kaks vee poika on "nuollut" isoveljen ( 5v ) pippeliä...

  • Viestiketjun aloittaja pahalla mielin :(
  • Ensimmäinen viesti
pahalla mielin :(
[QUOTE="vieras";23323580]Eiköhän jokainen reagoisi tollaiseen aika voimakkaasti, vaikka mitä puhuisi etukäteen...[/QUOTE]

näin minäki luulen. mulla ainaki tuntuu ihan järkyttävältä, enkä usko että muutkaan vanhemmat ois niinku ei mitään tosipaikan edessä.
 
pahalla mielin :(
Itse en antaisi suurtakaan huomiota asialle. Sanoisin kyllä, että se ei ole soveliasta käytöstä ja perustelisin se kuten edellä jo mainitsin.
Vanhempi lapsi ymmärtää kyllä tehneensä jotain väärin, mutta ei ymmärrä sinun huoltasi asian "vääryydestä" eli ei yhdistä sitä aikuisten väliseen seksuaalisuuteen siinä määrissä. Ja lapsi voi mennä vain sekaisin liiasta vouhottamisesta ja kehittää itselleen vielä jonkin "ongelman" seksuaalisuudestaan. Voi tulla kastelua tai sitten vastaavanlaiset tapahtumat enenee tms.
Eli ihan normaali arki jatkuu paitsi ilman tätä kaveria! Jos tapauksia tulisi lisää ja selittelyistä huolimatta ei loppuisi, niin sitten mainitsisin siitä neuvolassa. Muuten ei paniikkia! :)
mulla tuntuu että poika saattais vielä enemmän "oireilla" jos näyttäisin sille jotaki kirjoja missä on kuvia seksuaalisuusjutuista tuossa iässä :/ mutta sittenpä ainaki tietäis mitä kaikki tarkottaa.
 
"äiti"
Ei kannata nostaa meteliä. On ihan normaalia, että pienikin poika saattaa kiinnostua pippelistään. Jos saat pojat kiinni itse teosta ja he huomaavat sen. kannattaa jälkikäteen puhua siitä, ettei oman tai muiden pippelin koskettelu muiden ihmisten nähden ole sopivaa käytöstä. Jos pojat kysyy miksi tai ottaa asian muutoin puheeksi tms, voi selitykseksi sanoa että niin ei vain tehdä muiden ihmisten nähden, koskka jotkut nolostuvat siitä.
 
oikeapäätös
Ota yhteyttä viranomaisiin.
Alapään nuolemis leikit jatkuvasti ei ole normaalia lapsen kehitykseen kuuluvaa tukimista.
Otat yhetyttä perheneuvolaan, saat apua lapsellesi, neuvoja ja apua itsellesi ja ilmoitus toisesta perheestä.
Se on ainut oikea ratkaisu mitä aikuinen voi tehdä. Ei voi selitellä että ei uskalla, koska vanhempien tärkein ja ainut tehtävä on suojella omia ja muiden lapsia seka taata turvallinen ja hyvä lapsuus ja kehitys
 
"piu"
mulla tuntuu että poika saattais vielä enemmän "oireilla" jos näyttäisin sille jotaki kirjoja missä on kuvia seksuaalisuusjutuista tuossa iässä :/ mutta sittenpä ainaki tietäis mitä kaikki tarkottaa.
Miten voikaan joku olla näin hakoteillä?
Ei sinun lapselle kaikkea tarvitse lähteä kertomaan a-ö asti. Kerrot sen verran kun 5-vuotias kykenee ymmärtämään, ja sitä tietoa mistä hän ei ole kiinnostunut niin ei tarvitse vielä mainita mitään. Ne kirjat on tarkoituksella tehty lapsille helpottaakseen näiden asioiden käsittelyä.
 
nattiainen
Vaikea sanoa miten itse reagoisin tilanteessa, mutta muistan kun itse olin päiväkoti-ikäinen ja päiväkodissa oli tytöt laitettu toiseen huoneeseen ja pojat toiseen (en nyt millään muista miksi enkä tarkemmin tilannetta muista..) ja satuin vahingossa katsomaan siitä väliovesta lasin läpi (oli sellainen ovi missä osa siitä ovesta oli lasia) sinne toiselle puolelle, jossa sattui olemaan joku alaston poika. Päällimmäisenä mulla on tuosta tilanteesta jäänyt mieleen päiväkodin työntekijän suuttumus ja se miten se mua asiasta torui, kun olin vahingossa nähnyt pojan alasti. Ja kuinka pahoillaan mä olin siitä, kun vahingossa sinne satuin vilkaisemaan.. en siis todellakaan tahallani vaan vahingossa. :/ Aika herkkiä siis voi olla nämä asiat, joten tarkkana varmaan saa olla miten asiassa toimii.
Muistan myös, että itseäkin pienenä kiinnosti nuo alapääjutut, mutta ei niissä kyllä mitään seksuaalista ole koskaan ollut.
 
