Kellään niksejä miten migreenikierteen sais katkaistua?

Voikohan noita migreenilääkkeitä pyytää ihan yleislääkäriltä? Onkohan jotain sellaisia lääkkeitä joita ei saa syödä jos aura on päällä oikeastaan koko ajan tai on jotain puutumisoireita yms? Kun muistelen että yks neuro selitti mulle joskus jotain ettei se voi määrät mitään lääkettä mun migreeniin, kun niitä sais ottaa vasta kun aura on ohi.
 
"Vieras"
Ketorin vaikuttaa minulla paremmin kuin burana. Mutta buranaa otan 4x 400mg, ketoriniakin otan reseptivapaata 4kpl heti kun auraoireet tulevat.

Mutta ei kai särkylääkkeen pitäisi vaikuttaa auraoireisiin? Eli minulla ne auraoireet loppuvat kun loppuvat, mutta lääkkeet otan nimenomaan sen jälkeen tulevaan kipuun.

Kohtauslääkitystä en ole koskaan halunnut kokeilla, estolääkitystä söin joskus, mutta tuli kaikenlaisia sivuoireita.
 
"vieras"
Jos oot noin helvetin viisas niin mihin niitä neuvoja täältä tarviit tai lääkäriltäkään. Tunnut tietävän vastaukset kaikkeen jo valmiiksi, tuut vään tänne inttämään ja lässyttämään. Ei oo eka ketju.
 
"Hellevi"
[QUOTE="Vieras";29145493]Ketorin vaikuttaa minulla paremmin kuin burana. Mutta buranaa otan 4x 400mg, ketoriniakin otan reseptivapaata 4kpl heti kun auraoireet tulevat.

Mutta ei kai särkylääkkeen pitäisi vaikuttaa auraoireisiin? Eli minulla ne auraoireet loppuvat kun loppuvat, mutta lääkkeet otan nimenomaan sen jälkeen tulevaan kipuun.

Kohtauslääkitystä en ole koskaan halunnut kokeilla, estolääkitystä söin joskus, mutta tuli kaikenlaisia sivuoireita.[/QUOTE]

Kyllä mulla ainakin särkylääke auttaa auraoireisiin. Yksi burana ei kyllä riitä viemään pois sekä särkyä että auraoireita vaan pitää ottaa kaksi 400mg.
 
[QUOTE="vieras";29145503]Jos oot noin helvetin viisas niin mihin niitä neuvoja täältä tarviit tai lääkäriltäkään. Tunnut tietävän vastaukset kaikkeen jo valmiiksi, tuut vään tänne inttämään ja lässyttämään. Ei oo eka ketju.[/QUOTE]

Mitä oon muka nyt inttänyt? Kysyin vaan että tietääkö kukaan että onko se niin.
 
[QUOTE="Hellevi";29145508]Kyllä mulla ainakin särkylääke auttaa auraoireisiin. Yksi burana ei kyllä riitä viemään pois sekä särkyä että auraoireita vaan pitää ottaa kaksi 400mg.[/QUOTE]

Mullekin neuro tosiaan suositteli 6 vuotta sitten vain tuota Buranaa heti kun tulee oireita, jotta kierre katkeais heti alkuunsa. Mä oon ottanut nyt 800:sen aina, mutta ei se auta. Tosin tosi harvoin se on auttanut muutenkaan, tuntuu olevan vähän sattumaa. Silloin ehkä auttaa parhaiten kun ei oo ollut aikoihin migreeniä ja tulee ekat oireet ja tajuaa heti ottaa Buranaa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja taivaanrantaheinä;29145523:
Mullekin neuro tosiaan suositteli 6 vuotta sitten vain tuota Buranaa heti kun tulee oireita, jotta kierre katkeais heti alkuunsa. Mä oon ottanut nyt 800:sen aina, mutta ei se auta. Tosin tosi harvoin se on auttanut muutenkaan, tuntuu olevan vähän sattumaa. Silloin ehkä auttaa parhaiten kun ei oo ollut aikoihin migreeniä ja tulee ekat oireet ja tajuaa heti ottaa Buranaa.
Lässyti lää. Älä vaa ihmeessä mee lääkärii.
 
