***JOULUTONTUT -08, tammikuussa 2009 !***

Nyt on sitten vuosi vaihtunut ja pikaisesti täällä alottelen uuden kuun ja uuden vuoden pinon. Erittäin ihanaa ja vauvantuoksun täyteistä vuotta kaikille mammoille :flower: :heart: :flower:
Palailen taas kertoilemaan ja lukemaan lisää kuulumisia paremmalla ajalla. Täytyy tehdä iltapalaa ja pian tuo tyttönen tuolta myös halunnee maitoaan :)

Aurinkomamma ja Tipu-tyttö 1 kk 3 pv
 
Heps ja hyvää alkanutta vuotta kaikille! Ompas hassua ajatella,että meidän poika syntyi viime vuonna! :LOL:

Poitsu syntyi siis 13.12 ja kohta tulee jo kolme viikkoa täyteen. Miehen isyysloma alkaa puoleentoista viikon päästä, joten sitä tässä odottelen! Aika pöhnänen olo ollut koko päivän kun yö meni taas vähillä unilla. Jospa tänään pääsis ajoissa nukkumaan..
Iltapalatohinat on täällä käynnissä, joten kaipa minäkin kirjottelen lisää vasta myöhemmin..

Findy ja poju 2vko5pv
 
OIH,
en huomannu tätä ketjua niin laitoin alla olevan vanhaan joulukuu ketjuun. Laitanpa tänne myös...

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiKat:
Heissan!
Olen jo piiitkäääään seuraillut taustalla teitin masunkasvatusta ja nyyttien maailmaan tuloa. Toivottavasti ette häiriinny kuin näin tunkeudun joukkoonne...
Itse sain vaavin 11.12, "isin prinsessan" ja ajattelin vihdoinkin liittyä keskusteluun mukaan koska kysyttävää tuntuu aina välillä itselläni olevan, esikoinen kun neiti on.

Tyttö syntyi 39+ 3 ja sai 10 pistettä, kokoa hällä oli 49cm ja 3290g. Synnytys itsessään oli ok, kkonaisuudessaan meni noin13h josta ponnistusvaihe kesti 13 min =)

Meillä elo sujuu vauva arjen mukaisesti, valvomista, unta ja seurustelua. Nyt joskin on masuvaivat ja nuha alkaneet vaikuttamaan uneen. (viime yönäkin nukuttu 3h) Pian pitää suunnata apteekkiin hakemaan helpotusta noihin neitin vaivoihin.

Kat :)
 
Hyvää alkanutta vuotta meiltäkin :heart:

Josko minäkin pikaisen kertomuksen saisin väsättyä ennen kuin neiti herää.

Tosiaan silloin 27. päivä illalla 18 jälkeen alkoi olla suppareita tasaisesti ja tuntuikin ihan kiitettävästi. Päätin kuitenkin että kotona ollaan ja pysytään niin kauan kuin vaan mahdollista. Kymmenen aikaan ajattelin että koitan mennä nukkumaan mutta ei siitä mitään tullut kun teki niin pirun kipeää ja maatessa vielä kipeämpää. Mies oli jo ihan valmiina lähtöön mut mä vaan puhisin :D Ennen puolta yötä aloin miehelle puhumaan että ehkä niitä eväitä vois alkaa laittaan valmiiksi, voihan ne sit aamupalaks syödä jos ei lähdetä =) Ei menny kauaa kun totesin että no josko sittenkin lähdettäis, supparit tuli ihan muutaman minuutin välein ja teki KIPEETÄ. Siinä sit kasattiin kamat ja puin päälleni, ja alko lapsivettä lorahteleen. Tankilla piti matkalla käydä ja ennen yhtä oltiin sairaalalla. Nousin autosta ja vedet hulahti. Siinä sit käkätettiin miehen kanssa kun vaapuin märissä housuissani eteenpäin, et ei ainakaan turhaan taidettu tulla :LOL: Ilmottauduttiin ja pääsin käyrille, kolme senttiä auki ja supisteli koko ajan. Päästiin siitä sitten melko suoraan saliin. Sain ilokaasun avuks ja sillä mentiin puoli neljään saakka. Sit teki jo niin tuskaa etten pärjänny kaasulla ja sain epiduraalin, ah sitä autuutta!! Sain nukuttuakin :heart: Mies nukku säkkituolissa lattialla :D 5.40 sain lisää puudutetta ja laitettiin oksitosiinit valmiiks. Taas sain hetken nukuttua. Siinä sit kätilö tuli sanomaan että vuoro vaihtuu ja seuraava kätilö vie mut vessaan. No se ei sit onnistunu ja katetroitiin. Jossain välissä kätilö tuli lääkärin kanssa siihen husaamaan, laittoivat mulle jonkun anturin kohdun seinään kiinni joka mittaa supistuksia, tulivat kuulemma niin erikoisesti (tunsinkin sen), yks ihan järjettömän iso joka ei meinannut lakata, ja heti perään kolme pienempää :eek: No siinä sit köllittiin taas, nyt sain vaan ilokaasua vaikka olisin mieluusti ottanu jotain muutakin. Puol yheksän sain sit vielä puudutelisän ja olin jo melkein auki. Jonkun ajan päästä kätilö tarkisti tilanteen kun oli paineen tunnetta aikalailla, ja sainkin luvan ettei tarvii enää laittaa vastaan kun ponnistuttaa, mut ei vielä tarvii ponnistaa kun reunoja oli jäljellä muuten kokonaan auki :) Sit parin supparin jälkeen olikin reunat hävinnty ja päästiin ponnistaan... Oli aika tuskaa mutta ei läheskään niin tuskaa kun olis voinu olla. Ponnistusvaihe kesti 12 min ja neiti oli pihalla klo 11.07 :) Sain neidin syliin ihmettelemään (laitan tonne profiiliin hänestä kuvan, muoks. en saa kuvaa vaihdettua :(). Neiti tuli nyrkki edellä joten muutaman tikin sain :x Kestoksi merkattiin 17 h 15 min

Viivi ja Masi 5 pv
 
Nimra
Väsyneenä kirjoittelin toiseen pinoon niin tässäpä tämä kirjoitus tähänkin pinoon:

Moikka vaan kaikille ja tasapuoleisesti

Uusille tervetuloa ja ei muuta kuin keskusteluun vaan mukaan - ehtimisen ja jaksamisen mukaan...

