käynnistys ja kivunlievitys?

Äiti 78
minulla on kokemusta siitä. mun synnytys käynnistettiin cytotec tbl. 2 tabl ehdittiin laittaa. ensimmäinen aamupäivällä ja toinen iltapäivällä. klo 19 meni lapsivesi ja oli auki 3 cm. sain petidin piikin. ei auttanut. klo 19.30 olin auki 8 cm, vauhdilla synnytssaliin. siellä sain ilokaasua. oli tarkoitus laittaa epiduaalia mutta ei ehditty. ilokaasulla pärjäsin aika hyvin. poika syntyi klo 21.15 (supistukset olivat kamalia, ponnistusvaihe ei ollut paha)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.11.2004 klo 09:29 Äiti 78 kirjoitti:
minulla on kokemusta siitä. mun synnytys käynnistettiin cytotec tbl. 2 tabl ehdittiin laittaa. ensimmäinen aamupäivällä ja toinen iltapäivällä. klo 19 meni lapsivesi ja oli auki 3 cm. sain petidin piikin. ei auttanut. klo 19.30 olin auki 8 cm, vauhdilla synnytssaliin. siellä sain ilokaasua. oli tarkoitus laittaa epiduaalia mutta ei ehditty. ilokaasulla pärjäsin aika hyvin. poika syntyi klo 21.15 (supistukset olivat kamalia, ponnistusvaihe ei ollut paha)
:eek: mulla tismalleen sama juttu! :D aamulla sain eka tabletin ja illalla toisen kun mitään ei tapahtunut. siitä puolituntia eteenpäin niin supparit alkoi, lapsivedet tosin meni vasta salissa kun kalvot puhkaistiin. sain sillon osastolla piikin niihin kipuihin, mut se ei auttanut, saliin kun mentiin niin sain ilokaasua. epiduraalia ei keretty laittaa (välineet oli siinä jo valmiina, lääkäri vain puuttui) kun rupes ponnistuttamaan. ilokaasulla sitten pärjäsin loppu synnytyksen! :)
 
Niin siis vaikka käynnistellään ja ollaan siinä paikanpäällä niin silti ei ehditä laittaa epiduraalia?? :eek:
Ite nimittäin parasta aikaa näpyttelen täällä KYSillä ja sain eka käynnistystabletin pari tuntia sitten ja odottelen kauhulla milloin alkaa tapahtua...

Olo on muutenkin lonkkien takia tukala, onneks hokasin tän koneen täältä aulan perästä! ;)

Siis mulle sanottiin että välttämättä ei synny tänään, muta siis voi tapahtua äkistikin jotain johon sit ei maha mitään...

Ite kun en tahtos ilman sitä spinaalia pusertaa, sen verran olen arkajalka

:\|
 
mulla käynnistettiin synnytys viikoilla 41+3.tabletti laitettiin klo 14,meni muutama tunti eikä tuntunu miltään missään ku sit klo 18 alko tulee suppareita 5min välein.tunnin päästä siitä pyysin jo jotain troppia mut kätilö lähetti suihkuun.olin suihkussa 45min ja vasta sen jälkeen kätilö katto et olin jo 8cm auki,siitä jouduin vielä odottelemaa vähän aikaa et pääsin synnytyssaliin ku oli kuulemma ruuhkaa!!!!!Ehdin olla salissa 10min ku poika synty :eek: että se siitä kivunlievityksestä,mutta hyvinhän se meni... =) =)
 
hepe75
Mulla käynnistettiin tipalla, ekana päivänä ei tapahtunu mitään. Seuraavana aamuna puhkastiin kalvot puol 9. Epiduraalin sain puol 5 maissa illalla ja tytöt synty 20.11 ja 20.20. Ei jääny mitään kammoa. Ilokaasua kerkisin nauttia pari hönkäystä ennen epiduraalia,mut siitä ei varsinaista apua. Tuli vaan "päihtyny" olo. Ponnistamisen tarve tuli ihan selvästi ja se oli mahtava tunne kun tunsi että vauva tulee koko ajan ulospäin!
 
pikku-myy80
Cytotekilla käynnistettiin vkl 40+3. Heti hurjat supistelut ja synnytys kesti 3h 50min. Pahat repeämät kun niin nopeasti kaikki kävi, mut olen kuullut et kaikilla ei käynnistys tuota juurikaan mitään tulosta, tai siis et kaikki menee kuitenki silleen "normaalisti", joten tsemppiä sulle joka olet juuri käynnistyksessä!!! :wave:
 
Marianna harmaana
Kaikki meni hyvin.
Eka päivä käynnisteltiin oksitosiinitipalla ja toinen päivä prostalgiinitableiteilla...
Suihkussa rupes mullakin tapahtumaan, hyvä kun pääsin omin jaloin sieltä pois.
Hoitaja tarkasti paikat ja olinkin siuhkun aikana auennut 5cm:iin.
Saliin ku päästiin niin oli 8 auki ja pyysin heti kivunlievitystä.
Sain epiduraalin ja odotellessa naukkasin naama virneessä ilokaasua.

Epiduraali auttoi ajoissa ja sain haluamani puudutkset tuonne alapäähänkin. Tuskaahan se oli mutta komea poia tuli 17.11 klo 00.30
Mittaa kaverilla 52 cm ja painoa 4400g.
Ja on ihan isänsä näköinen...
Tikkejä ei tullut mulle kuin neljä ja koin yllättävän helpoksi synnytksen, joten omalta osaltani voin sanoa että turhaan pelkäsin sen pohjalta mitä esikoisen syntymän jäliltä pelkäsin...

Vaikka sentäs nyt en saanut miestäni mukaan synnytkseen ja ihan "yksinään" muutenkin.

Kaikkinensa urakka kesti 4,5 tuntia ja nyt on fiilis hyvä, huomenna kotiin!
 
Onnea Marianna!

mulla aika samanlainen stoori kuin äiti78 ja taiska, paitsi että se epiduraali ehditiin antaa noin puoli tuntia ennen kuin tyttö syntyi - onneksi ei lapsi näyttänyt siitä kärsineen, mutta onnea siihen varmaan tarvittiinkin... supistukset oli alusta asti aikamoista tykitystä, vaikka epiduraalia ensin viivyteltiin perustelulla että kyllä ne siitä vielä pahenee - en huomannut mitään eroa alun ja lopun välillä eli ihan puppua mun tapauksessa - sain petidiiniä mikä vain pahensi tilannetta ja ilokaasua nappailin varmaan reilun yliannoksen ollen jossain vaiheessa melko pihalla. kalvojen puhkaisu salissa oli mullakin se juttu mikä toi hommaan tosi turbovaihteen eli sen jälkeen edettiin reippaasti.

lopputuloksena terve vauva, mutta jäi fiilis, että löysin puolessa tunnissa netistä cytotecistä enemmän tietoa kun sillä synnärin kätilöllä oli - eli tän toisen kanssa mulle ei sitä ainetta ainakaan anneta
 

Yhteistyössä