Keliaakikko, haittaako keliakia elämääsi?

  • Viestiketjun aloittaja keliaakikko
  • Ensimmäinen viesti
keliaakikko
Mulla todettiin n. 4v sitten keliakia ja olen siitä lähtien syönyt gluteiinitonta ruokaa ja aluksi se ei jotenkin haitannut mutta nyt on alkanut tympimään kun aina pitää katsoa tarkkaan mitä syö ei voi syödä normaalia pullaa, leivoksia ei hampurilaisia ja koko ajan se rajoittaa. Harmittaako sinua?
 
Ei haittaa
Miksi haittaisi? Mulla on keliakia ollut kaksitoistavuotta. Ja koskaan en jotenkin enään jaksa edes uhrata ajatustakaan keliakialle. En edes muista, miltä normaalit jutut maistuu. Ei mua edes harmita jos ollaan juhlapaikassa ja huomaan, että muille on kymmentä erilaista leivosta. Ja itse saan omenan. En ole moneen moneen vuoteen uhrannut asialle edes ajatusta ' voi vitsi noi olis varmaan hyviä, mut mä saan vaan omenan' terveellisempää se omena on, ja ompahan edes se mulle. Ja olen myös varma, että saan sitä syödä. Jos jokun vähän kokenemattomampi leipoo jotain gluteenitonta, en silti voi olla varma, että se on puhtaasti leivottu. Ja silloin kuitenkin olisi kohteliasta maistaa emännän leipomuksia.

Tiedän aika tarkkaan jo mitä saan syödä ja mitä en. Itselle asia on siis aika yksinkertainen. Enenmmän mua harmittaa muiden puolesta. Jotenkin tuntuu, että muut tekevät asiastani isomman ongelman kuin se oikeasti on. Monet kysyy että ' taitaa olla aika kurjaa kun et voi syödä mitään' miten niin en voi syödä mitään? Mähän saan syödä kaikkea! Saan syödä kaikkea ja vaikka mitä. On vain asennekysymys kuinka tähänkin suhtautuu. Mua oikeastaan lähinnä myös ärsyttää kuut keliaakikot jotka voivottelee omaa kohtaloaan. Mikä siinä oikein on niin kurjaa? Kyllä mä ainakin tykkään syödä sellasta ruokaa mistä mulle tulee hyvä olo.

Mä ainakin oon löytänyt vaikka mitä kivoja gluteenittomia juttuja. Eikä tää mua edes rajoita mitenkään. Saan mä syödä hampurilaisia, leivoksia pullia ja pitsoja. Itse kun en tiedä Miltä gluteenilliset piirakat maistuu, mutta kyllä mun gluteenittomia piirakoita muutkin syö. Ja kaikille ne on maistunut. Harva huomaa edes mitään eroa. Ellei jollain ole asennevammaa gluteenittomaan ruokaan. Mitä siis itse et saa syödä vai mikä sun keliakiassa niin harmittaa?

Tarkkahan tässä pitää olla ja joskus huomaan, että suhtaudun vähän liian kevytkenkäisesti mun keliakiaan. Tai no yleensä syön itselle vain niitä varmoja ruokia ja leivoksia. Oikeastaan olen vain onnellinen, että saan syödä gluteenitonta ruokaa.. Miuten mä olisin joka kerta kuppiloissa ja kahviloissa tilaamassa niitä leivoksia. Nyt onneksi kaikki on sen verran kallista, että tykkään leipoa itse. Lisäksi meillä äiti tykkää kokeilla aina kaikkea uutta. Viimeksi vappuna onnistuttiin ekan kerran gluteenittomissa munkeissa! Ja ai taivas ne oli hyviä!

Olen itse ensimmäinen keliaakikko ollut meidän suvussa. Sen jälkeen on tullut kolme lisää. Nythän kaikki sukujuhlatkin on helppoja. Kun itse olin pieni ja keliakiaa ei juuri tunnettu, niin ihmisten oli vain helppo unohtaa ruoka mulle. Usein sain myös kuulla olevani nirso. Ja se on ehkä pahin loukkaus mulle. Olen kaikkea muuta kun nirso. Tänäpäivänä on paljon helpompi olla keliaakikko, kuin kymmenen vuotta silloin. Nyt löytyy jo kaupastakin vaikka mitä. Ja kaikki on niin helposti merkittykin!

Sori jos on miljoona typoa, kirjoitinmkiireessa ja padilla..
 
