Kehtaisinkohan minä soittaa perhetyöntekijälle?

Tilanne on siis meillä se, että ollaan ihan onnellinen tavisperhe. Meillä on 4 lasta 3,5kk-6v. Ei olla köyhiä muttei mitenkään pröystäilemäänkään päästä, ihan siis peruspulliaisia. Lapset on melko vilkkaita, mutta ei mitään ihmeellistä siinäkään, mitä nyt tuo 4v täyttävä on vähän kuulemma rajalla että pitäisikö tutkia tarkemmin tuota sen ylivilkkautta. Vauva nukkuu yöt hyvin, noin 9h putkessa. Se on ihan melko helpo neiti muutenkin. Parisuhde on ollut tän 10v oikein mallikas, pieniä kriisinpoikasia lukuunottamatta.

Sitten tulee se mutta-osuus. Meillä kun ei ole (enää) mitään tukiverkkoa, että saisi pidettyä pientäkään taukoa. Vauva ei nuku päivisin kuin muutaman kerran n 30min kerrallaan, se aika menee sitten ruuanlaittoon, siivoamiseen jne. Ja tietty isot pitää hoitaa, heidän kanssaan leikitään... ja hereillä ollessaan vauvaneiti sitten syökin tissillä koko ajan. Eli joskus kerkeän itse aamupesulle vasta kun mies tulee töistä. Ja väh. 2 kertaa viikossa se tapahtuu klo 18 jälkeen, koska tekee 50-60h työviikkoa.

Nyt alan huomata, että 3,5kk tauoton lapsenhoito alkaa näkyä mun mielialassa. Mulla oli edellisen vauvan jälkeen keskivaikea synnytysmasennus, joka kesti pitkään ja vaikutti koko perheen hyvinvointiin. Nyt pelkään kuollakseni, että masennus nostaa päätään, vaikka ei ole kyllä siitä ollut merkkejä. Olen vaan vähän uupunut ja hengähdyksen tarpeessa. Parisuhteenhoito myön on siinämielessä retuperällä, että aikaa kahdelleen ei ole koskaan. Mut senkin kanssa ollaan opittu elämään, eihän tämä pikkulapsivaihe kauan kestä.

Mun vanhemmat ovat lipuneet pois meidän elämästä, vaikka aluksi olivat yli-innokkaitakin jopa. Lapsenlapset ovat heidän puheissaan (mulle ja muille) kuulemma silmäteriä, mussukoita, ikävöivät heitä... mut todellisuudessa näkevät noin 1kk välein kun väkisin mennään kylään. En ole olettanut tai odottanut hoitoapua, muutoin kuin joskus kysynyt, että voisivatko katsoa noin 1h kun mulla oli lääkäri tms. Mutta ei ole onnistunut, syinä esim. että pitää siivota, nukkua päikkärit jne. Ja sekin on ok, en minä koskaan ole edes kysynyt miksi, mulle riittää sana ei. Mutta kyllä se syö naista, että pikkusiskon 2v lapsi viettää 1-2kk välein 2-4pv mun vanhemmilla (hakevat 200km päästä), jotta siskoni saisi laatuaikaa miehensä kanssa. Ymmärrän toki, että 3-4 lasta on ihan eri asia kuin 1. Mutta jos yhtä jaksaa hoitaa 4pv, niin eikö sitä jaksaisi 4 lasta vaikka sen 2h?

Korostan vielä, että rakastan elämääni neljän lapsen kotiäitinä, mutta nyt pelkään, etten jaksa rakastaa enää kauan jos en saa ihan pienenpientä taukoa. Tai edes tietoa siitä, että joku tukee. Koska nyt olen tilanteessa, että en voi kavereille tai vanhemmilleni puhua, koska vastaukseksi saan vaan suoranaista v'ttuilua aiheesta "no sitä saa mitä tilaa". Vaikka kaipaisin vaan pientä tsemppausta, sitä että joku kuuntelee mun huolia ja antaa niihin tukea. Onko sekin väärin, vain koska olen halunnut useamman lapsen? Miksi vain yhden tai kahden lapsen vanhemmat saavat hetkellisestä väsähtää?

