Karpit vaativat varmaan kohta päiväkodissa ja koulussa lapsille karppiruokaa

  • Viestiketjun aloittaja Mitä veikkaatte?
  • Ensimmäinen viesti
Monessa päiväkodissa ja koulussa joudutaan jo nyt tekemään monia eri ruokia, kun on allergiaa ja laktoositonta ruokavaliota, muslimeja, kasvissyöjiä jne. Mun mielestä, anteeks nyt vaan, kohtuutonta vaatia jotain erityisruokavaliota jos kyseessä ei ole allergia tai vakaumus.
 
ei meidän aikana enää
No jos jokainen kysyis toiseltaan, mikä oli sun "last supper", mistä tulit kippeeksi, niinhän siitä tuleekin:)

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?p=785412&sid=98bae242f14d6f42ececac08cf07690f#p785412
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja Bubble Bob:
Miksi perunan syömättömyys on niin kova pala monelle? Eihän kukaan syö kaikkea. Miksi toiset saavat vaatia kevytruokaa? Miksi toiset saavat vaatia täysjyvätuotteita? Miksei joku saa vaatia hiilaritonta?
No mä luulen kyllä, että ei päiväkodissa onnistu kevytruuan tai täysjyvätuotteiden vaatiminen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bubble Bob:
Miksi perunan syömättömyys on niin kova pala monelle? Eihän kukaan syö kaikkea. Miksi toiset saavat vaatia kevytruokaa? Miksi toiset saavat vaatia täysjyvätuotteita? Miksei joku saa vaatia hiilaritonta?
Mulle on ihan sama mitä kukakin syö tai on syömättä, mutta tulepas sinne koulun tai päiväkodin keittiöön töihin kun vanhemmat tai oppilaat saavat päättää mitä syödään ja mitä ei...
 
työssä väsynyt
kyllä tämän päivän vanhemmat ovat jatkuvasti vaatimassa jos sun vaikka mitä. juurikin tota karppiruokaa on tivattu, ei sais olla sitä eikä tätä ja tuota pitäis olla. syyllistetään henkilökuntaa siitä ettei kunnalla ole varaa tarjota lapsille pelkkää luomua ja lähiruokaa. jospa nämäkin vanhemmat kuluttaisivat edes puolet tuosta energiamäärästään niiden lasten kasvatukseen ja ihan peruskäytöstapojen opettamiseen kotona niin tääkin työ olis melkolailla helpompaa.
 
vieras
Eiköhän sen vakaumuksen, jolla päiväkodissa saa erikoisruokaa, täydy olla aika vakiintunut?

Kärsiikö sen lapsen terveys oikeasti, jos se siellä päiväkodissa syö sitä perunaa tai pastaa? Tuskin pienellä lapsella voi vetää mitään nollahiilarilinjaa muutenkaan. Karsii sitten niistä hiilareista kotona enemmän, jos sen jostain syystä näkee tarpeelliseksi. Koska tuskin hiilarittomalle ruokavaliolle on muuta perustetta kuin sen terveellisyys? Sitä ei siis voi verrata vaikka vakaumukselliseen kasvissyöntiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Satavarmasti ei päiväkodissa tehdä kellekään erikseen kevytruokaa tai täysjyvätuotteita.
äh. En mä sitä meinaa, vaan että miksi kaikilla ei ole samat oikeudet päättää mikä ruokavalio on itselle ja omille lapsille paras? Toisten mielestä laihtuu kuiduilla. Toiset vannoo laitin nimeen. Toiset ei syö lihaa. Joillakin on karkkipäivä. Ei päiväkoti väkisin syötä karkkiakaan lapsille.

Toiset karppaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eiköhän sen vakaumuksen, jolla päiväkodissa saa erikoisruokaa, täydy olla aika vakiintunut?

Kärsiikö sen lapsen terveys oikeasti, jos se siellä päiväkodissa syö sitä perunaa tai pastaa? Tuskin pienellä lapsella voi vetää mitään nollahiilarilinjaa muutenkaan. Karsii sitten niistä hiilareista kotona enemmän, jos sen jostain syystä näkee tarpeelliseksi. Koska tuskin hiilarittomalle ruokavaliolle on muuta perustetta kuin sen terveellisyys? Sitä ei siis voi verrata vaikka vakaumukselliseen kasvissyöntiin.
Eikö terveys ole tärkeämpää kun hippien kasvissyönti???

 
Alkuperäinen kirjoittaja Bubble Bob:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Satavarmasti ei päiväkodissa tehdä kellekään erikseen kevytruokaa tai täysjyvätuotteita.
äh. En mä sitä meinaa, vaan että miksi kaikilla ei ole samat oikeudet päättää mikä ruokavalio on itselle ja omille lapsille paras? Toisten mielestä laihtuu kuiduilla. Toiset vannoo laitin nimeen. Toiset ei syö lihaa. Joillakin on karkkipäivä. Ei päiväkoti väkisin syötä karkkiakaan lapsille.

