Kellään ärtyneen suolen oireyhtymää? Kysymys...

  • Viestiketjun aloittaja Harmaana yhä
  • Ensimmäinen viesti
Harmaana yhä
Mulla on ollu jo vuosia. Välillä ripuli kausi sitten "kova" kausi. Kukaan lääkäri ei helpotusta oo keksiny. Millä rauhoitatte suolen ripuli kautena? Tämä on ärsyttävää. Paska saattaa lentää kolmeki kertaa päivässä.
 
miehelläni todettu suolistossa tulehdus ja oikeastaan vaikka on lääkettä jotka hieman hillitsee niin kyllä se on se ruokavalio. Seuraamalla löytää ne syylliset. Mutta en näe siinä outoa et kolmasti päiväs käy isolla tarpeella. Miehellä usein on ongelmana se et kun on huono kausi niin se wc pitää olla hyvinkin lähellä tai aina sillä on paperia mukana et sit vaiks mehtään vaan.
 
Harmaana yhä
Viljat? No niitä on menny mahaan joka päivä. Täytyy sit tehdä ruoka valio remontti. Lääkäri vaa sanoi että pitää vaa tulla toimeen tän kanssa. Tämä on syvältä. Isänpäivä meni pilalle niin sapettaa tää suoli. "tahdon paremman suolen"
 
"onnellinen"
Joo, monet ei tiedä että viljat on hirveitä ongelmanaiheuttajia. Vehnä, ruis ja ohra pahimmat. Maissia kestän kuitenkin, mutta en hyvin edes riisiä vaikka se on gluteenitonta. Vaaleta viljaa kestän paremmin kuin täysjyvää, juuri se kuitu raapii suolta.

Kannattaa testata olla ilman viljoja, mä en voi uskoa että mahaongelmat on nyt poissa! En edes muista milloin olen viimeksi pieraissut...
 
"äitix3"
meillä mulla ärtynyt paksusuoli ja miehellä krooninen tulehdus. Riippuu taudin "hankaluudesta", mitä tarvii tehdä. mulla riitti, kun jätin kaikki ärsyttävät ruoat pois (kun on vaan ärtynyt suoli). Miehelläni taas kun on se krooninen tulehdus, johon ei lääkkeetkään auta, niin hän juoksee kymmeniä kertoja päivässä vessassa - yölläkin tunnin välein (olis muuten aika iloinen tosta kolmesta kerrasta ;D). Mutta hänelle määrättiin nyt ruokavalio: kotimaiset viljat pois (kauraa saa syödä, jos vatsa kestää, muuten gluteenitonta), maito pois (eli soijatuotteet ja samalla naudanliha), kaikki suolta helposti ärsyttävät pois (eli kofeiini, hiilihapolliset juomat, omena, sipuli, paprika, kaali, herne, papu, purkka, ksylitolipastillit, hiiva, tuoreet leivonnaiset, kananmuna). Teestä ravintoterapeutti suositteli kamomillateetä ja vihreää teetä. Tarkkaile syömisiä, ja kuulostele kroppaasi, mistä vatsa menee sekaisin. Ja kun sen vatsaa ärsyttävän jätät pois, niin olo helpottaa! Ja kausittaistahan se eli saattaa olla, että tänään ei joku ruoka sovi, mutta viikon päästä sopii.
 
Mep
auttaa nim. yli 30v elänyt colitis ulcerosan kanssa. Ainakin sain jättää solusalpaajan pois n.3 viikkoa sitten ;-)

On todella ihmeellistä ettei tarvi käydä isolla asialla edes joka pv vrt. kymmenen krt huonoina aikoina.

Monikaan lääkäri ei usko ruokavalion vaikutukseen, mutta näinpä vaan on.
 
kun ongelmana on nopee suoli
Minä rauhottelen suolta juustolla, Biottan laimennetulla mustikkamehulla, rahkalla, johon laitan mustikoita ja hiukan vehnänleseitä tai fibrexiä.
Kolme kertaa päivässä on mun ruikkupäivänä vähän. Minä suorastaan asun pytyllä. Vatsavaiva iskee aivan yllättäen ja vessaan on päästävä heti ja ramppaan siellä alvariinsa noin parisen tuntia ja homma ohi. Seuraava löysäkausi saattaa iskeä huomenna tai vasta viikkojen päästä.
 
Ketjun aa pee
Hiiva tuotteet olenki jättäny ajat sit. Karmea turvotus tuli. Hiivatonta leipää olen syöny (nyt taidan jättää pois) maitotuotteet ei missään muodossa ole sopineet vaikean laktoosi-intoleranssin takia, ei edes laktoosittomat vaan kaikki maito tuotteet tekee ongelmia. Naudan lihaa en muista edes milloin viimeksi syöny (kala, kana, kalkkuna ym) mulle hyviä. Eli ei paljon remontoitävaa. Paitsi kahvi. Se on vähennettävä. Sitä menee liikaa.
 
Ketjun aa pee
Kun lukee noita teidän juttuja nii mulla taitaa olla lievästä päästä tämä ärtynytsuoli. Pahimpanakaa päivänä en ole tainu yli kuutta kertaa käydä vessassa paria päivää lukuunottamatta.
 
