Kasvatus hukassa...

  • Viestiketjun aloittaja hermot meni
  • Ensimmäinen viesti
hermot meni
4v. tyttöni on oikea sisupussi. Tähän asti pärjätty kuitenkin keskustelemalla, kunnes nyt pitkään ollut suuria ongelmia tuon kasvatuksen suhteen!
Käytössä ollut taulu; hyvästä käytöksestä aurinkoja ja huonosta pilviä, loppuviikosta joko palkinto tai rangaistus (ei karkkipäivää) riippuen siitä kumpia enemmän. Aluksi juttu toimi, mut ei enää.
Sitten otimme käyttöön jäähyn, josta seuraa; en saa tyttöä edes istumaan penkille vaan tyttö huutaa, lyö, potkii yms.
Seuraava kokeilu oli ulos raivoamaan pariksi minuutiksi, josta seurasi; kysyin joko olet rauhoittunut että voitaisiin keskustella? Tyttö sai raivarit ja haukkui minua tyhmäksi, kakkapääksi yms. Laitoin oven kiinni sanoen rauhoitu! Siitä seurasi; ulkona alkoi hirveä kiljuminen ja tavaroiden heitteleminen ja mesominen!!!

Tässä vaiheessa multa paloi sitten pinna. Koko viikko hankala ja tämä huipensi kaiken...
Mitä sinä tekisit tässä tilanteessa?? (siis oikeesti, ei mitään psykologista höpinää kuinka toivoisit käyttäytyväsi...)
 
Viimeiseen asti yrittäisin pysyä rauhallisena ja määrätietoisena, mutta jos hermot menee totaalisesti niin sittenhän ne menee.. :p Yksi hyvä keino on mennä vaikka toiseen huoneeseen, kunnes vähän rauhoittuu.
 
uhmaikäisen äiti
jäähy on meillä toiminut parhaiten. ei istuteta mihinkään, vaan laitetaan eteiseen yhteen nurkkaan seisomaan. Siellä pitää seistä ikävuosia vastaava määrä minuutteja. Jos yrittää karata, palautetaan takaisin ja aika alkaa alusta. Tätä palauttamista oli aluksi ihan hirveän paljon, mutta nyt on tajunnut, että se ei auta. Huutaa jo sinne kannettaessa, et mä haluisin olla kiltisti ja ikää melkein 3 vee.
 
hermot meni
Alkuperäinen kirjoittaja TanjaK:
Viimeiseen asti yrittäisin pysyä rauhallisena ja määrätietoisena, mutta jos hermot menee totaalisesti niin sittenhän ne menee.. :p Yksi hyvä keino on mennä vaikka toiseen huoneeseen, kunnes vähän rauhoittuu.
Sama täällä, mut eipä auttanut, hermo meni ja vieläkin ottaa päähän molempien käytös!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mitä niin pahaa 4 vuotias tekee, että pitää pistää jäähylle? jos mä oisin sinä, niin mä varmaan ihan vähän löysäisin.
Kyllä meidän vajaa 3 vuotias ainakin käy jäähyllä useita kertojakin päivässä... lyö siskoa, riehuu, ei usko kun sanotaan, ei edes sillä kuudennella kerralla...

Sitten pääsee istumaan penkille 3 minuutiksi jonka jälkeen jutellaan ja sit yleensä (hetken) jaksaa taas olla nätisti.

 
JONSERED Karhunkantaja
Luovu rangaistuksista ja anna positiivista palautetta pienimmästäkin asiasta. Jäähy on hyvä paikka miettiä, miten tulisi toimia, ei niinkään rangaistus.
 
vieras
Itse en laittaisi oven taakse yksinään, vaan johonkin niin, ettei ole mitään katseltavaa, mutta olisi jossain yhtenäisessä tilassa, esim eteinen jossa ovi auki. Meillä eteisessä tuoli, jossa istutaan jos tarvis. Onneksi harvoin.
Ja ota itse määrätietoinen asenne. Älä huuda, äläkä menetä hermoja lapsen nähden. Ole tiukka. Muutaman kerran jälkeen oppii kyllä, että ei auta. Ja meillä toimii kolmen varoituksen systeemi, viimeisen jälkeen joutuu jäähylle tai menettää jotain, mitä muutoin olisi saanut.
 
hermo meni
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mitä niin pahaa 4 vuotias tekee, että pitää pistää jäähylle? jos mä oisin sinä, niin mä varmaan ihan vähän löysäisin.
Voin kertoo että vaikka mitä!!!!!!!!!!!
suostuisitko sinä siihen että kiukkuinen lapsi lyö ja potkii sinua ja haukkuu??
Kyllä mun mielestä pitäis jonkunlainen kuri olla...

