kasteen kaava

Taitaa jokaisella papilla olla hieman omat kaavansa ja toimintatapansa. Minä oon tottunut siihen että pappi sanoo nimen kastaessaan. Serkun tytön kastajaisissa pappi pamautti nimen heti kun toimitusta aloitettiin, ei siis silloin kun kastoi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja paalina:
Meillä pappi kysyi, että halutaanko sanoa itse vai sanooko hän nimen.
meilläkin näin. Mutta ihmettelin että kaava oli muuttunut sitten aikojen saatossa. minusta ennen nimi paljastettiin lopussa kun nyt se kerrotaan jo melkein ensimmäisessä lauseessa. kaikki jännitys viedään :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sanle:
Serkun tytön kastajaisissa pappi pamautti nimen heti kun toimitusta aloitettiin, ei siis silloin kun kastoi.
Meidän kuopusta kastettaessa pappi teki samoin, tuli hiukan yllättäen ja mä jo kerkesin pelätä, että unohtikohan pappi tyystin, että se lapsi pitää kastaakin :whistle:

Meillä myös kuopuksen kohdalla kysyttiin, että halutaanko itse sanoa nimi vai sanooko pappi. Muistaakseni papin kanssa oli puhetta, että kastekaava on uudistunut ja uudistuksen myötä myös vanhemmilla on mahdollisuus halutessaan sanoa nimi. Me miehen kanssa olemme sen verran vanhanaikaisia, että haluttiin että pappi sanoo nimen.
 
Tähän kommentoisin sellaista että täälläpäin oli pappi huomauttanut että nimi lapsella on silloin kun vanhemmat niin päättävät ja käyttöön ottavat, kasteessa lapsi kutsutaan seurakunnan jäseneksi... Että ei se nimi saisi viedä koko showta =) mutta tottahan se on että siitä on varmasti muotoutunut enemmänkin se nimen julkistamistilaisuus...
 
Meillä pappi lähetti kotiin nipun niitä kastekaavoja joista saatiin valita meille mieleinen.
Haluttiin semmoinen missä kummit ei lue tai vastaa mitään tai ei muutenkaan osallistu muuten kuin seisomalla ja siunaamalla lapsen.
Ja haluttiin että pappi kysyy : minkä nimen olette valinneet ? Johon minä sitten vastasin S J.
(Nimi oli siis salaisuus kastetilaisuuteen asti)
 
http://www.evl.fi/kkh/to/kjmk/toim-kirja/01a_lapsen_kaste.doc Tuolta linkistä löytyy kastekaava kokonaisuudessaan. Kysymykset tai kehoitus on melko alussa johdanto-osuudessa, jolloin nimi kerrotaan (joko pappi tai vanhemmat). Tarkoitus on että pappi keskustelee vanhempien kanssa mitä vaihtoehtoa käytetään. Vanhemmat, kummit, sisarukset ja isovanhemmat voivat osallistua myös kasteen jälkeiseen esirukoukseen, tästäkin on sovittava papin kanssa etukäteen.
 

Yhteistyössä