Kaikki, jotka imettäneet... kysymys maidon riittävyydestä sairaalasta kotiutumisen jälkeen

  • Viestiketjun aloittaja Äxx
  • Ensimmäinen viesti
Äxx
Niin, imetys-asiaa tässä pohdin.
Esikoista imetin n vuoden ja hänen kohdallaan maito lähti kunnolla nousemaan vasta sairaalasta kotiutumisen jälkeen, ehkä vasta viiden vuorokauden - viikon sisällä alkoi kunnolla tulla maitoa. Ei ongelmia sitten maidonriittävyydestä ollut.

Toinen lapsi - ei jaksanut imeä rinnalla (verensokerivaihtelujen vuoksi) sairaalassa, ei jaksanut imeä kunnolla pullostakaan. Ohjeeksi sairaalasta tuli että ensin imetän ja sitten annan pullosta loput... imetys onnistuu varmasti kotona, kun maito kunnolla nousee - no ei noussut vaikka ensin imetin ja sitten pullo.. vauva ei jaksanut imeäkään kuin kork. 5min. Pumpattuakin sain vain pieniä määriä ja pumppaamista jatkoin 3kk koska en halunnut luovuttaa.

Nyt huolettaa kolmannen kohdalla, miten saan imetyksen onnistumaan varmasti kotona.. Kaikki imettäneiden vinkit kehiin! Asia on minulle tärkeä, mutta pelkään että osittaisimetykseen ajaudun, jos maito ei nouse niinkun ei viimeksikään.

Ja mistä tiedän, saako tuleva vauva varmasti riittävästi maitoa ja että pitääkö kuitenkin turvautua pulloon. Jos maito ei lähde nousemaan..
 
"vieras"
Ei ole onnistunut sairaalassa. Syitä on ollut verensokerit+tehohoito, rinnan muoto+imuote ja vauvan väsymys. Kolme lasta.

Kotona olen sitten imettänyt yli 10 tuntia vuorokaudessa eli siis vauva rinnalla 12-10 tuntia 24 tunnin aikana. Apuna oli rintakumi, josta päästiin eroon kuukauden iässä joka kerta. Hullua, mutta niin olen lopulta saanut maidon riittämään niin, että noin kymmenen päivän jälkeen ei ole tarvinnut antaa lisämaitoa.
Olen sitten imettänyt kaikkia reilun vuoden ja soseet aloitettu 6 kk iässä.

Täysin järjetöntähän tuollainen maratonimetys on, mutta sainpa onnistumiskokemuksen ja lapsi maitoani. Järki meinasi tosin lähteä ja jälkeenpäin mietin, oliko tässä mitään järkeä.
 
"vieras"
En olisi huolissani, koska sun vauva ei jaksanut imeä, muuten sulla olisi varmasti noussut tarpeeksi maitoa. Voit tietenkin yrittää pumpata maitoa muutaman kerran päivässä, jos vauvasi ei jaksa imeä kuten toka lapsesi. Jos vauvallasi kaikki ok, ei muuta kuin runsaasti vettä juot ja syöt tarpeeksi ja olet paljon vauvaa lähellä ja annat hänen asua rinnalla=)

Tsemppiä!
 
Katsot että imuote on kunnossa ja imetysasento on sellainen että voit rentoutua
Syöt, juot paljon ja lepäät aina kun mahdollista
Pidät lasta ihokontaktissa, pesiydyt vauvan kanssa jo sairaalassa
Syötät lapsentahtisesti
Lisämaitoja ei sairaalassakaan tarvita "varuiksi" tai kun naapurin äiti sanoo että pitäisi antaa, vaan lapsen paino tippuu liikaa, verensokerit heittelevät tms.

Sairaalassa minulla on ollut litran vesikannu ja jokusen lasillisen kotikaljaakin join ekana päivänä. Sitä nestettä menee ja paljon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;27926025:
Katsot että imuote on kunnossa ja imetysasento on sellainen että voit rentoutua
Syöt, juot paljon ja lepäät aina kun mahdollista
Pidät lasta ihokontaktissa, pesiydyt vauvan kanssa jo sairaalassa
Syötät lapsentahtisesti
Lisämaitoja ei sairaalassakaan tarvita "varuiksi" tai kun naapurin äiti sanoo että pitäisi antaa, vaan lapsen paino tippuu liikaa, verensokerit heittelevät tms.