pahalla mielin :(
[QUOTE="äiti";23323951]Ei kannata nostaa meteliä. On ihan normaalia, että pienikin poika saattaa kiinnostua pippelistään. Jos saat pojat kiinni itse teosta ja he huomaavat sen. kannattaa jälkikäteen puhua siitä, ettei oman tai muiden pippelin koskettelu muiden ihmisten nähden ole sopivaa käytöstä. Jos pojat kysyy miksi tai ottaa asian muutoin puheeksi tms, voi selitykseksi sanoa että niin ei vain tehdä muiden ihmisten nähden, koskka jotkut nolostuvat siitä.[/QUOTE]

sain heidät kiini melkeen itseteosta sillon naapurin pojan kanssa. kun vessan ovi oli lukossa eivätkä millään meinanneet avata sitä vaan valehtelivat että ovat kakalla. just joo. ääni kuulu sillon kauempaa ( samassa yhteydessä sauna ). ja sielähän ne oli ollu, naapurin poika laitteli nauhaa kiini housuistaan kun tulivat. pojan komensin kotia heti, ja sitten kuulin totuuden. asiasta puhuttiin paljon silloin ja nyt kans kun oli pikkuveljelle mennyt niin tekemään.
ihan oikein sanoin sillonki, kuten nytki mielestäni. olin aikuismainen ja juttelin ja selitin asiaa ihan nätisti. nyt vaan ei enää oikeen mee läpi kun tietää että niin ei saa tehä :(
 
pahalla mielin :(
[QUOTE="piu";23324046]Miten voikaan joku olla näin hakoteillä?
Ei sinun lapselle kaikkea tarvitse lähteä kertomaan a-ö asti. Kerrot sen verran kun 5-vuotias kykenee ymmärtämään, ja sitä tietoa mistä hän ei ole kiinnostunut niin ei tarvitse vielä mainita mitään. Ne kirjat on tarkoituksella tehty lapsille helpottaakseen näiden asioiden käsittelyä.[/QUOTE]

no kyllä minä nyt sen ymmärrän. tarkotin vaan että voihan se oireilla enemmän kun tietää enemmän. en ajatellu näyttää mitään kirjoja mitkä ei lapsille sovi. en sentään tyhmä ole. mutta tieto lisää tuskaa. jos nuin voi sanoa..
en ole kauhian hakoteillä mutta asioita on vaikia selittää niin että kaikki ymmärtää samalla tavalla. siis täälä, kun tarkotan jotain niin joku luulee että tarkotankin jotaki muuta..
 
moioi
Mene nyt vaan sinne perheneuvolaan juttelemaan tästä asiasta, sieltä saat neuvot miten asian kanssa edetään. Sinulla itselläsi näyttää tämä juttu olevan vähän hujanhajan, et ehkä itsekkään osaa hyväksyä tätä oikein. Lapsesi ei ole tehnyt mitään peruuttamatonta ja huoli on nyt aiheellinen.
Mutta jos sinulta ei löydy tarvittavia ratkaisumalleja niin neuvon kääntymään ammattilaisten puoleen. Se ei ole mitenkään hävettävä asia, fiksu ja kypsä aikuinen tekee näin, kuka haluaa lapselleen parasta.
Syyttely ei auta puolin eikä toisin.
 
pahalla mielin :(
[QUOTE="vieras";23324241]niin siis mitä sen naapurin pojan kanssa oli saunassa tapahtunut?[/QUOTE]