  • Tykkää
Reactions: feger
"harmaana"
Ei haittaa elämää, mutta harmittaa jotkut tietyt ruoat mitä en voi enää syödä, esim. subwayn patongit ja mustamakkara :)D).

Itse teen leipää jonkinverran ja osan ostan kaupasta ja hyvää on lähes kaikki. Juuri eilen tein gluteenittoman piirakan ja maistuu 100% samalle, kuin vehnäjauhoihin tehtynä.

Joka hampurilaispaikasta saa gluteenittomana hampurilaisen, eikä kokemukseni mukaan ole edes maksanut ylimääräistä.

Pizzoja saa myös, niissä vähän korkeampi hinta kuin normaaleissa pizzoissa.

Lähes kaikkea saa kyllä gluteenittomana, saattavat vain maksaa vähän enemmän.
 
keliaakikko
Minä olen erittäin huono leipuri ja minusta on vielä vaikeampaa leipoa gluteiinittomista jauhoista. Ehkä siksikin tämä rajoittaa enemmän ja kun tuli 35v syötyä normaalia viljaa sisältävää ruokaa niin muistaa miltä asiat maistuvat.
 
Meidän tytöllä on keliakia. Hänellä on nyt kausi, jolloin hän voivottelee, että "miks mää en saa syödä noita?" jne. Hiukan tällä hetkellä häntä harmittaa, mutta enpä usko, että hän enää kohta edes muistaa, miltä mikäkin gluteenillinen maistui. :)

Itselläni sama alttius on ja yleensä gluteenittomuus on tuonut mullekin paremman olon, siksi meillä valmistetaan melkein joka ateria täysin gluteenittomaksi. Joskus toisinaan joku pizza tms. tehdään tytölle erikseen gluteeniton versio.

Gluteenittomat hampurilaiset maistuvat tosi pahalle. : /
 
Ei haittaa
Tuo muuten mua ärsyttää ehkä kaikkein eniten, on kun ei-keliakialaiset valittaa kuinka joku gluteeniton on pahaa. No me sitä syödään silti. Ja tarviiko sitä sitten edes maistaa jos se on pahaa. Ja monesti joku mun kavereista on sylkässyt ihan noita jotain glut leipiä suustaan poiskin kun on muka pahaa. Ärsyttävää! Mä tykkään ja musta ne maistuu hyvältä. Ja mä niitä joudun muutenkin syömään. En mäkään maistele teidän venhäjuttuja ja sitten oksentele perässä ja taivastele kuinka oksettavaa se on. Ja vielä päivittele et miten te pärjäätte ku tuokin maistui niin hirvittävältä.
 
Tuo muuten mua ärsyttää ehkä kaikkein eniten, on kun ei-keliakialaiset valittaa kuinka joku gluteeniton on pahaa. No me sitä syödään silti. Ja tarviiko sitä sitten edes maistaa jos se on pahaa. Ja monesti joku mun kavereista on sylkässyt ihan noita jotain glut leipiä suustaan poiskin kun on muka pahaa. Ärsyttävää! Mä tykkään ja musta ne maistuu hyvältä. Ja mä niitä joudun muutenkin syömään. En mäkään maistele teidän venhäjuttuja ja sitten oksentele perässä ja taivastele kuinka oksettavaa se on. Ja vielä päivittele et miten te pärjäätte ku tuokin maistui niin hirvittävältä.
WTF? Sanoin vain, että minun mielestäni gluteenittomat hampurilaiset maistuvat pahalta. Se pihvi on tehty tosi yököttävän makuiseksi. Ainakin Hesen gluton burgeri on ihan hirveän makuinen. Samoin ollaan joskus ostettu ihan kaupan pakastealtaalta hampurilaisia ja sama juttu, se pihvi on ällöttävä. :x
Ja jostain syystä myöskin gluteenittomat eineslihapullat ovat kuvottavia, mutta onneksi niitä on niin paljon näppärämpi valmistaa itse, että tosi tosi harvoin tulee niitä eineksiä edes ostettua. :)
Ja minun mielestäni muuten kaikki gluteenittomat leivonnaiset maistuvat tosi hyvälle, paljon paremmalle, mitä tavalliset versiot. :p
Niin joo, ainoa mistä purnaan, on tattarin maku. Hyi! Muut gluteenittomat viljatuotteet ovat ihan ok.
 