Nyt harkitsen sitä, että soittaisin tuonne meidän neuvolan perhetyöhön, joka on nimenomaan erikoistunut ennaltaehkäisevään työhön. Mutta kun tuntuu, että ei taas olla tarpeeksi ongelmaisia ja uupuneita ammattiavun piiriin... kun loppujenlopuksi ollaan onnellisia juuri näin. Mutta kun havaitsen mielessäni mustia pilviä, esim. kärsivällisyys alkaa jo kadota ja pienet asiat tuntua liian ahdistavilta...

Kiitos jos edes yksi teistä jaksoi lukea, taisin olla terapian tarpeessa kun tulikin näin pitkä purkaus :ashamed:
 
Mep
Soita ihmeessä. Tällaisia tapauksia vartenhan ne ovat olemassa. Tsemppiä!
Ja millaisia sun ystävät on, jollei nekään auta?! Mä ainakin mieluusti joustaisin ja tulisin vaikka pari krt kk päästämään ystäväni lenkille/ leffaan.
 
"vieras"
Soita nyt, kun ette vielä ole moniongelmakimppu. Sitähän se ennaltaehkäisevä työ on, autetaan ennen kuin ongelmat ovat suuria. Ja onhan sinulla ihan riittävästi tuota taustaa, jotta on syytä ottaa vakavasti.
 
ennaltaehkäisevä
Hyvä ap, sähän oot nyt tekemässä juuri niin kuin kannustetaan tekemään: hakemaan apua, ennen kuin ongelmat pahenevat. Aina saarnataan ennaltaehkäisevän tuen merkitystä, mutta käytännön toteutus on vähän niin ja näin. Olet sairastanut aiemmin masennuksen, joten on erinomaisen hyvä juttu, että kuuntelet nyt itseäsi ja omaa vointiasi ja pyrit puuttumaan siihen ajoissa. Juuri noin pitäisi tehdäkin! Ei tilannetta tarvitse päästää pahaksi ennen kuin on oikeus pyytää apua. Ei kun soittelemaan vain, kyllä ne sitten kieltäytyy, jos resurssit ei riitä. Jos et sieltä saa apua, niin mieti, mitä muuta kautta voisit saada avun, koska toive siitä on erittäin perusteltu.
 
"Kumikameli"
Meillä käy tuollainen perhetyöntekijä. On siis tarkoitettu ihan tavallisille lapseperheille, maksullinen palvelu.
Niin ja minulla on 'vain' 1 lapsi, mutta olen raskaana.
Perhetyöntekijä käy meillä kahdenviikon välein, yhden aamupäivän eli 8-12, ihan vaan leikkimässä lapsen kanssa. Leikkivät jonkin aikaa sisällä ja sitten lähtevät ulkoilemaan.
Minulla on niin pahat liitoskivut yms ettei ulkoilusta meinaa tulla mitään, niin ihanaa saada helpotusta muutamaksi tunniksi. Niin ja lapsi nauttii ihan täysillä! Mietinkin viimeksi, että lapsi taitaa tästä saada enemmän irti kuin minä :D
 
Nyt harkitsen sitä, että soittaisin tuonne meidän neuvolan perhetyöhön, joka on nimenomaan erikoistunut ennaltaehkäisevään työhön. Mutta kun tuntuu, että ei taas olla tarpeeksi ongelmaisia ja uupuneita ammattiavun piiriin... kun loppujenlopuksi ollaan onnellisia juuri näin. Mutta kun havaitsen mielessäni mustia pilviä, esim. kärsivällisyys alkaa jo kadota ja pienet asiat tuntua liian ahdistavilta...
Alleviivatut-->soita rakas ystävä, soita ihmeessä Perhetyöntekijälle!!!
..ei tarvitse odottaa niin pitkälle, että ongelma on sitten jo suuren suuri - jaksuja kovasti:kiss:

Auringon lämmittäviä sätehiä sinne teille!
 
Kiitos kaikille, mulla tirahti kyllä pienet itkut kun sain viimein "puhuttua" edes vähän asioista ja olitte niin rohkaisevia! Iso kiitos :flower: Kunhan saan tämän ipanalauman ruokittua, niin pirautan sille työntekijälle. Meidän kunnan sivuilla sanotaan asiasta näin:

"PERHETYÖN TAVOITTEENA ON
Perheen voimavarojen vahvistaminen vanhemmuudessa, parisuhteessa, kasvatuksessa, lapsen hoidossa ja muissa arjen haasteissa.
PERHETYÖNTEKIJÄ EHKÄISEVÄSSÄ TYÖSSÄ
Perhetyöntekijä toimii neuvolan terveydenhoitajan työparina silloin, kun perheessä tarvitaan tilapäistä tukea. Tarkoituksena on kohdistaa tuki pikkulapsivaiheeseen ja pääasiassa vauvaperheisiin. Työ on ehkäisevää ja tavoitteena on tukea perheitä mahdollisimman varhain jo silloin, kun ongelmat ovat pieniä."
 
