Julkinen imetys ahdistaa

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Ei hätää;28514416:
Harson avulla ja imetyspaidalla ja imetysliiveillä huomaamatonta. Ei muuten ole täysimetystä, jos välillä antaa korvikettakin. Minusta oli aiemmin ahdistavaa imettää julkisilla paikoilla, mutta nyt toisen lapsen kanssa eri asia ja ekan kanssa oli rintakumi, mikä hankaloitti asiaa huomattavasti.
Koen täysimettäväni, vaikka kerran viikossa yhden ruoka-annoksen verran annan vastiketta. Enkä edes joka viikko välttämättä.
 
On tullut imetettyä vaikka missä. Ekan kerran lentoemo jäi tuijottamaan kun bongasi vauvan kantoliinan kätköistä ja ohikulkiessaan jäi toisen kerran vielä tarkistamaan mitä tehdään. Ainoan kerran olen tuntent häpeää kun junassa minut ja vauva siirrettiin johonki akvaariohyttiin imetystuokiolle perhevaunusta, vessaan ku en suostunut paikaltani menemään. Nykyisellä itsetunnolla ja tiedolla oisin kyllä läksyttänyt sen typerän konnarin tuollaisesta "palvelusta". Ja ei, Irlannissa sai imettää ihan rauhassa mutta ei täällä...

no anyway imetysliivit, paidat ja huivit helpottaa ettei ulkopuolisille näy mitään ylimääräistä, vaikka aina on noita uteliaita aatuja suunnillee nenäänsä tunkemassa sun tissivakoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ei hätää;28514416:
Harson avulla ja imetyspaidalla ja imetysliiveillä huomaamatonta. Ei muuten ole täysimetystä, jos välillä antaa korvikettakin. Minusta oli aiemmin ahdistavaa imettää julkisilla paikoilla, mutta nyt toisen lapsen kanssa eri asia ja ekan kanssa oli rintakumi, mikä hankaloitti asiaa huomattavasti.
Kyllä minä täysimetin vaikka mies joutuikin muutaman kerran antaa korviketta jos olin poissa. Ihan neuvolassakin sanoivat, että on se silti täysimetystä. Pikaisella googlauksella löytyi myös määritelmä, jossa sanotaan että tieteelliseltä kannalta se ei ole täysimetystä MUTTA:
"Tavallisen imettävän äidin ei tarvitse ajatella asiaa tieteellisellä tarkkuudella. Vauvaansa voi pitää terveellisyyden, turvallisuuden ja helppouden kannalta täysimetettynä, vaikka tämä olisikin saanut synnytyssairaalassa pieniä lisämaitoannoksia tai satunnaisesti korviketta pullosta. " (Imetyksen tuki ry)
 
"vieras"
ja vielä kun puhutaan että imetys on vauvan ja äidin kahdenvälinen läheisyyden hetki. Juupajuu, eli katsotaan kirppareilla tavaroita ym. siinä o kahdenhetkisyys kaukana.
 
[QUOTE="vieras";28515603]ja vielä kun puhutaan että imetys on vauvan ja äidin kahdenvälinen läheisyyden hetki. Juupajuu, eli katsotaan kirppareilla tavaroita ym. siinä o kahdenhetkisyys kaukana.[/QUOTE]

No pitäskö sitä linnottautua kotiin neljän seinän sisälle koko imetysajaksi ettei vaan satu olemaan muita ihmisiä paikalla, kun vauvalle tulee nälkä? Vai pitää vauvaa nälässä ja ajaa äkkiä kotiin? Vai lopettaa kenties suosista imetys, ettei noita tilanteita pääse tulemaan, niinku varmuuden vuoksi?
 
[QUOTE="Vieras";28514044]Imetättekö julkisesti? Itse koen sen ahdistavaksi, en siis imetä. Menen myös toiseen huoneeseen imettämään, jos meillä on vieraita, ihan läheisiäkin tuttavia/ perheenjäseniä. En koe tissieni näyttämistä millään tavalla luonnolliseksi, vaikka kuinka olisi luonnollinen asia ja vauvan ravintoa.

Täysimetän vauvaani, kuitenkin jos olemme kauan pois kotoa niin etten voi esimerkiksi autossa imettää, vauva saa pullosta vastiketta.

En voi kuvitellakaan, että jossain ostoskeskuksessa, ravintolassa, tms. alkaisin vauvaa imettämään. Onko muita?

En ymmärrä, miten jotkut äidit kokee sen ihan luonnollisena, kun on siihen asti elämää pääsääntöisesti peittänyt rinnat (ja itse koen ne hyvinkin seksuaalisena ruumiinosana).
Kyllähän se itsellenikin hyvin luonnollista on imettää vauvaa, mutta.. ei vaan pysty julkiseen rintojen paljasteluun (joo, ei niistä paljoa näy imetysliivien tms. kanssa mutta SILTI, eikä itselläni edes ole sellaisia) :D Haluaisin kyllä osata suhtautua niin, että imetys onnistuisi julkisenakin.[/QUOTE]

Tuota..imetin julkisesti mutta en mää kelleen paljastanu kun harson ja vauvan sen alla. Imttää ei tarvi keskellä kauppaa ja ravintolaa, aina löyty joku vähän suojasampi nurkka tai pysty kääntymään selin. En paheksu julkisilla paikoilla imettäviä.
 