Meillä on tässä ollut näitä alkuaikojen "ongelmia" niin ei ole tullut täällä juuru käytyä, kun aika on kirjaimellisesti mennyt kyllä ihan muissa puuhissa

Meillä oli siis tytöllä kovat masuvaivat (ilmaa.. ) ja ne loppui/helpotti suuresti vasta, kun tajusimme isännän kanssa ostaa tuttipullon mikä on tarkoitettu koliikkilapselle, kun siitä ei tule ilmaa niin paljon ja joutuu hiukan näkemään vaivaa ruokansa eteen Ihanaa, kun auttoi! Neuvolasta kysyin tuota koliikkia, että onko meidän Annilla niin ei saatu "siunausta" asialle, kun meni masuvaivat noin helpolla pois.
Noiden vaivojen takia piti lopettaa relatipat ja deetipat, kun alusta oli lähdettävä, että harmittava tauko tuli, mutta tänään aloitin uudelleen
Nyt onkin sitten uusia huolenaiheita, mutta siinä ei liene mitään uutta Mä olen nyt tytön lämpöä seuraillut parisen päivää (peräsuolesta ) ja korkein arvo tänään (37,5 ) joten.. ei vielä kuulemma kuumetta, kun on sanottu että sitten pitää huolestua, kun on lämpöä 38 ja vauva on lötkö Sit toinen oire on että Annilla tulee aivan mahdottomasti limaa... siis mulle on kyllä sanottu, että normaalia, mut silti... muutaman kerran tullut ihan pelkkää limaa.. kuhan ei ripuliksi muutu!! Sit vielä olis tytön ihan punainen pylly.. Siis huh huh! Mä olen nyt meinannut, että annan sen olla viikonlopun ilman vaippoja ja saa nukkua olohuoneessa muovisen hoitoalustan päällä missä pyyhe ja lakana päällä, että ei mene sit kaikki pinniksestä pissiin.. (vaikka muovifrotee on sielläkin.. ) helpompi tuossa huoltaa ilman vaippaa ja voi syöttää samassa paikassa Mä toivon, että ilmakylpy, Bepanhen-voide ja vesipesu ja hyvä kuivaus auttaa eikä tarvii maanantaina mennä neuvolaan/sairaalaan kyselemään, että mitä tehdä
Oli meillä tuossa sit sellainenkin ongelma, että Anni kun on yleisesti nukkunut mun sylissä ja olen vaan hoidellut ja sylitellyt ym..ja isäntä yleensä sit syöttänyt, että ehdin edes jossain vaiheessa levätä niin meille kävikin niin, että mä kun aloin syöttää tyttöä ni ei syönyt kun ihan vähän ja senkin todella pitkän ajan kanssa, kun halus vaan sylissä nukkua, halata ym.. Noh, pari päivää siihen meni että tytön sain syömään ja söi kyllä niinä päivinä todella vähän!! Siitä jo hiukka huolestuin, mut eipä kait sit ollut ongelmaa Nyt siis syö kaikkien kanssa
Saatiin tuttavapariskunnalta rintareppu Toivottavasti tyttö pitää siitä Se olisi kätevä, kun pystyy tekemään omia hommia tytön ollessa repussa.. esim siivota, leipoa, laittaa ruokaa Ihan kun mulle tehty

Olette puhuneet tuosta liikkumisesta.. Meillä ollaan kyllä menty suht normaalisti....eli jos on tarvinnut käydä kaupassa niin tyttö mukana ja muutamassa kylässä käyty (mut ei kyllä ole ollut pieniä lapsia )... meillä siis suht normaalia elämää sillä saralla.

Ulkona en ole vielä nukuttanut, kun ihan vaunulenkeissä... silloin Anni tykkää nukkua, mutta niitäkään ei tehdä yli 10 asteen pakkasella..kun sellaisen rajan antoivat neuvolasta meille. Parveke meillä kyllä on, että siinä voisi nukuttaa, mutta meidän talossa on niin kamalasti tupakoivaa ihmistä, että ei viitsi ihan noin pientä laittaa vielä tupakan savuun.., vaikka eihän sitä kukaan sen naamalle puhalla, muta silti... vaikka ei mua haittaa tupakoivat ihmiset, mut jotenkin se oma pikkuinen on eriasia..

Nyt jos menis nukkumaan, kun tyttökin alkaa hiljalleen nukahtaa...

Suvi ja Anni 1 kk
 
Heips!

Mä kävin kirjottelemassa tonne meiän odotus puolen ketjuun, mutta huomasin nyt vasta, että tännekkin on jo perustettu uusi ketju..eli kopsaan sen tekstini tännekkin.. =)

Mulla on nyt jäänyt palstailu vähän vähemmälle kun meillä ei lähtenyt tää vauva arki pörräämään ihan parhaalla mahdollisella tavalla..vauva on tyytyväinen kuin mikä, nukkuu, syö ja kakkaa =) mutta ite kärvistelen parhaillaan kohtutulehduksen ja rintatulehduksen kourissa... :'( eilen jouduin sairaalaan kun rupesi kauppareissulla vuotamaan verta niin paljon, että luulin pissaavani housuun...siis valui ihan pitkin reisiä ja housut oli ihan läpimärät! :x kiva kun esikoinen huusi kovaan ääneen, että "äiti pissaa housuun" ...yritä siinä sitten selittää, että ei äitiltä tule pissaa, mutta ei tässä mitään hätääkään ole...äh..
vähän aikaan jouduin oleen tiputuksessa, otettiin tulehdusarvot ja lääkäri katto ultralla kohdun...onnistuin sitten puhumaan itteni kotiin napsimaan niitä antibiootteja, ettei tarvinnut osastolle jäädä..onneksi asutaan niin lähellä sairaalaa, että päästivät lähtemään kun lupasin tulla heti ambulanssilla jos jos tila yhtään muuttuu...maanantaina sitten täytyy mennä kontrolliin, katotaan pitääkö tehdä kaavinta.. :(

Maidon tulokin meinaa loppua...tuosta tulehtuneesta rinnasta ei tule kuin max. 20ml |O
oisko kellään mitään vinkkejä millä helpottaa rintatulehduksen oireita..kaalinlehtiä, lämpökääreitä, lämmintä suihkua on jo kokeiltu...
 
