K/B-komposti

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tää on mun mielestä koko jutun ydin. Jos BL:ltä olisi haastattelussa pyydetty, että kerro nyt kaikki mitä bojan sulle sanoi, hän olisi varmaan yrittänyt tarkasti muistella juuri niitä bojanin täsmällisiä sanoja. Mutta häneltä kysyttiin ihan muuta ja hän vastasikin siihen, kuinka hän ei ollut kysellyt bojanilta vinkkejä viisuihin, vaan olivat jutelleet muunlaisia asioita. Ja tätä hän selventää niillä esimerkkilauseillaan. Haastatteluhetkellä tilanteesta oli vierähtänyt jo aikaa, ja he luultavasti eivät olleet missään rauhassa kahdestaan vaan ihan siellä prepartyjen hulinoissa. Tässä ei siis tarvitse pohtia käännöstä vaan sitä millaiseen kysymykseen hän on vastaamassa ja millaisesta tilanteesta hän puhuu. Kysymys ei siis koske bojania eikä varsinkaan sen tyttöystävää, eikä se ole BL:n vastauksenkaan varsinainen pointti, vaan se että jotain tuollaista siellä puhuttiin. Paikalla on varmasti ollut muitakin, he ovat kuitenkin ehtineet siinä esittäytyä ja sitten rupatella jotakin, joka ei koskenut viisuja ja siitä jostakin hän antaa esimerkin. Pitäisin epäuskottavana sitä, että BL muistaisi täsmällisen tarkasti mitä on yhden yksittäisen naapurimaalaisen juontajan kanssa puhunut suunnilleen ekoissa prepartyissa, kun sen tärkein tavoite niissä on ollut verkostoitua ja näkyä mahdollisimman monelle. Siksi en noista lauseista lähtisi tulkitsemaan yhtikäs mitään.

En tosin myöskään siksi, että pidän ihan naurettavana että bojan sanoisi tuoreesta suhteesta (tai varsinkaan sadien kaltaisesta yksityisyyttään varjelevasta julkkiksesta) jotain henkilölle jonka on juuri tavannut ja josta aika varmasti tietää, että sloveenilehdistö siltä kuitenkin kysyy juuri hänen tapaamisestaan. Bojan ei ole julkisuuden kanssa mikään untuvikko. Ja jos sadie oli jo bussissakin mukana, ja koko bändi sekä crew on pysynyt hänestä siitä lähtien täysin hiljaa, on vaan niin epäuskottavaa että bojan sitten itse heti kiertueen ekana taukopäivänä möläyttäisi ihan vieraalle ihmiselle että menen täältä tyttöystävän luokse ja paria päivää myöhemmin postaisi kaikessa rauhassa new yorkista koko seuraajakunnalleen.
No tässä on just ne asiat miksi kyse ei ole käännöksestä vaan ihan muusta. Ja se kaikki muu oli niiden äidinkielistenkin mielestä epäselvästi ilmaistu.
 
vierailija
Vaikka tuosta BL n selostuksesta ei saisikaan selville kenen tyttöystävästä puhutaan, on vähän outoa, että B noin vain olisi kertonut tyttöystävän olemassaolosta. Ehkä hän on niin rakastunut, että ei tajunnut vaieta.
 
vierailija
Mitä epäselvää siinä oli kun BL oli heittänyt noita esimerkkilauseita ja sen jälkeen vielä todennut: "I started to talk about Elizabeta as well". Miks ois siis sanonut noin jos ois jo puhunut omasta tyttiksestään
Mutta noinhan se just ei sanonut 🤔
Vai mistä tämän lauseen nappasit? Mä oon nähnyt vaan just sen yhden pätkän ja siitä tehdyn litteroinnin, jonka mukaan käännös olisi tämä:
"We didn't even talk too much about the Eurovision Song Contest or anything, as far as I remember, but we talked like, hey, where are you going now, then I'm going to see a girl, where is your girl from and so on... so I talked about mine"
 
vierailija
Vaikka tuosta BL n selostuksesta ei saisikaan selville kenen tyttöystävästä puhutaan, on vähän outoa, että B noin vain olisi kertonut tyttöystävän olemassaolosta. Ehkä hän on niin rakastunut, että ei tajunnut vaieta.
En ihan helpolla usko että B tuolla tavalla mokaisi. Siis monia virheitä sekin varmasti tekee, mutta noin alkeellista erhettä en vaan usko sen tekevän. Sehän ei ole puolella sanallakaan paljastanut olevansa sadien kanssa yhtään missään, ei Lontoossa, ei kiertueella, eikä edes siellä new yorkissa. Miksi se yhtäkkiä just baby lasagnalle olisi ilmaissut tyttöystävästä mitään?!
 
vierailija
Mutta noinhan se just ei sanonut 🤔
Vai mistä tämän lauseen nappasit? Mä oon nähnyt vaan just sen yhden pätkän ja siitä tehdyn litteroinnin, jonka mukaan käännös olisi tämä:
"We didn't even talk too much about the Eurovision Song Contest or anything, as far as I remember, but we talked like, hey, where are you going now, then I'm going to see a girl, where is your girl from and so on... so I talked about mine"
 
vierailija
Tossa baby lasagnan haastattelussahan on sama haastattelija kuin siinä Janin ja Martinin täydellinen hipsteri -haastattelussa!