siis poika meni kylään naapuriin sillon joku aika sitten ilman lupaa pihalta, sieltä oli pojan isä lähteny jonnekki. minä menin hakemaan sitä sieltä pois, ulko-ovi auki niin pääsin sisään. aikani huutelin sitä eteisessä nimeltä, mutta mitään ei kuulunu. sitten huutelin kovempaa ja menin peremmälle niin huomasin että vessan/saunan ovi oli lukossa ja pojat oli molemmat sielä. sanoin että pitää tulla pois sieltä. naapurin poika sanoi että kohta. minä sanoin että nyt pitää tulla kotia.. kysyin että mitä ne tekee sielä niin se sano että kakkaa, vaikka ääni kuuluki kauempaa eikä pöntöltä. sanoin niille että en usko että kakkaa ja selitin miksi. kovensin ääntä ja käskin niitä tulemaan pois sieltä.
lopulta,aikani huueltua ne tuli pois, naapurin pojalla ei ollu housut kunnolla jalassa, ja nauhoista piteli kiini. kysyin että mitä ne teki sielä, eikä ne kertonu. lopulta sanoivat että leikkivät dinosauruksilla tms ( toisiaan vilkuillen, kierrellen eivätkä kattonu minua silmiin ) vaistosin heti että kaikki ei ollu ok. kotona kysyin pojalta mitä oikeasti tapahtu niin hän kerto että naapurin poika ( 8vee ) oli imenyt hänen pippeliä ja kosketellu muutenki sitä.
sen jälkeen en antanu tavata niiden, mutta nyt ovat nähneet taas sillontällön. poika on ollu sielä yökylässäki kerran, ja saunonu pari kertaa. tuntu kauhialta, eikä se ollu kuulemma ensimmäinen kerta..!
tekis mieli todella kieltää kokonaan niiden kaveruus, mutta täälä ei ole noita kavereita oikeen, niin nyt se on saanut pari kertaa leikkiä sen kanssa. pitää miettiä mitä tässä tekee asian kans.

tuo oli nyt lyhyt selostus siitä asiasta, en jaksa kaikkia alkaa kirjottaan.
 
pahalla mielin :(
Miksi annat poikasi leikkiä naapurissa? Jos haluavat leikkiä, tulkoon teille, kun sinua kerran asia arveluttaa.
nyt olen antanu leikkiä sielä sillä eholla että niitä ei jätetä kaksistaan hetkeksikkään, valvovan ( ? ) silmän alla. en halua tännekkään sitä poikaa mielellään, mutta en tietenkään aina kehtaa sanoa ei, jos tulee oven taakse. olen minä sanonu että nyt ei sovi joskus.
 
"vieras"
Pitäisikö sinun ap jutella tuolle naapurin pojalle, että mikä on ok ja mikä ei. Hänelle kun ei välttämättä ole kukaan osannut kertoa, että mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä.

Mä olen kyllä sitä mieltä, että 8-vuotias ei tee tuollaisia imemisjuttuja, jos ei ole niitä jossain nähnyt ennemmin.
 
juuh
nyt olen antanu leikkiä sielä sillä eholla että niitä ei jätetä kaksistaan hetkeksikkään, valvovan ( ? ) silmän alla. en halua tännekkään sitä poikaa mielellään, mutta en tietenkään aina kehtaa sanoa ei, jos tulee oven taakse. olen minä sanonu että nyt ei sovi joskus.
Et halua, että poikasi leikkii naapurin pojan kanssa, mutta jos leikkii, niin mieluummin siellä naapurissa??? Hieman ristiriitaista. Jos annat poikien leikkiä keskenään, niin olkoon teillä, kun kerran et voi heihin luottaa. Jos sinä vaadit valvontaa, niin valvo itse!
Ja tosiaan, ota asia puheeksi myös naapurin pojan kanssa!
 
pahalla mielin :(
[QUOTE="vieras";23324546]Pitäisikö sinun ap jutella tuolle naapurin pojalle, että mikä on ok ja mikä ei. Hänelle kun ei välttämättä ole kukaan osannut kertoa, että mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä.

Mä olen kyllä sitä mieltä, että 8-vuotias ei tee tuollaisia imemisjuttuja, jos ei ole niitä jossain nähnyt ennemmin.[/QUOTE]

niin minä teinki sillon heti kun kuulin asian oikean laidan. menin naapuriin ja kerroin pojalle että tiedän mitä ne teki saunassa. kerroin samalla että se oli väärin, ja että en anna nyt vähään aikaan meiän pojan tulla sinne. mullaki on semmonen tuntuma että semmoset ei kuulu edes niihin ns lääkärileikkeihin LAPSILLA... että nyt tiedätte ja varmaan ymmärrätte syyn miksi en tykkää naapurin pojasta enää. muutenki saa kaikenlaisia ärsyttäviä vaikutteita siltä aina.
 