Viimeksi muokattu:
ei haittaa
No juurikin tuo mua ärsyttää.. Miksi sitten syöt niitä jos et tykkää? Ainakin voit valita mitä syöt. Itse juuri tulin hesen hampparilta ja se on ainut paikka minkä hampurilaisaterioista pidän. Mun mielestä teidän joilla on varaa valita mitä syödä, niin ei tarvi tulla keliaakikoille sanomaan mikä on hyvää ja mikä ei.

tosin itse tykkään lähes kaikesta gluteenittomasta ja nyt mä jo ehkä kuulostan elämääntympääntyneeltä keliaakikolta.
 
"Sirkkeli"
No juurikin tuo mua ärsyttää.. Miksi sitten syöt niitä jos et tykkää? Ainakin voit valita mitä syöt. Itse juuri tulin hesen hampparilta ja se on ainut paikka minkä hampurilaisaterioista pidän. Mun mielestä teidän joilla on varaa valita mitä syödä, niin ei tarvi tulla keliaakikoille sanomaan mikä on hyvää ja mikä ei.

tosin itse tykkään lähes kaikesta gluteenittomasta ja nyt mä jo ehkä kuulostan elämääntympääntyneeltä keliaakikolta.
No herranjumala sentään. Taitaa sua sittenkin haitata aika helevetin paljon, kun kerran noin vetäisit herneen nenään.

Jos sitä on maistanut ja pahaksi todennut, niin kai sitä saa ilmaista mielipiteensä. Miten ihmeessä otat asian noin henkilökohtaisesti? onko ne hampparit tehty sun reseptillä?

Olen nyt yrittänyt leipoa gluteenittomasta jauhoseoksesta soodaleipää, kakkua yms. En kyllä saa niistä hyvänmakuisia ja koostumuskin on liian mureneva aina. mulla ei ole keliakiaa, mutta ihan selvästi saan oireita viljoista.
 
No juurikin tuo mua ärsyttää.. Miksi sitten syöt niitä jos et tykkää? Ainakin voit valita mitä syöt. Itse juuri tulin hesen hampparilta ja se on ainut paikka minkä hampurilaisaterioista pidän. Mun mielestä teidän joilla on varaa valita mitä syödä, niin ei tarvi tulla keliaakikoille sanomaan mikä on hyvää ja mikä ei.

tosin itse tykkään lähes kaikesta gluteenittomasta ja nyt mä jo ehkä kuulostan elämääntympääntyneeltä keliaakikolta.
Meillä tosiaan tytöllä on keliakia ja siksi teemme suurimman osan ruuista keliaakikoille sopivaksi. Tulipa maistettua Hesen burgeria, kun tytöltä jäi syömättä, enkä kyllä yhtään ihmettele miksi, itselläkin teki tiukkaa pokerinaamalla syödä sitä sitten.
 
Sirkkeli, olethan laittanut taikinaan psyllimiä/ ksantaania?
Meillä tehtiin kaikki leipomuksrt ja kastikkeet jne vehnättömänä(joo on erijuttu kuin gluteiiniton mutta periaate sama) ja tytär varsinkin oppi leipomaan kaikkea ihanaa. Täytekakunkin sai tehtyä paremman kuin vehnäjauhoilla.
 
minmin
Ei haittaa pätkääkään mun elämääni. Mulla on muutakin elämää kuin vehnäpullat. Kaikkea käytännössä kun saa myös gluteenittomana. Eniten mua ärsyttää ne valittajat voi voi voi kun on niin kamalan vaikeaa voi voi voi. Ja kyllä, myös ärsyttää noi mä maistoin kerran yhtä gluteenitonta leipää enkä tykännyt joten kaikki gluteeniton on karseaa. Ne ihmiset ilmeisesti eivät ole koskaan syöneet mitään pahaa gluteenia sisältävää.
Kummasti vain moni samoista ihmisistä ei ole edes huomannut syövänsä gluteenittomia leivonnaisia kun eivät sitä ole tienneet ja kovasti kehuneet kuinka on hyvää. :D
 
Keliaakikko
Minulla todettu keliakia kesällä, eli vasta-alkajia ollaan.

Alku oli vaikea ja diagnoosia oli shokki. Terveen korvissa se voi kuulostaa naurettavalta, koska itsekin ennen sairautta luulin keliakiaa vähän laktoosi-intorelanssin tapaiseksi, mutta sairastuttua lätkäistiin faktat pöytään. Keliaakikolle gluteeni (se ei ole gluteiini, pakko päästä sanomaan) on myrkkyä, joka tuhoaa ohutsuolen pintaa ja pikkuhiljaa kaluaa sen puhtaaksi. Näin ravintoaineet eivät pääse imeytymään ja lopputuloksena on esimerkiksi lymfooma (syöpä) ja kuoliaaksi riutuminen. Keliakiaan kuolee ilman asianmukaista hoitoa.