Ihan ekaks kun vielä muistan, niin RELA-tipat on meillä kyllä hiukan auttaneet. Babyseven kun kyseli niiden tehosta... Ei ne mahavaivat mitään ihan kamalia edes olleet. Itkettivät Lumia lähinnä iltaisin. Niitä voi mielestäni huoletta käyttää, kun eihän ne mitään lääkettä ole, vaan ihan samaa bakteeria, mitä meillä jo suolistossa normaalistikin elelee.

Uusi vuosi sotki koko pienen perheemme arjen, minkä takia en oo täällä käynytkään kirjoittelemassa. Mies oli järjestäny meille ohjelmaa koko päiväksi ja vauva ja koira olivat anoppilassa hoidossa. Vauva sai siellä flunssan. En tietenkään ketään ala syyttelemään, eihän kaikelta voi suojata ja ei flunssaan kuole. On vaan ihan sydäntäraastavan kamalaa kattoa kun oma lapsi kärsii. Nyyh. :( Ja kun mieskin on vaan niin hemmetin väsynyt (varmaan sillekin tulossa flunssa) niin minähän tässä valvon ja huolehdin vauvasta! Yleensä makuuhuoneessa viihtyvä koirammekin on siirtynyt olohuoneen puolelle ja nukkuu tuossa sohvalla pää sohvatyynyn alla, ettei vaan tarvitse kuunnella vauvan itkua ja miehen kuorsausta. Onneks oon ite terve. Ainakin toistaseks. Valivali.

Sitten mukavempiin aiheisiin... Ihan pakko kertoa tiivistetty versio viime vuoden vikasta päivästä, siis joululahjastani! Minulla ei ollut hajuakaan päivän tapahtumista. Eli viime keskiviikkoaamuna heräsin kahvin tuoksuun ja mies keittiöstä jo huutelikin aamupalalle. Kahvia, karpalomehua, puuroa (mies oli tehnyt, oho!) ja täytettyjä patonkeja. Jopa Hesarin Sudoku (jonka pakkomielteisesti täytän joka aamu) oli leikattu irti lehdestä ja odotti pöydällä ratkaisemista. Aamupalan jälkeen mies muistutti, että uimapuku pitää ottaa mukaan. Pakattiin koira, vauva ja itsemme autoon ja mies vei minut kylpylään. Siellä sain ohjeeksi nauttia itsekseni 2 tuntia ja sen jälkeen ilmoittautua respassa. Lilluin kaikenmaailman kuuma- ja mineraalialtaissa ja testasin kaikki saunat ja höyryhuoneet. Respassa sain seuraavien 3 tunnin ohjelman: hemmotteluhoitoja! Niitä ei voi edes kuvailla, olivat niin ihania. Auto nouti minut oven edestä ja takapenkillä odotti iso kulhollinen vaahtokarkkeja ja viinirypäleitä ja pieni pullo Rosé Shamppanjaa. Matka jatkui kotiovelle, jossa vastassa oli ulkotulet ja mies ovella. Vaikutti hiukan hermostuneelta, mutta ajattelin sen johtuvan gourmet-ateriasta, jonka työllä ja vaivalla oli valmistanut - tarjolla haudutettua poronjalkaa, pinaatti-perunasosetta, timjamiporkkanoita ja salaattia. Ruokajuomana tietysti punkkua, valkkaria, samppanjaa, siideriä tai vettä. Päädyin viimeiseen. ;) Ainiin ja jälkiruokana mustikkarahkaa.

Ennen ruokaa mies kuitenkin pyysi minua nostamaan piironginkulmaa, kun oli kuulemma kännykkänsä tiputtanut sen alle. Siinä se sitten ryömi ja jäi polvelleen. Piirongin alta löytyi kännykän lisäksi timanttisormus ja mies kosi. Vastasin tottakai kyllä, shokista toivuttuani.

Matka jatkui Helsingin keskustaan ja hotellin sviittiin. Saunottiin sviitin pikkusaunassa ja käytiin parvekkeella tuijottelemassa kadulla tallustelevia muurahaisen kokoisia ihmisiä. Laittauduttiin ja nautittiin hotellin tarjoamat samppanjalasit hotellin aulabaarissa live-pianistia kuunnellen. Mies oli järjestänyt meille pääsyn erään yökerhon VIP-tilaan, jossa meistä pidettiin todella hyvää huolta! En oo eläissäni maistanu niin hyvää samppanjaa, kun yökerhon tarjoama Dom Perignon. Namiskuukkeli! Skoolattiin klo: 00.00 muovitetulla parvekkeella (ei ollu yhtään kylmä) katsellen raketteja taivaanrannassa Helsingin kattojen yllä. Väsytti todella paljon, mutta sinnittelin puoli kolmeen, jolloin palattiin hotellihuoneeseen. Miehellä oli paketillinen nakkeja ja foliota mukana ja saunan kiukaalla se hiprakassa paisteli mulle nakkeja, kun pitäähän uutena vuonna nakkeja saada! Huhhhuh mikä päivä!

Pari ongelmaa oli: mulla oli koko ajan ihan älytön ikävä Lumi-vauvaa ja rinnat oli tosi kipeet ja niitä piti lypsää melko usein, jopa siellä yökerhon vessassa. :ashamed: Niin ja kun ei oo vuoteen viinaa juonu, ni krapula kesti sen pari päivää, vaikka en edes kauheesti juonu. Lypsin vielä varmuuden vuoksi "pahat maidot" pois, ennen kun haettiin vauva hoidosta, vaikka eihän mulla alkoholia veressä moneen tuntiin ollut ollutkaan. Siitä alkoivat ongelmat. En tiedä johtuiko krapulasta vai mistä, mutta maitoa tuli tähän iltaan asti todella vähän ja jouduttiin antamaan melko paljon korviketta. Hoidossahan vauva oli saanut ainoastaan korviketta ja kotona ilmeni sellaiset mahanväänteet vauvalla että oksat pois. Ja sitten vielä se flunssa. Onneks oli pikkuniistäjä valmiiks ostettuna, ni sillä saa pahimmat räät pois pyörimästä. Vauva herää tunnin välein tukkoseen nenään, ni enhän mä saa unta! Ei oo onneks kuumetta. Se rajahan on pyllystä 38,5 astetta, eikä oo ollu kun jotain 37,7 eli ihan normaalia. Neuvolahan meillä on viikon välein ja viimeks eilen painoa oli jo 3200 g ja pituutta 51 cm, eli hyvin tyttö kasvaa. Hoikkahan se on, ihan niinku vanhempansa vauvana. Täytyy nyt nauttia vielä tosta koosta, kun sitä jaksaa yhdellä kädellä kantaa. Ei enää kauaa...