Sairaalassa minulla on ollut litran vesikannu ja jokusen lasillisen kotikaljaakin join ekana päivänä. Sitä nestettä menee ja paljon.
Näin :) Ei lisättävää, paitsi se, että luotat itseesi ja kykyysi ruokkia vauva :)
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
Muistat syödä ja juoda riittävästi. Muistat imettää usein ja myös paljasihokontaktissa olla vauvan kanssa paljon. Ja mitäs näitä nyt on, se imetystee ja ykkösolut? Ja yritä olla ressaamatta. Muista, että hyvä äitiys on paljon muuta kuin imetys. Hienoa on, että haluat imettää ja onnistua, mutta muista tosiaan, ettei se ole mikään äitiyden mittari!

Ja pissan määrää seuraamalla pysyy aika hyvin selvillä siitä, saako vauva maitoa tarpeeksi. Ja tietysti painonnoususta. Alussa vauva voi tosiaan asuakin rinnalla (näin mun vauva teki ekat 3kk) ja voi tuntua, että eikö saa tarpeeksi maitoa. Mutta mun vauva ainakin sai, kasvoi yläkäyrillä. Ehkä tankkasi läheisyyttä, turvaa, imutarvetta ja lisäksi tilaili lisää maitoa.
 
Juo ja syö kunnolla.

Maitoa saa lisää kun tilaa sitä lisää, eli lypsät aina imetyksen jälkeen ja myös imetyksien välissä. Lisää pumppauksen menevää aikaa joka kerralla :) eli ensin pari minuuttia ja sitten kolme jne...
 
"vieras"
Itse en lähtisi ollenkaan lisämaitojen tielle jos vauvalla ei ole hätää. Ei maidon nousua ainakaan pumpattuna tulevan maidon määrästä voi päätellä, vauvan tarvitsemat maitomäärät ovat todella pieniä ensimmäisinä päivinä ja todennäköisesti maitoa tulee sen verran vaikket itse sitä huomaisikaan. Itselläni kaksi lasta joille en ole koskaan antanut lisämaitoa/korviketta, vaikka maito ns "nousi" vasta viidentenä päivänä synnytyksestä eli niin että rinnat kasvoivat ja maitoa alkoi tulla silminnähden. Tosin omilla lapsillani verensokerit eivät ole ilmeisesti heitelleet, en tiedä onko niitä edes mitattu, tietty olisin lisämaitoa antanut jos sille olisi ollut lääketieteellinen syy mutten itkun tms oman tulkinnan takia.
 
  • Tykkää
Reactions: hippimamma
Ai niin, yhtenä asiana olen huomannut ettei maitoa heru niin helposti jos hartiat ovat jännittyneet. Imetyksestä tulee ihanan rentouttava hetki kun laittaa lämpöisen kauratyynyn hartioille, voisi varmasti auttaa jo tuossa alkuvaiheen maidonnousussakin.

Ja synnytyksen jälkeen; jos olet kipeä niin pyydä särkylääkettä.
 
"Entinen Ksantippa S."
Luin juuri ruotsalaista kasvatusopasta vuodelta 1957. Siinä sanottiin, että jos haluaa imetyksen onnistuvan, ei pidä missään nimessä antaa lisämaitoa pullosta, vaan pikku lusikalla. Samoin korostettiin käsin loppuun lypsämisen tärkeyttä varsinkin, jos vauva ei jaksa kunnolla imeä. Kirjassa sanottiin, että näillä toimilla maito riittää yhdeksällä naisella kymmenestä.

Oma esikoiseni sai lisämaitoa osastolla hörppyyttämällä, mutta aika moni kätilö näytti pitävän touhua täytenä humpuukina, imetysmyönteisessä sairaalassa vuonna 2011.
 
Avainasemassa on päättäväisyys, rento mieli, hyvin nautitut ruuat + juomat ja positiiviset ajatukset.
Näin ainakin itsellä, melkein 1,5 vuotta kestäneen imettämiskauden aikana.
 
"Vieras"
Jos antaa lisämaitoa niin hörpyyttämällä. Ja sitä voi antaa ennen imetystä, sitte vasta imetys niin vauva oppii tyyntymään rinnalle eikä väsähdä niin herkästi kun on jo saanu vähän masun täytettä
 
[QUOTE="Vieras";27926214]Jos antaa lisämaitoa niin hörpyyttämällä. Ja sitä voi antaa ennen imetystä, sitte vasta imetys niin vauva oppii tyyntymään rinnalle eikä väsähdä niin herkästi kun on jo saanu vähän masun täytettä[/QUOTE]

Mulla ohjeistettiin taysissa aivan toisin päin. Jos ensin annetaan helposti lisämaitoa, niin sitä vähemmän vaavi haluaa imeä. : / Mutta tietysti eri asia on se, jos vauva on jotenkin heikkona.
 
