Kasvissyöjät!!!

Oon jo pitkään suunnitellut siirtyväni enempi kasvispainotteiseen ruokaan.
Kokonaan en ainakaan vielä aio/pysty lihaa lopettaa.

Oon ihan uusavuton noiden kasvisruokien tai soija tofu ruokien kanssa. Tofua oon ostanu maustettuna ja laittanu ruisleivänpäälle mikä on ihan loistavaa.

Nyt vaan pitäs keksiä miten valmistaa hyvää kasvisruokaa. Oon syöny kokkien tekemää ruokaa ja se on ihan mielettömän hyvää. Mutta kun ite yrittää väsästä niin siitä ei kyllä tuu mitään.
Eli se on varmaan se mausteiden käyttö ja valmistus mikä on niin eri kuin liha ruoassa.

Eli jos teillä on hyviä reseptejä niin otan mielellään vastaan. Tähän tai sitten linkkiä johonki sivustoon.

Eli siis sekä kasvis, kala, soija ja tofu ruokia.
Ja mielellään ne mausteet ja määrät, koska kun en ennen ole tehnyt en tiedä mikä on oman mielen mukaan =)
 
Valkopippuri ja paprika on sellaset mausteet, joita mä käytän aina kasvisruokiin. Tofua en oo koittanut ja soijakin alkoi jo tökkimään, et kalaa syön. Kanaan pitäis opetella :ashamed: Sen kummemmin en reseptejä osaa antaa, mutta sehän riittää kun soveltaa oman mielen mukaan ja googlaamalla löytyy paljon ohjeita.
 
Non compos mentis
Minusta se maustemäärät ovat aika samanlaisia kuin liharuoissakin. Itse sanoisin, että minusta oli helpointa opetella ensin laittamaan kasviksista ruokaa, sitten siirtyä lihankorvikkeisiin (seitan, tofu jne.) kokkausmielessä. Intialainen ruoka on hyvin kasvispainoitteista ja esim. linssien tehokas käyttö on miltei parasta opetella intialaisen keittokirjan avulla.

Soijarouhe toimii kyllä hyvin pitkälti samoin kuin jauheliha, eli jos teet makaronilaatikkoa soijan kera, mausta kuten jauhelihankin maustaisit (ehkä hippunen enempi mausteita).
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieraus:
http://www.lapsiperhe.net/kasvisperheet/resepti.php3


Tässä hieman lisää. Ja jos googlesta oot joskus kuullut, niin aika helposti löydät myös lisää!
joo ja käytän sitä.

Kun jos joku tietää hyviä ohjeita mielellään niitä kokeilen. Eihän se sitä takaa että ite tykkäis, mutta usein se on niin että kun moni on hyväksi havainnut niin se kelpaa useimmiten monille.
Usein on vielä niin että jollaikin saattaa olla kerättynä hyvät sivut ylös, joten miski en täältä kysyisi, kun se monesti on helpompaa kun googlesta lukee samoja ohjeita ja huonoja ohjeita. =)
 
Soijarouhetta kannattaa tosiaan rohkeesti kokeilla jauhelihan korvikkeena.

Helppo, mutta mielettömän hyvä (mun mielestä) pastakastike tulee esim. näin:
1 kesäkurpitsa
2-3 porkkanaa
1 sipuli
creme fraichea (n. puoli purkkia)
fetaa
mustapippuria
rakuunaa
öljyä
(suolaa)
makaroonia
1. kuullota sipulisilppu pannulla öljyssä
2. kypsennä porkkana- ja kesäkurpitsakuutiot pannulla mahd. pienessä vesimäärässä, lisää vettä tarpeen mukaan
3. mausta
4. lisää lopuksi ranskan kerma ja feta
5. syöpöttele pastan kanssa :p
 

Yhteistyössä