Tämä aiheutti alussa paljon itkeskelyä ja ahdistuneisuutta, eikä mikään ihme kun täällä koti-Suomessa vehnää pupelletaan joka paikassa, eikä keliaakikkoja oteta tosissaan.
Oli vaikea olla ja monesti vain ajattelin, että ottakaa nyt tämä sairaus mun kropastani pois.

Kroppaani kehittyi myös yliherkkyys maidolle, kun villukset ovat osittain tuhoutunut. Edes laktoositon ei mene, vaan piti siirtyä riisimaitoon. Parempi sekin, kun rajut vatsaoireet eivät pitkästä gluteenittomasta jaksosta huolimatta parantuneet, niin hetken aikaa pelkäsin jo refraktaarikeliakiaa (harvinaisempi keliakiatyyppi, joka ei parane gluteenittomasta ruokavaliosta huolimatta, ennuste huono).

Kunhan tästä pääsisi pahimmasta yli, niin on oikeastaan ihan ok. Sinänsä ei enää haittaa kun ei voi syödä mitä tahansa, gluteeniton ruoka on ihan ok, etenkin luontaisesti gluteeniton. Tärkkelysmössöt jätin pois heti alussa kun en niistä tykännyt, tattari on ihan ok ja samoin maissipasta. Kaikkea hyvää löytyy kyllä, ihastuin kovasti myös Pirkan gluteenittomiin suklaamuffinseihin, makueroa tavalliseen ei edes huomaa vaikkei ole käytetty edes tärkkelystä.

Kun tätä hetken noudattaa, niin huomaa miten paljon ihmiset ovat vehnän varassa. Vaihtoehtoja löytyy paljon, vaikka onkin välillä sen pari euroa kallimpaa.

Vertaistuki on myös ollut itselleni erittäin tärkeää, saa puhua muiden samassa tilanteessa olevien kanssa ja nähdä ettei ole yksin sairautensa kanssa.
 
[QUOTE="harmaana";28773459]Ei haittaa elämää, mutta harmittaa jotkut tietyt ruoat mitä en voi enää syödä, esim. subwayn patongit ja mustamakkara :)D).

[/QUOTE]

Tapolalta saa muuten gluteiinitonta mustaamakkaraa, sitä tässä kesällä juuri maisteltiin keliaakikkosukulaisen tuomisina.
 
  • Tykkää
Reactions: feger
Ei haittaa
Ootteko muuten keliaakikot, (tai no kaikki) että k ja s - ryhmät hyllyttävät tuotteet erilailla.. Oon aina käynyt k-kaupoissa.. Enempää ajattelematta miksi. Mutta nyt muutamana kertana ässässä käyneenä voin sanoa, kuinka turhauttavia kauppareissut on. Keskolla on se yksi pitkä hylly, missä on kaikki gluteenittomat. Helppoa. Näkee mitä on kaupassa valikoimana ja samalla kertaa voi ostaa kaiken mitä itse tarvii. Voi myös muistaa siinä hyllyn edessä tarvitsevansa jotain, mitä ei kotona muistanut..

S- ryhmä taas ripottelee kaikki gluteenittoman ympäri kauppaa.. Onko muita jotka kokee tämä hankalaksi? Aina pitää löytää gluteenittomat leivät muiden leipien seasta. Saati sit satojen normijauhojen seasta ne muutamat gluteenittomat jauhot. Entä keksit, minkä seassa ne on. Tai sitten kaikki leivontaa helpottavat gluteenittomat jutut, kuinka ympäriinsä ne on eri osastoja. Yleensä vielä etsin jotain tietyn metkin tiettyä tuotetta ja sit kun löytyy oikea osoite, ei juuri sitä tuotetta kyseisessä kaupassa olekaan.

Onneksi voin yhä valita itse kauppani. Mutta oikeasti, miten joku voi ajatella edes tuotteiden ripottelun kauppaan helppona ja hyvänä asiana? Entä sitten juuri nämä keliakiaan sairastuneet jotka eivät vielä ole edes ihan kärryillä, kuinka paljon gluteenittomia juttuja on tarjolla. Ja kuinka helppoa gluteenitonta ruokavaliota on noudattaa..
 
