Kahden asunnon loukussa!

Irtisanottiin miehen kanssa vuokrasopimus nykyisestä asunnostamme. Irtisanomisaika on 2kk, eli "joudumme" asumaan tässä vielä helmi- ja maaliskuun. Löysimme kuitenkin unelma-asunnon, joka vapautuisi 1.2. Soitin vuokranantajalle (isompi firma), ja tämä edustaja sanoi, ettei pysty pitämään tyhjillään kahta kuukauta, minkä ymmärrän. Nyt oon aamun hakannu päätäni seinään, ja yrittänyt keksiä miten päästäisiin muuttamaan tuohon. Tuloina on tällä hetkellä tasan asumistuki ja äitiysraha.

Luovunko unelmasta, vai mitä keksin?
 
noppi
Vuokralaisen irtisanoessa vuokrasopimuksen irtisanomisaika on aina yksi kuukausi. Sopimuksella ei vuokralaisen irtisanomisaikaa voida pidentää. Jos vuokrasopimuksessanne seisoo pidempi kuin yhden kuukauden irtisanomisaika, on kyseinen ehto mitätön. Irtisanomisaika lasketaan sen kuukauden lopusta lukien, jonka aikana irtisanominen on suoritettu.

Eli jos irtisanotte asunnon huomiseen mennessä, joudutte maksamaan vanhaan asuntoon vielä helmikuun vuokran. Uudelle vuokranantajalle voisi ehdottaa, että vuokraisitte asunnon maaliskuun alusta alkaen. Vanhaa sopimusta ei kannata irtisanoa ennen kuin uusi on allekirjoitettu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;25556315:
Onko sun mieskin äitiyspvärahalla?
Joo on. Hehheh. Mies oli pidempään työttömänä, toimeentulotuella. Nyt kuitenkin äitiyspäiväraha kumosi senkin, minimi kun se ei ole. Aloittaa opinnot keväällä, ja siihen asti käytännössä tuloton.

Mä itse mietin myös tuota maaliskuun alkuun tyhjillään pitämistä, sitä täytyisi vielä kysyä, mutta sillonkin tulisi vastaan ongelma, että pitäisi maksaa tämänhetkisen asunnon, sekä sen uuden asunnon vuokrat, ja 2kk takuuvuokra.
 
Joo on. Hehheh. Mies oli pidempään työttömänä, toimeentulotuella. Nyt kuitenkin äitiyspäiväraha kumosi senkin, minimi kun se ei ole. Aloittaa opinnot keväällä, ja siihen asti käytännössä tuloton.

Mä itse mietin myös tuota maaliskuun alkuun tyhjillään pitämistä, sitä täytyisi vielä kysyä, mutta sillonkin tulisi vastaan ongelma, että pitäisi maksaa tämänhetkisen asunnon, sekä sen uuden asunnon vuokrat, ja 2kk takuuvuokra.
Saattehan te sitten siitä vanhasta asunnosta takuuvuokran takaisin. Jos joku vaikka lainais sen 1kk verran takuuvuokraan rahat. Kun varma takaisinmaksukin olis tulossa takuuvuokran palautuksena.
 
noppi, onko näin? Mä yritin etsiä netistä vastausta tuohon, mutten yllättäen löytänyt. Ihmettelin alusta asti itsekin 2kk irtisanomisaikaa. Mutta mitenkäs tän sitten nätisti ilmottaa tuolle nykyiselle vuokranantajalle?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;25556433:
Jos oot nimes lyöny paperiin, jossa sanotaan, että asunnosta on 2kk irtisanomisaika, niin silloin siinä on.
Ei muuten ole. Tarkistinkin asian, ja ilmoitan tästä myös vuokranantajalle. Tuosta uudesta asunnosta lähettivät mulle hakemuspaperit, jotka täyttelen ja ajattelin käydä henkilökohtaisesti viemässä tänään, ja kysyn mahdollisuudesta muuttaa 1.3. Tietenkin, jos löytävät vuokralaisen joka on valmis muuttamaan meitä aiemmin, niin se on sitten voivoi.
 
"huom"
Ei nyt millään pahalla mut
a) miks sun mies ei mee johonkin töihin kevääseen saakka? vuokratyöfirmaan, siivoushommiin ja varhaisjakeluun pääsee heti jos on fyysisesti terve
b) mihis te muutatte jos nyt tigitte irtisanomisen 1 kuukaudeksi, mut ette saakaan sitä unelmakämppää? löytyykö varmasti heti toinen sopiva tilalle joka on vapaa 1.3.??
 