Tervetuloa jennae! Mä en tosta rintatulehduksesta tiedä mitään, mutta omasta kokemuksesta voin kertoa, että kun maitoa ei oikein pari päivää sitten tullu, ostin Weledan imetysteetä ja se kyllä oikeesti auttoi pahasta maustaan huolimatta. Eli jos maitovarojen ehtymistä pelkäät, kokeile tota tai jotain muuta imetysteetä (esim. frantsila).

Nyt koitan nukkua.

Aino & Lumi 1 kk + pari viikkoa
 
Huomenta

Mussupussu, WAU! Olet onnentyttö, kuulostaa ni epätodelliselta,satumaiselta kuin elokuvasta. Ihanaa!!

Meillä mennään täällä lasten ehdoilla, esikoinen vaatii kovasti varsinkin mun huomiota, vauva nukkuu paljon päivisin ja valvotti mua viime yönä, itkeskelee mutten osaa sanoa onko masuvaivoja, hyvin mahdollista kyllä. Meillä toi kakkaaminen on ollut "ongelma" toisinaan tuli tosi lirua, kerkesin siitä mainiti neuvolassa, täti lausui sanan"maitoallergia".Voi Prkle.. Väliin sitä ei tuu ollenkaan, rupsuttelee kyllä.. Neiti on siis päivisin aika tyytyväinen, nukkuu enimmäkseen ja hereilläkin käy pidemmän ajan, katselee meitä ja lampunvalot tuntuu kiinnostavan, iltasin/öisin siis hieman kärsimättömämpi..

Kirjoitan varmaan sekavasti, alkaa väsy painaa..Vauva nukahti tuossa juuri uudestaan, mutta esikoinen heräs, joten turhaan mä haaveilen unesta.

Sydäntä särkee tuo pieni iso esikoinen, eilen sanoi isälleen hampaidenpesun yhteydessä, että "mulla on äitiä koko ajan ikävä"kuulin sen keittiöön ja mua itketti. Ollaan tähän asti oltu ni tiivis paketti, kerran olen pojasta ollut yön erossa ennen tätä vauvaa(poika 3v3kk). Mies kun tekee vuorotyötä ja remppailee tätä taloa, ni ollaan pojan kans ni paljon kaksin.
Nyt tunnen pettäneeni hänet kun tuo pieni kilpailija syntyi meille. Vauvaa poika halii ja hellii, ei siis ole aggressiivinen, eikä käyttäydy meitäkään kohtaa rumasti, toki uhmiksen elkeitä on, vaan pojasta on tullut entistä herkempi, itkuisampi. Yritän toki touhuta pojan kans päivisin minkä kerkeän ja hyvin olen tähän asti pystynytki ku vauva nukkuu ni paljon, otan hänet huomioon silloinkin ku imetän/hoidan vauvaa, mut eihän se ole sama asia ku silloin kaksistaan.
ähs,tästä tuli tällanen itkuvirsi melkein..tunteet herkässä, n,4tunnin unien jälkeen ja kai tässä vielä jonkin sortin babyblues vaivaa, itken myös herkemmin kuin aikasemmin

Lähen nyt pojan viekkuun seuraamaan lastenohjelmat loppuun

Syysusva & pikku plimpsessa 1kk
 
Hei kaikille!
Nopeesti vaan kommentoin nyt tohon syysusvan tilanteeseen, et meidänkin esikoinen oireilee ihan selkeesti.
Neiti on siis 4v5kk. Mun kanssa on tietty saanu paljon olla ja nyt kun oon kiireinen, niin neiti joutuu pakostakin tekee pikkasen asioita itsekin (esim. vaatteiden vaihto, huoneen siivous jne...).
Neidistä on tullut sellainen, et haluaa olla meidän kans koko ajan, eli ei halua yksin leikkii ollenkaan minuuttiakaan. Ei ees haluu kattoo mieliohjelmiakaan tv:stä. Eli mua seuraa kuin hai laivaa..........
Sit kun/jos jotain sanoo neidille et ei saa tehdä, niin heti menee huuli alaspäin ja sanoo et on hän hyvä tyttö. :'(
Pari kertaa oon pimahtanutkin, kun ollaan kuinka kielletty et ei saa esim vauvaa nostaa tai tuttia vauvalle väkisellä laittaa ja siitä huolimatta neiti tekee sellasta...
Oon vaan ajatellut et ei voi mitään, et neidin on vaan nyt "kasvettava" isoksi siskoksi. Kurjalle tuntuu, mut niin se vaan valitettavasti on.
Tsemppiä sinne siis! :heart:
 
Mussupussu, onpas sinulla ollut ihana uusivuosi. Harmi vaan, että kaikki ei ole sen jälkeen mennyt hyvin.

Meidän vauva on nukkunut yöt jo kohtalaisesti mutta syöminen on edelleen ongelmallista, vaikka tukkoinen nenä on helpottanut. Täytyis saada imuote paremmaksi ja yön ruokailut tunnista puoleen. Rankkaa valvoa monta tunnin pätkää yössä. Olenkin jo harkinnut sellaista maksullista imetysohjaajaa jotka tekee kotikäyntejä. Kannattaa varmasti pitkällä tähtäimellä jos saisi pojan imemään kunnolla.