Sain kerättyä rohkuteni ja soitin, mutta ei vastannut... nyt alkaa tuntua, etten uskalla soittaa. Kun en tiedä mitä sanoa, kun en osaa nimetä mikä on oikeastaan se ongelma. On vaan tunne, että jotain apua kaipaan ja tarvitsen... itkuinen päivä :(
 
Mä nyt kommentoin vaikkei omakohtaista kokemusta lapsperhe-elämästä vielä ookkaan, mutta kokemusta lastenhoidosta ja mll:n kautta "perhetyöntekijänä" monen monta tuntia lapsia hoitanut...
Siis ihailen sun rohkeuttas kertoa ääneen ja totuudenmukaisesti miten teillä menee, eikä aina vaan esittää, että kaikki on niin hyvin ja ruusuista. Monelta puuttuu tämä rohkeus, koska halutaan pitää kulisseja yllä.
Mutta siis, varmasti itse saat apua ja lisää jaksamista, mutta uskon myös, että tuosta olisi lapsillesi paljon iloa. He varmaan nauttisivat tosi kovin kun tulisi joku heitä erillä tavalla leikittämään ja voisi antaa kaiken huomion vain heille! Ja ehkä samalla saisit itsellesi myös juttuseuraa.
Ja ennenkuin ne masennusoireet oikeesti nostaa päätään niin kannattaa hakea apua. Hyödytte varmasti siitä koko perhe! Paljon voimia! Toivottavasti ne soittavat takaisin..:hug:

Itse haaveilen perhetyöntekijän ammatista ja samalla suuresta perheestä, saas nähä kumpi toteutuu, heh :)
 
toinen puoli
[QUOTE="-p-";23578194]soita! ei kannata miettiä kehtaamista. perhetyössä on todella mukavia (ja tuomitsemattomia) ihmisiä töissä.[/QUOTE]

Tai sitten ei. Siellä voi hyvinkin olla hyvin tuomitsevaisia, joka asiaan puuttuvia idiootteja. Varaudu siihen että tekevät teistä jatkuvaa arviointia, tarkkaileva ja saattavat kirjoittaa mitä sattuu raporttiin. Jos oikein huonosti käy, voitte joutua lastensuojelun hullunmyllyyn mukaan. Siihen ei tässä maassa paljon tarvita!
 
"vieras"
Kannattaa soittaa!

Liian usein ihmiset pitkittävät ongelmiaan ja sitten onkin jo liian vaikea auttaa.
Sulla on kuitenkin tuo vanha masennus jo ihan sellainen "oikea, hyväksyttävä syy". Eli ihan voi siihenkin vedota.
Mikä voisi olla pahinta, mikä tapahtuisi? Se että soitat ja saat jotain apua tai että et soita ja masennut?

Entä olisiko joku muu, joka voisi auttaa myös? Siskosi? Ystävät? Äläkä ajattele, että kaikilla ystävilläsi on pieniä lapsia myös ja raskasta! Aina sitä mielellään auttaisi toisia perheitä, jos saisi mahdollisuuden auttaa. Isovanhemmillekin voisi suorempaan sanoa, että apu tulisi tarpeeseen!
 
toinen puoli
"PERHETYÖN TAVOITTEENA ON
Perheen voimavarojen vahvistaminen vanhemmuudessa, parisuhteessa, kasvatuksessa, lapsen hoidossa ja muissa arjen haasteissa.
PERHETYÖNTEKIJÄ EHKÄISEVÄSSÄ TYÖSSÄ
Perhetyöntekijä toimii neuvolan terveydenhoitajan työparina silloin, kun perheessä tarvitaan tilapäistä tukea. Tarkoituksena on kohdistaa tuki pikkulapsivaiheeseen ja pääasiassa vauvaperheisiin. Työ on ehkäisevää ja tavoitteena on tukea perheitä mahdollisimman varhain jo silloin, kun ongelmat ovat pieniä."
Tuo ei koskaan ole toteutunut meillä. Päinvastoin, veivät viimeisetkin voimavaramme. Väitän edelleen että perhetyöntekijät ovat Suomen turhin ammattikunta joka pitäisi lakkauttaa ja tuoda entiset kodinhoitajat palvelemaan perheiden tarpeita. Perhetyöntekijät ovat perhepoliiseja, heidän tehtäviinsä ei kuulu juuri muu kuin istuminen, kysely ja kyttäys.
 