[QUOTE="huom";25556579]Ei nyt millään pahalla mut
a) miks sun mies ei mee johonkin töihin kevääseen saakka? vuokratyöfirmaan, siivoushommiin ja varhaisjakeluun pääsee heti jos on fyysisesti terve
b) mihis te muutatte jos nyt tigitte irtisanomisen 1 kuukaudeksi, mut ette saakaan sitä unelmakämppää? löytyykö varmasti heti toinen sopiva tilalle joka on vapaa 1.3.??[/QUOTE]

a) koska mies ei ole tällähetkellä työkykyinen, on kuntoutuja.
b) on mulla aiemmissa asunnoissakin ollut kuukauden irtisanomisaika, ja olen uuden asunnon siihen mennessä kyllä löytänyt. Jos ei löydetä, niin sitten ollaan pulassa. Tai keksitään varasuunnitelma.
 
lkj
Kuten tuossa tulikin, niin sopimukseenhan voi kirjoittaa irtisanomisajaksi vaikka viisi vuotta, mutta se ei ole pätevä - ei vaikka vuokralainen allekirjoittaisi paperin.

Itse olimme myös kuukauden kahden asunnon loukussa, eli maksoimme vuokraa kahdesta kämpästä. Teimme tuon ihan tahallamme, koska on yksi tuska muuttaa parissa päivässä. Oli rentoa, kun saattoi kuukauden aikana hakea pikku hiljaa kamoja ja siivota kunnolla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;25556433:
Jos oot nimes lyöny paperiin, jossa sanotaan, että asunnosta on 2kk irtisanomisaika, niin silloin siinä on.
No kun ei nyt vaan ole. Vuokralaisen irtisanomisaikaa ei voi sopimuksella pidentää. Ei se Suomen sopimusvapaus ihan ehdoton ole.
 
HoitoonVaan, sosiaalitoimesta sai aiemmin toimeentulotuen, mutta Kelasta ei kuntoutumisrahaa tmv. Nyt myös talouden toimeentulotuki on kumottu mun äitiyspäivärahojen johdosta. Ei meillä rahallisesti mikään hätä ole oikeasti, ihan hyvin pärjätään. Ainoa ongelma on nyt tää asuntohomma. Mutta asiat selviää.
 
"vieras"
Ettehän te VIELÄ missään loukussa ole. Mitä teette, jos ette saakaan tätä unelma-asuntoa (minä en vuokranantajana teitä kertomasi perusteella pitäisi minään unelmavuokralaisina)?
 
"mie"
Irtisanottiin miehen kanssa vuokrasopimus nykyisestä asunnostamme. Irtisanomisaika on 2kk, eli "joudumme" asumaan tässä vielä helmi- ja maaliskuun. Löysimme kuitenkin unelma-asunnon, joka vapautuisi 1.2. Soitin vuokranantajalle (isompi firma), ja tämä edustaja sanoi, ettei pysty pitämään tyhjillään kahta kuukauta, minkä ymmärrän. Nyt oon aamun hakannu päätäni seinään, ja yrittänyt keksiä miten päästäisiin muuttamaan tuohon. Tuloina on tällä hetkellä tasan asumistuki ja äitiysraha.

Luovunko unelmasta, vai mitä keksin?
Laitonta! Irtisanomisaika on lain mukaan 1kk
 
[QUOTE="vieras";25556779]Ettehän te VIELÄ missään loukussa ole. Mitä teette, jos ette saakaan tätä unelma-asuntoa (minä en vuokranantajana teitä kertomasi perusteella pitäisi minään unelmavuokralaisina)?[/QUOTE]

Mikä on unelmavuokralainen? Niin. Siitäkin voi olla monta käsitettä. Mies esimerkiksi on remonttitaitoinen ja nykyisen vuokranantajan luvalla laittanut asuntoa niin, että vuokraa voitaisiin pyytää reilusti enemmän, mitä varmasti tekeekin seuraavien vuokralaisten kohdalla. Varma vuokra on meiltä irronnut aina. Vaikka itsellänikin on nuoruuden tyhmyyksistä luottotiedot kärsineet, oon aina pitänyt itsestäänselvyytenä asunnon (eli tässä tapauksessa vuokran) maksamista. Tää nyt ei kyllä liittynyt keskusteluun millään tapaa. Ihmettelen vain, kuinka kukaan voi tämän keskustelun perusteella päätellä, minkälaisia vuokralaisia ollaan. No, meitä on moneen.

Jos ei saada juuri tätä unelma-asuntoa, niin on niitä muitakin vaihtoehtoja. Tänään mennään katsomaan yhtä asuntoa, joka vapautuu 1.3. Kyllä sitä jotain kautta sen asunnon aina löytää.
 
cvj cxgv
Luulin otsikon perusteella, että kirjoittaja on oikeasti kahden asunnon loukussa eli ostanut uuden asunnon kun vanha vielä myymättä... mutta onkin vaan parin kk:n vuokraloukussa... no huoh. Lainaa vaikka äidiltäsi? Isältä? Miehen äidiltä tai isältä? Mummo, sisko?
 

Yhteistyössä