Nasu ja poika 15pv
 
Nimra
Nyt tulee pelkkää omaa napsua... :ashamed:

.....eli eilen illalla Anni oli todella itkuinen ja ei meinannut rauhoittua millään...ja sitten syötön jälkeen (ilmakylvyssä melkein koko ajan pepun takia) niin suorastaan räkäisi kakkaa.. se siis lenti ja kauas ja sen jälkeen tuli ruskeaa vettä ja silloin ei enää mennyt kauaa, kun oltiin matkalla keskussairaalaan :'( Mua HIRVITTI

Tyttö pääsi suht nopeasti lastenlääkärille joka tarkasteli tyttöä ja (klo 01:00) ja tuumasi siinä, että laitetaan tytölle tippa ja nesteytys tarvittaessa... :( Noh, tipan laitto ei onnistunut, kun ei löytynyt suonta ja lääkäri pisti vielä Annia varmaan 6 kertaa (kamalaa katsoa, kun lapsi huutaa eikä voi mitään tehdä :'(

Tipanlaiton epäonnistuttua meidät otettiin lastenosastolle tarkkailuun ja siellä vietimme sitten koko yön, kaikki kolme :| Onneksi olimme kuitenkin mieheni kanssa yhdessä niin pystyimme olemaan tukena ja turvana toisillemme <3 ja yhdessä vahtimaan tyttöä.

Syöttelimme tyttöä 3 h välein ja lääkärin ohjeiden mukaan...kyllä tyttö söikin kiltisti :saint: ja ai että... nukkuin (taas vieraassa paikassa ) kuin enkeli :D

Aamulla otettiin verikokeet (Adeno ja Rotaviruksista ) ja myös ulostenäyte ja kaikki kunnossa!

Lastenlääkäri kävi katsomassa ja puhumassa aamusella ja puhuimme tuosta limaisuudesta kakassa, hengityksen limaisuudesta ym ja lääkäri ja (kaikki ) hoitajat olivat sitä mieltä, että Annilla on flunssa ja lima tulee siis sen takia myös kakassa... (voi toki olla jokin muukin sairaus, mutta tämä siis ensisijainen ) ja ei tarvitse siis panikoitua limasta ennen kuin silloin jos limakakkaisuus jatkuu flunssan parannuttua.

Kyllä me olimme helpottuneita!! Ja täytyy kyllä myöntää, että varsinkin minä olin helpottunut, sillä olin jankuttanut Annin flunssasta äidille ja isännälle..., mutta mulle van sanottiin, että alle 3-kuinen EI sairastu...ja nyt se siis ON totta, että sairastuu ne ja hoitajat totesi, että sairastuu ihan vastasyntyneetkin flunssaan, joten IHNA NORMAALIA.

Toivottavasti tämä episodi siis on tässä, eikä limakakkaisuus enää flunssan parannuttua jatku... tietäispä vaan kauan tuo flunssa jatkuu :whistle: Annin syömistä ja juomista täytyy seurailla, mutta ihan hyvin hän on syönyt ja painoa mittailivat sairaalassa (4,3kg ) ja kuumetta (37 ) joten kummatkin ihan hyvät :heart: Nyt ollaan siis tytän kanssa kotona ja mukaan saimme sairaalasta keittosuolatippoja ja neuvoja tuohon peppuun ( se ON KAAMEA ) kaikkien mielestä kipeä!! ja siihen antoivat neuvoksi pottujauhoja, ilmakylpyjä, sinkkivoidetta ..

Suvi ja Anni 1 kk 2 p
 
Taidan minäkin pikku hiljaa hipsiä tälle puolelle.Meille syntyi poika viime maanantaina ja uudesta vuodesta ollaan oltu kotosalla.Aikamoista totuttelua tämä vauvan hoito.
Hurja kokemus teillä Nimra :hug:
 
Meidän poitsu syntyi siis 29.12.08 mittoinaan 4110 g ja 51,5 cm. Sectiolla tultiin, kirjottelen siitä myöhemmin lisää. Perjantaina kotiuduttiin ja nyt opetellaan vauvaelämää. Poika syö aika usein, kun ei jaksa varmaankaan imeä niin paljon kerralla kuin olisi tarvetta. Ainut huoli tällä hetkellä on itsellä, kun virtsarakosta tulee verta.. En tiedä, onko se normaali katetroinnin jälkeen vai ei.. Jos jollain kokemusta, niin kertokaa ihmeessä!! Huomenna menen tikkien poistoon, niin täytyy siellä kysellä.

Muutenkin kertokaa sectiosta parantumisesta..itsellä mieli vähän matalalla välillä, kun miettiin, miten kauan tässä ollaan ihan rampoja..

Milja +pullaposki 5 vrk
 
Heissan!

Kaynpas minakin kantamassa korteni kekoon.

Poika kasvaa meilla todella hyvin, eilen oli jo painoa 4,3 kg (syntymapaino oli 3,94 kg). Syokin kylla melkein koko ajan. Yot menee ihan ok, n. 2,5 tuntia se yleensa nukkuu ennen kuin heraa syomaan ja vaipan vaihtoon. Kakka on kylla valilla tosi vetista meidankin vauvalla ja melkein joka syonnin jalkeen pulauttaa sellaista "kasittelematonta" maitoa. Tana aamuna tuli oikein Exorcist tyylilla kaaressa - oli miehen sylissa ja tama tietenkin pelastyi moista.. Onko muilla ollut samaa?? Pitaisko tasta huolestua???? Meilla katilo kylla sanoi etta vauva reagoi aidin ruokavalioon eli jos syo esim. papuja niin vauvallekin voi tulla vatsaoireita. En kylla tieda onko nain...

Itsella onkin sitten vahan huonompi olo. Ilmeisesti synnytyksen aikana lantio mennyt vahan keturalleen, se on itse asiassa ihan paljaalla silmalla nahtaen vinossa. Muutama yo sitten meni niin pahaksi etta porun ja huudon kanssa makasin sangyssa kun en pystynyt liikkumaan ilman etta se kramppas. Oli pakko soittaa kiropraktikko kotiin ja nyt kahden hoitokerran jalkeen se on vahan parempi. Huomenna olis taas aika. MUTTA; vaikka tiedankin olevani paracetamolille allerginen niin silti menin tyhmana ottaan niihin tuskiin muutaman lasten pillerin. Nyt on sitten ihan jarkyttava ihottuma joka puolella kroppaa ja naama on niin turvoksissa ettei mua meinaa tunnistaa.. Ja noi antihistamiinit ei ole oikein suositeltuja kun imettaa.. Aina jotain!!!! :'(

Muuten taytyy kylla sanoa etta olen NIIIIIIN rakastunut meidan ihanaan poikaseen. :heart:

Naputtaja ja Sean - syntynyt 24.12
 
Arjen keskeltä.