 
En tiedä sitten.

Meillä on täysin eri tavat.

Kun lapsi ärsyttää, ärsyynnyn ja näytän sen heti.

Ja jos ärsytetään tahallaan ja jatketaan, ärsyynnyn mä vielä enemmän ja kun kunnolla ärähdän, ollaan taas hyvin kiltisti.


En osaa neuvoa, minusta kun ärsyyntyminen on luonnollista.
:/
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja hermo meni:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mitä niin pahaa 4 vuotias tekee, että pitää pistää jäähylle? jos mä oisin sinä, niin mä varmaan ihan vähän löysäisin.
Voin kertoo että vaikka mitä!!!!!!!!!!!
suostuisitko sinä siihen että kiukkuinen lapsi lyö ja potkii sinua ja haukkuu??
Kyllä mun mielestä pitäis jonkunlainen kuri olla...
No en kyllä suostuis... Tommosessa tilanteessa mä olen ottanut mukulan syliin, koska siinä on helpompi kontrolloida, että se ei lähde omille teilleen. Kauheeta huutoahan se aina on sitten. :/

Jotenkin pitää vaan osata asennoitua niin, että se lapsen raivoaminen ei ole vakavaa, jolloin omat hermot kestää paremmin. Tavallaan, että on vähän välinpitämätön juuri sillä hetkellä, jos ei ulkoisesti, niin oman päänsä sisällä kuitenkin.
 
hermot meni
Eniten mua ottaa tässä päähän se, ett mä oon pitkään ollut johdonmukainen ja järkevä. Keskustellut, neuvotellut, palkinnut ja tehnyt kaikkea mitä psykologit käskee ja sit yhtäkkiä mä vaan pimahdan niin että karjun kuin hullu, huudan ja meson ja uhkailen yms.
Mua harmittaa, mutta kolme päivää on ollut rauhallista ja ihan eri tyttö meillä...
 
emppuliira
Meillä nimenomaan mennään jäähylle sellaisesta kielletystä käytöksestä mikä on ehdoton ei aina ja tyttö sen tietää. Tarkoitan siis just näitä lyömisiä, potkimisia, haukkumisia ja kiroilua. Positiivista palautetta annetaan myös yllin kyllin, mutta siitä huolimatta mun mielestä on tilanteita joista tulee seurata myös rangaistus joka meillä on yleensä tuo jäähy.


Aggression ilmaisuahan ei lapselta saa kieltää, mutta saa ja tulee kieltää sen ilmaiseminen väärällä tavalla. Huutaminen ja hermostuminen ovat eri asia kuin toisen satuttaminen fyysisesti tai psyykkisesti.

Ja ap:lle olisin luultavasti laittanut tytön omaan huoneeseen touhuamaan ja tehnyt hetken aikaa jotakin itsekseni että rauhotun. Tosin samalla olisin hermostuksissani voinut vähän suomentaa mitä käytöksestä olen mieltä. :D

Ei ole maailmanloppu että joskus hermostuu ja käyttäytyy kasvattajana typerästi, jos ymmärtää jälkikäteen selvittää asian lapsen kanssa. Voit kertoa lapselle että äiti suuttui koska minusta tuntui pahalta se ja se. Että se oli väärin, mutta myöskään sinä et saa käyttäytyä tuolla tavalla.
 
täti
Meillä esikoinen oli (on yhä) tosi kiukkupussi. Vein lapsen erilliseen huoneeseen, rauhallisesti, sanoin että nyt pitää rauhoittua ja laitoin oven kiinni. Lapsi sitten möykkäsi huoneessa aikansa, joskus jopa tunnin, kävin välillä kysymässä oletko rauhoittunut. Sitten kun lapsi oli rauhoittunut, käytiin asiaa läpi ja halittiin jne. Sitten asia unohdettiin eli aikuisena pitää sitten olla kiristelemättä hampaita ja osoitettava lapselle että lasta rakastaa ja hän kelpaa, vaikka kiukkuaakin.
Niin tämä ei tietysti toimi, jos lapsi yrittää tulla väkisin huoneesta pois kesken raivoamisen.
 
