Juoksu synnytyksen jälkeen?

No meidän jumpanohjaaja piti jumppia loppuun asti ihan kirjaimellisesti ja vetää jumppia jo vajaan 2 viikon päästä synnytyksestä.Eli vetää jumpat ihan normaalisti, hyppii,juoksee, kyykkää..
En ota kantaa siihen että onko fiksua, mutta ihmettelen suuresti kuinka raaskii jättää noin pienen kotia ja ihmettelen vaan et miten lantionpohja kestää.
Mulle ja muille silloin synnyttäneille piti fysioterapeutti laitoksella ns."teoria"-tunnin ja hän ehdottomasti oli sitä mieltä ettei liian aikaisin saa mm.juosta, koska silloin kasaantuu liikaa painetta lantionpohjalihaksille.
Minä itse karkasin kävelylenkille jo synnytyksen jälkeisenä päivänä ja jatkoin sitä kotiuduttuani mutta aloittelin rauhallisesti.Kuuntele kehoasi, mutta kyllä varmaan muutaman kuukauden jälkeen synnytyksestä voi alkaa eleleen suht normaalisti..
 
HAKUNAMATA
joo kyl määkin jumppauttaisin ekana lantionpohjan kuntoon, on se senverta lantionpohjaa rasittava laji.. aikaa en osaa sanoa mut kuntosalille menin 5-6vkoa synnytyksen jälkeen ja joka päivä synntyksen jälkeen jumppailin lantionpohjia, varovaisesti aloittelin, en mitään tempaisuja, ponnistavia lihaksia rasittanu...
 
pilviini harmaana
4 viikkoa synnytyksestä juoksin pari kertaa, ei tuntunut vielä kovin hyvältä alavasan kihelmöinnin vuksi. Säännöllisen juoksulenkkeilyn aloitin 6viikkoa synnytyksestä, matkaa ja vauhtia koventaen =)

Kannattaa reenata syviä vatsoja hyvin ennen juoksulenkkeilyä, jos tuntee sen tarpeelliseksi. Jos en olisi itse reenannut, olisin kyllä juoksulenkkeillen saanut "märät housut" kotiin tuliaisiksi.
 
Paranin hyvin synnytyksestä ja vajaan 2 viikon kuluttua synnytyksestä intouduin siivoamaan oikeen riehakkaasti ja ikkunoita pestessä alavatsaani rupesi sattumaan kamalasti ja aloin vuotaa uudelleen verta...Eli ilmeisesti ei kannata aloittaa liian vauhdikkaasti mitään rasittavia hommia.
 
pilviini harmaana
No omasta kirjoituksestani taisi unohtua mainita, että synnytyksen jälkeiseen liikuntaankin vaikuttaa tietenkin aiempi liikuntatausta ja itse synnytys. jos et ole aiemmin juossut säännöllisesti, tuskin kannattaa aloittaa pian synnytyksen jälkeenkään. Jos olet liikkunut aktiivisesti odotusajan, tilanne on aivan toinen. Höllytävää liikuntaa ei suositella heti synnytyksen jälkeen, mutta oma keho varmaan tuntee milloin on sopiva aika. Minulle sanottiin jälkitarkastuksessa terveydenhoitajan toimesta, ettei juosta saa ainakaan puoleen vuoteen. Lääkäri sanoi, että siitävaan tukevien urheiluliivien turvin.
 
alkuperäinen
Moi Pilviini harmaana. Tuo puolen vuoden käsitys minullakin on. Olin juossut ennen synnytysttä, joten taustaa on. Puolessa välissä lopetin. Nyt synnytyksestä 4 kk eikä kyllä ole paikat siinä kunnossa, että voisi juosta. Eikö silti ole kumma,että terkka sanoi mulle viikko synnytyksen jälkeen, että juosta voit vaikka heti? Kävin sitten juoksulenkillä. Sittemmin aloin perehtyä asiaan ja sain käsityksen ettei piiitkään aikaan. Onneksi sinulla on selvästi ollut asiantunteva terkka. Jotenkin tuntuu, että juoksutauko voi venähtää mulla pidemmäksikin aikaa kuin puoli vuotta. En halua riskeraata enkä varsinkaan mitään kohdun laskeumaa.

Mulla oli ensimmäinen synnytys niin eihän sitä voi kaikkea tietää. Ihmetyttää oma terkkani ku lausuu tollasia. Käyköhän se ihan täysillä?
 
pilviini taas harmaa
Minua kans kummastuttaa nuo asiantuntijoiden ristiriitaiset mielipiteet asiasta. Onkohan koulutuksessa niin paljon eroa :LOL: Terkan vastaus on kyllä ollut ihmeellinen.

Vaikkei sitä spinningiä juoksuun voikaan verrata, tiedän liikkuvia mammoja, jotka on olleet takaisin pyörän päällä 2 viikkoa synnytyksestä. Minulla ei olis kyllä alapää sitä rääkkiä kestänyt. Kokeilin ekan kerran muistaakseni jotain 2kk synnytyksestä, eikä istuminen tuolloin tuntunut kivalle :whistle:

Kotiläkärin käsityksen mukaan kohdunlaskeumassa kohtu kirjaimellisesti laskeutuu alaspäin ja pahimmillaan alkaa työntyä ulospäin. Kandee kysyä asiantuntijoilta...
 

Yhteistyössä