Käsittämätön tämä Suomen pimeys

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Nyt on taas "se aika vuodesta" kun töihin lähtiessä on pilkkopimeää ja kotiin palatessa on taas pimeää. Keskellä päivääkin on vain harmaata, missään vaiheessa ei ole normaalia valoa. Aina tämä pimeys on masentanut, mutta nyt masentaa kyllä pahiten pitkään aikaan. Pimeys väsyttää. Kotiin tullessa ei viitsi edes miettiä mitä tekisi, kun väsyttää. Sitä lysähtää tuohon sohvalle katsomaan jotain hömppää, tai sitten kirjoittelee jotain kaksplussan keskustelupalstaa. Kesällä kun töiden jälkeenkin jaksoi tehdä vaikka mitä. Grillattiin naapureiden kanssa ja tuli sisustettua, urheiltua ja ties mitä. Nyt tuntuu että töiden jälkeen on jo ilta, että ei tässä mitään viitsi aloittaa.

Ei ihmisrotua ole kyllä luotu elämään näillä leveysasteilla. Se on muuten vissi fakta. Ihminen on tilanpuutteen takia vain levittäytynyt. Mutta ei me tänne näin pohjoiseen kuuluta.
 
p@ul@
Mä selivän tästä mut lumi ja pakkanen on sellasia mitkä tuhoaa mun elämän. Sillon mä vältän ulos menemistä niin paljon kun mahdollista.
Osta silkkiset alusvaatteet, päälle puuvillaa ja muuta lämmintä, lampaankarvakengät ja kunnolliset villasukat niihin, hupullinen takki jne... Tai sit se kirkasvalolamppu niin, et valo tosiaan menee sinne silmän pupilliin, jonka kautta valo vaikuttaa aivoihin.

Jos ajelet åaljon autolla, et saa koskaan tarpeeksi valoa, kun se vastaantuleva valo ärsyttää vaan. Luepa valosaasteesta, selviää paremmin. Jos teet nettijutut puhelimella, hanki isompi tietokone valonäytöllä, josta se valo tulee varmasti silmiin saakka ja säädä sen valoisuus sopivalle. Vai miten on nyt?
 
vierailija
Se on jännä kun kesällä jos et tee mitään työpäivän jälkeen, se on miltei outoa. Siis ainahan nyt jotain pitää tehdä, koska työpäivä on vain osa päivästä. Sen jälkeen on vapaa-aika. Talvella taas on outoa jos tekee jotain työpäivän jälkeen. Se on niin jo oletus, että töistä mennään kotiin katsomaan telkkua ja nukkumaan. Ei kukaan jaksa arkisin tehdä mitään.
 
vierailija
Sanos muuta! Tosin olen hoitovapaalla, mutta sekin masentaa jos erehtyy kurjan sään vuoksi olemaan vain kotona, täällä hämärässä kämpässä..

Ajattelin hakea huomenna tuollaisen kirkasvalolampun olkkariin, toimiiko se? :)
 
vierailija
Mä selivän tästä mut lumi ja pakkanen on sellasia mitkä tuhoaa mun elämän. Sillon mä vältän ulos menemistä niin paljon kun mahdollista. Mä kuulun oikeesti sellaseen paikkaan jossa on 20 astetta aina ja aurinko paistaa ja mä otan aurinkoa.
Joo en minäkään sitä lumea lumen takia tarvitse, mutta kun se heijastaa tuota valoa niin hyvin. Se olisi hyvä kun se sataisi ja pysyisi. Ei sitä että koko ajan saa olla lumitöissä. Ihan vain että maa on valkoinen ja heijastaa valoa.
 
Joo, on kyllä tylsää.
Onneksi osa on ajoissa viritellyt jouluvaloja, niin tulee edes vähän valoa pimeyteen. Jossain määrin haastavaa monta kuukautta keksiä lapsille tekemistä pimeässä ja sateisessa säässä.
 
vierailija
Onko kirkasvalo muuta kuin kirkasta valoa? Osaako joku sanoa? Eikö niihin ihan normaalit lamputkin mene sisälle? Eli onko toisaalta mitään väliä, onko laite kirkasvalolaite, vaiko pelkästään kirkas valo?
 
vierailija
Kun kynttilää polttaa molemmista päistä, se loppuu nopeasti. Suomen suvessa ei tule koskaan pimeä. Silloin sitä kynttilää tuhlataan. Sitten vastapainona on tämä - päättymätön pimeys.
 
Minäkin olen siirtynyt lenkittämään koirat heti aamusta. Tai noh, sitten kun päivä on vähän valjennut. Meidän toinen koira on liki sokea, niin sen kanssa en mielelläni pimeässä kulje, en ainakaan uskalla pitää sitä vapaana. Vielä on monta pitkää kuukautta kestää tätä iltojen pimeyttä :( Tympeää.
 

Yhteistyössä