"www"
käyn ne kirjat seuraavalla kirjastoreissulla lainaamassa. mitä te joiden mielestä olen reagoinut väärin tekisitte jos omalle/omille lapsille sattuis näin? mikä on se oikea tapa reagoida?
Musta te nyt puhutte vähän eri asiasta...Kommentoijat ovat selvästi mieltäneet, että AP on rankaissut poikaansa pippelileikeistä kun taas AP on toistetusti yrittänyt kertoa, että on rankaissut poikaa siitä, että tämä ei ole totellut sovittua asiaa. Asiallisestihan AP on tuota pippelileikkiasiaa poikansa kanssa läpikäynyt ja selittänyt ettei muiden pippeleihin saa koskea, mutta omaan kyllä. Ja ettei saa antaa muiden koskea pippeliinsä. Ja olivat yhdessä pojan kanssa sopineet, ettei näin enää tehdä -> kun poika oli kuitenkin pistänyt pikkuveljen nuolemaan pippeliään -> rikkoi sovittua sääntöä mistä seurasi rangaistus. Musta tähän nyt ihan suotta sotketaan seksuaalisuus mukaan...Sama asiahan se olisi, jos olisi vaikka kyse toisen lelujen rikkomisesta...


Ja kyllä mäkin olisin huolissani, että mitä siellä naapurin kodissa oikein tapahtuu. Lääkärileikit on ok ja kaikki niitä ovat varmasti kokeilleet, mutta pippelin nuoleminen ei :( Eikä varmaan lapselle tule mieleen nuolla kenenkään pippeleitä, jos ei ole mallia mistään nähnyt...
 
juuh
[QUOTE="vieras";23324546]

Mä olen kyllä sitä mieltä, että 8-vuotias ei tee tuollaisia imemisjuttuja, jos ei ole niitä jossain nähnyt ennemmin.[/QUOTE]

lapset ovat yllättävän innovatiivisia. Ei se mun mielestä mallia vaadi välttämättä, että tuollaista keksii. Kyllähän koululaiset huutelevat toisilleen ala-arvoisuuksi esim "Ime munaa" tms. kyllä tuollaisesta voi mielikuvitus lähteä laukkaamaan.

meilläkin 7v naapurinpoika näki 4v poikani hyvänä "uhrina" pippelileikeille. Oman ikäisten kesken se on noloa, mutta koska asia kiinnostaa, saa pienemmän siihen mukaan helposti. Puutuin heti tilanteeseen, mutta he eivät leikkineetkään ilman valvontaa, eli tilanne ei jatkunut/ mennyt pidemmälle.
 
"vieras"
Uskomattoman kevyesti tuntuvat ihmiset suhtautuvan tuollaiseen asiaan. Lasten "normaalit" lääkärileikit eivät kyllä todellakaan mene noin pitkälle. Minä olisin varmasti yhtä raivona kuin ap. En uskaltaisi antaa enää lapseni mennä tuollaisen kaverin kotiin. Meillä leikittäisiin ja ulkonakaan ei leikittäisi ilman valvontaa.
 
pahalla mielin :(
Et halua, että poikasi leikkii naapurin pojan kanssa, mutta jos leikkii, niin mieluummin siellä naapurissa??? Hieman ristiriitaista. Jos annat poikien leikkiä keskenään, niin olkoon teillä, kun kerran et voi heihin luottaa. Jos sinä vaadit valvontaa, niin valvo itse!
Ja tosiaan, ota asia puheeksi myös naapurin pojan kanssa!
siis ennen on saaneet leikkiä missä lystäävät, mutta nyt vaan sillä ehdolla naapurissa että sen pojan isä kattoo niitten perään koko ajan. en vaan halua sitä poikaa nähä jos ei ole pakko. ja perään katon todellaki jos täälä meillä ovat.
itse haluavat mennä sinne naapuriin mielummin "kun sielä on se pleikkari".. ja varmaan löysempi kuri/ ei kuria juurikaan. saavat hulluta ja meuhkata mielin määrin. minä kuuntelen sitä jo päivät omien kans, ni ei jaksais kuunnella vielä lisää isomman pojan tullessa meuhkaamaan omien kans.
 
"www"
Niin ja tuollainen valehteleminen + että kieltää nuorempaa kertomasta vanhemmilleen on myös huolestuttavaa :( Ottaisin ehdottomasti yhteyttä neuvolaan ja kertoisin tapauksesta terkkarille...Naapurin pojalla saattaa olla esim. lastensuojelutaustaa, josta et välttämättä tiedä...Niin olisi hyvä että tieto kulkee. Ja naapuriin en päästäisi poikaa enää missään nimessä, edes vaikka isä olisi paikalla (mistä sitä tietää kuka on juttujen takana...). Jos annat poikien leikkiä yhdessä, niin vain teillä vanhempien tarkan valvonnan alla.
 
