Kannattaako taloa myydä itse vai välittäjälle?

  • Viestiketjun aloittaja hippp
  • Ensimmäinen viesti
Voihan sitä kokeilla ite myydä, mutta uskon että menee paljon paljon paremmin kaupaks välittäjän avulla. Itte en ikinä uskaltais ostaa asuntoa ilman välittäjää siinä, että kaikki tulee varmasti hoidettua oikein ja huomioitua. Yks tuttava myi asuntonsa itte, mutta tiedän muutaman muunkin jotka yrittäneet ja kaupaksi ei mennyt. Kun välittäjä otettiin niin asunto meni miltei heti.

Jokakoti.fi kannattaa ainakin ilmoittaa, siellä taitaa ihmiset eniten käydä, tietty etuovi ja oikotie on kans, mutta nykyään se suosituin ja suurin on jokakoti.fi
 
"Vieras"
Mua inhottais maksaa välittäjälle kallis palkkio...toki he palkkansa ansaitsevat, mutta eivätkö saa jotain kalliita myyntibonuksia päälle? Mieluummin maksaisin lakimiehelle että myynti tulis oikein tehtyä.
 
hrfgd
Minä kyllä voisin ostaa asunnon sellaiseltakin, joka myy asuntoa itse. Ei olisi mikään ongelma. Minusta olisi itse asiassa parempi, jos ihmiset myisivät itse asuntonsa, kun on noi asunnonvälittäjät aika autokauppiaita, ja siis valmiita sanomaan mitä tahansa asunnosta, kun ei heillä ole oikeastaan mitään vastuuta...
 
"Vieras"
Ja kiinteistövälittäjillä on itse asiassa aika suurikin vastuu, jos ovat antaneet virheellistä tietoa tai salanneet jotain.
Käytännössä kiinteistövälittäjällä ei ole mitään vastuuta mistään, kun voi aina vedota siihen, ettei myyjä ole ilmoittanut/kertonut/toimittanut tarvittavaa informaatiota. Valitettavasti tiedän useita käynnissäolevia oikeudenkäyntejä myyjän ja ostajan välillä, nii osake kuin kiinteistökaupoistakin, ja välittäjät ja kuntotarkistajat pesivät ensimmäisenä kätensä.
 
"nainen"
4kk.tulee nyt täyteen ja ollaan uuden edessä taas...
Missä kannattais ilmoittaa,jos itse myy?
No kerropa vähän enemmän tilanteesta, niin voi vastata. Kuinka kauan siis taloa on jo yhteensä myyty? Kuinka monta välittäjää?
Onko kaupungissa, taajamassa vai metsän keskellä?

Onko aluyeella yhtään kysyntää talolle? Mikä on alueen markkinatilanne kauppojen suhteen?

Onko näytöillä käynyt ketään?
 
"nainen"
Voihan sitä kokeilla ite myydä, mutta uskon että menee paljon paljon paremmin kaupaks välittäjän avulla. Itte en ikinä uskaltais ostaa asuntoa ilman välittäjää siinä, että kaikki tulee varmasti hoidettua oikein ja huomioitua. Yks tuttava myi asuntonsa itte, mutta tiedän muutaman muunkin jotka yrittäneet ja kaupaksi ei mennyt. Kun välittäjä otettiin niin asunto meni miltei heti.

Jokakoti.fi kannattaa ainakin ilmoittaa, siellä taitaa ihmiset eniten käydä, tietty etuovi ja oikotie on kans, mutta nykyään se suosituin ja suurin on jokakoti.fi
Mitä ihmettä se välittäjä takaa, että kaikki menee oikein? Ainakin osake on helppo myydä, et latasin netistä kauppakirjan, jonka täyttämiseen meni 10min, sitten tehdtiin kaupat pankissa. Ei ole mitään hyötyä käyttää välittäjää. Asunnon myynti on oikeasti yhtä helppo suoritus kuin verkkopankin käyttö.
 
"nainen"
Ja kiinteistövälittäjillä on itse asiassa aika suurikin vastuu, jos ovat antaneet virheellistä tietoa tai salanneet jotain.
Kiinteistövälittäjä ei ole vastuussa väärän tiedon antamisesta tai tiedon pimittämisestä. Myyjä on ainostaan. Välittäjän pitää vain antaa ne tiedot, jotka on kirjallisesti välityssopimuksessa. Jos talossa on esim tapahtunut joskus vesivahinko, mikään laki ei käske sitä kirjaamaan sopimukseen.

"Asunnonostoon liittyy yleinen harhaluulo, jonka mukaan kiinteistönvälittäjän kautta tehty asuntokauppa olisi turvallisempi vaihtoehto kuin ilman välittäjää suoraan yksityishenkilöiden välillä tehty kauppa. Näin toteaa johtava kuluttajaoikeusneuvoja Raija Marttala Itä-Uudenmaan maistraatin kuluttajaneuvonnasta.

Jos ostetussa asunnossa ilmenee myöhemmin virhe, Marttalan mukaan kuluttajaneuvontaan yhteyttä ottavat ihmiset vetoavat useimmiten siihen "kun välittäjäkin oli mukana".

