Keliaakikot!

Virras
Oireet voi olla hyvin erilIset.
Mene lääkäriin ja pyydä keliakiaverikoe.
Sen tuloksen perusteella suunnitellaan jatko.
Itse ei saa ryhtyä syömään keliakia ruokaa.
Koepalan jälkee saa lopullisen vastauksen.
 
minmin
Oireet on todella hyvin erilaiset, ja monella keliakia on täysin oireeton. Niitä on siis ihan turha luetella. Verikokeen voi tehdä itsekin, apteekista saa testin. Se ei kuitenkaan ole 100% varma. Kannattaa siis mennä lääkäriin ja verikokeisiin ja siitä biopsiaan, ja vasta sen jälkeen voi kokeilla gluteenitonta ruokavaliota.
 
Oireet voi olla hyvin erilIset.
Mene lääkäriin ja pyydä keliakiaverikoe.
Sen tuloksen perusteella suunnitellaan jatko.
Itse ei saa ryhtyä syömään keliakia ruokaa.
Koepalan jälkee saa lopullisen vastauksen.
Kyse ei nyt ole minusta, eikä sillä ole niin väliä kenestä on kyse. Niillä oireilla olisi, noin vertailun vuoksi. Netistä olen kyllä lukenut oireista, joita on vino pino (tai ei ollenkaan), mutta henkilökohtaisia kokemuksia ensioireista nyt kaipailisin.
 
jokuv
No, mies oli aikoinaan ihan muusta syystä sairaalahoidossa, ja verikokeita otettiin paljon. Verikokeissa oli näkynyt myös kohonneet vasta-aineet, jotka viittasivat keliakiaan. Sitä ei tarkemmin silloin tutkittu, mutta myöhemmin miehellä oli jatkuvia vatsakipuja, ja päätettiin tutkia keliakian mahdollisuus tarkemmin. Mahatähystyksen jälkeen keliakia-diagnoosi vahvistui.
 
miksi ei saa itse kokeilla keliakia ruokavaliota? eihan siita mitaan haittaakaan ole jos itsekseen ilman tutkimuksia kokeilee etta onko siita apua.
Meillä myös kokeilussa, tosin mun ja th:n ehdotuksesta. Mut mä varmaankin otan vielä th:an yhteyttä, koska luulen, että hankala se on diagnosoida, jos ruokavaliota käytetään etukäteen ja suolinukka ehtii parantua ja vasta-aineet veressä hävitä...
 
Viimeksi muokattu:
No, mies oli aikoinaan ihan muusta syystä sairaalahoidossa, ja verikokeita otettiin paljon. Verikokeissa oli näkynyt myös kohonneet vasta-aineet, jotka viittasivat keliakiaan. Sitä ei tarkemmin silloin tutkittu, mutta myöhemmin miehellä oli jatkuvia vatsakipuja, ja päätettiin tutkia keliakian mahdollisuus tarkemmin. Mahatähystyksen jälkeen keliakia-diagnoosi vahvistui.
Ok, eli jatkuvat vatsakivut. Muistatko, tai muistaako miehesi millaisia nuo kivut olivat? Nyt täytyy lähteä nukkumaan, mutta palailen aiheeseen huomenna. Kiitos kaikille vastauksista :)
 
"minttu"
No keliaakikon täytyy olla 100% gluteenittomalla ruokavaliolla lopun ikäänsä. Kouluun ja moneen työpaikkaruokalaan täytyy olla lääkärintod keliakiasta. Keliakiaa ei voi diagnosoida, jos on ollu gluteenittomalla ruokavaliolla ennen testejä. Siksi ei saisi ominpäin alkaa gluteenittomalle.
 
[QUOTE="minttu";29237962]No keliaakikon täytyy olla 100% gluteenittomalla ruokavaliolla lopun ikäänsä. Kouluun ja moneen työpaikkaruokalaan täytyy olla lääkärintod keliakiasta. Keliakiaa ei voi diagnosoida, jos on ollu gluteenittomalla ruokavaliolla ennen testejä. Siksi ei saisi ominpäin alkaa gluteenittomalle.[/QUOTE]

itselläni on riittänyt että kerron käyttäväni gluteenitonta ruokaa,ei oo kukaan todistuksia kyselly.
 
Oireita
Minulla oli alhainen hemoglobiini ja ilmavaivoja ja sitten yksi kolmas syy, jonka vuoksi minut ohjattiin verikokeeseen. Sieltä löytyi kohonneet vasta-ainearvot. Sitten tähystykseen jne.
 
"mmMm"
Meillä 5v tytöllä oli kovia krampinomaisia vatsakipuja, jotka tuli ja meni miten sattui. Ja aika usein ruokailun jälkeen nousi pienimäärä oksennusta suuhun jota kävi syljeskelemässä. Ja neidillä oli todella usein, lähes koko ajan, afta/aftoja suussa :/ kaikki oireet hävis lähes välittömästi kun gluteenista luopui.
 
itsekin keliaakikko
ihan hyvin voi itekseen kokeilla ja jos diagnoosin haluaa niin siirtyy kokeilun jalkeen normi ruokaan ja jos oireita tulee niin menee sitten sinne tutkimuksiin.
 

Yhteistyössä