Joutuvatko huostaanotettujen lasten vanhemmat maksamaan elareita?

  • Viestiketjun aloittaja .....
  • Ensimmäinen viesti
"viera"
Äh mun viesti meni johonki spämmifiltteriin :( mut siis joutuu maksamaan elareita tulotason mukaan. Lapsilisät ottavt sossulle ja jos saa esim vammistukea vievät nekin.
 
"viera"
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;29918822:
Eivät joudu. Käsittääkseni esim. lapsilisät menevät kuitenkin sijaisperheelle/kunnalle.
Kyllä joutuu maksamaan tulojen perusteella. Että ihan täyttä shaissea on sun kommentti.... käsitteekseni :LOL: :kieh: oikee fakta tietoa juu..
 
"Vieras."
Mihin ne elarit muuten menee? Jos lapsi on sijaisperheessä tai laitoksessa niin sille perheelle tai laitokselleko? Vai johonkin lapsen itsenäistymisrahastoon mitä saa käyttöönsä kun muuttaa omilleen?
 
"vieras."
[QUOTE="Vieras.";29918861]Mihin ne elarit muuten menee? Jos lapsi on sijaisperheessä tai laitoksessa niin sille perheelle tai laitokselleko? Vai johonkin lapsen itsenäistymisrahastoon mitä saa käyttöönsä kun muuttaa omilleen?[/QUOTE]

itsenäistymisrahastoon jonka lapsi saa kun täyttää 18
 
hm....
[QUOTE="vieras.";29918834]älä puhu paskaa. mun lapset asuu sijaisperheessä ja tasan joutuu maksamaan elareita[/QUOTE]

Jos joutuu niin aika outoa se on. Lapset ryöstetään ja siitä joutuu maksamaan...
 
mietin
Lapsen elatusvelvollisuus päättyy huostaanottoon, siksihän se on sosiaalilautakunta, joka maksaa lapsen elämisen kuluja. Laitokselle, tai sijaisperheelle.
Outoa että joutuisi maksamaan elareita huostaanotetusta lapsesta. Voi olla että joku on laitettu maksamaan, mutta onko varmasti lain mukaan toimittu silloin? Koska elatusvelvollisuutta ei enää ole. Otapa selvää jos tosiaan elareita makselet.
 
"Mä vain"
Ei voi kuin ihmetellä, miksi nämä tällaiset ns. äidit ja isät hankkivat niitä lapsia, jos eivät kykene heistä huolehtimaan... Sitten miettiä, että "joutuuko" maksamaan elatusapua... Hei haloo ihmiset oikeasti!!!!
 
minmin
Kyllä maksaa elarit, tulojen mukaan! Jos on työttömänä niin ei silloin juuri jää mitään maksettavaa, mutta työssäkäyvälle kyllä lasketaan elatusmaksu. Ja tuo perustuu ihan lakiin, tarkalleen ottaen laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista 7 pykälä. Lastensuojelulaissa määritellään itsenäistymisvarat, eli osa maksuista menee lapsen itsenäistymisvaroihin.
 

Yhteistyössä