Jäähy kuulostaa ihan hyvälle, mutta ongelmana jäähypaikassa mesoaminen. Jos mesoaminen on sitä luokkaa, että paikat alkavat hajoamaan, niin vaihtaisisin paikan mua lähimpään nurkkaan, jossa on pysyttävä. Jos ei pysy, pitäisisin kiinni niin kauan, että rauhoittuu.

Kokemuksesta tiedän, että siihen menee aikaa ja se sitoo munut muilta hommilta. Mutta muutaman kerran kun olen vaatinut nurkassa pysymään, niin jatkossa tilanne helpottuu.
 
minä ehdottaisin kylmää ( veden ei tarvitse edes olla kylmää, haaleaa tms.) suihkua vaatteet päällä siinä vaiheessa jos jäähyllä ollessaan alkaa riehumaan. Se ehkä pysäyttäisi tytön miettimään ja rauhoittumaan? tämä vain ehdotus.
 
täti
Alkuperäinen kirjoittaja Levoton Strutsi:
minä ehdottaisin kylmää ( veden ei tarvitse edes olla kylmää, haaleaa tms.) suihkua vaatteet päällä siinä vaiheessa jos jäähyllä ollessaan alkaa riehumaan. Se ehkä pysäyttäisi tytön miettimään ja rauhoittumaan? tämä vain ehdotus.
Oikeesti? Ei kuulosta hyvältä!

 
Alkuperäinen kirjoittaja täti:
Alkuperäinen kirjoittaja Levoton Strutsi:
minä ehdottaisin kylmää ( veden ei tarvitse edes olla kylmää, haaleaa tms.) suihkua vaatteet päällä siinä vaiheessa jos jäähyllä ollessaan alkaa riehumaan. Se ehkä pysäyttäisi tytön miettimään ja rauhoittumaan? tämä vain ehdotus.
Oikeesti? Ei kuulosta hyvältä!
oikeesti. Jos lapsella keittää yli, siis todella keittää yli niin jollainhan sinun on hänet rauhoitettava ettei riehuessaan satuta itseään. ja kuten sanoin, tuo suihku vaatteet päällä on vain ehdotus. on vanhemman vastuulla kuitenkin että lapselle selviää rajat eikä satuta itseään. Tunteiden näyttäminen on sallittua mutta järjetön riehuminen ei hyödytä ketään. tämä minun mielipide.

Meillä lapsilla kiukku minua tai isää kohtaa kohdistuu myös aika usein veljiin, EI ole oikein että lapsi silloin raivotessaan saa tönäistä pienemmän kumoon, lyödä tai rikkoa toisen leikit.
 
Kyllä meillä mennään jäähylle ja omaan huoneeseen ja uhataan karkkipäivänperumisella ja piirretään kuvia tauluun kun aamut ovat sujuneet hyvin. Ja sen sellaista.

Välillä kiukkuavat, välillä on paremmin. Päivät on erilaisia, sellaista se elämä ja kasvaminen on. =)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hermot meni:
4v. tyttöni on oikea sisupussi. Tähän asti pärjätty kuitenkin keskustelemalla, kunnes nyt pitkään ollut suuria ongelmia tuon kasvatuksen suhteen!
Käytössä ollut taulu; hyvästä käytöksestä aurinkoja ja huonosta pilviä, loppuviikosta joko palkinto tai rangaistus (ei karkkipäivää) riippuen siitä kumpia enemmän. Aluksi juttu toimi, mut ei enää.
Sitten otimme käyttöön jäähyn, josta seuraa; en saa tyttöä edes istumaan penkille vaan tyttö huutaa, lyö, potkii yms.
Seuraava kokeilu oli ulos raivoamaan pariksi minuutiksi, josta seurasi; kysyin joko olet rauhoittunut että voitaisiin keskustella? Tyttö sai raivarit ja haukkui minua tyhmäksi, kakkapääksi yms. Laitoin oven kiinni sanoen rauhoitu! Siitä seurasi; ulkona alkoi hirveä kiljuminen ja tavaroiden heitteleminen ja mesominen!!!