Toiset karppaa.
Varmaankin siksi, koska jos päiväkodissa on 100 lasta, on myös vähintään 100 vanhempaa päättämässä mitä heidän lapsilleen syötetään... Käytännössä täysin mahdotonta toteuttaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Bubble Bob:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Satavarmasti ei päiväkodissa tehdä kellekään erikseen kevytruokaa tai täysjyvätuotteita.
äh. En mä sitä meinaa, vaan että miksi kaikilla ei ole samat oikeudet päättää mikä ruokavalio on itselle ja omille lapsille paras? Toisten mielestä laihtuu kuiduilla. Toiset vannoo laitin nimeen. Toiset ei syö lihaa. Joillakin on karkkipäivä. Ei päiväkoti väkisin syötä karkkiakaan lapsille.

Toiset karppaa.
jokainen voi kotonaan päättää justiinsa tasan tarkkaan mitä omalle lapselleen syöttää. päiväkodeissa ja kouluissa syödään sen valmiin ruokalistan mukaan ja jos se ei kelpaa niin vaihtoehto on omat eväät. vain terveyttä vaarantavat tekijät ja suurten uskontojen asettamat ruokavaatimukset pystytään toteuttamaan. sinäkin varmasti ymmärrät tämän jos vain haluat yrittää.
 
*
Alkuperäinen kirjoittaja Bubble Bob:
Mut jos mun suuri vakaumus ja uskontoni vaaii karppaamaan? Mä just alotin uuden uskonnon joka edellyttää karppausta.

Kasvissyönti on ihan yhtä huuhaata!
Jos mun lapseni ei syö muuta kuin nakkeja ja salaatinlehtiä ja mun vakaumukseni lapsen äitinä on syöttää lapselle vain sitä mikä hälle maistuu niin kunnioittaisitko sinä tätäkin?
 
Ihan asiaa olisi kyllä ja JOKAISELLE tekisi hyvää syödä TERVEELLISEMMIN eli enemmän kasviksia ja vähemmän turhaa höttöpaskaa jolla täytetään vaan lautasta ja mahaa... Mutta niin pitkään kun määrärahat on mitä on, niin turhaa on alkaa vaatimaan. Kunnon ruoka kun maksaa aika paljon enemmän kuin se halpa peruna/riisi/pasta/puuro... :/

Sama se on kouluissakin: ravintoarvo on ihan hanurista kun ruuan tärkein ominaisuus on se, että se on halpaa. :|
 
vieras
No tuskin ne siellä päiväkodissa tulee teille kotiin tunkemaan lapselle perunaa suuhun, joten eiköhän teillä sikäli ole täysi oikeus päättää siitä, mikä on terveellisintä ruokaa teidän lapselle. Vähähiilarisen, mutta tarpeeksi täyttävän ja täysipainoisen ruoan tekeminen päiväkotien ateriabudjetilla vaan ei ole ihan helppoa. Tuskin kenestäkään eineksetkään ovat terveellisintä ruokaa lapselleen, mutta kustannussäästöjen vuoksi niitä on pakko joissain päiväkodeissa tarjota.

Olen kuullut vanhempien, jotka ovat sitten valmiita maksamaan terveellisemmästä ruoasta enemmän laittaneen lapset semmoiselle perhepäivähoitajalle, joka lisäkorvauksesta on valmis tekemään kalliimpaa ja terveellisempää ruokaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Bubble Bob:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Satavarmasti ei päiväkodissa tehdä kellekään erikseen kevytruokaa tai täysjyvätuotteita.
äh. En mä sitä meinaa, vaan että miksi kaikilla ei ole samat oikeudet päättää mikä ruokavalio on itselle ja omille lapsille paras? Toisten mielestä laihtuu kuiduilla. Toiset vannoo laitin nimeen. Toiset ei syö lihaa. Joillakin on karkkipäivä. Ei päiväkoti väkisin syötä karkkiakaan lapsille.

Toiset karppaa.
jokainen voi kotonaan päättää justiinsa tasan tarkkaan mitä omalle lapselleen syöttää. päiväkodeissa ja kouluissa syödään sen valmiin ruokalistan mukaan ja jos se ei kelpaa niin vaihtoehto on omat eväät. vain terveyttä vaarantavat tekijät ja suurten uskontojen asettamat ruokavaatimukset pystytään toteuttamaan. sinäkin varmasti ymmärrät tämän jos vain haluat yrittää.
Ymmärrän. Mutta en ymmärrä miksi kasvissyönti on eri asia kun karppaus. Se ei perustu uskontoon. Se ei ole terveysasia. Se on vain turhanpäiväinen teinien muoti-ilmiö. Aivan kuten nyt on muotia olla karppaaja. Mitä eroa on siinä?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Bubble Bob:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eiköhän sen vakaumuksen, jolla päiväkodissa saa erikoisruokaa, täydy olla aika vakiintunut?