Blue
No juurikin tuo mua ärsyttää.. Miksi sitten syöt niitä jos et tykkää? Ainakin voit valita mitä syöt. Itse juuri tulin hesen hampparilta ja se on ainut paikka minkä hampurilaisaterioista pidän. Mun mielestä teidän joilla on varaa valita mitä syödä, niin ei tarvi tulla keliaakikoille sanomaan mikä on hyvää ja mikä ei.

tosin itse tykkään lähes kaikesta gluteenittomasta ja nyt mä jo ehkä kuulostan elämääntympääntyneeltä keliaakikolta.
Kitikiti valivali...

Onse nyt jumalauta jos ei saa sanoa että ei pidä jostain ruoasta. Ihan samahan se on haukkua gluteenittomia eineksiä kuin gluteenillisiä!

Ai niin, ei ookaan.. Kun joku keliaakikko saattaa suuttua, ja se onkin pahempi asia kuin se että joku normaaleista eineksistä pitävä suuttuu. :headwall:
 
Ei haittaa
Kitikiti valivali...

Onse nyt jumalauta jos ei saa sanoa että ei pidä jostain ruoasta. Ihan samahan se on haukkua gluteenittomia eineksiä kuin gluteenillisiä!

Ai niin, ei ookaan.. Kun joku keliaakikko saattaa suuttua, ja se onkin pahempi asia kuin se että joku normaaleista eineksistä pitävä suuttuu. :headwall:

Yritin tuossa vain sanoa kuinka normiruokaa syövät saavat aina arvostella gluteenittomia ruokia pahaksi. Eivätkä edes näe siinä mitään pahaa.. Jos itse olen syömässä jotain kivaa pasta-annosta jossa pastan keittokin on onnistunut tosi hyvin kerrankin. Kaikki kohdallaan ja annokseen muutenkin tyytyväinen. Sitten sitä maistaa joku, jolla vieressään normaalia pastaa ja maistaessaan mun gluteenitonta, sylkäsee sen pois suustaan ja tokasee kuinka pahaa se oli. Ja ettei tuollasta voi edes syödä. Harmi vain, itsellä kun ei ole mahdollisuutta valita.

En minäkään tule ja arvostele muiden syömisiä pahoiksi jos toinen tykkää.. Itse olen ihan tyytyväinen gluteenittomaan leipään yms, mutta niin monesti muut vierellä tulevat arvostelemaan sitä, mitä minä syön. Harmi vain kun asia ei rajoita mun elämää. Mutta muille se tuntuu olevan kovakin ongelma. Monesti kysellään miten pystyn edes elämään tuollaisella ruualla. Itselle kyllä maistuu ja eihän mulla muuta vaihtoehtoa olekaan. Mutta hankalaa kun se teidän elämää haittaa.. Ja samalla myös on se ennakkoluulo, että kun kerrankin on jotain tosi pahaa gluteenitonta syönyt, niin sittenhän kaikki on tosi pahaa.
 
"yks"
Mulla ollu muutaman vuoden keliakia ja kyllähän se välillä ärsyttää. Kotona homma hoidossa, eikä asiasta juuri tule ongelmaa, mutta kyläilyt ja ulkomailla vaatii kyllä oman hommansa, että itselle sopivaa löytyy ja just se, että kun aina ei voi olla ihan varma että saa takuulla gluteenitonta. Eniten ärsyttää sellaiset vähättelijät, joiden mielestä (löytyy myös "keliaakikkojen" joukosta) ei se nyt ole niin tarkkaa, esim. sama voirasia muiden kanssa jne.
 
Keliaakikko
[QUOTE="yks";29095319]Mulla ollu muutaman vuoden keliakia ja kyllähän se välillä ärsyttää. Kotona homma hoidossa, eikä asiasta juuri tule ongelmaa, mutta kyläilyt ja ulkomailla vaatii kyllä oman hommansa, että itselle sopivaa löytyy ja just se, että kun aina ei voi olla ihan varma että saa takuulla gluteenitonta. Eniten ärsyttää sellaiset vähättelijät, joiden mielestä (löytyy myös "keliaakikkojen" joukosta) ei se nyt ole niin tarkkaa, esim. sama voirasia muiden kanssa jne.[/QUOTE]

Vähättely risoo myös itseänikin. Totta kai ymmärrän, ettei tästä tiedä ellei lähipiirissä keliakiaa ole, mutta silloin voisi olla kommentoimatta koko asiaa.

