Käyttääkö teidän 11 vuotiaanne PYÖRÄILYKYPÄRÄÄ? Vuodatusta...

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
toinen äiti
ja olen sanonut jos ei käyttää niin pyörä jää kotiin, hän on aika vihainen joskus kun lähtee polkemaan. käytän itsekin kun poljen kypärä ja siksi vaadin lapsiltakin. juttelin pojan kaverin äidin kanssa asiasta koska poljen aika paljon pojan ja hänen kaverin kanssa ja sanoin et haluaisin et hänkin käyttäisi kypärä kun poljemme yhdessä mutta hän vaan nauroi mulle et älä sinä tulee määrämään minun pojasta.
 
tottakai
onko aaikaisemmin aina käyttänyt kypärää?meillä tuo tyttö ei kyseenalaista kypärän käyttöä kun on aina käyttänyt sitä!meillä ei edes tuo vajaa 2v nouse kolmipyöränsä päälle ilman kypärää,siksi että oppisi sen käytön!!!
ja en usko että yläasteelle siirryttäessäkään kypärä jää kun sen käytön on oppinut
 
"jep"
Oma lapsi on vasta vauva, mutta kyllä pyrin sitten kun tuo kasvaa olemaan mahdollisimman pitkälle ehdoton kypäräasian kanssa. Meillä oltiin kotona myöskin, erityisesti sen jälkeen kun isäni joutui pyörän kanssa kolariin kun olin teini-iässä. Tosin jännä juttu on se, että isälläni ei tuolloin ollut kypärää (sen jälkeen kyllä käytti) ja tuli kallomurtuma, lääkäri sanoi, että luultavasti olisi niskat menneet nurin jos olisi kypärä ollut (=olisi käynyt pahemmin).

Itse käytän edelleen kypärää pyöräillessäni. Nuorempana se oli aika noloa, koska monet eivät käyttäneet, mutta käytin silti. Itse olen aina ollut sellainen pelkuri.. Kauhukuvat pyörii aina päässä, että jotain sattuu.. liian vilkas mielikuvitus :)
 
"mie"
Mun mielestä ois hyvä, et poliisit alkais antamaan surutta rikesakkoja kaikille , jotka ajelevat ilman kypärää pyörällä. Onhan Suomessa laki, joka määrää, et kypärää pitää kayttää.

Ymmärrän erittäin hyvin, et nuoret eivät halua käyttää kypärää, koska ei kaveritkaan käytä. Varmaan alkaisivat käyttää kypärää, jos sillä säästyis rikesakoista.

Meillä toistaiseks 12v käyttää kypärää, mut vanhemmat lapset eivät enää käytä =(
 
[QUOTE="Pena";23653306]En ymmärrä, kuinka lasta ei saa käyttämään kypärää. Meillä selkeä viestini on ollut vuosikausia, pyöräillessä käytetään kypärää, kävellessä ei ole tarpeen. Jos kokeilette vaikkapa pehmeämpiä keinoja: 1 havainto ilman kypärää -> kuukausi ilman tietokonetta, 2. havainto ilman kypärää -> pyörä pois kahdeksi kuukaudeksi jne. Ei niin tyhmää lasta olekaan, ettei näihin ehtoihin suostu, jos haluaa pyöräillä.
Toinen juttu on se, että saattaisipa vähän mieltä kaivella, jos lapsi vammautuisi loppuiäkseen vain siitä syystä, ettei vanhemmilta löytynyt sopivaa asennetta...[/QUOTE]

Miksi kypärä ei ole kävellessä tarpeen? Kävely on tutkimustenkin mukaan vaarallisempaa kuin pyöräily.

Kävellessäkin voi vammautua loppuiäksi, itsellenikin tulee heti mieleen montakin ihmistä, jotka ovat kävellessä lyöneet päänsä niin pahasti että on henki mennyt.

Ja entä sitten autot, auto-onnettomuuksissa yksi merkittävä vammautumisen syy on päävammat, jotka kypärä estäisi.

Miksi on noloa käyttää kypärää autossa tai kävellessä? Eikö turvallisuus silloin enää olekaan tärkeää?
 