Meillä mies palasi tänään töihin ja olen jännittänyt kovasti tätä arkea kahden pienen kanssa. Vielä toistaiseksi rauha maassa. Isompi (2,5 v) kattoo peppi pitkätossu leffaa digiboxilta ja pienempi nukkuu.

Naputtaja: Meillä ei pahemmin ole tuota pulauttelua ollut, mutta just eilen tuli kanssa semmosessa kaaressa mun päälle ja luulisin että oli koko syötön satsi kun tuli niin paljon. Mä oon ymmärtänyt, että jollain vauvoilla vaan on suurempi taipumus pulautella. En olisi kovin huolissaan, ellei nyt selvästi ala näyttää siltä että enemmän tulee ulos kun pysyy sisällä. Meillä ainakin silloin tulee osa maidosta takasin, jos on syönyt tosi ahnaasti ja/tai pidemmän syöttövälin jälkeen rinnasta suihkuaa maitoa kovalla paineella. Tähän voi auttaa se, että hiukan pumppaa aluksi "painetta" pois.

Mussupussulla on kyllä ollut valtaisan romanttinen uusi vuosi. Ikävä varmasti vaivasi, mutta mun kokemuksella se tulee ekoilla erokerroilla joka tapauksessa, eli mukavampi se noin on, kun esim. puuduttavalla luennolla/seminaarissa istuessa, kuten mulla todennäkösesti edessä.

Monilla on noita masuvaivoja ollut ja Nimralla varmasti pelästyttävä kokemus. Meilläkin on iltaisin itkeskelty, mutta nyt on pari iltaa ollut paremmin. Itse oon yrittänyt vältellä paprikaa ja sipulia ja juoda vai muutaman kupin kahvia (1 aamulla ja 1 iltapäivällä ) ja se on ehkä auttanut ehkä ei. Ainakin pari iltaa on nyt mennyt paremmin.

Kuten jo aikaisemminkin oon kirjoittanut niin meilläkin esikoinen oireilee kovasti. Ihan selvästi tuo mustasukkaisuus kohdistuu muhun ja nimenomaan vauvanhoito/-imetyshetkiin. Onko kellään käytössä ns. imetyslaatikkoa, jossa leluja, joilla isompi saa leikkiä vaan imetyshetkinä. Luin jostain vauvalehdestä vai olisko ollut uusin Vilpertti, että se voisi rauhoittaa imetyshetkiä. Ehkä vois ostaa vaikka jonkun uuden palapelin, jota sais sitten rakennella silloin kun vauva syö... Kaikki keinot käyttöön. Nyt lähen kattoon tota Peppi-leffaa tytön viekkuun, kun se tarvii koko ajan vähän tulkkausta (ruotsinkielinen leffa teksteillä ).

O ja neiti 2 vko 1 päivä
 
Täällä ollaan, vaikka kovin vähän olen palstaillutkin viimeaikoina.

Poika on edelleen mielettömän suloinen sylikissa. Parhaat unet nukkuu sylissä, vaikkakin nyt jo vähän paremmin nukkuu sängyssäkin.

Täysimetyksellä ollaan ja vielä ei syömisissä mitään rytmiä - syöntivälit vaihtelee todella paljon, ja yksittäinen syöntikerta kestää 10min - 1h.

Pisimmillään on nukkunut nelisen tuntia putkeen, mutta nyt parin päivän ajan reilu 2h korkeintaan. Välillä jo ajoitti yölle tuon pisimmän jakson mutta nyt taas öisinkin 1-2 tunnin syöttöväli.

Syöminen tuntuu siis olevan parasta mitä poika tietää, niin on ollut heti syntymästä =) . Rinnanpäät on tosi koetuksella vaikka imuote onkin ihan hyvä, eivät vaan juuri pääse toipumaan välissä. Bebanthen ahkerassa käytössä :) .

Eilen iski rintatulehdus :( . Ilmeisesti pääsi rinnat liian pakkautuneeksi, heräsin aamulla vilusta täristen ja kuumetta 39 astetta :/ . Buranalla on nyt menty ja vauva onneksi syönyt ahkerasti - kipeitä rintoja kun en oikein halua lypsääkään. Olo pysyy nyt niin kauan kohtalaisena kun muistaa napata buranaa - muutoin iskee heti tosi kurja olo.

Masuvaivoja
ei pojalla juuri ole, röyhtäisee suht helposti ja satunnaiset puklut on pieniä. Eilen ja tänään tosin tuntui enemmän kipristävän syöntien jälkeen, voiskohan johtua mun tulehduksesta?

Jälkivuodon kanssa olen tällä kertaa päässyt ihmeen helpolla, verraten että edelliskerroilla aina kauheat tulvat. Nyt ihan kohtuullisissa rajoissa.

Vauvan iho on edelleen aika kuiva johtuen yliaikaisuudesta, mutta nyt jo helpottamaan päin. Napatynkä irtosi jo neljän päivän iässä!

Neuvolantäti ei nyt tulekaan kotikäynnille, mutta perjantaina mennään sinne - saapa sitten tietää painot ja muut.

Itsestä ainakin tuntuu että poika on kasvanut kovasti, nyt parin päivän aikana muuttunut. Sormet alkaa olla jo vähän vauvanpulleat ja poskistakin huomaa että ruoka maistuu.

Pepun iho pysynyt tosi hyvänä, tosin kakkaakin niin usein että saa olla vähän väliä vaihtamassa vaipat... nyt alkaa jo tottua siihen että vaipansisältö erilainen kuin tytöillä :D

Tulipas pitkä selostus...

Siskot ei muutes vielä oireile mitenkään, hirveän kiinnostuneita vauvasta. Ei ole jouduttu varomaan miten vauvaa kohtelevat, tosin vielä tämä ollut lähinnä sylissä tai nukkumassa. Toivottavasti kaikki jatkuukin näin leppoisasti!

- Terhikki ja Poika 1vko -
 
Näyttää olevan flunssaa ja rintatulehdusta joka perheessä... Tosi kurjaa. Taitaa olla talvivauvojen vitsaus.