Tässä vaiheessa multa paloi sitten pinna. Koko viikko hankala ja tämä huipensi kaiken...
Mitä sinä tekisit tässä tilanteessa?? (siis oikeesti, ei mitään psykologista höpinää kuinka toivoisit käyttäytyväsi...)
Jos vielä hermot olisivat tallella niin ottaisin syliin ja pitäisin kiinni kunnes rauhoittuisi. Meillä on tuommoinen tyttö ja muutaman kerran on pitänyt tehdä noin. Ulos ei olla pistetty, kun asutaan kerrostalossa, mutta omaan huoneeseen kylläkin. Sitten kun tyttö on rauhoittunut, niin vaadin anteeksipyyntöä. Jos itsellä on hermot palaneet, niin pyydän ensin itse anteeksi.
 
weballergy
Alkuperäinen kirjoittaja hermot meni:
4v. tyttöni on oikea sisupussi. Tähän asti pärjätty kuitenkin keskustelemalla, kunnes nyt pitkään ollut suuria ongelmia tuon kasvatuksen suhteen!
Käytössä ollut taulu; hyvästä käytöksestä aurinkoja ja huonosta pilviä, loppuviikosta joko palkinto tai rangaistus (ei karkkipäivää) riippuen siitä kumpia enemmän. Aluksi juttu toimi, mut ei enää.
Sitten otimme käyttöön jäähyn, josta seuraa; en saa tyttöä edes istumaan penkille vaan tyttö huutaa, lyö, potkii yms.
Seuraava kokeilu oli ulos raivoamaan pariksi minuutiksi, josta seurasi; kysyin joko olet rauhoittunut että voitaisiin keskustella? Tyttö sai raivarit ja haukkui minua tyhmäksi, kakkapääksi yms. Laitoin oven kiinni sanoen rauhoitu! Siitä seurasi; ulkona alkoi hirveä kiljuminen ja tavaroiden heitteleminen ja mesominen!!!

Tässä vaiheessa multa paloi sitten pinna. Koko viikko hankala ja tämä huipensi kaiken...
Mitä sinä tekisit tässä tilanteessa?? (siis oikeesti, ei mitään psykologista höpinää kuinka toivoisit käyttäytyväsi...)
Miten olette suhtautuneet lapseen aiemmin raivarin saadessa? Oletteko kieltäneet ennenkin?

Jos otatte käyttöön jäähypenkin, niin silloin te viette tytön sinne vaikka kolmesataa kertaa takas istumaan. Vaikka potkis, huutais ja raivoais. Ette puhu mitään vaan viette takaisin. Ja neljän minsan päästä kysyt, että onko rauhoittunut. Jos ei, niin takas arestiin.

Sinä olet vanhempi, ja sinun täytää löytää auktoriteettisi.
 
weballergy
Alkuperäinen kirjoittaja Levoton Strutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja täti:
Alkuperäinen kirjoittaja Levoton Strutsi:
minä ehdottaisin kylmää ( veden ei tarvitse edes olla kylmää, haaleaa tms.) suihkua vaatteet päällä siinä vaiheessa jos jäähyllä ollessaan alkaa riehumaan. Se ehkä pysäyttäisi tytön miettimään ja rauhoittumaan? tämä vain ehdotus.
Oikeesti? Ei kuulosta hyvältä!
oikeesti. Jos lapsella keittää yli, siis todella keittää yli niin jollainhan sinun on hänet rauhoitettava ettei riehuessaan satuta itseään. ja kuten sanoin, tuo suihku vaatteet päällä on vain ehdotus. on vanhemman vastuulla kuitenkin että lapselle selviää rajat eikä satuta itseään. Tunteiden näyttäminen on sallittua mutta järjetön riehuminen ei hyödytä ketään. tämä minun mielipide.

Meillä lapsilla kiukku minua tai isää kohtaa kohdistuu myös aika usein veljiin, EI ole oikein että lapsi silloin raivotessaan saa tönäistä pienemmän kumoon, lyödä tai rikkoa toisen leikit.
Ei todellakaan ole oikein, että lapsi tönii ja rikkoo muiden leikit. Mutta siitä rangaistukseksi viedään suihkuun? Itse en veisi, vaan laittaisin arestiin niin pitkäksi aikaa kun rauhoittuu.
 
näin
Jos ei malta itse istua paikoillaan niin otat syliin ja istut niin kauan kuin rauhoittuu ja kun on rauhoittunut, voit selittää mitä lapsi teki väärin ja miten jatkossa pitäisi toimia. Ja tietenkin pysyt itse rauhallisena ja olet johdonmukainen kasvatuksessasi eli samoista jutuista aina sama rangaistus.
 

Yhteistyössä