[QUOTE="mie";23657658]Mun mielestä ois hyvä, et poliisit alkais antamaan surutta rikesakkoja kaikille , jotka ajelevat ilman kypärää pyörällä. Onhan Suomessa laki, joka määrää, et kypärää pitää kayttää.

Ymmärrän erittäin hyvin, et nuoret eivät halua käyttää kypärää, koska ei kaveritkaan käytä. Varmaan alkaisivat käyttää kypärää, jos sillä säästyis rikesakoista.

Meillä toistaiseks 12v käyttää kypärää, mut vanhemmat lapset eivät enää käytä =([/QUOTE]

Saman tien pitäisi ne sakot tulla sitten kävelijöillekin, jos ei ole kypärää päässä. Kävelijöiden vammautumisriski suhteutettuna kävelijöiden määrään on huomattavasti suurempi kuin pyöräilijöiden. Jos kaikki käyttäisivät kypärää kävellessä niin rahaa säästyisi iso summa joka vuosi. Ja lisäksi tietenkin vammautuneiden ja kuolleiden kävelijöiden määrä laskisi huomattavasti.
 
Viimeksi muokattu:
"Jaska Jokunen"
Käyttää, tyttö kohta 12-vuotta.Kaatui pari vuotta sitten pahasti ja sai lievän aivotäräyksen kypärästä huolimatta, viikko siitä eteenpäin uutisoitiin miehestä joka oli kuollut kaatuessaan fillarilla ilman kypärää.Joten ei pienintäkään pelkoa että meidän neiti ei fillaroidessaan käyttäisi kypärää.
 
Luultavasti kun tuo aika tulee eteen niin jos ei muuten sitä kypärää käytä niin näytän kuvista mitä siitä voi seurata jos sitä ei käytä.. Jos ei tehoa niin sit jotain muuta keinoa kehiin, kyprärää on käytettävä oman turvallisuuden vuoksi.

Mun mies on nyt ostamassa itselleen pyörää (ekaa kertaa meidän yhdessä olon aikaan ) ja ehdoton kypäräpakko on myös hänellä! Tai minulla jos innostun tytön pyörää kokeilemaan tai jopa ihan sillä ajelemaan...

Ja ei, mulla ei todellakaan ole lapsena ollut kypärää, pyöräkin pöllittiin ala-asteella jollon en uutta enää halunnut, mutta ne ajat olivat ennen ja nyt kun niitä kypäriä on vaikka minkälaisia ja tiedetään kuinka se voi pelastaa hengen/vammautumisen niin kyllä ihan varmana mun lapset sitä kypärää käyttää tai pyörällä ei aja, piste.
 
Syksyllä 11v, täyttävä tytär käyttää. Ja aika moni hänen luokallaankin näkyy käyttävän, toki niitäkin on, jotka eivät käytä. Koululle päin pyöräilee aika monta, jonka ohjaustangot käyttävät kypärää.
Vielä tytölle ainakin tehoaa järkipuhe ja olen kertonut hänelle yhden hyvin surullisen tarinan tosielämästä, jossa nuori nainen menetti henkensä polkupyöräonnettomuudessa. ( ajoi kypärättä)
Se tarina ainakin vielä vetoaa.
Toisaalta tyttö myös tietää, että jos näen tai saan selville kypärättä ajon, hän ei sitten enää pyöräile. Meidän perheessä kaikki käyttävät kypärää. Olemme sen verran tasapainotonta sakkia, että parasta on:p
 
"vieras"
Tilanne on hankala. Altistaako lapsensa kiusaamiselle, vai antaako olla. Tilannehan on juuri tuo. Meillä on 10-v poika ja olen huolestuneena seurannut, kuinka hänen kaverit yksi toisensa jälkeen jättää kypärän laittamatta.

Ajattelin kuitenkin vetää tiukkaa linjaa ja pakottaa pitämään kypärää. Olen aitiopaikalla myös polkupyöräonnettomuuksiin, koska olen kirurgisella töissä. Kerron muutaman ei niin kivan tarinan tosielämästä, jos ei muu järkipuhe tehoa.

Toisaalta ajattelin tätä ketjua lukiessani, että soittaisin muutamalle pojan kaverin äidille ja sovittais yhteisestä linjasta tässäkin asiassa. Jos se säästäis jonkun vammoitta.
 
