vierailija
Ahneusinflaatio uhka Suomessakin – Tätä se tarkoittaa
Yritysten voittomarginaalit ovat kasvaneet monessa maassa, mutta palkat eivät ole nousseet samassa tahdissa. Tämä on voinut johtaa ”greedflationiin”, jota on vaikea hillitä.
"Yritysten voittomarginaalit uhkaavat nostaa kuluttajahintoja yhä korkeammalle, pelkää muun muassa Euroopan keskuspankin pääjohtaja.
Greedflation tulee englanninkielisistä sanoista ahneus ja inflaatio.
Ilmiö on nostanut päätään muutaman vuoden ajan.
Se voi johtaa inflaation hidastumisen pitkittymiseen.
Moni on jo huomannut kauppakassinsa kallistuneen inflaation myötä. Sen lisäksi kuluttajia vaanii uusi vaara, kun yritysten tavoittelemat suuremmat voittomarginaalit uhkaavat joissain Euroopan maissa nostaa hintoja edelleen yhä korkeammalle.
Ilmiötä kutsutaan nimellä ”greedflation”. Sana on yhdistetty englanninkielisistä sanoista ”greed” eli ahneus ja ”inflation” eli inflaatio. Termin voisi suomentaa vaikka ”ahneusinflaatioksi”.
Antti Ronkainen, poliittisen talouden tutkija Helsingin yliopistosta, kertoo, että ilmiössä on kyse siitä, että yrityksen tuotteen hintaa nostetaan enemmän kuin mitä tuotantokustannukset todellisuudessa nousevat, ja tämä näkyy myöhemmin yritysten kasvaneessa liikevoitossa.
– Viime aikoina on herätty siihen, että yritysten voittomarginaalien kasvu on monessa Euroopan maassa ollut suurempaa kuin palkkojen kehittyminen. Vielä ei tiedetä, kuinka pysyvä ilmiö on kyseessä. Se voi lietsoa entisestään hinnannousua ja palkannousupaineita. Toisaalta ei ole varmaa, kauanko ihmisillä on varaa maksaa korkeampia hintoja säästöjen vähetessä ja korkojen noustessa, Ronkainen pohtii.
Ilmiöstä on puhuttu jo vuodesta 2021, mutta nyt se on nostanut enemmän päätään. Aiheesta ovat viime aikoina kirjoittaneet useat talouslehdet, kuten Bloomberg ja Financial Times.
Myös Euroopan keskuspankin pääjohtaja Christine Lagarde varoitti maaliskuisessa blogissaan, että yritysten voittomarginaalit uhkaavat nostaa kuluttajahintoja yhä korkeammalle."
Käsittämätöntä miten kriisiaikoina kapitalistien rahanahneus on näin räikeää, moraalitonta ja yhteiskuntavastuutonta. Päättäjät ja poliitikot ovat asiasta yllättävän yksimielisen hiljaa.
Ahneusinflaatio uhka Suomessakin – Tätä se tarkoittaa
Yritysten voittomarginaalit ovat kasvaneet monessa maassa, mutta palkat eivät ole nousseet samassa tahdissa. Tämä on voinut johtaa ”greedflationiin”, jota on vaikea hillitä.
www.iltalehti.fi
"Yritysten voittomarginaalit uhkaavat nostaa kuluttajahintoja yhä korkeammalle, pelkää muun muassa Euroopan keskuspankin pääjohtaja.
Greedflation tulee englanninkielisistä sanoista ahneus ja inflaatio.
Ilmiö on nostanut päätään muutaman vuoden ajan.
Se voi johtaa inflaation hidastumisen pitkittymiseen.
Moni on jo huomannut kauppakassinsa kallistuneen inflaation myötä. Sen lisäksi kuluttajia vaanii uusi vaara, kun yritysten tavoittelemat suuremmat voittomarginaalit uhkaavat joissain Euroopan maissa nostaa hintoja edelleen yhä korkeammalle.
Ilmiötä kutsutaan nimellä ”greedflation”. Sana on yhdistetty englanninkielisistä sanoista ”greed” eli ahneus ja ”inflation” eli inflaatio. Termin voisi suomentaa vaikka ”ahneusinflaatioksi”.
Antti Ronkainen, poliittisen talouden tutkija Helsingin yliopistosta, kertoo, että ilmiössä on kyse siitä, että yrityksen tuotteen hintaa nostetaan enemmän kuin mitä tuotantokustannukset todellisuudessa nousevat, ja tämä näkyy myöhemmin yritysten kasvaneessa liikevoitossa.
– Viime aikoina on herätty siihen, että yritysten voittomarginaalien kasvu on monessa Euroopan maassa ollut suurempaa kuin palkkojen kehittyminen. Vielä ei tiedetä, kuinka pysyvä ilmiö on kyseessä. Se voi lietsoa entisestään hinnannousua ja palkannousupaineita. Toisaalta ei ole varmaa, kauanko ihmisillä on varaa maksaa korkeampia hintoja säästöjen vähetessä ja korkojen noustessa, Ronkainen pohtii.
Ilmiöstä on puhuttu jo vuodesta 2021, mutta nyt se on nostanut enemmän päätään. Aiheesta ovat viime aikoina kirjoittaneet useat talouslehdet, kuten Bloomberg ja Financial Times.
Myös Euroopan keskuspankin pääjohtaja Christine Lagarde varoitti maaliskuisessa blogissaan, että yritysten voittomarginaalit uhkaavat nostaa kuluttajahintoja yhä korkeammalle."
Käsittämätöntä miten kriisiaikoina kapitalistien rahanahneus on näin räikeää, moraalitonta ja yhteiskuntavastuutonta. Päättäjät ja poliitikot ovat asiasta yllättävän yksimielisen hiljaa.