Kaksikolmasosaa suomalaisista kannattaa pakkoruåtsin lopettamista.

  • Viestiketjun aloittaja kaksi kolmesta
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Ope";27860884]Kuinka moni vastustaa pakkomatematiikkaa? Entäpä pakkoäidinkieltä? Pistetäänkö pakkovälitunnitkin pölkylle?[/QUOTE]

Olisihan se kätevää jos sinun vihjauksesi mukaan olisikin noin, että kyse on yhteneväisestä asiasta, mutta et sinä ole ope etkä oikeassa.
 
näööh
Muuten voisin ryhtyä tähän lammaslaumaan, mutta nämä menevät aina suomenruotsalaisten haukkumiseksi ja syyksi riittää, että vain puhuu ruotsia. :D Näin yksinkertaisia te olette, antakaa mun ennustaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja näööh;27860887:
Muuten voisin ryhtyä tähän lammaslaumaan, mutta nämä menevät aina suomenruotsalaisten haukkumiseksi ja syyksi riittää, että vain puhuu ruotsia. :D Näin yksinkertaisia te olette, antakaa mun ennustaa.
Syyttömiähän tässä muut on jos joukossa on muutama yksinkertainen jotka ei kykene puhumaan asiasta vaan liittää sen heti johonkin vähemmistöön.

Ihan sama puhutaanko pakkoruotsista ja hypätään suomenruotsalaisiin, vai puhutaanko raveista ja liitetään...


Niin. Mielikuvat, oletko itse niin viaton.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
[QUOTE="Ope";27860884]Kuinka moni vastustaa pakkomatematiikkaa? Entäpä pakkoäidinkieltä? Pistetäänkö pakkovälitunnitkin pölkylle?[/QUOTE]

Kuinka monessa maassa on pakkomatematiikkaa? Entäs kuinka monessa maassa on pakkoruotsi?
 
"vieras"
Musta ei pitäisi poistaa. Eihän sitä edes opetella kun yläasteella ja pelkästään perusteet. Lukiossa ja amiksessa taitaa olla ihan vapaaehtoista, samoin jos ala-asteella haluaa opetella.

Jos ruotsi siirtyisi vapaaehtoiseksi voitaisiin niitä, jotka ruotsin haluavat alkaa haukkua homoiksi/nörteiksei. Yläasteella porukka sen verran lapsellista, että aika varma olen, että keksittäisiin uusi kiusaamisen aihe siitä.

Haluatteko mieluummin pakkovenäjän? Voi ihan hyvinkin tulla tilalle. Mieluummin opettelen ruotsia kuin venäjää. Ruotsiin voisin ihan hyvin muuttaakin, vaikka täysin suomalainen olen ja suomalaisilla sukujuurilla.
 
"vieras"
Ja entäs pakkouskonto? Tai eihän se pakkouskonto ole, kun voi lukea maailmankatsomustieteitä vaikka mitä se nyt oli. Eikös kaikille pitäisi opettaa maailmankatsomustieteitä ja erikseen sitten opettaa halukkaille uskontoa tai olla uskontoa lukeville vaikka pyhäkoulut erikseen.

Olin lapsena aina ihmeissään siitä, että biologiassa opetetaan että maailma syntyi alkuräjäytyksestä ja ihmiset olleet ennen apinoita. Uskonto oli vähän ristiriidassa sen asian kanssa. Olisi paljon parempi musta selittää koulussa kaikki vaihtoehdot millä tavalla maailma ehkä syntyi ja että kiinassa uskotaan toiseen, kun täällä uskotaan eniten jumalaan. Nykyään kun suomikin on sen verran kansainvälistynyt, että vähän vaikea jostain yhdestä koulukirjan sivusta ymmärtää miksi ihmeessa vierustoveri on islaminuskoinen tai juutalainen.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27860991]Musta ei pitäisi poistaa. Eihän sitä edes opetella kun yläasteella ja pelkästään perusteet. Lukiossa ja amiksessa taitaa olla ihan vapaaehtoista, samoin jos ala-asteella haluaa opetella.