pahalla mielin :(
[QUOTE="www";23324630]Musta te nyt puhutte vähän eri asiasta...Kommentoijat ovat selvästi mieltäneet, että AP on rankaissut poikaansa pippelileikeistä kun taas AP on toistetusti yrittänyt kertoa, että on rankaissut poikaa siitä, että tämä ei ole totellut sovittua asiaa. Asiallisestihan AP on tuota pippelileikkiasiaa poikansa kanssa läpikäynyt ja selittänyt ettei muiden pippeleihin saa koskea, mutta omaan kyllä. Ja ettei saa antaa muiden koskea pippeliinsä. Ja olivat yhdessä pojan kanssa sopineet, ettei näin enää tehdä -> kun poika oli kuitenkin pistänyt pikkuveljen nuolemaan pippeliään -> rikkoi sovittua sääntöä mistä seurasi rangaistus. Musta tähän nyt ihan suotta sotketaan seksuaalisuus mukaan...Sama asiahan se olisi, jos olisi vaikka kyse toisen lelujen rikkomisesta...


Ja kyllä mäkin olisin huolissani, että mitä siellä naapurin kodissa oikein tapahtuu. Lääkärileikit on ok ja kaikki niitä ovat varmasti kokeilleet, mutta pippelin nuoleminen ei :( Eikä varmaan lapselle tule mieleen nuolla kenenkään pippeleitä, jos ei ole mallia mistään nähnyt...[/QUOTE]

ihanaa, kerranki joku ymmärtää täysin mitä ajan takaa!! :) kiitos siitä ja kannustavista sanoista!!
 
juuh
siis ennen on saaneet leikkiä missä lystäävät, mutta nyt vaan sillä ehdolla naapurissa että sen pojan isä kattoo niitten perään koko ajan. en vaan halua sitä poikaa nähä jos ei ole pakko. ja perään katon todellaki jos täälä meillä ovat.
itse haluavat mennä sinne naapuriin mielummin "kun sielä on se pleikkari".. ja varmaan löysempi kuri/ ei kuria juurikaan. saavat hulluta ja meuhkata mielin määrin. minä kuuntelen sitä jo päivät omien kans, ni ei jaksais kuunnella vielä lisää isomman pojan tullessa meuhkaamaan omien kans.
No sitten sä et vaan voi antaa niiden leikkiä keskenään, koska et pysty luottamaan etkä valvomaan!
 
pahalla mielin :(
[QUOTE="vieras";23324669]Uskomattoman kevyesti tuntuvat ihmiset suhtautuvan tuollaiseen asiaan. Lasten "normaalit" lääkärileikit eivät kyllä todellakaan mene noin pitkälle. Minä olisin varmasti yhtä raivona kuin ap. En uskaltaisi antaa enää lapseni mennä tuollaisen kaverin kotiin. Meillä leikittäisiin ja ulkonakaan ei leikittäisi ilman valvontaa.[/QUOTE]

niin juuri! samaa olen yrittäny toitottaa silloin kun se tapahtu naapurin pojan kans , tänne kirjottelin ja mieltäni kevensin, sekä nyt kun tämä tapaus sattu pienen kaks vuotiaamme kans.
haluttais ihan oikeasti muuttaa jonnekki pois noiden naapurien läheltä. niin paljon mulla rassaa kaikki tämä :/
 
[QUOTE="vieras";23324669]Uskomattoman kevyesti tuntuvat ihmiset suhtautuvan tuollaiseen asiaan. Lasten "normaalit" lääkärileikit eivät kyllä todellakaan mene noin pitkälle. Minä olisin varmasti yhtä raivona kuin ap. En uskaltaisi antaa enää lapseni mennä tuollaisen kaverin kotiin. Meillä leikittäisiin ja ulkonakaan ei leikittäisi ilman valvontaa.[/QUOTE]

Peesi. Olisin raivoissani asiasta jos tämä on jo toistuvaa toimintaa kerta. Leikkiminen tämän 8-vuotiaan kanssa loppuisi kuin seinään ja kyllä sanoisin hänen isälleen asiasta ja sen syistä.

Uskomattomia kommentteja tyyliin "no pojat nyt on kiinnostuneita pippeleistään". Ja ei pojan seksuaalisuutta voi pilata kieltämällä pippelileikit. Ihan samalla tavalla kielletään ettei räkää saa syödä ja onko se nyt traumaattista. Kyllä vanhempien tehtävä on kertoa mikä on soveliasta ja mikä ei. Mistä lapsi sen voi tietää.
 

Yhteistyössä