Kait mä vuodan kohta kuiviin....

Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Kohdun poisto on todella iso leikkaus. Sitä ei tehdä pelkästään ehkäisyn takia. Ennemmin katkaistaan munanjohtimet.
Kohtu on iso elin. Kun se poistetaan, jää iso tyhjä tila, johon pääsee tulemaan ns. laskeumia. Sisäelimet pääsee valumaan siihen tyhjään tilaan ja siitä voi seurata ongelmia.
Jos kohdussasi ei ole mitään sairautta, älä ihmeesä vaadi sen poistoa! Se vaikuttaa hormonitoimintaankin, voit joutua syömään hormonilääkitystä koko loppuikäsi. Ja olet ojasta allikkoon tilanteessa, jos et kerran hormonaalista ehkäisyä halua.
Tästä on myös hyviä kokemuksia, tunnen pari ihmistä joille kohdun poisto on tehty ja aion myös tulevaisuudessa vaatia samaa, en ehkäisyn takia vaan aivan kamalien kuukautisten takia, sellainen joka ei niistä kärsi, ei voi niistä mitään tietää.
 
vieras
Kannattaa kysellä tuota lämpöpallohoitoa, jos lapsiluku on täynnä. Kohdunpoisto on suuri operaatio, missä on omat riskinsä. Tuohon hormonitoimintaan vaikuttaa kohdunpoiston yhteydessä se, poistetaanko mukana myös munasarjat.

Asperiinia ei kannata syödä, sitähän käytetään pienissä määrissä joillakin jatkuvana lääkityksenä estämään hyytymisiä.
 
mii
Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Kohdun poisto on todella iso leikkaus. Sitä ei tehdä pelkästään ehkäisyn takia. Ennemmin katkaistaan munanjohtimet.
Kohtu on iso elin. Kun se poistetaan, jää iso tyhjä tila, johon pääsee tulemaan ns. laskeumia. Sisäelimet pääsee valumaan siihen tyhjään tilaan ja siitä voi seurata ongelmia.
Jos kohdussasi ei ole mitään sairautta, älä ihmeesä vaadi sen poistoa! Se vaikuttaa hormonitoimintaankin, voit joutua syömään hormonilääkitystä koko loppuikäsi. Ja olet ojasta allikkoon tilanteessa, jos et kerran hormonaalista ehkäisyä halua.
Tästä on myös hyviä kokemuksia, tunnen pari ihmistä joille kohdun poisto on tehty ja aion myös tulevaisuudessa vaatia samaa, en ehkäisyn takia vaan aivan kamalien kuukautisten takia, sellainen joka ei niistä kärsi, ei voi niistä mitään tietää.
Mä kllä tiedän kamalista kuukautisistakin aika paljon. Olen ollut lapsesta asti vuodepotilas menkkojen aikaan, niin kipeä, särkylääkkeet ei auta, ja vuodan todella kauan ja paljon. Mutta silti en kohtua poistattaisi.
 
vieras
Ihan ensimmäiseksi kannattaa selvittää niitä vuodon syitä. Jos syynä on myoomat, niin silloin voi harkita tuota kohdunpoistoa, jos lääkäri pitää sitä hyvänä vaihtoehtona. Lisääntymistä harkitsevalta todennäköisesti poistetaan vaan ne myoomat. Kevyempi hoito on tuo lämpöpallohoito, jossa ainoastaan kohdun sisäpinta 'poltetaan' pikaisesti, se ei vaadi pitkää toipumista kuten kohdunpoisto.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
se hormoonikierukka? Varsinkin, jos on migreeni, niin lääkäri ei kyllä ala laittamaan edes sitä hormoonikierukkaa! Kokemusta on..

Kyllä mulle laitettiin eilen hormonikierukka, vaikka kärsin migreenistä.Mutta jos kierukka ei sovi, niin sitten uus lähete sterilisaatioon ja samassa yhteydessä tehdään myös se lämpöpallohoito.
 
Missus
Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Vielä tosta kierukasta, mulla oli hormoonikierukka jonka kanssa vuosin kuin seula 10 viikkoa, oli pakko poistaa pahan anemian takia. Ja anemiasta kärsin koko ajan tolkuttoman vuotamisen takia.
Minulla on juuri tällainen tilanne. Vuodot ovat olleet runsaat ja niitä epäillään nyt anemiani lähteeksi. Anemiaa on jouduttu hoitamaan muutamia vuosia toistuvilla punasolusiirroilla ja rautatiputuksilla. Vuotojen kiihdyttyä entisestään, minulle on nyt määrätty kohdunpoisto. Se tulee tapahtumaan tammikuussa.

Siihen asti pitäisi pärjätä Caprilonilla, jota minulle määrättäiin täksi väliajaksi. Onko kellään kokemuksia tästä lääkkeestä? Joudun tänään aloittamaan lääkkeen käytön ensimmäistä kertaa, koska menkat ehtivät alkaa ennen kuin ehdin aloittaa niiden siirtämiseen määrätyn hormonikuurin (piti aloittaa tänään!). Ensi yönä on edessä lento etelänlomalle, ja tuleva lentomatka pelottaa. Lentokoneessa kun on aika pitkät vessajonot... Siis voihan itku...

Lähinnä mietin, että kuinka nopeasti Caprilon alkaa vaikuttaa vuotoa vähentävästi ja kuinka yleistä lääkkeen aloittama pahoinvointi on. Ei ole kiva vuotaa lentokoneessa kuin seula ja oksentaa pahvipussiin vessajonossa... Jos kus ei voi sanoa kuin: Elämä on!
 

Yhteistyössä