Jos ruotsi siirtyisi vapaaehtoiseksi voitaisiin niitä, jotka ruotsin haluavat alkaa haukkua homoiksi/nörteiksei. Yläasteella porukka sen verran lapsellista, että aika varma olen, että keksittäisiin uusi kiusaamisen aihe siitä.

Haluatteko mieluummin pakkovenäjän? Voi ihan hyvinkin tulla tilalle. Mieluummin opettelen ruotsia kuin venäjää. Ruotsiin voisin ihan hyvin muuttaakin, vaikka täysin suomalainen olen ja suomalaisilla sukujuurilla.[/QUOTE]

Pakkoruotsi seuraa opiskelijaa joka paikkaan: lukioon, amikseen, ammattikorkeaan, yliopistoihin...

Ei kukaan halua pakkoruotsin tilalle pakkovenäjää vaan vapauden valita mieleisensä kieli. Sillä tavalla saataisiin suomalaisten kielivalikoima monipuolisemmaksi. Oli jotenkin hupaisaa kun Thaimaan matkailijoiden kone teki hätälaskun Venäjän Samaraan niin heti tarvittiin tulkkeja koska kukaan 300 suomalaisesta ei osannut puhua venäjää, mutta kaikki osasivat kyllä pakkoruotsin alkeet.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
Sampo Terhon Suomessa 110% kansasta haluaisi Neuvostoliiton takaisin. Persuilla ja niiden sisustusryhmillä vai mitä ne nyt on ja näillä muillakin liitoilla, joiden on pakko joka päivä kertoa itselleen olevansa suomalaisia, on aivan oma pakkomatematiikka.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27861705]Sampo Terhon Suomessa 110% kansasta haluaisi Neuvostoliiton takaisin. Persuilla ja niiden sisustusryhmillä vai mitä ne nyt on ja näillä muillakin liitoilla, joiden on pakko joka päivä kertoa itselleen olevansa suomalaisia, on aivan oma pakkomatematiikka.[/QUOTE]

Sä et selvästikään ole lukenut linkkiä, etkä ylipäätänsä muitakaan Sampo Terhon kirjoituksia, mut ei se mitään: saat pitää ennakkoluulosi ihan ominasi.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27861614]Pakkoruotsi seuraa opiskelijaa joka paikkaan: lukioon, amikseen, ammattikorkeaan, yliopistoihin...

Ei kukaan halua pakkoruotsin tilalle pakkovenäjää vaan vapauden valita mieleisensä kieli. Sillä tavalla saataisiin suomalaisten kielivalikoima monipuolisemmaksi. Oli jotenkin hupaisaa kun Thaimaan matkailijoiden kone teki hätälaskun Venäjän Samaraan niin heti tarvittiin tulkkeja koska kukaan 300 suomalaisesta ei osannut puhua venäjää, mutta kaikki osasivat kyllä pakkoruotsin alkeet.[/QUOTE]

Entäs jos kone olisikin laskeutunut Kiinan tai Afganistanin alueelle. Olisiko silloinkin pitänyt osata ko maan kielen alkeet? Tuntuu myös siltä, että meillä on pakkoenglanti, koska lähes kaikki tietokonet, ohjelmat., puhelimien päivitykseen tarvittavat manuaalit sekä muukin tekniikka on yhä enemmän englanninkielistö. Käsittääkseni kaikissa laitteissa tulee olla suomenkieliset ohjeet, mutta ei ole edes Nokian puhelimissa. Tuki opastaa aina englanninkielisille nörttisivuille.Monessa muussakin tuotteessa ovat tukisivut vain engalnniksi.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27861726]Sä et selvästikään ole lukenut linkkiä, etkä ylipäätänsä muitakaan Sampo Terhon kirjoituksia, mut ei se mitään: saat pitää ennakkoluulosi ihan ominasi.[/QUOTE]


"Jos aate vuoksi aatteen, vain valtaa hamuaa lakien tuolla puolen - se oitis surmatkaa!"
"Kerran syntyi Kansa pelon hirmuvallasta ja Kansan myötä helvetiksi muuttui maailma"