Mä näköjään ärsytän joitakin ihmisiä ihmeen paljon, vaikka ihan asiallisesti yritän keskustella. En tajua. Pitää kai taas vaan poistua palstalta, mutta kiitos kaikille asiallisesti vastanneille neuvoista. Haen huomenna tuota Ketorinia, jos ei se auta, niin pitää kärsiä vielä 2 viikkoa ja kysyä samalla kun on astman takia lääkäriaika vinkkejä tähän
 
"Vieras"
Oiskos estolääkitys mitään? Ainakin jos kohtauksia on usein ja kestää monta päivää.. Pitkittyneen auran aikana ei tosiaan sais täsmäläälettä käyttää.

Buranaa pitää ottaa riittävä annos, ite otan 1000mg-1200mg. Sen voi yhdistää panadoliin ja/tai kofeiinitabletteihin. Kofeiini on yhdessä kipulääkkeen kanssa yllättävänkin tehokasta.

Valmiina yhdistelmänä apteekista saa treo-nimistä poretablettia jossa on aspiriinia ja kofeiinia, imeytyy nopeasti.
 
.....
Öööh noi migreenilääkkeet otetaan juurikin auraoireiden alkaessa. Muutoin on jo myöhäistä.

Minulla saattaa aurana olla se, etten saa puhutuksi, suussa maistuu metalli, tai tuntuu jotten näe kunnolla. Jos en tässä vaiheessa ota Miranaxia + Panadol 1g ja hetkenpäästä (oireiden yleensä jatkuessa) vielä Imigranin nenäsuihketta, makaan muutaman päivän vessanlattialla oksentaen ja siinä vaiheessa kun toinen puoli alkaa puutua ja puhe ei onnistu ja pää on saatanan kipeä, niin mies tilaa ambulanssin ja mun pää kuvataan. Vuoden aikana 4 x jo.

Painonpudotus auttaa, terveelliset elämäntavat, jotkut saavat apua magneettikoruista tms. Hiilihydraattien vähentäminen, punaviinin välttäminen....
 
"vieras"
Mä kärsin aikoinaan migreenistä (loppui, kun poistin hormonikierukan) ja sain siihen yleislääkäriltä estolääkityksen. En muista merkkiä, mutta lääkäri mokasi, kun ei huomannut ettei sulfalle allergisten pitäisi ottaa sitä. Mulle tuli ihan hirveät hengitysvaikeudet siitä lääkkeestä, onneksi olin melkein kotona, kun otin sen, niin pääsin lyyhistymään eteisen lattialle.
 
"Vieras"
Liikunta auttaa. Jumppaan kerran viikossa niin, että veri kiertää joka paikassa myös hartioissa, niskassa, päässä.. Vältän myös tekijöitä, jotka aiheuttaa migreeniä: epäsäännöllinen päivärytmi, alkoholi, voimakkaat hajut (tupakka, deodorantti, grilli, savu, hajusteet), ummehtunut sisäilma..
 
"yks"
Mun miehellä auttaa seksi :) mutta ainaki joku lääke sillä on, jonka nimenomaan saa ottaa vasta kun oireet kunnolla päällä, ei saa liian aikaisin ottaa. Ja tosiaan tuo kofeiini kans auttaa, mies on lopettanu päivittäisen kahvin juonnin ja lievässä migreenissä auttaa kofeiini. Ja miehellä on tosi tärkeää, että syö parin tunnin välein ettei verensokeri pääse laskemaan. Välttelee myös sokereita/vaaleita viljoja ja usein huomaakin migreenin jälkeen, että oli syönyt jotain vehnäleipää tms.
 
Kokeiluun?
Oletko kiinnittänt ruokavalioon huomiota, mitä söit tai joit kun migreeni alkaa? Joillakin lisäaineet aiheuttavat migreeniä eli kokeilisin jättää kaikki lisäaineelliset ruuat, mausteet, viinit yms syömättä.
 
dddd
Alkuperäinen kirjoittaja taivaanrantaheinä;29145488:
Voikohan noita migreenilääkkeitä pyytää ihan yleislääkäriltä? Onkohan jotain sellaisia lääkkeitä joita ei saa syödä jos aura on päällä oikeastaan koko ajan tai on jotain puutumisoireita yms? Kun muistelen että yks neuro selitti mulle joskus jotain ettei se voi määrät mitään lääkettä mun migreeniin, kun niitä sais ottaa vasta kun aura on ohi.
Voi mutta suosittelen lähetettä neurologille. Saatat kärsiä jo ns. särkylääkepäänsärystä ja tarvitset mahdollisesti estolääkityksen, mikä on neurologin heiniä, ei yleislääkärin.
 

Yhteistyössä