään ja kaikkea siltä väliltä niin HUUTOA!! :kieh: -hyvin temperamenttinen kaveri. Mutta eipä tässä muuta voi kuin jaksaa. Toivottavasti ajan myötä edes vähän helpottuu...

*tuisku ja O 4kk*
 
:wave: taas...

Poju sai sit ekan kerran aamupalaa. Riisit meni rinnuksille ekaks ja pojulla oli sellainen ilme et ei hyvää. Minä vaan lusikan kans härnäsin, joten alkoi vissiin menee pikkasen oikeeseen osoitteeseenkin....... Sotkemistahan se on enemmän kuin mitään muuta, mutta tuosta se lähtee. :heart:

Saparo toivotaan et ei tosiaankaan löydy mitään kummallista siellä tarkastuksessa sit. Kirjoittelen nyt pikkasen aiheen vierestä....
Suomalaisilla on yleensä tapana ottaa kaikki skeida niskaansa valittamatta (nyt ei kannata kenenkään ottaa tätä itseensä...). Yleinen asenne on se ei kannata valittaa mitä muutkin siitä ajattelee. Oon oppinut ulkomailla asuessani et asioista täytyy valittaa. Siis kun on aihetta. Synnytyksiin jne viitaten, missä mä asun sektiot on paljon yleisimpiä kuin Suomessa. Koska ne pelkää et ihmiset vetävät ne oikeuteen hoitovirheistä. Tuosta herää kaksi asiaa mieleen joista toinen on raha. Jos nyt on vammautunut lapsi, niin tietysti maksaa hoito. Harvemmin noissa on kuitenkaan rahan ahneuksista kyse. Sit toinen asia on se et kun nostaa metelin voi säästää jonkun toisen hengen. Siis jos joku lekuri on aivan selkeesti tehnyt virheen, niin ei ole mahdottomuus et se vois tehdä sen uudelleen. Ainakin jos siitä ihmisestä on tehty iso meteli, niin tuskin se uudelleen tekee samaa virhettä. Jonkin henki voi siis säästyä.
Eli tuo oli ajatuksena vaan nyt... Itse nostaisin ison metelin asiasta, mutta se on tosiaankin minun asenne.... :ashamed:

NeitiKat
hyvä ettet ole huolissasi. =) Itse olin silloin pikkasen, koska en tiennyt et se on yleistä ja et se tosiaankin katoaa ajan kanssa. Yllätys se tosiaankin oli.

Tuisku toivottavasti poju rauhoittuu ja paranee. :wave:

Esikoisella irtos toka etuhammas eilen. Se heilu aivan irti ekaks. Mä en pystynyt siihen ees koskee. :eek: Inhoon kaikenlaista tuollaista: verta jne... Mies sit otti kiinni siitä ja se irtos helposti. Minusta ei siihen ollut. :ashamed: Nyt on neiti tosi iso olevinaan kun on JO kaksi hammasta tippunut. :kieh:

NP ja Tirri 18vkoa
 
Kiitoksia onnitteluista! =) Vielä vähän päivitystä siihen kehipolikäyntiin hemoglobiinin osalta. Eli se oli hyvä 124, alarajahan tän ikäisillä olis 103. Mut kuulemma pojan punasolut pienehköjä ja kalpeita, mikä tod. näk. merkkaa sitä että se hb siitä täs lähikuukausina saattaa tipahtaa jolloin sit pitäis syödä rautakuuri. 6kk neuvolassa katsotaan hb taas. Mutta lääkäri käski aloittaa poitsulle lihojen antamisen jo heti kun täyttää 5kk, jotta siltä rautakuurilta voitais välttyä.. Itse olin kyl ajatellut vasta puolvuotiaana ne lihat aloittaa, mut onhan sitä mentävä pojan terveyden ehdoilla :heart:

Oli vaan nopea merkkaus kun tuo poika on taas tuolla lattialla tosi tyytymätön... Kun väsyttää eikä pääse eteenpäin niinkuin haluais ;) Moikka! :wave:
 
B-7
Minäkin täältä taustalta :wave:
Olen kyllä lukenut mutta ainakun pitää kirjoittaa tulee joku vetämään hihasta tms...
Ja oikeastaan mihinkään en osaa kommentoida mitään joten vaan omaa napaa.

Meillä tautipesä,3 lasta kuumeessa ja korva-sekä keuhkotulehduksissa :|
Ja mä oon aivan kypsä olemaan sisällä.Mun rakas aurinkoni paistaa ja kyhjötän täällä 4:n seinän sisällä :|

Vauva tulee sunnuntaina 5kk ja on aivan ihastuttava neito.Tyytyväinen kuin mikä :heart:
Pelkällä tisumaidolla mennään ja kasvetaan hyvin ja sen kk aion vielä mennä näin,ennen kiinteiden aloittelua.
Nukkuu yönsä hyvin.Nukahtaa n 21 ja herää joskus 05 syömään (tai ei ollenkaan)ja jatkaa unta aamu 07-08:aan asti.
Nukkuu nyt isonsiskon kanssa samassa huoneessa!
Lattialla kääntyy vatsalleen.
"Juttelee"jatkuvasti,rakastaa omaa ääntään.Juurikaan ei itkeskele =)