"vieras"
Jos vauvalla on kaikki ok niin jaksaa myös imeä ne muutamat tipat mitä ekoina päivinä mahaan kerralla mahtuu. Jos taas vauva on väsynyt/veltto tms tai verensokerit heittelee niin varmasti saat sairaalasta tapauskohtaisen ohjeistuksen miten toimia mahdollisen lisämaidon kanssa.
Muista juoda paljon,ja anna vauvan asua rinnalla ainakin ekat päivät,se auttaa maidon nousuun. Mulla kuopuksen kohdalla maito nousi kunnolla ehkä siinä neljä päivä synnytyksen jälkeen,ja siitä alkaen tyttö on syönyt max 10min kerralla. Eli kaikki vauvat ei oo mitään tissitakiaisia. Tän kakkosen kanssa ei oo myöskään ollu mitään maratonimetyksiä ("koko illan vaan syö.."),syömistahti on ollu aina aika tasanen. Tällä haluan sanoa että älä stressaa siitä(kään) jos vauva ei halua "asua rinnalla". Hyvä vaan,pääset isompien lastenkin kanssa helpommalla jos imetys kestää esim max vartin kerralla :)

Maidon riittävyys-pohdinnan yhteydessä sanotaan usein että tarkkaile vauvan pissa (ja kakka) määrää,jos pissaa tulee saa maitoa jne. Lisäohjeeksi sanoisin että tarkkaile omaakin pissahätääsi - jos et joudu käymään pissalla kun kerran-kaksi päivässä,juot liian vähän.
 
"mievain"
Mä imetin 1v 2kk ja muistaakseni kunnolla lähti tulemaan kotiutuspäivänä eli viidentenä. pumppailin pakastimeenkin. Ei sitä vielä voi tietää miten tulee menemään, itse oon kelannu kans samaa kun 5vk päästä syntyy kakkonen. saa nähdä, muistat vaan juoda hemmetisti (syödäkin) ja imettää usein, se nimittäin kertoo tisseille et kysyntää on!

24v, 2v ja rv35
 
Imetystukihenkilö neuvoi minua ihan vastaavassa tilanteessa antamaan omaa pumpattua maitoa n.20-40ml ENNEN imetystä, jotta vauva saa voimia imeä pidempään tissillä. Toimi meillä. Nyt 7kk imetystä takana, monia pulmatilanteita selvitetty matkan varrella... Tsemppiä!
 
"Jaiks"
Juuri pohdin samoja.
Meidän vaavi 7 vrk, synnärillä ei maitoa joten antoivat korviketta.
Nyt kotona yritän lopettaa korvikkeet vaikka sairaalan ohjeistuksessa suosittelivat sen jatkoa (itä Euroopan maassa, jossa lapsentahtisuudesta yms ei ole mitään tietoa...)
Eilen annoin vielä 2 kertaa korviketta, tänään en yhtään.
Pissaa tulee 7-8 kertaa, kakkaa 2. Eli tuntuisi että riittää...
Mutta vauva nukkuu paljon, 6 tunnin jaksoja, ja hieman huolettaa että onko nyt verensokerit pyllyllään ... :(
Tää on jotenkin tuskaa kun ei tiedä mitä pitäisi tehdä :(
 
Nimimerkki Jaiks. :) Sanoit, että vauva nukkuu 6 tunnin jaksoja ja pelkäät verensokereiden sekoavan... Voisiko vauvaa herätellä tiheämmin syömään? Mun piti herätellä vauvaa 3-4 tunnin välein alussa, kotiuduttuakin vielä. Mutta meillä syynä siis keltaisuutta, jonka takia syöminen oli tärkeää, koska ne vaikuttavat aineet sitten poistui elimistöstä pissan ja kakan mukana.

Ja Äxx:lle. Mäkin liputa syömisen ja juomisen puolesta, moni on ne maininnutkin tässä. Mä en ymmärrä, kun mua ei ole kummankaan lapsen kohdalla sairaalassa opastettu syömään eikä juomaan tarpeeksi. Sen opin olen saanut ihan vain omalta äidiltäni! Ja kuiviin päiviin join minäkin kotikaljaa ja pumppailin, kyllä sitten taas tulvi... :) Ja voi kuinka se vauvan "pakkosyöttö" oli stressaavaa. Meillä kun vauva oli hiukan ennenaikainen ja keltainen, niin oli väsynyt. Ei millään jaksanut olla kauaa rinnalla ja piti kutitella ja tökkiä ja riisua, että ei olisi nukuttavan lämmin olo. No, kyllä se siitä alkoi sitten sujua pikku hiljaa. :)
 
"möks"
Lapsentahtisuus lässyn lässyn. Sopii täysin terveille vauvoille, mutta siitähän tässä ei ollut kyse.