Lumilla flunssa jo hiukan helpottaa. Kävin eilen kaupungilla aleissa pyörähtämässä, ilman vauvaa, ja ostin apteekista nenätippoja, nenä-friidan ja 10 päivän tehokuurin idoformia. Ne kun otti heti käyttöön ja tunnin välein koko eilinen imettiin limaa nenästä, niin Lumi nukkui viime yönä tyytyväisenä 6 tuntia putkeen. Annoin mussukan nukkua, kun oli raukka niin väsynyt sairastelusta. Nyt nukkuu päiväunia ja hymyilee unissaan. :heart: On varmaan ihanaa, kun röörit on auki. En edes tiennyt ennen tätä flunssaa, että vauvat eivät osaa hengittää suun kautta. Sen takia tukkoisen nenän avaaminen onkin niin tärkeää.

Huomasin nmp ton kakkakuumemittarijutun pari päivää sitten, kun mittasin vauvan pyllystä lämpöä ja ampui kuumemittarin kakkojen kera suoraan sormille. Mies nauroi tapausta varmaan kaks tuntia ja harmitteli, ettei ollut videokameraa. Grrrr.

Kiva kuulla, että pienistä flunssista, jälkivuodoista, katetroinneista ja babyblueseista huolimatta kaikkien vauva-arki on lähtenyt hyvin pyörimään! Jaksamista monilapsisille! On varmaan rankkaa mustasukkaisuuksien ja kiukuttelujen kanssa, mutta kai ne sitten ajan myötä laantuu noi oireilut...

Nyt tyttö heräs, just sopivasti. =)

Aino & Lumi n. 1 kk 2 vko
 
Mussupussulla on ollut ihan uusivuosi :heart:

Josko meidänkin arkea ehtisin rustailla. Viikon verran ollaan nyt oltu kotona ja on kyllä ollu niin ihana olla oman porukan kesken :heart: Vieraita on ravannut tiuhaan, huomenna olis vielä tulossa mutta josko sitten sais olla hetken rauhassa... Torstaina mennään neuvolaan näytille =)

Neiti on syötävän suloinen (sain muuten sen kuvan vihdoin vaihdettua profiiliin). Mahavaivaa on ollu, ja nukkumaanmeno on nykyään työn takana, ei rauhotu kun sänkyyn laittaa :/ Yöllä kitistiin taas pari tuntia ennen kun nukahti :x Sitä tuntee ittensä niin voimattomaksi kun ei toista saa hiljaseks.. Neiti kyllä nukkuu kun pieni possu kun vaan nukahtaa, yön kitinän jälkeenkin possotti viis tuntia putkeen ja nukkuu kyllä sikeästi :heart:

Onko täällä muuten muilla pullovauvoja vai ollaanko ainoita? Sairaalassa saivat mulle aikamoiset traumat imetyksestä ja olin melkein varma että meillä jää koko imetys väliin :ashamed: Enimmäkseen ollaan siis pullolla, mutta vähän ollaan päästy tissittelemäänkin. Tarkotus on kuitenkin jatkaa myös pullon kanssa. Joka puolelta vaan tuntuu tulevan "huono äiti"-signaaleja aiheesta, mutta mulle on pääasia että neiti kasvaa ja on tyytyväinen :heart: Saa nähdä mitä neuvolassa sanotaan, mutta sanoin jo tänään puhelimessa noista traumoista, niin tuskin mitään saarnaa alkaa pitään...

Odotan innolla että pääsen vaunuttelemaan, toivottavasti ilmat vähän lämpenee niin pääsee nopeemmin =)

Kauanko teidän vauvat muuten on hereillä yhtäjaksoisesti?

Synnytyksestä oon toipunut ihan suht hyvin, tikit tekee välillä kipeetä mutta muuten ok. Eilen aamupaino oli jo -2,5kg lähtöpainoon :eek: Kohta musta ei taida olla mtään jäljellä...

Ristiäisiä oon suunnitellu ens kuun ensimmäiselle, sais nekin pois alta :) Nimi vaan meni pohdintaan, mutta ehtiihän tässä ;)

Viivi ja Masi 1 vko 1 pvä
 
Viivi82, täällä ollaan osittaisimetyksellä ja korviketta annetaan pullosta noin 2dl päivässä. Multa ei ilmeisesti a) tule tarpeeksi maitoa tai b) vauva ei osaa sitä tehokkaasti imeä. Tänäänkin annoin illalla olla poikkeuksellisen paljon rinnalla, eli imetin melkein koko ajan mutta poju oli nälkäinen ja annoin lopulta noin desin lisämaitoa, jotta sain vauvan nukkumaan. Kyllähän tilanne vähän masentaa, mutta minkäs sille voi.

Meidän vauva nukkuu muutenkin melko vähän, että kyllä tämä vauvanhoito työstä käy - ainakin kun ei ole vielä mitään rutiineja muodostunut. Ihan poikki olen, vaikka olen saanut pätkissä nukuttua noin 7 tuntia vuorokaudessa. Onneksi söpöt ja hassut ilmeet ja ääntelyt palkitsee valtavasti!

Nyt nukkumaan!

Nasu ja poika 18pv
 
heipsan.....kävin valtaamassa palstatilaa piiiittkän kirjoituksen verran ja ne katosi...kahdesti :headwall: :headwall: :headwall: nyt en enään jaksa uudelleen vaan palailen asiaan myöhemmin.
miten voikaan joku olla tälläinen tunari näiden koneiden kanssa :kieh: :wave: :wave: :wave:
 
Täälläkään vauvalla ei oo mitään selkeätä rytmiä.Pääasiassa yöt ollaan hereillä ja mä nukun pätkissä.Tänään on nukkunut pariinkin otteeseen pitkään.Eilen kävi neuvolan täti ja paino oli lähtenyt pojalla hienosti kasvuun.Ristiäisiäkin täälläkin suunnitellaan.Kummeista ei oo vaan mitään tietoa :/
 
Meilläkin vauva ei nuku pitkiä välejä, edelleen syö 1-2 tunnin välein. Päivällä jopa alle 1 tunnin välein. Vaippoja menee monta päivässä kun kakkaa ainakin joka toisen syötön jälkeen ja pissaakin tulee...