Mutta nyt tuo 2v kuumepotilas itkee ja tekee pahojaan,pakko mennä :wave:
 
NullPoints Olen aivan samaa mieltä siitä että ihmiset valittaa liian vähän! Mä olen itse juurikin sellainen, että nöyrästi otan vastaan vaan mitä annetaan, enkä osaa vaatia tai valittaa!! Liian kiltti ihminen olen ollut aina ja saanut siitä "kärsiä" useasti.. Helposti poljetaan jalkoihin ja käytetään hyväksi! Mutta siis jos nyt jotakin vammaa tuosta meidän pojusta löytyy, niin aivan varmasti nostan metelin siitä synnytyksestä!! Mua harmittaa vaan se, että mies häädettiin synnytyksessä imukupin ajaksi ulos huoneesta, niin hän ei voi nyt olla minkäänlaisena todistajana, jos jotain juttua asiasta nostan.. Ja vaikka ei mitään vammaa pojassa olisikaan, niin ehkä olisi silti syytä kirjottaa tarina siitä synnytyksestä ym ja lähettää vaikka potilasasiamiehelle tai vastaavaa...

Mutta nyt sosepuuhiin! :)

 
Neuvola lääkäreineen takana päin.

Kokoa nyt:

8kg tasan
65,3 cm


päänympärystää en muista, mutta mennyt kokoajan tasaisesti yläkäyrällä eli isopäinen poika on :whistle:

Painoa oli taas tullut suhteessa vähän, eli vain noin 400g kuukaudessa. Käyrä näyttää pojalla nyt hassulta kun alussa tuli niin älyttömästi painoa ja nyt hidastunut.

Kasvun takia ei silti kuulemma ole niinkään tarvetta lisäruokaan jos vain poika tyytyväiseltä vaikuttaa... mutta sanoi terkka että jos yhtään vaikuttaa ettei maito nälkää pidä niin kannattaa aloitella hiljalleen kasviksista. Ollaankin tultu nyt siihen tulokseen että hyvin rauhakseen aloitetaan silloin tällöin totuttamaan kasviksiin. Eli tähtäimessä se että siellä 5kk:n jälkeen menisi jo sitten vähän enemmän.

Molemmilla tytöillä kun aikanaan aloitettiin sitten kerta heitolla antamaan aika isojakin annoksia, niin nyt oikeasti ihan rauhaksiin silloin tällöin vähän maistattamalla.

Olen niin tyytyväinen siihen että maito on riittänyt ja imetys sujunut, toivon ettei korvikkeita tarvitsisikaan pojalle antaa vaan voisi sitten aikanaan siirtyä suoraan tavan maitotuotteisiin. Poika on niin näppärän oloinen että voi olla etten pulloon yritäkään totuttaa sen kummemmin vaan voisi sitten nokkamukista opetella itse juomaan. Mutta katsotaan nyt =)

Kaikki oli siis neuvolassa oikein mallillaan, poika sai kehuja jäntevyydestään ja kehonsa hallinnasta.

Mahalleen nyt kääntyilee jo vähän väliä, mutta aina ei jaksaisi kuitenkaan niin päin olla ja hermo menee. On myös huomattu että päivisin väsähtää jotenkin nopeasti kun touhuaa ja kääntyilee, meinaa kiukustua huomattavasti useammin kuin tähän asti. Siksikin meinattiin että ehkei maito enää niin kauaa pidä tyytyväisenäkään.

Mutta pääosin edelleen perustyytyväinen ipana, varsinkin silloin kun hänen kanssaan seurustelee ja juttelee.

Sylissä punkeaa aina istumaan ihan pystyyn, ja jopa sitterissäkin ruvennut könöttäämään istumassa - hassun näköistä. Koitan sitten säännöllisesti kipata lattialle tms jottei kokoajan olisi pystyssä.

Iho on suht hyvä, vähän meinaa välillä päästä kuivaksi mutta ei pahasti. Meillä on kuitenkin olemassa isot sukurasitteet kun isä ja sukunsa on psoriaatikkoja ja minulla atooppinen iho. Isommat lapset ei vielä ole saaneet kumpaakaan mutta aika-ajoin myös heillä iho pääsee kuivaksi. Katsotaan saako poika nyt sitten herkemmin jomman kumman.