"Onnellinen"
Valkea leipä , ja sokeri pahan alku ja juuri.
Monesti myös suklaa, eli se rasva saa aikaan ripulin , ilmavaivat saa taas jo edellisissä luetelluista. Todella hieno säätöä elämään ja ruokavalioon ,11 vuootta sitten tein hiiva puhdiostus kuurin (luontis kauppa ) kävin koko sen rankan kuurin läpi ja aloitin Gluteenitonta ruokavalion .Ei ollut puhdistuskuurin aikana mitä paljoa vaihtoehtoja mitä syödä, löysin proteiinin ja sen avulla pysyn kunnossa edelleen ( kuiskaan sen nimi on herbalife, ) Aikaa on kulunut jo 11 vuotta sitten ollin vatsasta äärettömän turvoksissa , ilmavivoja loputtomiin , vatsa kipeä ja mikään ei auttanut, Tuo raju hiiva puhdistus kuuri auttoi uuden elämän alkuun.
 
immodium auttaa pahimpana aikana. kun on hyvä mahasenna niin voi syä vaikka mitä, huonona kautena tulee kaikki ulos. paino tippu 2kk aikana 8kg. siirty jo tosi rumille lukemille, houksia lähti, aivan kaamea olo oli silloin. karppaus pahensi, tasapainossa ku syö hiilarit ja muut mitä kuuluuki on vatta kunnossa.
 
Ketjun aa pee
No mulla on viikossaki kesällä lähteny kolme kiloa. Olo oli aivan karmea. Mitä tahansa söin niin ulos tuli vesi ripulina. Tällähetkellä on ripuli kausi. Vihaan suoltani. Ja pienikin stressi jos tulee nii ripuli valmis. Lääkäri epäröi jopa masennusta mulla mutta ei ole sitä. Tätä on kestäny kauan. Välillä hyvä, välillä suoli temppuilee. Välillä tuntuu että mitään ei voi syödä.
 
Ruikkuvatta
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;22453752:
ruokalusikallinen perunajauhoja lasilliseen mehua :saint: vähentää ripaskan määrän 10 kerrasta puoleen.
mulla menee aika pitkälle kk kierron mukaan, viikko ok, 3 helvettiä kuusta.
Tää siis oikeesti auttaa?
Jos näin on niin jippii ja kokeiluun menee :)
 
Aa peeee
Olen vuoden syönyt maitohappob. Eikä auta. Mulla on sellaista probiootti plussaa. Kaksi joka ilta ottanu. Nyt pitää painua pönttö keikalle. "ei ois pitäny isänpäivä kakkua syödä"
 
plm
Mulla on diagnoosi ärtyneen suolen oireyhtymä ja reagoi pahimmin kun jännitän jonnekin lähtöä. joutuu käymään vessassa moneen kertaan. Silloin täytyy ottaa Imodiumit avuksi. Muuten pärjäilen aika hyvin. Otan iltaisin 3 Probiootti Plussaa ja tuntuu että ne on auttaneet.
 
pönttö on kaverini
Olen vuoden syönyt maitohappob. Eikä auta. Mulla on sellaista probiootti plussaa. Kaksi joka ilta ottanu. Nyt pitää painua pönttö keikalle. "ei ois pitäny isänpäivä kakkua syödä"
Jep, ei auta probiootti plus maitohappobakteerit täälläkään. Näiden lisäksi myös Molkosan heratiiviste käytössä ja vatsa kuralla näistä huolimatta.
 
:x
Alkuperäinen kirjoittaja pönttö on kaverini;22455735:
Jep, ei auta probiootti plus maitohappobakteerit täälläkään. Näiden lisäksi myös Molkosan heratiiviste käytössä ja vatsa kuralla näistä huolimatta.
jo pelkästä molkosanin hajusta suoli kuplii. Ärsyttävä tällainen vaiva, ja kun parantaa ei voi kait muuten ku ruokavaliolla. Onneksi en näytä yksin olevan tällaisen suolen kanssa.
 
parantunut
Mulla on diagnoosi ärtyneen suolen oireyhtymä
Itsellänikin aikanaan oli tämä "diagnoosi". Muistan, kuinka lääkäri aikanaan tämä juhlallisesti kertoi. Jäin odottamaan, että hän jatkaisi, kyllähän itsekin tiesin että suoli on ärtynyt. Mutta lääkäri vain lohdutti, että kyseessä on toiminnallinen vaiva, jonka kanssa pitäisi vain oppia elämään.

Eli toisin sanoen, kyseessä ei ole mikään oikea sairaus, eikä siihen ole mitään kunnon diagnoosia. Kiertoilmaus sille, että koska mikään lääketehdas ei ole vielä saanut tähän toimivaa lääkettä, niin ei me lääkärit pidetä tätä tautia oikein minään.

Surkuhupaisaa tilanteessa oli se, että useat lääkärit olivat käskeneet lisätä kuidun syöntiä koko ajan, ja minä tietysti lisäsin. Kaikki mahdollinen oli täysjyvää, hiivatonta ruisleipää kului älyttömästi jne. Sitten kun tein aivan täysin päin vastoin, eli jätin kaikki viljat pois, haistatit pitkät kuiduille, niin vaiva katosi kahdessa päivässä. Lääkärien mukaan vilja ei voinut olla syypää, koska keliakia- ja allergiakokeet olivat negatiivisia.
 

Yhteistyössä