"vieras"
No pitäskö sitä linnottautua kotiin neljän seinän sisälle koko imetysajaksi ettei vaan satu olemaan muita ihmisiä paikalla, kun vauvalle tulee nälkä? Vai pitää vauvaa nälässä ja ajaa äkkiä kotiin? Vai lopettaa kenties suosista imetys, ettei noita tilanteita pääse tulemaan, niinku varmuuden vuoksi?
ei silti tarvi tunkea väkijoukkoihin, on olemassa rauhallisempia paikkoja vaikka kaupungilla olisikin.. Taisi kalikka kolahtaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28514529:
On tullut imetettyä vaikka missä. Ekan kerran lentoemo jäi tuijottamaan kun bongasi vauvan kantoliinan kätköistä ja ohikulkiessaan jäi toisen kerran vielä tarkistamaan mitä tehdään. Ainoan kerran olen tuntent häpeää kun junassa minut ja vauva siirrettiin johonki akvaariohyttiin imetystuokiolle perhevaunusta, vessaan ku en suostunut paikaltani menemään. Nykyisellä itsetunnolla ja tiedolla oisin kyllä läksyttänyt sen typerän konnarin tuollaisesta "palvelusta". Ja ei, Irlannissa sai imettää ihan rauhassa mutta ei täällä...

no anyway imetysliivit, paidat ja huivit helpottaa ettei ulkopuolisille näy mitään ylimääräistä, vaikka aina on noita uteliaita aatuja suunnillee nenäänsä tunkemassa sun tissivakoon.
Ja ne joita kuvottaa jos ajatus siitä että sielä huivin alla on vauva tissi suussa. Vaikkei ulospäin näkyis yhtään mitään ihoa.
 
[QUOTE="vieras";28515619]ei silti tarvi tunkea väkijoukkoihin, on olemassa rauhallisempia paikkoja vaikka kaupungilla olisikin.. Taisi kalikka kolahtaa.[/QUOTE]

Ei kolahtanut, kuten jo sanoin aiemmin, mä en oo harrastanut julki-imetystä kuin vain pimeimmässä nurkassa ja mahdollisuuksien mukaan yrittänyt vältellä sitä.
Mutta voin mä silti olla sitä mieltä, että sun kommentti oli naurettava.

PS. Mä en ees ymmärrä miten voi imettää kävellessä. Pari kertaa oon kotona kokeillu ja ei toiminu. :D
 
minä myös
Minuakin ahdistaa julkinen imetys. Siis se, että viereisessä pöydässä tai tuolilla joku imettää. En tiedä miksi, mutta jotenkin ällöttää koko ajatus vaikka koitan olla ajattelematta.
 
"Mariska"
Minua ei hirveästi häirinnyt imettäminen esim. ravintolassa, mutta toki valitsin aina paikan sen mukaan että olen vähän katseilta suojassa. Imetysliivejä käytin koko ajan, olis ollut kotioloissakin imetys aika hankalaa ilman mun mielestä... Ja ei mulle tavalliset liivini olisi mahtuneetkaan.

Itsellä ei ollut imetyspaitoja, mutta jos oli vaikka neuletakki ja alla toppi, niin nostin topin helmaa ylös. Näin vauva peittää sylissä mahan ja toppi on rintojen päällä joten ei sieltä mitään vilkkunut ellei ihan olan yli tule joku tiiraamaan. En kyllä paljastelisi rintojani missään julkisesti, vaan katsoin sellaisen paikan ettei kukaan tuijota ja hoidin imetyksen nätisti vaivihkaa. Ei minulla kyllä vauvakaan pystynyt keskittymään syömiseen, jos oli kauheasti härdelliä ympärillä.
 
Minä en halunnut imettää julkisesti, joten menin joko lastenhoitohuoneeseen/vessaan imettämään tai sitten annoin korviketta. Lentokentällä imetin odotusaulassa ja muistaakseni myös lentokoneessa, kun ei oikein ollut muuta vaihtoehtoa (en halunnut alkaa pullojen kanssa pelaamaan siinä tilanteessa).
 
Peyote
[QUOTE="vieras";28515603]ja vielä kun puhutaan että imetys on vauvan ja äidin kahdenvälinen läheisyyden hetki. Juupajuu, eli katsotaan kirppareilla tavaroita ym. siinä o kahdenhetkisyys kaukana.[/QUOTE]


No miksi sen nyt pitäs niin kahdenkeskinen olla? Porukka on kyllä niin vieraantuneita elämästä ku olla voi. Ei ikinä ennen naisilla ole ollut edes aikaa istua jossain piilossa vauvan kanssa, vaan on pitänyt tehdä samalla töitä ja mukula on ollut kantoliinalla kiinni äitissä just sen takia, että sitä on siinä helppo imettääkin ilman että tarttee mennä johonkin kyhjöttämään.
 
"Hassuliini"
En minäkään esikoista julki-imettänyt, enhän mä edes osannut imettää kuin makuullaan tai imetystyynyn kanssa. Mutta toista ja kolmatta imetin jo vaikka missä, oli pakko. Kävellessä, leikkiessä, ruokaa tehdessä jne :)

Ja mulla on tosi isot rinnat, siltikin onnistuin imettämään kahta nuorempaa ilman mitään kummempia tissinäytöksiä.

Minusta on outoa että annetaan pullosta kun rinnoistakin tulee tavaraa.
 

Yhteistyössä