Hanki varalle rintakumi. Se on yleensä äidin nänniä pidempi ja stimuloi väsyneenkin vauvan imurefleksiä.

Tärkeintä on, että vauva saa kerättyä voimia, eli älä pelkää lisämaidon antamista. Käytä hyväksesi sairaalan tehokkaat pumput, joko niin että pumppaat imetyksen päätteksi vähän lisää (esim. jos vaauva jaksaa syödä vain yhdestä rinnasta pumppaat toisen tai sitten pumppaat toista rintaa samalla kun vauva syö (hankalaa mutta stimuloi kaikkein tehokkaimmin.

Ota mukaan herkkuja, pyydä vieraita tuomaan lempiruokiasi (laita vaikka itse pakkaseen valmiiksi jos ei muuten onnistu). Tai vedä suklaata kaksin käsin, jos siltä tuntuu. Syöminen ja herkuttelun nostama mielihyvähormooni stimuloivat maidon tuotantoa.
 
"Jaiks"
Kiitos Soraya, yritetään :)
Iltapäivällä sain vähän heräämään ja vaavi hörppäsi 5 min pikaimut ennenkuin nukahti uudelleen...
Nyt illalla roikkunut tississä jo 3 kertaa yhteensä reilu pari tuntia :)
 
"repekka"
Ite onnistuin imetyksessä kun annoin vauvan olla rinnalla lähes 24h, rankkaa oli mutta kannatti. Ite sain kyllä pöyristyttävän ohjeen synnärillä lastenlääkäriltä, vauvan paino oli laskenut n. 7% ja bilirubiinit oli korkeahkot, mutta ei todella liian korkeat, vauva oli täysi aikainen ja iso. Lääkäri määräsi ilmeisesti "varmuuden vuoksi" lisämaitoa oisko ollu n. 40ml 3 tunnin välein!! Olin ihan kysymysmerkkinä ja kysyinkin kätilöiltä et eikös tää lopeta oman imetyksen kokonaan?? No en antanut 3 tunnin välein lisämaitoa, silloin tällöin vaan kunnes oma maito nousi kunnolla (en uskaltanut olla kokonaan antamatta jos ei olisi sanutkaan tarpeeksi mun maitoa) No vauvan paino alkoi nousta hienosti ja yläkäyrillä menty koko ajan.
 
MÄ oon molemmat lapset synnyttänyt Keski-Suomen Keskussairaalassa ja esikoisen aikana sain lisämaitoa annettavaksi jo synnärillä, kun kerroin, ettei maito ole noussut ja tuntuu, että tulee vain pari tippaa. Vauva sai sit kymmeniä millejä (20-30ml kerrallaan) lisämaitoa. En osannut kyseenalaistaa tätä. Esikoisen imetys meni puihin muutenkin, kun annoin alusta asti rinnan rinnalla lisämaitoa kun luulin, että maito ei riitä (vauva oli koko ajan rinnalla). Lopetin imetyksen kun vauva oli 4 kk, koska "maito loppui" (= jälkeen päin ajateltuna, maidon tulo tasaantui ja pinkeys rinnoista hävisi, luulin, että pinkeys kuuluu asiaan koko ajan)

Toisen lapsen kohdalla kerroin sairaalassa saman kun esikon kohdalla, että tuntuu, että maito ei ole noussut ja vaan pari pisaraa on tullut. Hoitaja vaan totesi, että "kuulepas, ei sinne sen enempää mahdukaan, hienosti menee". Tämä antoi voimaa todella paljon siihen, että tämähän voi nyt vaikka onnistuakin! Vauva sai sairaalassa tosiaan vain pari tippaa ja muutamat päivät kotonakin vain pari tippaa. Onneksi esikoinen on suht rauhallinen, nukkui päiväunet ja mummo asui lähellä, koska kuopus todella asui rinnalla ensimmäiset kolme kuukautta. Muistan joskus illalla katsoneeni kellosta, että kuopus söi neljä tuntia :D Olihan se rankkaa, mutta toisaalta, oli ihanaa saada täydellisen onnistunut imetyskokemus :)
 
Mulla.maidonnousua tehosti mammatee. Sillä oonnkahdesti saanu maidonnousemaan nopeasti.
Kolmannen kohdalla meinas 3vk kohdalla tuotanto laskea ja join sitä liki litran päivän aikana kiitoksena siitä sain seuraavana päivänä elämäni ainoan rintatulehduksen..
 

Yhteistyössä