"vieras"
Tai sitten ei. Siellä voi hyvinkin olla hyvin tuomitsevaisia, joka asiaan puuttuvia idiootteja. Varaudu siihen että tekevät teistä jatkuvaa arviointia, tarkkaileva ja saattavat kirjoittaa mitä sattuu raporttiin. Jos oikein huonosti käy, voitte joutua lastensuojelun hullunmyllyyn mukaan. Siihen ei tässä maassa paljon tarvita!
Älä nyt sentään tällaista usko. Tällaista sattuu vain päihdeongelmaisille, vaikka eivät sitä itse tajuakaan.
 
toinen puoli
[QUOTE="vieras";23579448]Älä nyt sentään tällaista usko. Tällaista sattuu vain päihdeongelmaisille, vaikka eivät sitä itse tajuakaan.[/QUOTE]

Heh, vai päihdeongelmaisille vain tapahtuu! Vähänpä tiedät mitä tässä maassa tapahtuu! No, elä vain harhakuvitelmissasi. Perhetyö ei ole todellakaan niin ruusuinen juttu mitä jotkut antavat ymmärtää. eikä ole ainoastaan minun mielipiteeni, kyllä näitä perhetyöntekijöiden kokemuksia löytyy netti pullollaan ja monet ovat valitettavan negatiivisia.

t. melkein absolutisti
 
Kiitos vielä vastauksista!

Mua ei kyllä pelota pätkääkään, että päädyttäisi lastensuojelun asiakkaaksi :) Itse teen työssäni jatkuvaa yhteistyötä eri sosiaalityöntekijöiden kanssa ja luottamus heihin ainakin meidän kaupungissa on vankka. Ja mulla ei ole mitään salattavaa, en pelkää avata oveamme kenellekään työntekijälle! Mua saa toki tarkkailla ja kirjoitellakin, sehän nyt kuuluu kaikkien sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten toimenkuvaan, pieni raportti joka käynnistä hammashoitajasta kotipalveluun ja lääkäreihin. Eikä täällä ole mitään salattavaa, viimeistäänhän sitten se pelottava lastensuojelu sen näkisi :)

Tiedän, että neuvolan perhetyöntekijä on mukava ihminen ja oikea ammattilainen. Siksi jotenkin pelkään soittaa, etten vaan haaskaa hänen aikaansa ja vie pois niiltä perheiltä, joissa on isompiakin ongelmia... kai se on meidän hoitsujen ammattitauti, että itselle ei apua osata pyytää :(

Muita ei oikein ole... toinen siskoni kyllä hoitaa myös mielellään toisen siskon lasta, matkustaa 200km sitä hoitamaan. Olen pari kertaa pyytänyt että hetken katsoisi meidän likkoja, joista vanhimman kummi on. Vaikka uimaan olisin mennyt tms. Mutta ei ehdi, pysty tai halua. Joten en enää kysy. Mies kyllä auttaa, katkeamispisteeseen en häntäkään haluaisi ajaa, kun tosiaan tekee jo raskasta työtä 50-60h viikossa. Joskushan hänenkin pitää levätä!

Ehkä minä kuitenkin soitan, sanoohan se sitten kai suoraan jos en apua ansaitse!
 
"vieras"
Mulla kävi ptt kun olin valvonut kuukausia vähäunisen vauvan kanssa. Ihania ihmisiä kaikki. Meillä katsoivat vauvaa että sain tehdä jotain omaa. Nukkumaan en enää tuossa uupumuksen vaiheessa kyennyt, mutta pääsinpä papaan, lääkäriin, jopa kahvilaan ihan itsekseni. Joskus siivosin. Parinkin tunnin oma aika auttoi jaksamaan. Ja mulla oli siis vain yksi lapsi. Mies ihan säännöllisessä päivätyössä. Tukiverkkoja ei juurikaan. Itse soitin ja pyysin apua ja kun olin valmis ottamaan ptt:n aina kun heille sopi, sain sellaisen noin joka toinen viikko.
 

Yhteistyössä