Lainaukset Rudyard Kipling

Tätä vastaan taistelemme yhteisen Euroopan puolesta, suljettua Suomea - Soinia ja Terhoa vastaan.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27861730]Entäs jos kone olisikin laskeutunut Kiinan tai Afganistanin alueelle. Olisiko silloinkin pitänyt osata ko maan kielen alkeet? Tuntuu myös siltä, että meillä on pakkoenglanti, koska lähes kaikki tietokonet, ohjelmat., puhelimien päivitykseen tarvittavat manuaalit sekä muukin tekniikka on yhä enemmän englanninkielistö. Käsittääkseni kaikissa laitteissa tulee olla suomenkieliset ohjeet, mutta ei ole edes Nokian puhelimissa. Tuki opastaa aina englanninkielisille nörttisivuille.Monessa muussakin tuotteessa ovat tukisivut vain engalnniksi.[/QUOTE]

Kiinaa olisi hyvä osata, koska se on merkittävä kauppakumppani, kuten Venäjäkin, ja tulevaisuuden talouskasvu on sekä Kiinassa että Venäjällä, ei Ruotsissa tai muualla Euroopassa.

Pakkoenglantia opiskellaan koska siitä on hyötyä, pakkoruotsia opiskellaan vaikka siitä ei ole mitään hyötyä suurimmalle osasta sen opiskelijoista.
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi ja Millenia
"vieras"
[QUOTE="vieras";27861767]"Jos aate vuoksi aatteen, vain valtaa hamuaa lakien tuolla puolen - se oitis surmatkaa!"
"Kerran syntyi Kansa pelon hirmuvallasta ja Kansan myötä helvetiksi muuttui maailma"

Lainaukset Rudyard Kipling

Tätä vastaan taistelemme yhteisen Euroopan puolesta, suljettua Suomea - Soinia ja Terhoa vastaan.[/QUOTE]

Yhteistä Eurooppaa on ennenkin yritetty luoda, ein Reich, ein Volk, ein Fuhrer, mutta ei se tule tälläkään kertaa onnistumaan.
 
Niin, myös moni tuntemani suomenruotsalainen kannattaa pakkoruotsin lopettamista. Toisaalta poikani koulussa oli keväällä valittavana A2-keli, joka alkaa 4. luokalla. Poikani valitsi saksan, mutta vain ruotsin ryhmä lopulta toteutui. Joten kai ruotsi kiinnostaa myös valinnaisena kielenä.

Itse olen kyllä tyytyväinen siihen, että ruotsia oli opiskeleva aikanaan niin peruskoulussa, lukiossa kuin yliopistossakin. Enemmän minä ruotsia olen elämässäni tarvinnut kuin valinnaisena lukemaani ranskaa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
Niin, myös moni tuntemani suomenruotsalainen kannattaa pakkoruotsin lopettamista. Toisaalta poikani koulussa oli keväällä valittavana A2-keli, joka alkaa 4. luokalla. Poikani valitsi saksan, mutta vain ruotsin ryhmä lopulta toteutui. Joten kai ruotsi kiinnostaa myös valinnaisena kielenä.

Itse olen kyllä tyytyväinen siihen, että ruotsia oli opiskeleva aikanaan niin peruskoulussa, lukiossa kuin yliopistossakin. Enemmän minä ruotsia olen elämässäni tarvinnut kuin valinnaisena lukemaani ranskaa.
Mites luulet ruotsin suosion käyvän sitten kun virkamiesruotsivaatimus lopetetaan? Sehän on ainoa mutta keinotekoinen syy opiskella ruotsia.
 
[QUOTE="mitä";27861844]Miksi pakko opettaa marginaalikieli? Eikö tulevaisuuden kannalta olii järkevämpää laittaa vaikka lisä Englantia?[/QUOTE]

no sanotaan et ei siitä haittaa voi olla esim. työelämässä. En oo ainkaan ikinä törmänny asiaan jossa kielen osaamisesta olis haittaa.