Miten mä voin tunnistaa jotain slovenialaisia haastattelijoita kun en tiedä oikein suomalaisiakaan 😄
 
vierailija
Tossa baby lasagnan haastattelussahan on sama haastattelija kuin siinä Janin ja Martinin täydellinen hipsteri -haastattelussa!

Miten mä voin tunnistaa jotain slovenialaisia haastattelijoita kun en tiedä oikein suomalaisiakaan
Hauska huomio. Mustakin tuntuu että oon katsonut enemmän sloveniankielisiä haastatteluja tässä vuoden aikana, kuin suomenkielisiä. Siihen vielä päälle ne, jotka on olleet serbiaksi tai englanniksi. 😄
 
vierailija
Mutta hänen käännöksessään on jo valmiiksi aika paljon omaa tulkintaa mukana, koska BL ei sano esimerkiksi noita "and then he was like" kohtia ollenkaan.
Tähän samaan muuten tuntui sortuvan se puutarhallakin käännöksen kirjoittanut. Eli hänkin lisäsi sinne niitä "ja sitten hän sanoo" -huomautuksia. Kuitenkin hän kirjoitti sen litteroinnin ihan just niin kuin se kuuluu videollakin, ja sen perusteellahan BL ei sano tällaisia selostavia lauseita ollenkaan, vaan luettelee ihan putkeen ne esimerkkilauseensa, ilman mitään viitettä siitä kuka olisi sanonut mitäkin.
 
vierailija
Tähän samaan muuten tuntui sortuvan se puutarhallakin käännöksen kirjoittanut. Eli hänkin lisäsi sinne niitä "ja sitten hän sanoo" -huomautuksia. Kuitenkin hän kirjoitti sen litteroinnin ihan just niin kuin se kuuluu videollakin, ja sen perusteellahan BL ei sano tällaisia selostavia lauseita ollenkaan, vaan luettelee ihan putkeen ne esimerkkilauseensa, ilman mitään viitettä siitä kuka olisi sanonut mitäkin.
Mäkin kuuntelin sen haastattelukohdan tarkasti litteroinnin kanssa. Kun sieltä ihan lauseen kerrallaan kuuntelee ja kääntää, huomaa tosiaan ettei BL missään kohdassa mainitse että kuka sanoo ja kuka ei. Tuo puutarhan kääntäjän "suora" lainaus ei taas mitenkään käänny suoraan niin, että litteraatio vastaisi sitä. No, en ajatellutkaan hänen olevan mikään käännöstieteen maisteri, mutta hän sanoi olevansa kaksikielinen ja se varmasti pitää paikkansa, kun se litterointi kuitenkin oli ihan moitteeton. Omaa tulkintaa voi lipsahtaa herkästi käännökseen mukaan, varsinkin jos on jotain vähänkään epäselviä kohtia.
 
vierailija
Musta se ei oikeastaan ole edes epäselvä. Tai kun tuli se litteraatio, oli ihan helppo tajuta että se vaan heitteli niitä esimerkkilauseita ilman mitään kokonaisen keskustelun imitointia.
 
vierailija
No eipä kai tuosta BLn sanomisista kannata kiistellä kun siitä on tosiaan kahta eri tulkintaa ollut ihan kieltä osaavien toimesta... Oli B sitten puhunut tyttiksestä tai ei niin onhan siellä Nykissä selvästi jotain tarpeeksi kiinnostavaa ollut että B sinne meni yksin lyhyellä keikkatauolla
 
vierailija
No eipä kai tuosta BLn sanomisista kannata kiistellä kun siitä on tosiaan kahta eri tulkintaa ollut ihan kieltä osaavien toimesta... Oli B sitten puhunut tyttiksestä tai ei niin onhan siellä Nykissä selvästi jotain tarpeeksi kiinnostavaa ollut että B sinne meni yksin lyhyellä keikkatauolla
No onhan siellä valtavasti kiinnostavaa. Jos on päässyt paikallisten kanssa tutustumaan kaupunkiin ja mahdollisesti saanut yösijankin niin kiinnostaa vielä enemmän! Tuo on ihan paras tapa reissata. Tai toki vielä parempaa on, jos siihen voi liittää jonkun romanssin, mutta ilmankin on niin hienoa päästä matkustamaan ja näkemään muutakin kuin varmimpia turistinähtävyyksiä, että en yhtään ihmettele että B lähti (vaikkei sadie oiskaan ollut kiinnostunut siitä).
 
vierailija
Ja sen jälkeen postaa olevansa NYC issä. Itse siis uskon, että jotain on Sadien kanssa.
Mä en millään usko että se olisi sanonut siitä sanakaan. B usein esitetään hirveänä sählänä mutta kaikkien haastattelujen perusteella siitä välittyy kyllä sellainen kuva että läheisilleen se on valmis antamaan kaikkensa. Sen siis voin uskoa että sillä on sutinaa sadien kanssa mutta ei se sitä kyllä ole sille bl:lle ole paljastanut.
 

Yhteistyössä