Välittäjä kuitenkin vastaa laajasti välitystehtävänsä lainmukaisuudesta ja laadusta.

Jos esimerkiksi tieto kosteusvauriosta on kirjattu välityssopimukseen, mutta välittäjä ei ole kertonut vauriosta ostajalle, välittäjä on tehnyt työssään virheen. Silloin välittäjä on vastuussa virheen vuoksi aiheutuneesta vahingosta.

Myyjä vastaa ostajalle välittäjän ennen kaupantekoa antamista tiedoista ja niiden puutteista. Välittäjä ei esimerkiksi vastaa isännöitsijätodistuksessa annetusta väärästä tiedosta, jollei hänellä ole ollut syytä epäillä tietoja vääriksi."
 
Mutta välittäjää koskee selonottovelvollisuus. Eli hänen on kysyttävä melkein kaikki mahdolliset tiedot myytävästä kohteesta. Toki myyjä on vastuussa, jos valehtelee välittäjälle.... Mutta tavallinen ostaja ei välttämättä edes hoksaa kysyä asioita mitä pitäisi, jolloin tärkeitäkin tietoja voi jäädä saamatta.

Kyllä niitäkin oikeustapauksia riittää, joissa välittäjä on tuomittu maksamaan korvauksia. Tietty ammattitaitoinen välittäjä osaa yleensä toimia oikein, eli niin, ettei joudu vastuuseen. Mutta eihän piilevät viat voikaan millään välittäjän vastuuseen mennä.
 
meiöö
Meillä talo oli välittäjällä myynnissä, mutta lopulta löydettiin ostaja talolle ihan itse. Välityspalkkio toki pitää maksaa myös silloin välittäjälle.

Jos myy talonsa / osakkeensa itse, pankki hoitaa kyllä kauppakirjojen jne. kanssa, jolloin kaikki menee pykälien mukaan.
 
Meillä näin
Me myytiin itse paritalon puolikas. Arvioitettiin parilla kiinteistönvälitysfirmalla. Mainostettiin netissä, jonne pystyi laittamaan "hiljainen myynti" ilmoituksen, josta sai vähän käsitystä kiinnostuneiden määrästä ennen varsinaista myyntiä.
Asiakirjatyöt ostettiin kiinteistönvälitysfirmasta. Eihän se kauppa tarvitse kuin sen yhden, joka haluaa ostaa asunnon/talon.
 
ploppis
Riippuu varmaan vähän tilanteesta :D Me ollaan isketty silmämme yhteen taloon. Ostaminen vain on aika tukalaa, kun myyjillä ei ole puhevälejä toisiinsa. Tuore ero. Välittäjä saa tosiaan välittää viestiä joka osapuolen välillä.

Välittäjiäkin on monenlaisia. kun ollaan taloa nyt etsitty olen jokaisessa paikkakunnan firmassa käynyt esittäytymässä ja kertomassa mitä kaivataan. Surkein välittäjä totesi, että etuovi ja jokakoti sivuilta kannattaa katsella ilmoituksia. Parhaat otti yhteystiedot ja ovat senkin jälkeen ilmoitelleet aina kun jotain meitä mahdollisesti kiinnostavaa on tullut myyntiin ja houkutelleet katsomaan ja tutustumaan. Osa välittäjistä ihan oikeasti tuntuvat tekevän hommia sen palkkionsa eteen, osa taas tuntuu toimivan allekirjoitusten hakijana.
 
Välittäjällä ei useimmiten ole kaupan toteutumisessa ja toteuttamisessa mitään lisäarvoa. Välitystoimistolla on sikäli että niillä, varsinkin isommilla on usein parempi näkyvyys ja asema markkinointimielessä kuin yksityisen omalla ilmoittelulla.

Mun mielestä kiinteistönvälitys nykyhinnoilla on vähintäänkin törkeää rahastusta ja kusetusta etenkin siinä markkinatilanteessa jossa asunnot menevät edes kohtuuhelposti kaupaksi.
 
"vieras"
Jos asuntosi on kunnossa voi sen itsekin myydä. Mulla on kuitenkin parissa tuttavaperheessä säästetty välittäjäkuluissa ja sitten istuttu rosiksessa ostajan kaivaessa asunnosta virheitä, joista haluaa korvauksia. Virheitä, joita ei myyjäkään ole tiennyt ja sitä suuremalla syyllä on ollut iso shokki joutua maksamaan useampia kymppitonneja ostajan "korjausrempan" takia.

Välittäjän voi huolella valita ja mitä hyvämaineisempi sen vähemmän riskejä. Välittäjän homma on huomata asioita, vaikka täällä muuta väitettäisiin.

Neljä kk on aika lyhyt aika myydä asuntoa. Meillä on naapurissa jouduttu myymään vuodesta kahteen, eikä ongelmana ole ollut muu kuin liian kovat hinnat. Katsojia on ollut alkuun tosi paljon, mutta sitten on hiljentynyt kun ei myyjä tule vastaan hinnoissa. Asumme siistissä rivi- ja omakotialueella, jossa on koulut ja päiväkodit ihan vieressä.
 

Yhteistyössä