Itse olen saanut asiakaspalvelussa hyvää palautetta mm. ruotsalaiselta asiakkaalta kun sai palvelua omalla kielellään. On meilläpäin aika harvinaista. enemmän pyörii velivenäläisiä.

Kaikista kielistä on hyötyä ja myös ruotsista. nykyään kun ruotsi alkaa vasta 7lk. jollei halua koulua vaihtaa mikä on ihan hanurista. Niin eipä sitä peruskouluaikana tartte paljoo lukee. lukio-opinnoissa en tiedä montako pakollista kurssia sitä nykyää on. Omista lukio-opinnoista on jo yli 10v aikaa.
 
[QUOTE="vieras";27861867]Mites luulet ruotsin suosion käyvän sitten kun virkamiesruotsivaatimus lopetetaan? Sehän on ainoa mutta keinotekoinen syy opiskella ruotsia.[/QUOTE]

Jos näin on, niin varmasti ruotsin opettamisen joutaa sitten lopettamaan. Niin viisas en ole, että voisin puhua koko kansakunnan motiiveista, mutta oma kymmenvuotias poikani tuskin edes tiesi koko virkamiesruotsista, kun pohti olisiko aloittanut ruotsin opiskelun. Suurin syy oli, että hän ymmärtäisi paremmin ruotsia puhuvia sukulaisiaan. Poika sitten kuitenkin päätti, ettei aloita nyt vielä ruotsia, kun sen ehtii oppia sitten yläkoulussakin. Päätös ja pohdinta oli pojan omaa, vanhemmat eivät syytäneet omia mielipiteitä ruotsin puolesta eikä sitä vastaan.

Liike-elämässä, varsinkin kaupan alalla Suomessa on paljon ruotsalaisia ketjuja, joissa eteneminen kassamyyjästä eteenpäin saattaa tyssätä juuri ruotsin kielen taidon puutteeseen. Toki ruotsalaiset varmasti osaavat puhua englantia, mutta jos valittavana on kaksi tasavertaista työntekijää, niin toki ruotsintaitoinen vie voiton. Ja tämä ei ole keksitty tilanne, vaan tiedän tällaista tapahtuneen.

En siis kannata pakkoruotsia, mutta en pidä ruotsin osaamista turhanakaan. Jos pakkoruotsi ja virkamiesruotsi poistettaisiin, uskon että varmasti moni löytäisi ihan uusia motiiveja opiskella ruotsia. Ne jotka eivät sitä oikeasti halua opiskella tai joille on jo äidinmaidossa syötetty pakkoruotsivihaa kotoa, voisivat keskittää voimansasa sitten muuhun.

Niin, ja ainakin minun tuntemani suomenruotsalaiset osaavat kyllä suomea niin hyvin, että kykenevät asioimaan suomeksi virastoissa. Ovathan he lukeneet koulussa pakkosuomea, jossa itse asiassa muun muassa ylioppilaskirjoituksissa vaatimustaso on paljon korkeampi kuin pakkoruotsissa.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"haha"
[QUOTE="vieras";27861818]Yhteistä Eurooppaa on ennenkin yritetty luoda, ein Reich, ein Volk, ein Fuhrer, mutta ei se tule tälläkään kertaa onnistumaan.[/QUOTE]

Natsikortti. heh.
Nyt ei pyritä mihinkään noista natsien päämääristä.
 
nyt ......
Ajatus. Olisiko viisaampaa sitten jatkokoulutuksessa määritellä tarvitseeko ruotsia vai ei?
Lähes jokainen ruotsalainen osaa englantia, kun taas hyvin harva englannin kielinen osaa Ruotsia..
Viimeisen 5 vuoden aikana esim hotelli alalla Venäjän osaaminen on taannut työpaikan.
 
"Mä vain"
Mua ärsyttää se, että moni suomenruotsalaisista ei osaa kunnolla suomea, mutta supisuomalaisten täytyy pakko opiskella sitä. Eikös noiden suomenruotsalaistenkin pitäis pakkopuhua suomea.
 

Yhteistyössä