Kärsiikö sen lapsen terveys oikeasti, jos se siellä päiväkodissa syö sitä perunaa tai pastaa? Tuskin pienellä lapsella voi vetää mitään nollahiilarilinjaa muutenkaan. Karsii sitten niistä hiilareista kotona enemmän, jos sen jostain syystä näkee tarpeelliseksi. Koska tuskin hiilarittomalle ruokavaliolle on muuta perustetta kuin sen terveellisyys? Sitä ei siis voi verrata vaikka vakaumukselliseen kasvissyöntiin.
Eikö terveys ole tärkeämpää kun hippien kasvissyönti???
Avainsana tässä onkin, että kasvisruokaa on mahdollista tehdä suht monipuolisesti ja terveellisesti päiväkotienkin ateriabudjetin asettamissa rajoissa ja sitä ilmeisesti joissain päiväkodeissa syö niin moni lapsi, että tämmöisen ateriavaihtoehdon tarjoaminen on kannattavaa.

Luomut, hiilarittomat, lähiruoat, täysviljat ja lisäaineettomat täyslihat taas ylittäisi budjetin, joten niiden suhteen ei voi antaa valinnanvaraa, koska oletettavasti sen enempää vanhemmat kuin kunnan veronmaksajatkaan eivät ole valmiita tätä erotusta maksamaan.
 
vieras
Ja kasvissyönti kyllä perustuu useimmilla päiväkodissa kasvisruokaa vaativilla vakaumukseen, joka on täysin uskontoon verrattavissa.

Toisin kuin karppaus, jota yleensä perustellaan terveyssyillä.
 
Mulle on ihan sama mitä kukakin syö. Mutta yksikään hoitotäti ei voi määrätä että pk:ssa syödään lautanen tyhjäksi ja siinä on perunaa ja leipä. Jos haluaa mulla pitää olla oikeus päättää lapseni ruuasta. Teen sen sitten vaikka itse. Periaatteessa vaan hoitopaikka ei väkisin voi kenenkään lapsen suuhun perunaa sulloa niin kun tuolla alussa kommentoitiin. Että lautanen syödään tyhjäksi....

 
vieras
Joo, sulla on varmaan ihan täysi oikeus laittaa lapsellesi ruoat mukaan lämmittämistä vaille valmiiksi ja samalla antaa päiväkodille vapautus minkäänlaisesta vastuusta lapsesi ravitsemuksen suhteen. Päiväkoti tuskin voi kieltäytyä tästä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Bubble Bob:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eiköhän sen vakaumuksen, jolla päiväkodissa saa erikoisruokaa, täydy olla aika vakiintunut?

Kärsiikö sen lapsen terveys oikeasti, jos se siellä päiväkodissa syö sitä perunaa tai pastaa? Tuskin pienellä lapsella voi vetää mitään nollahiilarilinjaa muutenkaan. Karsii sitten niistä hiilareista kotona enemmän, jos sen jostain syystä näkee tarpeelliseksi. Koska tuskin hiilarittomalle ruokavaliolle on muuta perustetta kuin sen terveellisyys? Sitä ei siis voi verrata vaikka vakaumukselliseen kasvissyöntiin.
Eikö terveys ole tärkeämpää kun hippien kasvissyönti???
Avainsana tässä onkin, että kasvisruokaa on mahdollista tehdä suht monipuolisesti ja terveellisesti päiväkotienkin ateriabudjetin asettamissa rajoissa ja sitä ilmeisesti joissain päiväkodeissa syö niin moni lapsi, että tämmöisen ateriavaihtoehdon tarjoaminen on kannattavaa.

Luomut, hiilarittomat, lähiruoat, täysviljat ja lisäaineettomat täyslihat taas ylittäisi budjetin, joten niiden suhteen ei voi antaa valinnanvaraa, koska oletettavasti sen enempää vanhemmat kuin kunnan veronmaksajatkaan eivät ole valmiita tätä erotusta maksamaan.
Ei se mitään vaadi. Lapsi voi usein miten valita salaatin joka on melkein aina tarjolla perunan tilalle jos hoitopaikasta vaan löytyy vähän ymmärrystä. Ei aina vaadi mitään erikoisruokaa vaan valinnanvapautta.
 

Yhteistyössä