- Terhikki ja Otto 4kk (+ 1pvä) -
 
Alkuperäinen kirjoittaja NullPoints:
AC Unohdin sanoa et onnee :flower: huoltajuuskiistan päätöksestä. En tienny et sellainen on meneillään, mut ilmeisesti meni silleen et oot tyytyväinen. =) Niin ja toivottavasti miniT kans paranee pian.
Kiitos :heart:
En ole hirveemmin siitä täällä huudellu. Esikosta exä halusi lähihuoltajuuden. 1,5v taistelua takana ja siihen tuli lopullinen päätös tässä eilen vaiko toissapäivänä :)
Jännä sinänsä, kun isä ei koskaan ole poitsun kanssa asunu, nii halusi sitten yhtäkkiä lähihuoltajuuden, kun nainen tuli kuvioihin mukaan (toki me vaihdettiin paikkakuntaa kauas ja muodostettiin myös uusperhe tänne). Ei ollu exällä mitään perusteita hakea lähihuoltajuutta, mutta piti yrittää ja sai sitten mustamaalattua mut aika hyvin, mutta tuomari osasi katsoa sen läpi onneksi. Oli aika järkytys nähdä kuitenkin miten järkytys oli exälle tuomarin päätös, että mä pysyn edelleenkin lähihuoltajana. Exä ilmeisesti luuli, että hän saa sellasilla selvittelyillä lähihuoltajuuden. No, nyt se on takana. Onneksi :) Ja rauha maassa.

MiniT on vieläkin kipeä. Alkaa pää loppumaan tähän :( Ei sillä, että MiniT olis mitenkään vaikea, vaan surku toista. Tänään jouduttiin taas käymään lääkärissä. Mehän käytiin ti 21. pvä lääkärissä ekan kerran ja saatiin antibioottikuuri (MiniT on ollu n. kk verran räkäinen; oikean korvan punotus ja kurkunpääntulehdus, nuhakuume), josta meni maha niin sekasi, että la 25. pvä käytiin Jorvin päivystyksessä ripulin takia. Kuivuminen oli siinä rajoilla ja antibioottikuuri loppu siihen. Maanantaina uudestaan lääkäriin, kun tuli sellanen tunne, että nyt ei ole kaikki kohdallaan. Selvisi, että vasen korva on äkäisesti tulehtunu :( Eipä siinä. Tumpsu sai sitten antibiootin lihakseen. Tänään soitin maanataiselle lääkärille, joka lähetti Jorviin kuumeen takia. Korvatulehdus pahentunu. Lisää antibioottia. Argh. Noh, onneksi pojalla on vakuutus. Yksityisellä kun ollaan käyty.
Ihme kyllä pojasta ei huomaa ollenkaan, että hän olisi kuumeessa ja korvat olisi tulehtunu. Hän on oikea vauhtihirmu ja hirmu papupata :D Ja nauraa paljon. Lääkäritki on ihmetelly pojan hyväntuulisuutta :D Yöt vaan on rikkonaisia, kun MiniT on kuitenkin pitkään nukkunu yöt heräilemättä. Nyt on menny n.1,5kk levottomasti.

Josko se tästä.

Hauskaa vappua kaikille :)

AC + MiniT vajaa 5kk ja IsoT
 
B7 ajattelinkin sinua tuossa et minne ootkaan kadonnut. ;) Ompas siellä kipeetä porukkaa. Paranemista kaikille teille sinne!
Saparo Niin on tosiaankin. Asiasta kannattaa valittaa kyllä. Mulla on varpaatkin solmussa teille et todellakin asiat olis parhain päin.;)
Terhikki :flower: Onnea neuvolan tuloksista. Hienosti sielläkin kasvaa vauva.
AC No ompas sulla ollut hauskaa. :( Noi on noi huoltajuuskiistat just tollasii. :headwall: Toivottavasti nyt paremmin asiat siis jatkuu ihan pojan puolesta ajatellen. Rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto. :saint: Ja miten kipee miniT onkaan ollut. :eek: Huh, huh! Tuo todellakin kuulostaa kauheelle. :( Voi pientä. :(

Omaa.....
Täällä ei juhlita Vappua. Ei siis kuulu tän maan juttuihin se... Enkä sit tehny simaakaan tai munkkeja. Hillomunkkeja tietty saa kaupasta valmiina, mutta ei täs nyt niin niitä ees himota.
Eli viikonloppu menee niin kuin kaikki muutkin viikonloput.

Eilen poju sai kolmannen rokotuksen. Oli aika ärtsyä ainetta vissiin. :headwall: Kaksi neulaa, yhteensä 6-7 tautiin tavaraa. Sen verran oli heti kuuma poika et jouduin antaa lääkettä. Meillä menikin yö sit aika harakoille. Poika vääntyili ja kääntyili. Eikä varmaan asiaan auttanut se et eilen aloitettiin kiinteet ja herra ei sit saanut eilen kakkaa ulos..........
Tänään sit pelasi vatsa, mutta poika oli aika herkällä tuulella. Tosi väsyneen oloinen.
Sit huomasin et aamupuuron jälkeen ei pojalla oo nälkä aikoihin. Tässä saan ruveta laittaa uutta rytmiä pystyyn tuon takia. Mulla oli sit rinnukset sen verran täynnä päivällä et jouduin itse löysää tilannetta. :ashamed: Tuli sit kurja mieli asiasta kun tajusin et alkaa nyt se alamäki imetyksen kanssa. Pakko on alkaa lopetella, kun duunitkin pian alkaa. :ashamed: Ei voi mitään.

NP ja poju 18viikkoo
 

Yhteistyössä