Itselleni kerran möläytettiin sellainen sammakko, että miksen söisi jotain vehnäpullaa yms. vapaapäivänä, niin voisin sitten kärsiä keliakiakivut rauhassa kotona. Jumaliste, että tuli kyllä pitkä saarna möläyttäjälle siitä, että tapatan itseni sellaisella pelleilyllä.

Osahan näin vetääkin, en sitä sano. Mutta jokainen aikuinen ihminen on itse vastuussa itsestään ja itse kantaa myös seuraukset, jotka tämän sairauden kanssa voivat olla kohtalokkaat.
 
Blue
Yritin tuossa vain sanoa kuinka normiruokaa syövät saavat aina arvostella gluteenittomia ruokia pahaksi. Eivätkä edes näe siinä mitään pahaa.. Jos itse olen syömässä jotain kivaa pasta-annosta jossa pastan keittokin on onnistunut tosi hyvin kerrankin. Kaikki kohdallaan ja annokseen muutenkin tyytyväinen. Sitten sitä maistaa joku, jolla vieressään normaalia pastaa ja maistaessaan mun gluteenitonta, sylkäsee sen pois suustaan ja tokasee kuinka pahaa se oli. Ja ettei tuollasta voi edes syödä. Harmi vain, itsellä kun ei ole mahdollisuutta valita.

En minäkään tule ja arvostele muiden syömisiä pahoiksi jos toinen tykkää.. Itse olen ihan tyytyväinen gluteenittomaan leipään yms, mutta niin monesti muut vierellä tulevat arvostelemaan sitä, mitä minä syön. Harmi vain kun asia ei rajoita mun elämää. Mutta muille se tuntuu olevan kovakin ongelma. Monesti kysellään miten pystyn edes elämään tuollaisella ruualla. Itselle kyllä maistuu ja eihän mulla muuta vaihtoehtoa olekaan. Mutta hankalaa kun se teidän elämää haittaa.. Ja samalla myös on se ennakkoluulo, että kun kerrankin on jotain tosi pahaa gluteenitonta syönyt, niin sittenhän kaikki on tosi pahaa.
Valinnanvaraahan on ihan yhtä paljon kuin muillakin. jos ei tykkää gluteenittomista eineslihapullista niin sitten jättää syömättä. Ihan sama se on meillä gluteenisillakin.
 
Mulle tuli paha mieli tyttöni puolesta, onneksi hän ei ollut itse kuulemassa.
Yks sukulaismies totesi, että "Onneksi ei ole mitään tuommoisia sairauksia, niin saan syödä mitä haluan milloinkin syödä, olisi ihan kamalaa, jos näin ei olisi!".
Kaikkea ajattelematonta ihmiset suustaan päästelevät. :(

Ja minun mieheni totesi, että ei noudattaisi mitään ruokavaliota, kun haluaa syödä esim. tavallista leipää. Vaikka eihän gluteenittoman leivän maku eroa tavis suun makuaistilla juurikaan normileivästä. : /
 
Blue
Vähättely risoo myös itseänikin. Totta kai ymmärrän, ettei tästä tiedä ellei lähipiirissä keliakiaa ole, mutta silloin voisi olla kommentoimatta koko asiaa.

Itselleni kerran möläytettiin sellainen sammakko, että miksen söisi jotain vehnäpullaa yms. vapaapäivänä, niin voisin sitten kärsiä keliakiakivut rauhassa kotona. Jumaliste, että tuli kyllä pitkä saarna möläyttäjälle siitä, että tapatan itseni sellaisella pelleilyllä.

Osahan näin vetääkin, en sitä sano. Mutta jokainen aikuinen ihminen on itse vastuussa itsestään ja itse kantaa myös seuraukset, jotka tämän sairauden kanssa voivat olla kohtalokkaat.
Vähättelyä ei kyllä pidä sietää yhtään. Se on käsittämätöntä että vielä nykypäivänä kuulee moisia möläytyksiä. : /
 
Keliaakikko
Onko ne pizzerian pizzat oikeesti gluteenittomia, onko niillä oma pöytä ja uuni missä ne valmistetaan?
No sanotaan näin, että Dennis ainakin vapauttaa itsensä vastuusta sanomalla, että gluteenittomiin pitsoihin voi leijailla vehnäpölyä.

Samaten kun yleensä pitserioissa valmistavat normipitsat ja gluteenittomien pitsat samassa tilassa, niin vehnäjauhot pöllyää ja kontaminoi helposti.

Henk.koht itse en söisi pitseriassa.
 

Yhteistyössä