"kypärä"
Jos kaikki vanhemmat vaatis lapsiaan käyttämään kypärää niin ketä kiusattais kun kypärä olis kaikilla?
Oma kohta 10v käyttää kypärää tai kävelee. Kaikki lapset kasvatettu pienestä pitäen siihen, että pyöräillessä käytetään kypärää! Ja kaikki nuo kypärää käyttää.
Omaa kypärää ei enää ole kun annoin sen poikani luokkakaverille edellisessä koulussa kun kaverilla ei ollut kypärää ja kuulemma vanhemmat ei ostaneet. Joka kerta pojan nähdessäni tämä ajoi kypärä päässä!!!!!
Aion kyllä hankkia itsellenikin uuden kypärän :)
 
Miksi kypärä ei ole kävellessä tarpeen? Kävely on tutkimustenkin mukaan vaarallisempaa kuin pyöräily.

Kävellessäkin voi vammautua loppuiäksi, itsellenikin tulee heti mieleen montakin ihmistä, jotka ovat kävellessä lyöneet päänsä niin pahasti että on henki mennyt.

Ja entä sitten autot, auto-onnettomuuksissa yksi merkittävä vammautumisen syy on päävammat, jotka kypärä estäisi.

Miksi on noloa käyttää kypärää autossa tai kävellessä? Eikö turvallisuus silloin enää olekaan tärkeää?
niin ehkä kapakastapaluukypärät voisivat olla tarpeen joillekin ihmisille. Mutta veikkaan että ei sellaisia kaupittelemalla rahoiksi löisi.:whistle:
 
Meillä käytää, 10v ja 11v, tietävät kyllä myös sen, että jos kiinni jää kypärättä ajosta, ei pyörällä enää ihan hetkeen ajella.
Ja joo, osaavat myös odottaa, että äitiin voi törmätä missä ja milloinka vaan ;)
 
toinen äiti
[QUOTE="kypärä";23658490]Jos kaikki vanhemmat vaatis lapsiaan käyttämään kypärää niin ketä kiusattais kun kypärä olis kaikilla?
Oma kohta 10v käyttää kypärää tai kävelee. Kaikki lapset kasvatettu pienestä pitäen siihen, että pyöräillessä käytetään kypärää! Ja kaikki nuo kypärää käyttää.
Omaa kypärää ei enää ole kun annoin sen poikani luokkakaverille edellisessä koulussa kun kaverilla ei ollut kypärää ja kuulemma vanhemmat ei ostaneet. Joka kerta pojan nähdessäni tämä ajoi kypärä päässä!!!!!
Aion kyllä hankkia itsellenikin uuden kypärän :)[/QUOTE]

hmm, jos olisi niin hyvää, mut näkee paljon lapsia kun polkee ilman ja myös niiten vanhemmat
 
"kypärä"
Alkuperäinen kirjoittaja toinen äiti;23658593:
hmm, jos olisi niin hyvää, mut näkee paljon lapsia kun polkee ilman ja myös niiten vanhemmat
Näkee näkee, mutta kuinka paljon helpompi näidenkin, jotka täälä parkuu kun lapset ei käytä kypärää, niin vaatia kypärän käyttöä lapsilta jos kaikki muutkin vaatis!

Mutta niin kauan kun on näitä "en voi vaatia lastani käyttämään kypärää, ettei vaan kiusattaisi" tai "en voi pakottaa lastani, kun ei hän halua" niin niin kauan on myös sitä kiusaamista ym.

Mutta toisaalta, näkeehän näitäkin idiootteja, joilla lapset matkustaa autossa SYLISSÄ tai ilman turvalaitteita tai vöitä jne. Toisilla se vain ei pää pelaa.
 
"ohikulkija"
luin tämä eilen ja ihmettelen miksi monet vastaa joo et mun lapsi käyttää, tiedättekö todelisuudessa jos ne käyttää?
katoin tänään erityisesti kun kävin aamulla koulun ohi sinne tulevia oppilaita. Tuli ehkä noin 20 kpl pyöräilijöitä vastaan ja 2 roikutti kypärä ohjaussarvella ja kukaan muu ei käyttänyt. Eli minusta aika päivän selvää et lapset ei käyttää kypärä. Näin myös et opettaja kun meni fillarilla kouluun ei hänkään käytänyt.
 

Yhteistyössä