Eilen oli eka neuvola ja painoa oli tullut hyvin +600gr viikossa =)

Odotan kovasti et ilmat lauhtuisi ja ens sunnuntaina poika on 2 viikkoa vanha niin voisi aloittaa vaunuilun. Isosiskokin kaipaa jo puistoilua ja ulkoilua. Tämä viikko on mennyt niin sisätiloissa oleskelemisiin että.
Mieskin palaa töihin huomenna ja olen yksin molempien kanssa. Onneksi ruokaa on eilisestä, en usko et ehtisin kokkailla mitään.

Meilläkin öisin herätään monta kertaa syömään ja loppujen lopuksi mun yöunet jää johonkin 5-6 tuntiin (rikkonaisina) joten pyrin nukkumaan iltapäivisin vähintään tunnin lasten kanssa niin jaksaa paremmin.

Otatteko muuten rotarokotuksen lapsillenne? Minä meinaan ottaa vaikka kallis on. Harmi et tulee vasta syksyllä yleiseen rokotusohjelmaan...

Onnea kaikille viimeisille vauvan saaneille B)

T: Sartsa ja poika 10 päivää
 
Hyvää päivää!!! Missäs se ensimmäinen ketju on? Käyn jossain välissä lukemassa sen, niin tiedän teistä taas enemmän. Koetan jatkossa keretä koneelle useemmin... nyt vasta ekaa kertaa kurkin tänne puolelle.. :ashamed:

Meillä on ihan tavallista arkea ja kaikki ok. Ukko on töissä jo ja uusista lomista ei edes puhuta, minä en sitä jaksa. Se valittaa taas.. ja minä valitan jatkossa varmaan taas teille.. Ärsyttävää..

Noh.. Anna-vauva on aivan huippuhelppo, siis ihan sikamaisen helppo!!! Saan nukuttua yötkin tosi hyvin. Anna syö 2 kertaa yössä ja kerralla menee aikaa noin 10 minuuttia ja sit taas helposti unet jatkuu. Vikana on vaan ukon koveneva kuorsaus.. se herättää minut ja vauvan. :headwall: Anna on sit niin ihanan suloinen paketti, että kaikki on ihan lääpällään siihen. Ei valita eikä juurikaan kitise. En oo vielä edes kunnon huutoa kuullut!!!

Maitoa tulee omasta takaa kiitettävästi, ei ole korviketta käytetty kuin 2 kertaa ja nekin sen takia, että olin ite kaupassa ja toisella kertaa iltamenoilla 3 tuntia, peräti!!! Tällä kertaa imetys näkyy onnistuvan eikä se tunnu minusta enää vastenmieliseltä vaan ihan normaalilta. :eek: Mikähän lie mullakin vinksahtanut, kun nyt kaikki on vaan niiiiiin paljon selkeempää ja helpompaa!?!

Meille tuli tilapäissijoitukseen 4-vuotias poika, sen ongelmaisen kaverini lapsi. Ei tiedetä miten kauan poika meillä asuu, mutta ainakin toistaiseksi. Uusi arki siinäkin mielessä. Ehdotin itse sitä, että otetaan poika meille, kun alkoi äidin jaksamisen vuoksi olla ihan tajutonta pompottelua paikasta toiseen, lapsihan siinä ekana kärsii. Kaverini on edelleen lepäämässä osastolla ja nyt vasta alkoi vähän helpottamaan, kun poika muutti meille. Se oli helpotus ihan vaan pelkästään luottamuksen takia, ei enää vaihtuvia paikkoja. Voi sitä kaveriparkaani, on sillä rankkaa. Mutta eihän se silti siitä huonoa äitiä tee, se vain väsyi kaikkeen ja nyt toivottavasti toipuu.

Minä jaksan ihan uskomattoman hyvin!!! Energiaa ois vaikka muille jakaa. Ukko vaan ottaa päähän.. ihan tosissaan ärsyttää. Tein sille selväksi, että me ollaan jatkossakin kuin sisko ja veli ja avioliitto on nyt pelkkä kulissi. Se säikähti.. enkä ihmettele. Jumalauta joutaa sekin kattomaan peiliin ja miettimään elämän tosiasioita. Meillä menee itseasiassa kaikki päin pyllyä.. siis parisuhteessa. Onneksi muu on sitten helppoa.

Mutta mutta. Nyt pitää mennä kattomaan ruokaa ja syömään ja sit ootella Annan heräämistä, kovin on hyvät unenlahjat ja pitkät unet vuorokauden ajasta riippumatta ja sitten kun neiti on hereillä niin tarkkailee kaikkia ja kaikkea. Ihan siis uskomaton pakkaus. :heart:

Moikat vaan ja voimia teille!!! :hug:

Härkis & Anna 3vko6pvää.
 
Heissan!

Meilläkin neti on osaimetyksellä, joten Kyllä täällä muitakin ainakin osapullovauvoja on. Meillä ongelmana maidon riittävyys ja neitin laiska imu tissistä. Vaikka imee ja imee (yli 1h) niin nälkä jää ja huuto alkaa suun napsumisen kera viimeistään 15 min syötöstä... Vuorokaudessa menee pullosta yhteensä noin 3dl.
Muuten arki sujuu hyvin, elämää ihmetellen ja uuteen perheen jäseneen totutellen. Harmittaa vaan ku tuo pakkanen paukkuu niin ulkoilu jää vähille (pois). Alkaa mäkkihöperyys iskeä :headwall:

Vaavin rytmistä on ollu puhetta, meillä neiti nukkuu päivällä todella huonosti, ottaa 30 min tirsoja ja yhdet pidemmät 2h unet (vaunutellen nukkuu enempi). Illalla nukahtaa 21-00 välillä ja nukkuu eka 4h unet jonka jälkeen loppuyö menee 2h unijaksoilla. Meillä nuo yöt venyy ku tuohon neitin syöttämiseen menee aikaa ("pitkän kaavan kautta").

Paljonko noin 1kk ikäisen pitäis nukkua ja olla hereillä? Mä olen ihan yllättyny paljon tuo neitin neiti o hereillä päivän aikana.

Mitä teette vauvojen kanssa? Siis miten vietätte hereillä olo ajan?

Kat
 

Yhteistyössä