Kannattaako edes kokeilla ehkäisykapselia?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tässä lista kaikesta mitä olen kokeillut ja syyt miksi lopetin.

Cerazette: käytin 5kk, vuosin ku seula joka ikinen päivä kun sitä käytin. Lisänä limakalvot kuivui ja sain toistuvia vti-tulehduksia.

Mini-Pill: aluksi tuntui että sopi. Normaali kuukautiskiertokin säilyi. Iho meni huoniksi. Kahden vuoden käytön jälkeen alkoivat aiheuttaa jatkuvaa tiputtelua joten lopetin.

Microluton: kuukautiset kahden viikon välein, akne.

Nuo kaikki kolme ensimmäistä on minipillereitä.

Mirena hormonikierukka: 13kk käytin. Yhtään täysin vuodotonta päivää ei ollut tuona aikana. Saattoi vuotaa ku seula monta viikkoa jonka jälkeen viikko tiputtelua ja sitten taas verta ku härän kurkusta. Useamman kerran kävin näytillä ja tarkistettiin että on paikallaan ja oikeas kohtaa ja niin se aina kuulemma oli hyvin. Lopuksi luovutin ja poistatin kun sain lyhyen ajan sisällä kaksi kohtutulehdusta. En ikinä enää ota mitään kierukkaa.

Sitten siirryin yhdistelmäpillereihin...

Zoely: kaks ekaa tyhjennysvuotoa jäi kokonaan tulematta. Sitten kun ne tuli eivät loppuneet ollenkaan. Lisänä hiiva kokoajan päällä.

Mercilon: Kaikki meni ok kunnes alkoi eka tyhjennysvuoto joka sitten kesti seuraavat 2kk + kauheat kuukautiskivut. Jouduin lopettamaan.

Cilest: Muuten hyvät mutta paino nousi 6kk sisällä 10kg.

Microgynon: Rasvoitti ihan järkyttävästi. Jatkuvasti iho, hiukset ym oli kun olisi sukeltanut rasvapurkissa.

Yaz: Jatkuva tiputteluvuoto.

Femoden: Ei mitään pahaa sanottavaa.

Yasmin: Ei mitään pahaa sanottavaa.

Okei toki nuo femoden ja yasmin sopii mutta ajatus siitä että söisin yhdistelmäpillereitä (vuosia) siihen asti että olen valmis esim sterilisaatioon hieman hirvittää. Yhdistelmäpillereihin kuitenkin liittyy kohonnut veritulppa riski joka ei varmasti iän kanssa ainakaan vähene, lisänä rintasyöpä riski toki pieni mutta silti. Kuitenkin halua luotettavan ehkäisyn ja kondomit ei siinä kaikista paras.
Joten mietin ehkäisykapselia. MUTTA sopiiko se mulle? Kun näyttää siltä että parhaiten sopii nuo vähän korkeahormonisemmat valmisteet. Käsittääkseni kapseli on pelkkää keltarauhashormonia, eli tulenko kärsimään jatkuvista vuodoista?
 
vierailija
Ei hitto, että toiset jaksaa...
Itse varmaan olisin aikaa sitten luovuttanut ja siirtynyt kortsuun tai "varmoihin" päiviin.
Mitä järkeä tunkea noita hormoneja kehoonsa, kun selkeästi kroppasi sotii niitä vastaan.
 

Yhteistyössä